Inleiding
SSC-ICT Den Haag is de ICT-shared service organisatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die met ingang van 1 januari 2013 als agentschap op basis van het baten-lastenstelsel functioneert.
SSC-ICT Den Haag levert generieke Rijksbrede toepassingen als Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte en verzorgt daarnaast de op de Digitale Werkplekomgeving Rijk (DWR) gebaseerde kantoorautomatisering, telecommunicatie en hosting van bedrijfspecifieke applicaties voor de aangesloten departementen. In 2013 betreft dit de departementen van BZK, IenM, VWS en SZW. Naar verwachting wordt deze dienstverlening per 1 oktober uitgebreid met FIN, in de cijfers wordt hiervan nog geabstraheerd.
De Missie
SSC-ICT Den Haag is de rijksbrede shared service organisatie die de Compacte Rijksdienst ontzorgt met generieke en gemeenschappelijk ICT oplossingen.
De Visie
Het sharingsconcept leidt tot betere en goedkopere dienstverlening (economies of skills en scale), hetgeen uitde ontwikkeling van de werkplekprijs en de scores op de prestatie-indicatoren zal moeten blijken. SSC-ICT Den Haag meet zich aan de markt en met benchmarkgegevens wordt die vergelijking inzichtelijk gemaakt.
Investeren in de relatie met klanten loont. Iedere dag moet SSC-ICT Den Haag bewijzen dat zij rijksbrede bundeling en standaardisatie combineren met klantnabijheid. Het risico van «vertrouwen komt te voet en gaat te paard» ligt voortdurend op de loer. Daarom managet SSC-ICT Den Haag haar relaties op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
SSC-ICT Den Haag is een groeiende en lerende organisatie. Ze zet in op individuele ontplooiing van medewerkers en professionalisering van organisatieonderdelen en rollen. Ook stuurt ze op kwaliteit door het optimaliseren van haar processen. Dit vraagt om een realistisch ambitieniveau als richtingwijzer, een pragmatische aanpak om verbeteringen door te voeren en een aanvaardbare lat om vorderingen te meten.
Doelstellingen
SSC-ICT Den Haag heeft de volgende langere termijn doelstellingen:
-
– leveren van zorgeloze (mobiele) ICT-werkplekdiensten;
-
– regisseren van de samenwerking met andere ICToverheidsorganisaties en ICT-marktpartijen;
-
– meedenken over hoe klanten met gestandaardiseerde ICT-oplossingen hun primaire proces verder kunnen verbeteren;
-
– het zijn van een aantrekkelijke werkgever.
Exploitatie
Exploitatieoverzicht Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 0 | 25.507 | 25.507 |
Omzet overige departementen | 0 | 89.679 | 89.679 |
Omzet derden | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 115.186 | 115.186 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 0 | 98.231 | 98.231 |
– personele kosten | 0 | 44.582 | 44.582 |
– wv eigen personeel | 0 | 21.183 | 21.183 |
– wv externe inhuur | 0 | 23.399 | 23.399 |
– materiële kosten | 0 | 53.649 | 53.649 |
– wv apparaat ICT | 0 | 40.598 | 40.598 |
– wv bijdrage SSO's | 0 | 2.811 | 2.811 |
Rentelasten | 0 | 1.365 | 1.365 |
Afschrijvingskosten | 0 | 15.590 | 15.590 |
– materieel | 0 | 15.590 | 15.590 |
– wv apparaat ICT | 0 | 15.579 | 15.579 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 0 | 115.186 | 115.186 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van SSC-ICT Den Haag is een kostendekkende op output gebaseerde exploitatie. De tarieven worden bepaald met behulp van een kostprijssysteem, na overleg met de opdrachtgevers door de eigenaar (de DGOBR) vastgesteld en in de Producten en Diensten Catalogus opgenomen. Per departement worden Dienstverleningscontracten afgesloten waarin per jaar de verwachte afname van de basisdienstverlening, plusdiensten en het structurele maatwerk wordt bepaald. Nieuw/ incidenteel maatwerk wordt op offerte basis aangeboden.
De rentelasten zijn dit eerste jaar bepaald op basis van een rekenrente van 4%.
Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 | 0 | 0 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 0 | 14.467 | 14.467 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | – 66.654 | – 66.654 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | – 66.654 | – 66.654 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 2.869 | 2.869 | |
Eenmalige storting door De Werkmaatschappij (+)1 | 0 | 5.100 | 5.100 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | – 17.456 | – 17.456 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 66.654 | 66.654 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 57.167 | 57.167 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) | 0 | 4.980 | 4.980 |
Toelichting
Het onder beroep op leenfaciliteit opgenomen bedrag betreft de leningen met betrekking tot de overgedragen materiële activa en de verwachte investeringen in 2013. De hoogte van de initiële lening is gelijk aan de waarde van de materiële vaste activa in deze openingsbalans.
De looptijd van de leningen is gekoppeld aan de economische levensduur van de onderliggende activa. Tenzij sprake is van een significant afwijkende economische gebruiksduur wordt hierbij uitgegaan van de volgende termijnen:
mobiele telefonie en tablets | 2 jaar |
overige mobiele ICT | 3 jaar |
overige ICT (hard en software) | 4 jaar |
gebouwgebonden investeringen (bv datacenter) | 15–20 jaar |
overige activa | 5 jaar |
1e Suppletoire begroting 2013 (Voorjaarsnota) | |
---|---|
Definitieve openingsbalans per 1 januari 2013 | |
Bedragen x € 1.000 | |
Activa | 0 |
Immateriële activa | 0 |
Materiële activa | 25.450 |
– grond en gebouwen | 0 |
– installaties en inventarissen | 0 |
– overige materiële vaste activa | 25.450 |
Voorraden | 2 |
Debiteuren | 0 |
Nog te ontvangen | 8.874 |
Liquide middelen | 0 |
Totaal activa | 34.326 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | 980 |
– exploitatiereserve | 980 |
Leningen bij het MvF | 25.450 |
Voorzieningen | 0 |
Crediteuren | 1.093 |
Nog te betalen | 6.803 |
Totaal passiva | 34.326 |
Toelichting
De definitieve openingsbalans is samengesteld uit de vermogensbestanddelen van de drie in het agentschap samengevoegde organisaties, te weten SSC-ICT Den Haag en BZK-ICT die in 2012 beiden onderdeel waren van DG OBR en de bedrijfseenheid DWR die in 2012 onderdeel was van De Werkmaatschappij.
Doelmatigheid
Overzicht | 2013 | |
---|---|---|
Taakstellende tariefverlaging | 1.5% | |
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief, excl. datacenter) | € 1.875 | |
Totale omzet per product(groep): | ||
– generiek (Infrastructuur, Rijksportaal en Samenwerkfunctionaliteit) (* € 1 mln) | € 13.642 | |
– gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting) (* € 1 mln) | € 70.226 | |
– specifiek (basisplus en maatwerk) (*€ 1 mln) | € 31.318 | |
FTE-totaal eigen personeel | 339 fte | |
Saldo van baten en lasten (%) | 0 | |
Klanttevredenheid | 7 | |
Medewerker tevredenheid | 7 | |
Beschikbaarheid (betrouwbaarheid) basisfunctionaliteit | 98% | |
Geleverd binnen gestelde termijn | 90% | |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 90% | |
Kwaliteit beantwoorden vragen | ||
– beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd | 95% | |
– direct beantwoorden helpdeskvragen | 80% |
Toelichting
Met ingang van 1 januari 2012 is SSC-ICT Den Haag als kas-verplichtingen directie al onder DG OBR geplaatst. Bij die gelegenheid is afgesproken dat SSC-ICT Den Haag ingaande 2012 haar tarieven jaarlijks met 1,5% verlaagd en daarnaast voorstellen doet waarmee haar afnemers aanvullend 10% op hun ICT uitgaven kunnen besparen.
Aanvullend op de taakstellende tariefverlaging vergelijkt SSC-ICT Den Haag haar prestaties via benchmark onderzoek periodiek met marktpartijen en enkele grote uitvoeringsorganisaties binnen de overheid.