Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 9.910,5 | 176,1 | |
Nota van wijziging | |||
Kamerstukken II, 2012–2013, 33 400 XII, nr. 8. | 75,0 | ||
Stand vastgestelde begroting 2013 | 9.985,5 | 176,1 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2013 | 21,6 | 1,1 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 10.007,1 | 177,2 |
Toelichting
De toelichtingen op de belangrijkste mutaties die in dit wetsvoorstel zijn opgenomen, staan vanwege de overzichtelijkheid per artikel geordend onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid.
Eigen vermogen van een baten-lastenagentschap
Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van artikel 27, lid 4c van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de baten-lastenagentschappen ILT (€ 1,8 mln.), NEa (€ 1,65 mln.) en RWS (€ 2,9 mln.) wordt deze norm overschreden. De overschrijdingen bij de ILT en NEa zullen worden hersteld door de afroming van deze middelen door de eigenaar. Bij RWS wordt het Eigen Vermogen in 2013 aangewend om overlopende en incidentele kosten in het kader van het ondernemingsplan 2015 te financieren. Hierdoor worden in 2013 hogere kosten gemaakt, dan aan omzet van IenM wordt ontvangen. Het resultaat 2013 wordt hierdoor negatief beïnvloed, waardoor het Eigen Vermogen onder de maximumomvang zal worden gebracht. In de loop van 2013 worden de mogelijkheden onderzocht om ten laste van het resultaat een verdere reorganisatievoorziening te vormen voor de meerjarige personele kosten van de organisatieverandering. Deze dotatie beïnvloedt tevens het resultaat 2013 en de omvang van het Eigen Vermogen.
Regeerakkoord Rutte II (Bruggen slaan)
In het Regeerakkoord Rutte II («Bruggen slaan ») is een aantal maatregelen opgenomen die leiden tot een neerwaartse bijstelling van de begrotingen IenM wat een saldo verbetering van de Rijksfinanciën als gevolg heeft. In deze eerste suppletoire wet van het Ministerie van IenM zijn de maatregelen A1 en G81 toebedeeld naar de volgende artikelen:
Artikel | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|
art.13 | – 310 | – 618 | |||
art.19 | – 365 | – 807 | |||
art.23 | – 261 | – 519 | |||
art.24 | – 1.812 | – 3.627 | |||
art.26 | – 25.139 | – 51.672 | |||
art.98 | – 15.113 | – 40.757 | |||
0 | 0 | 0 | – 43.000 | – 98.000 |
Artikel | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|
art.11 | – 747 | – 747 | – 747 | – 747 | |
art.12 | – 253 | – 253 | – 253 | – 253 | |
art.15 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | |
0 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
Zie voor meer informatie de toelichtingen per artikel in de suppletoire wetten 2013 van de begrotingen van IenM (Hoofdstuk XII, Infrastructuurfonds en Deltafonds).
De concrete invulling van deze taakstellingen en de structurele verwerking van het jaar 2018 vindt bij Ontwerpbegroting 2014 plaats.