Budgettaire gevolgen van beleid
11 – Goed functionerende economie en markten | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 218.197 | 137 | – 2.447 | 215.887 | – 836 | – 778 | – 5.902 | – 12.465 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
UITGAVEN | 219.931 | 137 | – 2.457 | 217.611 | – 836 | – 778 | – 5.902 | – 12.465 |
Waarvan juridisch verplicht | 97% | |||||||
Subsidies | 1.700 | 1.700 | ||||||
– Digitalisering regionale radio | 1.700 | 1.700 | ||||||
Opdrachten | 12.760 | 137 | – 4.682 | 8.215 | – 639 | 140 | – 5.019 | – 11.620 |
– Onderzoek en Opdrachten | 2.679 | 137 | – 518 | 2.298 | 75 | 75 | 75 | 75 |
– PIANOo/TenderNed | 5.851 | – 3.939 | 1.912 | – 639 | 140 | 133 | 133 | |
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 4.230 | – 225 | 4.005 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | |
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | – 5.152 | – 11.753 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | 11.116 |
| 2.472 | 13.588 | 831 | 52 | 52 | 52 |
– Agentschap Telecom | 11.116 | 56 | 11.172 | 52 | 52 | 52 | 52 | |
– Agentschap DICTU | 2.416 | 2.416 | 779 | |||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 190.463 |
| – 839 | 189.624 | – 1.040 | – 980 | – 947 | – 909 |
– Metrologie | 14.337 | 119 | 14.456 | 116 | 114 | 114 | 114 | |
– Raad voor Accreditatie | 213 | 2 | 215 | 3 | 1 | 2 | 1 | |
– ACM (NMa/OPTA/CA) | 3.135 | – 1.808 | 1.327 | – 1.919 | – 1.825 | – 1.784 | – 1.744 | |
– CBS | 172.778 | 848 | 173.626 | 760 | 730 | 721 | 720 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 3.892 |
| 592 | 4.484 | 12 | 10 | 12 | 12 |
– Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.136 | 12 | 1.148 | 12 | 10 | 12 | 12 | |
– Internationale organisaties | 2.696 | 580 | 3.276 | |||||
– Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden | 60 | 60 | ||||||
ONTVANGSTEN | 52.265 | 3.804.146 | 3.856.411 | |||||
– Ontvangsten NMa | ||||||||
– High Trust | 31.300 | 31.300 | 75.000 | 100.000 | 100.000 | 125.000 | ||
– Diverse ontvangsten | 20.965 | 3.804.146 | 3.825.111 |
Toelichting op de verplichtingen
De verlaging van de verplichtingen hangt grotendeels samen met de verlaging op de uitgaven.
Toelichting op de opdrachten
De verlaging van het budget van PIANOo/TenderNed heeft met name betrekking op de geplande opdrachten 2013 die door het agentschap DICTU worden uitgevoerd (€ 2,4 mln).
De taakstelling Rijksdienst vanaf 2016 en verder wordt op een nader moment specifiek toegewezen aan artikelonderdelen.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
De bijdrage aan het agentschap DICTU wordt opgehoogd met € 2,4 mln vanwege de geplande opdrachten 2013 die voor TenderNed worden uitgevoerd.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
Per 1 april 2013 is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van start gegaan. De bijdrage die voorheen verstrekt werd aan de ZBO OPTA wordt nu geïntegreerd met de ramingen op artikel 40 voor de andere twee organisaties die zijn opgegaan in de ACM (NMa en Consumentenautoriteit). Op artikel 11 resulteert nog de raming voor de raad van bestuur voor de ACM. Hierdoor is het budget voor het 2e tot en met het 4e kwartaal van de OPTA (€ 1,8 mln) overgeboekt naar artikel 40.
Toelichting op de ontvangsten
De veiling van frequenties voor mobiele communicatie (multibandveiling) door het Agentschap Telecom heeft € 3,8 mld opgebracht.
Budgettaire gevolgen van beleid
12 – Een sterk innovatievermogen | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 607.730 | 138.224 | 745.954 | 42.289 | 106.767 | 106.300 | 101.939 | |
UITGAVEN | 795.764 | 22.337 | 818.101 | 105.696 | 126.357 | 128.787 | 102.696 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | |||||||
Leningen | 88.996 | 1.500 | 90.496 | 5.088 | 5.931 | 18.646 | 11.500 | |
– Innovatiefonds: Innovatiekrediet | 65.335 | 500 | 65.835 | 3.946 | ||||
– Innovatiefonds: Seed | 23.661 | – 8.100 | 15.561 | – 7.712 | – 8.669 | |||
– Innovatiefonds: Fund to fund | 9.100 | 9.100 | 12. 800 | 14.600 | 14.700 | 11.500 | ||
Subsidies | 81.343 | 2.733 | 84.076 | – 37.816 | – 39.813 | – 36.138 | – 34.198 | |
– Innovatie Prestatie Contracten | 31.498 | 1.700 | 33.198 | – 900 | – 300 | |||
– Eurostars | 8.638 | – 1.900 | 6.738 | |||||
– Lucht en Ruimtevaart | 17.789 | – 1.754 | 16.035 | – 3.247 | – 3.604 | – 4.000 | – 4.800 | |
– Overig | 23.418 | 4.687 | 28.105 | – 1.669 | – 2.309 | – 738 | 2 | |
– Taakstelling Topsectoren | – 32.000 | – 33.600 | – 31.400 | – 29.400 | ||||
Opdrachten | 2.856 | 1.164 | 4.020 | |||||
– Onderzoek en opdrachten | 2.856 | 1.164 | 4.020 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 72.653 | 941 | 73.594 | 447 | 470 | – 4.935 | – 11.598 | |
– Agentschap NL | 72.512 | 941 | 73.453 | 447 | 470 | 259 | 251 | |
– Agentschap Telecom | 141 | 141 | ||||||
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | – 5.194 | – 11.849 | ||||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 136.287 | 4.512 | 140.799 | 4.362 | 628 | 630 | 630 | |
– TNO | 136.287 | 4.512 | 140.799 | 4.362 | 628 | 630 | 630 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 413.629 | 11.487 | 425.116 | 133.615 | 159.141 | 150.584 | 136.362 | |
– Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) | 77.100 | 77.100 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | ||
– Grote Technologische Instituten (GTI’s) | 40.009 | 203 | 40.212 | 183 | 175 | 164 | 164 | |
– Topsectoren overig | 218.331 | – 4.974 | 213.357 | 4.050 | 3.043 | 856 | 95 | |
– Syntens | 19.884 | 19.884 | ||||||
– Ruimtevaart (ESA) | 57.058 | 16.437 | 73.495 | 19.382 | 45.923 | 39.564 | 26.103 | |
– Overig (inclusief onderzoeksprojecten) | 1.247 | – 179 | 1.068 | |||||
ONTVANGSTEN | 45.782 | 1.871 | 47.653 | |||||
– Luchtvaartkredietregeling | 382 | 382 | ||||||
– Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP) | 5.000 | 5.000 | ||||||
– Rijksoctrooiwet | 31.212 | 31.212 | ||||||
– Innovatiekredieten | 5.544 | 5.544 | ||||||
– Eurostars | 2.056 | 2.056 | ||||||
– Diverse ontvangsten | 1.588 | 1.871 | 3.459 |
Toelichting op de verplichtingen
De mutatie van het verplichtingbudget wordt met name veroorzaakt door aanpassingen op het Innovatiefonds, Ruimtevaart en het Innovatieprogramma Holst Centre (Topsectoren overig).
-
• Voor het Innovatiefonds is bij Najaarsnota 2012 budget naar voren gehaald ten behoeve van het instrument Fund to fund. De meerjarige doorwerking hiervan (verlaging van in totaal € 38,2 mln) valt nu deels samen met de ophoging van het niet benutte budget uit 2012 (in totaal € 46,6 mln) voor de Innovatiekredieten en de Seedregeling.
-
• Als gevolg van de inschrijvingen op onder meer ESA programma’s tijdens de Ministersconferentie 2012 wordt het budget voor Ruimtevaart aangepast. Bij Najaarsnota 2012 is het verplichtingbudget met € 20,1 mln verlaagd omdat de verplichtingen pas in 2013 worden aangegaan. Deze € 20,1 mln wordt nu beschikbaar gesteld. Hiernaast dragen het Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (€ 15 mln) en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu (€ 15 mln) bij. Tevens wordt verplichtingbudget uit de periode 2014 tot en met 2017 naar voren gehaald (€ 50,2 mln).
-
• Voor de financiering van het Holst Centre is in de periode 2012 tot en met 2015 in totaal € 16 mln beschikbaar. De verplichting wordt in zijn geheel in 2013 aangegaan waardoor aanpassing van het verplichtingbudget nodig is.
Toelichting op de leningen
Binnen het Innovatiefonds worden middelen die in afwachting van de start van Fund to fund op Seed geraamd stonden overgeheveld naar Fund to fund. Hiernaast wordt het kasbudget verhoogd met de niet in 2012 benutte middelen.
Toelichting op de subsidies
Vanuit het subsidiebudget voor Ruimtevaart worden middelen overgeheveld naar het Ruimtevaartbudget voor ESA (categorie «bijdragen aan organisaties»).
De verhoging van het budget «Overig» in 2013 hangt met name samen met de uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen voor het Innovatieprogramma Veiligheid.
De taakstelling Topsectoren vanaf 2014 en verder wordt bij de Ontwerpbegroting 2014 nader verdeeld.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
De taakstelling Rijksdienst vanaf 2016 en verder wordt op een nader moment specifiek toegewezen aan artikelonderdelen.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
Deze mutatie betreft de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan TNO voor het thema Arbeid & Gezondheid en loon- en prijsbijstelling van tranche 2012.
Toelichting op de bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De bij het Regeerakkoord beschikbaar gestelde middelen voor de TKI-toeslag worden overgeheveld naar de EZ begroting. Deze middelen worden ingezet voor EU-cofinanciering, bijdrage Nederlands Wetenschappelijk Onderzoek en de TKI-toeslag.
Als gevolg van de inschrijvingen op ondermeer ESA programma’s tijdens de Ministersconferentie 2012 wordt het budget voor Ruimtevaart aangepast. Hieronder vallen ook de bijdragen van het Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (€ 15 mln) en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu (€ 15 mln). Tevens vind er een structurele overheveling plaats vanuit artikel 14 (€ 2 mln) en 16 (€ 1 mln).
Voor de periode 2015 tot en met 2017 worden ook middelen beschikbaar gesteld zodat er voldoende budgettair mandaat is om aan de ESA Ministerconferentie in het voorjaar 2014 te kunnen deelnemen en de belangen van Nederland op het terrein van Ruimtevaart goed te vertegenwoordigen. Dekking hiervoor is vrijgemaakt binnen de EZ-begroting (lagere uitgaven artikel 14, subsidie MEP).
Budgettaire gevolgen van beleid
13 – Een excellent ondernemingsklimaat | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 2.585.516 | 5.493 | 9.455 | 2.600.464 | 398.436 | 386.928 | 386.122 | 385.343 |
Waarvan garantieverplichtingen | 2.384.011 | 2.384.011 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | ||
UITGAVEN | 366.134 | 12.967 | – 32.510 | 346.591 | – 4.651 | – 11.845 | – 1.526 | – 2.305 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | |||||||
Garanties | 129.211 | – 31.752 | 97.459 | – 1.000 | 2.000 | 13.000 | 13.000 | |
– BMKB | 65.541 | 65.541 | ||||||
– Groeifinancieringsfacilitieit | 9.281 | 9.281 | ||||||
– Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 44.752 | – 31.752 | 13.000 | – 1.000 | 2.000 | 13.000 | 13.000 | |
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 9.637 | 9.637 | ||||||
Subsidies | 29.755 | 0 | 29.755 | 0 | ||||
– Bevorderen ondernemerschap | 1.139 | 1.139 | ||||||
– Biobased Economy | 5.710 | – 500 | 5.210 | – 2.500 | ||||
– Uitfinanciering subsidies | 22.906 | 500 | 23.406 | 2.500 | ||||
Opdrachten | 25.969 | – 931 | 25.038 | – 175 | ||||
– Onderzoek & ontwikkeling | 351 | 351 | ||||||
– ICT-beleid | 20.852 | – 931 | 19.921 | – 175 | ||||
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 2.436 | 2.436 | ||||||
– Regiegroep Regeldruk/ACTAL | 2.330 | 2.330 | ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 16.410 | 2.512 | 2.162 | 21.084 | 492 | 144 | 72 | 72 |
– NBTC | 13.329 | 191 | 13.520 | 143 | 83 | 62 | 62 | |
– UNWTO | 233 | 233 | ||||||
– Bijdragen aan instituten | 2.848 | 2.512 | 1.971 | 7.331 | 349 | 61 | 10 | 10 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 150.577 | – 3.348 | – 3.968 | – 13.989 | – 13.989 | – 13.989 | ||
– Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen | 150.577 | – 3.348 | – 3.968 | – 13.989 | – 13.989 | – 13.989 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 14.212 | 10.455 | 1.359 | 26.026 | – 609 | – 1.388 | ||
– Agentschap NL | 12.012 | 10.455 | 1.359 | 23.826 | ||||
– Logius | 2.200 | 2.200 | ||||||
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | – 609 | – 1.388 | ||||||
ONTVANGSTEN | 92.599 | – 31.752 | 60.847 | – 1.000 | 2.000 | 13.000 | 13.000 | |
– BMKB | 25.230 | 25.230 | ||||||
– Groeifinancieringsfaciliteit | 8.000 | 8.000 | ||||||
– Garantie Ondernemingsfinanciering | 46.000 | – 31.752 | 14.248 | – 1.000 | 2.000 | 13.000 | 13.000 | |
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 10.000 | 10.000 | ||||||
– Joint Strike Fighter | 1.847 | 1.847 | ||||||
– Diverse ontvangsten | 1.522 | 1.522 |
Toelichting op de verplichtingen
De mutatie in het verplichtingbudget hangt met name samen met het Regeerakkoord. Hierin is het structurele budget voor de Garantie Ondernemingsfinanciering met € 400 mln opgenomen. Dit leidt tot een verhoging met ingang van 2014. Daarnaast is hier ook een taakstelling op de Kamers van Koophandel opgenomen van € 5 mln in 2014 en € 15 mln structureel met ingang van 2015. Op bijdrage aan Agentschap NL heeft een technische aanpassing plaatsgevonden op het verplichtingbudget (in totaal € 11,6 mln).
Toelichting op de garanties
In het Regeerakkoord is afgesproken dat de garantieregeling Garantie Ondernemingsfinanciering structureel wordt met een jaarlijks plafond van € 400 mln. In dit kader moeten ook de ontvangsten en uitgaven structureel worden geraamd. Bij de raming wordt uitgegaan van een uitstaand obligo van € 800 mln en een premie van 1,7%. Een raming van ontvangsten en uitgaven van € 13 mln lijkt hierbij reëel, gezien het te verwachten beroep op deze faciliteit. De uitgaven en ontvangsten worden daarom met € 31,8 mln naar beneden bijgesteld.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
In het Regeerakkoord is een taakstelling van € 5 mln in 2014 en € 15 mln structureel met ingang van 2015 opgenomen op de Kamers van Koophandel. De mutatie is het saldo van deze taakstelling en de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling van tranche 2012 en een verlaging van de uitgaven voor de Kamers van Koophandel in verband met de verwachte realisatie 2013.
Budgettaire gevolgen van beleid
14 – Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 1.996.164 | 18.000 | 1.456.259 | 3.470.423 | – 244 | – 4.962 | – 6.026 | 19.595 |
Waarvan garantieverplichtingen | 43.350 | 43.350 | ||||||
UITGAVEN | 1.312.815 | 18.000 | – 23.542 | 1.307.273 | – 22.244 | 7.038 | 68.974 | 412.595 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 95% | |||||||
Subsidies | 1.086.731 | – 5.918 | 1.080.813 | – 29.400 | 500 | 63.600 | 380.800 | |
– Stadsverwarming (14.1) | ||||||||
– Topsectoren Energie (14.3) | 23.848 | 16.046 | 39.894 | 21.540 | 15.739 | 4.560 | – 12.200 | |
– Energie-innovatie (IA) (14.3) | 31.658 | 31.658 | ||||||
– Green Deal (14.3) | 25.000 | – 1.375 | 23.625 | |||||
– MEP (14.3) | 555.000 | – 27.000 | 528.000 | – 22.000 | – 8.000 | – 5.000 | – 2.000 | |
– SDE (14.3) | 244.858 | 23.514 | 268.372 | – 400 | ||||
– SDE+ (14.3) | 100.000 | – 20.960 | 79.040 | – 28.940 | – 7.239 | 64.040 | 395.000 | |
– CCS (14.3) | 49.400 | 49.400 | ||||||
– Hoge Flux Reactor (14.3) | 7.250 | 7.250 | ||||||
– Aanschafsubsidie zonnepanelen (14.3) | 30.000 | – 668 | 29.332 | |||||
– Elektrisch rijden (14.3) | 4.123 | 4.123 | ||||||
– Overige subsidies (14.3) | 15.594 | 4.525 | 20.119 | 400 | ||||
Opdrachten | 57.980 | – 25.061 | 32.919 | 3.797 | 3.306 | 3.220 | 3.132 | |
– O&O bodembeheer (14.2) | 296 | 296 | ||||||
– Joint implementation (14.3) | 33.651 | – 26.437 | 7.214 | |||||
– Straling (14.3) | 9.517 | 1.526 | 11.043 | 3.797 | 3.306 | 3.220 | 3.132 | |
– Pallas (14.3) | 10.100 | 10.100 | ||||||
– Onderzoek en opdrachten (14.3) | 4.416 | – 150 | 4.266 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 37.018 | 6.834 | 43.852 | 3.307 | 3.226 | 2.003 | 458 | |
– Agentschap NL | 36.326 | 3.308 | 39.634 | 12 | 3 | |||
– NVWA | 692 | 2 | 694 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
– Kern Fysische Dienst | 3.524 | 3.524 | 3.293 | 3.221 | 3.154 | 3.085 | ||
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | – 1.153 | – 2.629 | ||||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 95.100 | 18.000 | 113.100 | |||||
– Doorsluis COVA heffing (14.2) | 93.000 | 18.000 | 111.000 | |||||
– TNO bodembeheer (14.2) | 2.100 | 2.100 | ||||||
Bijdragen aan mede-overheden | 28.000 | |||||||
– Uitkoop | 28.000 | |||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 35.986 | 603 | 36.589 | 52 | 6 | 151 | 205 | |
– ECN/NRG (14.3) | 34.981 | 285 | 35.266 | 253 | 207 | 205 | 205 | |
– Diverse instituten (14.2) | 1.005 | 318 | 1.323 | – 201 | – 201 | – 54 | ||
ONTVANGSTEN | 12.194.911 | 18.000 | 600.000 | 12.812.911 | 0 | – 780.000 | – 970.000 | – 655.000 |
– COVA | 93.000 | 18.000 | 111.000 | |||||
– SDE+ | 100.000 | 100.000 | 20.000 | 80.000 | 395.000 | |||
– Aardgasbaten | 12.000.000 | 600.000 | 12.600.000 | 0 | – 800.000 | – 1.050.000 | – 1.050.000 | |
– Ontvangsten zoutwinning | 1.761 | 1.761 | ||||||
– Diverse ontvangsten | 150 | 150 |
Toelichting op de verplichtingen
De hogere verplichtingen houden met name verband met:
-
• Met de openstelling van de SDE+ regeling in april is het verplichtingenbudget met € 1,3 mld opgehoogd. Deze toename hangt samen met de verhoging van de 14%-doelstelling voor duurzame energie naar 16%.
-
• Vanuit het budget SDE+ wordt voor de jaren 2013 tot en met 2016 € 93,1 mln kasgeld overgeheveld ten behoeve van de Topsectoren Energie. Hiervan is € 13,3 mln al in 2012 verplicht. Voor de resterende € 79,8 mln kas wordt in 2013 verplichtingenruimte opgevoerd (doorschuif van € 29,8 mln niet gebruikte verplichtingenruimte 2012 en € 50,0 mln verplichtingenruimte 2013). Deze aanwending van SDE+ middelen vindt plaats in het kader van het ondersteunen van innovatieprojecten, die passen binnen de programmalijnen van de Topsector Energie. Uitgangspunt hierbij is dat deze projecten bijdragen aan het kosteneffectiever bereiken van de doelstelling van 16% duurzame energie in 2020. De totale uitgaven voor de SDE+ nemen hierdoor niet toe.
-
• De in 2012 niet benutte verplichtingenruimte voor Green Deals (€ 32,2 mln) wordt overgeheveld naar 2013.
-
• Begin 2013 heeft de derde openstelling van de garantieregeling Geothermie plaatsgevonden (€ 43,4 mln). Het verplichtingenbudget wordt daartoe opgehoogd.
Toelichting op de subsidies
De lagere subsidie-uitgaven (€ 5,9 mln) houden voornamelijk verband met:
-
• Vanuit de middelen voor SDE+ wordt in 2013 € 20,9 mln ingezet voor Topsectoren Energie, zie de toelichting op de verplichtingen.
-
• De uitgaven van de inmiddels beëindigde subsidie Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie (MEP) vallen lager uit vanwege een geringere te subsidiëren productie van duurzame energie. Deze lagere productie heeft geen consequenties voor het bereiken van de doelstelling voor duurzame energie in 2020, omdat de productie van duurzame energie die met de MEP gesubsidieerd wordt vrijwel volledig voor 2020 zal plaatsvinden. Het aflopen van projecten, die aan het einde van hun levensduur zijn gekomen, wordt opgevangen door verplichtingen in de SDE+ in de komende jaren, zoals meegenomen in het Regeerakkoord. De meevaller in de kasuitgaven MEP wordt ingezet als dekking voor problematiek bij de NVWA, groen onderwijs en ruimtevaart. Ook naar de huidige inzichten volstaan de resterende middelen voor duurzame energie om via het bestaande en het voorgenomen instrumentarium de doelstelling 2020 te bereiken.
-
• De onderuitputting van de SDE uit 2012 wordt in 2013 aan de begroting van Economische zaken toegevoegd ten behoeve van uitgaven voor duurzame energie.
-
• De post «overige subsidies» wordt verhoogd met € 4,5 mln. Dit bedrag wordt met name ingezet voor het Water- en Energiebedrijf Bonaire N.V. Daartoe is budget overgeboekt vanuit de posten «Topsectoren Energie» (€ 2,8 mln) en «Green Deal» (€ 1,4 mln).
Toelichting op de opdrachten
Als gevolg van vrijval van middelen wordt de post »Joint Implementation» aangepast aan de verwachte financieringsbehoefte voor 2013.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
Voor de uitvoering van diverse programma’s en regelingen wordt uitvoeringsbudget overgeheveld naar het Agentschap NL, namelijk:
-
• Regelingen uit hoofde van energie-innovatie (€ 2,2 mln).
-
• Subsidieregeling Zonnepanelen (€ 0,7 mln).
-
• Programma Joint Implementation (€ 0,4 mln).
Voor de nucleaire activiteiten en crisismanagement van de Kern Fysische Dienst (KFD) wordt budget overgeheveld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) naar het Ministerie van Economische Zaken. Dit betreft de eerste tranche. Een tweede en laatste tranche zal naar verwachting bij Najaarsnota 2013 en Voorjaarsnota 2014 plaatsvinden wanneer meer duidelijkheid is over een exacte kostentoedeling. Dit geschiedt aan de hand van het kostprijsmodel van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van I&M.
Toelichting op de bijdragen aan mede-overheden
Er wordt in totaal € 140 mln (€ 28 mln per jaar) voor een periode van 5 jaar aan de EZ-begroting toegevoegd, startend in 2017. Dit geld is beschikbaar voor een regeling die als doel heeft om bewoners van woningen uit te kopen met daarna herbestemming en/of sloop van de woning (TK, 31 574, nr. 29). Het gaat hierbij om woningen die direct onder de geleiders (de hoogspanningslijnen) staan van 220 en 380 kV verbindingen. Voor woningen buiten de bevolkingskernen gaat het om 110 en 150 kV verbindingen.
Toelichting op de ontvangsten
De raming van de aardgasbaten voor 2013 wordt verhoogd. Dit komt doordat er een hogere olieprijs wordt verwacht en omdat er een hogere productie wordt verwacht vanwege een hogere vraag. Op de lange termijn wordt echter een lagere olieprijs verwacht waardoor de raming naar beneden moet worden aangepast.
Budgettaire gevolgen van beleid
15 – Een sterke internationale concurrentiepositie | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 90.549 | – 90.549 | ||||||
UITGAVEN | 112.104 | – 112.104 | ||||||
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
Subsidies | 40.518 | – 40.518 | ||||||
– Prepare2start/ Starters International Business (SIB) | 6.147 | – 6.147 | ||||||
– Overig Programmatische Aanpak | 4.589 | – 4.589 | ||||||
– 2g@there | 6.462 | – 6.462 | ||||||
– Transitiefaciliteit (TF) | 10.000 | – 10.000 | ||||||
– Kennisverwerving opkomende markten (ODA) | ||||||||
– Package4growth | 7.147 | – 7.147 | ||||||
– Partners for International Business (PIB) | 5.350 | – 5.350 | ||||||
– Overige subsidies | 823 | – 823 | ||||||
Opdrachten | 3 340 | – 3 340 | ||||||
– Beleidsondersteuning, evaluaties en onderzoek | 1 557 | – 1 557 | ||||||
– Collectieve Promotionele Activiteiten (CPA) | 1 179 | – 1 179 | ||||||
– Overige opdrachten | 604 | – 604 | ||||||
Leningen | 7 500 | – 7 500 | ||||||
– Finance for International Business(FIB) | 7 500 | – 7 500 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | 44 561 | – 44 561 | ||||||
– Agentschap NL | 44 561 | – 44 561 | ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 16 185 | – 16 185 | ||||||
– WTO, OESO, UNEP, FAO en overige contributies | 16 185 | – 16 185 | ||||||
ONTVANGSTEN | 14 315 | – 14 315 | ||||||
– Gemengde kredieten | 681 | – 681 | ||||||
– Package4growth | 12.500 | – 12.500 | ||||||
– Diverse ontvangsten | 1.134 | – 1.134 |
Toelichting
Met Nota van Wijziging (TK, 2012–2013, 33 400 XIII, nr. 23) is het deel van artikel 15 dat betrekking heeft op internationale handel toegevoegd aan de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De na de herverkaveling resterende budgetten zijn bij Nota van Wijziging toegevoegd aan artikel 11 (Goed functionerende economie en markten), artikel 13 (Een excellent ondernemingsklimaat), artikel 16 (Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens) en artikel 18 (Natuur en Regio).
Budgettaire gevolgen van beleid
16 – Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 638.549 | 12.213 | 55.659 | 706.421 | 36.961 | 30.295 | 18.319 | 9.690 |
Waarvan garantieverplichtingen | 138.000 | 138.000 | ||||||
UITGAVEN | 517.397 | 12.213 | 55.343 | 584.953 | 36.097 | 30.055 | 18.414 | 9.690 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | |||||||
Subsidies | 59.457 | 122 | 5.381 | 64.960 | – 5.536 | – 7.484 | – 10.061 | – 11.361 |
– Agrarisch ondernemerschap (16.1) | 5.088 | 2.586 | 7.674 | |||||
– Duurzame veehouderij (16.1) | 5.584 | 8.315 | 13.899 | |||||
– Mestbeleid (16.1) | 2.050 | 2.050 | ||||||
– Plantaardige productie (16.1) | 16.866 | – 1.523 | 15.343 | 177 | 177 | |||
– Agrarische innovatie en overig (16.1) | 9.601 | – 3.875 | 5.726 | |||||
– Visserij (16.1) | 5.991 | 5.991 | ||||||
– Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3) | 2.008 | 122 | – 122 | 2.008 | – 113 | – 61 | – 61 | – 61 |
– Apurement (16.5) | 12.269 | 12.269 | ||||||
– Interne begrotingsreserve (16.5) | ||||||||
– Taakstelling Topsectoren | – 5.600 | – 7.600 | – 10.000 | – 11.300 | ||||
Garanties | 12.000 | 12.000 | ||||||
– Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 2.000 | 2.000 | ||||||
– Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 10.000 | 10.000 | ||||||
Opdrachten | 147.349 | 560 | 5.034 | 152.943 | – 769 | – 1.209 | – 701 | – 796 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 24.020 | 266 | 28.306 | – 80 | – 51 | – 1 | – 1 | |
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 8.437 | 191 | 8.538 | 62 | 62 | 62 | 62 | |
– Plant- en diergezondheid (16.3) | 18.932 | 560 | – 2.107 | 17.385 | 292 | 240 | 240 | 240 |
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 93.887 | 5.111 | 98.998 | – 1.043 | – 1.460 | – 1.002 | – 1.097 | |
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 2.073 | 1.573 | 3.646 | |||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 104.620 | 1.850 | 562 | 107.032 | 31.562 | 31.548 | 31.563 | 31.563 |
– Medebewind productschappen (16.5) | 13.501 | 13.501 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | ||
– Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4) | 91.119 | 562 | 91.681 | 562 | 548 | 563 | 563 | |
– ZonMW/dierproeven | 1.850 | 1.850 | ||||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.200 | – 400 | 3.800 | |||||
– Diergezondheidsfonds | 4.200 | – 400 | 3.800 | |||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 7.915 | 123 | 8.038 | |||||
– UNEP, FAO en overige contributies | 7.915 | 123 | 8.038 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 189.771 | 1.766 | 44.643 | 236.180 | 10.840 | 7.200 | – 2.387 | – 9.716 |
– NVWA | 93.241 | 766 | 25.193 | 119.200 | 10.226 | 6.610 | 3.407 | 4.207 |
– Dienst Regelingen | 84.281 | 18.305 | 102.586 | 613 | 589 | 585 | 585 | |
– Agentschap NL | 3.010 | 1.000 | 1.786 | 5.796 | ||||
– Dienst Landelijk Gebied | 221 | 1 | 222 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
– Rijksrederij | 9.018 | – 642 | 8.376 | |||||
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | 0 | – 6.380 | – 14.509 | |||||
ONTVANGSTEN | 291.579 | 4.950 | 296.529 | |||||
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 21.081 | 3.000 | 24.081 | |||||
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 430 | 430 | ||||||
– Plant- en diergezondheid (16.3) | 500 | 500 | ||||||
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 10.884 | 1.577 | 12.461 | |||||
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 258.684 | 373 | 259.057 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen hangt grotendeels samen met de verhoging van het uitgavenbudget.
Toelichting op de subsidies
De verhoging op het onderdeel Agrarisch ondernemerschap hangt voornamelijk samen met uitgaven voor de demoregeling proefprojecten Gemeenschappelijk Landbouwbeleid als onderdeel van het derde Plattelands Ontwikkelings Plan (POP-3). Het budget hiervoor stond gereserveerd onder de PAS-middelen en is daarom overgeheveld vanuit artikel 18.
De verhoging op het onderdeel «Duurzame veehouderij» van € 8,3 mln houdt verband met het feit dat van de beschikbare middelen op artikel 18 voor de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) voor 2013 € 7,4 mln wordt overgeheveld naar artikel 16 voor uitvoering van de subsidieregeling en het meetprogramma Duurzame Stallen en € 1,0 mln voor beroepsopleiding/voorlichting en praktijknetwerken als onderdeel van de uitvoering van de PAS.
De verlaging op het onderdeel «Agrarische innovatie en overig» houdt voornamelijk verband met lagere uitgaven aan de VAMIL-regeling (Vrijwillige Afschrijving milieuinvesteringen). Deze lagere uitgaven worden ingezet voor de verhoging van de bijdrage aan Dienst Regelingen. Zie de toelichting bij de bijdragen aan agentschappen.
De taakstelling Topsectoren vanaf 2014 en verder wordt bij Ontwerpbegroting 2014 nader verdeeld.
Toelichting op de opdrachten
De verlaging op het onderdeel Plant- en diergezondheid houdt verband met een overheveling van € 1 mln naar de begroting van Financiën/Douane ten behoeve van grenscontroles op dierziekten. Tevens wordt het uitgavenbudget voor projecten met betrekking tot gewasbescherming verlaagd met € 2,1 mln. Deze lagere uitgaven worden ingezet voor de hogere bijdrage aan Dienst Regelingen. Zie de toelichting bij de bijdragen aan agentschappen.
De verhoging op het onderdeel «Kennisontwikkeling en innovatie» houdt grotendeels verband met het feit dat voor de uitvoering door DLO van diverse onderzoeksprojecten, onder andere op het gebied van Biobased Economy, groen onderwijs, dierenwelzijn en dierziektenbewaking, duurzame veehouderij, plantaardige productie en PAS-gerelateerde onderzoeken middelen worden middelen overgeboekt naar het onderhavige onderdeel.
De verhoging van het onderdeel «Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid» houdt voornamelijk verband met voorbereidingskosten voor de uitvoering van het Plattelands Ontwikkelings Programma deel 3 (POP-3). Het betreft hier onder meer communicatiekosten, onderzoekskosten en kosten in verband met het uitvoeren van ex ante evaluaties.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
De verhoging op het onderdeel «Medebewind productschappen» houdt verband met een maatregel in het Regeerakkoord «Bruggen slaan». Als maatregel in het Regeerakkoord is opgenomen dat de Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisaties (PBO’s) en de PBO-heffing worden afgeschaft. De medebewindstaken en autonome publieke taken van de PBO’s worden vanaf 2014 door EZ uitgevoerd. Voor de uitvoering van deze taken wordt structureel € 31 mln vanaf 2014 aan de EZ begroting toegevoegd. Deze middelen zullen bij Ontwerpbegroting 2014 nader worden verdeeld over verschillende beleidsonderdelen van artikel 16 en het apparaatsartikel 40.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
NVWA
Er wordt in 2013 € 10,1 mln toegevoegd aan het opdrachtenbudget van de NVWA om de kwaliteit van uitvoering, handhaving en toezicht te waarborgen (meerjarige verhoging: € 7,3 mln in 2014, € 5,7 mln in 2015, € 3 mln in 2016, € 3,8 mln in 2017 en € 4,7 mln in 2018). De bijdrage NVWA wordt hiermee op een adequaat niveau gebracht in relatie tot het opdrachtenpakket. Tevens wordt de bijdrage in 2013 verhoogd met € 14,1 mln (€ 2,5 mln in 2014 en € 0,5 mln in 2015) ten behoeve van investeringen die het mogelijk maken de beoogde fusiebesparingen op het gebied van huisvesting, ICT en arbeidsvoorwaarden te realiseren. Deze investeringen zijn nodig om uitvoering te geven aan de motie Jacobi c.s. (TK, 33 240 XIII, nr. 18).
Voorts wordt vanuit de begroting van Veiligheid en Justitie € 0,5 mln overgeheveld voor het programma «Afpakken». Het betreft hier een rijksbrede aanpak waarbij de vier bijzondere opsporingsdiensten (FIOD, SIOD, NVWAIOD en VROM-IOD) en Functioneel Parket samenwerken om meer en sneller afpakken van met criminele activiteiten verkregen geld te bewerkstelligen. De resterende verhoging voor 2013 en volgende jaren houdt verband met de toegekende prijsbijstelling 2013.
Dienst Regelingen
De bijdrage wordt met € 15,9 mln verhoogd ten behoeve van de uitvoering van EU-regelingen (Bedrijfstoeslagregeling en nationale co-financiering EU-programma’s) die volgens EU-voorschriften moeten worden uitgevoerd. Tevens wordt de bijdrage verhoogd met € 1,9 mln voor uitvoeringskosten met betrekking tot de overgehevelde PAS-middelen (zie toelichting subsidies). De resterende verhoging voor 2013 en volgende jaren houdt verband met de toegekende prijsbijstelling 2013 (€ 0,5 mln).
Agentschap NL
Vanuit het subsidieonderdeel Educatie op artikel 17 wordt voor 2013 € 1,5 mln overgeheveld voor uitvoeringskosten van Agentschap NL ten behoeve van het programma «Duurzaam door». Dit programma geeft visie en aanpak voor de periode 2013–2016 en is gericht op competentie-ontwikkeling voor een duurzame toekomst en vanuit artikel 18 € 0,3 mln voor uitvoeringskosten in het kader van de PAS.
Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst
De taakstelling Rijksdienst vanaf 2016 en verder wordt op een nader moment specifiek toegewezen aan artikelonderdelen.
Toelichting op de ontvangsten
De verhoging op het onderdeel «Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij» houdt verband met ontvangsten vanuit de agrarische sector met betrekking tot identificatie en registratie van vee. Deze ontvangsten worden ingezet voor de hogere bijdrage aan Dienst Regelingen.
De verhoging op onderdeel «Kennisontwikkeling en innovatie» houdt verband met een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor 2013 aan de uitvoering van het «Food Security Embassy Support Programme». Dit bedrag wordt rechtstreeks betaald. Dit programma is erop gericht om Nederlandse ambassades hulp te bieden voor de implementatie van projecten op het gebied van voedselzekerheid.
Budgettaire gevolgen van beleid
17 – Groen onderwijs van hoge kwaliteit | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 777.779 | 21.160 | 798.939 | 18.060 | 7.779 | – 59.549 | – 68.607 | |
UITGAVEN | 776.575 | 21.047 | 797.622 | 17.442 | 7.560 | – 59.590 | – 68.607 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
Bekostiging | 700.561 | 17.696 | 718.257 | 12.140 | 1.356 | – 18.269 | – 27.177 | |
– Wageningen Universiteit | 161.521 | 4.735 | 166.256 | 3.696 | 3.467 | 766 | 162 | |
– HBO-groen | 74.074 | 3.406 | 77.480 | 2.656 | 2.618 | – 6.159 | – 6.558 | |
– MBO-groen | 154.706 | 731 | 155.437 | – 3.846 | – 3.870 | – 3.876 | – 7.320 | |
– Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) | 11.575 | 1.312 | 12.887 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Wachtgelden | 12.987 | 785 | 13.772 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– VMBO-groen | 278.538 | 5.472 | 284.010 | 9.103 | 1.211 | – 4.226 | – 8.677 | |
– Aequor | 7.160 | 1.255 | 8.415 | 531 | – 2.070 | – 4.774 | – 4.784 | |
Subsidies | 73.303 | 3.835 | 77.138 | 5.920 | 6.423 | – 41.280 | – 41.430 | |
– Groene Kennis Coöperatie | 4.008 | 0 | 4.008 | 0 | 0 | – 4.037 | – 4.012 | |
– School als Kenniscentrum | 30.538 | 0 | 30.538 | 0 | 0 | – 31.466 | – 31.441 | |
– Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs | 7.834 | 0 | 7.834 | 0 | 0 | – 6.703 | – 6.635 | |
– Aanvullende onderwijssubsidies | 25.641 | 6.371 | 32.012 | 6.420 | 6.423 | 926 | 658 | |
– Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 2.382 | 0 | 2.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Educatie | 2.900 | – 2.536 | 364 | – 500 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.711 | – 484 | 2.227 | – 618 | – 219 | – 41 | 0 | |
– Kennisverspreidingsprojecten | 2.711 | – 484 | 2.227 | – 618 | – 219 | – 41 | 0 | |
ONTVANGSTEN | 75 | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen hangt grotendeels samen met de verhoging van de uitgaven.
Toelichting op de bekostiging
De verhoging van totaal € 17,7 mln voor het onderdeel bekostiging Groen Onderwijs heeft met name betrekking op de volgende onderdelen:
-
• Wageningen Universiteit (€ 4,7 mln): de verhoging van de uitgaven wordt grotendeels (€ 3,1 mln) bepaald door het vervallen van de langstudeerderskorting Hoger Onderwijs.
-
• HBO-groen (€ 3,4 mln): deze verhoging wordt met name veroorzaakt door het vervallen van de langstudeerderskorting.
-
• MBO (€ 0,7 mln): deze verhoging is het saldo van € 4,9 mln verhoging voornamelijk als gevolg van het stijgende aantal studenten en een verlaging van € 4,2 mln als gevolg van een overheveling naar onderwijssubsidies MBO.
-
• VMBO-groen en Aequor (totaal € 6,7 mln): als gevolg van het stijgende aantal studenten is de raming verhoogd om de wettelijk verplichte bekostiging na te komen. Dekking hiervoor is vrijgemaakt binnen de EZ-begroting (lagere uitgaven artikel 14, subsidie MEP).
Toelichting op de subsidies
Aanvullende onderwijssubsidies: deze stijging wordt vooral veroorzaakt doordat een aantal onderwijssubsidies MBO (€ 4,2 mln) en VMBO (€ 1,6 mln) zijn overgeheveld van bekostiging naar subsidies.
Educatie: de afname van de uitgaven houdt voor een groot deel verband met een overheveling (– € 1,5 mln) van het programma «Duurzaam Door sociale innovatie voor een groene economie» naar het Agentschap NL ten behoeve van de uitvoeringskosten.
Budgettaire gevolgen van beleid
18 – Natuur en regio | Stand ontwerpbegroting 2013 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 452.081 | 888 | 199.167 | 652.136 | – 14.084 | – 11.034 | – 28.767 | – 37.966 |
Waarvan garantieverplichtingen | 50.509 | 50.509 | ||||||
UITGAVEN | 689.737 | 888 | – 205.545 | 485.080 | – 38.803 | 863 | – 3.159 | – 8.409 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | |||||||
Subsidies | 99.283 | 23.664 | 122.947 | 509 | 7 | 0 | 0 | |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 87.273 | 7.664 | 94.937 | 9 | 7 | |||
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 5.817 | 5.817 | ||||||
– Behouden van de (internationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 6.193 | 16.000 | 22.193 | 500 | ||||
Leningen | 36.400 | – 2.150 | 34.250 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | |
– Behouden van de (internationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 36.400 | – 2.150 | 34.250 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | |
Opdrachten | 40.576 | 75.448 | 116.024 | 6.215 | 116 | 157 | 211 | |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 750 | – 82 | 668 | |||||
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 28.994 | 66.556 | 95.550 | 6.248 | 131 | 131 | 131 | |
– Behouden van de (internationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 10.832 | 8.974 | 19.806 | – 33 | – 15 | 26 | 80 | |
Bijdragen aan mede-overheden | 363.459 | – 321.880 | 41.579 | – 46.393 | – 87 | 0 | 0 | |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 12.149 | 12.149 | ||||||
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 41.097 | – 19.167 | 21.930 | |||||
– Behouden van de (internationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 0 | 7.500 | 7.500 | |||||
– Te decentraliseren (18.4) | 310.213 | – 310.213 | 0 | – 46.393 | – 87 | |||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 36.681 | 608 | 37.289 | 514 | 514 | 514 | 514 | |
– Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 36.681 | 608 | 37.289 | 514 | 514 | 514 | 514 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 888 | 157 | 1.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige contributies | 888 | 157 | 1.045 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 113.338 | 18.608 | 131.946 | 502 | 463 | – 3.680 | – 8.984 | |
– Dienst Landelijk Gebied | 71.207 | 3.942 | 75.149 | 313 | 278 | 267 | 255 | |
– Dienst Regelingen | 33.250 | 14.185 | 47.435 | 144 | 140 | 138 | 137 | |
– Agentschap NL | 1.036 | 436 | 1.472 | |||||
– Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit | 7.845 | 45 | 7.890 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
– Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst | 0 | – 4.130 | – 9.421 | |||||
ONTVANGSTEN | 113.714 | 8.481 | 122.195 | – 88 | – 87 | |||
– Landinrichtingsrente | 42.161 | 42.161 | ||||||
– Bijdragen van derden | 19.773 | 21.140 | 40.913 | |||||
– EU-bijdragen | 2.096 | 2.096 | ||||||
– Jachtakten | 1.031 | 1.031 | ||||||
– Synergiegelden | 12.659 | – 12.659 | 0 | – 88 | – 87 | |||
– Verkoop gronden | 35.000 | 35.000 | ||||||
– Overige | 994 | 994 |
Toelichting op de verplichtingen
De hogere verplichtingen in 2013 houden voornamelijk verband met de toevoeging van de € 200 mln uit het Regeerakkoord voor natuurintensiveringen. De meerjarig lagere verplichtingen vanaf 2014 houden naast de uitgavenmutaties verband met het feit dat in het kader van de decentralisatie van het Regionaal Economisch Programma Zuiderzeelijn het meerjarige onbenutte verplichtingenbudget wordt afgeboekt. Het betreft een technische aanpassing, de uitgavenbudgetten zijn in 2012 reeds overgeheveld naar het Provinciefonds.
Tevens worden in het kader van het Bestuursakkoord Natuur de meerjarige onbenutte verplichtingenbudgetten afgeboekt, aangezien bij de uitwerking van het decentralisatieakkoord alleen de kasbedragen zijn gedecentraliseerd/overgeheveld.
Toelichting op de subsidies
Van de verhoging op het onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren» houdt € 8 mln verband met het volgende: In 2012 is vanuit dit onderdeel een extra bedrag opgenomen in de decentralisatie-uitkering natuur als voorschot voor kosten die Staatsbosbeheer en Faunafonds maken in 2013. Dit heeft als consequentie dat de raming voor 2013 nu bij eerste suppletoire begroting wordt verhoogd.
De verhoging op het onderdeel «Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» houdt voor € 15 mln verband met de toevoeging van € 200 mln uit het Regeerakkoord voor natuurintensiveringen. Het betreft hier het project «Marker Wadden».
De resterende verhoging betreft een overheveling vanuit het budget voor Natuur en Milieueducatie op artikel 17 voor 2013 en 2014 van € 1 mln. Deze middelen zijn benodigd om de subsidie voor educatieve werkzaamheden bij het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid af te bouwen.
Toelichting op de opdrachten
De verhoging op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» houdt voornamelijk verband met het volgende.
Bij de afwikkeling van de decentralisatieafspraken Natuur eind 2012 is in de afrondingsovereenkomst ILG met provincie Zeeland afgesproken dat de verantwoordelijkheid voor het FES-project «Natuurprogramma Westerschelde» bij het Rijk blijft en dat over de financiële afwikkeling daarvan specifieke afspraken tussen het Rijk en de provincie Zeeland worden gemaakt. Het project en de middelen worden derhalve niet gedecentraliseerd. De beschikbare middelen voor het Westerschelde-programma in 2013 en 2014 worden hiertoe van de categorie «Bijdrage mede-overheden/te decentraliseren» afgeboekt en opgenomen onder categorie «Opdrachten» bij het onderhavige artikelonderdeel.
De verhoging met € 9,0 mln op onderdeel «Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» betreft voor € 11,9 mln voornamelijk compensatie voor kosten van ganzenbeheer die in 2012 door EZ zijn voorgeschoten ten behoeve van de provincies en een korting op de decentralisatie-uitkering voor uitgaven die de provincies ten laste van EU-middelen voor het Plattelandsontwikkelingsprogramma kunnen brengen. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de decentralisatie-uitkering op het onderdeel «Te decentraliseren».
Tevens vindt verlaging plaats met € 2,9 mln vanuit het programmabudget voor Natura 2000 naar de bijdrageonderdelen van Dienst Regelingen (DR) en de Dienst Landelijk Gebied (DLG). Deze bedragen zijn de jaarlijkse bijdragen voor onder meer het opstellen van beheerplannen Natura 2000.
Toelichting op de bijdrage aan de mede-overheden
De verlaging op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» van € 19,2 mln houdt voor € 17,3 mln verband met
een budgetoverheveling naar artikel 16 van PAS-middelen (zie de toelichting bij artikel 16) en voor € 1,9 mln met een jaarlijkse bijdrage aan het Ministerie van I&M ten behoeve van de Milieu Effect Rapportage 2013.
De verhoging op het onderdeel «Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» houdt verband met de toevoeging van € 200,3 mln uit het Regeerakkoord voor natuurintensiveringen. Het bedrag (€ 7,5 mln) is bestemd voor natuurprojecten in Caribisch Nederland.
De verlaging op artikelonderdeel «Te decentraliseren» met € 310,2 mln is het saldo van een aantal verhogingen en verlagingen:
• Toevoeging in het kader van de intensivering voor natuur uit het Begrotingsakkoord. | + € 177,5 mln |
---|---|
Van de totaal € 200,3 mln blijft € 22,8 mln op de EZ-begroting (met name voor project Marker Wadden en natuurprojecten Caribisch Nederland) en € 177,5 mln wordt overgeheveld naar de provincies. | |
• Mutaties samenhangend met de afronding en decentralisatie van het Investeringsbudget landelijk gebied (ontvangst van te veel ontvangen voorschotten ILG door Zeeland en Noord-Holland, verrekening van het in 2012 reeds betaalde voorschot voor beheerkosten 2013 aan Staatsbosbeheer en Faunafonds, verrekening van de uitvoeringskosten Faunafonds, verlaging van het budget voor synergiegelden water die rechtstreeks vanuit de begroting van I&M zijn overgeheveld). | – € 27,1 mln |
• Het niet decentraliseren van het natuurprogramma Westerschelde (zie opdrachten). | – € 67,0 mln |
• Overheveling naar Provinciefonds in het kader van het decentralisatieakkoord | – € 393,6 mln |
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
Dienst Landelijk Gebied
De verhoging houden voornamelijk verband met de jaarlijkse bijdrage voor het opstellen van beheerplannen Natura 2000.
Dienst Regelingen
In het kader van het Bestuursakkoord Natuur dragen de provincies een bedrag van € 11,7 mln bij voor de uitvoering van het Subsidiestelsel natuur- en landschapsbeheer. Tevens vindt verhoging plaats met € 2,5 mln om de bijdrage te laten aansluiten op het opdrachtenpakket voor de uitvoering van de overige natuurregelingen en de uitvoeringskosten beheersplannen Natura 2000.
Agentschap NL
De verhoging houdt verband met uitvoeringskosten van het programma «Pieken in de Delta» en uitvoeringskosten inzake de deelopdrachten Caribisch Nederland en «Topconsortia».
Nader te verdelen taakstelling Rijksdienst
De taakstelling Rijksdienst vanaf 2016 en verder wordt op een nader moment specifiek toegewezen aan artikelonderdelen.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten op het onderdeel «Bijdragen van derden» houden verband met betalingen door de provincies Zeeland en Noord-Holland van in 2012 door EZ te veel betaalde voorschotten op grond van de afrondingsovereenkomst ILG. De middelen komen op grond van de afrondingsovereenkomsten ten gunste van de andere provincies.
De lagere ontvangsten op het onderdeel «Synergiegelden» houden verband met het feit dat I&M de uitgaven voor projecten in het kader van synergiegelden water in 2012 rechtstreeks heeft overgeheveld naar het Provinciefonds; de ontvangst en uitgave loopt niet meer via de begroting van EZ.