Algemene beleidsdoelstelling: Het genereren van inkomsten voor de financiering van overheidsbeleid. Solide, eenvoudige en fraudebestendige fiscale wet- en regelgeving is hiervoor de basis. Doeltreffende en doelmatige uitvoering van die wet- en regelgeving zorgen er voor dat burgers en bedrijven bereid zijn hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance). | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.244.427 | 3.404.813 | 3.212.514 | |
Uitgaven (1) + (2) | 3.244.427 | 3.404.813 | 3.212.514 | |
(1) Programma-uitgaven | 491.714 | 441.714 | – 175.000 | 266.714 |
Waarvan: | ||||
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Rente | ||||
Belasting- en invorderingsrente | 485.800 | 435.800 | – 175.000 | 260.800 |
Rentevergoeding depotstelsel | 0 | |||
Bekostiging | 5.914 | 5.914 | 0 | 5.914 |
Proceskosten | 3.536 | 3.536 | 0 | 3.536 |
Overige programma-uitgaven | 2.378 | 2.378 | 0 | 2.378 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.752.713 | 2.963.099 | – 17.299 | 2.945.800 |
Personele uitgaven | 2.005.831 | 2.143.944 | – 17.927 | 2.126.017 |
waarvan: Eigen personeel | 1.889.439 | 1.990.052 | – 69.939 | 1.920.113 |
waarvan: Inhuur externen | 116.392 | 153.892 | 52.012 | 205.904 |
Materiële uitgaven | 746.882 | 819.155 | 628 | 819.783 |
waarvan: ICT | 170.572 | 200.272 | 25.000 | 225.272 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 195.427 | 200.427 | 28.000 | 228.427 |
Ontvangsten (3) + (4) | 119.063.575 | 112.168.454 | – 2.913.399 | 109.255.055 |
(3) Programma-ontvangsten | 119.043.603 | 112.148.482 | – 2.916.399 | 109.232.083 |
Waarvan: | ||||
Belastingontvangsten | 118.211.450 | 111.356.329 | – 2.746.399 | 108.609.930 |
Rente | ||||
Belasting- en invorderingsrente | 497.000 | 447.000 | – 175.000 | 272.000 |
Boetes en schikkingen | ||||
Ontvangsten boetes en schikkingen | 147.877 | 147.877 | 5.000 | 152.877 |
Bekostiging | ||||
Kosten vervolging | 187.276 | 197.276 | 0 | 197.276 |
(4) Apparaatsontvangsten | 19.972 | 19.972 | 3.000 | 22.972 |
Artikel 1 Belastingen
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Belasting- en invorderingsrente (– € 175 mln.)
De raming van de belasting- en invorderingsrente is zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant met € 175 mln. naar beneden bijgesteld. Deze mutatie ziet voor het grootste deel (c.a. € 150 mln.) op een technische verdeling van een in het verleden gesaldeerde mutatie naar respectievelijk de uitgaven- en ontvangstenkant.
Apparaatsuitgaven (– € 23,3 mln.)
In het regeerakkoord zijn middelen toegekend voor de maatregel intensivering toezicht en invordering. De uitbreiding van de benodigde capaciteit ten behoeve van de intensivering, wordt met een oploop gedurende het jaar gerealiseerd. Hierdoor is in 2013 € 20 mln. minder benodigd.
Het overige bedrag (€ 3,3 mln.) betreft het saldo van een aantal kleine mee- en tegenvallers en overboekingen tussen verschillende ministeries.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (– € 2.746,4 mln.)
In de Najaarsnota 2013 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Aansluittabel art. 1 | Stand ontwerpbegroting (NvW) 2013 (1) | Mutaties 1ste suppletoire begroting (2) | Stand 1ste suppletoire begroting (3)=(1+2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (4) | Stand 2e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 140.240.234 | – 6.538.609 | 133.701.625 | – 2.898.716 | 130.802.909 |
–/– Afdracht Gemeentefonds | 17.963.120 | – 73.855 | 17.889.265 | 56.574 | 17.945.839 |
–/– Afdracht Provinciefonds | 1.138.214 | 389.678 | 1.527.892 | 25.167 | 1.553.059 |
–/– Afdracht BTW-Compensatiefonds | 2.895.357 | – 1.230 | 2.894.127 | – 234.127 | 2.660.000 |
–/– Afdracht BES-fonds | 32.093 | 1.919 | 34.012 | 69 | 34.081 |
Belastingontvangsten IX | 118.211.450 | – 6.855.121 | 111.356.329 | – 2.746.399 | 108.609.930 |
Belasting- en invorderingsrente (– € 175 mln.)
De raming van de belasting- en invorderingsrente is zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant met € 175 mln. naar beneden bijgesteld. Deze mutatie ziet voor het grootste deel (c.a. € 150 mln.) op een technische verdeling van een in het verleden gesaldeerde mutatie naar respectievelijk de uitgaven- en ontvangstenkant.
Ontvangsten boetes en schikkingen (+ € 5 mln.)
Ten opzichte van de huidige realisatie en het vermoedelijk beloop over 2013 moet de raming met € 5 mln. worden bijgesteld.
Apparaatsontvangsten (+ € 3 mln.)
De apparaatsontvangsten vloeien voort uit werkzaamheden voor derden. De gerealiseerde ontvangsten zijn € 3 mln. hoger dan de huidige raming. Hiertegenover staan hogere apparaatsuitgaven.
Artikel 2 Financiële Markten
Algemene beleidsdoelstelling: Randvoorwaarden te creeren die een integer en stabiel systeem bevorderen en er toe bijdragen dat de activiteiten van financiele instellingen gericht zijn op het leveren van betrouwbare dienstverlening aan burgers en bedrijven met acceptabele en transparante risico's, waarbij de kosten van overmatig risicovol gedrag niet worden afgewenteld op de belastingbetaler | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 59.938 | 60.881 | – 6.145.197 | – 6.084.316 |
waarvan garantieverpichtingen | ||||
Garantie kredietfaciliteit AFM | – 6.147.182 | – 6.147.182 | ||
Garantieregeling bancaire leningen | ||||
Garantie en waarborg NWB | ||||
Uitgaven | 59.538 | 60.881 | 1.985 | 62.866 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Subsidies | 1.353 | 3.068 | 900 | 3.968 |
Geldmuseum | 530 | 1.685 | 0 | 1.685 |
CDFD | 823 | 1.383 | 900 | 2.283 |
Bekostiging | 14.800 | 15.250 | – 2.235 | 13.015 |
Rechtspraak Financiële Markten | 1.100 | 1.250 | 0 | 1.250 |
Muntcirculatie | 13.385 | 13.385 | – 1.885 | 11.500 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | ||
Overig | 315 | 615 | – 350 | 265 |
Opdrachten | 255 | 1.132 | 150 | 1.282 |
Wijzer in geldzaken | 255 | 1.132 | 150 | 1.282 |
0 | ||||
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 43.130 | 41.031 | 3.170 | 44.201 |
Bijdrage toezicht AFM | 25.749 | 17.168 | 3.332 | 20.500 |
Bijdrage toezicht DNB | 17.381 | 23.863 | – 162 | 23.701 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 0 | 20 |
IASB | 380 | 380 | 0 | 380 |
0 | ||||
Ontvangsten | 176.748 | 169.525 | 122.878 | 292.403 |
Garanties | 169.371 | 161.348 | 3.623 | 164.971 |
feeopbrengsten gar. banc. leningen | 169.371 | 161.348 | 3.623 | 164.971 |
Leningen | ||||
terugontv. voorfinanciering DNB (DGS) | 0 | 77.107 | 77.107 | |
ontvangsten Ijsland | ||||
Bekostiging | 5.184 | 5.184 | – 184 | 5.000 |
ontvangsten muntwezen | 5.184 | 5.184 | – 184 | 5.000 |
toename munten in circulatie | 0 | |||
0 | ||||
Overig | 2.193 | 2.993 | 42.332 | 45.325 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Garantie bancaire leningen (– € 6,1 mld.)
Als onderdeel van de exit-strategie wordt sinds 1januari 2011 aan banken die onder de garantieregeling leningen hadden uitgegeven de mogelijkheid geboden gegarandeerde leningen terug te kopen. ABN AMRO, NIBC, Achmea, leaseplan en ING hebben vervroegd een deel van hun lening afgelost. Onder andere hierdoor en door aflopende garanties is de garantielening bancaire leningen afgenomen met € 6,1 miljard.
CDFD (+ € 0,9 mln.)
Onderdeel van de post CDFD is de instelling van een Centrale Examenbank (CE) voor het toetsen van vakbekwaamheid van financiële dienstverleners. In de eerste suppletoire begroting was daarvoor € 500.000 gereserveerd. Met het oog op een zorgvuldige invoering per 1 januari 2014 heeft het Ministerie van Financiën de noodzakelijke voorbereidingen getroffen, waaronder aanbestedingen van de examenafnamesoftware en van een basisset met examenvragen. Hierdoor werd duidelijk dat de raming van de totale projectkosten in 2013 moest worden opgehoogd naar ca. € 1,4 mln. Dit brengt een extra reservering met zich mee van € 900.000.
Muntcirculatie (– € 1,9 mln.)
Vanwege een beperkte vraag naar circulatiemunten en bijzondere euromunten zijn de uitgaven voor grondstoffen kleiner dan begroot.
Overig (– € 0,4 mln.)
De post «Overig» betreft de monitoring commissies en de commissie Wijffels. Besloten is de werkzaamheden van de monitoring commissies af te ronden, waardoor de uitgaven dit jaar lager zullen uitvallen dan aanvankelijk was voorzien. De commissie Wijffels heeft haar werkzaamheden inmiddels afgerond. Ook hier vielen de uitgaven lager uit dan begroot
Ontvangsten
Feeopbrengsten garantie bancaire lening (+ € 3,6 mln.)
Door het vervroegd aflossen van de garantie bancaire lening wordt er in 2013 meer fee ontvangen dan geraamd. Voor deze transactie is een closing out fee betaaldaan de staat ter compensatie van de naar beneden bijgestelde meerjarige premie-inkomsten.
Ontvangsten IJsland (+ € 77,1 mln.)
Uit de boedel van het failliete Landsbanki heeft Nederland de vierde uitkering ontvangen. Het aandeel van de Staat in de meest recente uitkering bedraagt ruim € 77 mln. Dit brengt de stand van de totale ontvangst op circa € 811 mln. van het totale in 2008/2009 uitgekeerde bedrag van € 1,428 mld.
Ontvangsten muntwezen (– € 0,2 mln.)
Er zijn minder bijzondere munten afgenomen dan is geraamd.
Overig (+ € 42,3 mln.)
Deze mutatie wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door het ontvangen van het Nederlandse aandeel uit de boedel van de Bank Nederlandse Antillen (BNA). Bij de staatkundige hervormingen (10-10-10) was afgesproken dat Nederland uit de boedel van de BNA (€ 38,7 mln.) zou ontvangen. Het overige deel van de mutatie € 3,6 mln. wordt veroorzaakt door een technische mutatie van «bijdrage toezicht AFM» aan zowel de uitgaven als de ontvangstenkant.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek private sector
Algemene beleidsdoelstelling: optimaal financieel resultaat bij de realisatie van publieke doelen. In het bijzonder bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en materiële activa van de Staat. | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 336.637 | 14.835.024 | – 78.989 | 14.756.035 |
waarvan betalingsverplichting: | ||||
Overbruggingskrediet SNS | 1.100.000 | 0 | 1.100.000 | |
Kapitaalinjectie SNS | 2.700.000 | 0 | 2.700.000 | |
waarvan garantieverplichting: | ||||
Garantie DNB | 5.700.000 | 0 | 5.700.000 | |
Garantie SNS | 5.000.000 | 0 | 5.000.000 | |
Uitgaven | ||||
1.994.237 | 5.715.624 | 471.998 | 6.187.622 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Vermogensverschaffing | 0 | 3.800.000 | 0 | 3.800.000 |
Kapitaaluitbreiding TenneT | ||||
Uitkering superdividend NS | ||||
Tweede herkapitalisatie ABN AMRO | ||||
Kapitaalstorting couponbetaling MCN | ||||
overbruggingskrediet SNS | 1.100.000 | 0 | 1.100.000 | |
kapitaalinjectie SNS | 2.700.000 | 0 | 2.700.000 | |
Bekostiging/bijdrage | ||||
PPS | ||||
Bijdrage aan RWT | 5.019 | 5.310 | – 52 | 5.258 |
NLFI (voorheen STAK) | 5.019 | 5.310 | – 52 | 5.258 |
Lening | 1.979.000 | 1.888.000 | 472.000 | 2.360.000 |
Management fee IABF | 31.000 | 29.000 | – 3.000 | 26.000 |
Funding fee IABF | 1.948.000 | 1.859.000 | 475.000 | 2.334.000 |
Garantie | 5.400 | 6.000 | – 500 | 5.500 |
Regeling BF | 600 | 600 | – 500 | 100 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 |
Uitbetalingen garanties en vrijwaringen verkoop deelnemingen | 600 | 0 | 600 | |
Opdrachten | 4.818 | 16.314 | 550 | 16.864 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.818 | 16.314 | 550 | 16.864 |
Ontvangsten | 5.027.343 | 6.197.126 | 923.994 | 7.121.120 |
Vermogensonttrekking | ||||
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 0 | |||
Dividend staatsdeelnemingen | 259.322 | 271.122 | 334.852 | 605.974 |
Winstafdracht DNB | 1.139.366 | 1.952.249 | 22.523 | 1.974.772 |
waarvan SMP-Griekenland | 278.000 | 137.000 | 26.852 | 163.852 |
waarvan investeringsportefeuille DNB | 73.000 | 48.000 | – 4.119 | 43.881 |
Afdrachten Holland Casino | 0 | 0 | ||
Afdrachten Staatsloterij | 96.000 | 88.000 | 0 | 88.000 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 132.000 | – 59 | 131.941 | |
Dividend financiële instellingen | 394.000 | 394.000 | 94.400 | 488.400 |
Havenbedrijf Rotterdam Rijksbijdrage Landwinning | 0 | 295.482 | 0 | 295.482 |
Bijdrage aan RWT | ||||
NLFI (voorheen STAK) | 4.300 | 4.153 | 0 | 4.153 |
Leningen | ||||
Verwachte portefeuille ontvangsten IABF | 1.749.000 | 1.668.000 | 96.000 | 1.764.000 |
Garantie fee IABF | 67.000 | 64.000 | – 6.000 | 58.000 |
Additionele fee IABF | 43.000 | 41.000 | – 4.000 | 37.000 |
Additionele garantie fee IABF | 101.000 | 97.000 | 192.000 | 289.000 |
Verhandelbaarheidsfee IABF | 19.000 | 18.000 | 0 | 18.000 |
Afkoop garantiefee IABF | 0 | 0 | 194.000 | 194.000 |
Rente en aflossing div. leningen | ||||
Aflossing kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal | 750.000 | 750.000 | 0 | 750.000 |
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaal- | ||||
versterking ING, Aegon en SNS Reaal | 375.000 | 375.000 | 0 | 375.000 |
Renteontvangsten Mandatory Convertible Note | ||||
Renteontvangsten SNS krediet | 6.765 | 0 | 6.765 | |
Garantie | ||||
Regeling BF | 0 | 278 | 278 | |
Premie-ontvangsten garantie Tennet | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 |
Premie-inkomsten Capital Relief Instrument | ||||
Premie-inkomsten counter indemnity | 25.555 | 25.555 | 0 | 25.555 |
Opdrachten | ||||
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 10.000 | 0 | 10.000 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Uitgavenmutaties IABF (+ € 472,0 mln.)
Alle ontvangsten van de IABF worden gebruikt om de verplichting aan ING versneld af te bouwen. Wegens hogere ontvangsten door beëindiging van de transactie, realisaties en een wijziging van de eurodollarkoers is de raming van de funding fee met € 472 mln. naar boven bijgesteld. Tevens vindt er een verrekening plaats van door ING vooruitbetaalde fees over de periode na de afwikkeling van de IABF. Deze extra uitgaven van € 20 mln. zijn meegenomen in de raming van de funding fee. Zie voor verdere toelichting de ontvangsten IABF.
Regeling BF (– € 0,5 mln.)
De regeling wordt afgebouwd. In 2013 hebben zich tot op heden geen schades voorgedaan.
Uitvoeringskosten deelnemingen (+ € 0,6 mln.)
De uitvoeringskosten van de staatsdeelnemingen vallen hoger uit dan geraamd. De kosten voor de inhuur van extern advies voor de privatiseringstrajecten zijn hoger dan geraamd.
Ontvangsten
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 334,9 mln.)
De dividendontvangsten van de staatsdeelnemingen zijn hoger dan geraamd. Deze meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door hoger dan geraamde dividenden bij Gasunie, NS, UCN en Schiphol.
Winstafdracht DNB (+ € 22,5 mln.)
Betreft een bijstelling op basis van de gerealiseerde winstafdracht van DNB.
Dividend financiële instellingen (+ € 94,4 mln.)
In 2013 is er van ABN AMRO in totaal € 400 mln. dividend ontvangen, € 250 mln. als slotdividend over boekjaar 2012 en € 150 mln. als interimdividend over 2013. ASR heeft € 88,4 mln. uitgekeerd als slotdividend over boekjaar 2012. Hierdoor is een meevaller ontstaan van € 94,4 mln.
Ontvangstenmutaties IABF (+ € 472,0 mln.)
De hogere ontvangsten voor de IABF hebben twee oorzaken:
-
1) Naar aanleiding van een wijziging in de eurodollarkoers en de realisaties van dit jaar zijn de portefeuille ontvangsten en de overige fees in totaal met € 77 mln. naar boven bijgesteld.
-
2) De overeenkomst over de beëindiging van de transactie met ING heeft een aantal gevolgen voor de begroting van 2013. In 2013 wordt € 395 mln. aan extra fees ontvangen, dit is inclusief afhandeling van de garantie fees en een extra betaling. (zie ook kamerbrief AGT/2013/2183N)
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Algemene beleidsdoelstelling: Een bijdrage leveren aan een gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 434.005 | 434.005 | – 48.141.770 | – 47.707.765 |
waarvan garantieverplichtingen: | ||||
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | ||||
Garantie aan DNB inzake IMF deelname | ||||
Garantie DNB inzake BIS | 113.445 | 113.445 | 113.445 | |
EIB | ||||
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | ||||
EFSF¹ | 0 | – 48.141.770 | – 48.141.770 | |
EFSM | ||||
ESM | ||||
Uitgaven | 2.449.757 | 2.599.757 | 2.599.757 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Deelname aan internationale instellingen | 2.310.716 | 2.460.716 | 2.460.716 | |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 33.054 | 183.054 | 0 | 183.054 |
EFSF | ||||
ESM | 1.829.440 | 1.829.440 | 0 | 1.829.440 |
EIB | 448.222 | 448.222 | 0 | 448.222 |
Bijdrage uit inkomen Griekse obligaties | 139.041 | 139.041 | 0 | 139.041 |
Uitkering aan Griekenland | 139.041 | 139.041 | 0 | 139.041 |
Ontvangsten | 32.394 | 32.394 | 1.792 | 34.186 |
Deelname aan internationale instellingen | 8.480 | 8.480 | 0 | 8.480 |
Ontvangsten IFI's | 8.480 | 8.480 | 0 | 8.480 |
Lening | 23.914 | 23.914 | 1.792 | 25.706 |
Aflossing lening Griekenland | ||||
Rente ontvangsten lening Griekenland | 23.914 | 23.914 | 1.792 | 25.706 |
Service fee ontvangsten lening Griekenland |
Toelichting
Verplichtingen (– € 48,14 mld.)
Het tijdelijke noodfonds EFSF gaat sinds juli 2013 geen nieuwe leningenprogramma’s meer aan. Hierop is besloten om het garantieplafond neerwaarts bij te stellen tot de benodigde geraamde garanties aan het EFSF voor de huidige programma’s van Ierland, Portugal en Griekenland en de benodigde geraamde garantie voor het aanhouden van de kasreserve van het EFSF
Ontvangsten
Rente ontvangsten lening Griekenland (+ € 1,8 mln.)
Door een hogere rente dan de geraamde CPB rekenrente zijn de ontvangsten op de Griekse lening hoger uitgevallen.
Artikel 5 Exportkrediet- en investeringsverzekering
Algemene beleidsdoelstelling: Het bieden van mogelijkheden voor verzekering van betalingsrisico's die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland, in aanvulling op de markt, en het creëren en handhaven van een gelijkwaardig speelveld voor bedrijven op dit vlak | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.616.386 | 10.616.386 | 0 | 10.616.386 |
waarvan garantieverplichtingen: | ||||
Reguliere EKV | ||||
Investeringsverzekeringen | ||||
MIGA | ||||
Omzetpolissen | ||||
Uitgaven | 113.106 | 113.106 | 0 | 113.106 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Exportkredietverzekering | ||||
Schade-uitkering EKV | 100.000 | 100.000 | 0 | 100.000 |
Schade-uitkering investeringsverzekeringen | 500 | 500 | 0 | 500 |
Schade-uitkering MIGA | ||||
Schade-uitkering Omzetpolissen | ||||
Uitgaven Seno-Gom | ||||
Opdrachten | ||||
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12.606 | 12.606 | 0 | 12.606 |
Ontvangsten | 128.550 | 142.550 | 73.700 | 216.250 |
Premies EKV | 40.000 | 54.000 | 46.000 | 100.000 |
Premies investeringsverzekeringen | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 |
Premies omzetpolissen | ||||
Schaderestituties EKV | 52.300 | 52.300 | 27.700 | 80.000 |
Ontvangsten Seno-Gom | 34.500 | 34.500 | 0 | 34.500 |
Overige ontvangsten | 500 | 500 | 0 | 500 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Ontvangsten
Premies EKV (+ € 46 mln.)
Door een aantal omvangrijke transacties zijn de premieontvangsten in het kader van de Exportkredietverzekering hoger dan verwacht, waardoor de raming voor de premieontvangsten naar boven is bijgesteld. Deels is deze raminggebaseerd op transacties die nog in voorbereiding zijn en naar verwachting in 2013 gerealiseerd zullen worden. Er zijn drie relatief grote verzekeringspolissen uitgereikt, waarbij de maximale schadevergoeding € 200 mln. of hoger bedroeg, op debiteuren in Duitsland, Indonesië en Japan. Het gaat om de ICT sector (een innovatieve chipmachine van ASML), de scheepsbouwsector (een technisch hoogwaardig schip van Damen) en de watersector (bagger- en installatiewerkzaamheden door Van Oord en Heerema Marine Contractors voor transport van LNG als alternatief voor kernenergie). Meer specifieke informatie over de afgegeven polissen in 2013, kan worden teruggevonden op de website van Atradius DSB1.
Schaderestituties EKV (+ € 27,7 mln.)
Er hebben meer schaderestituties plaatsgevonden dan verwacht, dit wordt veroorzaakt door hogere schaderestituties via de Club van Parijs en door hoger dan geraamde betalingen door private debiteuren.
Artikel 6 BTW-Compensatiefonds
Gemeenten, provincies en Wgr-plusregio's hebben de mogelijkheid een evenwichtige keuze te maken tussen in- en uitbesteding. De btw speelt hierin geen rol. | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.895.357 | 2.894.127 | 2.660.000 | |
Uitgaven | 2.895.357 | 2.894.127 | – 234.127 | 2.660.000 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Instrument: Btw-compensatieregeling | ||||
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.561.662 | 2.561.336 | – 207.118 | 2.354.218 |
w.v. bijdragen aan provincies | 333.695 | 332.791 | – 27.009 | 305.782 |
Ontvangsten | 2.895.357 | 2.894.127 | 2.660.000 |
Toelichting
Verplichtingen en Uitgaven en Ontvangsten
Bijdrage aan gemeenten en kaderwetgebieden (– € 207,1 mln.)
De raming is bijgesteld op grond van voorlopige realisatiecijfers van de Belastingdienst. De verwachting is dat gemeenten minder zullen declareren dan werd geraamd bij het opstellen van de ontwerpbegroting.
Bijdrage aan provincies (– € 27,0 mln.)
De raming is bijgesteld op grond van voorlopige realisatiecijfers van de Belastingdienst. De verwachting is dat provincies iets minder zullen declareren dan werd geraamd bij het opstellen van de ontwerpbegroting.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Een optimaal financieel resultaat bij het verwerven, beheren, ontwikkelen en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksbeleidsdoelstellingen. | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 300 | 306 | 606 | |
Uitgaven | 300 | 306 | 300 | 606 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Bekostiging | ||||
Zakelijke lasten | 0 | 0 | ||
Opdrachten | ||||
Onderhoud en beheerskosten RVOB | 0 | 0 | ||
Beheerskosten DRZ | 300 | 306 | 300 | 606 |
Leningen | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan baten-lastendienst | ||||
Bijdrage aan RVOB | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.800 | 1.800 | 300 | 2.100 |
Bekostiging | ||||
Zakelijke lasten | 0 | 0 | ||
Opdrachten | ||||
Onderhoud en beheerskosten | ||||
Leningen | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling | ||||
Programma-ontvangsten Baten-lastendiensten | 1.800 | 1.800 | 2.100 | |
Ingebruikgevingen RVOB | 0 | 0 | ||
Vervreemding RVOB | 0 | 0 | ||
Vervreemding DRZ | 1.800 | 1.800 | 300 | 2.100 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Beheerskosten DRZ (+ € 0,3 mln.)
De uitgaven bij Domein Roerende Zaken (DRZ) vallen € 0,3 mln. hoger uit, doordat meer schadevergoeding moest worden uitgekeerd voor door het OM onterecht in beslaggenomen goederen.
Ontvangsten
Vervreemding DRZ (+ € 0,3 mln.)
De ontvangsten bij DRZ zijn € 0,3 mln. hoger door meer opbrengsten uit de verkoop van in beslaggenomen goederen.
Artikel 8 Centraal Apparaat Kerndepartement
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van Financiën met uitzondering van de Belastingdienst (zie artikel 1) en de baten-lastendiensten DRZ en RVOB. | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 203.021 | 214.776 | – 13.452 | 201.324 |
Uitgaven | 203.021 | 214.776 | – 13.452 | 201.324 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Personeel Kerndepartement | 135.877 | 132.777 | 2.079 | 134.856 |
Eigen personeel | 130.914 | 128.536 | 690 | 129.226 |
Inhuur externen | 4.517 | 3.795 | 1.527 | 5.322 |
Overig personeel | 446 | 446 | – 138 | 308 |
Materieel Kerndepartement | 67.144 | 81.999 | – 15.531 | 66.468 |
waarvan ICT | 13.122 | 15.458 | – 4.450 | 11.008 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 35.517 | 30.657 | – 1.817 | 28.840 |
waarvan overig materieel | 18.505 | 35.884 | – 9.264 | 26.620 |
Ontvangsten | 27.346 | 33.505 | – 2.435 | 31.070 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven (– € 13,5 mln.)
Personeel Kerndepartement (+ € 2,1 mln.)
De verhoging van de personele uitgaven van € 2,1 mln. is het gevolg van de verwerking van de overkomende budgetten van de auditdienst van het Ministerie van Veiligheid en Justitie naar de Auditdienst Rijk in 2013.
Materieel Kerndepartement (– € 15,5 mln.)
Bij de materiële uitgaven zoals ICT en bijdrage aan SSO's is enerzijds sprake van vertraging naar 2014 bij ICT-projecten met technische oorzaak, anderzijds wordt vooruitgelopen op de taakstellingen. Daarnaast zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten bij het Bureau Schade Afwikkeling verlaagd vanwege het vertrek uit het Omslagstelsel Rijkswagenpark van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) naar de Nationale Politie.
Ontvangsten (– € 2,4 mln.)
Zie onder uitgaven bij materieel kerndepartement.
Artikel 9 Algemeen
Niet in gebruik.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon- en prijsbijstelling naar de loon- en prijsgevoelige artikelen binnen IXB plaats. Dit artikel is ook bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de begroting op te vangen. | Stand begroting | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties (+ of –) NJN 2013 | Stand NJN 2013 |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.685 | 3.219 | 682 | 3.901 |
Uitgaven | 5.685 | 3.219 | 682 | 3.901 |
Onvoorzien | 3.152 | 3.219 | 682 | 3.901 |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 2.533 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |