Base description which applies to whole site

2.1 De beleidsartikelen behorende bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

Tabel 1.1 Openbaar bestuur en democratie

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

25.102

33.452

– 363

33.089

           

Uitgaven:

25.102

33.452

– 363

33.089

           

1.1

Bestuurlijke en financiele verhouding

7.999

13.834

– 2.213

11.621

 

Subsidies

3.349

5.999

– 329

5.670

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

0

100

– 72

28

 

Diverse subsidies

854

504

– 257

247

 

Oorlogsgravenstichting (OGS)

2.495

5.395

0

5.395

 

Opdrachten

4.650

7.835

– 2.282

5.553

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

4.650

7.835

– 2.282

5.553

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

398

398

 

Bijdragen internationaal

0

0

398

398

           

1.2

Participatie

17.103

19.618

1.850

21.468

 

Subsidies

16.033

16.098

881

16.979

 

Politieke partijen

16.033

16.098

881

16.979

 

Opdrachten

1.070

3.520

969

4.489

 

Kiesraad

420

420

0

420

 

Verkiezingen

650

3.100

969

4.069

           
 

Ontvangsten

49.465

24.465

221

24.686

1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding

Opdrachten

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

Voor het programma Decentralisaties en het programma Noordvleugelprovincie is bij Voorjaarsnota 2013 € 4 mln. aan de begroting toegevoegd. Aangezien voor dit dossier in 2014 geen middelen beschikbaar zijn, acht BZK het wenselijk dat een deel van dit budget naar 2014 wordt doorgeschoven. Voorgesteld wordt € 1,1 mln. van 2013 door te schuiven naar 2014. Daarnaast zijn er volgend jaar middelen nodig voor de verkiezingen. Het gaat daarbij om extra kosten die moeten worden gemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 bij de Nederlandse Vertegenwoordigingen in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (registratie van kiezers, verspreiding stembescheiden, bemensing stembureaus en voorlichting aan kiezers). Ook moeten er extra kosten worden gemaakt in verband met de Experimentenwet, de vereenvoudiging van procedures voor stemmers in het buitenland en het verkennen van opties voor elektronisch stemmen.

Tabel 2.1 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

199.621

203.421

– 8.405

195.016

           

Uitgaven:

199.621

203.421

– 8.405

195.016

           

2.1

Apparaat

190.237

194.037

– 8.405

185.632

           

2.2

Geheim

9.384

9.384

0

9.384

           
 

Ontvangsten

8.214

8.214

0

8.214

2.1 Apparaat

Ten behoeve van de voorziene kosten voor het sociaal flankerend beleid als gevolg van de komende reorganisatie wordt € 6 mln. beschikbaar gesteld in 2015. De reorganisatie is nodig om de taakstelling vanaf 2015 te kunnen invullen. Hierbij gelden de rijksbrede afspraken over de begeleiding van werk-naar-werk van ambtenaren, die gepaard gaan met frictiekosten.

Verder wordt voor de gezamenlijke eenheid Joint Sigint Cyber Unit (voorheen Symbolon) een deel van de voorziene uitgaven (€ 1,5 mln.) in 2014 in plaats van in 2013 gedaan. In deze unit wordt de samenwerking tussen AIVD en MIVD inzake cyber en sigint (signals intelligence) vormgegeven.

Als laatste wordt de dit jaar gevormde risicoreservering veiligheidsonderzoeken (€ 1 mln.) door geschoven naar 2014. In het kostprijsmodel voor de veiligheidsonderzoeken is een risicoreservering en opslag afgesproken. Deze is bedoeld om de fluctuaties in de kostprijs op te vangen. Daarmee dient de risicoreserve beschikbaar te blijven voor volgende jaren en wordt voorgesteld om dit bedrag door te schuiven.

Tabel 6.1 Dienstverlenende en innovatieve overheid

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

125.848

101.394

24.224

125.618

           

Uitgaven:

125.848

101.394

24.224

125.618

6.1

Verminderen regeldruk

4.300

4.300

– 1.038

3.262

           
 

Opdrachten

4.300

4.300

– 1.038

3.262

 

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

4.300

4.300

– 1.038

3.262

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

22.129

22.485

10.348

32.833

 

Opdrachten

22.129

22.485

6.609

29.094

 

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

18.348

13.440

2.870

16.310

 

Aanpak fraudebestrijding

0

0

6.000

6.000

 

Implementatie NUP (VNG)

3.781

9.045

– 2.261

6.784

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

0

0

3.739

3.739

 

Baten-lastendienst Logius

0

0

3.739

3.739

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

42.950

43.168

5.727

48.895

 

Opdrachten

7.746

7.964

– 267

7.697

 

Beheer e-overheidsvoorzieningen

4.545

4.545

– 293

4.252

 

Officiële publicaties en wettenbank

3.201

3.419

26

3.445

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

35.204

35.204

5.994

41.198

 

Baten-lastendienst BPR

3.394

3.394

3.877

7.271

 

Baten-lastendienst Logius

30.410

30.410

– 552

29.858

 

Baten-lastendienst Werkmaatschappij

0

0

4.069

4.069

 

Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius)

1.400

1.400

– 1.400

0

6.4

Burgerschap

5.134

5.106

1.141

6.247

 

Subsidies

4.384

4.384

1.009

5.393

 

Comité 4/5 mei

109

109

0

109

 

Huis voor Democratie en rechtstaat

4.253

4.275

– 4.275

0

 

ProDemos

22

0

5.031

5.031

 

Programma burgerschap

0

0

253

253

 

Opdrachten

750

722

132

854

 

Programma burgerschap

750

722

132

854

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

51.335

26.335

8.046

34.381

 

Opdrachten

34.435

9.435

11.290

20.725

 

Beleid GBA en reisdocumenten

4.288

4.288

2.795

7.083

 

Modernisering GBA

5.147

5.147

8.495

13.642

 

ORRA

25.000

0

0

0

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

16.900

16.900

– 3.244

13.656

 

Baten-lastendienst BPR

16.900

16.900

– 3.244

13.656

 

Beleid GBA en reisdocumenten

0

0

0

0

           
 

Ontvangsten

500

500

15.972

16.472

6.1 Verminderen regeldruk

Opdrachten

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

Door beleidsmatige herprioritering wordt budget vrijgemaakt ten gunste van de verplichte compensatie voor loon- en prijsstijging aan ProDemos en om de kwaliteit van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te verhogen (fraudeaanpak).

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

Opdrachten

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Bij het project Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013. Als gevolg van de vertraging treden er extra kosten op voor ontwikkeling en beheer. Daarnaast wordt er financieringsproblematiek voorzien op het terrein van bestuur en iOverheid in 2014. Daartegenover staat dat er minder Jeugd-NIKs zijn aangevraagd dan was voorzien. Het resterende budget wordt ingezet teneinde de problematiek op het gebied van bestuur en iOverheid binnen de eigen begroting op te lossen.

Aanpak fraudebestrijding

Door het kabinet worden extra maatregelen genomen om misbruik/fraude bij toeslagen tegen te gaan. Deze maatregelen zijn eerder aangekondigd in de brief van 10 mei jl. (Kamerstukken II, vergaderjaar 2012/2013, 17 050, nr. 435) en worden door de Belastingdienst en Binnenlandse Zaken geïmplementeerd. Om de activiteiten uit te kunnen voeren wordt de begroting van Binnenlandse Zaken met 6 mln. opgehoogd.

Implementatie NUP (VNG)

Als gevolg van doorgeschoven budget uit 2012 (voorfinanciering) is er budgettaire ruimte ontstaan. Deze ruimte wordt aangewend om diverse voorziene (meer)kosten in verband met de doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen te dekken.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst Logius

De kosten voor doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen zijn hoger dan voorzien. Door beleidsmatige herprioritering kunnen de meest urgente zaken nu worden aangepakt.

6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst BPR

Bij het project Register niet-ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013.

Baten-lastendienst Werkmaatschappij

Dit betreft een technische reallocatie van de middelen.

Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius)

Technische mutatie betreffende een herstructurering van regelingen.

6.4 Burgerschap

Subsidies

Huis voor Democratie en rechtstaat / ProDemos

De subsidie aan het Huis voor Democratie en Rechtsstaat wordt in de begroting vermeld onder «ProDemos», de naam die deze instelling voert.

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid GBA en reisdocumenten

Het betreft een technische mutatie waarmee invulling wordt gegeven aan de vereiste scheiding van programma en apparaat. Dit is nodig omdat het beleidsdeel van het programma reisdocumenten door het kerndepartement wordt uitgevoerd, maar de kosten en dekking daarvoor (leges) via het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) lopen.

Modernisering GBA

Het resultaat op de reisdocumenten 2012 heeft het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) conform de regels aan de eigenaar terugbetaald. Dat het resultaat zo groot is komt door de verhoogde afzet van reisdocumenten boven op de geraamde afzet. Dit kwam mede door het afschaffen van de kindbijschrijving in het paspoort. Het budget zal ingezet worden voor de uitloop in geld en tijd die zich voordoet bij de modernisering van de GBA en de in beheer name van de Basisregistratie Persoonsgegevens.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst BPR

Voor de reisdocumenten is rekening gehouden met een extra run op de identiteitskaart voor jeugdigen doordat de kinderbijschrijving is vervallen, welke mogelijk door zou lopen in 2013. Na de eerste 2 kwartalen in 2013 is gebleken dat deze uitloop van de run niet plaatsgevonden heeft. Deze middelen worden nu ingezet voor het beheer van e-overheidsvoorzieningen.

Diverse voor 2014 voorziene problematiek op de terreinen van bestuur en iOverheid wordt zoveel mogelijk binnen de begroting opgevangen. Om dat mogelijk te maken wordt een deel van het restant Jeugd-NIKs, dat overblijft als gevolg van mindere aanvragen in 2013, dit jaar ingezet voor bevoorschotting van het eerste kwartaal 2014.

Ontvangsten

Er zijn meer ontvangsten gerealiseerd dan was geraamd. Dat komt met name doordat het agentschap BPR het resultaat op de reisdocumenten dat over 2012 is behaald, conform de regels heeft terugbetaald. In 2012 zijn er meer reisdocumenten uitgegeven dan was voorzien, waardoor het terugvloeiende resultaat ook groter uitvalt. Daarnaast wordt ook het positieve resultaat van het agentschap Logius over 2012 terugbetaald.

Tabel 7.1 Arbeidszaken overheid

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting na NvW (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

43.177

44.177

– 2.138

42.039

           

Uitgaven:

43.177

44.177

– 2.138

42.039

           

7.1

Overheid als werkgever

16.198

17.198

– 1.413

15.785

 

Subsidies

10.012

10.212

85

10.297

 

Diverse subsidies

3.857

4.116

– 977

3.139

 

Programma Veilige Publieke Taak

3.100

3.100

– 1.570

1.530

 

Subsidies Overlegstelsel

2.833

2.774

2.670

5.444

 

Subsidies internationaal

222

222

– 38

184

 

Opdrachten

6.186

6.986

– 2.057

4.929

 

Arbeidsmarktbeleid

4.444

5.196

– 1.587

3.609

 

Programma Veilige Publieke Taak

750

600

– 300

300

 

Zorg voor politieke ambtsdragers

992

1.190

– 170

1.020

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

184

184

 

Internationaal

0

0

184

184

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

375

375

 

bijdrage aan de NOM

0

0

375

375

           

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

26.979

26.979

– 725

26.254

 

Inkomensoverdracht

9.224

9.224

– 650

8.574

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

9.224

9.224

– 650

8.574

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

17.755

17.755

– 75

17.680

 

Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen

17.755

17.755

– 75

17.680

           
 

Ontvangsten

820

820

0

820

7.1 Overheid als werkgever

Subsidies / Opdrachten

Programma Veilige Publieke Taak

Betreft een technische mutatie om de instrumenten binnen de begroting in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Licence