(x € 1 000) | Stand vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 25.102 | 33.452 | – 363 | 33.089 | |
Uitgaven: | 25.102 | 33.452 | – 363 | 33.089 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiele verhouding | 7.999 | 13.834 | – 2.213 | 11.621 |
Subsidies | 3.349 | 5.999 | – 329 | 5.670 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 0 | 100 | – 72 | 28 | |
Diverse subsidies | 854 | 504 | – 257 | 247 | |
Oorlogsgravenstichting (OGS) | 2.495 | 5.395 | 0 | 5.395 | |
Opdrachten | 4.650 | 7.835 | – 2.282 | 5.553 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 4.650 | 7.835 | – 2.282 | 5.553 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 398 | 398 | |
Bijdragen internationaal | 0 | 0 | 398 | 398 | |
1.2 | Participatie | 17.103 | 19.618 | 1.850 | 21.468 |
Subsidies | 16.033 | 16.098 | 881 | 16.979 | |
Politieke partijen | 16.033 | 16.098 | 881 | 16.979 | |
Opdrachten | 1.070 | 3.520 | 969 | 4.489 | |
Kiesraad | 420 | 420 | 0 | 420 | |
Verkiezingen | 650 | 3.100 | 969 | 4.069 | |
Ontvangsten | 49.465 | 24.465 | 221 | 24.686 |
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Voor het programma Decentralisaties en het programma Noordvleugelprovincie is bij Voorjaarsnota 2013 € 4 mln. aan de begroting toegevoegd. Aangezien voor dit dossier in 2014 geen middelen beschikbaar zijn, acht BZK het wenselijk dat een deel van dit budget naar 2014 wordt doorgeschoven. Voorgesteld wordt € 1,1 mln. van 2013 door te schuiven naar 2014. Daarnaast zijn er volgend jaar middelen nodig voor de verkiezingen. Het gaat daarbij om extra kosten die moeten worden gemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 bij de Nederlandse Vertegenwoordigingen in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (registratie van kiezers, verspreiding stembescheiden, bemensing stembureaus en voorlichting aan kiezers). Ook moeten er extra kosten worden gemaakt in verband met de Experimentenwet, de vereenvoudiging van procedures voor stemmers in het buitenland en het verkennen van opties voor elektronisch stemmen.
(x € 1 000) | Stand vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 199.621 | 203.421 | – 8.405 | 195.016 | |
Uitgaven: | 199.621 | 203.421 | – 8.405 | 195.016 | |
2.1 | Apparaat | 190.237 | 194.037 | – 8.405 | 185.632 |
2.2 | Geheim | 9.384 | 9.384 | 0 | 9.384 |
Ontvangsten | 8.214 | 8.214 | 0 | 8.214 |
2.1 Apparaat
Ten behoeve van de voorziene kosten voor het sociaal flankerend beleid als gevolg van de komende reorganisatie wordt € 6 mln. beschikbaar gesteld in 2015. De reorganisatie is nodig om de taakstelling vanaf 2015 te kunnen invullen. Hierbij gelden de rijksbrede afspraken over de begeleiding van werk-naar-werk van ambtenaren, die gepaard gaan met frictiekosten.
Verder wordt voor de gezamenlijke eenheid Joint Sigint Cyber Unit (voorheen Symbolon) een deel van de voorziene uitgaven (€ 1,5 mln.) in 2014 in plaats van in 2013 gedaan. In deze unit wordt de samenwerking tussen AIVD en MIVD inzake cyber en sigint (signals intelligence) vormgegeven.
Als laatste wordt de dit jaar gevormde risicoreservering veiligheidsonderzoeken (€ 1 mln.) door geschoven naar 2014. In het kostprijsmodel voor de veiligheidsonderzoeken is een risicoreservering en opslag afgesproken. Deze is bedoeld om de fluctuaties in de kostprijs op te vangen. Daarmee dient de risicoreserve beschikbaar te blijven voor volgende jaren en wordt voorgesteld om dit bedrag door te schuiven.
(x € 1 000) | Stand vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 125.848 | 101.394 | 24.224 | 125.618 | |
Uitgaven: | 125.848 | 101.394 | 24.224 | 125.618 | |
6.1 | Verminderen regeldruk | 4.300 | 4.300 | – 1.038 | 3.262 |
Opdrachten | 4.300 | 4.300 | – 1.038 | 3.262 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 4.300 | 4.300 | – 1.038 | 3.262 | |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 22.129 | 22.485 | 10.348 | 32.833 |
Opdrachten | 22.129 | 22.485 | 6.609 | 29.094 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 18.348 | 13.440 | 2.870 | 16.310 | |
Aanpak fraudebestrijding | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | |
Implementatie NUP (VNG) | 3.781 | 9.045 | – 2.261 | 6.784 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 0 | 0 | 3.739 | 3.739 | |
Baten-lastendienst Logius | 0 | 0 | 3.739 | 3.739 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 42.950 | 43.168 | 5.727 | 48.895 |
Opdrachten | 7.746 | 7.964 | – 267 | 7.697 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen | 4.545 | 4.545 | – 293 | 4.252 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 3.201 | 3.419 | 26 | 3.445 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 35.204 | 35.204 | 5.994 | 41.198 | |
Baten-lastendienst BPR | 3.394 | 3.394 | 3.877 | 7.271 | |
Baten-lastendienst Logius | 30.410 | 30.410 | – 552 | 29.858 | |
Baten-lastendienst Werkmaatschappij | 0 | 0 | 4.069 | 4.069 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius) | 1.400 | 1.400 | – 1.400 | 0 | |
6.4 | Burgerschap | 5.134 | 5.106 | 1.141 | 6.247 |
Subsidies | 4.384 | 4.384 | 1.009 | 5.393 | |
Comité 4/5 mei | 109 | 109 | 0 | 109 | |
Huis voor Democratie en rechtstaat | 4.253 | 4.275 | – 4.275 | 0 | |
ProDemos | 22 | 0 | 5.031 | 5.031 | |
Programma burgerschap | 0 | 0 | 253 | 253 | |
Opdrachten | 750 | 722 | 132 | 854 | |
Programma burgerschap | 750 | 722 | 132 | 854 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 51.335 | 26.335 | 8.046 | 34.381 |
Opdrachten | 34.435 | 9.435 | 11.290 | 20.725 | |
Beleid GBA en reisdocumenten | 4.288 | 4.288 | 2.795 | 7.083 | |
Modernisering GBA | 5.147 | 5.147 | 8.495 | 13.642 | |
ORRA | 25.000 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 16.900 | 16.900 | – 3.244 | 13.656 | |
Baten-lastendienst BPR | 16.900 | 16.900 | – 3.244 | 13.656 | |
Beleid GBA en reisdocumenten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 500 | 500 | 15.972 | 16.472 |
6.1 Verminderen regeldruk
Opdrachten
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
Door beleidsmatige herprioritering wordt budget vrijgemaakt ten gunste van de verplichte compensatie voor loon- en prijsstijging aan ProDemos en om de kwaliteit van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te verhogen (fraudeaanpak).
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Bij het project Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013. Als gevolg van de vertraging treden er extra kosten op voor ontwikkeling en beheer. Daarnaast wordt er financieringsproblematiek voorzien op het terrein van bestuur en iOverheid in 2014. Daartegenover staat dat er minder Jeugd-NIKs zijn aangevraagd dan was voorzien. Het resterende budget wordt ingezet teneinde de problematiek op het gebied van bestuur en iOverheid binnen de eigen begroting op te lossen.
Aanpak fraudebestrijding
Door het kabinet worden extra maatregelen genomen om misbruik/fraude bij toeslagen tegen te gaan. Deze maatregelen zijn eerder aangekondigd in de brief van 10 mei jl. (Kamerstukken II, vergaderjaar 2012/2013, 17 050, nr. 435) en worden door de Belastingdienst en Binnenlandse Zaken geïmplementeerd. Om de activiteiten uit te kunnen voeren wordt de begroting van Binnenlandse Zaken met 6 mln. opgehoogd.
Implementatie NUP (VNG)
Als gevolg van doorgeschoven budget uit 2012 (voorfinanciering) is er budgettaire ruimte ontstaan. Deze ruimte wordt aangewend om diverse voorziene (meer)kosten in verband met de doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen te dekken.
Bijdragen aan baten-lastendiensten
Baten-lastendienst Logius
De kosten voor doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen zijn hoger dan voorzien. Door beleidsmatige herprioritering kunnen de meest urgente zaken nu worden aangepakt.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Bijdragen aan baten-lastendiensten
Baten-lastendienst BPR
Bij het project Register niet-ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013.
Baten-lastendienst Werkmaatschappij
Dit betreft een technische reallocatie van de middelen.
Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius)
Technische mutatie betreffende een herstructurering van regelingen.
6.4 Burgerschap
Subsidies
Huis voor Democratie en rechtstaat / ProDemos
De subsidie aan het Huis voor Democratie en Rechtsstaat wordt in de begroting vermeld onder «ProDemos», de naam die deze instelling voert.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
Het betreft een technische mutatie waarmee invulling wordt gegeven aan de vereiste scheiding van programma en apparaat. Dit is nodig omdat het beleidsdeel van het programma reisdocumenten door het kerndepartement wordt uitgevoerd, maar de kosten en dekking daarvoor (leges) via het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) lopen.
Modernisering GBA
Het resultaat op de reisdocumenten 2012 heeft het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) conform de regels aan de eigenaar terugbetaald. Dat het resultaat zo groot is komt door de verhoogde afzet van reisdocumenten boven op de geraamde afzet. Dit kwam mede door het afschaffen van de kindbijschrijving in het paspoort. Het budget zal ingezet worden voor de uitloop in geld en tijd die zich voordoet bij de modernisering van de GBA en de in beheer name van de Basisregistratie Persoonsgegevens.
Bijdragen aan baten-lastendiensten
Baten-lastendienst BPR
Voor de reisdocumenten is rekening gehouden met een extra run op de identiteitskaart voor jeugdigen doordat de kinderbijschrijving is vervallen, welke mogelijk door zou lopen in 2013. Na de eerste 2 kwartalen in 2013 is gebleken dat deze uitloop van de run niet plaatsgevonden heeft. Deze middelen worden nu ingezet voor het beheer van e-overheidsvoorzieningen.
Diverse voor 2014 voorziene problematiek op de terreinen van bestuur en iOverheid wordt zoveel mogelijk binnen de begroting opgevangen. Om dat mogelijk te maken wordt een deel van het restant Jeugd-NIKs, dat overblijft als gevolg van mindere aanvragen in 2013, dit jaar ingezet voor bevoorschotting van het eerste kwartaal 2014.
Ontvangsten
Er zijn meer ontvangsten gerealiseerd dan was geraamd. Dat komt met name doordat het agentschap BPR het resultaat op de reisdocumenten dat over 2012 is behaald, conform de regels heeft terugbetaald. In 2012 zijn er meer reisdocumenten uitgegeven dan was voorzien, waardoor het terugvloeiende resultaat ook groter uitvalt. Daarnaast wordt ook het positieve resultaat van het agentschap Logius over 2012 terugbetaald.
(x € 1 000) | Stand vastgestelde begroting na NvW (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 43.177 | 44.177 | – 2.138 | 42.039 | |
Uitgaven: | 43.177 | 44.177 | – 2.138 | 42.039 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 16.198 | 17.198 | – 1.413 | 15.785 |
Subsidies | 10.012 | 10.212 | 85 | 10.297 | |
Diverse subsidies | 3.857 | 4.116 | – 977 | 3.139 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 3.100 | 3.100 | – 1.570 | 1.530 | |
Subsidies Overlegstelsel | 2.833 | 2.774 | 2.670 | 5.444 | |
Subsidies internationaal | 222 | 222 | – 38 | 184 | |
Opdrachten | 6.186 | 6.986 | – 2.057 | 4.929 | |
Arbeidsmarktbeleid | 4.444 | 5.196 | – 1.587 | 3.609 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 750 | 600 | – 300 | 300 | |
Zorg voor politieke ambtsdragers | 992 | 1.190 | – 170 | 1.020 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 184 | 184 | |
Internationaal | 0 | 0 | 184 | 184 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 375 | 375 | |
bijdrage aan de NOM | 0 | 0 | 375 | 375 | |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 26.979 | 26.979 | – 725 | 26.254 |
Inkomensoverdracht | 9.224 | 9.224 | – 650 | 8.574 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 9.224 | 9.224 | – 650 | 8.574 | |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 17.755 | 17.755 | – 75 | 17.680 | |
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen | 17.755 | 17.755 | – 75 | 17.680 | |
Ontvangsten | 820 | 820 | 0 | 820 |
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies / Opdrachten
Programma Veilige Publieke Taak
Betreft een technische mutatie om de instrumenten binnen de begroting in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.