Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2013 al in de Ontwerpbegroting 2014 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven.
De laatste cijfers van het CVZ hebben op dit moment niet geleid tot bijstelling van de BKZ-uitgaven. De eerste voorlopige realisatiecijfers duiden op lagere uitgaven voor geneesmiddelen over 2013. Nadere inzichten over de omvang en oorzaken hiervan worden meegenomen bij de totstandkoming van het jaarverslag 2013 en de voorjaarsnota 2014.
2013 | |
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 70.471,9 |
Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013 | – 226,3 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 70.245,5 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014 | – 13,9 |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 70.231,6 |
Beleidsmatige mutaties | |
Nieuwe mutaties | |
AWBZ | |
Wmo defintieve lpo tranche 2013 | – 13,7 |
Begrotingsgefinancierd | |
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen | – 152,0 |
Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg | 13,7 |
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen | 40,0 |
Wmo defintieve lpo tranche 2013 | 13,7 |
Overige | – 0,6 |
Totaal mutaties | – 98,9 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013 | 70.132,7 |
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 | 4.671,0 |
Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013 | – 105,6 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 4.565,4 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014 | 152,0 |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 4.717,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Nieuwe mutaties | |
Begrotingsgefinancierd | |
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen | – 152,0 |
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen | 25,0 |
Totaal mutaties | – 127,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2013 | 4.590,4 |
Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 65.800,8 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 65.680,1 |
Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014 | 65.514,2 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013 | 65.542,3 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Beleidsmatige mutaties
Wmo defintieve lpo tranche 2013
De vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onverdeeld. Daar staat de raming voor de jaren 2013 tot en met 2018. De definitieve loon- en prijsontwikkeling tranche 2013 wordt toegedeeld aan de Wmo.
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen
Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.
Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg
Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen.
Ontvangsten
Beleidsmatige mutaties
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen
Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.