De infrastructuuragenda beperkt zich tot het presenteren van de agenda op projectniveau, met aandacht voor de mijlpalen in het lopende infrastructuurprogramma. Zo wordt inzichtelijk gemaakt welke projecten in 2013 worden opgeleverd en bij welke projecten de uitvoering in 2013 begint.
A. Mijlpalen en resultaten 2013
Beheer, onderhoud en vervanging
In 2013 wil IenM onder meer de volgende activiteiten in het kader van beheer, onderhoud en vervanging uitvoeren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Hoofdwegen | – Verkeersmanagement (o.a. inzet weginspecteurs bij incidenten, het op alle bemeten wegvakken inwinnen van betrouwbare reis en route-informatie en deze informatie tijdig aan de serviceproviders leveren). – Regulier Beheer en Onderhoud (o.a. verhardingsonderhoud, onderhoud kunstwerken en Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) systemen en gladheidbestrijding) – Vervanging (aanpakken levensduurproblematiek stalen bruggen ) |
Hoofdvaarwegen | – Verkeersmanagement ( o.a. activiteiten in het kader van verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering) – Regulier Beheer en Onderhoud (o.a. maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven en maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren) – Vervanging (NOMO achterstallig onderhoud vaarwegen programma «NOMO AOV» en het resterend deel uit het plan van aanpak Beheer en Onderhoud (impuls) |
Spoorwegen | – Verkeersleiding en capaciteitsmanagement – Regulier beheer en onderhoud, waaronder het inspecteren en schouwen van de infrastructuur, functieherstel bij verstoringen, het saneren van geluidsschermen en het onderhouden en schoonmaken van stations – Groot onderhoud, waaronder het slijpen van spoorstaven en het seizoenbestendig houden van de sporen – Het vervangen van spoorstaven (ca. 100 kilometer), dwarsliggers (ca. 40 kilometer) en wissels (ca. 200) en de vervanging van andere systemen, zoals energie, transfer en treinbeheersing. |
Voor een nadere toelichting op de stand van zaken van beheer, onderhoud en vervanging wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen en naar het MIRT-projectenboek-2013.
Aanleg
Hieronder volgen de mijlpalen die IenM in 2013 wil halen per sector.
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | – Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes); – Amendement ligplaatsen; – Diverse projecten in het kader van Quick-win regeling binnenhavens. |
Start realisatie | – De Zaan (Wilhelminasluis). – Verbreding Wilhelminakanaal bij Tilburg. – Ombouw sluis bij Zwartsluis. |
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | – Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) |
Start realisatie | – Vervanging Dieze brug Den Bosch |
– Voorinvestering DSSU | |
– Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten tweede fase Herstelplan Spoor | |
– Toegankelijkheid spoor | |
– Fietsparkeren bij stations | |
– Project Reistijdverbetering | |
– Programma Kleine Functiewijzigingen |
Voor een nadere toelichting over de stand van zaken voor het lopende programma wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen en naar het MIRT-projectenboek 2013.
Regionale/lokale infrastructuur (> € 112,5/€ 225 miljoen)
Voor de grote regionale en lokale infrastructuurprojecten (kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger dan € 112,5 respectievelijk € 225 miljoen) ligt de verantwoordelijkheid voor voorbereiding, aanleg, beheer en onderhoud en exploitatie bij de betreffende regionale of lokale overheid. IenM kan een bijdrage leveren in de aanlegkosten van zo’n project als nut en noodzaak zijn aangetoond en het project van (boven)regionaal belang is. Voorbeelden van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten zijn: N201, Noord-Zuidlijn en Rijn-Gouwe lijn. In artikelonderdeel 14.01 van het Infrastructuurfonds van de Rijksbegroting zijn de grote regionale /lokale projecten nader aangeduid.
B. Invulling Begrotingsakkoord
In de Begroting hoofdstuk XII is aangegeven hoe de taakstelling Begrotingsakkoord is toegerekend. In onderstaande tabel is aangegeven hoe de taakstelling is doorvertaald naar de verschillende productartikelen.
Over de feitelijke invulling van de taakstelling voor 2014 en volgende jaren heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden. Dat is aan het nieuwe kabinet. In deze begroting zijn de taakstellingen cijfermatig verwerkt op verkenningen en planuitwerkingsprogramma.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 12 | Hoofdwegen | – 327 530 | – 40 146 | – 23 948 | – 151 093 | – 126 974 | – 130 119 | – 172 123 | – 187 017 |
Artikel 13 | Spoorwegen | – 66 883 | – 57 512 | – 81 175 | – 72 835 | – 92 333 | – 86 693 | – 80 824 | – 77 021 |
Artikel 14 | Regionale/lokale infra | – 9 264 | – 17 824 | – 13 529 | – 14 580 | – 25 319 | – 36 333 | – 18 167 | – 6 964 |
Artikel 15 | Hoofdvaarwegen | – 105 884 | – 1 260 | – 13 421 | – 17 412 | – 18 450 | – 17 434 | – 12 658 | – 10 258 |
Artikel 17 | Grote projecten | – 803 | – 250 | – 77 | – 47 | – 30 | – 27 | – 14 | – 4 |
Artikel 18 | Overige uitgaven | – 1 110 | – 970 | – 1 100 | – 944 | – 1 006 | – 1 030 | – 1 036 | – 1 028 |
Totaal Infrastructuurfonds | – 511 474 | – 117 960 | – 133 251 | – 256 911 | – 264 112 | – 271 635 | – 284 823 | – 282 292 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Som | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 12 | Hoofdwegen | – 171 008 | – 172 254 | – 172 076 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1 674 288 |
Artikel 13 | Spoorwegen | – 72 044 | – 72 432 | – 72 376 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 832 128 |
Artikel 14 | Regionale/lokale infra | – 6 460 | – 6 499 | – 6 494 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 161 433 |
Artikel 15 | Hoofdvaarwegen | – 9 867 | – 9 897 | – 9 893 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 226 434 |
Artikel 17 | Grote projecten | – 4 | – 4 | – 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1 265 |
Artikel 18 | Overige uitgaven | – 1 028 | – 1 028 | – 1 028 | – 260 368 | – 259 594 | – 259 883 | – 259 894 | – 259 883 | – 1 310 931 |
Totaal Infrastructuurfonds | – 260 411 | – 262 114 | – 261 871 | – 260 368 | – 259 594 | – 259 883 | – 259 894 | – 259 883 | – 4 206 478 |
C. Begroting op hoofdlijnen
De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en inkomsten aan ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2012.
art | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2012 | 7 986 678 | 8 112 818 | 8 432 147 | 7 374 136 | 8 389 115 | 7 908 773 | ||
Mutaties 1e suppletoire wet 2012 | 55 982 | – 281 206 | – 53 783 | 87 793 | – 124 762 | – 117 637 | ||
Stand Voorjaarsnota 2012 | 8 042 660 | 7 831 612 | 8 378 364 | 7 461 929 | 8 264 353 | 7 791 136 | ||
I Belangrijkste mutaties Infrastructuurfonds | – 132 016 | – 1 597 141 | – 1 505 695 | – 1 522 865 | – 1 715 408 | – 1 444 532 | ||
1 | Taakstellingen Begrotingsakkoord | Div. | – 98 787 | – 103 336 | – 99 744 | – 102 945 | – 101 489 | |
2 | Taakstelling Begrotingsakkoord (aanleg) | Div. | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | |
3 | Taakstelling Begrotingsakkoord (aanleg – kasschuif) | Div. | – 230 000 | 130 000 | 100 000 |
| ||
4 | Van/naar BDU | Div. | – 67 908 | – 4 044 | – 2 966 | – 2 966 | – 2 966 | 12 452 |
5 | BTW compensatie Zuid-As | 12 | 20 000 | |||||
6 | Taakstelling apparaat | 13 | – 8 604 | – 23 052 | – 31 818 | – 33 604 | – 35 390 | |
7 | Bijdrage van HXII tbv Dynamax | 12 | 3 500 | 3 000 | 7 900 |
| ||
8 | Bijdrage van HXII tbv geluidsprogramma | 13 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 7 010 |
9 | Loonbijstelling | Div. | 6 817 | 6 673 | 6 318 | 6 003 | 6 016 | 6 051 |
10 | Kaderrichtlijn water naar HXII | 11 | – 95 164 | – 95 841 | – 47 626 | – 2 375 | – 9 455 | |
11 | Overboeking naar Deltafonds | Div. | – 972 563 | – 1 204 393 | – 1 257 852 | – 1 367 409 | – 1 120 211 | |
12 | Desalderingen | Div. | – 77 925 | – 1 153 | – 23 825 | 7 638 | – 15 625 | – 23 500 |
Diversen | – 945 | 19 | – 138 | 1 893 | 1 135 | 207 | ||
Totale mutaties | – 132 961 | – 1 597 122 | – 1 505 833 | – 1 520 972 | – 1 714 273 | – 1 444 325 | ||
Stand ontwerp-begroting 2012 | 7 909 699 | 6 234 490 | 6 872 531 | 5 940 957 | 6 550 080 | 6 346 811 |
Een volledig overzicht van de mutaties is terug te vinden in de bijlagen.
Ad 1. In het Begrotingsakkoord wordt het Infrastructuurfonds structureel verlaagd met € 200 miljoen. Conform het Begrotingsakkoord is deze taakstelling in 2013 verwerkt op de aanlegbudgetten van Wegen en Vaarwegen. Vanaf 2014 is de taakstelling verdeeld over alle aanlegbudgetten binnen de investeringsfondsen.
Ad 2. Conform het Begrotingsakkoord is een kasschuif op het aanlegprogramma van het Infrastructuurfonds aangebracht in de jaren 2013 tot en met 2015. In lijn met het Begrotingsakkoord is deze voor € 200 miljoen. verwerkt op wegen en vaarwegen, en de overige € 30 miljoen op spoor en regionaal, lokale infrastructuur.
Ad 3. Naast de specifieke bezuinigingen (zie ad 2 en 3) dragen het Infrastructuurfonds, Deltafonds en de Begroting hoofdstuk XII samen voor € 136 miljoen bij aan de generieke bezuinigingen uit het Begrotingsakkoord. Een substantieel deel hiervan (te weten circa € 99 miljoen) komt ten laste van het Infrastructuurfonds.
Ad 4. Het gaat om de overboeking van verschillende projecten, waarvan de betaalbaarstelling via de Brede Doeluitkering (BDU) zal verlopen. Met betrekking tot het spoorwegenprogramma betreft dit met name het regionale project sneltram Maastricht-Lanaken-Hasselt en het project Quickscan gedecentraliseerd spoor (Gelderland/SAN). Vanuit het hoofdwegenprogramma wordt een bedrag van € 45 miljoen met betrekking tot het programma Beter Benutten overgeboekt en vanuit het regionaal lokale infrastructuurprogramma gaat het om het project Quickwins Rotterdam en naar Actieplan Regionaal OV met betrekking tot de provincie Flevoland (€ 23 miljoen).
Ad 5. Betreft de uitwerking van de BTW compensatie € 40 miljoen in de jaren 2017 en 2018 (bijdrage van het ministerie van Financiën) conform eerdere afspraak uit 2005 over het verlagen van de BTW-druk op het project (Handelingen 2004–2005, 29 800 XI, nr. 102).
Ad 6. Deze mutatie betreft de taakstelling apparaat uit het Regeerakkoord welke, in afwachting van de invulling hiervan, nog geparkeerd was op de Begroting hoofdstuk XII. De invulling heeft ertoe geleid dat de uitgaven van ProRail met € 37,5 miljoen worden verlaagd vanaf 2018, met een ingroei vanaf 2013. Deze definitieve invulling was reeds verwerkt in het Beheerplan 2012 van ProRail en is nu ook verwerkt in de begroting Infrastructuurfonds.
Ad 7. Dit betreft een technische mutatie van hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds waarmee een deel van de programma’s Meer Veilig 3 en de kritische ontwerpelementen verkeersveiligheid (AKOE) worden bekostigd. Deze hangen samen met de invoering van de dynamische maximumsnelheden op de diverse trajecten. Dit is eerder gemeld aan de Tweede Kamer.
Ad 8. Betreft een bijdrage van DG Ruimte voor het geluidsprogramma tot en met 2023 in aanvulling op eerdere bijdragen uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) tot en met 2020.
Ad 9. Betreft de toevoeging van de loonbijstelling 2012.
Ad 10. De Tweede Kamer heeft bij de behandeling van de Deltawet het amendement Lucas (Kamerstukken II 2011–2011, 32 304, nr. 29) aangenomen. Hierin wordt bepaald dat geen uitgaven voor aanlegprojecten waterkwaliteit en de Kaderrichtlijn Water (KRW) uit het Deltafonds gedaan mogen worden. Deze uitgaven moeten na in werking treden van de Deltawet verantwoord worden op de Begroting hoofdstuk XII.
Ad 11. In de Deltawet is opgenomen dat een Deltafonds wordt ingezet dat zorg draagt voor de financiering en bekostiging van maatregelen en voorzieningen op het gebied van waterveiligheid en zoetwatervoorziening. Uitgaande van de Deltawet zijn de artikelen 11 (Hoofdwatersystemen) en 16 (Megaprojecten wat betreft Maaswerken en Ruimte voor de Rivier) van het Infrastructuurfonds, geconverteerd naar het Deltafonds en de Begroting hoofdstuk XII (zie ook ad 12).
Ad 12. Dit bestaat enerzijds uit de verwerking van de bijdragen van derden op de verschillende aanleg projecten, met name op hoofdwegen- en spoorwegenprogramma. Anderzijds betreft dit het afboeken van de geraamde tolopbrengsten in de jaren 2013–2017 op het project A12/15 bereikbaarheid regio Arnhem-Noord (€ 283 miljoen).