2.3.1 Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij de baten-lastendienst Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is verantwoordelijk voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken op het gebied van campagnemanagement, media-inkoop, beeldcentrum, communicatieadvies en -onderzoek, Communicatiediscipline op Rijksportaal, professionalisering, publieksvoorlichting en rijksoverheid.nl.
Per 1 juli 2012 is de naam van Postbus 51 Informatiedienst veranderd in Informatie Rijksoverheid. Ook het telefoonnummer van Informatie Rijksoverheid is veranderd naar 1400.
In december 2011 is DPC door de ministerraad als Inkoop UitvoeringsCentrum Communicatie (IUC) aangewezen en per 1 januari 2014 wordt dit operationeel.
20111 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 20 008 | 20 772 | 19 522 | 19 482 | 19 482 | 19 482 | 19 482 |
Opbrengst overige departementen | 13 649 | 17 045 | 17 960 | 17 960 | 17 960 | 17 960 | 17 960 |
Opbrengst derden | 159 | ||||||
Rentebaten | 124 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Vrijval uit voorzieningen | 2 309 | ||||||
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 36 249 | 37 917 | 37 582 | 37 542 | 37 542 | 37 542 | 37 542 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 14 386 | 13 654 | 13 400 | 13 421 | 13 421 | 13 421 | 13 421 |
– waarvan eigen personeel | 12 775 | 11 527 | 12 273 | 12 294 | 12 294 | 12 294 | 12 294 |
– waarvan externe inhuur | 1 611 | 2 127 | 1 127 | 1 127 | 1 127 | 1 127 | 1 127 |
– Materiële kosten | 18 831 | 24 263 | 24 182 | 24 121 | 24 121 | 24 121 | 24 121 |
– waarvan ICT | 1 246 | 1 040 | 1 003 | 1 003 | 1 003 | 1 003 | 1 003 |
Overige lasten | |||||||
– Rentelasten | |||||||
– Afschrijvingskosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 1 069 | ||||||
– Bijzondere lasten | 222 | ||||||
Totaal lasten | 34 508 | 37 917 | 37 582 | 37 542 | 37 542 | 37 542 | 37 542 |
Saldo van baten en lasten | 1 741 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen 2011 zijn realisatiecijfers (Kamerstuk 33 240-III, nr. 1).
Toelichting:
Baten
Met de invulling van de taakstellingen is DPC een 100% gemeenschappelijke dienst. Dit houdt in dat DPC opdrachten uitvoert voor de gezamenlijkheid van de ministeries.
Opbrengst moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoorlichtingsRaad) samenwerkende departementen.
Opbrengst overige departementen
De opbrengst komt naar verwachting hoofdzakelijk uit het in shared service uitvoeren van campagne-management, materiële kosten communicatieonderzoek en de media-inkoop. Voor een belangrijk deel wordt de opbrengst gebruikt ter dekking van externe kosten die aan de opdrachtgevers worden doorberekend.
Rentebaten
Doordat in de loop van het jaar soms tijdelijke debet en creditstanden op de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding (RHB) ontstaan als gevolg van ontvangsten en betalingen samenhangend met de media-inkopen, worden zowel rentelasten als rentebaten geraamd.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2013 maximaal 144 fte.
Materiële kosten
De dienst is gehuisvest in panden van het ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.
Saldo van baten en lasten
Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.
2.3.2 Kasstroomoverzicht
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 10 542 | 20 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 |
2. Totaal operationele kasstroom | 9 648 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– Totaal investeringen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringkasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 1 000 | ||||||
+/+ Eenmalige storting door het moederdepartement | |||||||
–/– Aflossingen op leningen | |||||||
+/+ Beroep op leenfaciliteit | |||||||
4. Totaal financieringskasstroom | 0 | – 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening-courant RHB 31 december (1+2+3+4) | 20 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 | 19 190 |
Toelichting:
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december 2011 is aanzienlijk hoger dan de stand per 1 januari 2011. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door afname van de debiteuren. Daarnaast slaat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten als liquide middelen neer bij DPC terwijl in het verleden deze middelen bij het door DPC ingeschakelde mediabureau neersloeg. Dit verklaart ook de hoge stand voor de jaren 2012 en verder.
2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
Indicator | Norm 2011 | Realisatie 2011 | Norm 2012 | Norm 2013 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 0% | 4,8% | 0% | 0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | Max. 169 | 149 | Max. 161 | Max. 144 |
(exclusief bedrijfsvoering) | (exclusief bedrijfsvoering) | (exclusief bedrijfsvoering) | (exclusief bedrijfsvoering) | |
Verhouding direct: indirect personeel | Richting 80:20 | 85:15 | Richting 80:20 | Richting 80:20 |
Ziekteverzuimpercentage | 5,5% | 4,0% | 5,50% | 5,50% |
Service niveau telefonie | 80% binnen 40 sec. | 82% beantwoord binnen 40 sec. (gem. beantwoordingstijd is 19 sec.) | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Service niveau e-mail | 80% binnen 48 uur | 91% beantwoord binnen 48 uur (gem. beantwoordingstijd is 10 uur) | 80% binnen 48 uur | 95% binnen 48 uur |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie | 7,5 | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid | 6,5 | 7,3 | 6,5 | 7,0 |
| ||||
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet | 7 | 7,5 | 7 | 7 |
Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie | 7,5 | 7,8 | 7,5 | 7,5 |
Financieel voordeel collectieve inkoop van mediaruimte (versus afzonderlijke inkoop door ministeries) | 25% bij inkoopvolume van € 65 mln. | 17% bij inkoop-volume van € 61 mln.1 | – | – |
Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.2 | – | – | – | 10% |
Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling.2 | – | – | – | 12% |
Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeldt op de tariefkaart. 2 | – | – | – | 22% |