De hoofddoelstelling van RVOB/Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. RVOB/Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van de dienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming van complexe ruimtelijke projecten.
(Bedragen * € 1 000) | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 21 791 | 22 319 | 21 888 | 21 102 | 20 457 | 20 402 | 20 356 |
Omzet overige departementen | 85 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Omzet derden | 2 400 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
Rentebaten | 94 | 10 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Vrijval voorzieningen | 458 | ||||||
Bijzondere baten | 12 | ||||||
Totale baten | 24 840 | 23 779 | 23 358 | 22 572 | 21 927 | 21 877 | 21 826 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 15 253 | 16 358 | 15 948 | 15 513 | 15 218 | 15 348 | 15 297 |
– waarvan eigen personeel | 15 054 | 16 158 | 15 748 | 15 313 | 15 018 | 15 148 | 15 097 |
– waarvan externe inhuur | 199 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Materiële kosten | 4 970 | 6 812 | 6 902 | 6 559 | 6 209 | 6 029 | 6 029 |
– waarvan apparaat ICT | 946 | 1 600 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Rentelasten | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 375 | 472 | 407 | 387 | 350 | 313 | 324 |
– waarvan apparaat ICT | 209 | 392 | 329 | 311 | 279 | 253 | 273 |
– immaterieel | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 598 | ||||||
– bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 21 222 | 23 682 | 23 282 | 22 484 | 21 802 | 21 715 | 21 675 |
Saldo van baten en lasten | 3 618 | 97 | 76 | 88 | 125 | 162 | 181 |
In de meerjarige apparaatbegroting is de taakstelling van het kabinet Rutte verwerkt, die ingaat in 2012. Dit komt tot uiting in het neerwaarts verloop van Omzet moederdepartement. Ter invulling van de taakstelling worden zowel de personele kosten als materiële kosten verminderd.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement ( € 21,9 mln.)
De omzet in 2013 is als volgt te verdelen naar de diverse producten:
Producten | Omzetbedrag |
---|---|
(* € 1 000) | |
Erfpacht | 940 |
Huur | 3 458 |
Pacht | 1 912 |
Medegebruik | 1 435 |
Behandelen zakelijke lasten | 1 369 |
Onbeheerde nalatenschappen | 1 000 |
Bodemmaterialen | 256 |
Beheerstaken in eigen beheer | 786 |
Verkopen | 6 610 |
Aankopen | 48 |
Taxatie & Advies | 1 289 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1 748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 21 888 |
Omzet overige departementen (€ 0,5 mln.)
De omzet betreft vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van RWS, RGD en Defensie.
Omzet derden (€ 1,0 mln.)
De betreffende omzet heeft betrekking op:
-
– Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 750 000).
-
– Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 200 000).
Rentebaten (€ 0,02 mln.)
De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1 %.
Toelichting op de lasten
Personeel (€ 15,9 mln.)
De personele kosten 2012 zijn opgebouwd uit 2 componenten:
-
– Eigen personeel (€ 15,7 mln.), betrekking hebbende op 226 fte’s (de te verwachten bezetting 2013). De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 70 000-
-
– Externe inhuur (€ 0,2 mln.).
Materieel (€ 6,9 mln.)
De materiële kosten 2013 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.
Materiële kosten – categorieën | Bedrag |
---|---|
(* € 1 000) | |
ICT | 1 400 |
Huren | 2 293 |
Huisvesting | 575 |
Opleiding en wervingskosten | 420 |
Reis- en verblijfkosten | 644 |
Communicatie | 315 |
Landsadvocaat | 500 |
Overig | 755 |
Totaal | 6 902 |
Huren (€ 2,3 mln.)
De huurkosten voor de inhuizing bij het ministerie van Financiën bedragen € 1,3 mln. Het overig deel ad € 1 mln. betreft de huurkosten van de regionale eenheden.
Afschrijvingskosten (€ 0,4 mln.)
De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachten (vervangings)investeringen. In onderstaande tabel zijn de betreffende afschrijvingskosten uitgesplitst naar activagroep. Tevens is hierbij de gehanteerde (totale) afschrijvingstermijn vermeld.
Activagroepen | afschrijvings | Bedrag |
---|---|---|
termijnen | (* € 1 000) | |
Meubilair | 10 jaar | 13 |
Kantoormachines | 5 jaar | 4 |
ICT | 3 jaar | 354 |
Telecommunicatie apparatuur | 7 jaar | 34 |
Voertuigen | 4 jaar | 27 |
Totaal | 432 |
Saldo van baten en lasten (€ 0,1 mln.)
Uitgaande van het maximaal eigen vermogen op 31 december 2012 (5% regeling) zal het saldo van baten en lasten worden afgedragen aan het moederdepartement.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 5 119 | 8 814 | 8 673 | 8 613 | 8 674 | 8 837 | 8 793 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 2 295 | 394 | 418 | 446 | 460 | 485 | 500 |
3a. -/- Totaal investeringen | – 570 | – 19 474 | – 90 381 | – 309 | – 209 | – 404 | – 425 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 12 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 558 | – 19 474 | – 90 381 | – 309 | – 209 | – 404 | – 425 |
4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 1 000 | – 3 643 | – 97 | – 76 | – 88 | – 125 | – 162 |
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | 1 000 | 3 643 | |||||
4c. -/- Aflossingen op leningen | – 79 | – 61 | |||||
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | 6 627 | 19 000 | 90 000 | ||||
4. Totaal financieringskasstroom | 6 548 | 18 939 | 89 903 | – 76 | – 88 | – 125 | – 162 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 8 814 | 8 673 | 8 613 | 8 674 | 8 837 | 8 793 | 8 706 |
Toelichting
-
1. Het jaar 2011 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens. Het jaar 2012 betreft de mutaties zoals opgenomen in de ontwerpbegroting 2012.
-
2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).
-
3.
-
a. De investeringen hebben grotendeels betrekking op RVOB/Directie Ontwikkeling. Het betreft aankoop van gronden en activering van plankosten.
-
-
4.
-
a. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5%-regeling eigen vermogen).
-
d. Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen, zoals gemeld onder 3.
-
Indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product | |||||||
– Pacht | € 574 | € 735 | € 728 | € 722 | € 715 | € 709 | € 702 |
– Huur | € 625 | € 735 | € 728 | € 722 | € 715 | € 709 | € 702 |
– Erfpacht | € 513 | € 622 | € 616 | € 611 | € 605 | € 600 | € 594 |
– Medegebruik / overig | € 417 | € 396 | € 392 | € 389 | € 385 | € 382 | € 378 |
– Zakelijke lasten | € 375 | € 396 | € 392 | € 389 | € 385 | € 382 | € 378 |
Omzet per productgroep (* 1 000) | |||||||
– Homogene producten | € 11 445 | € 10 463 | € 10 944 | € 10 647 | € 10 340 | € 10 315 | € 10 291 |
– Heterogene producten | € 13 395 | € 13 316 | € 12 414 | € 11 925 | € 11 587 | € 11 562 | € 11 535 |
– Totaal | € 24 840 | € 23 779 | € 23 358 | € 22 572 | € 21 927 | € 21 877 | € 21 826 |
Aandeel directe uren | 61% | 58% | 60% | 62% | 64% | 65% | 66% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1 350 | 1 270 | 1 280 | 1 290 | 1 300 | 1 310 | 1 320 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257.1 |
begrotingssterkte | |||||||
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 15% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 84% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 6.8 | 7.0 | 7,0 | ||||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 92% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.
In het begrotingsjaar is ten opzichte van 2012 sprake van hogere kostprijzen. Dit wordt veroorzaakt door hogere uurtarieven. Er zijn namelijk minder uren beschikbaar in verband met de toename van het gebruik van de PAS regeling.
Omzet naar productgroep
Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten. Er is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren producten.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid). De te verwachten stijging van het aandeel directe uren is het gevolg van sturing op het verhogen van de directe uren voor medewerkers in het primair proces.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte en geeft het maximaal toegestaan aantal fte’s weer.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is.
Saldo van baten en lasten (%)
Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord. In de regel krijgt het RVOB weinig klachten (<10 stuks). Om te voorkomen dat een kleine onvolkomenheid (bijvoorbeeld 1 klacht 1 dag buiten de termijn) leidt tot een onevenredig negatief beeld is een kleine foutenmarge in het kengetal ingebouwd (80%-score).