Artikel 1
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 3 544 852 | 3 398 901 | 3 279 708 | 3 217 705 | 3 191 828 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | – 234 989 | – 206 832 | – 221 213 | – 227 923 | – 227 923 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Loonbijstelling | 12 668 | 12 391 | 12 200 | 12 070 | 11 993 | |
Prijsbijstelling | 17 186 | 16 003 | 15 302 | 15 059 | 14 875 | |
Vrijval aanvullende post | 7 836 | 11 096 | 11 336 | 11 336 | 11 336 | |
Aanpassen kasritme uitvoeringskosten fiscale wetsvoorstellen | – 6 700 | 9 000 | – 500 | 1 800 | – 1 300 | |
Overige mutaties | 7 352 | 3 868 | 17 566 | 9 698 | 9 685 | |
Extrapolatie | 2 968 287 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 3 348 205 | 3 244 427 | 3 114 399 | 3 039 745 | 3 010 581 | 2 968 287 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 118 134 875 | 126 079 102 | 134 759 234 | 140 606 888 | 140 512 547 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | – 6 520 589 | – 238 800 | – 238 800 | – 238 800 | – 238 800 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Ramingsaanpassing boetes en schikkingen | 16 200 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | |
Belastingontvangsten | – 1 151 968 | – 7 655 593 | – 14 395 908 | – 13 777 071 | – 8 912 796 | |
Extrapolatie | 138 082 820 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 110 462 946 | 118 200 909 | 120 135 526 | 126 602 017 | 131 371 951 | 138 093 820 |
Toelichting
Uitgaven
Naast de loon- en prijsbijstelling zijn de uitgaven verhoogd met de vrijval van de aanvullende post. Deze post is bedoeld om de uitvoeringskosten voor de belastingdienst, voortvloeiend uit aanpassingen aan wet- en regelgeving te compenseren.
Ontvangsten
De ontvangstenraming van de bestuurlijke boetes en schikkingen is structureel met 11 mln verhoogd.
Artikel 2
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 64 244 | 60 524 | 59 844 | 59 199 | 59 089 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 12 718 | – 1 145 | – 1 130 | – 1 130 | – 1 130 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Caribean financial action taskforce | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | ||
CDFD | 386 | |||||
Monitoring commissie verzekeraars | 125 | |||||
Monitoring commissie banken | 35 | |||||
Monitoring commissie corporate governance | 25 | |||||
Extrapolatie | 55 098 | |||||
AFM | 1 500 | |||||
DNB | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Wijzer in geldzaken | 50 | |||||
CDFD | 20 | |||||
overig | 35 | 25 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 78 612 | 59 938 | 58 712 | 58 067 | 57 957 | 55 098 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 242 739 | 184 753 | 184 753 | 7 677 | 7 677 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 20 686 | – 5 857 | – 5 857 | – 300 | – 300 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Ontvangsten IJsland | 197 307 | |||||
Extrapolatie | 7 108 | |||||
garantieregeling bancaire lening | 743 | – 2 148 | – 2 810 | |||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 461 475 | 176 748 | 176 086 | 7 377 | 7 377 | 7 108 |
Toelichting
Uitgaven
CDFD
Voor 2013 is voor CDFD/CAOP een te laag bedrag begroot. Het CDFD heeft naar verwachting een subsidie nodig van in ieder geval € 776 000, € 386 000 meer dan het begrote bedrag. Besloten is om te komen tot een doelheffing voor het CDFD. Het streven is om deze uiterlijk per 1 januari 2014 gerealiseerd te hebben.
Monitoring commissie verzekeraars
In de begroting is alleen voor 2012 budget opgenomen. Gezien de verwachtingen omtrent de werkzaamheden van de commissie is er ook budget voor 2013 opgenomen.
AFM
Dit betreft het aandeel van het ministerie van SZW in door Financiën te verstrekken bijdragen voor het toezicht op de Financiële Markten.
overig
Deze post bestaat uit prijsbijstellingen voor commissie code banken, commissie corporate governance en een overboeking van ELI voor bijdrage aan «bevorderen ondernemerschap».
Ontvangsten
Ontvangsten Ijslandbank
Uit de boedel van de Landsbanki heeft Nederland € 197,3 mln. van de vorderingen ontvangen.
Garantieregeling bancaire lening
Closing out fee voor eerdere aflossing van NIBC in 2012. Dat is de boete ontvangen voor de misgelopen fee.
Artikel 3
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 377 720 | 1 899 218 | 1 633 217 | 1 463 217 | 1 249 218 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 251 000 | 29 000 | 54 000 | 75 000 | 63 000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Nozema | – 664 | |||||
Regeling BF | – 500 | |||||
Loonbijstelling | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Prijsbijstelling | 126 | |||||
IABF | 186 000 | 66 000 | – 34 000 | – 31 000 | – 26 000 | |
Extrapolatie | 1 107 237 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 813 701 | 1 994 237 | 1 653 236 | 1 507 236 | 1 286 237 | 1 107 237 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 7 891 115 | 3 157 515 | 2 344 015 | 2 091 901 | 1 971 460 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 1 202 889 | 128 462 | 154 137 | 273 537 | 87 937 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Dividend staatsdeelnemingen | 31 304 | |||||
IABF | 187 000 | 66 000 | – 34 000 | – 31 000 | – 26 000 | |
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 11 000 | |||||
Dividend financiele instellingen | – 369 000 | |||||
Winstafdracht DNB | – 670 000 | 725 000 | 56 000 | 13 000 | – 20 000 | |
Aflossing kapitaalversterkingen ING | – 2 250 000 | 750 000 | 750 000 | 750 000 | ||
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalverstrekking ING | – 1 125 000 | 375 000 | 375 000 | 375 000 | ||
Extrapolaties | 1 721 397 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 4 909 308 | 5 201 977 | 3 645 152 | 3 472 438 | 2 013 397 | 1 721 397 |
Toelichting
Uitgaven:
Nozema
De claim van Nozema is afgehandeld en het restant van het budget kan daarom vrijvallen.
Regeling BF
De regeling Bijzondere Financiering wordt afbeheerd. De verwachting is dat komende jaren steeds minder uitgaven worden gedaan voor deze regeling.
IABF
Door een wijziging van de eurodollar rekenkoers (depreciatie van de euro) zijn de ramingen voor de ontvangsten en uitgaven bijgesteld.
Ontvangsten:
Dividend financiële instellingen
ABN AMRO geeft aan in 2012 geen interim-dividend uit te zullen uitkeren. ABN AMRO geeft als achterliggende reden dat het gezien de marktomstandigheden, economisch klimaat, eurocrisis, onzekere vooruitzichten en invoering van Basel 3 in 2013, verstandig is om een sterke kapitaalpositie te hebben.
Winstafdracht DNB
DNB volgt voor haar jaarrekening de grondslagen zoals vastgesteld door de Governing Council van de ECB. Deze grondslagen zijn vastgelegd in de ECB Accounting regelgeving. Op dit moment loopt in de ECB een procedure om de Accounting regelgeving uit te breiden met een bepaling voor het vormen van een algemene voorziening voor «Foreign exchange rate, interest rate, credit and gold price risks». Besluitvorming door de Governing Council van de ECB is voorzien eind november/begin december 2012. Een eventuele dotatie aan een voorziening, komt ten laste van winst. Mede met het oog op de risico’s die DNB loopt, is vanuit behoedzaamheidsoverwegingen besloten om vooralsnog geen rekening te houden met de mogelijkheid dat DNB over 2012 een interim-dividend uitkeert. Daarom is de raming in 2012 naar beneden bijgesteld.
Aflossing kapitaalversterking ING + couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalversterking ING
In lijn met publieke uitlatingen van ING is de inschatting van de Staat dat ING dit jaar een gedeelte van de nog uitstaande steun zal terugbetalen, maar niet de begrote € 4,5 miljard. ING heeft aangegeven het terugbetalen van de staatssteun als topprioriteit te zien en dit zo snel mogelijk te willen doen. Op basis hiervan heeft de Staat een voorzichtige inschatting gemaakt van mogelijke tranches waarin terugbetaald zou kunnen worden. ING behoudt haar contractuele rechten. Een eventuele terugbetaling dit jaar en komende jaren dient te worden goedgekeurd door DNB. De Staat en ING voeren gesprekken met de Europese Commissie over de terugbetaling en de aanpassing van het herstructureringsplan. Dit overleg wordt voortgezet.»
Dividend staatsdeelnemingen
Bij de te ontvangen dividenden van de staatsdeelnemingen doen zich meevallers voor. Deze meevallers worden voornamelijk veroorzaakt door Tennet en de NS.
Opbrengst onttrekking vermogenstitels
Rechterland N.V., een staatsdeelneming in afbeheer, zal geliquideerd worden. In dat kader zal een superdividend uitgekeerd worden.
IABF
Door een wijziging van de eurodollar rekenkoers (depreciatie van de euro) zijn de ramingen voor de ontvangsten en uitgaven opwaarts bijgesteld.
Artikel 4
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 249 472 | 1 123 415 | 1 174 822 | 1 268 190 | 1 148 586 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting (inc ISB) | 755 928 | 752 100 | 12 910 | -898 325 | -774 898 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Kapitaalstorting EIB | 448 222 | |||||
Overig | 20 | |||||
Extrapolatie | 258 907 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 005 400 | 2 323 757 | 1 187 732 | 369 865 | 373 688 | 258 907 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 183 036 | 226 480 | 307 418 | 591 665 | 913 672 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | – 131 000 | – 147 000 | – 216 000 | – 488 000 | – 810 000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
renteontvangsten Griekenland | – 26 796 | – 15 389 | – 15 480 | – 23 549 | – 23 549 | |
Extrapolatie | 80 106 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 25 241 | 64 091 | 75 938 | 80 116 | 80 123 | 80 106 |
Uitgaven
De kapitaalstorting voor de EIB voor het Europese Groei-iniatief wordt in 2013 betaald.
Ontvangsten
De renteontvangsten zijn naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling wordt veroorzaakt door een aanpassing van de renteraming aan de hand van de nieuwe rekenrente (MEV)
Artikel 5
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 133 106 | 133 106 | 153 106 | 153 106 | 153 106 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | – | – | – | – | – | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Schade-uitkering EKV | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | ||
Extrapolatie | 133 106 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 133 106 | 113 106 | 133 106 | 133 106 | 133 106 | 133 106 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 104 550 | 94 050 | 69 750 | 69 750 | 69 750 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 207 655 | 34 500 | 29 750 | 14 000 | 12 500 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Extrapolatie | 82 250 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 312 205 | 128 550 | 99 500 | 83 750 | 82 250 | 82 250 |
Toelichting
Uitgaven
Schade-uitkering EKV
De raming van de schade-uitkeringen van de exportkredietverzekering wordt structureel neerwaarts bijgesteld.
Artikel 6
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 3 123 921 | 3 077 946 | 3 077 946 | 3 077 547 | 3 077 547 | |
mutaties 1e sup. 2012 | – 54 645 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Ramingsaanpassing | – 456 836 | – 183 116 | 1 270 | 1 669 | 1 669 | |
Overboekingen | 750 | 527 | 53 | 297 | 119 | |
Extrapolatie | 3 079 216 | |||||
Stand Ontwerpbegroting 2013 | 2 613 190 | 2 895 357 | 3 079 269 | 3 079 513 | 3 079 335 | 3 079 216 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 3 123 921 | 3 077 946 | 3 077 946 | 3 077 547 | 3 077 547 | |
mutaties 1e sup. 2012 | – 54 645 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Ramingsaanpassing | – 456 836 | – 183 116 | 1 270 | 1 669 | 1 669 | |
Overboekingen | 750 | 527 | 53 | 297 | 119 | |
Extrapolatie | 3 079 216 | |||||
Stand Ontwerpbegroting 2013 | 2 613 190 | 2 895 357 | 3 079 269 | 3 079 513 | 3 079 335 | 3 079 216 |
Toelichting
Uitgaven en ontvangsten
Ramingsaanpassing
De mutatie betreft een ramingsaanpassing als gevolg van enerzijds de btw-verhoging uit het begrotingsakkoord 2013 die het fonds doet groeien en anderzijds de krimp van het fonds die verwacht wordt op basis van de reeds beschikbare gegevens over 2012.
Artikel 7
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 88 111 | 86 875 | 91 290 | 90 645 | 90 596 | |
Mutatie 1e suppletore begroting | 6 343 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Anticiperende aankopen | – 4 800 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | ||
Plankosten RVOB | 600 | |||||
Beheersuitgaven DRZ | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
loon- en prijsbijstelling | 1 297 | 105 | 104 | 104 | 104 | |
Extrapolatie | 82 449 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 96 051 | 84 580 | 83 194 | 82 549 | 82 500 | 82 449 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 179 859 | 177 459 | 176 557 | 176 057 | 176 057 | |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 773 | – 773 | – 773 | – 773 | – 773 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Beheersontvangsten DRZ | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Extrapolatie | 175 584 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 179 386 | 176 986 | 176 084 | 175 584 | 175 584 | 175 584 |
Toelichting
Uitgaven
Plankosten
De plankosten betreffen de kosten die gemaakt worden voor gebiedsontwikkelingprojecten. De kosten worden een jaar van te voren geraamd.
Beheersuitgaven DRZ
De beheersuitgaven worden voortaan apart inzichtelijk gemaakt ( € 0,3 mln. per jaar). Als tegenhanger worden de beheersontvangsten verhoogd met eenzelfde bedrag ( € 0,3 mln. per jaar).
Ontvangsten
Beheersontvangsten DRZ
Zie toelichting bij DRZ.
Anticiperende aankopen
Het instrument anticiperende aankopen wordt geschrapt. Sinds 2009 is er geen gebruik meer van gemaakt.
Artikel 8
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 188 261 | 184 989 | 185 024 | 183 397 | 184 732 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 29 360 | 28 072 | 22 623 | 21 345 | 20 643 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
loonbijstelling | 703 | 709 | 717 | 712 | 719 | |
prijsbijstelling | 1 627 | |||||
naar art 1, SSO P-Direkt | – 7 343 | – 8 610 | – 8 597 | – 8 582 | – 8 569 | |
overig | – 1 081 | – 971 | – 719 | – 553 | – 1 177 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 211 527 | 204 189 | 199 048 | 196 319 | 196 348 | 195 712 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 27 065 | 28 969 | 31 064 | 32 024 | 31 660 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 7 888 | – 313 | – 240 | – 239 | – 125 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
overig | -821 | – 1 131 | – 1 131 | – 1 131 | – 1 131 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 34 132 | 27 525 | 29 693 | 30 654 | 30 404 | 30 508 |
Toelichting
Uitgaven
In 2012 is een eenmalige overboeking gedaan van het ministerie van EL&I aan het ministerie van Financiën voor (een deel van) het controleplan van de Auditdienst Rijk.
Ontvangsten
In 2012 is een meevaller bij de apparaatontvangsten als gevolg van ontvangsten voor IF'ers. Meerjarig is er sprake van een desaldering met de uitgaven voor de ADR.
Artikel 10
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 3 386 | 2 938 | 3 014 | 3 064 | 3 055 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 13 307 | 13 406 | 13 211 | 13 000 | 12 853 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Uitkeren loonbijstelling | – 13 665 | – 13 397 | – 13 210 | – 13 073 | – 13 002 | |
Prijsbijstelling | 3 856 | 3 840 | 3 818 | 3 831 | ||
Overig | 1 064 | 205 | 202 | 199 | 198 | |
Extrapolatie | 6 898 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 4 092 | 7 008 | 7 057 | 7 008 | 6 935 | 6 898 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 479 000 | 600 000 | ||||
Mutatie 1e suppletoire begroting | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Bijstelling stelpost | – 79 000 | – 200 000 | 400 000 | 400 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 400 000 | 400 000 | 400 000 | 400 000 |
Toelichting
Uitgaven
Loon- en prijsbijstelling
De mutaties betreffen het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling naar de apparaatbudgetten van de Financiën begroting. Een gedeelte van de uitgekeerde prijsbijstelling is nog niet verdeeld over de budgetten van Financiën.
Ontvangsten
Bijstelling stelpost
Op basis van de laatste inzichten wordt technische stelpost geactualiseerd. Het betreft toekomstige ontvangsten uit de interventies in de financiële sector.
Artikel 11
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 41 071 | 43 725 | 38 478 | 42 041 | 29 132 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 8 386 | – 1 376 | 3 049 | 6 775 | – 3 344 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente Vaste Schuld | – 89 | – 136 | – 315 | – 165 | 185 | |
Rente Vlottende Schuld | – 115 | – 158 | – 127 | – 283 | 278 | |
Vaste Schuld | 0 | 0 | 0 | 6 209 | 0 | |
Vlottende Schuld | – 4 711 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 44 542 | 42 055 | 41 085 | 54 577 | 26 251 | 47 172 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 42 468 | 46 838 | 39 033 | 39 351 | 25 456 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 17 704 | – 792 | 3 857 | 7 836 | 614 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente | 42 | – 24 | – 159 | – 280 | – 111 | |
Vaste Schuld | 0 | 1 105 | 5 541 | 13 340 | 8 287 | |
Vlottende Schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 60 214 | 47 127 | 48 272 | 60 246 | 34 246 | 54 822 |
Uitgaven en Ontvangsten
Door een nieuw kastekort en realisaties zijn de ramingen voor rente en uitgifte schuld bijgesteld.
Artikel 12
Opbouw uitgaven (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 4 658 | 7 620 | 11 527 | 12 491 | 9 908 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 2 970 | 6 233 | 3 811 | 4 259 | 8 918 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Mutaties Rekening courant | – 608 | – 4 985 | – 5 637 | – 4 278 | – 5 418 | |
Extrapolatie | 15 393 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 7 020 | 8 868 | 9 701 | 12 472 | 13 408 | 15 393 |
Opbouw ontvangsten (x € 1000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 067 | 1 736 | 3 507 | 2 414 | 2 708 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 75 | 266 | – 115 | – 122 | – 295 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Mutaties Rekening courant | – 20 | – 73 | – 193 | – 432 | – 93 | |
Extrapolatie | 2 885 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 123 | 1 929 | 3 199 | 1 860 | 2 320 | 2 885 |
Uitgaven en Ontvangsten
De mutatie van het rekening-dourantsaldi en rente wordt grotendeels veroorzaakt door ontwikkelingen bij de sociale fondsen.