Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving. Ook voert Justis de regelgeving op het gebied van naamswijziging, gratie en het nieuwe toezicht op rechtspersonen genoemd in de Wet controle op rechtspersonen uit. Justis levert een bijdrage aan de artikelonderdelen 33.3 en 34.2.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Baten | |||||||
1.1 Omzet moederdepartement | 16 099 | 17 202 | 14 019 | 13 328 | 12 561 | 12 405 | 12 378 |
1.2 Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3 Omzet derden | 17 747 | 14 870 | 14 695 | 14 683 | 14 673 | 14 673 | 14 673 |
1.4 Rentebaten | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.5 Bijzondere baten | 274 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 34 201 | 32 072 | 28 714 | 28 011 | 27 234 | 27 078 | 27 051 |
2. Lasten | |||||||
Apparaatskosten 2.1. Personele kosten – Waarvan eigen personeel – Waarvan externe inhuur 2.2. Materiële kosten – Waarvan apparaat ICT – Waarvan bijdrage aan SSO’s 2.3 Rentelasten 2.4 Afschrijvingskosten – Materieel – Waarvan apparaat ICT – Immaterieel 2.5 Overige kosten – Dotaties voorzieningen – Bijzondere lasten Totaal lasten | 13 957 12 809 922 19 330 9 783 0 5 109 0 0 220 0 33 621 | 17 436 15 102 1 508 12 409 5 431 0 205 2 022 1 917 0 0 0 32 072 | 16 261 14 319 1 650 11 697 5 211 0 84 672 650 0 0 0 28 714 | 16 174 14 165 1 650 11 097 5 211 0 68 672 650 0 0 0 28 011 | 15 713 13 865 1 440 10 797 5 211 0 52 672 650 0 0 0 27 234 | 15 573 13 865 1 290 10 797 5 211 0 36 672 650 0 0 0 27 078 | 15 546 13 865 1 290 10 797 5 211 0 36 672 650 0 0 0 27 051 |
Saldo van baten en lasten | 580 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
-
• Bijdrage door het moederdepartement voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende leges (kan) worden geheven;
-
• Omzet derden betreft leges die worden geheven voor een aantal producten;
-
• De post «omzet derden» is gedaald als gevolg van het vervallen van het product Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB). Hiervoor in de plaats komt Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) waarvoor geen leges worden geheven;
-
• Naar aanleiding van het nieuwe model Verantwoord Begroten, zijn nu alle kosten inhuur externen verantwoord onder personele kosten. Voor 2012 is dit eveneens gecorrigeerd, waardoor deze cijfers niet meer overeenkomen de Rijksbegroting 2012.
Baten
Omzet Moederdepartement 2013
De omzet moederdepartement betreft de geraamde bekostiging van de producten waarvoor geen of geen kostendekkende leges worden geheven. De extra bijdrage Moederdepartement is ten behoeve van het project Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt.
Gratie | 985 |
GSR | 970 |
HTR | 3 657 |
Bibob | 3 850 |
WPBR, BOA en WWM | 1 444 |
Extra bijdrage moederdepartement | 3 113 |
Totaal | 14 019 |
Omzet derden 2013
Deze geraamde omzet betreft de bij derden in rekening te brengen leges en boetes voor onderstaande producten.
Product | Aantal (q) | Leges (p x € 1) | p*q (x € 1 000) | Klantgroep |
---|---|---|---|---|
Naamswijziging (NW) | 1 900 | 835,00 | 1 587 | particulieren |
Bibob | 325 | 500,00 | 163 | decentrale overheden |
Verklaring omtrent Gedrag (VOG NP) | 521 800 | 22,55 | 11 767 | particulieren, bedrijfsleven |
Verklaring omtrent Gedrag (VOG RP) | 5 200 | 147,50 | 767 | particulieren, bedrijfsleven |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en | ||||
Recherchebureaus (WPBR; vergunningen) | 625 | 489,00 | 306 | bedrijfsleven |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en | ||||
Recherchebureaus (WPBR; leidinggevenden) | 1 100 | 59,00 | 65 | bedrijfsleven |
Wet Wapens en Munitie (WWM) | 240 | 50,00 | 12 | bedrijfsleven |
Bestuurlijke boetes | 30 | |||
Totaal | 14 695 |
Lasten
Personele kosten
Realisatie 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
gemiddelde loonsom (x € 1 000) | 56,8 | 60,2 | 59,6 | 59,9 | 59,7 | 59,7 | 59,7 |
aantal fte's | 237,47 | 247,3 | 240,3 | 236,3 | 232,3 | 232,3 | 232,3 |
Loonsom ambtelijk | 13 478 | 14 887 | 14 319 | 14 165 | 13 865 | 13 865 | 13 865 |
Overige personeelskosten (x € 1 000) | 479 | 2 334 | 1 942 | 2 009 | 1 848 | 1 708 | 1 681 |
Waarvan externe inhuur | 922 | 1 508 | 1 650 | 1 650 | 1 440 | 1 290 | 1 290 |
Totaal (x € 1 000) | 13 957 | 17 221 | 16 261 | 16 174 | 15 713 | 15 573 | 15 546 |
De komende jaren wordt de ICT omgeving van Justis vernieuwd, waardoor er minder administratief medewerkers nodig zijn. Het aantal fte’s daalt door de efficiency voortkomend uit deze vernieuwing.
Materiële kosten
Realisatie 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting | 3 368 | 3 510 | 3 162 | 3 162 | 3 162 | 3 162 | 3 162 |
Bureaukosten | 678 | 1 039 | 981 | 981 | 981 | 981 | 981 |
ICT | 9 783 | 5 431 | 5 211 | 5 211 | 5 211 | 5 211 | 5 211 |
Overig materieel | 5 501 | 2 429 | 2 343 | 1 743 | 1 443 | 1 443 | 1 443 |
Totaal | 19 330 | 12 409 | 11 697 | 11 097 | 10 797 | 10 797 | 10 797 |
Huisvesting
De huisvestingskosten dalen vanaf 2013 als gevolg van verhuizing naar de nieuwbouw van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Bureaukosten
De bureaukosten dalen doordat de kosten van DocDirekt lager uitvallen.
ICT
In 2011 zijn, naar aanleiding van een interne controle bij de Departementale Auditdienst met betrekking tot de activering Elovog en HTR, de Activa in Aanbouw van beide projecten naar de kosten geboekt, waardoor de kosten in 2012 en 2013 lager zijn.
Overig materieel
De rentelasten en afschrijvingslasten van HTR en Elovog zijn komen te vervallen, hiervoor in de plaats zijn de rente- en afschrijvingslasten ten behoeve van de vernieuwing van het ICT landschap gekomen. Deze nemen vanaf 2013 af.
Kasstroomoverzicht
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (plus stand depositorekeningen) | 1 197 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 |
2. | Totaal operationele kasstroom – /- totaal investeringen +/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 8 216 0 0 | 2 022 2 876 0 | 672 1 884 0 | 672 1 250 0 | 672 523 0 | 672 0 0 | 672 0 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9 | – 2 876 | – 1 884 | – 1 250 | – 523 | 0 | 0 |
– /- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement – /- Aflossingen op leningen +/+ beroep op de leenfaciliteit | 0 – 99 0 | 0 – 2 022 2 876 | 0 – 672 1 884 | 0 – 672 1 250 | 0 – 672 523 | 0 – 672 0 | 0 – 672 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 99 | 854 | 1 212 | 578 | – 149 | – 672 | – 672 |
5. | Rekening courant RHB 31 december plus stand depositorekeningen (= 1+2+3+4). Maximale roodstand is € 0,5 mln. | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 | 9 305 |
Toelichting:
In de begroting 2012 zit de aanname dat het systeem HTR/RADAR geactiveerd zou worden. Dit is echter niet gebeurd. De kosten zijn genomen in 2011. Dit leidt tot een aanmerkelijk lagere aflossing op leningen in 2013 en volgende jaren.
De afname in investeringen wordt veroorzaakt door het programma Scherp & Efficiënt. Dit programma heeft na initieel hoge investeringen een afnemend investeringsverloop.
Doelmatigheid
Omschrijving Generiek Deel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB) | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 33,33 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 3 145 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
– Doorlooptijd: oprichten % binnen 6 dagen | 54 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Risicomeldingen (voorheen HTR) | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | 7 729,12 | 7 609,84 | 7 802,10 | 7 686,17 | 7 686,17 | 7 686,17 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 5 797 | 5 707 | 5 852 | 5 765 | 5 765 | 5 765 |
– Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
GSR | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 852,22 | 798,95 | 583,63 | 563,99 | 548,87 | 548,87 | 548,87 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 599 | 436 | 423 | 412 | 412 | 412 |
– Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 4 weken | 90 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
– Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 8 weken | 71 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Bibob | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 18 755,86 | 18 472,39 | 15 690,14 | 16 419,74 | 17 060,73 | 17 060,73 | 17 060,73 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 4 931 | 5 773 | 5 413 | 5 254 | 5 118 | 5 118 | 5 118 |
– Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 68 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
– Doorlooptijd: % binnen 12 weken | n.v.t. | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 18,01 | 18,02 | 18,51 | 18,02 | 17,61 | 17,61 | 17,61 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 11 845 | 9 295 | 9 657 | 9 405 | 9 190 | 9 190 | 9 190 |
– Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
– Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 85 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 134 | 226,9 | 167,05 | 162,35 | 158,32 | 158,32 | 158,32 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 1 210 | 1 180 | 869 | 844 | 823 | 823 | 823 |
– Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
– Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Naamswijziging | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 646,29 | 732 | 638,38 | 621,64 | 607,29 | 607,29 | 607,29 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 1 029 | 1 647 | 1 436 | 1 399 | 1 366 | 1 366 | 1 366 |
– Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 82 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WWM beroepen | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 7 064,20 | 7 736,68 | 7 604 | 7 383,91 | 7 195,27 | 7 195,27 | 7 195,27 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 774 | 760 | 738 | 720 | 720 | 720 |
– Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 51 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
WWM ontheffingen | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 347,70 | 426,31 | 424,48 | 414,58 | 406,09 | 406,09 | 406,09 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 15 | 104 | 104 | 102 | 99 | 99 | 99 |
– Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 82 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Buitengewone opsporingsambtenaar (boa) | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 139,37 | 133,20 | 139,07 | 135,58 | 132,59 | 132,59 | 132,59 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 1 132 | 974 | 949 | 928 | 928 | 928 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1a) | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1b/1c) | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
BOD | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | 56,52 | 59,76 | 58,07 | 56,63 | 56,63 | 56,63 |
– Omzet(p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 19 | 20 | 20 | 19 | 19 | 19 |
– Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
BOA categoriale besluiten | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | n.v.t. | 214,90 | 208,84 | 203,64 | 203,64 | 203,64 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | n.v.t. | 17 | 17 | 16 | 16 | 16 |
– Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WPBR ondernemingen | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 890,53 | 696,9 | 927,03 | 899,86 | 876,57 | 876,57 | 876,57 |
– Omzet(p*q)(x € 1 000) | 276 | 585 | 695 | 675 | 657 | 657 | 657 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 94 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WPBR leidinggevenden | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 493,53 | 305 | 291,81 | 283,57 | 276,51 | 276,51 | 276,51 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | 38 | 346 | 331 | 322 | 314 | 314 | 314 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 96 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WBP | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 298,63 | 342,45 | 325,84 | 316 | 307,57 | 307,57 | 307,57 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 45 | 42 | 41 | 40 | 40 | 40 |
– Doorlooptijd: | n.v.t. | n.v.t. | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
EG-verklaringen | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 1 214,93 | 1 483,95 | 1 411,97 | 1 369,33 | 1 332,79 | 1 332,79 | 1 332,79 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 45 | 42 | 41 | 40 | 40 | 40 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 94 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gratie | |||||||
– Kostprijs (x € 1) | 516,68 | 534,12 | 499,54 | 484,77 | 472,12 | 472,12 | 472,12 |
– Omzet (p*q)(x € 1 000) | n.v.t. | 1 122 | 1 049 | 1 018 | 991 | 991 | 991 |
– Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 89 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
– | |||||||
– Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis | 237,47 | 244,97 | 244,97 | 244,97 | 244,97 | 244,97 | 244,97 |
– Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten | 1% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij een aantal producten wijken de geheven leges af van de kostprijzen. Het verschil hiertussen wordt door middel van de bijdrage van het moederdepartement opgeheven.