Base description which applies to whole site

04 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving. Ook voert Justis de regelgeving op het gebied van naamswijziging, gratie en het nieuwe toezicht op rechtspersonen genoemd in de Wet controle op rechtspersonen uit. Justis levert een bijdrage aan de artikelonderdelen 33.3 en 34.2.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en lasten x € 1 000
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1. Baten

             

1.1 Omzet moederdepartement

16 099

17 202

14 019

13 328

12 561

12 405

12 378

1.2 Omzet overige departementen

0

0

0

0

0

0

0

1.3 Omzet derden

17 747

14 870

14 695

14 683

14 673

14 673

14 673

1.4 Rentebaten

81

0

0

0

0

0

0

1.5 Bijzondere baten

274

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

34 201

32 072

28 714

28 011

27 234

27 078

27 051

               

2. Lasten

             

Apparaatskosten

2.1. Personele kosten

– Waarvan eigen personeel

– Waarvan externe inhuur

2.2. Materiële kosten

– Waarvan apparaat ICT

– Waarvan bijdrage aan SSO’s

2.3 Rentelasten

2.4 Afschrijvingskosten

– Materieel

– Waarvan apparaat ICT

– Immaterieel

2.5 Overige kosten

– Dotaties voorzieningen

– Bijzondere lasten

Totaal lasten

13 957

12 809

922

19 330

9 783

0

5

109

0

0

220

0

33 621

17 436

15 102

1 508

12 409

5 431

0

205

2 022

1 917

0

0

0

32 072

16 261

14 319

1 650

11 697

5 211

0

84

672

650

0

0

0

28 714

16 174

14 165

1 650

11 097

5 211

0

68

672

650

0

0

0

28 011

15 713

13 865

1 440

10 797

5 211

0

52

672

650

0

0

0

27 234

15 573

13 865

1 290

10 797

5 211

0

36

672

650

0

0

0

27 078

15 546

13 865

1 290

10 797

5 211

0

36

672

650

0

0

0

27 051

               

Saldo van baten en lasten

580

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten

  • Bijdrage door het moederdepartement voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende leges (kan) worden geheven;

  • Omzet derden betreft leges die worden geheven voor een aantal producten;

  • De post «omzet derden» is gedaald als gevolg van het vervallen van het product Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB). Hiervoor in de plaats komt Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) waarvoor geen leges worden geheven;

  • Naar aanleiding van het nieuwe model Verantwoord Begroten, zijn nu alle kosten inhuur externen verantwoord onder personele kosten. Voor 2012 is dit eveneens gecorrigeerd, waardoor deze cijfers niet meer overeenkomen de Rijksbegroting 2012.

Baten

Omzet Moederdepartement 2013

De omzet moederdepartement betreft de geraamde bekostiging van de producten waarvoor geen of geen kostendekkende leges worden geheven. De extra bijdrage Moederdepartement is ten behoeve van het project Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt.

Product x € 1 000

Gratie

985

GSR

970

HTR

3 657

Bibob

3 850

WPBR, BOA en WWM

1 444

Extra bijdrage moederdepartement

3 113

Totaal

14 019

Omzet derden 2013

Deze geraamde omzet betreft de bij derden in rekening te brengen leges en boetes voor onderstaande producten.

Product

Aantal (q)

Leges (p x € 1)

p*q (x € 1 000)

Klantgroep

Naamswijziging (NW)

1 900

835,00

1 587

particulieren

Bibob

325

500,00

163

decentrale overheden

Verklaring omtrent Gedrag (VOG NP)

521 800

22,55

11 767

particulieren, bedrijfsleven

Verklaring omtrent Gedrag (VOG RP)

5 200

147,50

767

particulieren, bedrijfsleven

Particuliere Beveiligingsorganisaties en

       

Recherchebureaus (WPBR; vergunningen)

625

489,00

306

bedrijfsleven

Particuliere Beveiligingsorganisaties en

       

Recherchebureaus (WPBR; leidinggevenden)

1 100

59,00

65

bedrijfsleven

Wet Wapens en Munitie (WWM)

240

50,00

12

bedrijfsleven

Bestuurlijke boetes

   

30

 

Totaal

   

14 695

 

Lasten

Personele kosten

 

Realisatie 2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Ambtelijk personeel

             

gemiddelde loonsom (x € 1 000)

56,8

60,2

59,6

59,9

59,7

59,7

59,7

aantal fte's

237,47

247,3

240,3

236,3

232,3

232,3

232,3

Loonsom ambtelijk

13 478

14 887

14 319

14 165

13 865

13 865

13 865

               

Overige personeelskosten (x € 1 000)

479

2 334

1 942

2 009

1 848

1 708

1 681

Waarvan externe inhuur

922

1 508

1 650

1 650

1 440

1 290

1 290

               

Totaal (x € 1 000)

13 957

17 221

16 261

16 174

15 713

15 573

15 546

De komende jaren wordt de ICT omgeving van Justis vernieuwd, waardoor er minder administratief medewerkers nodig zijn. Het aantal fte’s daalt door de efficiency voortkomend uit deze vernieuwing.

Materiële kosten

 

Realisatie 2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Huisvesting

3 368

3 510

3 162

3 162

3 162

3 162

3 162

Bureaukosten

678

1 039

981

981

981

981

981

ICT

9 783

5 431

5 211

5 211

5 211

5 211

5 211

Overig materieel

5 501

2 429

2 343

1 743

1 443

1 443

1 443

               

Totaal

19 330

12 409

11 697

11 097

10 797

10 797

10 797

Huisvesting

De huisvestingskosten dalen vanaf 2013 als gevolg van verhuizing naar de nieuwbouw van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Bureaukosten

De bureaukosten dalen doordat de kosten van DocDirekt lager uitvallen.

ICT

In 2011 zijn, naar aanleiding van een interne controle bij de Departementale Auditdienst met betrekking tot de activering Elovog en HTR, de Activa in Aanbouw van beide projecten naar de kosten geboekt, waardoor de kosten in 2012 en 2013 lager zijn.

Overig materieel

De rentelasten en afschrijvingslasten van HTR en Elovog zijn komen te vervallen, hiervoor in de plaats zijn de rente- en afschrijvingslasten ten behoeve van de vernieuwing van het ICT landschap gekomen. Deze nemen vanaf 2013 af.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
   

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1.

Rekening courant RHB 1 januari (plus stand depositorekeningen)

1 197

9 305

9 305

9 305

9 305

9 305

9 305

                 

2.

Totaal operationele kasstroom

– /- totaal investeringen

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

8 216

0

0

2 022

2 876

0

672

1 884

0

672

1 250

0

672

523

0

672

0

0

672

0

0

                 

3.

Totaal investeringskasstroom

– 9

– 2 876

– 1 884

– 1 250

– 523

0

0

 

– /- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

– /- Aflossingen op leningen

+/+ beroep op de leenfaciliteit

0

– 99

0

0

– 2 022

2 876

0

– 672

1 884

0

– 672

1 250

0

– 672

523

0

– 672

0

0

– 672

0

                 

4.

Totaal financieringskasstroom

– 99

854

1 212

578

– 149

– 672

– 672

                 

5.

Rekening courant RHB 31 december plus stand depositorekeningen (= 1+2+3+4). Maximale roodstand is € 0,5 mln.

9 305

9 305

9 305

9 305

9 305

9 305

9 305

Toelichting:

In de begroting 2012 zit de aanname dat het systeem HTR/RADAR geactiveerd zou worden. Dit is echter niet gebeurd. De kosten zijn genomen in 2011. Dit leidt tot een aanmerkelijk lagere aflossing op leningen in 2013 en volgende jaren.

De afname in investeringen wordt veroorzaakt door het programma Scherp & Efficiënt. Dit programma heeft na initieel hoge investeringen een afnemend investeringsverloop.

Doelmatigheid

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

 Omschrijving Generiek Deel

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB)

             

– Kostprijs (x € 1)

33,33

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

3 145

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

– Doorlooptijd: oprichten % binnen 6 dagen

54

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

               

Risicomeldingen (voorheen HTR)

             

– Kostprijs (x € 1)

n.v.t.

7 729,12

7 609,84

7 802,10

7 686,17

7 686,17

7 686,17

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

5 797

5 707

5 852

5 765

5 765

5 765

– Doorlooptijd:

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

               

GSR

             

– Kostprijs (x € 1)

852,22

798,95

583,63

563,99

548,87

548,87

548,87

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

599

436

423

412

412

412

– Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 4 weken

90

95

95

95

95

95

95

– Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 8 weken

71

95

95

95

95

95

95

               

Bibob

             

– Kostprijs (x € 1)

18 755,86

18 472,39

15 690,14

16 419,74

17 060,73

17 060,73

17 060,73

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

4 931

5 773

5 413

5 254

5 118

5 118

5 118

– Doorlooptijd: % binnen 8 weken

68

60

60

60

60

60

60

– Doorlooptijd: % binnen 12 weken

n.v.t.

90

90

90

90

90

90

               

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

             

– Kostprijs (x € 1)

18,01

18,02

18,51

18,02

17,61

17,61

17,61

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

11 845

9 295

9 657

9 405

9 190

9 190

9 190

– Doorlooptijd: % binnen 4 weken

100

95

95

95

95

95

95

– Doorlooptijd: % binnen 8 weken

85

90

90

90

90

90

90

               

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

             

– Kostprijs (x € 1)

134

226,9

167,05

162,35

158,32

158,32

158,32

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

1 210

1 180

869

844

823

823

823

– Doorlooptijd: % binnen 8 weken

100

95

95

95

95

95

95

– Doorlooptijd: % binnen 12 weken

100

95

95

95

95

95

95

               

Naamswijziging

             

– Kostprijs (x € 1)

646,29

732

638,38

621,64

607,29

607,29

607,29

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

1 029

1 647

1 436

1 399

1 366

1 366

1 366

– Doorlooptijd: % binnen 20 weken

82

95

95

95

95

95

95

               

WWM beroepen

             

– Kostprijs (x € 1)

7 064,20

7 736,68

7 604

7 383,91

7 195,27

7 195,27

7 195,27

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

774

760

738

720

720

720

– Doorlooptijd: % binnen 26 weken

51

70

70

70

70

70

70

               

WWM ontheffingen

             

– Kostprijs (x € 1)

347,70

426,31

424,48

414,58

406,09

406,09

406,09

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

15

104

104

102

99

99

99

– Doorlooptijd: % binnen 12 weken

82

95

95

95

95

95

95

               

Buitengewone opsporingsambtenaar (boa)

             

– Kostprijs (x € 1)

139,37

133,20

139,07

135,58

132,59

132,59

132,59

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

1 132

974

949

928

928

928

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1a)

100

95

95

95

95

95

95

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1b/1c)

100

95

95

95

95

95

95

               

BOD

             

– Kostprijs (x € 1)

n.v.t.

56,52

59,76

58,07

56,63

56,63

56,63

– Omzet(p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

19

20

20

19

19

19

– Doorlooptijd:

n.v.t.

n.v.t.

95

95

95

95

95

               

BOA categoriale besluiten

             

– Kostprijs (x € 1)

n.v.t.

n.v.t.

214,90

208,84

203,64

203,64

203,64

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

n.v.t.

17

17

16

16

16

– Doorlooptijd:

n.v.t.

n.v.t.

95

95

95

95

95

               

WPBR ondernemingen

             

– Kostprijs (x € 1)

890,53

696,9

927,03

899,86

876,57

876,57

876,57

– Omzet(p*q)(x € 1 000)

276

585

695

675

657

657

657

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken

94

95

95

95

95

95

95

               

WPBR leidinggevenden

             

– Kostprijs (x € 1)

493,53

305

291,81

283,57

276,51

276,51

276,51

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

38

346

331

322

314

314

314

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken

96

95

95

95

95

95

95

               

WBP

             

– Kostprijs (x € 1)

298,63

342,45

325,84

316

307,57

307,57

307,57

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

45

42

41

40

40

40

– Doorlooptijd:

n.v.t.

n.v.t.

95

95

95

95

95

               

EG-verklaringen

             

– Kostprijs (x € 1)

1 214,93

1 483,95

1 411,97

1 369,33

1 332,79

1 332,79

1 332,79

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

45

42

41

40

40

40

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken

94

95

95

95

95

95

95

               

Gratie

             

– Kostprijs (x € 1)

516,68

534,12

499,54

484,77

472,12

472,12

472,12

– Omzet (p*q)(x € 1 000)

n.v.t.

1 122

1 049

1 018

991

991

991

– Doorlooptijd: % binnen 16 weken

89

95

95

95

95

95

95

             

– Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis

237,47

244,97

244,97

244,97

244,97

244,97

244,97

– Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten

1%

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Bij een aantal producten wijken de geheven leges af van de kostprijzen. Het verschil hiertussen wordt door middel van de bijdrage van het moederdepartement opgeheven.

Licence