Artikel 12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 4.279.533 | 3.285.408 | – 69.634 | 570.288 | 500.654 | 3.786.062 |
Uitgaven | 2.800.084 | 2.484.570 | – 65.202 | 118.271 | 53.069 | 2.537.639 |
Waarvan juridisch verplicht | 88% | 93% | 100% | |||
12.01 Verkeersmanagement | 19.189 | 19.189 | 232 | 2.168 | 2.400 | 21.589 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 624.755 | 628.186 | 41.620 | – 10.347 | 31.273 | 659.459 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 438.734 | 438.734 | 92.251 | 2.528 | 94.779 | 533.513 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02.04 Vervanging | 186.021 | 189.452 | – 50.631 | – 12.875 | – 63.506 | 125.946 |
12.03 Aanleg | 1.201.347 | 852.383 | – 63.517 | 83.539 | 20.022 | 872.405 |
12.03.01 Realisatie | 857.327 | 903.241 | – 130.373 | 89.093 | – 41.280 | 861.961 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 344.020 | – 50.858 | 66.856 | – 5.554 | 61.302 | 10.444 |
12.04 GIV/PPS | 590.390 | 621.117 | – 19.400 | – 25.488 | – 44.888 | 576.229 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 407.135 | 406.290 | 1.667 | 0 | 1.667 | 407.957 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 354.920 | 354.075 | 1.498 | 0 | 1.498 | 355.573 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 52.215 | 52.215 | 169 | 0 | 169 | 52.384 |
12.07 Investeringsruimte | – 42.732 | – 42.595 | – 25.804 | 68.399 | 42.595 | 0 |
12.09 Ontvangsten | 133.839 | 145.392 | – 4.364 | – 6.271 | – 10.635 | 134.757 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De lagere uitgaven in 2014 op 12.02.04 Vervanging zijn het gevolg van vertraging in de aanbesteding van enkele projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie (V&R). Hier tegenover staan hogere uitgaven in 2014 op het V&R deelprogramma Renovatie Stalen Bruggen. Per saldo leidt dit dus tot een verlaging van de uitgaven in 2014 met € 12,9 miljoen
12.03 Aanleg
12.03.01 Realisatie
Realisatieprogramma | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdwegennet (12.03.01) | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 1 | 1 | 129 | 129 | – | – | |
Kleine projecten / Afronding projecten | 30 | 32 | 134 | 134 | nvt | nvt | |
Programma 130 km | 13 | 16 | 57 | 57 | 1 | ||
Programma aansluitingen | 3 | 8 | 99 | 99 | nvt | nvt | 2 |
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 37 | 37 | – | – | |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 33 | 38 | 1.620 | 1.618 | 2016 | 2016 | 3 |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 6 | 6 | 50 | 50 | 2017 | 2017 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 118 | 140 | 1.658 | 1.658 | 2024 | 2024 | 4 |
A9 Badhoevedorp | 48 | 48 | 339 | 339 | 2019 | 2019 | |
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 1 | 1 | 1.219 | 1.219 | 2012 | 2012 | |
A28 Utrecht – Amersfoort | 4 | 9 | 224 | 224 | 2013 | 2013 | 5 |
A28 Knooppunt Hoevelaken | 3 | 5 | 731 | 731 | 2022–2024 | 2022–2024 | 6 |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 2 | 3 | 24 | 24 | 2016 | 2016 | 7 |
N50 Ens – Emmeloord | 16 | 2016 | 8 | ||||
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A4 Burgerveen – Leiden | 51 | 51 | 588 | 588 | 2015 | 2015 | |
A4 Delft – Schiedam | 170 | 183 | 657 | 657 | 2015 | 2015 | 9 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 10 | 10 | nvt | ||||
N61 Hoek-Schoondijke | 16 | 17 | 118 | 118 | 2015 | 2015 | |
Projecten Brabant | |||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 36 | 32 | 275 | 275 | 2015 | 2015 | 10 |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 4 | 4 | 7 | 7 | 2014 | 2014 | |
A67 Aanpak toerit Someren | 2 | 2 | 6 | 6 | 2015 | 2015 | |
Projecten Limburg | |||||||
A2 Passage Maastricht | 103 | 103 | 678 | 678 | 2016 | 2016 | |
A76 Aansluitng Nuth | 64 | 64 | 2017 | 2017 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A50 Ewijk – Valburg | 1 | 1 | 270 | 270 | 2015 | 2015 | |
N35 Combiplan Nijverdal | 32 | 32 | 321 | 316 | 2014 | 2014 | 11 |
A12 Ede – Grijsoord | 6 | 4 | 120 | 120 | 2017 | 2017 | 12 |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 65 | 49 | 194 | 194 | 2015 | 2015 | 13 |
Overige maatregelen | |||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 1 | 1 | 106 | 106 | |||
Meer veilig 2 | 27 | 27 | |||||
Meer veilig 3 | 40 | 40 | |||||
Verzorgingsplaatsen | 5 | 5 | 25 | 25 | |||
Afrondingen | – 1 | 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 753 | 792 | 9.843 | 9.820 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 109 | 131 | 14 | ||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 862 | 923 | 9.843 | 9.820 | |||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 862 | 773 | 9.843 | 9.820 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | – 150 |
-
1. Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
-
2. Er is sprake van vertraging bij de aansluiting A15-N3 in verband met het als nog verleggen van een gasleiding en vertraging bij de aansluiting A4 Prins Clausplein conform de uitvoeringsplanning van de aannemer
-
3. Het programma ZSM 1+2 (Spoedwet Wegverbreding) kent verschillende projecten. Bij een aantal projecten treedt nu, als gevolg van diverse oorzaken, een aanpassing op waardoor er lagere uitgaven in 2014 worden gerealiseerd. De oorzaken liggen in de sfeer van minder risico’s, bijstelling van de plannen en vertragingen. Dit betreft onder andere de projecten Woerden-Gouda, Holdendrecht-Diemen, Geluidsplan A1, Gorinchem-Noordeloos, A1/A6 ZSM, A28 Hattemerbroek-Lankhorst en A12 Waterberg-Velperbroek. Dit zijn projecten die in afronding zitten en waar restwerkzaamheden worden uitgevoerd. De vertragingen en bijstelling van de plannen komen voor bij de geluidsplannen. Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door een bijdrage van de provincie Zuid-Holland aan het project A20/A12 aansluiting Moordrecht als gevolg van een scopeaanpassing in verband met extra werkzaamheden voor de provincie Zuid-Holland (€ 1,7 miljoen).
-
4. Voor het deelproject A1-A6 is een nieuwe scope opgesteld (noodzakelijk als gevolg van de omzetting naar DBFM) met tot gevolg dat de uitvoeringsplanning is aangepast. Deze aanpassing wordt nu in de Najaarsnota verwerkt.
-
5. Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven. Daarnaast zullen er in 2014 minder uitgaven voor nadeelcompensatie optreden dan geraamd.
-
6. Enkele werkzaamheden in de voorbereiding van de uitvoering (kabels, leidingen en vastgoed) worden niet meer in 2014 betaald. Daarnaast zullen er naar verwachting geen risico’s meer in 2014 optreden, waardoor de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
-
7. De kasreeks van het project is in overeenstemming gebracht met de uitvoeringsplanning van de aannemer.
-
8. N50 Ens – Emmeloord is een nieuw project binnen het realisatieprogramma Hoofdwegennet. De werkzaamheden worden, conform het convenant en de realisatieovereenkomst, door RWS uitgevoerd in opdracht van de provincie Flevoland.
Het projectbudget ten laste van het realisatieprogramma is € 15,7 miljoen De kosten worden gefinancierd vanuit het regionale deel van het Ruimtelijk Economisch Programma (REP), onderdeel van het RSP en een regionale bijdrage.
-
9. De betalingen aan de aannemer lopen als gevolg van een tekortkoming bij de werkzaamheden achter bij de planning.
-
10. Als gevolg van de milde winter 2013/2014 konden er meer werkzaamheden worden uitgevoerd dan vooraf verwacht.
-
11. Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door diverse bijdragen (in totaal € 4,4 miljoen): provincie Overijssel voor anticiperende verkenning (€ 3,1 miljoen), gemeente Hellendoorn inzake gevelisolatie (€ 0,4 miljoen), BTW suppletie Belastingdienst (€ 0,8 miljoen) en grondtransacties (€ 0,1 miljoen). Deze bijdragen worden niet meer in 2014 uitgegeven.
-
12. Voor de kosten voor voorbereiding van de realisatie is in 2014 meer budget noodzakelijk dan verwacht. Het betreft voornamelijk verlegging van gasleidingen (Gasunie).
-
13. De uitvoeringsplanning van de aannemer is geactualiseerd. Deze aanpassing wordt nu in de Najaarsnota verwerkt.
-
14. De lagere realisatie-uitgaven op 12.03.01 met betrekking tot planuitwerking zijn voornamelijk te vinden op de onderstaande projecten:
-
– Beter Benutten: momenteel zijn 42 projecten in de uitvoering. Een aantal van deze projecten heeft kasvertraging opgelopen, waardoor er circa € 13 miljoen van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven. De redenen van de vertraging liggen in de sfeer van omgevingsmanagement, bestuurlijke afspraken en tussentijdse scope aanpassingen.
-
– A13/A16 Rotterdam: er is sprake van achterblijvende realisatie van grondverwerving, waardoor er circa 10 miljoen van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
-
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Planuitwerkingsprogr. Hoofdwegennet (12.03.02) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Verplicht | |||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 379 | – 355 | 1 | ||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 295 | 301 | nvt | nvt | 2 |
Geluidsaneringprogramma – weg | 258 | 258 | nvt | nvt | |
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 235 | 235 | nvt | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 234 | 235 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9 | Deel 4: 2024–2026 | Deel 4: 2024–2026 | |||
Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5) | 992 | 992 | Deel 5: 2020–2022 | Deel 5: 2020–2022 | |
A10 Zuidas | 2028 | 2028 | |||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 296 | 296 | 2028 | 2028 | |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.134 | 1.134 | 2024–2026 | 2024–2026 | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 165 | 165 | 2026–2028 | 2026–2028 | |
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 264 | 264 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
A27 Houten – Hooipolder | 787 | 787 | 2023–2025 | 2023–2025 | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 28 | nvt | nvt | |
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein | 25 | 25 | 2015–2017 | 2015–2017 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||
A13/A16 Rotterdam (excl. tolopbrengsten) | 975 | 975 | 2021–2023 | 2021–2023 | |
Blankenburgverbinding (excl. tolopgave) | 854 | 854 | 2022–2024 | 2022–2024 | |
A4-A44 Rijnlandroute | 550 | 550 | regio | regio | |
A4 Vlietland – N14 | 12 | 12 | 2020–2022 | 2020–2022 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen | 36 | 36 | 2016–2018 | 2016–2018 | |
A12/A15 Ressen – Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 553 | 553 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 336 | 336 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
N35 Zwolle – Wijthmen | 48 | 48 | 2016–2018 | 2016–2018 | |
A1 Apeldoorn – Azelo | 420 | 420 | fase 1: 2019–2021 | fase 1: 2019–2021 | |
fase 2: 2026–2028 | fase 2: 2026–2028 | ||||
Projecten Noord-Nederland | |||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 608 | 608 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Projecten Limburg | |||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 256 | 256 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Gebonden | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 50 | 50 | nvt | nvt | |
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen Blankenburgverbinding en ViA15 | 47 | 47 | nvt | nvt | |
Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 61 | 61 | nvt | nvt | |
Reserveringen voor LCC | 148 | 148 | nvt | nvt | |
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | 79 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A7/A8 Coentunnel – Purmerend-Noord | 300 | 300 | |||
Projecten Zuidvleugel | |||||
A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers) | 446 | 446 | |||
Projecten Brabant | |||||
A58 Eindhoven – Tilburg | 317 | 317 | |||
A58 Sint Annabosch – Galder | 116 | 116 | |||
N65 Vught – Haaren | 46 | 46 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
N35 Nijverdal – Wierden | 50 | 50 | |||
Reservering Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad airport | 51 | 51 | |||
Reservering BenO A1 Apeldoorn – Azelo | 19 | 19 | |||
Reservering Terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 28 | 28 | |||
Bestemd | 391 | 383 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | |||||
Studiebudget Verkenningen | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A7/A8/A9/A10 Noordkant Amsterdam | |||||
Projecten Zuidvleugel | |||||
Blankenburgverbinding (NWO) | |||||
A20 Nieuwerkerk – Gouwe | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn – Azelo | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 11.131 | 11.154 | |||
Begroting (IF 12.03.02) | 11.131 | 11.154 |
-
1. De hogere realisatie-uitgaven op 12.03.01 binnen het totale projectbudget van de planuitwerkingen zijn voornamelijk te vinden op het project N18 Varsseveld – Enschede. Voor de voorbereiding van de realisatie, waaronder vastgoedverwerving, is circa € 24 miljoen overgeheveld van 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen naar 12.03.01 Realisatie.
-
2. Het lagere projectbudget wordt met name veroorzaakt door:
-
– Diverse overboekingen naar HXII (in totaal € 3,6 miljoen): het verantwoorden van de uitgaven op het gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS) om verantwoordingstechnische redenen op HXII (€ 2,4 miljoen), een bijdrage aan de gemeente Leeuwarden voor de uitvoering van de plannen van aanpak van het programma Beter Benutten (€ 0,9 miljoen) en diverse kleine overboekingen (€ 0,3 miljoen).
-
– Een overboeking naar 12.01 Verkeersmanagement van € 2,2 miljoen ten behoeve van de financiële afhandeling van de werkzaamheden die de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en RWS Centrale Informatievoorziening (RWS/CIV) hebben verricht in het kader van het programma Beter Benutten.
-
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Realisatieprogramma | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geintegreerde contractvormen (12.04) | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Aflossing tunnels | 51 | 53 | 1.234 | 1.234 | – | – | |
A10 Tweede Coentunnel | 105 | 91 | 2.216 | 2.213 | 2013 | 2013 | 1 |
A1/A6/A9 Schiphol – Amterdam – Almere | 36 | 43 | 2.017 | 2.017 | 2019 | 2019 | 2 |
A12 Lunetten – Veenendaal | 30 | 24 | 639 | 636 | 2012 | 2012 | 3 |
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A15 Maasvlakte – Vaanplein | 336 | 340 | 2.053 | 2.053 | 2015 | 2015 | 4 |
Projecten Brabant | |||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 288 | 288 | 2005 | 2005 | |||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 6 | 6 | 166 | 166 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen – Zuidbroek | 12 | 44 | 340 | 340 | 2015 | 2015 | 5 |
Afrondingen | 1 | ||||||
Totaal | 576 | 602 | 8.953 | 8.947 |
-
1. Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door een bijdrage die voor het grootste deel voortvloeit uit een overeenkomst met de gemeente Amsterdam over het omleggen van de kabels en leidingen (€ 2,8 miljoen) De hogere uitgaven in 2014 worden verder veroorzaakt door het definitief worden van de inverdienbonus voor de aannemer (€ 11,1 miljoen).
-
2. De lagere uitgaven in 2014 zijn het gevolg van een vertraging veroorzaakt door een wijziging in het Tracébesluit voor het deeltraject A1/A6; vervanging van een betonnen brug door een stalen-betonnen brug. De aanpassing is noodzakelijk omdat de eerder gekozen betonnen brug technisch niet haalbaar is.
-
3. Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door de bijdrage van de gemeente Utrecht aan de aanleg van een nieuwe aansluiting van de N421 op de A12 (€ 3,9 miljoen) De hogere uitgaven in 2014 worden verder veroorzaakt door de indexering (€ 2,1 miljoen)
-
4. In deze stand is geen rekening gehouden met mogelijk versnelde afhandeling van wijzigingen van het DBFM contract.
-
5. Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
12.07 Investeringsruimte
Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).
12.09 Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door het later ontvangen van de bijdragen aan het project N33 Assen-Zuidbroek. De bijdragen van de regio zijn gekoppeld aan de uitvoeringsplanning van de aannemer. Op basis van de aangepaste uitvoeringsplanning is het niet langer realistisch om deze bijdragen nog in 2014 te ontvangen.
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat in september 2014 de contract close voor het project A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere deeltraject A9 Gaasperdammerweg is gesloten. De hieruit voortvloeiende verplichting van € 1.217 miljoen is direct vastgelegd in de administratie. Dit betekent een ophoging van het verplichtingenbudget met € 858 miljoen Hier tegenover staat een verlaging van het verplichtingenbudget. Deze verlaging wordt met name veroorzaakt doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 2.018.957 | 2.496.296 | – 274.470 | – 470.697 | – 745.167 | 1.751.129 |
Uitgaven | 2.397.939 | 2.390.672 | – 337 | – 138.318 | – 138.655 | 2.252.017 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | |||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.264.028 | 1.293.995 | 39.679 | – 17.310 | 22.369 | 1.316.364 |
13.03 Aanleg | 980.114 | 930.771 | – 21.367 | – 126.199 | – 147.566 | 783.205 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 810.223 | 790.601 | 12.710 | – 96.956 | – 84.246 | 706.355 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 89.525 | 82.622 | – 3.941 | – 27.059 | – 31.000 | 51.622 |
13.03.04 Verk. en planuitw.personenvervoer | 69.357 | 49.233 | – 33.304 | 3.473 | – 29.831 | 19.402 |
13.03.05 Verk. en planuitw.goederenvervoer | 11.009 | 8.315 | 3.168 | – 5.657 | – 2.489 | 5.826 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 145.588 | 157.716 | – 9.886 | – 11.960 | – 21.846 | 135.870 |
13.07 Rente en aflossing | 16.597 | 16.578 | 0 | 0 | 0 | 16.578 |
13.08 Investeringsruimte | – 8.388 | – 8.388 | – 8.763 | 17.151 | 8.388 | 0 |
13.09 Ontvangsten | 65.249 | 136.113 | – 15.244 | – 279 | – 15.523 | 120.590 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel is sprake van lagere uitgaven. De wijzigingsbeschikking aan ProRail 2014 (BOV) valt lager uit dan waarmee rekening is gehouden. Dit komt vooral doordat een deel van de vervangingsinvesteringen doorschuift naar 2015. Daarnaast zal het restant van de gereserveerde middelen voor het Actieplan «Groei op het Spoor» in 2014 niet meer in 2014 tot uitgaven leiden en derhalve naar 2015 worden doorgeschoven.
13.03 Aanleg
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer
Realisatieprogramma Personenvervoer (13.03.01) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten nationaal | |||||||
Benutten | |||||||
ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en ERTMS expertisecentrum 1) | 1 | 25 | 19 | 28 | 2012/2013/2014 | 2012/2013/2014 | 1 |
Geluidsanering Spoorwegen | 3 | 4 | 626 | 626 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 4 | 5 | 29 | 29 | divers | divers | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||
PHS DSSU (inclusief voorinvestering) | 57 | 64 | 285 | 283 | 2015 | 2015 | 2 |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Kleine stations | 3 | 3 | 78 | 78 | divers | divers | |
Overige projecten/programma's /lijndelen etc. | |||||||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 14 | 22 | 395 | 395 | divers | divers | 3 |
Fietsparkeren bij stations | 12 | 12 | 221 | 221 | divers | divers | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 7 | 13 | 46 | 46 | divers | divers | 4 |
Ontsnippering | 1 | 3 | 81 | 81 | divers | divers | 5 |
Programma Kleine Functiewijzigingen | 29 | 54 | 540 | 540 | divers | divers | 6 |
Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten | 51 | 60 | 308 | 308 | divers | divers | 7 |
Reistijdverbetering | 6 | 6 | 15 | 15 | 2014 | 2014 | |
Toegankelijkheid stations | 42 | 46 | 503 | 503 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 0 | 4 | 14 | 14 | divers | divers | 8 |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Amsterdam-Almere-Lelystad | |||||||
OV SAAL korte termijn | 134 | 134 | 776 | 776 | 2016 | 2016 | |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 3 | 4 | 26 | 26 | 2014/2016 | 2014/2016 | |
Amsterdam CS, Fietsenstalling | 1 | 2 | 35 | 35 | 2013/2018 | 2013/2018 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 10 | 13 | 188 | 188 | divers | divers | 9 |
Projecten Utrecht | |||||||
Vleuten – Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 52 | 60 | 956 | 956 | 2005 e.v. | 2005 e.v. | 10 |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 79 | 79 | 346 | 346 | 2016 | 2016 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven | 8 | 8 | 32 | 32 | 2013/2015 | 2013/2015 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Den Haag CS (t.b.v. NSP) | 6 | 6 | 123 | 123 | 2014 | 2014 | |
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 20 | 20 | 275 | 275 | 2013 | 2013 | |
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 3 | 3 | 38 | 38 | 2018 | 2018 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 77 | 87 | 553 | 553 | 2015/2017 | 2015/2017 | 11 |
Projecten Brabant | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 26 | 17 | 75 | 75 | 2016/2017 | 2016/2017 | 12 |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Utrecht-Arnhem-Zevenaar | |||||||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 11 | 11 | 108 | 108 | 2011/2015 | 2011/2015 | |
Traject Oost uitv. convenant DMB | 17 | 10 | 247 | 239 | 2020 | 2020 | 13 |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Regionale lijnen Gelderland | 1 | 1 | 14 | 14 | divers | divers | |
Projecten Noord Nederland | |||||||
Partiële spooruitbreiding Groningen-Leeuwarden | 5 | 3 | 11 | 8 | |||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 5 | 19 | 134 | 134 | divers | divers | 14 |
Totaal ProRail projecten | 688 | 795 | 7.097 | 7.093 | |||
Overige (niet ProRail) projecten | |||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 0 | 6 | 29 | 29 | n.v.t. | n.v.t. | 15 |
Intensivering Spoor in steden (I) | 8 | 10 | 246 | 246 | |||
Spoorzone Ede | 9 | 3 | 42 | 42 | 16 | ||
Afronding | 1 | 1 | |||||
Programma Realisatie (IF 13.03.01) | 706 | 815 | 7.414 | 7.410 | |||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 706 | 803 | 7.414 | 7.410 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | – 12 |
-
1. De lagere realisatie dan geprognosticeerd wordt veroorzaakt doordat tijdens de inzet van de SLT’s een aantal onverwachte technische problemen aan het licht zijn gekomen. Het aantal testritten in de pilot bleef daardoor achter bij de verwachting. Het gevolg van het achterblijven van het aantal testritten is dat een aantal onderzoeksvragen niet of onvoldoende worden beantwoord en herfst en de winter buiten de periode van het proefbedrijf zouden vallen. Daarom is besloten de pilot te verlengen tot begin 2015.
-
2. Als gevolg van de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht is ook de planologische procedure van DSSU een jaar vertraagd. Hierdoor verschuift een deel van de realisatie uitgaven naar 2015. De indienststelling blijft ongewijzigd op dienstregeling 2017.
-
3. De opdracht voor het plaatsen van de dataloggers (DLT-apparatuur) valt goedkoper uit dan verwacht. Binnen het werkpakket «Onderzoek en Gedrag» worden in 2014 minder (grootschalige) onderzoeken uitgevoerd dan oorspronkelijk gedacht. De voor 2014 geprognosticeerde uitgaven voor het deelproject Didam vallen lager uit als gevolg van een gerealiseerde aanbestedingsmeevaller, lagere uitgaven dan eerder aangenomen voor het verleggen van kabels en leidingen en lagere uitgaven op geprognosticeerd meerwerk. Tot slot zijn uiteindelijk minder nieuwe deelprojecten opgestart dan eerder aangenomen.
-
4. Het betreft vooral een reservering voor afwikkeling claims, grond-juridische zaken en geluidsanering. De afhandeling van dit type werkzaamheden is lastig te prognosticeren.
-
5. Een deel van de «kleine faunavoorzieningen» zijn opgeleverd. Omdat de definitieve administratieve vaststelling nog niet heeft kunnen plaatsvinden is een deel van de geplande uitgaven doorgeschoven naar 2015.
-
6. Van de circa 125 projecten in het programma Kleine Functiewijzigingen is met name het oplossen van een beperkt aantal capaciteitsknelpunten en verbeteringen van de opstelcapaciteit niet volgens planning gerealiseerd door tegenvallende planologische procedures, langere benodigde voorbereidings- en doorlooptijd dan vooraf werd ingeschat, veranderde scope en het niet verkrijgen van treinvrije periodes.
-
7. Het programma punctualiteits- en capaciteitsknelpunten bestaat uit diverse deelprojecten. De onderuitputting kent diverse oorzaken. Bij het deelproject Zwolle Spoort kunnen de gerealiseerde werkzaamheden niet tijdig in 2014 door ProRail bij IenM in rekening worden gebracht. Bij het deelproject Amersfoort is nog geen overeenstemming tussen ProRail en de aannemer over de resterende uit te voeren werkzaamheden waardoor geprognosticeerde uitgaven verschuiven naar 2015. Bij het deelproject Sporen in Den Bosch is vertraging ontstaan in de financiële afwikkeling van het contract met betrekking tot de geluidschermen.
-
8. De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de bijdrage van het Ministerie van EZ ten behoeve van het project GSMR interferentie, onderdeel van de post kleine projecten, eerder is ontvangen dan verwacht. De subsidiebeschikking wordt naar verwachting nog in 2014 afgegeven maar de uitgaven zullen pas in 2015 plaatsvinden.
-
9. Het programma Regionet bestaat uit een groot aantal deelprojecten Bij het deelproject Wormerveer is vertraging in de werkzaamheden ontstaan doordat TinQ later dan gepland is gestart met de bouw van nieuw tankstation. Het voorplein kan pas afgebouwd worden na deze bouw waardoor de afronding van het contract met de aannemer naar 2015 verschuift. Bij een aantal overige deelprojecten zijn de werkelijke uitgaven achtergebleven bij de prognoses. Er is geen sprake van vertraagde indienststellingen bij de betreffende deelprojecten.
-
10. De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de toetsing van de kosten voor kabels en leidingen door de complexiteit meer tijd in beslag neemt dan vooraf aangenomen. Hierdoor kan de betaling pas in 2015 plaatsvinden. Daarnaast heeft er een doorbelasting plaatsgevonden van gerealiseerde kosten die betrekking hadden op het project Rabobrug (kosten voor het verlagen van de bovenleiding) en eerder waren vastgelegd binnen het projectbudget Vleuten – Geldermalsen.
-
11. Als gevolg van vertraging op de beveiligingswerkzaamheden zijn een aantal betalingstermijnen verschoven naar 2015. Dit heeft geen gevolgen voor de verwachte indienstelling van het project (februari 2015).
-
12. Als gevolg van eerder opgetreden vertragingen zijn door ProRail diverse maatregelen genomen om de Noordzijde in september op te leveren en in dienst te nemen. Hierdoor is de uitgavenprognose voor 2014 naar boven bijgesteld.
-
13. De hogere realisatie wordt voornamelijk verklaard doordat zowel bij het deelproject Driebergen-Zeist als bij het deelproject Bunnik de grondverwerving eerder is gerealiseerd dan vooraf aangenomen.
-
14. Om de Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden eerder te kunnen laten rijden (2017) dan was gepland (2019) en om in de uitwerking tevens rekening te houden met langere perrons, een ongelijkvloerse kruising in Groningen en een fietstunnel onder het emplacement te Leeuwarden is € 2,9 miljoen extra studiebudget toegevoegd. Dit extra budget is ook grotendeels al in 2014 gerealiseerd.
-
15. De besluitvorming over welke geluidmaatregelen moeten worden genomen bij het project HSL zal in het voorjaar 2015 plaatsvinden waardoor in 2014 geen geluidsmaatregelen meer worden uitgevoerd.
-
16. Op basis van de beschikking en de voortgang van de werkzaamheden is de verwachting dat de voor 2015 geprognosticeerde tranche reeds in 2014 moet worden uitgekeerd.
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer
Realisatieprogramma Goederenvervoer (13.03.02) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ProRail Projecten | |||||||
Uitgaven mbt planuitwerking op IF 13.03.05 | – 3 | – 4 | – 33 | – 33 | |||
Projecten nationaal | |||||||
PAGE risico reductie | 0 | 0 | 18 | 18 | divers | divers | |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 24 | 41 | 170 | 170 | 2013e.v. | 2013e.v. | 1 |
Aslasten Cluster III realisatie | 0 | 1 | 1 | 1 | |||
Projecten Oost Nederland | |||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 8 | 12 | 154 | 154 | divers | divers | 2 |
Projecten Zuidwestelijke delta | |||||||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 1 | 1 | 27 | 27 | 2014/2016 | 2014/2016 | |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 21 | 29 | 217 | 217 | 2014 e.v. | 2014 e.v. | 3 |
Overige projecten | |||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 0 | 1 | 4 | 4 | divers | divers | 4 |
Afrondingen | 1 | – 1 | – 1 | ||||
Totaal ProRail Projecten | 52 | 80 | 558 | 557 | |||
Overige (niet ProRail) Projecten | |||||||
Programma Realisatie (IF 13.03.02) | 52 | 80 | 558 | 557 | |||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 52 | 79 | 558 | 557 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | – 1 |
-
1. De contracten voor vernieuwing van de bovenleiding (25 kV) en voor de levering van de hoogspanning (150 kV) door leverancier TenneT worden dit najaar 2014 niet getekend omdat de onderhandelingen met de aannemer voor alle verbouwingswerkzaamheden nog niet zijn afgerond. Deze vertraging heeft geen gevolgen voor de planning van de realisatie van het project Zevenaar.
-
2. De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat in de realisatiefase meer afstemming met de regio nodig bleek, waardoor de uitgaven later tot stand komen.
-
3. De verwachte lagere realisatie dan geprognosticeerd wordt veroorzaakt door het niet verkrijgen van een buitendienststelling in 2014 waardoor werkzaamheden zijn vertraagd en uitgaven zijn verschoven. Daarnaast is sprake van een minder voorspoedige afwikkeling van diverse meer- en minderwerkposten dan voorzien.
-
4. Het betreft vooral een reservering voor afwikkeling claims, grond-juridische zaken en geluidsanering. De afhandeling van dit type werkzaamheden is lastig te prognosticeren.
13.03.04 Verkenningen en planuitwerkingen personenvervoer
Planuitwerkingsprogr. Personenvervoer (13.03.04) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
Verplicht | |||||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.01 | 0 | 0 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Personenvervoer | 5 | 5 | nvt | nvt | |
Reservering opbouw compensatie NS | 157 | 157 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Adam Zuidas station (NSP) | 2026 | 2026 | |||
Adam Zuidas WTC/4-sp | 2026 | 2026 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 19 | 19 | 2011–2016 | 2011–2017 | |
Lenteakkoordimpuls voor 4 spoorlijnen Oost-Nederland | 25 | 25 | 2015–2018 | 2015–2019 | |
Zwolle – Herfte 1) | 189 | 189 | |||
Gebonden | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Grensoverschr. Spoorvervoer | 29 | 29 | div. | div. | |
Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA)) | 90 | 90 | div. | div. | |
Grensoverschr. Spoorvervoer, fase 2 | 43 | 43 | 2014–2018 | 2014–2018 | |
Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS) | 1.320 | 1.320 | div. | div. | |
Reservering Businesscase NSP | 12 | 12 | nvt | nvt | |
Programma overwegen | 202 | 202 | div. | div. | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad | 448 | 448 | 2021/2022 | 2021/2022 | |
Bestemd | 164 | 168 | |||
Projecten in voorbereding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 2.703 | 2.707 | |||
Begroting (IF 13.03.04) | 2.703 | 2.707 |
13.03.05 Verkenningen en planuitwerkingen goederenvervoer
Planuitwerkingsprogr. Goederenvervoer(13.03.05) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
Verplicht | |||||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.02 | 17 | 17 | |||
Gebonden | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Aslastencluster III | nvt | nvt | |||
Projecten Zuidvleugel | |||||
Kleine project Goed | 17 | 17 | nvt | nvt | |
Calandbrug | 157 | 157 | 2019 | 2019 | |
Bestemd | 1 | 1 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 192 | 192 | |||
Begroting (IF 13.03.05) | 192 | 192 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Door de lage rentestand wordt ruim € 18 miljoen in verband met de zogenoemde hedging adjustments (aanpassingen van de beschikbaarheidsvergoeding in verband met rente aanpassingen) ontvangen, circa € 9 miljoen meer dan waarmee rekening was gehouden. Daarnaast zullen, in afwachting van een besluit over de lopende discussie tussen IenM, Financiën en de Belastingdienst over de dekking van de zgn. tax adjustments (aanpassingen van de beschikbaarheidsvergoeding in verband met belasting aanpassingen), in 2014 hiervoor nog geen betalingen aan Infraspeed plaatsvinden. Hierdoor schuift er € 7 miljoen door naar 2015. Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed (€ 2,0 miljoen). Per saldo wordt er derhalve € 14 miljoen naar 2015 doorgeschoven.
13.08 Investeringsruimte
Vanuit artikel 13.03 Aanleg spoor wordt € 4 miljoen ingezet voor het opvangen van de minregel investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling). Het opheffen van de resterende minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget wordt veroorzaakt doordat het project ZuidasDok overgeboekt is naar artikel 17 Megaprojecten en doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 Regionaal/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 230.817 | 663.833 | – 131.540 | – 289.382 | – 420.922 | 242.911 |
Uitgaven | 241.969 | 204.144 | – 31.981 | – 5.804 | – 37.785 | 166.359 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 79% | 100% | |||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 81.566 | 110.038 | 30.137 | 11.988 | 42.125 | 152.163 |
14.01.02 Planuitw.progr.reg./lok | 0 | – 1.232 | 13.025 | 0 | 13.025 | 11.793 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 83.360 | 110.754 | 20.039 | 9.576 | 29.615 | 140.369 |
14.01.04 Investeringsruimte | – 1.794 | 516 | – 2.927 | 2.412 | – 515 | 1 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 12.992 | 18.410 | – 9.076 | 0 | – 9.076 | 9.334 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 147.411 | 75.696 | – 53.042 | – 17.792 | – 70.834 | 4.862 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 131.204 | 150.954 | – 128.666 | – 17.426 | – 146.092 | 4.862 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 0 | – 108.143 | 108.143 | 0 | 108.143 | 0 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.207 | 32.885 | – 32.519 | – 366 | – 32.885 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 600 | 0 | 0 | 0 | 600 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionale/lokale projecten
Planuitwerkingsprogr. Reg./lokale infrastructuur (14.01.02) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Verplicht | |||||
Projecten Brabant | |||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 271 | 271 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Gebonden | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Ombouw Amstelveenlijn | 76 | 76 | 2020 | 2020 | |
Bestemd | 71 | 71 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
HOV Amstelveen | |||||
Projecten Zuidvleugel | |||||
BTW tramtunnel Den Haag | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Afronding | |||||
Programma | 418 | 418 | |||
Begroting (IF 14.01.02) | 418 | 418 | |||
Overprogrammering (-) |
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokale projecten
Realisatieprogramma | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reg.lok.infra (14.01.03) | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Zuidvleugel | |||||||
Rotterdamsebaan | 304 | 304 | 2020–2022 | 2020–2022 | |||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 12 | 12 | 112 | 113 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen | |||||||
Rijn-Gouwelijn) | 21 | 21 | 202 | 202 | 2018 | 2018 | |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten | |||||||
en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 12 | 12 | 894 | 894 | 2006–2016 | 2006–2016 | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Utrecht Trams naar De Uithof | 37 | 37 | 110 | 110 | 2018 | 2018 | |
N201 | 5 | 5 | 178 | 178 | 2014 | 2014 | |
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 53 | 53 | 1.185 | 1.185 | 2017 | 2017 | |
Afronding | |||||||
Programma | 140 | 140 | 2.985 | 2.986 | |||
Begroting (IF 14.01.03) | 140 | 131 | 2.985 | 2.986 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | – 9 |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Projectoverzicht Regiospecifiek | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Pakket Zuiderzeelijn (14.03) | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 5 | 22 | 480 | 483 | 1 |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 534 | 534 | |||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 0 | 0 | 98 | 98 | |
Afronding | 1 | ||||
Begroting (IF 14.03) | 5 | 23 | 1.112 | 1.114 | |
Sporendriehoek Noord-Nederland | 5 | 19 | 134 | 134 | |
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 10 | 42 | 1.246 | 1.248 |
1. Het resterende deel van het budget was bestemd om via het Provinciefonds uit te keren aan de provincie Groningen en Fryslan. Beide provincies hebben besloten voor dit jaar af te zien van een uitkering.
Verplichtingen
Een subsidiebeschikking voor het project Verkeersruit Eindhoven (€ 271 miljoen) wordt niet langer in 2014 verwacht. De verplichtingenruimte die hierdoor met name ontstaat wordt doorgeschoven naar 2015.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 657.706 | 943.017 | 57.945 | – 8.994 | 48.951 | 991.968 |
Uitgaven | 895.163 | 856.310 | 27.977 | 19.258 | 47.235 | 903.545 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 96% | 100% | |||
15.01 Verkeersmanagement | 13.819 | 13.819 | 167 | 0 | 167 | 13.986 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 402.465 | 393.745 | – 21.546 | – 13.572 | – 35.118 | 358.627 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 187.111 | 151.858 | 52.181 | 0 | 52.181 | 204.039 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02.04 Vervanging | 215.354 | 241.887 | – 73.727 | – 13.572 | – 87.299 | 154.588 |
15.03 Aanleg | 251.537 | 212.827 | 57.113 | 13.716 | 70.829 | 283.656 |
15.03.01 Realisatie | 234.117 | 284.459 | – 19.854 | 11.939 | – 7.915 | 276.544 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 17.420 | – 71.632 | 76.967 | 1.777 | 78.744 | 7.112 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 238.793 | 247.370 | – 94 | 0 | – 94 | 247.276 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 224.559 | 233.136 | 675 | 0 | 675 | 233.811 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 14.234 | 14.234 | – 769 | 0 | – 769 | 13.465 |
15.07 Investeringsruimte | – 11.451 | – 11.451 | – 7.663 | 19.114 | 11.451 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 32.113 | 70.852 | – 16.344 | 1.538 | – 14.806 | 56.046 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de volgende projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie:
-
– Impuls Groot Onderhoud (€ 6,2 miljoen): dit is het gevolg van de meerjarige doorwerking van een verlaagde aanbesteding en het in overeenstemming brengen van de kasreeks van het project met de uitvoeringsplanning van de aannemer.
-
– Nomo-AOV (€ 3,9 miljoen): het niet in 2013 gerealiseerde budget wordt voor een deel pas in 2015 gerealiseerd.
-
– Berging Baltic Ace (€ 3,5 miljoen): het wrak Baltic Ace is sterker beschadigd dan werd verwacht. Het oorspronkelijke bergingsplan is niet meer haalbaar en de voorbereidingen hiervoor zijn gestaakt. Met de aannemer wordt gesproken over de vervolgaanpak.
15.03 Aanleg
15.03.01 Realisatieprogramma
Realisatieprogramma Hoofdvaarwegen (15.03.01) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Nationaal | |||||||
Quick Wins Binnenhavens | 1 | 1 | 80 | 80 | 2009–2015 | 2009–2015 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 25 | 41 | 99 | 99 | 2014 | 2014 | 1 |
Subsidieprogr. Zeehaveninnovatieproj. voor Duurzaamheid (ZIP) | 2 | 2 | 5 | 5 | 2014 | 2014 | |
Walradarsystemen | 2 | 3 | 24 | 24 | divers | divers | |
Beter Benutten | 0 | 12 | 12 | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Amsterdam – Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg | 6 | 7 | 14 | 14 | 2015 | 2015 | |
De Zaan (Wilhelminasluis) | 3 | 3 | 13 | 13 | 2015 | 2015 | |
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 17 | 17 | 2016 | 2016 | |||
Projecten Brabant | |||||||
Wilhelminakanaal Tilburg | 26 | 26 | 79 | 79 | 2016 | 2016 | |
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 88 | 77 | 452 | 452 | 2015 | 2015 | 2 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn Scheldeverbinding | 2 | 2 | 2015 | 2015 | |||
Projecten Limburg | |||||||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 1 | 1 | 10 | 10 | 2015 | 2015 | |
Maasroute, modernisering fase 2 | 59 | 64 | 667 | 667 | 2018 | 2018 | 3 |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 14 | 6 | 53 | 53 | 2017 | 2017 | 4 |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer – Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 35 | 35 | 283 | 283 | 2017 | 2017 | |
Overige projecten | |||||||
Amendement ligplaatsen | 2 | 2 | 6 | 6 | divers | divers | |
Kleine/afgeronde projecten | 1 | 1 | 172 | 172 | nvt | nvt | |
Afronding | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 266 | 270 | 1.989 | 1.989 | |||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 11 | 15 | 5 | ||||
Programma Realisatie (IF 15.03.01) | 277 | 285 | 1.989 | 1.989 | |||
Begroting Realisatie (IF 15.03.01) | 277 | 265 | |||||
Overprogrammering (-) | 0 | – 20 |
-
1. De lagere uitgaven zijn het gevolg van de volgende deelprojecten.
-
– Verkeersmanagement Ondersteuning voor de Scheepvaart en Verkeersmanagement Centrale van Morgen (€ 7,6 miljoen)
-
– Informatiedienst Scheepvaart (€ 1,7 miljoen)
-
– Neutraal Logistiek Informatie Platform (€ 2,0 miljoen)
-
– Maritiem Single Window ter implementatie van de richtlijn 2010/65/EU (€ 1 miljoen):
-
– Next Logic (€ 1 miljoen)
-
– Programmamanagement & communicatie (€ 0,7 miljoen).
-
-
2. De hogere uitgaven zijn het gevolg van het optreden van een aantal risico's die hebben geleid tot een bundeling in VTW's (Verzoek tot Wijziging) met de aannemer. Een van de belangrijkste risico's die zich heeft voorgedaan is een grotere lekkage in het Maximakanaal dan was voorzien.
-
3. De lagere uitgaven worden veroorzaakt door het zich niet voordoen van risico’s in 2014, waardoor de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven, en een aanpassing van de uitvoeringsplanning.
-
4. De hogere uitgaven zijn het gevolg van het verwijderen van aangetroffen asbest.
-
5. De lagere realisatie-uitgaven op 15.03.01 met betrekking tot planuitwerking zijn te vinden op de projecten Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde (€ 1,3 miljoen), Zeetoegang IJmond (€ 1,3 miljoen) en Twentekanalen verruiming fase 2 (€ 1,4 miljoen).
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Verkenningen en planuitwerkingen (15.03.02) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
Verplicht | |||||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 44 | – 44 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Zeetoegang IJmond | 601 | 601 | 2019 | 2019 | |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 216 | 216 | 2020 | 2020 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen | 176 | 176 | nnb | nnb | |
Max. bijdrage aan Vlaanderen kanaalaanpassingen t.b.v. Zeesluis | 157 | 157 | nvt | nvt | |
Projecten Limburg | |||||
Maasroute, moderinisering fase 2, verbreding Julianakanaal | 33 | 33 | 2018 | 2018 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 102 | 102 | 2023 | 2023 | |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 42 | 42 | 2017 | 2017 | |
Gebonden | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 65 | 65 | 2018 | 2018 | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 36 | 36 | 2023 | 2023 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 12 | 12 | 2016 | 2016 | |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes | 20 | 20 | 2017 | 2017 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 157 | 157 | 2024–2026 | 2024–2026 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 36 | 36 | 2026–2028 | 2026–2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 28 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Toekomstvisie Waal | 131 | 131 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 27 | 27 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 75 | 75 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen | 61 | 61 | nvt | nvt | |
Bestemd | 508 | 508 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
– Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | |||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
– Kreekraksluizen | 2026–2028 | 2026–2028 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
– Reservering BTW Zeetoegang IJmond | 2025–2028 (rijksd.) | 2025–2028 (rijksd.) | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
– Verkenning IJssel, fase 2 | 2028 | 2028 | |||
– Reservering garantstelling Twentekanalen | 2018–2020 | 2018–2020 | |||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 2.455 | 2.455 | |||
Begroting (IF 15.03.02) | 2.455 | 2.455 |
Er zijn geen wijzigingen opgetreden.
15.07 Investeringsruimte
Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).
15.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten worden met name veroorzaakt door het Verkeersbegeleidingstarief (VBS)
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 0 | 52.815 | – 18.232 | – 15.845 | – 34.077 | 18.738 |
Uitgaven | 24.368 | 90.907 | – 50.176 | – 22.109 | – 72.285 | 18.622 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | |||
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 102 |
17.02 Betuweroute | 6.114 | 9.615 | – 3.996 | – 2.500 | – 6.496 | 3.119 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 159 | 13.486 | – 7.614 | – 2.109 | – 9.723 | 3.763 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 159 | 13.486 | – 7.614 | – 2.109 | – 9.723 | 3.763 |
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 18.095 | 42.704 | – 38.566 | 0 | – 38.566 | 4.138 |
17.07 ERTMS Landelijke invoer | 0 | 25.000 | 0 | – 17.500 | – 17.500 | 7.500 |
17.07.02 Verk. en planuitw.progr. ERTMS Landelijke invoer | 0 | 25.000 | 0 | – 17.500 | – 17.500 | 7.500 |
17.08 Zuidasdok | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.09 Ontvangsten | 0 | 3.000 | – 1.000 | 6.262 | 5.262 | 8.262 |
17.02 Betuweroute
De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat er in 2014 geen beroep op de post onvoorzien wordt gedaan.
17.03 Hoge snelheidslijn
HSL-zuid (17.03) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
HSL-Zuid | 4 | 6 | 6.147 | 6.144 | |||
– Reguliere SVV middelen (incl. FES BOR) | 4 | 6 | 2.631 | 2.628 | |||
– Fes regulier | 1.710 | 1.710 | |||||
– Privaat | 940 | 940 | |||||
– EU-ontvangsten | 193 | 193 | |||||
– Ontvangsten derden | 144 | 144 | |||||
– Risicoreservering | 529 | 529 | |||||
HSL-Zuid spoorwegen (17.03.02) | 115 | 115 | |||||
HSL-Zuid hoofdwegen (17.03.03) | 1.012 | 1.012 | |||||
Totaal (excl. reeks Infraprovider) | 4 | 6 | 7.274 | 7.271 | |||
Begroting (IF 17.03) | 4 | 6 | 7.274 | 7.271 |
Het uitgavenbudget is opgehoogd met ontvangsten uit verkopen van restgronden en door aannemers betaalde afkoopsommen voor niet uitgevoerd herstelwerk (€ 6,3 miljoen)
De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat een groot deel van deze ontvangsten niet meer in 2014 wordt uitgegeven (€ 6,0 miljoen). Daarnaast vinden er twee overboekingen plaats van artikel 17 Megaprojecten naar artikel 13 Spoorwegen:
-
– Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden garantieverplichtingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed (€ 2,0 miljoen)
-
– ProRail zal een aantal werkzaamheden (betoninjecties, monitoring zettingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar ProRail (€ 0,3 miljoen)
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | |||||||
Uitvoeringsorganisatie | 1 | 1 | 24 | 24 | pm | pm | |
750 ha | 30 | 30 | pm | pm | |||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | |||||
Landaanwinning | |||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2 | 2 | 2007 | 2007 | |||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 3 | 3 | 114 | 114 | pm | pm | |
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | |||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | |||
Onvoorzien | 1 | 1 | 72 | 72 | pm | pm | |
Afrondingsverschillen | – 1 | – 1 | |||||
Programma | 4 | 4 | 1.153 | 1.153 | |||
Begroting (IF 17.06) | 4 | 4 |
17.07 ERTMS Landelijke invoer
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Realisatiefase (17.07.01) | |||||||
Planuitwerkingsfase (17.07.02) | |||||||
Studiekosten | 8 | 25 | 95 | 95 | 1 | ||
Pilotkosten | |||||||
Overige planuitwerking OV-SAAL | 225 | 225 | |||||
Overige planuitwerking (excl. OV-SAAL) | 2.250 | 2.250 | |||||
Programma | 8 | 25 | 2.570 | 2.570 | |||
Begroting (IF 17.07) | 25 |
-
1. De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat IenM, ProRail en NS sinds de start van de kwartiermakersfase vooral capaciteit uit de eigen organisaties hebben gehaald. Dit zal naar verwachting leiden tot een andere verdeling van de middelen over de jaren.
17.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door ontvangsten met betrekking tot HSL-Zuid. Het betreft ontvangsten uit verkopen van restgronden en door aannemers betaalde afkoopsommen voor niet uitgevoerd herstelwerk (garanties).
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de lagere uitgaven op de 17.07 ERTMS Landelijke invoer.
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Verplichtingen | 228.916 | 135.289 | 96.617 | – 8.055 | 88.562 | 223.851 |
Uitgaven | 235.032 | 240.372 | 1.717 | – 3.086 | – 1.369 | 239.003 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 88% | 100% | |||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 5.965 | 7.484 | 0 | – 944 | – 944 | 6.540 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 0 | 2.027 | 0 | 0 | 0 | 2.027 |
18.05 Railinfrabeheer | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
18.06 Externe veiligheid | 2.526 | 3.435 | 0 | – 3.319 | – 3.319 | 116 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 42 | 306 | 0 | 0 | 0 | 306 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 42 | 168 | 0 | 0 | 0 | 168 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 138 | 0 | 0 | 0 | 138 |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 226.499 | 227.119 | 1.717 | 1.177 | 2.894 | 230.013 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 203.945 | 204.483 | 94 | 94 | 204.577 | |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 22.554 | 22.636 | 965 | 1.083 | 2.048 | 24.684 |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | |||
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | – 12.263 | 0 | 0 | 0 | – 12.263 |
18.03 Intermodaal vervoer
Projectoverzicht Intermodaal Vervoer (18.03) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Multi- en modaalvervoer | |||||||
Container Transferium Alblasserdam | 3 | 4 | 3 | 3 | 2015 | 2015 | |
RSC Maasvlakte | 4 | 4 | 8 | 8 | 2014 | 2014 | |
Afronding | – 1 | ||||||
Programma | 7 | 7 | 11 | 11 | |||
Begroting (IF 18.03) | 7 | 7 | |||||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 |
18.06 Externe Veiligheid
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de vertraging bij de invoering van de Wet Basisnet, waardoor RWS niet het oorspronkelijke opkoopprogramma (woningen) heeft kunnen uitvoeren.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat het overschot aan verplichtingenbudget op de vordering op het moederdepartement is afgeboekt.
Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6)=(2)+(5) | |
Ontvangsten | 6.363.354 | 5.923.281 | – 81.050 | – 8.705 | – 89.755 | 5.833.526 |
19.09 Ten laste van begroting IenM | 6.363.354 | 5.923.281 | – 81.050 | – 8.705 | – 89.755 | 5.833.526 |