Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet IenM | 36.408 | – 92 | 759 | 37.075 |
Omzet overige departementen | 1.155 | 774 | 1.929 | |
Omzet derden | 18.985 | 2.364 | 21.349 | |
Rentebaten | 25 | 32 | 60 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | ||
Totaal baten | 56.573 | – 92 | 3.929 | 60.410 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 42.160 | – 92 | 4.806 | 46.874 |
– personele kosten | 28.931 | – 92 | 2.227 | 31.066 |
Waarvan eigen personeel | 28.519 | – 92 | 827 | 29.254 |
Waarvan externe inhuur | 412 | 1.400 | 1.812 | |
– materiële kosten | 13.230 | 2.578 | 15.808 | |
Waarvan apparaat ICT | 2.391 | 2.391 | ||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 3.005 | 3.005 | ||
Aardobservatie | 10.728 | – 882 | 9.846 | |
Rentelasten | 280 | – 38 | 242 | |
Afschrijvingskosten | 3.404 | – 915 | 2.489 | |
– materieel | 3.404 | – 915 | 2.489 | |
– immaterieel | 0 | |||
Overige lasten | 72 | 72 | ||
– dotaties voorzieningen | ||||
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 56.573 | – 92 | 3.042 | 59.523 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 887 | 887 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM neemt toe als gevolg van een bijdrage in de reorganisatiekosten Veranderopgave KNMI. Daarnaast wordt compensatie verleend voor onder andere vertraging in de realisatie van medefinanciering voor het gebruik van de meetmast Cabauw.
Omzet overige departementen
De opbrengsten overige departementen nemen toe als gevolg van extra werkzaamheden voor het Ministerie van Defensie.
Omzet derden
De extra omzet op derden wordt veroorzaakt door hogere opbrengsten uit (EU-) subsidieprojecten.
Lasten
De lasten verhouden zich tot de opbrengsten en hebben effect op de personele, materiële lasten en afschrijvingskosten. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van afschrijvingskosten naar de materiële kosten.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten komt ten gunste van de exploitatiereserve KNMI.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 17.487 | 10.917 | 28.404 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.049 | – 2.312 | 737 | |
Totaal investeringen (-/-) | – 4.957 | 2.081 | – 2.876 | ||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ||||
3. | Totaal investeringkasstroom | – 4.957 | 2.081 | – 2.876 | |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 2.374 | – 2.374 | |||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | ||||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 1.623 | – 142 | – 1.765 | ||
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4.345 | – 4.345 | 0 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | 2.722 | – 2.374 | – 4.487 | – 4.139 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 (=1+2+3+4) | 18.301 | – 2.374 | 6.199 | 22.126 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom wijzigt als gevolg van een technische aanpassing en het resultaat.
Investeringkasstroom
De investeringskasstroom daalt als gevolg van vertraging in de realisatie van investeringen.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar. Verder wordt er door vertraging in de investeringen geen beroep gedaan op de leenfaciliteit.
Rijkswaterstaat
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet IenM | 2.167.682 | 8.304 | 129.642 | 2.305.628 |
Omzet nutv werkzaamheden | 153.915 | 153.915 | ||
Omzet overige departementen | 26744 | 26.744 | ||
Omzet derden | 136.754 | 5.731 | 142.485 | |
Rentebaten | 800 | 800 | ||
Bijzondere baten | 10.000 | 10.000 | ||
Totaal baten | 2.341.980 | 8.304 | 289.288 | 2.639.572 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 975.625 | 6.308 | 66.262 | 1.048.195 |
– Personele kosten | 717.445 | 6.308 | 51.678 | 775.431 |
* waarvan eigen personeel | 657.111 | 6.308 | 19.012 | 682.431 |
* waarvan externe inhuur | 60.334 | 32.666 | 93.000 | |
– Materiële kosten | 258.180 | 14.584 | 272.764 | |
* waarvan apparaat ICT | 30.000 | 15.000 | 45.000 | |
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 56.410 | – 3.689 | 52.721 | |
Onderhoud | 1.294.613 | 1.996 | 270.568 | 1.567.177 |
Rentelasten | 8.748 | – 23 | 8.725 | |
Afschrijvingskosten | 53.994 | – 14.019 | 39.975 | |
– materieel | 52.019 | – 13.519 | 38.500 | |
*waarvan apparaat ICT | 10.500 | – 4.500 | 6.000 | |
– immaterieel | 1.975 | – 500 | 1.475 | |
Overige lasten | 500 | 500 | ||
– dotatie voorziening | – | – | ||
– bijzondere lasten | 500 | 500 | ||
Totaal lasten | 2.332.980 | 8.304 | 323.288 | 2.664.572 |
Saldo van baten en lasten | 9.000 | – | – 34.000 | – 25.000 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 9.000 | – | – | 9.000 |
Te verdelen resultaat | – | – | – 34.000 | – 34.000 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De mutatie in de omzet IenM wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van onderhoudsbudget als gevolg van areaaluitbreiding, SAR-helicopters en maatregelen voor cybersecurity.
Omzet nutv werkzaamheden
De mutatie in de omzet nog uit te voeren werkzaamheden is het gevolg van de toevoeging van het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013 aan het budget voor 2014.
Omzet overige departementen
De mutatie in de post omzet overige departementen is het gevolg van toevoeging van budget voor de Rijksrederij door de Kustwacht en extra opbrengsten voor de uitleen van personeel.
Lasten
Apparaatskosten
De hogere personele kosten zijn onder meer het gevolg van hogere werkgeverslasten dan begroot en extra kosten voor flankerend beleid.
De kosten van externe inhuur betreffen de inzet van derden op de kerntaken van RWS. Daarnaast vindt er inzet van derden plaats op taken die RWS aan de markt overlaat en derhalve niet tot de apparaatskosten behoren. Omwille van de aansluiting op de begroting 2015, is ervoor gekozen om deze kosten ook al bij deze suppletoire wet inzichtelijk te maken.
2014 | |
---|---|
Inhuur apparaat | 93.000 |
Inhuur programma | 125.000 |
Totaal inhuur | 218.000 |
RWS zet actief in op het afbouwen van externe inhuur op apparaat en externe inhuur op programma, de ingezette maatregelen sorteren in 2014 echter nog onvoldoende effect. De omzetting inhuur naar productafspraken neemt meer tijd in beslag. Pas na afloop van lopende contracten kan worden bekeken of omzetting mogelijk is. Vanwege de reorganisatie heeft meer inhuur op open formatieplekken plaatsgevonden.
Materiële kosten
De hogere materiële kosten zijn het gevolg van de toevoeging van de materiële lasten van de Nationale Bewegwijzeringsdienst.
Onderhoud
De hogere kosten hangen samen met de toevoeging van het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013. Dit betreffen middelen die RWS in 2013 heeft ontvangen en bestemd waren voor werkzaamheden die gepland waren in 2013, maar waarvan de uitvoering doorloopt in 2014.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten worden op basis van de realisatie neerwaarts bijgesteld.
Saldo van baten en lasten
In 2014 leveren de maatregelen die benodigd zijn om te voldoen aan de taakstelling (zie pagina 151 van begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu), nog niet de besparingen op in het tempo dat noodzakelijk is om de taakstelling voor 2014 in te vullen.
Verder wordt een deel van het tekort veroorzaakt door de (incidentele) extra inhuur (€ 12 miljoen) die nodig is om de hoge productie opgave in 2014 te kunnen realiseren
Het saldo van baten en lasten komt ten laste van de exploitatiereserve RWS.
Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3) | (4) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 72.075 | – | 322.054 | 394.129 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 53.994 | – | 197.934- | 143.940- |
Totaal investeringen (-/-) | 76.100- | – | 33.100 | 43.000- | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | 1.000 | 1.000 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 76.100- | – | 34.100 | 42.000- |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 195- | – | 195- | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 8.700 | – | – | 8.700 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 50.000- | – | 10.000 | 40.000- | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 76.100 | – | 33.100- | 43.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 34.800 | 195- | 23.100- | 11.505 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 (=1+2+3+4) | 84.769 | 195- | 135.120 | 219.694 |
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2014
De beginstand is aangesloten op eindstand 2013. De mutatie wordt onder meer veroorzaakt door het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013.
Operationele kasstroom
De lagere operationele kasstroom is eveneens met name het gevolg van het verwachte saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013, waarvoor het budget in 2013 is ontvangen en waarvan de prestatie in 2014 wordt geleverd.
Investeringskasstroom
Als gevolg van de reorganisatie zijn investeringen in gebouwen uitgesteld danwel geschrapt, waardoor minder geïnvesteerd wordt in 2014.
Financieringskasstroom
Door lagere investeringen zal minder beroep worden gedaan op de leenfaciliteit. Als gevolg daarvan dalen ook de geraamde aflossingen.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet IenM | 129.559 | – 252 | 2.172 | 131.479 |
Omzet overige departementen | 6.690 | 6.690 | ||
Omzet derden | 7.584 | 7.584 | ||
Rentebaten | 50 | 10 | 60 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | ||
Totaal baten | 143.883 | – 252 | 2.182 | 145.813 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 141.768 | – 176 | 141.592 | |
– personele kosten | 102.419 | – 176 | 6.781 | 109.024 |
Waarvan eigen personeel | 96.988 | – 176 | 2.012 | 98.824 |
Waarvan externe inhuur | 5.431 | 4.769 | 10.200 | |
– materiële kosten | 39.349 | – 76 | – 1.773 | 37.500 |
Waarvan apparaat ICT | 14.411 | – 9.199 | 5.212 | |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 14.100 | 14.100 | ||
Rentelasten | 100 | – 100 | 0 | |
Afschrijvingskosten | 2.015 | – 38 | 1.977 | |
– materieel | 1.720 | 257 | 1.977 | |
– immaterieel | 292 | – 292 | 0 | |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | ||||
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 143.883 | – 252 | 4.870 | 148.501 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | – 2.688 | – 2.688 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM neemt toe als gevolg van de uitvoering van de extra toezichttaken inzake cabotage en verkoopverboden (voertuigen en voertuigonderdelen), door bijdragen in ICT-aanpassingen en door een bijdrage in hogere uitvallende kosten dienstverlening RIVM.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten nemen toe door anticiperend werven. Met het oog op de uitstroom van pensioengerechtigde medewerkers wordt personeel geworven voor kennisoverdracht, waardoor tijdelijk sprake is van hogere personele kosten. Op stroomlijning van ICT/werkprocessen en voor verbetering van het financieel en materieel beheer wordt extra externe inhuur ingezet.
Materiële kosten
De materiële kosten dalen per saldo licht door een verschuiving naar de personele kosten (externe inhuur). Daarnaast heeft een verschuiving plaats gevonden binnen de materiële kosten waardoor het apparaat ICT afneemt.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten komt ten laste van de exploitatiereserve ILT.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 72.791 | 72.791 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 6.000 | – 2.688 | – 8.688 | |
Totaal investeringen (-/-) | – 2.000 | – 2.000 | |||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ||||
3. | Totaal investeringkasstroom | – 2.000 | |||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 11.614 | – 11.614 | |||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | ||||
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | ||||
Beroep op leenfaciliteit (+) | – 58 | – 58 | |||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 58 | – 11.614 | – 11.672 | |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 (=1+2+3+4) | 66.733 | – 11.614 | – 2.688 | 50.431 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom wijzigt als gevolg van het negatieve resultaat.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar.
Nederlandse Emissieautoriteit
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | 4 = (1) + (2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet IenM | 7.907 | – 341 | – 372 | 7.194 |
Omzet overige departementen | 0 | |||
Omzet derden | 45 | – 44 | 1 | |
Rentebaten | 0 | |||
Bijzondere baten | 0 | |||
Totaal baten | 7.952 | – 341 | – 416 | 7.195 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 7.501 | – 351 | – 1.160 | 5.990 |
– Personele kosten | 5.870 | 45 | – 1.011 | 4.904 |
* waarvan eigen personeel | 4.736 | – 723 | 53 | 4.066 |
* waarvan externe inhuur | 1.134 | 768 | – 1.064 | 838 |
.-Materiële kosten | 1.631 | – 396 | – 149 | 1.086 |
* waarvan apparaat ICT | 883 | – 276 | – 134 | 473 |
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 0 | |||
Rentelasten | 28 | 10 | – 19 | 19 |
Afschrijvingskosten | 423 | – 1 | 422 | |
– materieel | 1 | – 1 | 0 | |
*waarvan apparaat ICT | 0 | |||
– immaterieel | 422 | 422 | ||
Overige lasten | 0 | 0 | ||
– dotatie voorziening | 0 | |||
– bijzondere lasten | 0 | |||
Totaal lasten | 7.952 | – 341 | – 1.180 | 6.431 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 764 | 764 |
Toelichting
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten vallen lager uit doordat er ten aanzien van de eigen personele kosten een lagere prognose is van de gemiddelde bezetting dan waarmee in de initiële raming rekening mee is gehouden. De verwachting is dat eind 2014 de bezetting op het niveau van de raming is. De lagere externe inhuur wordt veroorzaakt doordat een aantal projecten waarvoor externe inhuur geraamd was minder heeft gekost. Daarnaast is de prognose inhuur lager dan verwacht door de verambtelijking van de «payrollers».
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten komt ten gunste van de exploitatiereserve NEa.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1.000
Kasstroomoverzicht | – 1 | 2 | – 3 | 4 = (1) + (2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 2.971 | – 608 | 0 | 2.363 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 423 | 0 | 423 | |
Totaal investeringen (-/-) | – 700 | 0 | – 700 | ||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 700 | 0 | – 700 | |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 579 | 0 | – 579 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | ||||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 400 | 0 | – 400 | ||
Beroep op leenfaciliteit (+) | 700 | 0 | 700 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | 300 | – 579 | 0 | – 279 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 (=1+2+3+4) | 2.994 | – 1.187 | 0 | 1.807 |
Toelichting
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar.