Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 494.520 | 474.852 | 120.652 | 595.504 |
Uitgaven | 497.952 | 483.937 | – 2.695 | 481.242 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | |||
1. Gezondheidsbescherming | 97.489 | 101.802 | 1.986 | 103.788 |
Subsidies | 9.652 | 3.954 | – 2.038 | 1.916 |
waarvan onder andere: | ||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma preventie | 8.617 | 3.101 | – 1.878 | 1.223 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 813 | 606 | – 377 | 229 |
Communicatie verhoging leeftijd alcohol en tabak naar 18 jaar | 182 | 182 | 216 | 398 |
Opdrachten | 1.910 | 2.112 | 1.751 | 3.863 |
waarvan onder andere: | ||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 268 | 268 | 388 | 656 |
Nieuwe etikettering huishoudchemicaliën | 417 | 417 | 0 | 417 |
Bijdragen aan agentschappen | 85.626 | 95.513 | 2.195 | 97.708 |
waarvan onder andere: | ||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 69.632 | 78.074 | 101 | 78.175 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 15.126 | 16.569 | 2.360 | 18.929 |
Bijdragen aan medeoverheden | 301 | 223 | – 122 | 101 |
waarvan onder andere: | ||||
College Toetsing | 301 | 201 | – 200 | 1 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 200 | 200 |
2. Ziektepreventie | 328.040 | 309.485 | – 2.998 | 306.487 |
Subsidies | 206.535 | 204.620 | – 1.463 | 203.157 |
Ziektepreventie | 6.891 | 5.786 | – 884 | 4.902 |
Ziektepreventie Caribisch Nederland | 1.200 | 1.200 | – 697 | 503 |
Jeugdgezondheidszorg | 3.351 | 3.054 | – 13 | 3.041 |
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid | 183.355 | 182.992 | 562 | 183.554 |
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid | 11.738 | 11.588 | – 431 | 11.157 |
Opdrachten | 8.536 | 0 | 465 | 465 |
waarvan onder andere: | ||||
(Vaccin)onderzoek | 8.536 | – 104 | 544 | 440 |
Bijdragen aan agentschappen | 112.878 | 104.865 | – 2.697 | 102.168 |
waarvan onder andere: | ||||
RIVM/ Opdrachtverlening Centra | 81.341 | 82.355 | 1.195 | 83.550 |
Bevolkingsonderzoeken | 29.715 | 20.909 | – 2.597 | 18.312 |
RIVM/ Ontwikkelingen technologie en demografie | 1.601 | 1.601 | – 1.295 | 306 |
Bijdragen aan medeoverheden | 91 | 0 | 697 | 697 |
Extra contactmoment JGZ | 91 | 0 | 0 | 0 |
Ziektepreventie Caribisch Nederland | 0 | 0 | 697 | 697 |
3. Gezondheidsbevordering | 52.340 | 52.827 | 39 | 52.866 |
Subsidies | 33.037 | 34.199 | 188 | 34.387 |
waarvan onder andere: | ||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 6.872 | 3.615 | – 578 | 3.037 |
Verslavingszorg | 1.364 | 7.673 | 0 | 7.673 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG | – 1.539 | 10.230 | – 397 | 9.833 |
Gezonde leefstijl jeugd | 11.575 | 0 | 0 | 0 |
Letselpreventie | 3.742 | 4.809 | 0 | 4.809 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 3.179 | 3.179 | 925 | 4.104 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 4.486 | 4.486 | 142 | 4.628 |
Opdrachten | 4.319 | 3.827 | 5 | 3.832 |
waarvan onder andere: | ||||
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 403 | 723 | – 200 | 523 |
Letselpreventie | 0 | 50 | 0 | 50 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG | 0 | 285 | – 42 | 243 |
Bijdragen aan agentschappen | 710 | 360 | – 96 | 264 |
RIVM: Voedsel consumptiepeiling | 221 | 120 | 1 | 121 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. | 489 | 240 | – 97 | 143 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.274 | 14.441 | – 58 | 14.383 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.274 | 14.279 | 53 | 14.332 |
4. Ethiek | 20.083 | 19.823 | – 1.722 | 18.101 |
Subsidies | 1.660 | 1.560 | – 261 | 1.299 |
Beleid Medische Ethiek | 1.660 | 1.560 | – 261 | 1.299 |
Opdrachten | 0 | 100 | 124 | 224 |
Bijdragen aan agentschappen | 3.804 | 3.804 | – 1.639 | 2.165 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 3.804 | 3.804 | – 1.639 | 2.165 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 14.619 | 14.359 | 12 | 14.371 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken | 13.006 | 13.888 | 235 | 14.123 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek | 1.613 | 471 | – 223 | 248 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 42 | 42 |
Ontvangsten | 11.003 | 11.003 | 6.021 | 17.024 |
waarvan onder andere: | ||||
Leegstandvoorziening NVWA | 4.252 | 4.252 | 5.221 | 9.473 |
Bestuurlijke boetes | 0 | 0 | 800 | 800 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Ziektepreventie
Ontvangsten
Er is meer ontvangen dan geraamd in verband met terugontvangen middelen van de NVWA als gevolg van het niet geheel benutten van de NVWA-voorziening «leegstand gebouwen» (€ 5,2 miljoen). Daarnaast vallen de opbrengsten bestuurlijke boetes circa € 0,8 miljoen hoger uit doordat de NVWA hogere boetes oplegt.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.692.612 | 2.741.136 | 2.958 | 2.744.094 |
Uitgaven | 2.733.958 | 2.723.212 | 1.790 | 2.725.002 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | |||
1. Kwaliteit en veiligheid | 99.543 | 117.879 | 50 | 117.929 |
Subsidies | 91.824 | 109.119 | 872 | 109.991 |
waarvan onder andere: | ||||
Integrale Kankercentrum Nederland | 27.390 | 27.390 | 6.400 | 33.790 |
Nederlands Kanker Instituut | 17.354 | 17.354 | 0 | 17.354 |
Patiëntveiligheid curatieve zorg | 846 | 846 | 0 | 846 |
Zwangerschap en geboorte | 1.440 | 1.513 | 0 | 1.513 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.590 | 3.590 | 0 | 3.590 |
Perinataal Webbased dossier | 500 | 500 | 0 | 500 |
NICTIZ | 5.000 | 5.000 | 0 | 5.000 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service | 1.225 | 1.225 | 160 | 1.385 |
Nederlandse Transplantatie Stichting en regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie | 8.577 | 8.577 | 1.070 | 9.647 |
Nederlandse Transplantatie Stichting | 3.095 | 3.095 | – 11 | 3.084 |
Regeling Donatie bij leven | 800 | 800 | – 252 | 548 |
Stichting TKI Life Sciences and Health/ LSH Plaza | 14.252 | 19.725 | – 938 | 18.787 |
UMCG ten behoeve van project Lifelines | 4.601 | 4.601 | 0 | 4.601 |
Experiment topklinische ziekenhuizen | 0 | 6.000 | – 4.560 | 1.440 |
Schadeloosstelling | 0 | 4.200 | 0 | 4.200 |
Opdrachten | 4.412 | 5.998 | – 1.490 | 4.508 |
Bijdragen aan agentschappen | 3.107 | 2.712 | 598 | 3.310 |
CIBG: Donorregister | 3.031 | 2.600 | 122 | 2.722 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: beheer subsidies LSH en TI Pharma | 76 | 76 | 27 | 103 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 150 | 50 | 70 | 120 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 50 | 0 | 0 | 0 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 2.550.873 | 2.548.507 | 2.013 | 2.550.520 |
Subsidies | 13.214 | 11.858 | 679 | 12.537 |
waarvan onder andere: | ||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 2.000 | 0 | 2.000 |
Anonieme e-mental health | 2.000 | 2.000 | 0 | 2.000 |
Stichting Patiëntvertrouwenspersoon | 4.882 | 4.882 | 0 | 4.882 |
Stichting Familievertrouwenspersoon | 1.080 | 1.080 | 0 | 1.080 |
Stichting Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik | 477 | 477 | 0 | 477 |
Bekostiging | 2.530.500 | 2.530.500 | 2.222 | 2.532.722 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18– | 2.498.500 | 2.498.500 | 0 | 2.498.500 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 32.000 | 32.000 | 2.222 | 34.222 |
Opdrachten | 5.585 | 4.878 | – 874 | 4.004 |
waarvan onder andere: | ||||
Programma Verspilling in de zorg | 425 | 333 | – 209 | 124 |
Bijdragen aan agentschappen | 958 | 1.250 | – 16 | 1.234 |
CIBG: Farmatec | 958 | 1.250 | – 16 | 1.234 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 616 | 21 | 2 | 23 |
ZiNL: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 616 | 21 | 2 | 23 |
3. Bevorderen werking van het stelsel | 83.542 | 56.826 | – 273 | 56.553 |
Subsidies | 2.829 | 558 | – 124 | 434 |
waarvan onder andere: | ||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 325 | 325 | 1 | 326 |
Zorgfraudebestrijding | 1.723 | 135 | 0 | 135 |
Inkomensoverdrachten | 28.166 | 23.966 | 8.760 | 32.726 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 28.166 | 23.966 | 8.760 | 32.726 |
Opdrachten | 4.054 | 4.586 | 633 | 5.219 |
waarvan onder andere: | ||||
Risicoverevening | 1.407 | 1.407 | 203 | 1.610 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 1.215 | 1.215 | – 774 | 441 |
Bijdragen aan agentschappen | 23.735 | 21.955 | – 3.823 | 18.132 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 23.735 | 21.955 | – 3.823 | 18.132 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 20.633 | 5.761 | – 5.732 | 29 |
SVB en ZiNL Onverzekerden en wanbetalers | 10.633 | 0 | 29 | 29 |
ZiNL: Doorlichten pakket | 10.000 | 5.761 | – 5.761 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.125 | 0 | 13 | 13 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.125 | 0 | 13 | 13 |
Ontvangsten | 35.853 | 55.853 | 12.616 | 68.469 |
waarvan onder andere: | ||||
Ontvangsten wanbetalers | 34.800 | 54.800 | 12.616 | 67.416 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Er wordt vanuit artikel 3 € 6,4 miljoen overgeboekt aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies.
Daarnaast is een bedrag van € 4,6 miljoen verschoven naar de overgangsregeling FLO/VUT door de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers ambulancediensten.
VWS heeft toegezegd om zorgaanbieder Heideheuvel in 2014 nog eenmaal een subsidie te verlenen ter overbrugging van de klinische behandeling van ernstige obesitas bij kinderen. Heideheuvel heeft hiervoor in de periode 2008–2012 reeds eerder een subsidie ontvangen. De middelen zijn toegekend ter overbrugging van de periode waarin het Zorginstituut met een pakketduiding zou komen ten aanzien van de zorg die wordt verleend door Heideheuvel. Dekking hiervoor is gevonden binnen het budget kwaliteit en veiligheid.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Inkomensoverdrachten
Van de circa € 8,8 miljoen op het onderdeel overgangsregeling FLO/VUT heeft circa € 4,6 miljoen betrekking op de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers van ambulancediensten.
Daarnaast is € 4,2 miljoen als budget toegevoegd. Dit hangt samen met de technische afwikkeling van een oude garantiestelling uit 2003. VWS heeft zich hierbij garant gesteld voor maximaal € 4,2 miljoen rond de afstoting van oude gebouwen van voorheen het Clara en Zuiderziekenhuis. In de eerste suppletoire wet is dit budget vanuit FLO/VUT overgeboekt naar de post schadeloosstelling. Met deze boeking wordt het budget van de FLO/VUT weer gecorrigeerd.
Bijdragen aan agentschappen
De uitvoeringskosten van de wanbetalersregeling vallen naar verwachting € 3,9 miljoen lager uit dan begroot door lagere deurwaarderskosten.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Door de opstartfase van het project Zinnige Zorg en vooral doordat een groot deel van het onderzoek door het Zorginstituut zelf wordt uitgevoerd (en niet tegen hogere kosten wordt uitbesteed), zijn de uitgaven 2014 lager dan geraamd.
Ontvangsten
De afrekening van de in het jaar 2013 betaalde voorschotten aan het CJIB ten behoeve van de uitvoering van werkzaamheden voor het terugdringen van wanbetalers en onverzekerden leidt tot een terugvordering en daarmee extra ontvangsten. Daarnaast is in de 1e suppletoire wet de raming van de ontvangsten in het kader van de aanpak van wanbetalers verhoogd. Dat is behoedzaam gebeurd, omdat rekening werd gehouden met op termijn lagere ontvangsten als gevolg van wijzigingen in de aanpak van wanbetalers. Op grond van gerealiseerde ontvangsten tot en met september wordt verwacht dat de ontvangsten hoger zullen zijn dan eerder geraamd.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.193.311 | 4.584.559 | – 13.375 | 4.571.184 |
Uitgaven | 4.193.291 | 4.584.539 | – 13.375 | 4.571.164 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | |||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 211.894 | 205.135 | – 9.467 | 195.668 |
Subsidies | 42.555 | 44.555 | – 6.560 | 37.995 |
waarvan onder andere: | ||||
Movisie | 7.939 | 7.939 | 0 | 7.939 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties | 12.400 | 12.400 | – 1.000 | 11.400 |
Mezzo | 3.107 | 3.107 | 0 | 3.107 |
Bekostiging | 432 | 432 | 0 | 432 |
Inkomensoverdrachten | 97.627 | 91.627 | 0 | 91.627 |
Mantelzorgcompliment | 97.627 | 91.627 | 0 | 91.627 |
Opdrachten | 65.280 | 62.521 | 28 | 62.549 |
waarvan onder andere: | ||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 60.510 | 60.510 | 0 | 60.510 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties | 12 | – 2.206 | 2.669 | 463 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 3.000 | 3.000 | 9 | 3.009 |
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning | 3.000 | 3.000 | 9 | 3.009 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 3.000 | 3.000 | – 2.944 | 56 |
VenJ: opvang minderjarige meisjes | 1.800 | 1.800 | – 1.813 | – 13 |
Gemeentefonds: opvang specifieke doelgroepen | 1.200 | 1.200 | – 1.101 | 99 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.981.397 | 4.379.404 | – 3.908 | 4.375.496 |
Subsidies | 204.906 | 227.312 | 4.779 | 232.091 |
waarvan onder andere: | ||||
Centrum Indicatiestelling Zorg | 106.745 | 121.745 | 0 | 121.745 |
Aanpak fraude persoonsgebonden budget | 17.500 | 17.500 | – 6.178 | 11.322 |
Subsidieregeling palliatieve zorg | 18.943 | 18.943 | 0 | 18.943 |
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg | 7.642 | 7.642 | 0 | 7.642 |
Programma «In voor zorg!» | 18.400 | 18.400 | 9.642 | 28.042 |
Stichting Centrum Consultatie en expertise | 9.873 | 9.873 | 0 | 9.873 |
Vilans | 5.268 | 5.268 | 0 | 5.268 |
Integraal Kankercentrum Nederland | 6.400 | 6.400 | – 6.400 | 0 |
PGB trekkingsrechten | 0 | 12.847 | – 1.176 | 11.671 |
Transitie Hlz | 0 | 0 | 8.200 | 8.200 |
Bekostiging | 3.758.800 | 4.141.300 | – 5.000 | 4.136.300 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.758.800 | 4.141.300 | – 5.000 | 4.136.300 |
Opdrachten | 15.677 | 8.551 | – 3.673 | 4.878 |
waarvan onder andere: | ||||
Aanpak fraude pgb | 2.500 | 150 | – 150 | 0 |
Programma «Kwaliteit palliatieve zorg» | 2.547 | 647 | – 647 | 0 |
Programma Informatievoorziening zorg en ondersteuning (IZO) | 4.000 | 2.631 | – 794 | 1.837 |
Zorg en dwang | 1.500 | 1.500 | – 540 | 960 |
Deltaplan Dementie | 1.750 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Ouderenzorg | 3.000 | 1.880 | 0 | 1.880 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 2.227 | 0 | 2.227 |
CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi | 0 | 2.227 | 0 | 2.227 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 2.014 | 14 | – 14 | 0 |
ZiNL: AWBZ-brede zorgregistratie | 2.014 | 14 | – 14 | 0 |
Ontvangsten | 3.441 | 3.441 | 7.500 | 10.941 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Voor de aanpak fraude pgb zijn afspraken gemaakt met zorgverzekeraars over het terugdringen van pgb-fraude, onder meer door het afleggen van huisbezoeken. Deze uitgaven vallen lager uit dan geraamd evenals de aanloopkosten van de invoering van trekkingsrechten (circa € 6,2 miljoen).
Er wordt € 6,4 miljoen overgeboekt naar artikel 2 in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies voor het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).
Voorts wordt het budget voor InVoorZorg! met € 9,6 miljoen verhoogd in verband met de tranche 2014–2016 die begin dit jaar is gestart. Hiertoe zijn middelen binnen artikel 3 overgeheveld.
Tot slot wordt € 8,2 miljoen overgeboekt in verband met de transitie Hlz. De middelen zijn voornamelijk bestemd voor ondersteuning van de regio’s, het aanstellen van ambassadeurs (vliegende brigade), monitoring en communicatie en onderzoek.
Bekostiging
De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau neerwaarts bijgesteld.
Ontvangsten
Als gevolg van de verantwoording van het mantelzorgcompliment door de SVB over 2013 is sprake van € 4,6 miljoen terugontvangsten. Dit wordt veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten en minder verstrekte complimenten (23.000) dan oorspronkelijk begroot.
Daarnaast zijn in de voorgaande jaren verleende subsidies lager vastgesteld met als gevolg dat er meer ontvangsten zijn gerealiseerd dan geraamd (circa € 3 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 694.225 | 741.554 | – 29.646 | 711.908 |
Uitgaven | 697.717 | 735.546 | – 29.646 | 705.900 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 97% | |||
1. Positie cliënt | 26.934 | 26.504 | – 104 | 26.400 |
Subsidies | 22.878 | 22.881 | – 1.215 | 21.666 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 22.698 | 22.459 | – 1.216 | 21.243 |
Overig positie cliënt | 180 | 422 | 1 | 423 |
Opdrachten | 2.602 | 2.758 | 1.106 | 3.864 |
waarvan onder andere: | ||||
Ondersteuning cliënt organisaties | 2.437 | 2.437 | 702 | 3.139 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.454 | 865 | 5 | 870 |
waarvan onder andere: | ||||
CIBG: uitvoering subsidieregeling | 1.333 | 403 | – 37 | 366 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 299.230 | 297.095 | – 27.428 | 269.667 |
Subsidies | 288.546 | 287.996 | – 26.357 | 261.639 |
waarvan onder andere: | ||||
Kwaliteitsimpuls categorale en algemene ziekenhuizen | 48.000 | 47.622 | 0 | 47.622 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 110.000 | 110.000 | 409 | 110.409 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 18.323 | 18.323 | – 5 | 18.318 |
Aanpassing opleidingscurricula | 5.000 | 5.000 | – 2.400 | 2.600 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 3.850 | 3.850 | 19 | 3.869 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 34.775 | 34.775 | – 3.196 | 31.579 |
Opleiding tot ziekenhuisarts | 5.842 | 5.842 | 0 | 5.842 |
Capaciteitsorgaan | 1.625 | 1.625 | 0 | 1.625 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid | 7.500 | 7.500 | 0 | 7.500 |
Veilig werken in de zorg | 3.196 | 3.196 | 0 | 3.196 |
Arbeidsmarktbeleid Hlz | 4.300 | 4.300 | – 4.300 | 0 |
Ontwikkeling opleidingsplaatsen | 8.000 | 8.000 | – 8.000 | 0 |
Nieuwe opleidingen en modernisering | 7.100 | 7.100 | – 3.400 | 3.700 |
Opdrachten | 2.115 | 530 | – 303 | 227 |
Bijdragen aan agentschappen | 7.903 | 7.903 | – 770 | 7.133 |
waarvan onder andere: | ||||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z | 5.300 | 8.319 | – 1.186 | 7.133 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 666 | 666 | 2 | 668 |
waarvan onder andere: | ||||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 666 | 666 | 2 | 668 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 89.359 | 112.821 | – 4.595 | 108.226 |
Subsidies | 5.042 | 5.212 | 121 | 5.333 |
Nivel | 5.042 | 5.212 | 121 | 5.333 |
Opdrachten | 0 | 0 | 70 | 70 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.370 | 1.265 | 836 | 2.101 |
waarvan onder andere: | ||||
CIBG: JMV | 800 | 800 | 45 | 845 |
RIVM: Zorgbalans | 650 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 81.947 | 106.344 | – 5.622 | 100.722 |
ZonMw: programmering | 81.947 | 106.344 | – 5.622 | 100.722 |
ZonMw: exploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 193.292 | 213.183 | 7.896 | 221.079 |
Subsidies | 256 | 256 | 1 | 257 |
Uitvoering Wtcg | 256 | 256 | 1 | 257 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 189.636 | 209.895 | 6.138 | 216.033 |
waarvan onder andere: | ||||
CAK | 92.950 | 92.025 | 10.138 | 102.163 |
NZA | 43.231 | 48.772 | – 1.652 | 47.120 |
ZiNL | 48.436 | 65.683 | – 2.755 | 62.928 |
CBZ | 1.400 | 892 | 0 | 892 |
CSZ | 2.615 | 2.523 | 400 | 2.923 |
Opdrachten | 3.400 | 3.032 | 1.757 | 4.789 |
waarvan onder andere: | ||||
TNO centrum Zorg en Bouw | 2.370 | 2.370 | 1.137 | 3.507 |
Uitvoering Wtcg | 907 | 487 | 2 | 489 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 88.902 | 85.443 | – 6.127 | 79.316 |
Bekostiging | 88.902 | 85.443 | – 6.127 | 79.316 |
Zorg en welzijn | 84.192 | 84.101 | – 6.127 | 77.974 |
Jeugdzorg | 4.710 | 1.342 | 0 | 1.342 |
6. Voorkomen fraude | 0 | 500 | 712 | 1.212 |
Subsidies | 0 | 0 | 782 | 782 |
Opdrachten | 0 | 500 | – 70 | 430 |
Ontvangsten | 4.858 | 4.858 | 25.300 | 30.158 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Het interventieteam Hlz is per 1 oktober aangevangen met haar werkzaamheden. Hierdoor komt een deel van het budget dit jaar niet meer tot uitputting (circa € 4,3 miljoen).
Zoals vermeld in brief (Tweede Kamer, 2013–2014, 29 282, nr. 196), zijn de beschikbare opleidingsplaatsen voor enkele beroepen in de GGZ voor 2015 verhoogd (respectievelijk 59 en 44 extra opleidingsplaatsen voor psychotherapeuten en klinisch psychologen). Niet alle plaatsen zijn gerealiseerd waardoor onderuitputting ontstaat (€ 8 miljoen).
Tot slot is de subsidie voor nieuwe opleidingen en modernisering om technische redenen neerwaarts bijgesteld (€ 3,4 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
De ruimte is voornamelijk (€ 5,6 miljoen) ontstaan doordat de opdrachtverlening aan ZonMw van het Vijfde preventieprogramma (€ 3,4 miljoen) en het vervolg programma Jeugdgezondheidszorg (€ 1,0 miljoen) later dan aanvankelijk voorzien heeft plaatsgevonden. Verder was voor een aantal andere programma’s minder budget nodig dan verwacht (€ 1,2 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Van de circa € 10,1 miljoen op het CAK heeft € 3,6 miljoen betrekking op de uitvoeringskosten van het CAK. Deze zijn als gevolg van de aanpassing van systemen voor de uitvoering van de Wmo 2015 hoger dan geraamd. De middelen zijn nodig om cliënten geautomatiseerd te kunnen beschikken en factureren. De aanpassing was pas mogelijk na vaststelling van lagere regelgeving. Daarnaast zijn de kosten voor de uitvoering van de andere wettelijke regelingen hoger dan begroot (€ 1,4 miljoen). Ten slotte is budget overgeboekt voor de Hlz-transitie (circa € 2,8 miljoen).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland (CN)
Bekostiging
Dit betreft een technische mutatie. De bekostiging van de zorg in Caribisch Nederland, inclusief de personele en materiële apparaatsuitgaven, vond voorheen plaats vanaf artikel 4. In de nieuwe begrotingsstructuur worden deze apparaatsuitgaven vanaf artikel 10 verantwoord.
Ontvangsten
Met ingang van 2013 loopt de financiering van de huisartsenopleiding via de beschikbaarheidbijdrage en is de subsidierelatie van VWS met de SBOH geëindigd. Een gevolg van de beëindiging van de subsidierelatie is dat de SBOH met subsidie opgebouwd vermogen aan VWS moet terugbetalen (19,5 miljoen).
Tot slot is € 4,3 miljoen teruggevorderd ten gevolge van de vaststellingen beheerskosten 2012 en 2013 van ZiNL.
Artikel 5
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.404.726 | 1.400.038 | – 1.243.983 | 156.055 |
Uitgaven | 1.551.126 | 1.546.438 | 1.885 | 1.548.323 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | |||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien | 38.197 | 47.056 | 4.347 | 51.403 |
Subsidies | 31.772 | 32.941 | 5.592 | 38.533 |
Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd | 21.613 | 21.613 | 80 | 21.693 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid | 6.836 | 6.836 | 25 | 6.861 |
Stelselherziening | 162 | 162 | 6.320 | 6.482 |
Zorg voor jeugd | 3.161 | 4.330 | – 833 | 3.497 |
Opdrachten | 4.609 | 10.599 | – 521 | 10.078 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid | 1.719 | 1.719 | – 221 | 1.498 |
Stelselherziening | 2.447 | 8.437 | – 301 | 8.136 |
Aanpak kindermishandeling | 443 | 443 | 1 | 444 |
Bijdragen aan agentschappen | 749 | 749 | 2 | 751 |
Verwijsindex | 749 | 749 | 2 | 751 |
Bijdragen aan medeoverheden | 201 | 201 | 1 | 202 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 866 | 2.566 | – 727 | 1.839 |
VenJ: Aanpak kindermishandeling | 665 | 665 | – 665 | 0 |
Kijkwijzer | 201 | 201 | 951 | 1.152 |
Stelselherziening | 0 | 1.700 | – 1.013 | 687 |
2. Noodzakelijke en passende zorg | 1.512.929 | 1.499.382 | – 2.462 | 1.496.920 |
Subsidies | 208.624 | 223.062 | 6.038 | 229.100 |
Jeugdzorg Plus | 205.166 | 220.861 | 6.025 | 226.886 |
Jeugdzorg | 3.458 | 2.201 | 13 | 2.214 |
Opdrachten | 1.048 | 1.028 | 3 | 1.031 |
waarvan onder andere: | ||||
Jeugdzorg Plus | 250 | 250 | 1 | 251 |
Jeugdzorg | 798 | 778 | 2 | 780 |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.297.465 | 1.269.238 | – 6.422 | 1.262.816 |
Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio's | 1.297.465 | 1.269.238 | – 6.422 | 1.262.816 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 262 | 0 | 262 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 5.792 | 5.792 | – 2.081 | 3.711 |
Jeugdzorg Plus | 5.792 | 5.792 | – 2.081 | 3.711 |
Ontvangsten | 4.508 | 4.508 | 11.034 | 15.542 |
waarvan onder andere: | ||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 4.423 | 0 | 4.423 |
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 85 | 11.034 | 11.119 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien
Subsidies
Voor de stelselherziening zijn meerdere overboekingen verwerkt ten behoeve van de oprichting van de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ). Er wordt een bijdrage gedaan aan de bureaukosten van de TAJ van € 1,2 miljoen. Daarnaast is een desaldering gemaakt van € 2,8 miljoen en heeft er een interne herschikking plaatsgevonden van € 1,3 miljoen.
2. Noodzakelijke en passende zorg
Subsidies
Het budget voor Jeugdzorg Plus is met circa € 6,0 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de privatisering van de rijksinstellingen Almata en de Lindenhorst zijn per 1 juli 2014. De kosten voor deze privatisering zijn hoger uitgevallen dan begroot, onder andere als gevolg van extra kosten samenhangend met boventallig personeel, de afkoop van een pand en de overgang van medewerkers naar een andere CAO (circa € 15,4 miljoen). Daarnaast is er voor de overheveling van Jeugdzorg Plus budget naar de jeugdzorg en de afnemende capaciteitsbehoefte bij de gesloten jeugdzorg is € 10,2 miljoen afgeboekt
Bijdragen aan medeoverheden
Per saldo wordt het budget voor de doeluitkering met € 6,4 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van SZW budget in verband met het besparingsverlies kindregelingen (€ 18,2 miljoen). Hier tegenover staat onder meer een interne herschikking van budget van € 4,1 miljoen binnen artikel 5 en een desaldering van de ontvangsten van de ouderbijdragen (€ 5,8 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten ouderbijdragen zijn € 8,5 miljoen naar boven bijgesteld. Daarnaast heeft de verkoop van Rijksjeugdinstellingen € 1,5 miljoen opgebracht.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 106.544 | 127.634 | – 45.171 | 82.463 |
Uitgaven | 132.421 | 116.193 | – 45.171 | 71.022 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 94% | |||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 88.293 | 72.851 | – 45.847 | 27.004 |
Subsidies | 31.354 | 16.397 | 1.310 | 17.707 |
Gehandicaptensport | 3.167 | 3.167 | – 346 | 2.821 |
Verantwoord sporten en bewegen | 3.086 | 2.436 | 135 | 2.571 |
Sport en bewegen in de buurt | 17.976 | 3.669 | 1.203 | 4.872 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.125 | 7.125 | 318 | 7.443 |
Bekostiging | 9.398 | 9.120 | 177 | 9.297 |
Compensatie van betaalde energiebelasting | 9.398 | 9.120 | 177 | 9.297 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 47.541 | 47.334 | – 47.334 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 47.541 | 47.334 | – 47.334 | 0 |
2. Uitblinken in sport | 36.779 | 36.358 | 1.299 | 37.657 |
Subsidies | 26.700 | 26.079 | 77 | 26.156 |
Topsportevenementen | 6.523 | 6.102 | – 576 | 5.526 |
Topsportprogramma's | 18.932 | 18.732 | 23 | 18.755 |
Dopingbestrijding | 1.245 | 1.245 | 630 | 1.875 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsportevenementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 9.885 | 10.085 | 1.222 | 11.307 |
Stipendiumregeling | 9.885 | 10.085 | 1.222 | 11.307 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 194 | 194 | 0 | 194 |
Dopingbestrijding | 194 | 194 | 0 | 194 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 7.349 | 6.984 | – 623 | 6.361 |
Subsidies | 7.146 | 6.541 | – 436 | 6.105 |
Kennis als fundament | 6.644 | 6.541 | – 436 | 6.105 |
Internationaal beleid | 502 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 203 | 381 | – 180 | 201 |
Kennis als fundament | 201 | 381 | – 180 | 201 |
Internationaal beleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 62 | – 7 | 55 |
Internationaal beleid | 0 | 62 | – 7 | 55 |
Ontvangsten | 1.740 | 1.740 | – 800 | 940 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Bijdragen aan medeoverheden
Er is € 46,1 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds in verband met de uitkeringen aan deelnemende gemeenten voor de regeling buurtsportcoaches.
2. Uitblinken in sport
Inkomensoverdrachten
Het budget voor de stipendiumregeling wordt met € 1,2 miljoen verhoogd omdat het aantal sporters dat in aanmerking komt voor een uitkering sterker is gestegen dan geraamd.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 327.802 | 327.676 | – 5.890 | 321.786 |
Uitgaven | 327.802 | 327.676 | – 5.890 | 321.786 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | |||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII | 20.190 | 20.064 | – 3.333 | 16.731 |
Subsidies | 16.506 | 16.506 | – 3.339 | 13.167 |
waarvan onder andere: | ||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 5.465 | 5.465 | 20 | 5.485 |
Nationale herinneringscentra | 1.604 | 1.604 | 15 | 1.619 |
Zorg- en dienstverlening | 6.888 | 6.888 | – 3.374 | 3.514 |
Bekostiging | 962 | 962 | 0 | 962 |
Opdrachten | 2.422 | 2.422 | 5 | 2.427 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 100 | 100 | 0 | 100 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 200 | 74 | 1 | 75 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII | 307.612 | 307.612 | – 2.557 | 305.055 |
Inkomensoverdrachten | 291.756 | 291.756 | – 2.600 | 289.156 |
waarvan onder andere: | ||||
Wet uitkering vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) | 159.401 | 159.401 | 0 | 159.401 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen 1940–1945 (Wubo) | 72.501 | 72.501 | – 2.600 | 69.901 |
Wet buitengewoon pensioen via Stichting 1940–1945 (Wbp) | 47.557 | 47.557 | 0 | 47.557 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 15.856 | 15.856 | 43 | 15.899 |
SVB | 12.754 | 12.754 | 7 | 12.761 |
PUR | 1.581 | 1.581 | 0 | 1.581 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 1.521 | 1.521 | 36 | 1.557 |
Ontvangsten | 901 | 901 | 0 | 901 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Er zijn lagere uitgaven dan voorzien op het gebied van subsidies voor zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WO II (circa € 3,4 miljoen).
Artikel 8
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.466.171 | 4.027.240 | 243.682 | 4.270.922 |
Uitgaven | 4.466.171 | 4.027.240 | 243.682 | 4.270.922 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Inkomensoverdrachten | 4.466.171 | 4.027.240 | 243.682 | 4.270.922 |
1. Zorgtoeslag | 4.068.935 | 3.564.283 | 244.682 | 3.808.965 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 354.937 | 420.658 | 0 | 420.658 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 42.299 | 42.299 | – 1.000 | 41.299 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 244,7 miljoen).