Verplichtingen
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de verplichtingen van het provinciefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 naar de stand ontwerpbegroting 2014.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.138.214 | 1.131.694 | 962.912 | 944.233 | 953.161 | 948.312 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 389.354 | – 39.087 | – 131.899 | – 141.618 | – 147.118 | – 152.118 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.527.568 | 1.092.607 | 831.013 | 802.615 | 806.043 | 796.194 |
Nieuwe mutaties | 1.874 | 79.380 | 77.532 | 77.184 | 77.184 | 77.184 |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.529.442 | 1.171.987 | 908.545 | 879.799 | 883.227 | 873.378 |
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering | 451.222 | 345.268 | 719.187 | 714.187 | 709.187 | 704.187 |
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen | 393.550 | 145.325 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 |
Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 684.570 | 681.294 | 84.258 | 60.512 | 68.940 | 64.091 |
Uitgaven
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de uitgaven van het provinciefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 naar de stand ontwerpbegroting 2014.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.138.214 | 1.131.694 | 962.912 | 944.233 | 953.161 | 948.312 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013: | ||||||
1) BTW-compensatiefonds | – 25.821 | – 66.160 | – 66.160 | – 66.160 | – 66.160 | |
2a) RA A9 Minder provincies | – 5.000 | – 10.000 | – 15.000 | – 20.000 | ||
2b) RA I92 Publieke omroep | – 142.000 | – 142.000 | – 142.000 | – 142.000 | – 142.000 | |
3) Accres tranche 2014 | 90.858 | 90.858 | 90.858 | 90.858 | 90.858 | |
Overige mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | 389.678 | 37.876 | – 9.597 | – 14.316 | – 14.816 | – 14.816 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.527.892 | 1.092.607 | 831.013 | 802.615 | 806.043 | 796.194 |
Mutaties nog niet eerder opgenomen in een begrotingsstuk: | ||||||
4) Accres tranche 2012 (incidenteel) | – 8.682 | |||||
5) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) | 100 | |||||
6) Bedrijventerreinen (Toppergelden) (decentralisatie-uitkering) | 2.100 | 100 | 100 | |||
7) Nationale gebiedsontwikkelingen (decentralisatie-uitkering) | 8.407 | 146 | 248 | |||
8) Invoeringskosten decentralisatie jeugdzorg (decentralisatie-uitkering) | 1.950 | |||||
9) Life Sciences Park Oss (decentralisatie-uitkering) | 1.600 | |||||
10) Green Deal (decentralisatie-uitkering) | 208 | |||||
11a) DU Ontwikkel / OEM variabel (algemene uitkering) | 8.544 | – 427.797 | ||||
11b) DU Ontwikkel / OEM variabel (decentralisatie-uitkering) | – 8.544 | 427.797 | ||||
12) Natuur (integratie-uitkering) | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | |
13a) Accres tranche 2013 | – 1.859 | – 1.859 | – 1.859 | – 1.859 | – 1.859 | – 1.859 |
13b) Accres tranche 2014 | – 25.957 | – 25.957 | – 25.957 | – 25.957 | – 25.957 | |
Totaal nieuwe mutaties | 1.874 | 79.380 | 77.532 | 77.184 | 77.184 | 77.184 |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.529.766 | 1.171.987 | 908.545 | 879.799 | 883.227 | 873.378 |
Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering | 451.542 | 345.268 | 719.187 | 714.187 | 709.187 | 704.187 |
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen | 393.551 | 145.325 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 |
Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 684.573 | 681.294 | 84.258 | 60.512 | 68.940 | 64.091 |
Toelichting op de nieuwe mutaties
Onderstaand worden de mutaties toegelicht voor zover nog niet eerder toegelicht in een begrotingsstuk. De «overige mutaties 1e suppletoire begroting 2013» zijn toegelicht in de 1e suppletoire begroting 2013 (Tweede Kamer, 2012–2013, 33 640 C, nrs. 1 en 2).
1) BTW-compensatiefonds
In het regeerakkoord Rutte II is afgesproken om het BTW-compensatiefonds (BCF) af te schaffen. In het Financieel akkoord tussen Rijk en medeoverheden van 18 januari 2013 (Tweede Kamer, 2012–2013, 33 400 C, nr. 7) is echter overeengekomen dat het kabinet zal afzien van de voorgenomen afschaffing. Daarbij geldt dat de in het regeerakkoord opgenomen korting gehandhaafd blijft. Het bedrag is als volgt opgebouwd:
-
a) Terugdraaien uitname met betrekking tot de btw-correctie in de begroting 2013 van € 5,297 miljoen vanaf 2014 in verband met verhoging van de btw met 2 procentpunt per 1 oktober 2012 (Tweede Kamer, 2012–2013, 33 400 C, nr. 2).
-
b) Een uitname van € 31,118 miljoen vanaf 2014 in verband met de financiering via het provinciefonds van de automatische compensatie via het BCF voor de btw-verhoging.
-
c) Een taakstellende structurele korting van € 40,339 miljoen vanaf 2015, mede als gevolg van de hogere groei van het BCF de afgelopen jaren ten opzichte van de accrespercentages.
2a) RA A9 Minder provincies
Betreft maatregel A9 in het regeerakkoord Rutte II. Korting op het provinciefonds van € 5 miljoen in 2015 oplopend tot € 75 miljoen in 2025 in verband met besparingen die ontstaan door schaalvoordelen, verminderen van toezicht en vereenvoudiging van regelgeving en minder dubbeling van taken door een opschaling van provincies.
2b) RA I92 Publieke omroep
Betreft maatregel I9 in het regeerakkoord Rutte II. De bezuiniging op de publieke omroep wordt onder andere ingevuld door een efficiencytaakstelling bij het centraliseren van het budget voor de regionale omroepen. Hiervoor vindt een uitname uit het provinciefonds plaats per 2014 van € 142 miljoen. Naar aanleiding van een toezegging van de staatssecretaris van OCW aan de Tweede Kamer wordt momenteel onderzoek gedaan naar de actuele uitgaven van provincies aan de regionale omroepen. Over de uitkomsten zal bestuurlijk overleg plaatsvinden tussen IPO en OCW.
3) Accres tranche 2014
Het gemeentefonds en het provinciefonds ontwikkelen zich evenredig met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU). Nemen de NGRU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van de fondsen toe. Bij een afname van de NGRU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van de fondsen als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Het accres van tranche 2014 bedraagt voor het provinciefonds € 90,858 miljoen.
4) Accres tranche 2012 (incidenteel)
Voor 2012 is het accres verlaagd met € 15,714 miljoen. Voor 2012 is een deel (€ – 7,032 miljoen) reeds verwerkt in de 1e suppletoire begroting 2013 (Tweede Kamer, 2012–2013, 33 640 C, nrs. 1 en 2). Het restant (€ – 8,682 miljoen) wordt opgenomen in voorliggende begroting.
5) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)
Aan de provincie Noord-Brabant wordt € 100.000 toegekend ten behoeve van de detachering van de informatiemanager.
6) Bedrijventerreinen (Toppergelden) (decentralisatie-uitkering)
In het kader van het convenant Bedrijventerreinen 2010–2020 worden middelen voor de uitvoering van het besluit Topper gedecentraliseerd. In dat kader ontvangt de provincie Noord-Holland voor het project ter verbetering van de interne ontsluiting «De Pijp» in 2013 € 2,1 miljoen en daarnaast € 100.000 in 2014 en 2015.
7) Nationale gebiedsontwikkelingen (decentralisatie-uitkering)
De provincie Gelderland ontvangt voor het project «Traverse Dieren» over 2013 t/m 2015 alsnog het ingehouden btw-deel van de decentralisatie-uitkering. Daarnaast ontvangt de provincie Limburg in 2013 in totaal € 8,25 miljoen voor de proceskosten van de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum.
8) Invoeringskosten decentralisatie jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)
Voor 2014 is € 16 miljoen beschikbaar voor de invoeringskosten van de decentralisatie van de jeugdzorg. Daarvan is een deel (€ 13,6 miljoen) beschikbaar voor gemeenten en voor onderzoek, congressen, het transitiebureau en andere ondersteunende activiteiten. Aan de provincies wordt in 2014 € 1,95 miljoen beschikbaar gesteld en aan de grootstedelijke regio’s € 0,45 miljoen.
9) Life Sciences Park Oss (decentralisatie-uitkering)
Ten behoeve van de realisatie en exploitatie van het project Life Sciences Park Oss (Pivot Park) ontvangt de provincie Noord-Brabant € 1,6 miljoen in 2013 via een decentralisatie-uitkering uit het provinciefonds.
10) Green Deal (decentralisatie-uitkering)
Ter uitvoering van de Green Deal met de Metropoolregio Amsterdam wordt aan de provincie Noord-Holland in 2013 € 208.000 toegekend.
11a en b) DU Ontwikkel / OEM variabel
In het nieuwe verdeelmodel van het provinciefonds per 1 januari 2012 wordt onderscheid gemaakt tussen beheer- en ontwikkeltaken, omdat beide andere verdeelcriteria vragen. Het beheerdeel omvat de vaste jaarlijks terugkerende kosten, bijvoorbeeld het betalen van de salarissen, onderhoud provinciehuis, wegen, groen, etc. Het ontwikkeldeel van het provinciefonds betreft taken zoals aanleg van nieuwe wegen, integrale gebiedsontwikkeling in het landelijk gebied, natuur en bodemsanering, maar ook taken met betrekking tot buitengewone groei en krimp. Om verdeeltechnische redenen is er voor gekozen om een deel van het bedrag dat gemoeid is met de ontwikkeltaken via een decentralisatie-uitkering (DU Ontwikkel/OEM variabel) uit te betalen aan de provincies.
In het verdeelmodel wordt er ook rekening mee gehouden dat provincies in staat zijn een deel van de hun taken (ijkpunten) te financieren met eigen inkomsten uit de zogenaamde «overige eigen middelen» (OEM). De OEM in het nieuwe verdeelmodel wordt samengesteld uit twee onderdelen. Er is een vast deel van 5,48% dat wordt verondersteld voor alle provincies. Dit vaste deel is op voorhand in mindering gebracht op alle maatstaven en op de nieuwe decentralisatie-uitkering. Voor het variabele deel is gekozen om 35% van de inkomsten uit energiebedrijven (situatie in 2016) mee te nemen met een fictief rendement van 3%. Dit deel wordt in mindering gebracht op de bovenstaand beschreven bedragen van de decentralisatie-uitkering.
De op deze manier ontstane «DU Ontwikkel / OEM variabel» bedraagt in 2013 € 407,805 miljoen. Dat is € 8,544 miljoen minder dan in de 1e suppletoire begroting van 2013 was vermeld. In 2014 bedraagt de uitkering € 427,797 miljoen.
12) Natuur (integratie-uitkering)
In het Onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur hebben het Rijk en de provincies afspraken gemaakt over de decentralisatie van het natuurbeleid. In het Onderhandelingsakkoord is afgesproken dat de provincies met ingang van 2014 verantwoordelijk zijn voor het beheer van de EHS en daarvoor jaarlijks € 105 miljoen krijgen via het provinciefonds.
13a en b) Accres tranche 2013 en 2014
Het gemeente- en provinciefonds ontwikkelen zich evenredig met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU). Nemen de NGRU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van de fondsen toe. Bij een afname van de NGRU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van de fondsen als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Het accres van tranche 2013 bedraagt – € 15,612 miljoen. Dat is € 1,859 miljoen minder dan waar bij voorjaarsnota 2013 vanuit werd gegaan. Het accres van tranche 2014 bedraagt € 64,901 miljoen. Dat is € 25,957 miljoen minder dan waar bij voorjaarsnota 2013 vanuit werd gegaan.