3.1.1 Begroting van baten en lasten
Realisatie 2012 | Ontwerp 2013 | Ontwerp 2014 | Ontwerp 2015 | Ontwerp 2016 | Ontwerp 2017 | Ontwerp 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 151 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Opbrengst overige departementen | 17.763 | 18.022 | 17.977 | 17.699 | 17.676 | 17.676 | 17.676 |
Opbrengsten derden | 2.781 | 2.650 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | 3.050 |
Rentebaten | 63 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Vrijval voorzieningen | 299 | 300 | 742 | 742 | 0 | 0 | 0 |
Buitengewone baten | 355 | ||||||
Exploitatie bijdrage | |||||||
Totaal baten | 21.412 | 21.052 | 21.849 | 21.571 | 20.806 | 20.806 | 20.806 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 5.248 | 6.103 | 6.116 | 6.116 | 6.116 | 6.116 | 6.116 |
– waarvan eigen personeel | 5.168 | 5.998 | 6.086 | 6.086 | 6.086 | 6.086 | 6.086 |
– waarvan externe inhuur | 79 | 105 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Materiele kosten | 12.383 | 14.339 | 15.046 | 14.768 | 14.003 | 14.003 | 14.003 |
– waarvan ICT | 1.103 | 950 | 1.025 | 1.025 | 1.025 | 1.025 | 1.025 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 3.355 | 3.250 | 3.250 | 3.250 | 2.950 | 2.950 | 2.950 |
Rentelasten | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 464 | 410 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 |
Immaterieel | 130 | 195 | 227 | 227 | 227 | 227 | 227 |
Dotaties voorzieningen | 930 | ||||||
Buitengewone lasten | 1.232 | ||||||
Totaal lasten | 20.390 | 21.047 | 21.849 | 21.571 | 20.806 | 20.806 | 20.806 |
Saldo van baten en lasten | 1.021 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Opbrengsten moederdepartement
De opbrengsten betreffen opslag voor de Douane.
Opbrengsten overige departementen
-
• Met het Openbaar Ministerie is in 2012 een 5-jarig dienstverleningsmodel afgesloten met betrekking tot vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van in beslaggenomen goederen. De totale inkomsten zijn geraamd op € 9,2 mln. Daarnaast wordt € 0,1 mln. ontvangen voor deelname in het Beslagportaal;
-
• Domeinen Roerende Zaken voert in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie in het kader van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt de landelijke logistieke coördinatie van de ontmantelingen van hennepkwekerijen. De geraamde baten bedragen € 7,1 mln;
-
• Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het CJIB (€ 0,2 mln.), Defensie (€ 0,1 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,2 mln.);
-
• Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,7 mln.);
-
• Rijksmarktplaats voor kantoormeubilair en benodigdheden en overige opbrengsten (€ 0,4 mln.);
Opbrengsten derden
De opbrengsten bestaan met name uit opgelden (€ 2,9 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontbonden verkopen en opbrengsten van kentekenbewijzen bij verkoop van voertuigen (€ 0,2 mln.).
Vrijval voorzieningen
DRZ heeft in 2011 een reorganisatievoorziening opgebouwd voor toekomstige personele kosten. Deze voorziening valt jaarlijks (in 2014: € 0,3 mln.) gedeeltelijk vrij.
Voor de freeze van de gebruikersvergoeding van het pand in Bleiswijk heeft DRZ een voorziening genomen. Deze valt voor 50% vrij in 2014 (€ 0,4 mln.) en voor 50% in 2015.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,1 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft een formatie (101,8 fte) waarvan 97,6 fte is ingezet. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 60.196.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:
-
• Huren Rijksgebouwendienst (RGD) € 3,3 mln.
-
• Overige huisvestingkosten € 1,0 mln.
-
• Vernietigingskosten hennepkwekerijen € 6,0 mln.
-
• Vernietigingskosten vuurwerk en overige in beslaggenomen goederen € 0,7 mln.
-
• Automatisering € 1,0 mln.
-
• Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen € 0,8 mln.
-
• Bedrijfsmiddelen € 0,3 mln.
-
• Courtage bemiddeling verkoop € 0,4 mln.
-
• Schadeuitkeringen € 0,2 mln.
-
• Reis- en verblijfkosten, bureaukosten en communicatie € 0,4 mln.
-
• Taxatie- en bemiddeling, externe opslag, kosten kentekens, advies- en overige kosten € 0,9 mln.
Totaal € 15,0 mln.
Afschrijvingen
Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van het Beslagportaal, aanpassing barcodering, Rijksmarktplaats, digitaal loket en digi-inkoop. Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met beveiliging, voertuigen, een heftruck, accu’s, camera’s, gereedschappen en verbouwing.
3.1.2 Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht voor het jaar 2014 (x € 1.000)
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 6.226 | 5.008 | 5.518 | 5.163 | 4.808 | 5.195 | 5.582 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2.102 | 610 | – 55 | – 55 | 687 | 687 | 687 |
3a. –/– Totaal investeringen | – 780 | – 100 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 24 | ||||||
3 Totaal investeringskasstroom | – 756 | – 100 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
4a. –/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 2.564 | ||||||
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | |||||||
4c. –/– Aflossingen op leningen | |||||||
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | |||||||
4 Totaal financieringskasstroom | – 2.564 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 5.008 | 5.518 | 5.163 | 4.808 | 5.195 | 5.582 | 5.969 |
Toelichting
De geraamde investeringen (€ 0,3 mln.) worden aangewend t.b.v. poolauto’s, aanpassing van het gebouwbeheerssysteem te Bleiswijk, vloerbedekking, camera’s, een heftruck, accu’s, gereedschappen en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.
3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren
Indicatoren | Realisatie 2012 | OB 2013 | OB 2014 | OB 2015 | OB 2016 | OB 2017 | OB 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekking | 105% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Bewaartaak | 96% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Hennep | 114% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Verkooptaak | 98% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging datadragers | 208% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging vuurwerk | 86% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur) | 97,6 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 |
Omzet per productgroep *€ 1.000 | |||||||
Bewaren | 9.871 | 9.239 | 8.998 | 8.739 | 8.716 | 8.716 | 8.716 |
Verkopen | 2.781 | 2.650 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | 3.050 |
Vernietiging datadragers | 1.151 | 525 | 710 | 710 | 710 | 710 | 710 |
Verwerking vuurwerk | 1.338 | 1.500 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Vernietiging hennep | 5.554 | 6.808 | 7.119 | 7.100 | 7.100 | 7.100 | 7.100 |
Totale omzet | 20.694 | 20.722 | 21.077 | 20.799 | 20.776 | 20.776 | 20.776 |
Saldo van baten en lasten (%) | 5% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Betalingstermijn facturen – binnen 30 dagen | 91% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gegrond aantal klachten DRZ – categorie | |||||||
verkoop | 1,5% | < 0,8% | < 0,8% | < 0,8% | < 0,8% | < 0,8% | < 0,8% |
opslag | 0,3% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% |
art. 117 Sv schadeloosstelling | 7,5% | < 7% | < 7% | < 7% | < 7% | < 7% | < 7% |
Uitvoering kwaliteitsprogramma | 90% | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Klanttevredenheid | – | – | 7.0 | – | 7.0 | – | – |
Kostendekkendheid DRZ
De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2014 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.
Omzet naar productgroep
Bewaren: Bewaren betreft een breed begrip voor DRZ. Deze categorie bevat omzet die gepaard gaat met het ten uitvoer brengen van de wettelijke taak opslag en verwerking van inbeslaggenomen goederen. Ook het vervoer van en naar de opslaglocatie valt hieronder.
Verkopen: de omzet van de verkopen neemt toe als gevolg van verkopen via een veilinghuis. Dit geldt voor een groot deel van de goederen.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Betalingstermijn facturen (%)
De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden bedraagt 30 dagen. De norm is dat 90% binnen deze termijn betaald wordt.
Gegrond aantal klachten (%)
Eind 2011 is geconstateerd dat de indicator van 20% gegrond niet aansluit bij de verschillende klachtenstromen. Besloten is de indicator te herzien en op te splitsen naar: de categorieën verkoop, opslag en artikel 117 Sv. Deze klachten worden respectievelijk afgezet tegen het aantal kavels, aantal teruggegeven goeddetails en aantal geboekte schadeloosstellingen. Dat levert onderstaande normering op:
Klachten categorie | Norm |
---|---|
Verkoop | < 0,8% |
Opslag | < 0,5% |
Art. 117 Sv schadeloosstelling | < 7% |
Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)
Het kwaliteitsprogramma (verbijzonderde interne controle plan) zal ten minste voor 90% uitgevoerd worden.
Klanttevredenheid
Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant. De meting van klanttevredenheid zal plaatsvinden in 2014.