Base description which applies to whole site

3.1 Domeinen Roerende Zaken

3.1.1 Begroting van baten en lasten

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2014 (x € 1.000)
 

Realisatie

2012

Ontwerp

2013

Ontwerp

2014

Ontwerp

2015

Ontwerp

2016

Ontwerp

2017

Ontwerp

2018

Baten

             

Opbrengst moederdepartement

151

50

50

50

50

50

50

Opbrengst overige departementen

17.763

18.022

17.977

17.699

17.676

17.676

17.676

Opbrengsten derden

2.781

2.650

3.050

3.050

3.050

3.050

3.050

Rentebaten

63

30

30

30

30

30

30

Vrijval voorzieningen

299

300

742

742

0

0

0

Buitengewone baten

355

           

Exploitatie bijdrage

             

Totaal baten

21.412

21.052

21.849

21.571

20.806

20.806

20.806

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

Personele kosten

5.248

6.103

6.116

6.116

6.116

6.116

6.116

– waarvan eigen personeel

5.168

5.998

6.086

6.086

6.086

6.086

6.086

– waarvan externe inhuur

79

105

30

30

30

30

30

Materiele kosten

12.383

14.339

15.046

14.768

14.003

14.003

14.003

– waarvan ICT

1.103

950

1.025

1.025

1.025

1.025

1.025

– waarvan bijdrage aan SSO's

3.355

3.250

3.250

3.250

2.950

2.950

2.950

Rentelasten

4

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

             

Materieel

464

410

460

460

460

460

460

Immaterieel

130

195

227

227

227

227

227

Dotaties voorzieningen

930

           

Buitengewone lasten

1.232

           

Totaal lasten

20.390

21.047

21.849

21.571

20.806

20.806

20.806

               

Saldo van baten en lasten

1.021

5

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Opbrengsten moederdepartement

De opbrengsten betreffen opslag voor de Douane.

Opbrengsten overige departementen

  • Met het Openbaar Ministerie is in 2012 een 5-jarig dienstverleningsmodel afgesloten met betrekking tot vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van in beslaggenomen goederen. De totale inkomsten zijn geraamd op € 9,2 mln. Daarnaast wordt € 0,1 mln. ontvangen voor deelname in het Beslagportaal;

  • Domeinen Roerende Zaken voert in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie in het kader van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt de landelijke logistieke coördinatie van de ontmantelingen van hennepkwekerijen. De geraamde baten bedragen € 7,1 mln;

  • Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het CJIB (€ 0,2 mln.), Defensie (€ 0,1 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,2 mln.);

  • Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,7 mln.);

  • Rijksmarktplaats voor kantoormeubilair en benodigdheden en overige opbrengsten (€ 0,4 mln.);

Opbrengsten derden

De opbrengsten bestaan met name uit opgelden (€ 2,9 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontbonden verkopen en opbrengsten van kentekenbewijzen bij verkoop van voertuigen (€ 0,2 mln.).

Vrijval voorzieningen

DRZ heeft in 2011 een reorganisatievoorziening opgebouwd voor toekomstige personele kosten. Deze voorziening valt jaarlijks (in 2014: € 0,3 mln.) gedeeltelijk vrij.

Voor de freeze van de gebruikersvergoeding van het pand in Bleiswijk heeft DRZ een voorziening genomen. Deze valt voor 50% vrij in 2014 (€ 0,4 mln.) en voor 50% in 2015.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,1 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft een formatie (101,8 fte) waarvan 97,6 fte is ingezet. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 60.196.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:

  • Huren Rijksgebouwendienst (RGD) € 3,3 mln.

  • Overige huisvestingkosten € 1,0 mln.

  • Vernietigingskosten hennepkwekerijen € 6,0 mln.

  • Vernietigingskosten vuurwerk en overige in beslaggenomen goederen € 0,7 mln.

  • Automatisering € 1,0 mln.

  • Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen € 0,8 mln.

  • Bedrijfsmiddelen € 0,3 mln.

  • Courtage bemiddeling verkoop € 0,4 mln.

  • Schadeuitkeringen € 0,2 mln.

  • Reis- en verblijfkosten, bureaukosten en communicatie € 0,4 mln.

  • Taxatie- en bemiddeling, externe opslag, kosten kentekens, advies- en overige kosten € 0,9 mln.

Totaal € 15,0 mln.

Afschrijvingen

Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van het Beslagportaal, aanpassing barcodering, Rijksmarktplaats, digitaal loket en digi-inkoop. Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met beveiliging, voertuigen, een heftruck, accu’s, camera’s, gereedschappen en verbouwing.

3.1.2 Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2014 (x € 1.000)

Kasstroomoverzicht (x € 1.000)
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

1. Rekening courant RHB 1/1

6.226

5.008

5.518

5.163

4.808

5.195

5.582

               

2. Totaal operationele kasstroom

2.102

610

– 55

– 55

687

687

687

               

3a. –/– Totaal investeringen

– 780

– 100

– 300

– 300

– 300

– 300

– 300

3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

24

           

3 Totaal investeringskasstroom

– 756

– 100

– 300

– 300

– 300

– 300

– 300

               

4a. –/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 2.564

           

4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement

             

4c. –/– Aflossingen op leningen

             

4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit

             

4 Totaal financieringskasstroom

– 2.564

0

0

0

0

0

0

               

5. Rekening courant RHB 31/12

5.008

5.518

5.163

4.808

5.195

5.582

5.969

Toelichting

De geraamde investeringen (€ 0,3 mln.) worden aangewend t.b.v. poolauto’s, aanpassing van het gebouwbeheerssysteem te Bleiswijk, vloerbedekking, camera’s, een heftruck, accu’s, gereedschappen en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.

3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren
Doelmatigheidsindicatoren

Indicatoren

Realisatie

2012

OB

2013

OB

2014

OB

2015

OB

2016

OB

2017

OB

2018

Kostendekking

105%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Bewaartaak

96%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Hennep

114%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Verkooptaak

98%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging datadragers

208%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging vuurwerk

86%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

             

FTE-totaal (excl. Externe inhuur)

97,6

101,8

101,8

101,8

101,8

101,8

101,8

               

Omzet per productgroep *€ 1.000

             

Bewaren

9.871

9.239

8.998

8.739

8.716

8.716

8.716

Verkopen

2.781

2.650

3.050

3.050

3.050

3.050

3.050

Vernietiging datadragers

1.151

525

710

710

710

710

710

Verwerking vuurwerk

1.338

1.500

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

Vernietiging hennep

5.554

6.808

7.119

7.100

7.100

7.100

7.100

Totale omzet

20.694

20.722

21.077

20.799

20.776

20.776

20.776

             

Saldo van baten en lasten (%)

5%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

               

Betalingstermijn facturen – binnen 30 dagen

91%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

               

Gegrond aantal klachten DRZ – categorie

             

verkoop

1,5%

< 0,8%

< 0,8%

< 0,8%

< 0,8%

< 0,8%

< 0,8%

opslag

0,3%

< 0,5%

< 0,5%

< 0,5%

< 0,5%

< 0,5%

< 0,5%

art. 117 Sv schadeloosstelling

7,5%

< 7%

< 7%

< 7%

< 7%

< 7%

< 7%

               

Uitvoering kwaliteitsprogramma

90%

100%

90%

90%

90%

90%

90%

             

Klanttevredenheid

7.0

7.0

Kostendekkendheid DRZ

De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2014 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.

Omzet naar productgroep

Bewaren: Bewaren betreft een breed begrip voor DRZ. Deze categorie bevat omzet die gepaard gaat met het ten uitvoer brengen van de wettelijke taak opslag en verwerking van inbeslaggenomen goederen. Ook het vervoer van en naar de opslaglocatie valt hieronder.

Verkopen: de omzet van de verkopen neemt toe als gevolg van verkopen via een veilinghuis. Dit geldt voor een groot deel van de goederen.

FTE-totaal

Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Betalingstermijn facturen (%)

De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden bedraagt 30 dagen. De norm is dat 90% binnen deze termijn betaald wordt.

Gegrond aantal klachten (%)

Eind 2011 is geconstateerd dat de indicator van 20% gegrond niet aansluit bij de verschillende klachtenstromen. Besloten is de indicator te herzien en op te splitsen naar: de categorieën verkoop, opslag en artikel 117 Sv. Deze klachten worden respectievelijk afgezet tegen het aantal kavels, aantal teruggegeven goeddetails en aantal geboekte schadeloosstellingen. Dat levert onderstaande normering op:

Klachten categorie

Norm

Verkoop

< 0,8%

Opslag

< 0,5%

Art. 117 Sv schadeloosstelling

< 7%

Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)

Het kwaliteitsprogramma (verbijzonderde interne controle plan) zal ten minste voor 90% uitgevoerd worden.

Klanttevredenheid

Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant. De meting van klanttevredenheid zal plaatsvinden in 2014.

Licence