De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
DJI levert een bijdrage aan de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, vreemdelingenbewaring en justitiële sancties jeugd (zie ook artikelonderdelen 34.3, 35.3 en 37.3).
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 2.145.851 | 2.215.224 | 2.089.729 | 2.096.959 | 2.046.985 | 1.934.992 | 1.901.314 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 112.889 | 100.402 | 59.791 | 59.494 | 59.487 | 59.054 | 59.054 |
Rentebaten | 205 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Vrijval voorzieningen | 4.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 2.263.161 | 2.315.876 | 2.149.770 | 2.156.703 | 2.106.722 | 1.994.296 | 1.960.618 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.258.738 | 1.310.883 | 1.224.694 | 1.160.549 | 1.163.247 | 1.054.753 | 1.032.632 |
Personele kosten | 1.039.512 | 1.025.339 | 1.019.507 | 957.194 | 962.953 | 855.528 | 838.495 |
– waarvan eigen personeel | 980.126 | 983.339 | 980.507 | 922.194 | 929.953 | 825.528 | 808.495 |
– waarvan externe inhuur | 59.386 | 42.000 | 39.000 | 35.000 | 33.000 | 30.000 | 30.000 |
Materiële kosten | 219.226 | 285.544 | 205.187 | 203.355 | 200.294 | 199.225 | 194.137 |
– waarvan ICT | 91.969 | 102.400 | 100.300 | 109.500 | 107.900 | 107.400 | 107.100 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s (excl. bijdrage aan RGD voor justitiële inrichtingen) | 9.279 | 10.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Materiele programmakosten | 956.501 | 945.112 | 1.021.079 | 957.261 | 992.372 | 859.816 | 850.986 |
Rentelasten | 2.299 | 2.644 | 2.409 | 2.302 | 2.161 | 2.010 | 1.827 |
Afschrijvingskosten | 49.801 | 48.024 | 47.343 | 42.428 | 39.347 | 36.407 | 35.363 |
– materieel | 45.015 | 43.411 | 42.997 | 38.482 | 35.723 | 32.964 | 32.063 |
– waarvan ICT | 7.201 | 6.512 | 6.450 | 5.772 | 5.358 | 4.945 | 4.809 |
– immaterieel | 4.786 | 4.613 | 4.346 | 3 946 | 3.624 | 3.443 | 3.300 |
Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 55.063 | 14.113 | 15.345 | 33.263 | 32.795 | 46.210 | 39.810 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.322.401 | 2.320.776 | 2.310.870 | 2.195.803 | 2.229.922 | 1.999.196 | 1.960.618 |
Saldo van baten en lasten | – 59.240 | – 4.900 | – 161.100 | – 39.100 | – 123.200 | – 4.900 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | – 2,6% | – 2,1% | – 7,5% | – 1,8% | – 5,8% | – 0,2% | 0% |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Regeer- en Begrotingsakkoord).
Op 19 juni 2013 is de Kamer geïnformeerd over het Masterplan DJI (Kamerstukken TK, 24 587 nr. 535). In het Masterplan wordt onder meer ingezet op elektronische detentie en uitbreiding van het aantal meerpersoonscellen. De uitvoering van het Masterplan DJI heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën, zie ook de verticale toelichting (internetbijlage 2 bij de Miljoenennota) van hoofdstuk 86 aanvullende post algemeen. Doordat de benodigde middelen vooralsnog bij het Ministerie van Financiën staan gereserveerd en niet op de VenJ-begroting, ontstaat een negatief saldo van baten en lasten. Besluitvorming over het toevoegen van deze reservering aan de begroting van VenJ vindt jaarlijks plaats in de Najaarsnota.
Onderstaand wordt de beschikbare reeks voor DJI op de aanvullende post weergegeven.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beschikbaar op aanvullende post (hoofdstuk 86) | 106,0 | 158,6 | 34,1 | 58,3 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt de meerjarige begroting van baten en lasten PxQ onderbouwd.
PxQ -onderbouwing
Omschrijving | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikelonderdeel 34.3: | ||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit) | 1.032,1 | 1.005,8 | 978,0 | 968,6 | 972,7 | 968,7 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 8,6 | 14,8 | 22,2 | 22,5 | 22,5 | 22,5 |
– Intramurale forensische zorg in GW | 97,3 | 88,0 | 87,4 | 87,4 | 87,4 | 87,4 |
– FPC’s/forensische zorg | 345,9 | 332,8 | 312,9 | 286,3 | 269,2 | 262,5 |
– Intramurale forensische zorg in GGZ-inst. | 223,5 | 230,4 | 233,2 | 238,3 | 235,2 | 235,5 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 59,2 | 55,0 | 55,0 | 55,0 | 56,0 | 56,0 |
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 142,6 | 116,8 | 81,3 | 65,4 | 65,4 | 65,4 |
Artikelonderdeel 35.3: | ||||||
– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 163,5 | 144,2 | 143 | 142 | 138,8 | 138,8 |
Subtotaal volgens PxQ | 2.072,7 | 1.987,8 | 1.913,0 | 1.865,5 | 1.847,2 | 1.836,8 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 9,4 | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Arbeid | 11,8 | 11,6 | 11,3 | 11,3 | 11,3 | 11,3 |
Verdrag België | 40,1 | |||||
Overige / diversen | 48,8 | 48,5 | 48,5 | 48,5 | 48,1 | 48,1 |
Frictiekosten Masterplan DJI (personeel) | 4,0 | 5,0 | 104,0 | 119,0 | 27,0 | 0 |
Frictiekosten Masterplan DJI (huisvesting/inventaris) | 5,1 | 161,3 | 49,8 | 129,7 | 11,1 | 0 |
Overig niet in PxQ begrepen 1 | 124,1 | 87,4 | 59,9 | 46,6 | 45,2 | 55,1 |
Totaal lasten | 2.320,8 | 2.310,9 | 2.195,8 | 2.229,9 | 1999,2 | 1.960,6 |
Het kabinet heeft besloten tot een aanvullend bezuinigingspakket van structureel € 6 mld. Dit pakket is noodzakelijk om de overheidsfinanciën weer in lijn te brengen met de economische realiteit. De departementale begrotingen leveren een budgettaire bijdrage leveren ter gedeeltelijke invulling van de bezuinigingspakket. De bijdrage van VenJ hierin bedraagt € 23,6 mln. Hiervan slaat € 4,1 mln. neer bij DJI. Deze is vooralsnog verwerkt in de post «overig niet in P*Q begrepen».
Toelichting meerjarige PxQ-onderbouwing
In bovenstaande tabel is per artikelonderdeel de uitkomst volgens de PxQ-systematiek gepresenteerd. De per artikelonderdeel gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in het Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,3 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen. De bedragen onder de posten «frictiekosten Masterplan DJI» hebben betrekking op de frictiekosten personeel en afkoop boekwaarde van justitiële inrichtingen aan de Rijksgebouwendienst. Onder de post «overig niet in PxQ begrepen» zijn met name (incidentele) kosten opgenomen en middelen voor flankerend beleid die geen onderdeel zijn van de kostprijzen.
Baten
Omzet moederdepartement
Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.
Omzet derden
Arbeid
Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
Verdrag België
Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het verdrag was in eerste instantie voor 3 jaar (2010 tot en met 2012) afgesloten, maar is vooralsnog met een jaar verlengd (tot 2014). Het gaat om 650 detentieplaatsen. Gesprekken over toekomstige verlenging hebben nog niet geresulteerd in een besluit of overeenkomst.
Overig / diversen
Het gaat hier voornamelijk om de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld rentepercentage van 0,3%.
Lasten
Personele kosten
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel: | |||||||
– Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 |
– Aantal fte’s | 16.140 | 15.988 | 15.500 | 15.000 | 14.500 | 14.140 | 14.140 |
Ambtelijk personeel | 932.121 | 911.339 | 914.507 | 762.194 | 757.953 | 749.528 | 759.495 |
Reiskosten woon-/standplaats | 23.145 | 23.000 | 20.000 | 19.000 | 18.000 | 17.000 | 17.000 |
Overige personele kosten | – 5.494 | 49.000 | 46.000 | 141.000 | 154.000 | 59.000 | 32.000 |
Externe inhuur | 59.386 | 42.000 | 39.000 | 35.000 | 33.000 | 30.000 | 30.000 |
Totaal | 1.039.512 | 1.025.339 | 1.019.507 | 957.194 | 962.953 | 855.528 | 838.495 |
Toelichting
DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (dat wil zeggen inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in vraag en aanbod van capaciteit. Ook de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder andere post-actieven geraamd.
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële apparaatskosten opgenomen. Dit betreft met name de DJI-brede ICT-kosten, bijdragen aan SSO’s ten behoeve van huisvesting hoofdkantoor DJI en interne SSC’s van DJI. Verder vallen onder deze post ook de personeelsgebonden exploitatiekosten en bureaukosten.
Materiële programmakosten
Onder deze post zijn de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt aan de ontwikkeling van de capaciteit.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere inrichtingen | 319.303 | 323.887 | 323.464 | 308.250 | 294.627 | 283.617 | 284.320 |
Bijdrage aan RGD voor Rijks Justitiële Inrichtingen | 291.989 | 293.788 | 372.683 | 324.798 | 372.335 | 253.778 | 243.978 |
Inkoopplaatsen forensische zorg | 259.334 | 241.937 | 239.432 | 238.713 | 241.910 | 241.921 | 242.188 |
Kosten Justitieel ingeslotenen (rijksinrichtingen) | 80.970 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 78.000 | 75.000 | 75.000 |
Overige kosten (o.a. kosten arrestanten op politiebureaus) | 4.905 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Totaal | 956.501 | 945.112 | 1.021.079 | 957.261 | 992.372 | 859.816 | 850.986 |
De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en tbs-inrichtingen alsmede de tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten voor Rijks Justitiële Inrichtingen. De grote fluctuaties tussen de jaren houdt verband met de afkoop boekwaarde van Justitiële Inrichtingen aan de Rijksgebouwendienst. Ook de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader is onder de post materiële programmakosten opgenomen.
De kosten Justitieel ingeslotenen betreffen de kosten die verband houden met de detentie (voeding, bewassing, geneeskundige verzorging, hygiënische zorg, recreatie/educatie, etc.). Onder de post «overig» zijn voornamelijk de kosten van arrestanten op politiebureaus opgenomen.
Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 2,3% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:
-
– inventaris/installaties 5–10 jaar
-
– computerhard- en software 3–5 jaar
-
– vervoermiddelen 4–5 jaar
-
– overige materiële vaste activa 2–5 jaar
-
– immateriële vaste activa 2–5 jaar
Overige kosten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).
Kasstroomoverzicht
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening Courant RHB 1 januari | 160.410 | 41.934 | 113.479 | 119.237 | 119.132 | 112.679 | 106.604 |
2 | Totaal operationele kasstroom | – 68.894 | 88.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 30.000 | 35.000 |
3a | Totale investeringen | – 64.234 | – 40.500 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 11.482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 52.752 | – 40.500 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 | – 36.300 |
4a | eenmalige uitkering aan departement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b | eenmalige uitkering door departement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c | aflossing op leningen | – 11.830 | – 14.455 | – 19.243 | – 23.305 | – 28.653 | – 32.275 | – 32.923 |
4d | beroep op leenfaciliteit | 15.000 | 38.500 | 36.300 | 34.500 | 33.500 | 32.500 | 31.500 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 3.170 | 24.045 | 17.058 | 11.195 | 4.848 | 225 | – 1.423 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december | 41.934 | 113.479 | 119.237 | 119.132 | 112.679 | 106.604 | 103.882 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.
In 2014 zijn de volgende investeringen gepland:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding | Totaal |
---|---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 10.000 | 1.900 | 11.900 |
Inventaris/installaties | 9.800 | 1.700 | 11.500 |
Automatisering | 9.600 | 1.000 | 10.600 |
Vervoermiddelen | 2.000 | 300 | 2.300 |
Overige materiële activa | – | – | – |
Totaal | 31.400 | 4.900 | 36.300 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Omschrijving | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Detentiecentrum Rotterdam | 13,0 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 |
Justitieel Complex Schiphol | 1,3 | 5,5 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Penitentiaire inrichting Zaanstad 1 | – | – | – | – | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |
Totaal | 14,3 | 15,8 | 16,3 | 16,3 | 16,3 | 16,3 | 16,3 |
Toelichting
De kosten van het detentiecentrum Rotterdam worden geraamd op € 10,3 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten, de kosten voor de verzorging en afschrijvingen opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.
In het Justitieel Complex Schiphol is naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank gehuisvest. Het pand is eind 2012 in gebruik genomen. De aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 6,0 mln. (exclusief huur grond en mijlpaalbetalingen).
Kengetallen per doelstelling
Capaciteiten en prijzen
Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van PxQ) van DJI plaats.
Artikelonderdeel 34.3
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 12.166 | 11.915 | 11.484 | 11.496 | 11.482 | 11.530 | 11.530 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11.430 | 11.212 | 11.094 | 11.101 | 11.086 | 11.132 | 11.132 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 57 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Reservecapaciteit | 583 | 569 | 256 | 261 | 262 | 264 | 264 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
– operationele capaciteit (x € 1,–) | 259 | 246 | 244 | 237 | 235 | 235 | 234 |
– reserve capaciteit (x € 1,–) | 113 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | |||||||
– operationele en reservecapaciteit | 1.110,0 | 1.032,1 | 1.005,8 | 978,0 | 968,6 | 972,7 | 968,7 |
Bezettingsgraad (in %) 1 | 89,6 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting intramurale sanctiecapaciteit
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering van het Masterplan DJI en de PMJ-uitkomsten 2014. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 66,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn. De prijsdaling ten opzichte van 2012 houdt verband met het realiseren van reservecapaciteit in meerpersoonsvariant (MPC) in plaats van eenpersoonsvariant (EPC).
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 401 | 455 | 625 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Verdeeld naar: | |||||||
(B)PP met of zonder ET 1 | 401 | 455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Elektronische Detentie | 0 | 0 | 625 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 47 | 52 | 65 | 76 | 77 | 77 | 77 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 6,9 | 8,6 | 14,8 | 22,2 | 22,5 | 22,5 | 22,5 |
Toelichting extramurale sanctiecapaciteit
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de productietaakstelling bijgesteld op grond van de invoering van elektronische detentie (ED). De (gewogen) gemiddelde prijs bestaat uit de prijs van een lichte, een midden en een uitgebreide variant van ED, met een oplopende mate van toezicht en controle.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 692 | 680 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 399 | 392 | 389 | 386 | 386 | 386 | 386 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 100,8 | 97,3 | 88,0 | 87,4 | 87,4 | 87,4 | 87,4 |
Toelichting PPC plaatsen
Op grond van het Masterplan DJI is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.077 | 1.858 | 1.730 | 1.630 | 1.491 | 1.389 | 1.339 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks FPC’s | 392 | 373 | 362 | 362 | 145 | 145 | 145 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.584 | 1.485 | 1.368 | 1.268 | 1.346 | 1.244 | 1.194 |
Reservecapaciteit (rijk/part.) | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag: | |||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 496 | 510 | 527 | 526 | 526 | 531 | 537 |
reservecapaciteit (x € 1,–) | 173 | ||||||
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | |||||||
– operationele capaciteit | 364,1 | 345,9 | 332,8 | 312,9 | 286,3 | 269,2 | 262,5 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %) 1 | 90,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting FPC’s
Op grond van het Masterplan DJI is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. De gemiddelde prijs daalt als gevolg van tariefmaatregelen en stijgt als gevolg van de gefaseerde invoering van de normatieve huisvestingscomponent (NHC).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.546 | 1.620 | 1.835 | 1.836 | 1.871 | 1.805 | 1.802 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1.337 | 1.410 | 1.625 | 1.626 | 1.661 | 1.643 | 1.640 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 209 | 210 | 210 | 210 | 210 | 162 | 162 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 329 | 378 | 344 | 348 | 349 | 357 | 358 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 185,7 | 223,5 | 230,4 | 233,2 | 238,3 | 235,2 | 235,5 |
Toelichting intramurale inkoopplaatsen GGZ
De ontwikkeling van de dagprijs daalt als gevolg van taakstellingen en efficiencykortingen maar stijgt als gevolg van de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) en loon- en prijsbijstellingen in het particuliere (zorg)veld (OVA).
Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, is in 2014 € 55 mln. beschikbaar voor de inkoop van ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel. Dit bedrag loopt op naar € 56 mln. per 2017. De mutaties op het beschikbare bedrag houden onder meer verband met het honoreren van autonome groei, tariefmaatregelen op grond van het Masterplan DJI en extra middelen voor de opbouw van ambulante forensische zorg (zoals For-FACT) op basis van de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg 2013–2017.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.076 | 2.009 | 1.762 | 1.179 | 933 | 933 | 933 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | 1.751 | 1.691 | 1.522 | 1.179 | 933 | 933 | 933 |
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 166 | 168 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.382 | 1.361 | 1.352 | 1.009 | 763 | 763 | 763 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– uitzetcentra | 202 | 161 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Reservecapaciteit | 325 | 318 | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 196 | 193 | 191 | 189 | 192 | 192 | 192 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 125,3 | 119,1 | 106,1 | 81,3 | 65,4 | 65,4 | 65,4 |
– reservecapaciteit | 14,8 | 13,8 | 10,7 | ||||
Bezettingsgraad (in %) 1 | 59,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de (samenstelling van de) productietaakstelling per 2014 gewijzigd als gevolg van het reduceren van de capaciteit conform het Masterplan DJI.
De reservecapaciteit wordt tot 2015 gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 119,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 700 | 395 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verdeeld naar: | |||||||
In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar | 330 | 330 | |||||
In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar | 370 | 65 | |||||
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 13,6 | 9,7 |
Toelichting in stand te houden capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
Bovenstaande tabel geeft de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Vanaf 2014 zal de in stand te houden capaciteit worden verlaagd naar nul, conform Masterplan DJI.
Artikelonderdeel 35.3
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 950 | 950 | 777 | 777 | 777 | 689 | 689 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 358 | 358 | 319 | 319 | 319 | 257 | 257 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 442 | 442 | 331 | 331 | 331 | 343 | 343 |
Reservecapaciteit | 150 | 150 | 127 | 127 | 127 | 89 | 89 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 552 | 528 | 600 | 595 | 591 | 588 | 588 |
reservecapaciteit (x € 1,–) | 132 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | |||||||
– operationele en reserve capaciteit | 168,4 | 154,2 | 142,4 | 141,2 | 140,2 | 128,8 | 128,8 |
Bezettingsgraad (in %) | 72,8 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Toelichting capaciteit jeugdplaatsen
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
Met ingang van 2017 is de operationele capaciteit van de sector JJI van DJI teruggebracht tot 600. Er blijven 89 reserveplaatsen beschikbaar om een eventueel stijgende instroom te kunnen opvangen. Een te lage bezetting in de JJI’s is risicovol voor de kwaliteit van het werk in de inrichtingen. Ten gevolge van de taakstelling voor de sector JJI (Masterplan DJI) wordt een tweetal reeds buitengebruik gestelde Rijksgebouwen in 2014 definitief afgekocht.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 252 | 188 | 36 | 36 | 36 | 202 | 202 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 12,1 | 9,3 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 10,0 | 10,0 |
Toelichting in stand te houden capaciteit jeugd
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteiten weer. In het kader van het Regeerakkoord (en Masterplan DJI) wordt de in stand te houden capaciteit verder gereduceerd. Vanaf 2017 neemt het aantal weer toe als gevolg van de terug in gebruik name van verhuurde capaciteitsplaatsen.