Artikel
Algemene doelstelling
Het voortgezet onderwijs heeft de taak om voor kwalitatief goed onderwijs te zorgen. Het voortgezet onderwijs zorgt dat leerlingen in deze fase van de doorlopende leerlijn hun talenten maximaal kunnen ontplooien en vervolgonderwijs kunnen volgen dat het beste past bij hun talenten. Het bereidt hen voor op volwaardige deelname aan de samenleving en een bij hun talenten passende (toekomstige) positie op de arbeidsmarkt.
Rol en verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor een voorgezet onderwijsstelsel dat zodanig functioneert, dat het onderwijs aansluit bij de talenten en de ambities van individuele leerlingen en bij de behoeftes van de maatschappij.
Financieren: De minister draagt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. Dit borgt zij door aan de voortgezet onderwijsinstellingen bekostiging te verstrekken en door middel van wet- en regelgeving.
Stimuleren: De minister stimuleert specifieke onderwerpen die bijdragen aan de kwaliteit en toegankelijkheid door middel van het Bestuursakkoord VO-raad – OCW 2012–2015 , het beschikbaar stellen van aanvullende bekostiging en via wet- en regelgeving. Tevens maakt de minister gebruik van de dialoog met scholen, ouders, leerlingen en belangenorganisaties.
Regisseren: De minister is eveneens verantwoordelijk voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Borging van de kwaliteit verloopt (primair) via het toezicht door de Inspectie van het Onderwijs. De eisen van kwaliteit zijn vastgelegd in wet- en regelgeving.
Indicatoren/kengetallen
Indicatoren voor het stelsel voortgezet onderwijs worden ook beschreven in Trends in Beeld 2013.
Doelstelling/ Indicator | Basiswaarde | 2014 | Streefwaarde (jaartal) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | De prestaties van leerlingen en studenten gaan omhoog | ||||||||
a) | Gemiddelde score/eindcijfer omhoog | ||||||||
• | Gemiddeld eindcijfer (centraal examen) omhoog | (2010) | (2015) | ||||||
о | Nederlands | ||||||||
▪ | VMBO gt | 6,6 | 6,7 | 6,8 | |||||
▪ | HAVO | 6,0 | 6,1 | 6,2 | |||||
▪ | VWO | 6,1 | 6,2 | 6,3 | |||||
о | Engels | ||||||||
▪ | VMBO gt | 6,3 | 6,4 | 6,5 | |||||
▪ | HAVO | 6,1 | 6,2 | 6,3 | |||||
▪ | VWO | 6,4 | 6,5 | 6,6 | |||||
о | Wiskunde | ||||||||
▪ | VMBO gt | 6,1 | 6,2 | 6,3 | |||||
▪ | HAVO | 6,2 | 6,3 | 6,4 | |||||
▪ | VWO | 6,3 | 6,4 | 6,5 | |||||
b) | Excellente leerlingen | ||||||||
• | Stijging van het gemiddeld eindcijfer van de 20% best presterende vwo leerlingen | 7,6 (2010) | 7,7 | 7,8 (2015) | |||||
2 | Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders, die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat | ||||||||
a | Aandeel lessen dat gegeven wordt door gekwalificeerde docenten | 83,5% (2011) | 84% | 85% (2016) | |||||
3 | Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties, waarvoor door de overheid heldere normen zijn geformuleerd: verantwoording en toezicht op de prestaties van scholen | ||||||||
a | Percentage opbrengstgerichte scholen | ||||||||
• | In het vo naar minstens 50% in 2015 | 25% (2011/12) | 50% (2015) | ||||||
90% (2018) | |||||||||
4 | Aansluiting van het onderwijs op de behoefte van de arbeidsmarkt | ||||||||
a | Percentage leerlingen in de beroepsgerichte leerweg van het vmbo dat kiest voor techniek | 23% (2012) | Niet benoemd | 30% (2015) |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Totaal aantal ingeschreven leerlingen1. Nader te verdelen in: | 937.200 | 947.700 | 956.700 | 962.600 | 961.400 | 952.600 | 939.300 | |
• | Vmbo, excl. lwoo (excl. «groen onderwijs») | 314.500 | 318.400 | 319.700 | 318.700 | 313.900 | 305.600 | 296.200 | |
• | Lwoo, (excl. «groen onderwijs») | 89.800 | 90.800 | 91.500 | 91.500 | 90.800 | 89.500 | 88.100 | |
• | Havo | 244.600 | 249.700 | 253.100 | 257.400 | 259.800 | 260.300 | 259.400 | |
• | Vwo | 253.000 | 254.200 | 256.600 | 259.300 | 261.600 | 262.600 | 261.900 | |
• | Pro | 27.300 | 27.900 | 28.200 | 28.100 | 27.500 | 26.500 | 25.400 | |
• | Vavo | 8.000 | 7.700 | 7.600 | 7.600 | 7.800 | 8.100 | 8.300 | |
2. | Uitgaven per leerling (x €) | 7.669 | 7.630 | 7.606 | 7.173 | 7.090 | 7.106 | 7.126 | |
3. | Totaal aantal scholen | 646 | 648 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 | |
4. | Gemiddeld aantal leerlingen per school | 1.451 | 1.463 | 1.472 | 1.481 | 1.479 | 1.466 | 1.445 |
Bron: DUO
Toelichting:
De uitgaven van OCW per onderwijsdeelnemer in het voortgezet onderwijs (regel 2) zijn berekend door het totaal van de uitgaven van ieder jaar (bijvoorbeeld T) te delen door het aantal leerlingen per 1 oktober van ieder jaar daarvoor (in dit voorbeeld T-1). Ingaande 2015 dalen de uitgaven per leerling aanzienlijk. De belangrijkste oorzaak hiervoor is het afschaffen van het gratis lesmateriaal (€ 300,- per leerling). Als rekening wordt gehouden met het feit, dat hier sprake is van een verschuiving van de financiering door OCW naar de ouders (dus geen nadeel voor de scholen), is de daling ingaande 2015 aanmerkelijk kleiner.
Beleidswijzigingen
In het Begrotingsakkoord 2013 is een extra financiële impuls overeengekomen gericht op professionalisering van schoolleiders, met name voor deskundigheidsontwikkeling en leiderschapsversterking. Hiertoe is op 31 december 2012 de Regeling Prestatiebox Voortgezet Onderwijs aangepast. De middelen, die al voor professionalisering aan de prestatiebox in het voortgezet onderwijs waren toegevoegd in 2013 tot en met 2015, zijn verhoogd met € 18 miljoen. Het gaat voor de hele sector voortgezet onderwijs om een bedrag van € 148 miljoen in 2013, € 150 miljoen in 2014 en € 151 miljoen in 2015.
Daarnaast is in deze begroting rekening gehouden met de subsidietaakstelling.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.296.426 | 7.250.595 | 7.229.225 | 6.885.697 | 6.846.120 | 6.852.987 | 6.809.449 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | 122.352 | 73.207 | |||||||
Totale uitgaven | 7.131.701 | 7.177.388 | 7.229.225 | 6.885.697 | 6.846.120 | 6.852.987 | 6.809.449 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,92% | ||||||||
Bekostiging | 6.975.759 | 7.027.419 | 7.099.360 | 6.774.114 | 6.736.462 | 6.747.157 | 6.703.411 | ||
• | Hoofdbekostiging | 6.628.540 | 6.645.293 | 6.722.595 | 6.469.777 | 6.583.125 | 6.593.820 | 6.550.074 | |
– | Bekostiging voortgezet onderwijs lumpsum | 6.615.573 | 6.630.501 | 6.709.788 | 6.456.952 | 6.570.916 | 6.581.598 | 6.537.852 | |
– | Bekostiging Caribisch Nederland | 12.967 | 14.792 | 12.807 | 12.825 | 12.209 | 12.222 | 12.222 | |
• | Prestatiebox | 110.049 | 148.000 | 150.000 | 151.000 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling prestatiebox voortgezet onderwijs | 110.049 | 148.000 | 150.000 | 151.000 | 0 | 0 | 0 | |
• | Aanvullende bekostiging | 237.170 | 234.126 | 226.765 | 153.337 | 153.337 | 153.337 | 153.337 | |
– | Regeling aanvullende bekostiging maatschappelijke stage in het vo | 47.043 | 47.893 | 48.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Tijdelijke regeling subsidiëring experimenten leergang vmbo-mbo2, incl. borgingscohort vmbo-mbo2 | 27.181 | 27.366 | 24.498 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling IGVO (Internationaal Georiënteerd Voortgezet Onderwijs) | 3.760 | 3.741 | 2.961 | 2.211 | 2.211 | 2.211 | 2.211 | |
– | Regeling leerplusarrangement, nieuwkomers en eerste opvang vreemdelingen | 82.962 | 86.205 | 82.205 | 82.205 | 82.205 | 82.205 | 82.205 | |
– | Regeling regionaal zorgbudget en reboundvoorzieningen1 | 72.527 | 66.885 | 66.885 | 66.885 | 66.885 | 66.885 | 66.885 | |
– | Regeling visueel gehandicapten | 1.292 | 1.206 | 1.206 | 1.206 | 1.206 | 1.206 | 1.206 | |
– | Regeling doorontwikkeling vmbo/pro | 2.159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Regeling bekostiging kenniscentra voor leerwerktrajecten vmbo | 246 | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | |
Subsidies | 53.661 | 55.385 | 47.862 | 33.478 | 33.037 | 30.031 | 30.239 | ||
– | Stichting Kennisnet (basissubsidie) po, vo, bve | 20.500 | 19.500 | 17.552 | 12.052 | 12.049 | 12.000 | 12.000 | |
– | ICT-projecten | 1.530 | 1.100 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Beter presteren (Scholen aan Zet en Platform Beta en Techniek) | 0 | 190 | 3.221 | 3.493 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | |
– | Onderwijs Bewijs | 4.641 | 3.092 | 1.663 | 1.269 | 561 | 0 | 0 | |
– | Regionale verwijzingscommissies vo1 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | 6.985 | |
– | Overige projecten | 20.005 | 24.518 | 17.641 | 9.679 | 7.942 | 5.546 | 5.754 | |
Opdrachten | 602 | 374 | 374 | 374 | 374 | 374 | 374 | ||
– | In- en uitbesteding | 602 | 374 | 374 | 374 | 374 | 374 | 374 | |
Bijdragen aan agentschappen | 31.428 | 27.988 | 25.673 | 24.496 | 22.947 | 22.925 | 22.925 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 31.428 | 27.988 | 25.673 | 24.496 | 22.947 | 22.925 | 22.925 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 69.395 | 65.928 | 55.750 | 53.019 | 53.084 | 52.284 | 52.284 | ||
– | ZBO: College voor Examens | 4.289 | 3.851 | 3.338 | 3.338 | 3.338 | 3.338 | 3.338 | |
– | SLOA: onderwijs ondersteunende instellingen po/vo/bve (incl. examens) | 65.106 | 62.077 | 52.412 | 49.681 | 49.746 | 48.946 | 48.946 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 856 | 294 | 206 | 216 | 216 | 216 | 216 | ||
– | ECML en PISA | 856 | 294 | 206 | 216 | 216 | 216 | 216 | |
Ontvangsten | 4.322 | 1.361 | 4.661 | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.361 |
zie Hoofdlijnenbrief lwoo en pro (Kamerstuk 30 079, nr. 39)
Bekostiging
Toelichting op de instrumenten
Personele en materiële bekostiging
Het voortgezet onderwijs kent een lumpsumbekostiging voor de reguliere uitgaven. De schoolbesturen ontvangen van de rijksoverheid een bedrag voor de personele en materiële kosten. Hiermee worden de schoolbesturen in staat gesteld om (onderwijs)personeel aan te stellen en overige arbeidsvoorwaarden te vervullen en te voorzien in de kosten van de materiële instandhouding van scholen.
Voor leerlingen met een indicatie voor het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) of praktijkonderwijs (pro) ontvangen scholen extra ondersteuningsbekostiging bovenop de reguliere bekostiging. Het pro is een vorm van voortgezet onderwijs die leerlingen voorbereidt op de arbeidsmarkt en is bedoeld voor leerlingen die naar verwachting géén vmbo-diploma kunnen halen. Voor de leerlingen pro zijn de volgende ondersteuningsmiddelen beschikbaar:
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktijkonderwijs | 118 | 116 | 114 | 112 | 110 | 110 |
Lwoo is bedoeld voor leerlingen die extra begeleiding behoeven in één van de leerwegen van het vmbo, opdat ze wel hun vmbo-diploma halen. Voor de extra begeleiding zijn de volgende ondersteuningsmiddelen beschikbaar:
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lwoo | 412 | 418 | 424 | 427 | 427 | 427 |
Deze ondersteuningsmiddelen zijn vanaf 1 januari 2014 landelijk gebudgetteerd. Dat betekent, dat indien het aantal lwoo- en pro-leerlingen op de teldatum van 1 oktober 2013 stijgt waardoor het budget voor 2014 wordt overschreden, de ondersteuningsbekostiging per leerling wordt verlaagd. Het lwoo en pro worden in het schooljaar 2015–2016 geïntegreerd in het passend onderwijs.
Prestatiebox
Voor het realiseren van de bestuurlijke afspraken uit het eerdergenoemde bestuursakkoord VO-raad – OCW 2012–2015 en de ambities uit de actieplannen «Beter Presteren» en «Leraar 2020, een krachtig beroep », ontvangen schoolbesturen tot en met 2015 jaarlijks extra middelen via de prestatiebox in het voortgezet onderwijs. Het betreft de onderstaande landelijke speerpunten:
-
1) Leerlingen behalen goede prestaties op de kernvakken en worden breed gevormd.
-
2) Scholen werken systematisch aan het maximaliseren van de prestaties van de leerlingen.
-
3) Alle leraren werken opbrengstgericht en stemmen het onderwijs af op verschillen in de klas.
-
4) Scholen hebben een ambitieuze leercultuur, waar excellentie wordt gestimuleerd en hoogbegaafdheid wordt ondersteund.
-
5) Leraren en schoolleiders voldoen aan de geldende bekwaamheidseisen en werken systematisch aan hun bekwaamheidsonderhoud.
Het budget voor de prestatiebox betreft ruim 2% van de totale bekostiging voor het voortgezet onderwijs.
Aanvullende bekostiging
De meest omvangrijke aanvullende regelingen zijn:
-
1) de regeling «leerplusarrangement VO, nieuwkomers VO en eerste opvang vreemdelingen» en;
-
2) de regeling «regionaal zorgbudget en reboundvoorzieningen».
De regeling «leerplusarrangement VO, nieuwkomers VO en eerste opvang vreemdelingen» bestaat uit 3 onderdelen:
-
– Leerplusarrangement: scholen komen bij een bepaald percentage leerlingen uit achterstandswijken in aanmerking voor aanvullende bekostiging van het Leerplusarrangement.
-
– Nieuwkomers: de aanvullende bekostiging is bestemd voor leerlingen die op enige teldatum korter dan een jaar, dan wel één tot twee jaar in Nederland zijn en die vreemdeling zijn volgens de Vreemdelingenwet 2000.
-
– Eerste opvang vreemdelingen: de aanvullende bekostiging is bestemd voor vreemdelingen die op twee peildata als daadwerkelijk schoolgaand staan ingeschreven en die op beide peildata korter dan één jaar in Nederland verblijven.
Op basis van de regeling «regionaal zorgbudget en reboundvoorzieningen» ontvangen samenwerkingsverbanden VO (swv’s) een regionaal zorgbudget voor niet-geïndiceerde leerlingen die toch extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast ontvangen de swv’s reboundmiddelen bestemd voor de tijdelijke herplaatsing van leerlingen.
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van diverse beleidsdoelstellingen worden subsidies verstrekt (zie voor het totaaloverzicht bijlage 4: Subsidies). De belangrijkste hiervan zijn de subsidies voor Stichting Kennisnet, voor het programma «School aan Zet» en voor het stimuleringsprogramma van Platform Bèta en Techniek. Stichting Kennisnet ondersteunt onderwijsinstellingen bij het benutten van ICT. Daartoe beheert zij een centrale instelling- en sectoroverstijgende ICT-infrastructuur. Die bestaat bijvoorbeeld uit voorzieningen en standaarden waarmee scholen gericht digitaal leermateriaal kunnen vinden en authenticatievoorzieningen voor leraren en leerlingen. «School aan Zet» is een programma dat besturen en scholen in het voortgezet onderwijs begeleidt bij het formuleren en realiseren van de eigen ambities op de eerdergenoemde door OCW en de VO-raad vastgestelde beleidsprioriteiten. Daarnaast wordt met het stimuleringsprogramma 2012–2015 van het Platform Bèta en Techniek verder geïnvesteerd in het vergroten van de aandacht voor bètatechniek in onder andere het voortgezet onderwijs. Onderdeel hiervan is het «Techniekpact», dat in 2013 is gestart. Het doel van het techniekpact is om de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren via een betere samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven (publiek-private samenwerking) en daarmee het tekort aan technisch personeel terug te dringen.
Overige projecten
Onder deze post vallen voor het onderwijs belangrijke projecten, zoals de kosten voor vernieuwing beroepsgerichte programma’s, professionalisering schoolleiders, hoogbegaafdheid en excellentie, sociale veiligheid, Sport, Bewegen en een Gezonde Leefstijl (SBGL), enzovoorts.
Opdrachten
Onder deze post vallen middelen voor diverse beleidsgerichte activiteiten en onderzoeken.
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdragen aan RWT’s en ZBO’s
ZBO: College voor Examens
Het College voor Examens (CvE) zorgt voor uitvoerende werkzaamheden met betrekking tot de centrale examens in het reguliere voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de staatsexamens voor het voortgezet onderwijs en voor Nederlands als tweede taal (NT2). Het CvE is verantwoordelijk voor de invoering van de digitale examens en de verwachte diagnostische tussentijdse toets. Daarnaast is het CvE regievoerder over de examenketen. In die hoedanigheid heeft zij de taak om namens de overheid de kwaliteit van al deze examens te waarborgen en te zorgen voor een vlekkeloze (digitale) afname.
SLOA: Onderwijs ondersteunende instellingen primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Het wetsvoorstel houdende wijziging van de Wet SLOA voorziet in de wettelijk te subsidiëren taken voor Cito en SLO. Ze ontvangen samen circa € 47,4 miljoen voor toets- en leerplanontwikkeling (incl. diagnostische tussentijdse toets) en normering.
De middelen voor praktijkgericht onderwijsonderzoek die tot nu toe aan de Landelijke Pedagogische Centra werden verstrekt, worden vanaf 2014 – op basis van het daartoe gesloten convenant – aan het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek verstrekt en zijn overgeboekt naar beleidsterrein 6 en 7 Hoger Onderwijs. Voor 2014 gaat het om een bedrag van € 7,1 miljoen.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Onder deze post vallen bijdragen aan de internationale organisaties European Centre for Modern Lanquages (ECML) en Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) ten behoeve van PISA. Het (ECML) is een mede door Nederland opgericht Europees expertisecentrum voor het talenonderwijs. Nederlandse sleutelfiguren op dit terrein nemen in workshops en via publicaties kennis van de ontwikkelingen daar. Met de deelname aan het PISA project houdt OCW bij hoe de prestaties van 15-jarigen zich ontwikkelen op het gebied van wiskunde, lezen en «science». Als zodanig is PISA een toetssteen voor het succes van innovaties en de kennisinfrastructuur.
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 3 is in 2014 99,92% juridisch verplicht.
Bekostiging: Het beschikbare budget voor 2014 is 100% juridisch verplicht. De verplichtingen hebben betrekking op de betalingen aan schoolbesturen en samenwerkingsverbanden. Hieraan ten grondslag liggen de wet voor voortgezet onderwijs, onderliggende besluiten en uitvoeringsregelingen. Het moment van juridisch verplichten vindt plaats voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de bekostiging betrekking heeft.
Subsidies: Van het beschikbare budget is in 2014 90% juridisch verplicht. Dit deel betreft de subsidies die voorafgaand aan het jaar worden vastgesteld. Het resterende deel van het budget is beleidsmatig verplicht. Dit betreft een aantal beleidsterreinen van het kabinet, waaronder Techniekpact. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de subsidiebijlage.
Opdrachten: Van het beschikbare budget is in 2014 ruim 85% juridisch verplicht. Dit betreft met name het project excellente scholen. Voor dit project is al een overeenkomst gesloten. Het resterende deel van het budget is beleidsmatig verplicht, bijvoorbeeld voor communicatie over wetswijzigingen. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht.
Bijdrage aan baten/lastendienst: Het budget voor 2014 is 100% juridisch verplicht. Op basis van managementafspraken tussen bestuursdepartement en DUO zijn afspraken vastgelegd voor het komende jaar.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s: Het budget voor 2014 is 100% juridisch verplicht. Dit betreft de bijdrage aan het College voor Examens en de onderwijs ondersteunende instellingen (SLOA). Op basis van overeenkomsten worden de middelen voorafgaand aan het komende jaar verplicht.
Bijdragen aan internationale organisaties: Van het beschikbare budget in 2014 is 100% juridisch verplicht. Dit betreft de bijdragen aan de eerdergenoemde internationale organisaties.
Artikel