De ambities die we formuleren in de onderstaande indicatoren en streefwaarden dragen in belangrijke mate bij aan ons doel om de prestaties tot een niveau te brengen waarmee we tot de internationale top 5 kunnen gaan behoren. Nederland scoort vaak boven het internationaal gemiddelde, maar kan door een versterking van de kwaliteit nog een stap verder zetten richting de top 5. In de publicatie Trends in Beeld wordt de Nederlandse positie nauwlettend in de gaten gehouden op basis van een samenhangende set indicatoren die internationaal vergelijkbaar zijn.
Doelstelling/Indicator | Sector | Basiswaarde | 2014 | Streefwaarde (jaartal) | Art. nr. | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | De prestaties van leerlingen en studenten gaan omhoog | |||||||||
a) | Gemiddelde score/eindcijfer omhoog | |||||||||
• | CITO eindtoets omhoog | po | 535,5 (2012) | Niet benoemd | 537 (2015) | 1 | ||||
• | Gemiddeld eindcijfer (Centraal examen) omhoog | vo | 3 | |||||||
о | Nederlands | (2010) | (2015) | |||||||
▪ | VMBO gt | 6,6 | 6,7 | 6,8 | ||||||
▪ | HAVO | 6,0 | 6,1 | 6,2 | ||||||
▪ | VWO | 6,1 | 6,2 | 6,3 | ||||||
о | Engels | |||||||||
▪ | VMBO gt | 6,3 | 6,4 | 6,5 | ||||||
▪ | HAVO | 6,1 | 6,2 | 6,3 | ||||||
▪ | VWO | 6,4 | 6,5 | 6,6 | ||||||
о | Wiskunde | |||||||||
▪ | VMBO gt | 6,1 | 6,2 | 6,3 | ||||||
▪ | HAVO | 6,2 | 6,3 | 6,4 | ||||||
▪ | VWO | 6,3 | 6,4 | 6,5 | ||||||
b) | Excellente leerlingen | |||||||||
• | De grensscore voor de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015 | po | 544/545 (2011) | Niet benoemd | 545/546 (2015) | 1 | ||||
• | Stijging van het gemiddeld eindcijfer van de 20% best presterende vwo leerlingen | vo | 7,6 (2010) | 7,7 | 7,8 (2015) | 3 | ||||
c) | Studiesucces | |||||||||
• | mbo: Percentage mbo-deelnemers per niveau dat met diploma de instelling verlaat, jaarresultaat per niveau | mbo | (2008) | (2015) | 4 | |||||
Niveau 1: 66% | Niveau 1: 70% | |||||||||
Niveau 2: 62% | Niveau 2: 70% | |||||||||
Niveau 3: 63% | Niveau 3: 70% | |||||||||
Niveau 4: 65% | Niveau 4: 70% | |||||||||
Totaal: 64% | Totaal: 68% | Totaal: 70% | ||||||||
• | ho: | |||||||||
о | Bachelor studiesucces (n+1) herinschrijvers na het eerste jaar | ho | (2011) | 6/7 | ||||||
hbo: 65,7% | hbo: 66% | |||||||||
wo: 60,9% | wo: 61% | |||||||||
о | Studententevredenheid | hbo: 65,6% wo: 80,1% | hbo: 67,6% wo: 81,9% | |||||||
2 | Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders, die samen zorgen voor een veilig en ambitieus leerklimaat | |||||||||
a) | Aandeel lessen dat gegeven wordt door gekwalificeerde docenten | vo | 83,5% (2011) | 84% | 85% (2016) | 3 | ||||
b) | Docentenkwaliteit hbo: 80% van de hbo-docenten is master of Phd-opgeleid in 2016 | ho | 66,2% (2011) | 66,2% | 80% (2016) | 6/7 | ||||
3 | Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en worden aangesproken op hun prestaties, waarvoor door de overheid heldere normen zijn geformuleerd: verantwoording en toezicht op de prestaties van scholen | |||||||||
a) | Percentage opbrengstgerichte scholen | |||||||||
• | In het po van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018 | po | 35%(2010/11) | Niet benoemd | 60% (2015) 90% (2018) | 1 | ||||
• | In het vo naar minstens 50% in 2015 | vo | 25%(2011/12) | 50% (2015) 90% (2018) | 3 | |||||
• | In het (v)so, de wet treedt 1.8.2013 in werking, kan nog niet worden gemeten | (v)so | PM | PM | 50% (2015) 75% (2018) | 1 en 3 | ||||
b) | Prestatieafspraken over het terugdringen van voortijdig schoolverlaten | vo/mbo | 41.800 (2009) | 30.000 | 25.000 (2016) | 3 en 4 | ||||
4 | Aansluiting van het onderwijs op de behoefte van de arbeidsmarkt | |||||||||
a) | Percentage leerlingen in de beroepsgerichte leerweg van het vmbo dat kiest voor techniek | vo | 23% (2012) | Niet benoemd | 30% (2015) | 3 | ||||
b) | Aandeel mbo-studenten techniek | mbo | 28% (2011) | 29% | 30% (2016) | 4 | ||||
c) | Aandeel afgestudeerden bètatechniek incl. snijvlakopleidingen | ho | (2012) | (2016) | 6/7 | |||||
hbo: 18% | hbo: 18% | hbo: 19% | ||||||||
wo: 21% | wo: 21% | wo: 22% | ||||||||
5 | Behoud van kwaliteit wetenschap en wetenschappelijk talent en versterken impact wetenschap | |||||||||
Mondiale top-5 positie op basis van citatiescores | owb | 3 (2008–2011) 1,44 | ≤5 | ≤5 | 16 | |||||
6 | Een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed | |||||||||
a) | Eigen inkomsten | cultuur | 14 | |||||||
• | Percentage cultuurproducerende instellingen in de BIS (musea en presentatie-instellingen beeldende kunst) dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 21,5% | 76% (2010–2011) | 75% | 100% (2016) | ||||||
• | Percentage podiumkunstinstelling en filmfestivals in de BIS dat voldoet aan de eigen inkomstennorm van minimaal 25,5% | 69% (2010–2011) | 75% | 100% (2016) | ||||||
b) | Aantal bezoeken | cultuur | 14 | |||||||
• | Aantal bezoeken gesubsidieerde podiumkunsten (inclusief buitenland) voor 2014 | 2,6 miljoen (2009) | 2,5 miljoen | |||||||
• | Aantal bezoekers gesubsidieerde musea | 5,7 miljoen (2009) | 6 miljoen | |||||||
7 | Een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod dat toegankelijk en betaalbaar is voor alle lagen van de bevolking | |||||||||
De uitzendingen van de publieke omroep onderscheiden zich van die van de commerciële omroepen door een blijvend hogere kwalitatieve waardering door de Nederlandse bevolking | media | 7,1 (2010) | 7 | 7 (2015) | 15 | |||||
8 | Het bevorderen van emancipatie | |||||||||
Sociale acceptatie homoseksualiteit onder de bevolking | emancipatie | 90% (2010) | ≥90% | ≥90% | 25 |
In onderstaand figuur wordt de voortgang op alle streefdoelen in samenhang weergegeven.
Monitor streefdoelen onderwijs. Beleidsagenda begroting 2014
Voor meer informatie en indicatoren: Trends in Beeld 2013
Aansluiting ontwerpbegroting 2013 naar 2014
Deze financiële paragraaf presenteert conform de rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting, zowel voor de uitgaven (tabel 1) als de ontvangsten (tabel 2).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 34.505,2 | 34.798,9 | 34.236,3 | 33.665,9 | 33.645,8 | 33.459,3 |
Stand geautoriseerde begroting 2013 | 34.352,6 | 34.565,0 | 34.538,0 | 34.615,4 | 34.861,5 | 34.797,3 |
Totaal verschil | 152,5 | 233,9 | – 301,7 | – 949,5 | – 1.215,7 | – 1.338,1 |
Regeerakkoord Rutte II | 0,0 | 111,0 | – 189,0 | – 677,0 | – 931,0 | – 1.042,0 |
Leerlingen- en studentenontwikkeling | 60,0 | – 11,1 | – 100,4 | – 119,5 | – 125,3 | – 130,0 |
Ramingsbijstelling studiefinanciering | – 70,9 | – 138,1 | – 121,0 | – 119,5 | – 89,8 | – 82,8 |
Meeropbrengsten schoolboeken en maatschappelijke stages | 0,0 | 0,0 | – 243,0 | – 7,0 | – 2,0 | – 2,0 |
Ramingsbijstellingen onderwijs centraliseren | 0,0 | 161,1 | 478,0 | 267,9 | 245,1 | 244,6 |
Aanvullend pakket: departementale bijdrage | 0,0 | – 66,2 | – 66,2 | – 66,2 | – 66,2 | – 66,2 |
Aanvullend pakket: ramingsbijstellingen onderwijs | 0,0 | – 84,9 | – 401,8 | – 191,7 | – 168,9 | – 168,4 |
Eindejaarsmarge | 227,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Intertemporele compensatie | – 57,1 | – 96,7 | 34,9 | 25,6 | 2,0 | 9,5 |
Digitale collectie Nationaal Archief | 3,0 | 11,8 | 13,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal bijstellingen | 162,0 | – 113,1 | – 595,3 | – 887,4 | – 1.136,1 | – 1.237,3 |
Technische bijstellingen: | ||||||
Loonbijstelling | 41,4 | 41,3 | 41,2 | 41,1 | 41,4 | 41,1 |
Indexering wsf, wtos en lesgelden | 0,0 | 18,5 | 17,9 | 17,6 | 17,4 | 17,5 |
Niet-kader relevant | – 36,9 | 150,8 | 103,0 | – 264,6 | – 279,8 | – 302,4 |
Overige technische bijstellingen | – 14,0 | 136,5 | 131,6 | 143,9 | 141,4 | 143,0 |
Totaal technische bijstellingen | – 9,5 | 347,0 | 293,7 | – 62,1 | – 79,6 | – 100,8 |
Totaal verschil | 152,5 | 233,9 | – 301,7 | – 949,5 | – 1.215,7 | – 1.338,1 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.159,3 | 1.232,1 | 1.263,1 | 1.330,8 | 1.388,4 | 1.461,6 |
Stand geautoriseerde begroting 2013 | 1.190,5 | 1.251,2 | 1.296,2 | 1.356,2 | 1.402,8 | 1.474,1 |
Totaal verschil | – 31,2 | – 19,1 | – 33,1 | – 25,4 | – 14,4 | – 12,5 |
Leerlingen- en studentenontwikkeling | – 2,9 | – 3,2 | – 0,5 | 8,2 | 14,3 | 16,1 |
Ramingsbijstelling studiefinanciering | 19,9 | 15,0 | 14,1 | 13,8 | 13,7 | 13,7 |
Intertemporele compensatie | – 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Rentemutatie studiefinanciering | – 47,3 | – 49,9 | – 53,4 | – 55,3 | – 51,9 | – 53,5 |
Totaal bijstellingen | – 40,3 | – 28,1 | – 39,8 | – 33,3 | – 23,9 | – 23,7 |
Technische bijstellingen: | ||||||
Niet-kader relevant | – 2,3 | – 1,0 | 0,4 | 1,9 | 3,5 | 5,1 |
Overige technische bijstellingen | 11,4 | 10,0 | 6,3 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Totaal technische bijstelling | 9,1 | 9,0 | 6,7 | 7,9 | 9,5 | 11,1 |
Totaal verschil | – 31,2 | – 19,1 | – 33,1 | – 25,4 | – 14,4 | – 12,5 |
Toelichting:
Regeerakkoord Rutte II
Dit betreft alleen de maatregelen uit het Regeerakkoord Rutte II die zijn verwerkt in de OCW-begroting 2014. Een deel van de maatregelen is al verwerkt in de OCW-begroting 2013 (via een nota van wijziging en amendement op de begroting 2013). Daarnaast staat een deel van de intensiveringen nog op de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën. Tabel 3 geeft de ombuigingen en intensiveringen weer (inclusief groen onderwijs) die zijn verwerkt in de begroting 2014.
Maatregel | Artikel | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ombuigingen: | ||||||
A1 Rijksoverheid (incl. ZBO’s) | diverse | 0 | 0 | – 24 | – 54 | – 67 |
D17 Schrappen subsidies | diverse | – 100 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
D19 Leerwegondersteunend onderwijs | 3 | 0 | – 15 | – 50 | – 50 | – 50 |
D20 Afschaffen wettelijk verplichte maatschappelijke stages | 3 | 0 | 0 | – 50 | – 55 | – 55 |
D21 Afschaffen gratis schoolboeken | 3 | 0 | – 85 | – 275 | – 275 | – 275 |
D22 Minder opleidingen en macrodoelmatigheid mbo | 4 | 0 | 0 | 0 | – 60 | – 80 |
D23 Samenvoegen kenniscentra mbo | 4 | 0 | – 40 | – 80 | – 80 | – 80 |
D24 Minder opleidingen hoger onderwijs (inclusief kunstopleidingen) | 6, 7 | 0 | 0 | – 70 | – 90 | – 110 |
D25 Verminderen overhead in het hoger onderwijs | 6, 7 | – 15 | – 33 | – 50 | – 65 | – 65 |
D26 Sociaal leenstelsel basisbeurs bachelor/masterfase hbo/wo met cohortgarantie | 11 | – 7 | – 19 | – 21 | – 50 | – 70 |
D27 OV Kaart -> kortingskaart (incl. mbo 18-) | 11 | 0 | 0 | – 5 | – 45 | – 75 |
D28 Effect vereenvoudiging Wet studeren is investeren | 11 | 1 | – 9 | – 14 | – 19 | – 28 |
F64 Hervorming kindregelingen | 12 | 0 | – 20 | – 20 | – 20 | – 19 |
G81 Beperken subsidies bedrijfslevenbeleid en topsectoren | 16 | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 |
I92 Publieke omroep | 15 | 0 | 0 | – 50 | – 100 | – 100 |
Totaal ombuigingen | – 123 | – 423 | – 911 | – 1.165 | – 1.276 | |
Intensiveringen: | ||||||
D32 Intensivering onderzoek | 6, 16 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
G81 Subsidies bedrijven (wv subsidieregeling) | 4 | 209 | 209 | 209 | 209 | 209 |
Totaal intensiveringen | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 |
Toelichting ombuigingen en intensiveringen:
• A1 Rijksoverheid
De taakstelling op de Rijksoverheid is binnen OCW verdeeld. In artikel 95 Apparaatskosten en het algemeen deel van het verdiepingshoofdstuk wordt dit verder toegelicht.
• D17 Schrappen subsidies
Op 30 mei 2013 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de wijze waarop de subsidietaakstelling is ingevuld door middel van de brief Subsidiebeleid Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Zie het algemeen deel van het verdiepingshoofdstuk voor de verdeling over de beleidsartikelen.
• D19 Leerwegondersteunend onderwijs
Door het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) onder te brengen in passend onderwijs wordt het mogelijk de ondersteuning efficiënter te organiseren. Het budget voor lwoo- en pro-leerlingen in de klas wordt ontzien. De Tweede Kamer is hierover door middel van de Hoofdlijnenbrief leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en het praktijkonderwijs (pro) van 5 april 2013 geïnformeerd. Deze brief is begin juli 2013 in de Tweede Kamer besproken.
• D20 Afschaffen wettelijk verplichte maatschappelijke stages
Het wetsvoorstel «Afschaffen wettelijke verplichte maatschappelijke stages» is naar de Raad van State verzonden. In het wetsvoorstel komt de wettelijke verplichting te vervallen. Daarvoor in de plaats wordt geregeld dat scholen de maatschappelijke stage als facultatief programmaonderdeel kunnen aanbieden.
• D21 Afschaffen gratis schoolboeken
Het wetsvoorstel «Afschaffen gratis schoolboeken» regelt de afschaffing van de gratis schoolboeken en daarmee de besparing van € 185,0 miljoen. Het wetsvoorstel is naar de Raad van State verzonden. De verwachting is dat het wetsvoorstel na het reces van 2013 in de Tweede Kamer ligt.
• D22 Minder opleidingen en macrodoelmatigheid mbo
In de kamerbrief Macrodoelmatigheid in het mbo is beschreven hoe de minister een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en een minder versnipperd opleidingsaanbod wil realiseren.
• D23 Samenvoegen kenniscentra mbo
Het wetsvoorstel «Heroriëntatie taken kenniscentra» is in voorbereiding.
• D24 Minder opleidingen hoger onderwijs (inclusief kunstopleidingen)
Er wordt ingezet op een versterkt beleidsrijk traject gericht op uitvoering van prestatie- en profileringafspraken en sectorale herordening van het opleidingenaanbod. Verder wordt het aantal plaatsen aan de kunstopleidingen via scherpe selectie gereduceerd. De taakstelling is via een korting op de rijksbijdrage van de hogescholen en universiteiten gerealiseerd.
• D25 Verminderen overhead in het hoger onderwijs
De taakstelling is via een korting op de rijksbijdrage van de hogescholen en universiteiten (inclusief academische ziekenhuizen) gerealiseerd.
• D26 Sociaal leenstelsel basisbeurs bachelor/masterfase hbo/wo met cohortgarantie
Het wetsvoorstel Wet sociaal leenstelsel masterfase is aan de Tweede Kamer gestuurd. Het sociaal leenstelsel voor de bachelorfase wordt een jaar later ingevoerd. De budgettaire effecten hiervan zijn op de OCW-begroting verwerkt. De planning is om het wetsvoorstel voor de bachelorfase begin 2014 aan de Tweede Kamer te sturen.
• D27 OV Kaart -> kortingskaart (incl. mbo 18-)
Het wetsvoorstel zal in 2014 aan de Tweede Kamer worden gestuurd.
• D28 Effect vereenvoudiging Wet studeren is investeren
Dit is meegenomen in het wetsvoorstel sociaal leenstelsel voor de masterfase hbo/wo dat aan de Tweede Kamer is gestuurd (zie ook D26).
• F64 Hervorming kindregelingen
Deze ombuiging valt onder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Het wetsvoorstel van SZW over de hervorming van de kindregelingen is naar de Raad van State verzonden. Het wetsvoorstel leidt bij OCW tot een vrijval bij onder andere de WTOS van € 19,0 miljoen.
• G81 Beperken subsidies bedrijfslevenbeleid en topsectoren
Het betreft hier een korting van € 2,0 miljoen op de in 2012 ingezette structurele verhoging van het budget voor de Technologiestichting STW met € 10,0 miljoen ten behoeve van de versterking van de succesvolle aanpak van valorisatie.
• I92 Publieke omroep
Vanaf 2016 zal de rijksmediabijdrage verlaagd worden met € 50,0 miljoen en vanaf 2017 structureel verlaagd met € 100,0 miljoen. Deze bezuiniging zal onder andere worden ingevuld door een bezuiniging op het budget regionale omroepen, het opheffen van het Mediafonds, het opheffen van de levensbeschouwelijke omroepen, en het verlagen van het budget voor de landelijke publieke omroep. Er wordt een Toekomstverkenning uitgevoerd om zicht te krijgen op de wijze waarop de publieke omroep zijn maatschappelijke functie in de toekomst het beste kan vervullen, gezien de snelle veranderingen in het medialandschap en deze nieuwe financiële realiteit.
• D32 Intensivering onderzoek
Op 11 februari 2013 is de Tweede Kamer door middel van de brief De kenniseconomie in zicht geïnformeerd dat deze intensivering via de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) wordt geïnvesteerd in onderzoek. Van deze middelen wordt een deel ingezet voor praktijkgericht onderzoek in het hoger beroepsonderwijs (€ 3,0 miljoen).
• G81 Subsidies bedrijven
In de brief aan de Tweede Kamer Omzetting van de afdrachtvermindering onderwijs in een subsidieregeling is uiteengezet hoe en waarom de afdrachtvermindering onderwijs per 1 januari 2014 wordt omgezet in een subsidieregeling op de begroting van OCW. De regeling wordt in september aan de Tweede Kamer gezonden. Uiterlijk 1 november 2013 wordt de regeling gepubliceerd in de Staatscourant.
Leerlingen- en studentenontwikkeling
In de begroting is, zoals gebruikelijk, de actuele raming van de leerlingen- en studentenaantallen verwerkt. De referentieraming 2013 wijst uit dat in het primair onderwijs en het hoger onderwijs het aantal leerlingen en studenten per saldo lager is dan in de referentieraming 2012. In het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs is het aantal leerlingen en studenten per saldo hoger. Dit wordt veroorzaakt door demografische ontwikkelingen en nieuwe tel- en stroomgegevens 2012. Zie het algemeen deel van het verdiepingshoofdstuk voor de budgettaire bijstelling per onderwijssector.
Ramingsbijstelling studiefinanciering
De raming voor studiefinanciering laat een meevaller zien. De meevaller komt voornamelijk door de doorwerking van de realisatiecijfers 2012.
Meeropbrengsten schoolboeken en maatschappelijke stages
De Regeerakkoord maatregelen D20: «Afschaffen wettelijk verplichte maatschappelijke stages» en D21: «Afschaffen gratis schoolboeken», kennen incidentele meeropbrengsten in 2015. Deze komen voort uit de reguliere bekostigingssystematiek waardoor incidenteel meer geld vrijvalt.
Ramingsbijstellingen onderwijs centraliseren
De meevallers als gevolg van de referentieraming leerlingen- en studentenaantallen 2013 en de raming voor studiefinanciering worden, samen met de incidentele meeropbrengsten bij de Regeerakkoord maatregelen «Afschaffen wettelijk verplichte maatschappelijke stages» en «Afschaffen gratis schoolboeken», centraal geboekt op het artikel Nominaal & onvoorzien. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de motie Godsdienstonderwijs en humanistische vorming (€ 10 miljoen structureel vanaf 2014) en de departementale bijdrage van OCW in het aanvullend pakket (€ 66,2 miljoen structureel vanaf 2014). Het restant wordt overgeboekt naar de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën (zie ook de toelichting bij «aanvullend pakket: ramingsbijstellingen onderwijs».)
Aanvullend pakket: departementale bijdrage
De departementale bijdrage van OCW in het aanvullend pakket van € 6,0 miljard bedraagt € 66,2 miljoen structureel vanaf 2014.
Aanvullend pakket: ramingsbijstellingen onderwijs
Het restant van de ramingsbijstellingen onderwijs wordt overgeheveld naar de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën. Daar wordt het als een structurele reeks van € 204 miljoen vanaf 2014 gereserveerd voor de kwaliteit van het onderwijs in het kader van het Nationaal Onderwijs Akkoord (NOA).
Eindejaarsmarge
De budgetten die in 2012 niet volledig tot besteding zijn gekomen, zijn in 2013 aan de OCW-begroting toegevoegd. De eindejaarsmarge is ingezet ter dekking van overlopende verplichtingen uit 2012 en de wettelijk verplichte prijsbijstelling voor 2013.
Intertemporele compensatie
Op diverse budgetten vinden intertemporele compensaties plaats omdat middelen in latere (of eerdere) jaren benodigd zijn.
Digitale collectie Nationaal Archief
Door de digitalisering van de informatiehuishouding van het rijk staat het Nationaal Archief de komende jaren voor een substantiële taakverzwaring. Dit wordt tot en met 2015 grotendeels gedekt.
Rentemutatie studiefinanciering (ontvangsten)
De raming voor studiefinanciering laat lagere renteontvangsten zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2013 verwerkte raming van het voorjaar 2012. Zowel de spontane ontvangsten als de termijnontvangsten worden lager geraamd.
Toelichting technische bijstellingen:
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2013 is uitgekeerd aan de departementen. Het betreft alleen een vergoeding voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten.
Indexering wsf, wtos en lesgelden
Dit betreft de uitdeling van de wettelijk verplichte indexering van de wet studiefinanciering (wsf), de wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (wtos) en de lesgelden tranche 2013 (vanaf het jaar 2014).
Niet-kader relevant
De niet-kader relevante uitgaven worden naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door de niet-kader relevante effecten van de ombuigingen uit het Regeerakkoord Rutte II, de referentieraming 2013 en de bijstelling van de raming studiefinanciering 2013.
Overige technische bijstellingen
Het betreft desalderingen van uitgaven en ontvangsten en overboekingen van en naar andere departementen. Zoals opgenomen in het Regeerakkoord Rutte II is een bedrag van € 142,0 miljoen structureel vanaf 2014 overgeboekt van het Provinciefonds naar de begroting van OCW voor het centraliseren van het budget voor regionale omroepen.
Meerjarenplan Beleidsdoorlichtingen
Artikel / Doelstelling | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nieuwe ambities en beleidsdoelen | |||||||
1. Primair onderwijs Brede scholen | √ | ||||||
1, 3, 4, 6, 7, 11 en 12. Onderwijs | |||||||
Prestaties van leerlingen en studenten omhoog | √1 | ||||||
Scholen en instellingen met een ambitieus leerklimaat | √ | ||||||
Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk | √ | ||||||
Doelmatigheid en focus op het onderwijs | √1 | ||||||
9. Arbeidsmarkt- en Personeelsbeleid | |||||||
Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders | √1 | ||||||
14. Cultuur | |||||||
Een sterke cultuursector die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed | √2 | ||||||
15. Media | |||||||
Het waarborgen van een onafhankelijk, gevarieerd en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod | √ | ||||||
25. Emancipatie | |||||||
Het bevorderen van emancipatie | √ | ||||||
Afgeronde en eerder toegezegde beleidsdoorlichtingen | |||||||
16. Onderzoek- en Wetenschapsbeleid | Geen beleidsdoorlichting3 | ||||||
Behoud van kwaliteit wetenschap, wetenschappelijk talent en versterken impact wetenschap | |||||||
8. Internationaal beleid | Geen beleidsdoorlichting4 | ||||||
9. Arbeidsmarkt- en Personeelsbeleid | |||||||
Actieplan LeerKracht | √ | ||||||
13. Lesgeld | Geen beleidsdoorlichting5 |
Deze doorlichtingen starten conform eerdere planning in 2014, maar zullen in 2015 worden afgerond zodat de resultaten van meerdere effectstudies die in 2015 beschikbaar komen in de doorlichtingen meegenomen worden.
Deze doorlichting start conform eerdere planning in 2014, maar zal in 2015 worden afgerond zodat de resultaten kunnen worden meegenomen in de voorbereidingen van de nieuwe BIS-periode.
Voor artikel 16 Onderzoek-Wetenschapsbeleid: Er is besloten tot een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) voor het beleidsterrein wetenschap. Dit onderzoek gaat in september van start en wordt naar verwachting in het voorjaar van2014 afgerond. Hiermee is een separate beleidsdoorlichting komen te vervallen, deze wordt immers verwerkt in het IBO.
Voor artikel 8 Internationaal beleid is geen beleidsdoorlichting gepland, omdat artikel 8 een restartikel is en geen beleidsartikel. Internationaal beleid draagt bij aan de beleidsdoelstellingen op andere artikelen. Er worden op onderdelen van dit artikel wel evaluaties uitgevoerd, die inzicht geven in de effectiviteit van het beleid.
Belastinguitgaven
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Loonbelasting | |||||||
Afdrachtvermindering onderwijs | 382 | 383 | – | – | – | – | – |
Inkomstenbelasting | |||||||
Vrijstelling voorwerpen van kunst en wetenschap forfaitair rendement | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Vrijstelling cultureel beleggen forfaitair rendement | 1 | – | – | – | – | – | – |
Aftrek kosten monumentenwoning | 64 | 62 | 62 | 62 | 62 | 62 | 62 |
Heffingskorting cultureel beleggen | 1 | – | – | – | – | – | – |
Omzetbelasting verlaagd tarief | |||||||
Boeken, tijdschriften, week- en dagbladen | 463 | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 |
Bibliotheken (verhuur boeken), musea e.d. | 111 | 124 | 125 | 127 | 128 | 130 | 132 |
Circussen, bioscopen, theaters en concerten | 125 | 180 | 185 | 189 | 194 | 199 | 204 |