Base description which applies to whole site

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Profiel

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving. In lijn met deze missie wordt in het Meerjarenbedrijfsplan Handhaving de handhavingstrategie geformuleerd. Met haar strategie wil de NVWA de naleving van wet- en regelgeving bevorderen. Uitgangspunten voor de werkwijze van de NVWA zijn: risicogericht, kennisgedreven, samenwerkend en beïnvloedend.

De oriëntatie is extern, gericht op politiek, opdrachtgevers en beleid, burgers en bedrijven. In de managementvisie is weergegeven op welke wijze de NVWA de missie en handhavingstrategie realiseert en welke cultuur zij daarbij nastreeft: «Samen gaan en staan voor resultaat». De NVWA heeft de focus op het bereiken van die effecten in de samenleving. Effecten die de NVWA samen met haar opdrachtgevers wil bereiken.

Begroting agentschap 2014

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Baten

             

Omzet moederdepartement

121.439

95.106

97.199

90.250

86.272

86.301

86.353

Omzet overige departementen

73.156

67.337

67.884

67.261

66.493

66.493

66.319

Omzet derden

60.885

65.500

68.500

68.000

68.000

68.000

68.000

Rentebaten

89

0

107

107

107

107

107

Vrijval voorzieningen

8.321

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

26.753

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

290.643

227.943

233.690

225.618

220.872

220.901

220.779

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

personele kosten

179.651

149.674

169.545

164.135

159.488

158.573

158.423

– waarvan eigen personeel

0

140.814

163.045

158.135

153.488

152.573

152.423

– waarvan externe inhuur

0

8.860

6.500

6.000

6.000

6.000

6.000

materiële kosten

74.045

66.019

52.000

48.700

48.500

48.200

48.100

– waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

– waarvan bijdrage aan SSO’s

0

31.787

28.500

26.500

26.500

26.500

26.500

Rentelasten

742

750

486

548

601

682

824

Afschrijvingskosten

             

materieel

4.626

5.214

4.982

5.812

5.971

6.446

7.057

– waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

immaterieel

4.719

5.786

6.178

5.924

5.812

6.500

5.875

Overige kosten

             

– dotaties voorzieningen

26.921

500

500

500

500

500

500

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

290.704

227.943

233.690

225.618

220.872

220.901

220.779

               

Saldo van baten en lasten

– 61

0

0

0

0

0

0

Baten

Omzet moederdepartement

De post omzet moederdepartement is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van taakstellingen. De NVWA tracht deze daling in de bijdrage van het moederdepartement op te vangen door vernieuwing en innovatie van (Europese) regelgeving en toezicht.

Omzet moederdepartement

Bedragen in € 1.000
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

 

Stand Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Advies & vertegenwoordiging

7.138

6.935

6.400

6.400

6.400

6.400

6.400

Communicatie

980

1.086

850

850

850

850

850

Incident- & crisismanagement

4.890

4.082

3.750

3.750

3.750

3.750

3.750

Inlichtingen & opsporing

11.379

10.536

11.650

11.050

11.050

11.050

11.050

Kennis & Expertise

3.777

3.408

3.450

3.450

3.450

3.450

3.450

Klantinteractie & dienstverlening

8.244

6.512

6.350

6.350

6.350

6.350

6.350

Laboratoriumonderzoek

2.863

2.851

2.890

2.590

2.400

2.400

2.410

Toezicht

57.629

57.698

58.509

52.460

48.672

48.701

48.743

Overig

24.538

1.997

3.350

3.350

3.350

3.350

3.350

Totaal

121.439

95.106

97.199

90.250

86.272

86.301

86.353

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen bestaat voor het overgrote deel uit de bijdrage van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en het Diergezondheidsfonds (DGF). Voor de omzet van het DGF is structureel € 0,5 mln begroot.

Omzet overige departementen

Bedragen in € 1.000
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

 

Stand Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Advies & vertegenwoordiging

931

1.486

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

Communicatie

521

573

450

450

450

450

450

Incident- & crisismanagement

2.016

1.526

750

750

750

750

750

Inlichtingen & opsporing

802

609

650

650

650

650

650

Kennis & Expertise

5.013

5.083

4.900

4.900

4.900

4.900

4.900

Klantinteractie & dienstverlening

6.541

5.431

6.500

6.500

6.500

6.500

6.500

Laboratoriumonderzoek

8.750

10.696

10.330

10.190

10.010

10.010

9.970

Toezicht

39.154

34.870

33.704

33.221

32.633

32.633

32.499

Overig

9.427

7.063

8.800

8.800

8.800

8.800

8.800

Totaal

73.156

67.337

67.884

67.261

66.493

66.493

66.319

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit retributies en overige baten. De retributies worden door het bedrijfsleven betaald voor de diensten die de NVWA ten behoeve van hen verricht, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. Naast de huidige economische ontwikkelingen treden in de omzet derden twee bewegingen op. De NVWA werkt aan de herziening van het retributiestelsel en de daaraan verbonden tarieven, wat zal betekenen dat meer activiteiten in rekening gebracht zullen worden. Binnenkort zullen voorstellen hiertoe voor goedkeuring naar de Tweede Kamer worden gestuurd.

Daarentegen zorgen de verdere implementatie van de «Vermindering Regeldruk Vleesketen» en andere vernieuwingen ervoor dat er een vermindering van kosten voor het bedrijfsleven zal ontstaan en daarmee een vermindering van de retributieopbrengsten. De overige baten derden bestaan onder andere uit opbrengsten voor de uitvoering van (inter)nationale projecten.

Rentebaten

Door de lage rentetarieven zijn de rentebaten laag. De rentetarieven worden sinds 1 januari 2013 door het Ministerie van Financiën dagelijks vastgesteld en variëren afhankelijk van de looptijd tussen de 0,08% en 2,35%.

Lasten

Personele kosten

De verwachte gemiddelde bezetting voor 2014 is 2.230 fte, waarvan 2.181 fte ambtelijk personeel. Onder andere om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen worden dierenartsen ingehuurd (practitioners) bij werkzaamheden voor derden. De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 76.000 per fte in 2014. De loonkosten per ambtelijke fte worden geraamd op € 70.000. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 100.000 per fte. Het voor 2014 te hanteren percentage voor loonstijging is 0%. De personele kosten laten vanaf 2014 een daling zien door de reguliere uitstroom en een stijgend aantal medewerkers dat de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan onder andere uit de ICT-, huisvestingskosten en overige kosten. Voor Shared Service Organisaties (SSO) is € 28,5 mln aan kosten begroot. Dit betreft de bijdrage aan DICTU in het kader van ICT (€ 19,1 mln), huurkosten voor kantoorpanden en laboratoria aan de RGD (€ 7,5 mln), bijdragen aan P-direkt en Expertise Centrum P&O (€ 1,9 mln). De bijdrage voor het SSO Inkoop Uitvoeringscentrum IUC zijn nog niet bekend. De NVWA heeft geen panden in eigendom en huurt deze van de Rijksgebouwendienst. Het afstoten van overtollige panden verloopt moeizaam onder andere ten gevolge van de slechte marktsituatie voor kantoorruimte. Er is een plan van aanpak opgesteld om deze kosten terug te dringen.

Rentelasten

De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen de 0,54% en 4,51%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 5 en € 6,2 mln.

De materiële vaste activa worden als volgt afgeschreven:

  • Grond en gebouwen, Verbouwingen 5 – 10 jaar;

  • Inventaris en installaties 5 – 10 jaar;

  • Vervoermiddelen 4 – 5 jaar;

  • Computer hardware 3 – 5 jaar;

  • Overige materiële vaste activa 2 – 5 jaar.

De immateriële vaste activa worden als volgt afgeschreven:

  • Zelf ontwikkelde software 3 – 5 jaar;

  • Licenties op software 2 – 5 jaar.

Overige kosten

Dotaties aan voorzieningen betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.

Kasstroomoverzicht over het jaar 2014

Bedragen x € 1.000
 

Omschrijving

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen

38.431

24.331

31.351

19.193

17.778

15.866

11.336

2.

Totaal operationele kasstroom

10.270

– 3.492

–1.418

10.704

10.783

10.946

10.932

 

–/– totaal investeringen

– 16.445

– 11.010

– 16.054

– 14.108

– 13.871

– 17.959

– 13.087

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

3.344

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 13.101

– 11.010

– 16.054

– 14.108

– 13.871

– 17.959

– 13.087

 

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

–/– aflossingen op leningen

– 11.358

– 11.130

– 10.740

– 12.118

– 12.696

– 15.476

– 14.450

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

14.855

11.010

16.054

14.108

13.871

17.959

13.087

4.

Totaal financieringskasstroom

3.497

– 120

5.314

1.989

1.176

2.483

– 1.363

5.

Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln)

39.097

9.709

19.193

17.778

15.866

11.336

7.818

Toelichting

Operationele kasstroom

Voor 2014 wordt naar verwachting € 26,7 mln aan de voorziening laboratoria onttrokken in verband met de verwachte afkoop van de laboratoria ultimo 2014. Daarnaast wordt € 4,6 mln aan de voorziening reorganisatiekosten onttrokken en muteert de voorziening leegstand kantoorpanden voor € 4 mln. Hier staat een mutatie op de balanspost «Nog te ontvangen bedragen» van € 23 mln tegenover.

Investeringskasstroom

Materiële activa

De investeringen in aanpassingen gebouwen, laboratorium- en kantoorinventaris betreffen € 3 mln.

In verband met de vervanging van dienstauto's en het arbeidsvoorwaardenbeleid met betrekking tot het gebruik van dienstauto's is het noodzakelijk om voor 2014 het investeringsbedrag te verhogen tot € 6,3 mln.

Immateriële activa

De verwachting is dat de NVWA drie tot vijf jaar nodig heeft om de kennis en vaardigheden uit te bouwen en de onderliggende processen en de informatiearchitectuur te implementeren. Hiervoor is investering in ICT en verandercapaciteit van de NVWA nodig. Er is gedurende 4 jaar een investering van € 6,5 mln nodig.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom geeft het saldo weer van de benodigde leningen voor toekomstige investeringen en aflossing van de lopende leningen.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

 

2012 Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Gemiddelde Kostprijs (€/uur)

1

95,95

95,00

95,00

95,00

95,00

95,00

Tarieven

             

Index in reële termen t.o.v. 2012 (2012 = 100)

100,5

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Omzet per productgroep (x € mln)

             

Advies & vertegenwoordiging

8,4

9,4

8,8

8,8

8,8

8,8

8,8

Communicatie

1,5

1,7

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Incident- & crisismanagement

6,7

5,1

4,5

4,5

4,5

4,5

4,5

Inlichtingen & opsporing

12,2

11,1

12,3

11,7

11,7

11,7

11,7

Kennis & expertise

10,6

10,7

10,2

10,2

10,2

10,2

10,2

Klantinteractie & dienstverlening

23,5

18,2

19,9

19,9

19,9

19,9

19,9

Laboratoriumonderzoek

19,0

21,5

21,5

21,0

20,7

20,7

20,6

Toezicht

151,4

140,6

142,4

135,5

131,1

131,1

131,0

Fte

             

Aantal fte (exclusief externe inhuur)

2.168

2.140

2.181

2.160

2.140

2.140

2.140

Verhouding fte direct/indirect (excl externe inhuur)

1.741/427

1.727/413

1.760/421

1.743/417

1.727/413

1.727/413

1.727/413

Personeelskosten per fte

71.400

70.000

70.000

69.000

68.000

68.000

68.000

Saldo van baten en lasten

             

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

0%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Kwaliteit

             

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen

80%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Naamsbekendheid

             

– spontaan

20%

20%

20%

20%

20%

20%

20%

– geholpen

80%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

1

Was niet opgenomen in begroting.

De vernieuwing van de handhaving leidt tot verschuivingen in de absolute en relatieve aandelen van de omzet per productgroep. De omzet van de producten Toezicht en Laboratoriumonderzoek laten daarom een dalende trend zien. De overige productgroepen blijven gelijk.

De NVWA wil snel blijven reageren naar aanleiding van verzoeken, klachten en meldingen en wil 95 % binnen de behandeltermijn van 6 weken afhandelen.

De NVWA wil de naamsbekendheid op hetzelfde niveau houden. Met ingang van 2014 wordt de meetsystematiek aangepast en verbeterd, waardoor een vergelijkbaarheid met de historische cijfers lastig zal worden.

Licence