Profiel
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving. In lijn met deze missie wordt in het Meerjarenbedrijfsplan Handhaving de handhavingstrategie geformuleerd. Met haar strategie wil de NVWA de naleving van wet- en regelgeving bevorderen. Uitgangspunten voor de werkwijze van de NVWA zijn: risicogericht, kennisgedreven, samenwerkend en beïnvloedend.
De oriëntatie is extern, gericht op politiek, opdrachtgevers en beleid, burgers en bedrijven. In de managementvisie is weergegeven op welke wijze de NVWA de missie en handhavingstrategie realiseert en welke cultuur zij daarbij nastreeft: «Samen gaan en staan voor resultaat». De NVWA heeft de focus op het bereiken van die effecten in de samenleving. Effecten die de NVWA samen met haar opdrachtgevers wil bereiken.
Begroting agentschap 2014
Omschrijving | 2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 121.439 | 95.106 | 97.199 | 90.250 | 86.272 | 86.301 | 86.353 |
Omzet overige departementen | 73.156 | 67.337 | 67.884 | 67.261 | 66.493 | 66.493 | 66.319 |
Omzet derden | 60.885 | 65.500 | 68.500 | 68.000 | 68.000 | 68.000 | 68.000 |
Rentebaten | 89 | 0 | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Vrijval voorzieningen | 8.321 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 26.753 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 290.643 | 227.943 | 233.690 | 225.618 | 220.872 | 220.901 | 220.779 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
personele kosten | 179.651 | 149.674 | 169.545 | 164.135 | 159.488 | 158.573 | 158.423 |
– waarvan eigen personeel | 0 | 140.814 | 163.045 | 158.135 | 153.488 | 152.573 | 152.423 |
– waarvan externe inhuur | 0 | 8.860 | 6.500 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
materiële kosten | 74.045 | 66.019 | 52.000 | 48.700 | 48.500 | 48.200 | 48.100 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 0 | 31.787 | 28.500 | 26.500 | 26.500 | 26.500 | 26.500 |
Rentelasten | 742 | 750 | 486 | 548 | 601 | 682 | 824 |
Afschrijvingskosten | |||||||
materieel | 4.626 | 5.214 | 4.982 | 5.812 | 5.971 | 6.446 | 7.057 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
immaterieel | 4.719 | 5.786 | 6.178 | 5.924 | 5.812 | 6.500 | 5.875 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 26.921 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 290.704 | 227.943 | 233.690 | 225.618 | 220.872 | 220.901 | 220.779 |
Saldo van baten en lasten | – 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet moederdepartement
De post omzet moederdepartement is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van taakstellingen. De NVWA tracht deze daling in de bijdrage van het moederdepartement op te vangen door vernieuwing en innovatie van (Europese) regelgeving en toezicht.
Omzet moederdepartement
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Advies & vertegenwoordiging | 7.138 | 6.935 | 6.400 | 6.400 | 6.400 | 6.400 | 6.400 |
Communicatie | 980 | 1.086 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 |
Incident- & crisismanagement | 4.890 | 4.082 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 |
Inlichtingen & opsporing | 11.379 | 10.536 | 11.650 | 11.050 | 11.050 | 11.050 | 11.050 |
Kennis & Expertise | 3.777 | 3.408 | 3.450 | 3.450 | 3.450 | 3.450 | 3.450 |
Klantinteractie & dienstverlening | 8.244 | 6.512 | 6.350 | 6.350 | 6.350 | 6.350 | 6.350 |
Laboratoriumonderzoek | 2.863 | 2.851 | 2.890 | 2.590 | 2.400 | 2.400 | 2.410 |
Toezicht | 57.629 | 57.698 | 58.509 | 52.460 | 48.672 | 48.701 | 48.743 |
Overig | 24.538 | 1.997 | 3.350 | 3.350 | 3.350 | 3.350 | 3.350 |
Totaal | 121.439 | 95.106 | 97.199 | 90.250 | 86.272 | 86.301 | 86.353 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen bestaat voor het overgrote deel uit de bijdrage van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en het Diergezondheidsfonds (DGF). Voor de omzet van het DGF is structureel € 0,5 mln begroot.
Omzet overige departementen
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Slotwet | Vastgestelde begroting | ||||||
Advies & vertegenwoordiging | 931 | 1.486 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Communicatie | 521 | 573 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Incident- & crisismanagement | 2.016 | 1.526 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Inlichtingen & opsporing | 802 | 609 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 |
Kennis & Expertise | 5.013 | 5.083 | 4.900 | 4.900 | 4.900 | 4.900 | 4.900 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.541 | 5.431 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 |
Laboratoriumonderzoek | 8.750 | 10.696 | 10.330 | 10.190 | 10.010 | 10.010 | 9.970 |
Toezicht | 39.154 | 34.870 | 33.704 | 33.221 | 32.633 | 32.633 | 32.499 |
Overig | 9.427 | 7.063 | 8.800 | 8.800 | 8.800 | 8.800 | 8.800 |
Totaal | 73.156 | 67.337 | 67.884 | 67.261 | 66.493 | 66.493 | 66.319 |
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit retributies en overige baten. De retributies worden door het bedrijfsleven betaald voor de diensten die de NVWA ten behoeve van hen verricht, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. Naast de huidige economische ontwikkelingen treden in de omzet derden twee bewegingen op. De NVWA werkt aan de herziening van het retributiestelsel en de daaraan verbonden tarieven, wat zal betekenen dat meer activiteiten in rekening gebracht zullen worden. Binnenkort zullen voorstellen hiertoe voor goedkeuring naar de Tweede Kamer worden gestuurd.
Daarentegen zorgen de verdere implementatie van de «Vermindering Regeldruk Vleesketen» en andere vernieuwingen ervoor dat er een vermindering van kosten voor het bedrijfsleven zal ontstaan en daarmee een vermindering van de retributieopbrengsten. De overige baten derden bestaan onder andere uit opbrengsten voor de uitvoering van (inter)nationale projecten.
Rentebaten
Door de lage rentetarieven zijn de rentebaten laag. De rentetarieven worden sinds 1 januari 2013 door het Ministerie van Financiën dagelijks vastgesteld en variëren afhankelijk van de looptijd tussen de 0,08% en 2,35%.
Lasten
Personele kosten
De verwachte gemiddelde bezetting voor 2014 is 2.230 fte, waarvan 2.181 fte ambtelijk personeel. Onder andere om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen worden dierenartsen ingehuurd (practitioners) bij werkzaamheden voor derden. De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 76.000 per fte in 2014. De loonkosten per ambtelijke fte worden geraamd op € 70.000. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 100.000 per fte. Het voor 2014 te hanteren percentage voor loonstijging is 0%. De personele kosten laten vanaf 2014 een daling zien door de reguliere uitstroom en een stijgend aantal medewerkers dat de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder andere uit de ICT-, huisvestingskosten en overige kosten. Voor Shared Service Organisaties (SSO) is € 28,5 mln aan kosten begroot. Dit betreft de bijdrage aan DICTU in het kader van ICT (€ 19,1 mln), huurkosten voor kantoorpanden en laboratoria aan de RGD (€ 7,5 mln), bijdragen aan P-direkt en Expertise Centrum P&O (€ 1,9 mln). De bijdrage voor het SSO Inkoop Uitvoeringscentrum IUC zijn nog niet bekend. De NVWA heeft geen panden in eigendom en huurt deze van de Rijksgebouwendienst. Het afstoten van overtollige panden verloopt moeizaam onder andere ten gevolge van de slechte marktsituatie voor kantoorruimte. Er is een plan van aanpak opgesteld om deze kosten terug te dringen.
Rentelasten
De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen de 0,54% en 4,51%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 5 en € 6,2 mln.
De materiële vaste activa worden als volgt afgeschreven:
-
• Grond en gebouwen, Verbouwingen 5 – 10 jaar;
-
• Inventaris en installaties 5 – 10 jaar;
-
• Vervoermiddelen 4 – 5 jaar;
-
• Computer hardware 3 – 5 jaar;
-
• Overige materiële vaste activa 2 – 5 jaar.
De immateriële vaste activa worden als volgt afgeschreven:
-
• Zelf ontwikkelde software 3 – 5 jaar;
-
• Licenties op software 2 – 5 jaar.
Overige kosten
Dotaties aan voorzieningen betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2014
Omschrijving | 2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen | 38.431 | 24.331 | 31.351 | 19.193 | 17.778 | 15.866 | 11.336 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.270 | – 3.492 | –1.418 | 10.704 | 10.783 | 10.946 | 10.932 |
–/– totaal investeringen | – 16.445 | – 11.010 | – 16.054 | – 14.108 | – 13.871 | – 17.959 | – 13.087 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 3.344 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 13.101 | – 11.010 | – 16.054 | – 14.108 | – 13.871 | – 17.959 | – 13.087 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 11.358 | – 11.130 | – 10.740 | – 12.118 | – 12.696 | – 15.476 | – 14.450 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 14.855 | 11.010 | 16.054 | 14.108 | 13.871 | 17.959 | 13.087 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3.497 | – 120 | 5.314 | 1.989 | 1.176 | 2.483 | – 1.363 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln) | 39.097 | 9.709 | 19.193 | 17.778 | 15.866 | 11.336 | 7.818 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Voor 2014 wordt naar verwachting € 26,7 mln aan de voorziening laboratoria onttrokken in verband met de verwachte afkoop van de laboratoria ultimo 2014. Daarnaast wordt € 4,6 mln aan de voorziening reorganisatiekosten onttrokken en muteert de voorziening leegstand kantoorpanden voor € 4 mln. Hier staat een mutatie op de balanspost «Nog te ontvangen bedragen» van € 23 mln tegenover.
Investeringskasstroom
Materiële activa
De investeringen in aanpassingen gebouwen, laboratorium- en kantoorinventaris betreffen € 3 mln.
In verband met de vervanging van dienstauto's en het arbeidsvoorwaardenbeleid met betrekking tot het gebruik van dienstauto's is het noodzakelijk om voor 2014 het investeringsbedrag te verhogen tot € 6,3 mln.
Immateriële activa
De verwachting is dat de NVWA drie tot vijf jaar nodig heeft om de kennis en vaardigheden uit te bouwen en de onderliggende processen en de informatiearchitectuur te implementeren. Hiervoor is investering in ICT en verandercapaciteit van de NVWA nodig. Er is gedurende 4 jaar een investering van € 6,5 mln nodig.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom geeft het saldo weer van de benodigde leningen voor toekomstige investeringen en aflossing van de lopende leningen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2012 Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde Kostprijs (€/uur) | 95,95 | 95,00 | 95,00 | 95,00 | 95,00 | 95,00 | |
Tarieven | |||||||
Index in reële termen t.o.v. 2012 (2012 = 100) | 100,5 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Omzet per productgroep (x € mln) | |||||||
Advies & vertegenwoordiging | 8,4 | 9,4 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
Communicatie | 1,5 | 1,7 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Incident- & crisismanagement | 6,7 | 5,1 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Inlichtingen & opsporing | 12,2 | 11,1 | 12,3 | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 |
Kennis & expertise | 10,6 | 10,7 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 10,2 |
Klantinteractie & dienstverlening | 23,5 | 18,2 | 19,9 | 19,9 | 19,9 | 19,9 | 19,9 |
Laboratoriumonderzoek | 19,0 | 21,5 | 21,5 | 21,0 | 20,7 | 20,7 | 20,6 |
Toezicht | 151,4 | 140,6 | 142,4 | 135,5 | 131,1 | 131,1 | 131,0 |
Fte | |||||||
Aantal fte (exclusief externe inhuur) | 2.168 | 2.140 | 2.181 | 2.160 | 2.140 | 2.140 | 2.140 |
Verhouding fte direct/indirect (excl externe inhuur) | 1.741/427 | 1.727/413 | 1.760/421 | 1.743/417 | 1.727/413 | 1.727/413 | 1.727/413 |
Personeelskosten per fte | 71.400 | 70.000 | 70.000 | 69.000 | 68.000 | 68.000 | 68.000 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 80% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamsbekendheid | |||||||
– spontaan | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
– geholpen | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
De vernieuwing van de handhaving leidt tot verschuivingen in de absolute en relatieve aandelen van de omzet per productgroep. De omzet van de producten Toezicht en Laboratoriumonderzoek laten daarom een dalende trend zien. De overige productgroepen blijven gelijk.
De NVWA wil snel blijven reageren naar aanleiding van verzoeken, klachten en meldingen en wil 95 % binnen de behandeltermijn van 6 weken afhandelen.
De NVWA wil de naamsbekendheid op hetzelfde niveau houden. Met ingang van 2014 wordt de meetsystematiek aangepast en verbeterd, waardoor een vergelijkbaarheid met de historische cijfers lastig zal worden.