In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):
«De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten».
Per beleidsartikel zijn opgenomen:
-
1. De subsidieregelingen
-
2. Overige subsidies en de bijdragen aan ZBO’s en overige organisaties
Ad 1) Voor de subsidieregelingen in juridische zin geldt de plicht tot een vijfjaarlijkse evaluatie. Voor deze regelingen is dus een laatste evaluatie en/of een komende evaluatie toegevoegd en indien niets is weergegeven is uitgelegd waarom. Ook is het aantal verlengingen van subsidieregelingen weergegeven.
Daarnaast is het per 1 oktober 2012 verplicht nieuwe subsidieregelingen te voorzien van een einddatum. Dit is de datum waarop de regeling wordt beëindigd waarna geen aanvragen voor de desbetreffende subsidie meer kunnen worden ingediend. Deze datum mag niet later liggen dan vijf jaren na inwerkingtreding van de betreffende subsidieregeling, tenzij de desbetreffende regeling aan de Tweede Kamer is overlegd. Bestaande subsidieregelingen dienen uiterlijk 1 juli 2014 van een einddatum te zijn voorzien (Regeling van de Minister-President, Minister van Algemene Zaken, van 21 juni 2012, nr. 3113629, houdende vaststelling van de eerste wijziging van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking, Stcrt. 2012 13009). Voor bestaande regelingen is dus alleen indien reeds beschikbaar een einddatum opgenomen in tegenstelling tot voor nieuwe regelingen waar overal een einddatum is opgenomen. Conform de Aanwijzingen voor subsidieverstrekkingen zullen voor 1 juli 2014 voor de overige subsidieregelingen einddata worden vastgesteld, die dan ook in dit overzicht worden opgenomen.
Ad 2) Subsidies in de tweede categorie – overige subsidies en de bijdragen aan ZBO’s en overige organisaties – zijn geen regelingen in juridische zin en vallen derhalve grotendeels niet onder de in de aanwijzingen voor subsidies opgenomen bepalingen met betrekking tot de einddatum en evaluatieplicht. In deze categorie is in het overzicht daarom ook niet overal informatie hierover opgenomen.
In het subsidieoverzicht is zoveel mogelijk aansluiting gemaakt met de budgettaire tabellen in de begroting. De categorie subsidies uit de tabellen budgettaire gevolgen van beleid per begrotingsartikel sluit aan met de categorie subsidieregelingen in dit overzicht. Bij de categorie overige subsidies en bijdragen aan ZBO’s en overige organisaties is deze aansluiting niet volledig mogelijk omdat niet alle bijdragen aan ZBO’s en overige organisaties subsidies zijn en ook omdat er subsidies zijn die onder andere categorieën (in de budgettaire tabel) vallen.
In de kolom «Laatste evaluatie» en de kolom «Volgende evaluatie» is aangegeven of de betreffende evaluatie een effectevaluatie (E) betreft of overig evaluatieonderzoek (O).
Tot slot is na het subsidieoverzicht informatie opgenomen over de TKI-toeslag op basis waarvan de toeslag aan de betreffende TKI’s kan worden toegekend.
Artikel | Naam subsidie(regeling) met hyperlink naar vindplaats | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Aantal verleningen 2012 | Laatste evaluatie (met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie | Einddatum subsidie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
11 | Digitalisering regionale radio | 1.700 | 1.700 | 1.400 | 100 | 1.100 | 1.100 | 0 | nvt 1 | nvt1 | 2017 | |
Subtotaal | 0 | 1.700 | 1.700 | 1.400 | 100 | 1.100 | 1.100 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
11 | Nederlands Normalisatie Instituut | 898 | 1.150 | 1.153 | 1.038 | 1.203 | 1.181 | 1.058 | 1 | 2005 E | 2014 E | |
11 | CBS | 186.854 | 173.847 | 153.785 | 147.421 | 146.242 | 145.975 | 142.966 | 1 | 2011 | 2016 | 2015 |
Subtotaal | 187.752 | 174.997 | 154.938 | 148.459 | 147.445 | 147.156 | 144.024 | |||||
Artikel 12 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
12 | 5.872 | 2.905 | 746 | 396 | 15 | 2013 | ||||||
12 | Nationaal Programma Luchtvaart | 3.643 | 2.500 | 1.501 | 2.894 | 3.002 | 2.503 | 0 | 2010 E | 2017 | ||
12 | Luchtvaartkredietregeling (niet relevant) | 12.919 | 10.042 | 16.120 | 0 | 2010 E | 2011 | |||||
12 | Luchtvaartkredietregeling (rente) | 1.608 | 1.914 | 2.000 | 1.871 | 1.798 | 1.798 | 0 | 2010 E | 2011 | ||
12 | 44.019 | 18.219 | 1.084 | 1198 | 2013 | |||||||
12 | 5.680 | 6.738 | 7.916 | 10.162 | 13.117 | 13.750 | 14.800 | 31 | 2013 E | 2017 | ||
12 | Nederland Maritiem Land | 246 | 300 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 | 1 | 2009 E | ||
12 | 14.383 | 10.037 | 7.306 | 6.645 | 2.219 | 2.555 | 613 | 18 | 2012 | |||
12 | 20.023 | 21.218 | 14.218 | 14.218 | 14.218 | 14.218 | 0 | 2016 E | 2017 | |||
12 | EZ-projecten BSIK | 6.797 | nvt 2 | nvt2 | ||||||||
12 | Stichting Toekomstbeeld der Techniek | 215 | 250 | 199 | 198 | 210 | 210 | 191 | 1 | |||
12 | 11.665 | 3.009 | 501 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | 2012 | |||||
12 | 1.594 | 501 | 272 | 0 | 2011 | |||||||
12 | 3.186 | 5.639 | 1.002 | 501 | 0 | 2007 | ||||||
12 | 12.225 | 10.488 | 4.534 | 1.867 | 8 | 2013 E | 2017 | |||||
12 | Innovatievouchers | 1.669 | nvt2 | nvt2 | ||||||||
12 | Uitdagersfaciliteit relevant | 252 | nvt2 | 2013 E | nvt2 | |||||||
Subtotaal | 124.365 | 92.259 | 64.577 | 39.145 | 34.901 | 35.298 | 31.884 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
12 | 27.296 | 64.914 | 67.459 | 76.342 | 42.542 | 37.367 | 32.362 | 36 | 2013 E | 2016 E | 2017 | |
12 | 12.350 | 15.591 | 15.555 | 17.033 | 19.296 | 9.642 | 19.979 | 4 | 2013 E | 2016 E | 2017 | |
Vroege fase/Informal Investors | 75.000 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | |||||||
12 | Fund of Funds | 9.100 | 12.800 | 14.600 | 14.700 | 11.500 | 6.592 | 1 | 2016 E | 2017 | ||
12 | 56.050 | 101.561 | 111.264 | 122.977 | 130.873 | 130.867 | 0 | 2015 E | 2017 | |||
12 | Topsectoren/Innovatieprogramma’s (excl. TI’s) | 2.344 | 10.805 | 48.450 | 40.203 | 17.910 | 1.692 | 1.111 | 0 | 2016 | ||
12 | Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) | 7.338 | 5.827 | 3.969 | 1.509 | 1 | 2015 | |||||
12 | Holst | 10.238 | 5.478 | 4.513 | 3.510 | 1.705 | 0 | 2016 | ||||
12 | 150.833 | 142.009 | 133.761 | 117.953 | 111.976 | 109.693 | 108.490 | 1 | 2015 E | |||
12 | Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium | 31.013 | 38.869 | 26.233 | 27.424 | 17.684 | 17.902 | 17.838 | 1 | 2015 E | ||
12 | MARIN | 3.742 | 3.733 | 3.654 | 3.335 | 3.252 | 3.206 | 3.187 | 1 | 2015 E | ||
12 | Deltares | 12.894 | 11.869 | 11.086 | 9.580 | 9.048 | 8.911 | 8.859 | 1 | 2015 E | ||
12 | Stichting Technische Wetenschappen | 22.499 | 21.821 | 22.462 | 22.049 | 22.468 | 22.244 | 22.162 | 1 | 2016 E | ||
12 | Syntens | 31.453 | 19.919 | 1 | 2007 E | 2013 E | 2013 | |||||
12 | Topsector Chemie | 12.214 | 8.677 | 7.264 | 5.088 | 3.009 | 1 | 2016 | ||||
12 | 6.700 | 5.040 | 2.163 | 1.396 | 730 | 85 | 1 | 2016 | ||||
12 | InnoWATOR | 4.227 | 2.844 | 1.383 | 315 | 0 | 2011 | |||||
12 | Innovatieprogramma Maritiem | 4.003 | 3.126 | 2.004 | 714 | 316 | 0 | 2011 | ||||
12 | 31.378 | 22.526 | 23.643 | 4.556 | 1 | 2015 | ||||||
12 | 10.643 | 5.765 | 3.793 | 1 | 2014 | |||||||
12 | 90 | 4.723 | 4.391 | 3.791 | 1.257 | 914 | 0 | 1 | 2016 | |||
12 | 2.250 | 4.613 | 9.127 | 5.016 | 1.205 | 0 | 2015 E | 2016 | ||||
12 | HTSM | 19.000 | 22.064 | 22.064 | 22.065 | 15.451 | 10.536 | 8.000 | 0 | 2011 | ||
12 | Commit | 7.200 | 10.029 | 11.534 | 10.896 | 0 | 2011 | |||||
12 | Phase 2 | 36.507 | 36.492 | 23.752 | 19.195 | 13.299 | 6.563 | 0 | 2013 | |||
12 | Innovatieprogramma Automotive | 4.482 | 3.420 | 1.839 | 618 | 81 | 0 | 2011 | ||||
12 | Innovatieprogramma Life Sciences en Health algemeen | 4.263 | 2.838 | 1.379 | 702 | 202 | 0 | 2011 | ||||
12 | BE-Basic | 7.637 | 7.423 | 12.035 | 0 | 2011 | ||||||
12 | TASC | 1.400 | 1.153 | 1.153 | 1.153 | 0 | 2011 | |||||
12 | Food and Nutrition Delta | 6.390 | 7.864 | 6.309 | 2.398 | 258 | 72 | 0 | 2011 | |||
12 | TKI CLICK | 1.467 | 1.933 | 1.000 | 500 | 1 | ||||||
12 | Ruimtevaart (ESA) | 48.805 | 79.343 | 90.259 | 75.175 | 76.641 | 63.925 | 52.888 | 8 | 2017 E | ||
12 | Internationaal Innoveren (Eurekaclusters) | 2.000 | 7.000 | 12.000 | 17.000 | 20.000 | 0 | 2013 E | 2020 | |||
12 | Internationaal Innoveren (JTI’s) | 2.000 | 7.000 | 12.000 | 17.000 | 20.000 | 0 | 2013 E | 2020 | |||
Subtotaal | 520.656 | 710.858 | 680.595 | 612.380 | 523.033 | 476.028 | 460.751 | |||||
Artikel 13 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
13 | 12.104 | 6.169 | 7.408 | 8.828 | 4.298 | 4.008 | 2.405 | 3 | 2012 O | 2014 E | 2012 | |
13 | Bevorderen ondernemerschap | 7.928 | 22.180 | 5.430 | 5.675 | 5.825 | 6.055 | 5.855 | 9 | nvt | ||
13 | 6.661 | 4.790 | 501 | 0 | 2013 E | 2010 | ||||||
13 | 6.794 | 301 | 0 | 2010 E | 2014 E | 2010 | ||||||
13 | Microkrediet | 750 | 30.150 | 1 | 2015 E | 2014 | ||||||
13 | Biobased Economy | 12.521 | 6.147 | 2.744 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 4 | 2014 E | nvt1 | ||
13 | 5.479 | 5.900 | 2.500 | 3 | 2013 E | 2011 | ||||||
13 | 9.659 | 5.823 | 1.362 | 1.601 | 2.276 | 300 | 1.900 | 0 | 2010 | |||
13 | 8.474 | 2.800 | 16.313 | 2012 | ||||||||
13 | Overig toerisme | 766 | 0 | nvt2 | ||||||||
Subtotaal | 71.136 | 84.260 | 19.945 | 17.754 | 14.049 | 12.013 | 10.160 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
13 | 96.302 | 95.000 | 65.000 | 45.000 | 37.594 | 37.594 | 37.594 | 2640 | 2016 E | 2017 | ||
13 | 2.270 | 9.281 | 9.343 | 9.365 | 9.365 | 9.365 | 9.365 | 21 | 2016 E | 2017 | ||
13 | 16.209 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 55 | 2013 E | 2017 | ||
13 | 9.637 | 9.668 | 9.679 | 9.679 | 9.679 | 9.679 | 0 | 2017 E | 2018 | |||
13 | EIM | 3.150 | 2.800 | 1 | 2013 E | |||||||
13 | A’dam Center for Corporate Finance (ACCF) | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | |||
13 | Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen | 1.846 | 1.200 | 1.200 | 675 | 1 | 2016 O | |||||
13 | Ondernemersklankbord | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 1 | 2004 | 2014 E | |
13 | Stichting Koning Willem I | 69 | 50 | 1 | ||||||||
13 | Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen | 15.213 | 13.536 | 10.152 | 8.459 | 8.438 | 8.438 | 8.438 | 1 | 2016 E | ||
13 | Programma Digivaardig & Digibewust | 2.500 | 100 | 500 | 1 | 2013 | ||||||
13 | Stichting voor Industriebeleid en Communicatie | 10 | 5 | 1 | 2013 | |||||||
Subtotaal | 137.949 | 144.989 | 109.243 | 86.558 | 78.456 | 78.456 | 78.456 | |||||
Artikel 14 | ||||||||||||
Subsidieregelingen |
|
|
|
|
|
|
| |||||
14 | 720.562 | 892.412 | 1.078.556 | 1.201.749 | 1.443.015 | 1.570.557 | 1.846.331 | 234 | 2016 E | |||
14 | Energie-innovatie (Groene grondstoffen, Wind op zee, Smart grids, Wind op land, Zon-PV) | 56.868 | 31.658 | 19.749 | 7.872 | 2.370 | 2.361 | 2.361 | 2015 E | 2015 | ||
14 | 21.339 | 29.332 | 43.237 | 2014 E | 2013 | |||||||
14 | 900 | 900 | 900 | 0 | 2014 E | 2004 | ||||||
14 | 1 | 2013 | nvt | |||||||||
14 | Innovatievouchers elektrische mobiliteit | 500 | nvt1 | 2015 E | 2013 | |||||||
14 | Topsector Energie | 29.792 | 42.896 | 45.787 | 57.193 | 27.809 | 30.806 | 31.606 | 2015 E | |||
14 | Green Deals | 225 | 20.775 | 28.692 | 4.950 | 18.751 | 16 | 2015 E | 2016 | |||
14 | 5.531 | 42.700 | 39.047 | 20.557 | 9.915 | 8.242 | 9.955 | 0 | 2018 | |||
14 | Programma Hoge Flux Reactor | 7.250 | 7.250 | 7.250 | 7.250 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 1 | nvt1 | 2013 E | |
14 | Duurzame warmte | 3.098 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | ||||||
14 | TransitieManagement AgNL | 8.415 | 11.369 | 1.112 | 1.044 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | |||
14 | Overige uitgaven duurzame energie DGETM | 58 | 3.185 | 3.330 | 0 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | ||||
14 | Duurzaam Caribisch Nederland. | 540 | 6.500 | 0 | nvt1 | nvt1 | nvt2 | |||||
14 | beperking tariefstijging energietarieven Caribisch Nederland | 1.304 | 4.125 | 5.000 | 4.500 | 4.000 | 3.500 | 3.000 | 1 | nvt1 | nvt1 | nvt1 |
14 | Energieakkoord SER | 35.000 | 45.000 | 55.000 | 60.000 | 50.000 | nvt | nvt | nvt | |||
14 | ETS-compensatie | 78.000 | 78.000 | 78.000 | 78.000 | 78.000 | nvt | nvt | nvt | |||
14 | Overig | 2.822 | 3.623 | 2.210 | 1.120 | nvt | nvt | nvt | nvt | |||
Subtotaal | 857.264 | 1.091.265 | 1.351.133 | 1.430.135 | 1.646.971 | 1.761.577 | 2.029.364 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
14 | Energie Centrum Nederland | 73.557 | 35.348 | 31.347 | 23.794 | 22.957 | 22.657 | 22.557 | 1 | 2015 E | ||
14 | Uitkoopregeling woningen onder hoogspanningsverbindingen | 28.000 | 28.000 | 0 | 2021 | |||||||
Subtotaal | 73.557 | 35.348 | 31.347 | 23.794 | 22.957 | 50.657 | 50.557 | |||||
Artikel 16 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
| 16.1 Agrarisch ondernemerschap | |||||||||||
16 | 3.945 | 3.238 | 3.538 | 2.788 | 2.388 | 2.352 | 2.352 | 272 | 2011 E | 2016 E | ||
16 | Brede weersverzekering art. 68 | 1.421 | 1.196 | 150 | 570 | 2014 E | ||||||
16 | 437 | 450 | 0 | 2011 | ||||||||
16 | Demoregeling proefprojecten GLB | 2.150 | 2.490 | 15 | 2010 | |||||||
16 | Flankerend beleid pelsdierhouders | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||||
16.1 Duurzame veehouderij | ||||||||||||
16 | 16.054 | 350 | 0 | 2.400 | 3.850 | 3.555 | 148 | 0 | 2014 E | |||
16 | 5.047 | 6.885 | 2.560 | 54 | 2012 E | 2011 | ||||||
16 | Investeringsregeling duurzame stallen | 6.400 | 2012 E | |||||||||
16 | Meetprogramma duurzame stallen | 1.000 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | |||||||
16 | Beëindings-& saneringsregeling | 584 | 437 | 501 | 451 | 401 | 401 | 401 | ||||
16 | 462 | 230 | 566 | 53 | 2008 | 2017 E | ||||||
16 | Praktijknetwerken | 800 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | |||||||
16 | Grote netwerken POP-NU | 160 | 252 | 1.048 | 1.376 | 69 | 2012 E | 2017 E | ||||
16 | Beroepsopleiding en voorlichting | 200 | nvt2 | nvt1 | nvt1 | |||||||
16 | Demo projecten intensieve veehouderij | 161 | 15 | 2015 E | ||||||||
16 | SSPB | 100 | 100 | 85 | 55 | 55 | 55 | 0 | 2014 E | 2010 | ||
16 | Investeringsregeling luchtwassers (Subsidie gecombineerde luchtwassystemen) | 3.434 | 873 | 2014 E | ||||||||
16 | Duurzame veehouderij overig | 301 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | |||||||
16.1 Mestbeleid | ||||||||||||
16 | 1.596 | 1.850 | 2.550 | 1.550 | 350 | 2014 E | ||||||
16.1 Plantaardige productie | ||||||||||||
16 | Subsidie marktintroductie energie-innovaties (glastuinbouw) (MEI) | 12.577 | 16.189 | 10.989 | 10.349 | 10.189 | 9.589 | 7.802 | 19 | 2012 E | 2017 E | |
16 | 2.134 | 600 | 2.000 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 77 | 2014 E | |||
16 | Set aside regeling | 530 | 458 | 438 | 238 | 238 | 238 | 238 | 66 | 2014 | 2030 | |
16 | Demoregeling Schoon en Zuinig | 0 | 419 | 782 | 1.082 | 2015 E | ||||||
16 | Subsidie honingverbetering | 171 | 177 | 177 | 177 | 1 | 2014 | 2013 | ||||
16 | Plantaardige productie overig | 3.915 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | |||||||
16.1 Agrarische innovatie | ||||||||||||
16 | Tegemoetkoming VAMIL | 6.673 | 2.200 | 0 | 2014 E | 2046 | ||||||
16 | Samenwerking bij innovatie plant | 3.574 | 813 | 1.200 | 400 | 2015 E | ||||||
16 | Samenwerking bij innovatie dier | 462 | 300 | 300 | 2015 E | |||||||
16 | NU samenwerking bij innovatie | 500 | 1.340 | 1.400 | 1.200 | 1.200 | 0 | 34 | 2008 | 2015 E | ||
16 | Samenwerking bij innovatie intensieve veehouderij | 430 | 2015 E | |||||||||
16 | Samenwerking bij innovatie melkveehouderij | 100 | 2015 E | |||||||||
16 | Samenwerking bij innovatie glastuinbouw | 421 | 2015 E | |||||||||
16 | 126 | 300 | 300 | 100 | 1 | 2014 E | 2012 | |||||
16 | Samenwerking bij innovatie akkerbouw | 200 | 2015 E | |||||||||
16.1 Visserij | ||||||||||||
16 | 166 | 392 |
| 2011 | 2013 | |||||||
16 | 350 | 200 |
| 102 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | 69 | 93 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
16 | 1.400 | 2.365 |
| 6 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | 2.400 | 2.523 |
| 9 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | Subsidie kwaliteit, rendement en nieuwe markten in de visserij | 12 | 70 |
| 0 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||
16 | 177 | 283 |
| 16 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | 160 | 2.865 |
| 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
16 | Investeringen in koelvriesinstallaties | 2.240 | 2017 | |||||||||
16 | Visserij overig | 1.575 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | |||||||
16 | Cofinanciering GLB/GVB |
|
| 8.760 | 19.560 | 21.830 | 20.730 | 29.730 | ||||
16.3 Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren |
|
| ||||||||||
16 | In beslag genomen goederen (IBG) | 2.518 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 1974 | 2014 E | ||
16.5 Internationaal en Europees landbouwbeleid | ||||||||||||
16 | Apurement | 20.546 | 12.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | ||||
Subtotaal | 99.065 | 75.103 | 48.576 | 57.033 | 54.928 | 52.897 | 55.503 | |||||
|
|
|
|
| ||||||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
| 16.1 Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij | |||||||||||
16 | Ondersteuning biologische sector (m.n. Bionext, voorheen Biologica) | 105 | 51 | 1 | 2014 | 2012 | ||||||
16 | LTO Noord, Innovatieprogramma «Varkansen» | 38 | 19 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2014 | |||||
16 | Louis Bolk Instituut – Best practices Natuurgronden | 14 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16 | LTO-Noord – Duurzame varkenshouderij 2010 – 2012 | 107 | 72 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2014 | |||||
16 | Provincie Flevoland: Project Gooijermars (Koopmansproject) | 260 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | ||||||
16.1 Plantaardige productie | ||||||||||||
16 | Stichting Flowers en Food, Winnen aan Waarde | 114 | 196 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | LTO groeiservice «Ondernemersplatform Licht II» | 33 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16.1 Agrarische innovatie | ||||||||||||
16 | Productschappen Vee, Vlees en Eieren, programma «Arbeidsmarkt en opleiding» | 297 | 181 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | Stichting Educatief Platteland – «professionele boerderij educatie» | 36 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16 | Stichting Zorgbelang Drenthe «ik wil loeigoeie zorg» | 20 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16 | Wageningen UR, hoogleraar leerstoel fysiologie van de bloembollen | 150 | 150 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | NAJK, Duurzame Dialoog 2011–2013 | 125 | 125 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | NAJK subsidie bewust ondernemersschap | 138 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||||
16 | NAJK subsidie bewust ondernemen 2013 – 2015 | 100 | 80 | 60 | nvt2 | nvt2 | 2015 | |||||
16 | NAJK – subsidie wereldboeren | 100 | 40 | 60 | nvt2 | nvt2 | 2015 | |||||
16.1 Visserij | ||||||||||||
16 | Combinatie van beroepsvissers – «Versterking beroepsbinnenvisserij» | 54 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16 | Initiatief Duurzame Handel, ASC-keurmerk | 300 | 300 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | Bijdrage onderzoek bijvangst watervogels IJsselmeer | 32 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | ||||||
16.2 Voedselkwaliteit en ketentransparantie | ||||||||||||
16 | Voedingscentrum Nederland instellingssubsidie | 1.492 | 1.334 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1 | 2012 | ||
16 | Voedingscentrum Nederland Communicatieproject | 2.401 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1 | 2012 | ||
16 | Consumentenbond Voedselonderzoek | 124 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 1 | 2014 | ||
16.2 Risicomanagement voedselproductie | ||||||||||||
16 | Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit | 364 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 1 | 2014 | ||
16 | PVE, Vaccinatieproeven vleeskalveren | 25 | 30 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | |||||
16 | Bijdrage verbeterplan antibiotica gebruik vleeskuikens | 44 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2013 | ||||||
16.3 Verminderen milieulastgewasbeschermingsmiddelen | ||||||||||||
16 | Bijdrage CTGB | 2.323 | 2.211 | 456 | 437 | 431 | 431 | 431 | ||||
16 | Bijdrage Fonds Kleine Toepassingen (nationaal en internationaal) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 1 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | |
16.3 Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren | ||||||||||||
16 | Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren | 462 | 648 | 270 | 270 | 270 | 270 | 270 | 1 | 2014 | ||
16 | Landelijke inspectiedienst dierenbescherming (LID) | 860 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1 | 2014 | ||
16 | ZLTO, project «Grip op klauwen» | 85 | 43 | 43 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2014 | ||||
16 | LTO Noord – Verwaarlozing landbouwhuisdierrassen | 29 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2012 | ||||||
16 | 240 | 160 | 120 | 80 | 1 | 2013 | ||||||
16 | LTO Nederland, Projectuitvoering stalbranden | 35 | 45 | 40 | 40 | 40 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2016 | ||
16.3 Preventieve diergezondheid | ||||||||||||
16 | Kinderboerderij Nederland (SKBN), Projectfinanciering Keurmerk | 20 | 20 | 50 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2014 | ||||
16 | Kinderboerderij Nederland (SKBN), Projectfinanciering Educatie | 20 | 20 | 20 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2014 | ||||
16.3 Monitoring, early warning en bewaking fytosanitaire en veterinaire veiligheid | ||||||||||||
16 | Universiteit Utrecht/Dutch Wildlife Health Centre | 311 | 325 | 325 | 325 | 325 | 325 | 325 | 1 | 2010 | ||
16 | Gezondheidsdienst voor Dieren basismonitoring | 3.040 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 1 | 2014 | ||
16.4 Kennisontwikkeling en innovatie ten behoeve van het Groene domein | ||||||||||||
16 | Kennisbasis | 42.972 | 41.228 | 21.574 | 19.449 | 21.821 | 21.857 | 21.870 | ||||
16 | Wettelijke onderzoekstaken | 52.055 | 50.562 | 50.544 | 50.540 | 50.551 | 50.515 | 49.662 | 2014/2015 | |||
16 | Bijdrage aan agentschap ZonMw voor dierproeven | 1.850 | 300 | 1.880 | 1.880 | 1.880 | 1.880 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | ||
16 | Regeling subsidie Stichting Dienst Landbouwkundig Onderzoek | 73.464 | 78.663 | 77.140 | 72.554 | 67.809 | 67.012 | 66.712 | 1 | 2007E | 2014E | 2020 |
16.4 Financiering overige kennisinstellingen | ||||||||||||
16 | 518 | 464 | 355 | 154 | 154 | 154 | 154 | 3 | 2007E | 2014E | 2020 | |
16 | Basisfinanciering (Kaderwet LNV-subsidies, overboeking naar I&M voor Natuur en Milieu planbureau) | 1.417 | 1.417 | 1.417 | 1.417 | 1.417 | 1 | 2007E | 2014E | 2020 | ||
16.4 Innovatieprojecten | ||||||||||||
16 | 754 | 2.593 | 4.565 | 3.664 | 2.866 | 2.866 | 2.866 | 3 | 2007E | 2014E | 2020 | |
16 | 485 | 553 | 2 | 2007E | 2014E | 2020 | ||||||
16.5 Medebewind productschappen | ||||||||||||
16 | Medebewindskosten Productschappen | 20.354 | 23.054 | 50.519 | 49.991 | 49.417 | 48.742 | 48.262 | ||||
Subtotaal | 203.826 | 212.369 | 216.280 | 209.271 | 205.331 | 203.819 | 202.199 | |||||
Artikel 17 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Groene kennis Coöperatie | 5.074 | 4.015 | 4.030 | 4.030 | 1 | 2007E | 2013 | 2015 | |||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: School als Kenniscentrum | 26.755 | 30.377 | 33.828 | 31.317 | 25 | 2007E | 2013 | 2015 | |||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 1.655 | 2.391 | 2.394 | 2.394 | 2.394 | 2.394 | 2.394 | 18 | 2007E | 2013E | 2015 |
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Aanvullende onderwijssubsidies | 32.809 | 37.403 | 31.482 | 29.733 | 17.454 | 17.174 | 15.668 | 1 | 2007E | 2013E | 2015 |
17 | 5.665 | 2.681 | 1.547 | 711 | 30 | 2007E | 2013 | 2015 | ||||
17 | Natuur- en milieueducatie | 7.523 | 365 | 1.512 | 3.514 | 3.514 | 2.008 | 2.008 | ||||
Subtotaal | 79.481 | 77.232 | 74.793 | 71.699 | 23.362 | 21.576 | 20.070 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
17 | Overige onderwijssubsidies (WHW, WEB, WVO, Wet SLOA) | 20.216 | 22.462 | 20.686 | 20.413 | 17.854 | 17.854 | 17.116 | 33 | 2007E | 2013E | 2020 |
17 | Overige onderwijssubsidies (Kaderwet LNV-subsidies) | 6.143 | 1.091 | 35 | 2007E | 2013E | 2015 | |||||
Subtotaal | 26.359 | 23.553 | 20.686 | 20.413 | 17.854 | 17.854 | 17.116 | |||||
Artikel 18 | ||||||||||||
Subsidieregelingen | ||||||||||||
18 | 6.862 | 7.281 | 5.490 | 6.315 | 3.835 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2020 | |||
18 | Cofinanciering EFRO 2006–2013 | 40.884 | 39.694 | 37.547 | 37.425 | 12.387 | 0 | 2011 O | 2014 E | 2013 | ||
18 | Cofinanciering EFRO 2014–2020 | 10.080 | 17.120 | 17.120 | 31.159 | 31.569 | 2021 E | 2020 | ||||
18 | 31.294 | 23.168 | 11.174 | 10.817 | 6.226 | 0 | 2010 E | 2013 E | 2011 | |||
18 | Versterking natuur en bosbeheer bij bos- en landgoedeigenaren | 160 | 45 | 1 | nvt2 | nvt2 | 2011 | |||||
18 | 1.804 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 12 | 2014 E | 2017 | |||
18 | Programmabeheer tijdelijke regeling particulier natuurbeheer | 349 | 351 | 351 | 351 | 351 | 351 | 351 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | 1999 |
18 | 668 | 660 | 595 | 595 | 595 | 595 | 595 | 0 | nvt2 | nvt2 | 1999 | |
18 | 1.448 | 1.320 | 675 | 554 | 320 | 320 | 320 | nvt2 | nvt2 | nvt2 | 2010 | |
18 | 226 | 87 | 0 | nvt2 | nvt2 | 2009 | ||||||
18 | 45 | 178 | 0 | nvt2 | nvt2 | 2011 | ||||||
18 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 0 | nvt2 | nvt2 | 1998 | |
18 | 669 | 875 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | 1 | 2017 | |||
18 | Subsidie Burgereducatie | 1.896 | 1.815 | 1.150 | 600 | 500 | 1.850 | 1.850 | 2 | |||
18 | 5.460 | 4.012 | 5.306 | 6.300 | 6.300 | 4 | 2010 E | 2016 E | 2016 | |||
18 | Markerwadden | 15.000 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | 2013 | ||||||
18 | 1.910 | 2.000 | 616 | nvt1 | nvt1 | 2013 | ||||||
18 | Overlevingsplan Bos en Natuur | 132 | nvt1 | nvt2 | nvt2 | 2009 | ||||||
18 | Regeling natuur/Leren van duurzaamheid | 2.872 | 540 | 12 | nvt2 | nvt2 | 2009 | |||||
18 | 600 | nvt2 | nvt1 | nvt1 | 2013 | |||||||
18 | Stichting Gegevensautoriteit Natuur: overig | 850 | nvt1 | nvt1 | nvt1 | |||||||
18 | 1.000 | 607 | 1 | nvt1 | nvt1 | 2013 | ||||||
18 | Overig | 1.220 | 1.101 | 172 | 1.038 | 234 | 833 | 772 | nvt | nvt | nvt | |
Subtotaal | 97.991 | 101.006 | 75.334 | 83.731 | 50.484 | 37.724 | 38.073 | |||||
Overige subsidies en subsidies aan ZBO's en overige organisaties | ||||||||||||
18 | 37.575 | 36.700 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | 1 | 2009 | 2014 | ||
Subtotaal | 37.575 | 36.700 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | 25.900 | |||||
Subtotaal subsidies | 1.329.302 | 1.522.825 | 1.636.058 | 1.700.897 | 1.824.795 | 1.922.185 | 2.186.154 | |||||
Subtotaal subsidies aan ZBO’s en organisaties | 1.187.674 | 1.338.814 | 1.238.989 | 1.126.775 | 1.020.976 | 999.870 | 979.003 | |||||
Totaal | 2.516.976 | 2.861.639 | 2.875.047 | 2.827.672 | 2.845.771 | 2.922.055 | 3.165.157 |
Topconsortia Kennis en Innovatie
De TKI-toeslag is bedoeld om privaatpublieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. Binnen de TKI’s wordt op programmatische basis samengewerkt op terreinen zoals belegd binnen de innovatiecontracten van de topsectoren.
Voor de TKI-toeslag komen uitsluitend TKI’s in aanmerking die zijn opgenomen in de begrotingswet van het jaar waarop de aanvraag voor TKI-toeslag betrekking heeft. In de begrotingswet voor 2013 zijn 19 TKI’s erkend die elk betrekking hebben op één van de innovatiecontracten van de topsectoren of een onderdeel daarvan (zie onderstaande tabel). De topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water; voor ICT en Biobased zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het opnemen van TKI’s in de begroting van 2013 is het resultaat van een lange consultatie en betrokkenheid van het veld alsmede van de inspanningen van de Topteams.
Om als TKI opgenomen te worden op de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:
-
• Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties participeren.
-
• Het onderzoeksprogramma vindt voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en publieke kennisinstellingen plaats.
-
• De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.
-
• Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.
-
• Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.
-
• Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.
-
• Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.
-
• De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s (cash en in-kind) bedraagt in 2015 en verder 40%. De TKI’s geven in hun meerjarenprogramma aan hoe dit gerealiseerd gaat worden.
Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om op de begroting te blijven opgenomen.
In 2013 is de TKI-toeslag geïntroduceerd, met als kenmerken:
-
• De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de cash-bijdrage van bedrijven aan het TKI voor het door het TKI opgestelde privaat-publieke samenwerkingsprojecten die onderdeel uitmaken van een meerjarig onderzoeksprogramma op het gebied van onderzoek en innovatie.
-
• Het beoogde toeslagpercentage is 25%.
-
• Het voor de toeslag beschikbare budget is € 56 mln in 2013, oplopend naar 131 mln vanaf 2017.
-
• De toeslag wordt niet door bedrijven afzonderlijk aangevraagd maar door het TKI, die de toeslag ook krijgt uitgekeerd.
-
• De TKI-samenwerkingsprojecten waarover de toeslag kan worden verkregen betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Navolgend de TKI’s die in aanmerking komen voor TKI-toeslag.
Overzichtstabel TKI’s
Statutaire naam | |
---|---|
1 | Stichting TKI Agri&Food |
2 | Stichting TKI Biobased Economy |
3 | Stichting TKI-ISPT |
4 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie Smart Polymeric Materials |
5 | Stichting TKI Nieuwe Chemische Innovaties |
6 | Stichting TKI CLICKNL |
7 | Stichting TKI-EnerGO |
8 | Stichting TKI SWITCH2SmartGrids |
9 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie Solar Energy |
10 | Stichting TKI Gas |
11 | Stichting TKI-Wind op Zee |
12 | Stichting TKI HTSM |
13 | Stichting Life Sciences Health – TKI |
14 | Stichting TKI Logistiek |
15 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie Uitgangsmaterialen |
16 | Stichting TKI Tuinbouw |
17 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) Maritiem |
18 | Stichting TKI-Deltatechnologie |
19 | Topconsortium for Knowledge and Innovation Watertechnology |