Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 637.324 | 0 | 637.324 | – 148.721 | 488.603 | – 24.053 | – 22.144 | – 21.400 | – 21.791 |
Uitgaven | 642.082 | 0 | 642.082 | – 48.489 | 593.593 | – 24.059 | – 21.865 | – 21.400 | – 21.791 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | ||||||||
1. Gezondheidsbescherming | 100.024 | 1.250 | 101.274 | 2.768 | 104.042 | 2.679 | 1.951 | 2.384 | 1.578 |
Subsidies | 3.764 | 1.250 | 5.014 | 490 | 5.504 | 1.740 | 1.740 | 1.740 | 1.740 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma preventie | 3.193 | 1.250 | 4.443 | 586 | 5.029 | 1.910 | 1.859 | 2.050 | 2.050 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 546 | 0 | 546 | – 86 | 460 | – 160 | – 109 | – 300 | – 300 |
Opdrachten | 1.765 | 0 | 1.765 | 258 | 2.023 | 46 | – 269 | 62 | – 204 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 268 | 0 | 268 | – 94 | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe etikettering huishoudchemicaliën | 413 | 0 | 413 | – 59 | 354 | – 69 | 100 | 100 | 100 |
Bijdragen aan agentschappen | 94.374 | 0 | 94.374 | 1.886 | 96.260 | 682 | 501 | 603 | 63 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 78.994 | 0 | 78.994 | – 448 | 78.546 | 0 | 205 | 281 | 281 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 13.653 | 0 | 13.653 | 2.276 | 15.929 | 596 | 501 | 503 | – 37 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 111 | 111 | 232 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 121 | 0 | 121 | 23 | 144 | – 21 | – 21 | – 21 | – 21 |
waarvan onder andere: | |||||||||
College Toetsing | 121 | 0 | 121 | – 21 | 100 | – 21 | – 21 | – 21 | – 21 |
2. Ziektepreventie | 468.842 | – 1.250 | 467.592 | – 48.396 | 419.196 | – 27.243 | – 23.299 | – 23.224 | – 23.224 |
Subsidies | 209.838 | 0 | 209.838 | 1.726 | 211.564 | 8.388 | 8.460 | 8.458 | 8.458 |
Ziektepreventie | 6.214 | 0 | 6.214 | 2.949 | 9.163 | 8.815 | 9.145 | 9.190 | 9.190 |
Jeugdgezondheidszorg | 2.125 | 0 | 2.125 | – 25 | 2.100 | 380 | 55 | 10 | 10 |
RIVM | 201.499 | 0 | 201.499 | – 1.198 | 200.301 | – 807 | – 740 | – 742 | – 742 |
Opdrachten | 15.413 | 0 | 15.413 | – 11.772 | 3.641 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
(Vaccin)onderzoek | 15.307 | 0 | 15.307 | – 11.772 | 3.535 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 966 | 0 | 966 | 0 | 966 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 242.625 | – 1.250 | 241.375 | – 38.350 | 203.025 | – 35.631 | – 31.759 | – 31.682 | – 31.682 |
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 242.625 | – 1.250 | 241.375 | – 38.350 | 203.025 | – 35.631 | – 31.759 | – 31.682 | – 31.682 |
3. Gezondheidsbevordering | 53.554 | 0 | 53.554 | – 1.301 | 52.253 | 257 | – 415 | – 381 | 34 |
Subsidies | 33.154 | 0 | 33.154 | 513 | 33.667 | 945 | 200 | 135 | 62 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 2.172 | 0 | 2.172 | 196 | 2.368 | – 322 | – 160 | – 150 | – 65 |
Verslavingszorg | 7.638 | 0 | 7.638 | 1.167 | 8.805 | 850 | 513 | 391 | 151 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG | 10.896 | 0 | 10.896 | – 703 | 10.193 | 421 | 10 | 10 | 10 |
Gezonde leefstijl jeugd | 700 | 0 | 700 | – 279 | 421 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Letselpreventie | 4.160 | 0 | 4.160 | – 393 | 3.767 | – 800 | – 163 | – 150 | – 68 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 4.182 | 0 | 4.182 | 570 | 4.752 | 796 | 0 | 34 | 34 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.631 | 0 | 2.631 | 0 | 2.631 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 5.363 | 0 | 5.363 | – 920 | 4.443 | – 486 | – 415 | – 315 | 100 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 3.100 | 0 | 3.100 | 181 | 3.281 | 90 | 0 | 0 | 0 |
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 1.060 | 0 | 1.060 | – 1.060 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 690 | 0 | 690 | 50 | 740 | – 572 | – 415 | – 415 | 0 |
Letselpreventie | 275 | 0 | 275 | 0 | 275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG | 200 | 0 | 200 | – 91 | 109 | – 4 | 0 | 100 | 100 |
Bijdragen aan agentschappen | 654 | 0 | 654 | – 578 | 76 | – 1 | 0 | 0 | 73 |
RIVM: Voedsel consumptiepeiling | 121 | 0 | 121 | – 101 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. | 183 | 0 | 183 | – 127 | 56 | – 1 | 0 | 0 | 73 |
Afgifte Schengenverklaringen via het CAK | 350 | 0 | 350 | – 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.383 | 0 | 14.383 | – 316 | 14.067 | – 201 | – 200 | – 201 | – 201 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.383 | 0 | 14.383 | – 316 | 14.067 | – 201 | – 200 | – 201 | – 201 |
4. Ethiek | 19.662 | 0 | 19.662 | – 1.560 | 18.102 | 248 | – 102 | – 179 | – 179 |
Subsidies | 14.204 | 0 | 14.204 | 2.814 | 17.018 | 3.016 | 3.016 | 3.016 | 3.016 |
Abortusklinieken | 12.840 | 0 | 12.840 | 2.866 | 15.706 | 3.016 | 3.016 | 3.016 | 3.016 |
Beleid Medische Ethiek | 1.364 | 0 | 1.364 | – 52 | 1.312 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 50 | 0 | 50 | 191 | 241 | 346 | 279 | 279 | 279 |
Bijdragen aan agentschappen | 3.816 | 0 | 3.816 | – 3.014 | 802 | – 3.114 | – 3.397 | – 3.474 | – 3.474 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 3.816 | 0 | 3.816 | – 3.014 | 802 | – 3.114 | – 3.397 | – 3.474 | – 3.474 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.592 | 0 | 1.592 | – 1.551 | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek | 1.592 | 0 | 1.592 | – 1.551 | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 11.003 | 0 | 11.003 | 0 | 11.003 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | 0 | ||||||||
Bestuurlijke boetes | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
VWS zet breed in op antibioticaresistentie en maakt hier samen met het RIVM en de IGZ beleid op. Gezien de urgentie van dit onderwerp en ook gelet op het belang van dit onderwerp in verband met het EU-voorzitterschap zijn extra middelen nodig (€ 3,5 miljoen). Daarnaast is € 0,2 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken vanwege de medefinanciering van het Dutch Wildlife Health Centre. Tot slot is een aantal technische mutaties afgeboekt met een totale omvang van circa € 0,3 miljoen.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Zoals in de VWS-begroting 2015 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen), de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 4,3 miljoen) en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door de Stichting Antonie van Leeuwenhoek. Het budget is hiervoor overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
De uitgaven voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma en de hielprik zijn als gevolg van gunstige aanbestedingen en lager dan verwachte geboortecijfers structureel lager (circa € 35,4 miljoen) dan het hiervoor beschikbaar gestelde budget.
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de houdbaarheid van antivirale middelen langer is dan de eerder aangegeven periode. In 2015 en 2016 zal daarom niet tot vervanging worden overgegaan. De hiervoor gereserveerde middelen komen daarom niet tot besteding (circa € 3,3 miljoen). Daarnaast is een aantal kleine herschikkingen verwerkt (circa € 0,4 miljoen).
4. Ethiek
Subsidies
Abortusklinieken
Als gevolg van de invoering van de normatieve huisvestingscomponent, de indexering van de tarieven en een geringe volumeontwikkeling stijgen de kosten voor de abortusklinieken in 2015 met circa € 2,8 miljoen en structureel met circa € 3 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
Door de omvorming van het CIBG tot een registerautoriteit zijn de werkzaamheden van de Regionale Toetsingscommissies Euthanasie binnen het kerndepartement ondergebracht. Hiervoor is circa € 3,5 miljoen structureel overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven. Voor de frictiekosten bij de omvorming is circa € 0,5 miljoen overgeheveld vanuit artikelonderdeel 2.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.601.620 | 0 | 4.601.620 | – 16.189 | 4.585.431 | – 59.040 | 51.362 | 1.060 | 1.036 |
Uitgaven | 4.660.890 | 0 | 4.660.890 | – 104.565 | 4.556.325 | 30.504 | 51.362 | 1.060 | 1.036 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 121.332 | 0 | 121.332 | 3.095 | 124.427 | – 2.062 | – 2.626 | – 3.271 | – 2.730 |
Subsidies | 112.441 | 0 | 112.441 | 1.139 | 113.580 | – 2.762 | – 3.326 | – 3.371 | – 2.830 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Integrale kankercentrum Nederland | 33.736 | 0 | 33.736 | 0 | 33.736 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlands Kanker Instituut | 17.222 | 0 | 17.222 | 0 | 17.222 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Patiëntveiligheid curatieve zorg | 725 | 0 | 725 | 0 | 725 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zwangerschap en geboorte | 2.262 | 0 | 2.262 | 750 | 3.012 | 750 | 750 | 0 | 0 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.648 | 0 | 3.648 | 0 | 3.648 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NICTIZ | 5.182 | 0 | 5.182 | 0 | 5.182 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service | 1.225 | 0 | 1.225 | 0 | 1.225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Transplantatie Stichting en regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie | 7.500 | 0 | 7.500 | – 223 | 7.277 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Campagne orgaandonatie | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Transplantatie Stichting | 3.056 | 0 | 3.056 | – 24 | 3.032 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Donatie bij leven | 600 | 0 | 600 | 0 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TKI Life Sciences and Health(LSH Plaza) | 6.812 | 0 | 6.812 | 1.371 | 8.183 | – 1.067 | 1.067 | 0 | 0 |
Doelmatigheid UMC’s | 5.000 | 0 | 5.000 | – 4.488 | 512 | – 5.190 | – 4.720 | – 4.123 | 0 |
Expertisefunctie ZG | 21250 | 0 | 21.250 | 0 | 21.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 6.286 | 0 | 6.286 | 1.096 | 7.382 | 650 | 650 | 50 | 100 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Publiekscampagne orgaandonatie | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.605 | 0 | 2.605 | 860 | 3.465 | 50 | 50 | 50 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: Donorregister | 2.484 | 0 | 2.484 | 510 | 2.994 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 4.328.326 | 0 | 4.328.326 | – 932 | 4.327.394 | 3.307 | 4.309 | 4.309 | 3.559 |
Subsidies | 12.878 | 0 | 12.878 | 772 | 13.650 | 3.036 | 3.036 | 2.840 | 1.940 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anonieme e-mental health | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Patiëntvertrouwenspersoon | 4.997 | 0 | 4.997 | 0 | 4.997 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Familievertrouwenspersoon | 1.093 | 0 | 1.093 | 0 | 1.093 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Ex6 | 300 | 0 | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting 113 Online | 1.026 | 0 | 1.026 | 0 | 1.026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 4.306.800 | 0 | 4.306.800 | 0 | 4.306.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.470.800 | 0 | 2.470.800 | 0 | 2.470.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 1.804.000 | 0 | 1.804.000 | 0 | 1.804.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 32.000 | 0 | 32.000 | 0 | 32.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 6.777 | 0 | 6.777 | – 1.088 | 5.689 | 119 | 1.120 | 1.316 | 1.619 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Programma Verspilling in de zorg | 300 | 0 | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve GGZ | 604 | 0 | 604 | 0 | 604 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik | 1.750 | 0 | 1.750 | – 570 | 1.180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet verplichte GGZ | 1385 | 0 | 1.385 | 0 | 1.385 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.253 | 0 | 1.253 | 2 | 1.255 | 152 | 153 | 153 | 0 |
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.253 | 0 | 1.253 | 2 | 1.255 | 152 | 153 | 153 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 618 | 0 | 618 | – 618 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 618 | 0 | 618 | – 618 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Bevorderen werking van het stelsel | 211.232 | 0 | 211.232 | – 106.728 | 104.504 | 29.259 | 49.679 | 22 | 207 |
Subsidies | 125.480 | 0 | 125.480 | – 76.751 | 48.729 | 30.450 | 50.000 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 341 | 0 | 341 | 790 | 1.131 | 450 | 0 | 0 | 0 |
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 125.000 | 0 | 125.000 | – 80.000 | 45.000 | 30.000 | 50.000 | 0 | 0 |
Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 28.169 | 0 | 28.169 | – 1.727 | 26.442 | – 1.241 | – 821 | – 478 | – 293 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 28.169 | 0 | 28.169 | – 1.727 | 26.442 | – 1.241 | – 821 | – 478 | – 293 |
Opdrachten | 3.968 | 0 | 3.968 | 1.960 | 5.928 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Risicoverevening | 1.390 | 0 | 1.390 | 738 | 2.128 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 421 | 0 | 421 | 0 | 421 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verdere ontwikkeling DBC’s | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 23.808 | 0 | 23.808 | – 2.875 | 20.933 | – 450 | 0 | 0 | 0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 23.808 | 0 | 23.808 | – 2.875 | 20.933 | – 450 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 25.704 | 0 | 25.704 | – 23.245 | 2.459 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB en Zorginstituut Nederland Onverzekerden en wanbetalers | 10.663 | 0 | 10.663 | – 10.204 | 459 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket | 15.041 | 0 | 15.041 | – 13.041 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.103 | 0 | 4.103 | – 4.090 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.103 | 0 | 4.103 | – 4.090 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 45.853 | 0 | 45.853 | 15.000 | 60.853 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Ontvangsten wanbetalers | 44.800 | 0 | 44.800 | 15.000 | 59.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Doelmatigheid UMC’s
Voor de bijdrage aan ZonMw voor het Citrienfonds is voor 2015 tot en met 2018 budget overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor vrijgevestigde medisch specialisten is een subsidieregeling ingesteld om de financiële belemmeringen te verminderen om voor een dienstverband met het ziekenhuis of zbc te kiezen. In de begroting 2015 is hiervoor dit jaar € 125 miljoen beschikbaar gesteld. Het beroep op de subsidieregeling is in 2015 € 80 miljoen lager dan geraamd. De vrijvallende middelen blijven in 2016 en 2017 beschikbaar voor een mogelijke verlenging van de subsidieregeling.
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
Er is € 2 miljoen overgeboekt naar de post SVB en Zorginstituut Nederland voor onverzekerden en wanbetalers. Daarnaast is via een technische mutatie circa € 0,9 miljoen herverdeeld binnen artikel 2.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
SVB en Zorginstituut Nederland Onverzekerden en wanbetalers
Vanuit de post CJIB Onverzekerden en wanbetalers is € 2 miljoen overgeboekt. Daarnaast is circa € 12,2 miljoen overgeboekt naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor de bijdrage aan het Zorginstituut Nederland ten behoeve van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers.
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
Een groot deel van het onderzoek in het kader van het doorlichten van het pakket is niet uitbesteed maar door het ZiNL zelf uitgevoerd. Hierdoor zijn de aanloopkosten voor deze onderzoeken lager dan geraamd (circa € 6,5 miljoen).
Voor het stringent pakketbeheer is circa € 6,5 miljoen overgeboekt naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor de bijdrage aan het Zorginstituut Nederland.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
VenJ: Bijdrage C2000
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de jaarlijkse VWS-bijdrage aan de exploitatiekosten C2000 (circa € 4,1 miljoen).
Ontvangsten
Ontvangsten wanbetalers
Betreft een ramingsbijstelling ten aanzien van de opbrengsten wanbetalers. Verwacht wordt dat dit jaar een meevaller van € 15 miljoen optreedt.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.578.197 | 0 | 3.578.197 | 54.124 | 3.632.321 | – 180.413 | – 189.818 | – 201.574 | – 213.374 |
Uitgaven | 3.578.197 | 0 | 3.578.197 | 51.934 | 3.630.131 | – 178.918 | – 188.323 | – 201.574 | – 213.374 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | ||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 124.899 | 0 | 124.899 | 4.715 | 129.614 | 250 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 28.187 | 0 | 28.187 | 11.803 | 39.990 | 250 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Movisie | 8.102 | 0 | 8.102 | 0 | 8.102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mezzo | 3.160 | 0 | 3.160 | 0 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Siris (opvang specifike groepen) | 1500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie en transformatie | 3895 | 0 | 3.895 | 2.940 | 6.835 | 250 | 0 | 0 | 0 |
Wmo-werkplaatsen | 2605 | 0 | 2.605 | 0 | 2.605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vilans (In voor mantelzorg) | 2379 | 0 | 2.379 | 0 | 2.379 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CAK | 0 | 0 | 0 | 5.404 | 5.404 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informele zorg | 0 | 0 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 432 | 0 | 432 | 0 | 432 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 28.000 | 0 | 28.000 | – 6.500 | 21.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mantelzorgcompliment | 28.000 | 0 | 28.000 | – 6.500 | 21.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 66.271 | 0 | 66.271 | – 88 | 66.183 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 60.513 | 0 | 60.513 | 0 | 60.513 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 2.009 | 0 | 2.009 | – 500 | 1.509 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning | 2.009 | 0 | 2.009 | – 500 | 1.509 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.453.298 | 0 | 3.453.298 | 47.219 | 3.500.517 | – 179.168 | – 188.323 | – 201.574 | – 213.374 |
Subsidies | 189.802 | 0 | 189.802 | – 64.166 | 125.636 | – 69.335 | – 65.755 | – 65.506 | – 65.506 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Centrum Indicatiestelling Zorg | 87.272 | 0 | 87.272 | – 71.371 | 15.901 | – 68.707 | – 65.707 | – 65.407 | – 65.407 |
Trekkingsrechten pgb | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vilans | 5.186 | 0 | 5.186 | 0 | 5.186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 10.522 | 0 | 10.522 | 0 | 10.522 | 0 | 0 | 0 | 0 |
InVoorZorg (IVZ) | 17.539 | 0 | 17.539 | 9.642 | 27.181 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Joodse en Indische instellingen | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregeling palliatieve zorg | 15.510 | 0 | 15.510 | 0 | 15.510 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies Palliatieve Zorg | 3.440 | 0 | 3.440 | 0 | 3.440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Palliatieve Zorg | 6.600 | 0 | 6.600 | 0 | 6.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsverbetering Palliatieve Zorg | 1.690 | 0 | 1.690 | 0 | 1.690 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie HLZ | 8.000 | 0 | 8.000 | – 1.984 | 6.016 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 3.250.000 | 0 | 3.250.000 | 0 | 3.250.000 | – 185.500 | – 195.600 | – 206.800 | – 218.600 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.250.000 | 0 | 3.250.000 | 0 | 3.250.000 | – 185.500 | – 195.600 | – 206.800 | – 218.600 |
Opdrachten | 10.741 | 0 | 10.741 | – 2.631 | 8.110 | – 1.440 | – 1.075 | – 375 | – 375 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Informatievoorziening zorg en ondersteuning (IZO) | 3.558 | 0 | 3.558 | – 1.579 | 1.979 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie HLZ | 2.200 | 0 | 2.200 | – 478 | 1.722 | – 600 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.735 | 0 | 2.735 | 0 | 2.735 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 20 | 0 | 20 | 114.016 | 114.036 | 77.107 | 74.107 | 71.107 | 71.107 |
Uitvoeingskosten SVB PGB trekkingsrechten | 0 | 0 | 0 | 42.665 | 42.665 | 8.400 | 8.400 | 5.700 | 5.700 |
Centrum Indicatiestelling Zorg | 0 | 0 | 0 | 71.371 | 71.371 | 68.707 | 65.707 | 65.407 | 65.407 |
ZiNL: AWBZ-brede zorgregistratie | 20 | 0 | 20 | – 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Transitie en transformatie
Van het in het kader van de decentralisatie beschikbaar gestelde budget wordt een deel doorgeschoven vanuit 2014 dat in 2015 tot besteding zal komen.
CAK
Betreft kosten als gevolg van de aanpassing van de systemen voor de uitvoering van de Wmo 2015 (€ 5,4 miljoen).
Informele zorg
Een deel van de middelen die beschikbaar zijn gekomen op grond van de motie Van der Staaij in oktober 2013 wordt doorgeschoven naar 2015 (€ 3,1 miljoen). Dit bedrag zal in 2015 tot besteding komen. De middelen worden ingezet voor zorgaanbieders die op een innovatieve manier werk maken van de samenwerking tussen zorgprofessionals en mantelzorgers en voor innovatieve projecten ter bevordering van de combinatie mantelzorg en werk.
Inkomensoverdrachten
Mantelzorgcompliment
Voor de uitkeringen van het mantelzorgcompliment en de uitvoering van de regeling door de SVB zijn in 2015 minder middelen benodigd dan voorzien. Het budget is met € 7 miljoen neerwaarts bijgesteld.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Centrum Indicatiestelling Zorg
Met ingang van 2015 voert het CIZ de indicatiestelling uit als wettelijke taak voortvloeiend uit de Wlz. Daarbij heeft het CIZ met ingang van 2015 formeel de status van ZBO. Binnen de begrotingssystematiek betekent dit dat de beschikbare budgetten moeten worden omgezet van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s. De overboeking voor het begrotingsjaar 2015 is nog niet volledig is omdat oude subsidieverplichtingen nog doorlopen op het instrument Subsidies.
InVoorZorg (IVZ)
InVoorZorg! tranche 2014–2016 is gefocust op het faciliteren van cliëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten om samen de hervorming van de Langdurige Zorg vorm te geven. Hier zijn aanvullende middelen voor nodig (€ 9,6 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten PGB trekkingsrechten SVB
De kosten voor de uitvoering van de PGB-trekkingsrechten door de SVB zijn voor 2015 hoger dan eerder geraamd. De middelen voor de extra uitgaven zijn overgeboekt van het BKZ naar de begroting (€ 42,7 miljoen). Echter, de kosten voor de werkzaamheden voor de terugvalscenario’s van de SVB vallen nog hoger uit. De definitief benodigde middelen zullen bij een volgend budgettair besluitvormingsmoment worden betrokken (2015Z08718).
Centrum Indicatiestelling Zorg
Dit betreft de overboeking van het instrument Subsidies naar Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s vanwege de zbo-status van het CIZ met ingang van 2015.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 757.515 | 0 | 757.515 | 84.047 | 841.562 | 71.226 | 70.394 | 58.677 | 46.397 |
Uitgaven | 779.740 | 0 | 779.740 | 106.094 | 885.834 | 91.053 | 92.994 | 75.679 | 73.742 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 97% | ||||||||
1. Positie cliënt | 25.790 | 0 | 25.790 | – 310 | 25.480 | – 1.286 | – 430 | – 430 | – 430 |
Subsidies | 20.355 | 0 | 20.355 | – 1.342 | 19.013 | – 415 | – 494 | – 415 | – 415 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 19.927 | 0 | 19.927 | – 1.342 | 18.585 | – 415 | – 494 | – 415 | – 415 |
Overig positie cliënt | 428 | 0 | 428 | 0 | 428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.155 | 0 | 4.155 | 1.112 | 5.267 | – 866 | 69 | – 10 | – 10 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Ondersteuning cliënt organisaties | 4.000 | 0 | 4.000 | – 856 | 3.144 | – 856 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.280 | 0 | 1.280 | – 80 | 1.200 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: Landelijk Meldpunt Zorg | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 369.118 | 0 | 369.118 | 28.203 | 397.321 | 49.749 | 49.749 | 37.286 | 37.286 |
Subsidies | 359.914 | 0 | 359.914 | 18.889 | 378.803 | 49.849 | 49.849 | 37.386 | 37.386 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg | 134.588 | 0 | 134.588 | 815 | 135.403 | 0 | 0 | – 1 | – 1 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 110.409 | 0 | 110.409 | 0 | 110.409 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 20.603 | 0 | 20.603 | 0 | 20.603 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 3.850 | 0 | 3.850 | 0 | 3.850 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 37.010 | 0 | 37.010 | – 15.770 | 21.240 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleiding tot ziekenhuisarts | 628 | 0 | 628 | 0 | 628 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Capaciteitsorgaan | 1.599 | 0 | 1.599 | 0 | 1.599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veilig werken in de zorg | 3.196 | 0 | 3.196 | – 2.196 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Individualisering opleidingsduur en «dedicated» schakeljaar | 3.700 | 0 | 3.700 | 0 | 3.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 609 | 0 | 609 | 9.979 | 10.588 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Arbeidsmarktonderzoek | 0 | 0 | 0 | 10.125 | 10.125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 7.930 | 0 | 7.930 | 0 | 7.930 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z | 6.500 | 0 | 6.500 | 0 | 6.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 665 | 0 | 665 | – 665 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Zorginstituut Nederland: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 665 | 0 | 665 | – 665 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 108.239 | 0 | 108.239 | 15.540 | 123.779 | 8.151 | 10.478 | 6.279 | 4.919 |
Subsidies | 5.014 | 0 | 5.014 | 888 | 5.902 | 924 | 865 | 341 | 212 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nivel | 5.014 | 0 | 5.014 | 888 | 5.902 | 924 | 865 | 341 | 212 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.240 | 0 | 2.240 | 1.744 | 3.984 | 1.033 | 783 | 783 | 783 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: JMV | 800 | 0 | 800 | – 50 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Zorgbalans | 650 | 0 | 650 | 35 | 685 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 100.985 | 0 | 100.985 | 12.908 | 113.893 | 6.194 | 8.830 | 5.155 | 3.924 |
ZonMw: programmering | 100.985 | 0 | 100.985 | 12.908 | 113.893 | 6.194 | 8.830 | 5.155 | 3.924 |
ZonMw: exploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 185.486 | 0 | 185.486 | 44.171 | 229.657 | 15.057 | 13.315 | 13.162 | 12.585 |
Subsidies | 51 | 0 | 51 | 29 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering Wtcg | 51 | 0 | 51 | 29 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 182.807 | 0 | 182.807 | 44.177 | 226.984 | 15.057 | 13.315 | 13.162 | 12.585 |
CAK | 82.076 | 0 | 82.076 | 11.824 | 93.900 | 99 | 99 | 99 | 99 |
NZA | 46.541 | 0 | 46.541 | 8.394 | 54.935 | 9.394 | 7.254 | 7.101 | 6.524 |
Zorginstituut Nederland | 50.767 | 0 | 50.767 | 17.617 | 68.384 | – 1.846 | – 1.948 | – 1.948 | – 1.948 |
CBZ | 906 | 0 | 906 | – 8 | 898 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 |
CSZ | 2.517 | 0 | 2.517 | 350 | 2.867 | 416 | 416 | 416 | 416 |
Opdrachten | 2.628 | 0 | 2.628 | – 35 | 2.593 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
TNO centrum Zorg en Bouw | 2.370 | 0 | 2.370 | – 3 | 2.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering Wtcg | 152 | 0 | 152 | – 29 | 123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 87.007 | 0 | 87.007 | 20.000 | 107.007 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Bekostiging | 87.007 | 0 | 87.007 | 20.000 | 107.007 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Zorg en welzijn | 87.007 | 0 | 87.007 | 20.000 | 107.007 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude | 4.100 | 0 | 4.100 | – 1.510 | 2.590 | – 618 | – 118 | – 618 | – 618 |
Subsidies | 2.500 | 0 | 2.500 | – 2.140 | 360 | – 2.200 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.600 | 0 | 1.600 | 630 | 2.230 | 1.582 | – 118 | – 618 | – 618 |
Ontvangsten | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg
Dit betreft een overheveling van premiegefinancierde middelen die waren gereserveerd voor de UMC’s als gevolg van het inhouden van de ILO als onderdeel van de Zorgafspraken. Via toevoeging aan de kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg vloeien de middelen weer terug naar de sector. Het gaat om een bedrag van € 37 miljoen per jaar. Daarnaast wordt de € 37 miljoen die in 2014 niet zijn besteed, opnieuw voor de subsidieregeling beschikbaar gemaakt, gelijkelijk verdeel over de jaren 2015–2017.
Opleiding tot verpleegkundig specialiste/physician assistent
Dit betreft een neerwaartse bijstelling van de raming van het aantal te bekostigen opleidingsplaatsen (€ 15,8 miljoen).
Opdrachten
Arbeidsmarktonderzoek
In het kader van verantwoord begroten vindt een technische herschikking plaats tussen de instrumenten Subsidies en Opdrachten.
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
ZonMw: programmering
Dit betreft bijdragen aan ZonMw van in totaal € 12,9 miljoen voor de uitvoering van diverse programma’s en onderzoeken. De belangrijkste mutaties betreffen de overboeking vanuit artikel 6 rond de sportimpuls 2015 (€ 6,9 miljoen) en de overboeking vanuit artikel 2 voor de bijdrage aan het Citrienfonds (€ 4,5 miljoen in 2015).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Het CAK is belast met de (afwikkeling van de) uitvoering van het Compensatie eigen risico (CER), de Financiering instellingen (FI), het bepalen en uitbetalen van de tegemoetkomingen Wtcg en de eigen bijdragen op grond van de Wmo 2015 en de Wlz. Daarnaast verricht het CAK diverse nieuwe taken op het gebied van de nieuwe Jeugdwet (de ouderbijdrage), de Wmo 2015, de Wlz en de overheveling van burgerregelingen. De totale kosten vallen hoger uit dan geraamd (€ 8,2 miljoen). Tevens zijn de kosten voor de informatievoorziening omtrent de hervorming langdurige zorg welke voorzien waren in 2014 doorgeschoven naar 2015 (circa € 1,5 miljoen). Daarnaast is via technische mutaties en interne herschikkingen € 2,1 miljoen aan het budget toegevoegd.
NZa
Betreft aanvullende middelen voor de Nza ten behoeve van verbeteringen op het gebied van ICT, HRM en integriteit die worden doorgevoerd naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek door de commissie Borstlap (€ 5,8 miljoen). Daarnaast is via een aantal interne herschikkingen en technische mutaties € 2,6 miljoen aan budget toegevoegd.
Zorginstituut Nederland
Dit betreft bijdragen aan het Zorginstituut Nederland van in totaal € 17,6 miljoen voor de uitvoering van diverse programma’s en onderzoeken. De belangrijkste mutaties betreffen de overboeking vanuit artikel 2 voor het stringent pakketbeheer (€ 6,5 miljoen) en de overboeking van € 12,2 miljoen van artikel 2 voor uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en welzijn
Dit betreft een stijging van de uitgaven voor zorg op Caribisch Nederland. Daarnaast leidt de waardedaling van de euro ten opzichte van de dollar tot aanzienlijke meerkosten voor 2015 en verder.
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude
De neerwaartse bijstelling (circa € 1,5 miljoen) is het resultaat van een overheveling naar de Inspectie SZW (circa € 0,4 miljoen) en het Openbaar Ministerie (circa 0,6 miljoen). Daarnaast zijn middelen intertemporeel verschoven naar 2017 (€ 0,5 miljoen).
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 209.109 | 0 | 209.109 | 10.476 | 219.585 | – 32.181 | – 331 | 7.669 | 7.669 |
Uitgaven | 209.109 | 0 | 209.109 | 10.508 | 219.617 | – 32.181 | – 331 | 7.669 | 7.669 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 53% | ||||||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Noodzakelijke en passende zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 209.109 | 0 | 209.109 | 10.508 | 219.617 | – 32.181 | – 331 | 7.669 | 7.669 |
Subsidies | 174.477 | 0 | 174.477 | 27.591 | 202.068 | – 14.000 | 20.000 | 28.000 | 28.000 |
Schippersinternaten | 22.512 | 0 | 22.512 | 0 | 22.512 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatie | 2.692 | 0 | 2.692 | 0 | 2.692 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennis en beleidsinformatie | 6.846 | 0 | 6.846 | 0 | 6.846 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kindermishandeling | 2.116 | 0 | 2.116 | – 300 | 1.816 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp | 46.476 | 0 | 46.476 | 27.891 | 74.367 | – 14.000 | 20.000 | 28.000 | 28.000 |
Transitie jeugd | 93.835 | 0 | 93.835 | 0 | 93.835 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.362 | 0 | 8.362 | 4.453 | 12.815 | 2.150 | 0 | 0 | 0 |
Kennis en beleidsinformatie | 1.735 | 0 | 1.735 | 0 | 1.735 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kindermishandeling | 443 | 0 | 443 | – 75 | 368 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp | 3.160 | 0 | 3.160 | 2.500 | 5.660 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie jeugd | 3.024 | 0 | 3.024 | 2.028 | 5.052 | 2.150 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 915 | 0 | 915 | 0 | 915 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
De «Nieuwe Kans' | 900 | 0 | 900 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.232 | 0 | 1.232 | 0 | 1.232 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 24.123 | 0 | 24.123 | – 21.536 | 2.587 | – 20.331 | – 20.331 | – 20.331 | – 20.331 |
waarvan onder andere: | |||||||||
VenJ: Vervoerskosten | 3.100 | 0 | 3.100 | – 1.205 | 1.895 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer | 2.800 | 0 | 2.800 | – 2.153 | 647 | – 2.153 | – 2.153 | – 2.153 | – 2.153 |
SZW: Compensatie AKW/WKB | 18.200 | 0 | 18.200 | – 18.178 | 22 | – 18.178 | – 18.178 | – 18.178 | – 18.178 |
Ontvangsten | 4.508 | 0 | 4.508 | 0 | 4.508 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Het subsidiebudget voor Jeugdhulp wordt met € 27,9 miljoen verhoogd ten gevolge van besparingsverliezen in verband met ouderbijdragen die niet geïnd worden bij de doelgroep zolang zij nog onder het overgangsrecht vallen (€ 4,1 miljoen) en een kasschuif in verband met de capaciteitsreductie in de jeugdzorg plus (€ 25 miljoen). Tot slot is er € 1,2 miljoen overgeboekt naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor de uitvoeringskosten ouderbijdrage via het CAK.
Opdrachten
Jeugdhulp
Een aantal verplichtingen dat in 2014 is aangegaan heeft niet zoals verwacht en gepland in 2014 tot betaling geleid. De verplichtingen hebben onder andere betrekking op vervoer JeugdzorgPlus.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
SZW: Compensatie AKW:WKB
Er wordt in totaal € 18,2 miljoen overgeboekt naar SZW in verband met de structurele dekking van het besparingsverlies bij de kinderregelingen AKW (€ 14,3 miljoen) en WKB (€ 3,9 miljoen) door de afstelling van het wetsvoorstel verbetering financiële positie pleegouders.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 6 Sport en bewegen.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 88.753 | 0 | 88.753 | 7.095 | 95.848 | – 14.999 | – 1.753 | – 1.025 | 0 |
Uitgaven | 126.606 | 0 | 126.606 | – 6.015 | 120.591 | 1.436 | – 1.753 | – 1.025 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 95% | ||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 81.901 | 0 | 81.901 | – 12.008 | 69.893 | – 514 | – 1.748 | – 1.070 | – 170 |
Subsidies | 24.991 | 0 | 24.991 | – 7.622 | 17.369 | – 103 | – 1.337 | – 659 | 241 |
Gehandicaptensport | 3.179 | 0 | 3.179 | – 66 | 3.113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verantwoord sporten en bewegen | 3.097 | 0 | 3.097 | – 673 | 2.424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 11.563 | 0 | 11.563 | – 7.343 | 4.220 | – 403 | – 1.337 | – 659 | 241 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.152 | 0 | 7.152 | 460 | 7.612 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 9.399 | 0 | 9.399 | – 4.000 | 5.399 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie van betaalde energiebelasting | 9.399 | 0 | 9.399 | – 4.000 | 5.399 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 47.511 | 0 | 47.511 | – 411 | 47.100 | – 411 | – 411 | – 411 | – 411 |
Sport en bewegen in de buurt | 47.511 | 0 | 47.511 | – 411 | 47.100 | – 411 | – 411 | – 411 | – 411 |
2. Uitblinken in sport | 36.739 | 0 | 36.739 | 6.716 | 43.455 | 2.125 | 170 | 170 | 170 |
Subsidies | 26.483 | 0 | 26.483 | 4.980 | 31.463 | 189 | 184 | 184 | 184 |
Topsportevenementen | 6.430 | 0 | 6.430 | 756 | 7.186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsportprogramma's | 18.803 | 0 | 18.803 | 3.952 | 22.755 | – 48 | – 47 | – 46 | – 47 |
Dopingbestrijding | 1.250 | 0 | 1.250 | 272 | 1.522 | 237 | 231 | 230 | 231 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsportevenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 10.062 | 0 | 10.062 | 1.750 | 11.812 | 1.950 | 0 | 0 | 0 |
Stipendiumregeling | 10.062 | 0 | 10.062 | 1.750 | 11.812 | 1.950 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 194 | 0 | 194 | – 14 | 180 | – 14 | – 14 | – 14 | – 14 |
Dopingbestrijding | 194 | 0 | 194 | – 14 | 180 | – 14 | – 14 | – 14 | – 14 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 7.966 | 0 | 7.966 | – 723 | 7.243 | – 175 | – 175 | – 125 | 0 |
Subsidies | 7.601 | 0 | 7.601 | – 723 | 6.878 | – 175 | – 175 | – 125 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Kennis als fundament | 7.599 | 0 | 7.599 | – 723 | 6.876 | – 175 | – 175 | – 125 | 0 |
Internationaal beleid | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 303 | 0 | 303 | 0 | 303 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennis als fundament | 303 | 0 | 303 | 0 | 303 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 62 | 0 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal beleid | 62 | 0 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1.740 | 0 | 1.740 | – 1.000 | 740 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Subsidies
Sport en bewegen in de buurt
ZonMw financiert de sportimpulsmiddelen waarmee bijgedragen wordt aan het programma Sport en Bewegen in de Buurt. Hiervoor wordt € 6,9 miljoen overgeboekt naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Bekostiging
Compensatie van betaalde energiebelasting
Dit betreft een technische mutatie naar artikelonderdeel 2 (Uitblinken in sport) in verband met de financiering van het topsportprogramma dat wordt uitgevoerd door NOC*NSF (€ 4 miljoen).
2. Uitblinken in sport
Subsidies
Topsportprogramma’s
Van artikelonderdeel 1 (Passend sport- en beweegaanbod) is € 4 miljoen overgeboekt voor de financiering van het topsportprogramma NOC*NSF.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 309.002 | 0 | 309.002 | – 3.929 | 305.073 | 400 | 441 | 441 | 441 |
Uitgaven | 309.002 | 0 | 309.002 | – 3.929 | 305.073 | 400 | 441 | 441 | 441 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII | 20.257 | 0 | 20.257 | – 5.054 | 15.203 | 400 | 441 | 441 | 441 |
Subsidies | 14.767 | 0 | 14.767 | – 3.053 | 11.714 | 400 | 441 | 441 | 441 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 5.485 | 0 | 5.485 | 0 | 5.485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationale herinneringscentra | 1.837 | 0 | 1.837 | 0 | 1.837 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sinti en Roma | 0 | 0 | 0 | – 3.929 | – 3.929 | 400 | 441 | 441 | 441 |
Zorg- en dienstverlening | 5.031 | 150 | 5.181 | 876 | 6.057 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 962 | 0 | 962 | 0 | 962 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.427 | 0 | 2.427 | 0 | 2.427 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 2.001 | 0 | 2.001 | – 2.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII | 288.745 | 0 | 288.745 | 1.125 | 289.870 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 272.846 | 0 | 272.846 | 0 | 272.846 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Wuv vervolgingsslachtoffers | 155.900 | 0 | 155.900 | 0 | 155.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen | 68.500 | 0 | 68.500 | 0 | 68.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wbp via Stichting 1940–1945 | 41.900 | 0 | 41.900 | 0 | 41.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indisch pensioen (back pay) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 15.899 | 0 | 15.899 | 1.125 | 17.024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB | 9.787 | 0 | 9.787 | 0 | 9.787 | 0 | 0 | 0 | 0 |
PUR | 3.644 | 0 | 3.644 | 0 | 3.644 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Administratie Indonische Pensioenen | 2.468 | 0 | 2.468 | 1.125 | 3.593 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 901 | 0 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
Subsidies
Sinti en Roma
VWS zal de uitvoering van de subsidies ten behoeve van de participatie en emancipatie van Sinti en Roma (rechtsherstelgelden Sinti en Roma) op zich nemen. Dat betekent dat het beschikbare budget dat momenteel op een rekening-courant van het Ministerie van Financiën staat, wordt overgeboekt naar artikel 7 van de VWS-begroting. Het kabinet heeft in 2012 reeds aangegeven dat de middelen voor de doelgroep, de in Nederland woonachtige Sinti en Roma, beschikbaar blijft. De middelen die per 2015 vrijvallen worden intertemporeel herschikt over de jaren 2015–2024, conform het beleidskader.
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.068.504 | 0 | 4.068.504 | 78.645 | 4.147.149 | 139.700 | 122.713 | 426.542 | 609.648 |
Uitgaven | 4.068.504 | 0 | 4.068.504 | 78.645 | 4.147.149 | 139.700 | 122.713 | 426.542 | 609.648 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Inkomensoverdrachten | 4.068.504 | 0 | 4.068.504 | 78.645 | 4.147.149 | 139.700 | 122.713 | 426.542 | 609.648 |
1. Zorgtoeslag | 3.990.423 | 0 | 3.990.423 | 44.645 | 4.035.068 | 132.650 | 119.613 | 425.342 | 609.648 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 25.782 | 0 | 25.782 | 34.000 | 59.782 | 7.050 | 3.100 | 1.200 | 0 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 52.299 | 0 | 52.299 | 0 | 52.299 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting uitgavenmutaties 1e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) opwaarts bijgesteld (€ 44,6 miljoen).
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
De uitbetaling van een deel van de in december 2014 geraamde betalingen vindt plaats in 2015. Daarnaast is het aantal rechthebbenden op een Wtcg-tegemoetkoming over 2013 hoger dan eerder geraamd. Het budget voor 2015 is in verband daarmee met € 34 miljoen naar boven bijgesteld.