Budgettaire gevolgen van beleid
11 Goed functionerende economie en markten | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+ (3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 192.396 | 5.736 | 3.240 | 201.372 | 197.904 | – 3.468 |
UITGAVEN | 192.483 | 5.346 | 4.062 | 201.891 | 200.072 | – 1.819 |
Subsidies | 1.400 | – 500 | 900 | 900 | 0 | |
Digitalisering regionale radio | 1.400 | – 500 | 900 | 900 | 0 | |
Opdrachten | 14.186 | 1.264 | – 4.507 | 10.943 | 8.575 | – 2.368 |
Onderzoek en Opdrachten | 1.866 | 457 | 1.341 | 3.664 | 2.961 | – 703 |
PIANOo/TenderNed | 6.857 | 1.243 | – 5.800 | 2.300 | 1.040 | – 1.260 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 5.463 | – 436 | – 48 | 4.979 | 4.574 | – 405 |
Bijdragen aan agentschappen | 9.825 | 1.731 | 7.632 | 19.188 | 20.074 | 886 |
Agentschap Telecom | 9.825 | 1.661 | 274 | 11.760 | 12.021 | 261 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 70 | 758 | 828 | 996 | 168 | |
DICTU | 6.600 | 6.600 | 7.057 | 457 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 162.309 | 2.590 | 2.259 | 167.158 | 166.532 | – 626 |
Metrologie | 13.935 | 300 | – 235 | 14.000 | 14.268 | 268 |
Raad voor Accreditatie | 105 | 155 | 260 | 190 | – 70 | |
ACM | 402 | 278 | 680 | 645 | – 35 | |
CBS | 147.867 | 2.290 | 2.061 | 152.218 | 151.429 | – 789 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 4.763 | – 239 | – 822 | 3.702 | 3.991 | 289 |
Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.039 | 91 | 1.130 | 1.234 | 104 | |
Internationale organisaties | 3.664 | – 239 | – 925 | 2.500 | 2.757 | 257 |
Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden | 60 | 12 | 72 | – 72 | ||
ONTVANGSTEN | 52.265 | – 15.100 | – 10.097 | 27.068 | 52.224 | 25.156 |
High Trust | 31.300 | – 10.508 | 20.792 | 31.880 | 11.088 | |
Diverse ontvangsten | 20.965 | – 15.100 | 411 | 6.276 | 20.344 | 14.068 |
Toelichting op de ontvangsten
High Trust
De realisatie is hoger dan de raming vanwege een vervroegde boete-ontvangst in 2015 die was voorzien voor 2016.
Diverse ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van een bij Voorjaarsnota 2015 voorziene restitutie inzake FM-vergunningen voor commerciële radio. Deze restitutie heeft uiteindelijk niet plaatsgevonden omdat in 2016 op last van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) een nieuw bedrag moet worden vastgesteld dat vervolgens zal worden verrekend met de al door het betrokken radiostation betaalde bedragen.
Budgettaire gevolgen van beleid
12 Een sterk innovatievermogen | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+ (2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 488.699 | 101.217 | 46.285 | 636.201 | 638.508 | 2.307 |
UITGAVEN | 569.897 | 2.991 | – 39.558 | 533.330 | 534.926 | 1.596 |
Subsidies | 82.422 | 11.335 | – 44.795 | 48.962 | 45.154 | – 3.808 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 47.957 | – 2.400 | – 24.257 | 21.300 | 21.133 | – 167 |
Eurostars | 11.174 | – 650 | – 2.332 | 8.192 | 8.531 | 339 |
Lucht- en Ruimtevaart | 13.347 | 12.885 | – 20.519 | 5.713 | 3.511 | – 2.202 |
Overig | 9.944 | 1.500 | 2.313 | 13.757 | 11.979 | – 1.778 |
Opdrachten | 1.464 | – 195 | – 420 | 849 | 1.650 | 801 |
Onderzoek en opdrachten | 1.464 | – 195 | – 420 | 849 | 1.650 | 801 |
Bijdragen aan agentschappen | 61.643 | – 124 | – 3.253 | 58.266 | 57.773 | – 493 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 61.004 | – 123 | – 3.469 | 57.412 | 56.995 | – 417 |
Dienst Landelijk Gebied | 500 | – 500 | ||||
Agentschap Telecom | 139 | 499 | 216 | 854 | 778 | – 76 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 113.349 | 8.247 | 151 | 121.747 | 121.747 | 0 |
TNO | 113.349 | 8.247 | 151 | 121.747 | 121.747 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 311.019 | – 16.272 | 8.759 | 303.506 | 308.603 | 5.097 |
Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) | 60.945 | – 9.770 | 1.862 | 53.037 | 54.638 | 1.601 |
Internationaal Innoveren | 14.000 | 4.031 | 18.031 | 17.019 | – 1.012 | |
Topsectoren overig | 132.146 | – 12.067 | 3.271 | 123.350 | 128.268 | 4.918 |
Marin, Deltares, NLR | 40.833 | 3.565 | 371 | 44.769 | 44.589 | – 180 |
Ruimtevaart (ESA) | 61.925 | 2.000 | – 117 | 63.808 | 63.982 | 174 |
Overig | 1.170 | – 659 | 511 | 107 | – 404 | |
ONTVANGSTEN | 42.013 | 2.000 | 0 | 44.013 | 51.891 | 7.878 |
Luchtvaartkredietregeling | 3.800 | – 206 | 3.594 | 4.980 | 1.386 | |
Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP) | 3.000 | – 2.435 | 565 | 948 | 383 | |
Rijksoctrooiwet | 31.212 | 2.702 | 33.914 | 39.456 | 5.542 | |
Eurostars | 2.413 | – 1.913 | 500 | 112 | – 388 | |
Diverse ontvangsten | 1.588 | 2.000 | 1.852 | 5.440 | 6.395 | 955 |
Toelichting op de verplichtingen
Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag).
In 2015 is voor de TKI-toeslagregeling € 118,7 mln aan verplichtingen gerealiseerd. Dit is € 8,7 mln meer dan bij Najaarsnota 2015 werd verwacht. Bij Najaarsnota 2015 was reeds geanticipeerd op een groter beroep op de regeling op basis van de verwachtingen in oktober. Op basis van het beeld begin december bleek dat het beroep nog hoger zou zijn. Dit is per brief (TK, 34 300 XIII, nr. 166) aan de Kamer gemeld. De uitfinanciering van deze verplichtingen vindt plaats gedurende 6 à 7 jaar en wordt ingepast in het beschikbare kasbudget.
Toelichting op de uitgaven
Topsectoren overig
Voor de uitfinanciering van het verplichtingen in het kader van het oud FES-project BeBasic was meer kasbudget nodig dan geraamd stond in de begroting (€ 8 mln). Tegenover deze hogere uitgaven stonden lagere uitgaven voor onder andere de uitfinanciering van Phase 2 (– € 2,5 mln).
Toelichting op de ontvangsten
Er zijn € 5,5 mln meer octrooiopbrengsten gerealiseerd dan in de Najaarsnota werd geraamd. Voor € 1 mln is de stijging van de octrooiontvangsten toe te rekenen aan de toename van het aantal in Nederland geldig geworden (Europese) octrooien. Daarnaast zijn de meeropbrengsten deels het gevolg van een eerdere toename van het aantal nationale octrooien, waarvan het effect pas later zichtbaar wordt.
Budgettaire gevolgen van beleid
13 Een excellent ondernemingsklimaat | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 1.798.832 | 669.048 | 4.369 | 2.472.249 | 928.330 | – 1.543.919 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.591.250 | 674.000 | – 749 | 2.264.501 | 722.430 | – 1.542.071 |
UITGAVEN | 306.921 | – 5.367 | 8.428 | 309.982 | 294.859 | – 15.123 |
Garanties | 95.886 | 11.251 | 107.137 | 91.429 | – 15.708 | |
BMKB | 71.000 | 71.000 | 65.330 | – 5.670 | ||
Groeifaciliteit | 9.365 | – 749 | 8.616 | 3.499 | – 5.117 | |
Interne begrotingsreserve Groeifaciliteit | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 0 | ||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 11.842 | 11.842 | 10.600 | – 1.242 | ||
Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 3.679 | 3.679 | 0 | – 3.679 | ||
Subsidies | 41.473 | – 628 | – 17.126 | 23.719 | 26.537 | 2.818 |
Bevorderen ondernemerschap | 27.222 | – 738 | – 17.300 | 9.184 | 10.675 | 1.491 |
Interdepartementaal Programma Biobased Economy | 1.500 | 110 | – 110 | 1.500 | 951 | – 549 |
Uitfinanciering subsidies | 12.751 | 284 | 13.035 | 14.911 | 1.876 | |
Opdrachten | 24.110 | – 9.777 | 6.278 | 20.611 | 21.411 | 800 |
Onderzoek & ontwikkeling | 1.402 | 120 | 306 | 1.828 | 2.120 | 292 |
ICT-beleid | 17.819 | – 7.267 | 6.888 | 17.440 | 18.040 | 600 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 2.559 | – 2.500 | – 45 | 14 | 0 | – 14 |
Regiegroep Regeldruk / ACTAL | 2.330 | – 130 | – 871 | 1.329 | 1.251 | – 78 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 17.855 | – 3.734 | 1.047 | 15.168 | 13.536 | – 1.632 |
NBTC | 8.471 | 339 | 8.810 | 8.810 | 0 | |
UNWTO | 240 | 240 | 313 | 73 | ||
Bijdragen aan instituten | 9.144 | – 3.734 | 708 | 6.118 | 4.413 | – 1.705 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 107.271 | 170 | 478 | 107.919 | 109.287 | 1.368 |
Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen | 107.271 | 170 | 478 | 107.919 | 109.287 | 1.368 |
0 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | 20.326 | 8.602 | 6.500 | 35.428 | 32.659 | – 2.769 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 18.117 | 8.602 | 6.499 | 33.218 | 30.501 | – 2.717 |
Logius | 2.209 | 1 | 2.210 | 2.158 | – 52 | |
ONTVANGSTEN | 78.041 | 790 | 1.039 | 79.870 | 63.493 | – 16.377 |
BMKB | 25.000 | 25.000 | 32.307 | 7.307 | ||
BMKB begrotingsreserve | 25.406 | 25.406 | 12.387 | – 13.019 | ||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 2.964 | – 5.036 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 9.443 | – 3.557 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering begrotingsreserve | 1.898 | 1.898 | ||||
Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 4.000 | 4.000 | 15 | – 3.985 | ||
Joint Strike Fighter | 1.204 | 1.204 | 1.297 | 93 | ||
Diverse ontvangsten | 1.431 | 790 | 1.039 | 3.260 | 3.184 | – 76 |
Toelichting op de verplichtingen
Op artikel 13 is voor ruim € 1,5 mld minder aan verplichtingen aangegaan. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat voor het verstrekken van garanties minder verplichtingenruimte nodig was dan geraamd. Voor de BMKB is € 84,1 mln niet benut (beschikbaar was € 530,2 mln), bij de Groeifaciliteit is € 85,6 mln niet benut (beschikbaar was € 114,3 mln), bij de Garantie Ondernemersfinanciering (GO) is € 131,1 mln niet benut (beschikbaar was € 250 mln) en bij de Borgstelling Scheepsnieuwbouw is 358,0 mln niet benut (beschikbaar was € 400 mln).
De beschikbare garantiebudgetten betreffen de maximaal beschikbare plafonds. Het is geen doel op zich om deze ruimte jaarlijks maximaal te benutten. De regelingen ademen namelijk mee met de economische conjunctuur. Bij de BMKB, de GO en de GSF is in 2015 sprake van een hogere benutting ten opzichte van vorig jaar. De uiteindelijke benutting van het budget van de Groeifaciliteit (GF) ligt flink lager dan het aanvankelijke beroep omdat in de praktijk onder de GF goedgekeurde participaties geen doorgang vinden.
Op MKB-financiering is een garantieverplichting aangegaan van € 86,7 mln aan de Europese Investeringsbank voor de € 100 mln funding aan Qredits. Het niet-benutte budget van het Aanvullend Actieplan MKB-financiering (€ 883,3 mln) blijft beschikbaar in 2016.
Toelichting op de uitgaven
De uitgaven op de BMKB lagen € 5,7 mln onder de raming omdat er minder verliesdeclaraties werden ingediend dan eerder werd aangenomen.
De uitgaven van de Groeifaciliteit waren € 5,1 mln lager dan begroot. Vanwege een lager dan geraamde benutting in voorgaande jaren valt het totaal van de ingediende schadedeclaraties ook lager uit.
Toelichting op de ontvangsten
Door hogere terugontvangsten als gevolg van afgewezen verliesdeclaraties vielen de totale inkomsten voor de BMKB € 7 mln hoger uit. Hierdoor en vanwege de lagere omvang aan verliesdeclaraties hoefde uiteindelijk € 13 mln minder aan de interne begrotingsreserve onttrokken te worden.
Vanwege de lagere benutting in voorgaande jaren vallen de ontvangsten voor de Groeifaciliteit € 5 mln lager uit. Hier staan ook lagere uitgaven als gevolg van schades tegenover.
Toelichting op de interne begrotingsreserves
Interne begrotingsreserve BMKB
Stand 1/1/2015 | 66.555 |
+ Storting | |
– Onttrekking | – 12.387 |
Stand per 31/12/2015 | 54.168 |
De onttrekking dient ter dekking van de schadebetalingen BMKB zoals toegelicht in de EZ-begroting 2015.
Interne begrotingsreserve Groeifaciliteit
Stand 1/1/2015 | 5.000 |
+ Storting | +12.000 |
– Onttrekking | |
Stand per 31/12/2015 | 17.000 |
In het kader van het Aanvullend Actieplan MKB-financiering is € 12 mln aan de EZ-begroting toegevoegd voor een kasreserve voor de garanties voor achtergestelde leningenfondsen. Het achtergestelde leningenfonds van het NLII gaat gebruik maken van de Groeifaciliteit. Daarom is € 12 mln toegevoegd aan de begrotingsreserve van de Groeifaciliteit.
Interne begrotingsreserve Garantie Ondernemersfinanciering
Stand 1/1/2015 | 55.009 |
+ Storting | |
– Onttrekking | – 1.898 |
Stand per 31/12/2015 | 53.111 |
De onttrekking dient ter dekking van de schadebetalingen Garantie Ondernemersfinanciering.
Interne begrotingsreserve Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering
Stand 1/1/2015 | 10.044 |
+ Storting | |
– Onttrekking | |
Stand per 31/12/2015 | 10.044 |
Interne begrotingsreserve Garantie MKB-financiering
Stand 1/1/2015 | 9.000 |
+ Storting | |
– Onttrekking | |
Stand per 31/12/2015 | 9.000 |
Budgettaire gevolgen van beleid
14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 3.960.853 | 9.320 | 1.900.906 | 5.871.079 | 6.494.697 | 623.618 |
Waarvan garantieverplichtingen | 62.400 | 0 | – 62.400 | 0 | 31.873 | 31.873 |
UITGAVEN | 1.619.026 | 35.682 | – 69.501 | 1.585.207 | 1.557.919 | – 27.288 |
Subsidies | 1.410.701 | 8.560 | – 61.720 | 1.357.541 | 1.347.519 | – 10.022 |
Topsectoren Energie | 67.993 | – 200 | 18.802 | 86.595 | 57.681 | – 28.914 |
Energie-innovatie (IA) | 7.872 | 14.600 | 22.472 | 17.300 | – 5.172 | |
Green Deal | 750 | 1.094 | – 1.093 | 751 | 1.809 | 1.058 |
Energieakkoord | 35.464 | – 22.450 | 13.014 | 10.631 | – 2.383 | |
MEP | 380.000 | – 1.613 | – 13.400 | 364.987 | 362.995 | – 1.992 |
SDE /SDE+ | 804.749 | – 1.816 | – 532 | 802.401 | 323.059 | – 479.342 |
Interne begrotingsreserve duurzame energie | 503.423 | 503.423 | ||||
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) | 77.000 | 4.045 | – 49.045 | 32.000 | 31.765 | – 235 |
CCS | 19.557 | – 17.057 | 2.500 | 2.500 | 0 | |
Hoge Flux Reactor | 7.250 | 7.250 | 7.250 | 0 | ||
Elektrisch rijden | 1.120 | 493 | 1.613 | 1.541 | – 72 | |
Caribisch Nederland | 7.000 | 7.050 | – 1.878 | 12.172 | 17.108 | 4.936 |
Overige subsidies | 1.946 | 9.840 | 11.786 | 10.457 | – 1.329 | |
Garanties | 1.000 | 1.000 | 1.922 | 922 | ||
Geothermie | 1.000 | 1.000 | 0 | – 1.000 | ||
Interne Begrotingsreserve Geothermie | 1.922 | 1.922 | ||||
Opdrachten | 24.528 | 204 | 3.551 | 28.283 | 19.813 | – 8.470 |
O&O bodembeheer | 766 | 5.727 | 2.411 | 8.904 | 12.651 | 3.747 |
Joint implementation | 1.300 | 537 | – 1.811 | 26 | 252 | 226 |
Straling | 6.060 | – 6.060 | 40 | 40 | 50 | 10 |
Pallas | 13.500 | – 1.962 | 11.538 | 0 | – 11.538 | |
Onderzoek en opdrachten | 2.902 | 4.873 | 7.775 | 6.860 | – 915 | |
Bijdragen aan agentschappen | 44.963 | – 4.846 | 4.222 | 44.339 | 41.805 | – 2.534 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 39.557 | – 1.119 | 4.178 | 42.616 | 40.168 | – 2.448 |
Dienst Landelijk Gebied | 500 | – 500 | 0 | |||
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 680 | – 1 | 7 | 686 | 681 | – 5 |
Kern Fysische Dienst | 3.226 | – 3.226 | 26 | 26 | 0 | – 26 |
KNMI | 1.000 | 11 | 1.011 | 956 | – 55 | |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 113.113 | – 4.997 | 108.116 | 107.423 | – 693 | |
Doorsluis COVA heffing | 111.000 | – 5.000 | 106.000 | 106.074 | 74 | |
TNO bodembeheer | 2.113 | 3 | 2.116 | 1.349 | – 767 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 24.721 | 31.764 | – 10.557 | 45.928 | 39.437 | – 6.491 |
ECN/NRG | 23.949 | 31.880 | – 10.301 | 45.528 | 38.819 | – 6.709 |
Diverse instituten | 772 | – 116 | – 256 | 400 | 618 | 218 |
ONTVANGSTEN | 9.535.411 | – 1.280.000 | – 1.080.708 | 7.174.703 | 6.851.765 | – 322.938 |
COVA | 111.000 | – 5.000 | 106.000 | 106.074 | 74 | |
SDE+ | 320.000 | – 41.000 | 279.000 | 278.861 | – 139 | |
Aardgasbaten | 9.100.000 | – 1.300.000 | – 1.050.000 | 6.750.000 | 6.424.910 | – 325.090 |
Ontvangsten zoutwinning | 1.761 | 581 | 2.342 | 2.342 | 0 | |
Diverse ontvangsten | 2.650 | 14.711 | 17.361 | 19.578 | 2.217 | |
Onttrekking uit interne begrotingsreserve duurzame energie | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 0 |
Toelichting op de verplichtingen
Duurzame energieproductie (MEP/SDE/SDE+)
De slotwetmutatie bij de verplichtingen (€ 624 mln voor het totaal van artikel 14) betreft voor het grootste deel (€ 503 mln) een administratief technische mutatie als gevolg van het storten in de interne begrotingsreserve van de kasmiddelen die in 2015 voor duurzame energieproductie beschikbaar waren maar niet zijn uitgegeven. Daarnaast is sprake van een verplichtingenmutatie van totaal € 33,8 mln voor de garantieregeling Geothermie (€ 31,9 mln garantieverplichting; zie onderstaande toelichting en € 1,9 mln storting in de begrotingsreserve).
Garantieverplichtingen
De verplichtingenrealisatie betreft in zijn geheel Geothermie. De openstelling van deze regeling loopt over de jaargrens heen (oktober 2015 tot en met maart 2016). De verwachting was dat de eerste aanvragen zich in 2016 zouden aandienen, echter al in 2015 zijn vier aanvragen ontvangen en verwerkt.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Topsectoren Energie
De lagere realisatie is met name het gevolg van lagere uitgaven op de SDE+ projecten van de topsector energie vanwege vertraging in het opstarten van de projecten.
SDE/SDE+
Op de SDE en de SDE+-regeling is per saldo € 479 mln minder uitgegeven dan begroot, voornamelijk als gevolg van de vertraging in de start van een aantal grote energieprojecten. Het bedrag dat niet is uitgegeven is in de interne begrotingsreserve duurzame energie gestort.
Opdrachten
Pallas
In de begroting is een raming opgenomen voor betaling van de tweede tranche van een in 2012 toegezegde totale lening van € 40 mln van het Ministerie van Economische zaken en € 40 mln van de provincie Noord-Holland. Eind 2015 kwamen er echter vragen vanuit de provincie Noord-Holland over het project. Deze vragen hadden betrekking op de marktvooruitzichten voor Pallas, de ontwikkeling van een level playing field, de positionering van Pallas als onderzoeksreactor, de belangstelling van investeerders en de liquiditeitsbehoefte van de Stichting Pallas. De gerezen vragen zorgden voor uitstel van de betaling door Noord-Holland en dit heeft er toe geleid dat ook de tweede tranche van Economische Zaken uiteindelijk niet is uitbetaald in 2015.
Toelichting op de ontvangsten
Aardgasbaten
Door het besluit tot verlaging van het gaswinningsplafond en de daling van de gasprijs zijn de aardgasbaten lager uitgevallen.
Toelichting op de interne begrotingsreserves
Interne begrotingsreserve Geothermie
Stand 1/1/2015 | 20.037 |
+ storting | 1.922 |
– onttrekking | |
Stand per 31/12/2015 | 21.959 |
De interne begrotingsreserve voor de garantieregeling Geothermie is bedoeld om het budget voor deze regeling meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten en uitgaven op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Geothermie betalen marktpartijen een premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO) die wordt gestort in de interne begrotingsreserve.
Als dekking voor eventuele toekomstige uitgaven heeft in 2015 een storting van € 1,9 mln in de interne begrotingsreserve plaatsgevonden.
Interne begrotingsreserve Duurzame energie
Stand 1/1/2015 | 594.363 |
+ storting SDE/SDE+ | 479.344 |
+ storting MEP | 1.992 |
+ storting SDE+ projecten topsectoren | 21.101 |
+ storting diverse projecten Energieakkoord | 986 |
– onttrekking | – 20.000 |
Stand per 31/12/2015 | 1.077.786 |
De interne begrotingsreserve Duurzame energie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij projecten waaraan reeds subsidie is toegekend en reeds verplichte projecten die niet tot uitvoering komen en door andere projecten moeten worden vervangen met het oog op het bereiken van de doelstelling. Via de begrotingsreserve blijven de middelen beschikbaar tot het moment dat ze alsnog zullen worden uitbetaald. In 2015 is € 503 mln in de reserve gestort en € 20 mln aan de reserve onttrokken.
Interne begrotingsreserve risicopremie lening ECN/NRG
Stand 1/1/2015 | 6.600 |
+ storting | 0 |
– onttrekking | 0 |
Stand per 31/12/2015 | 6.600 |
De middelen op de interne begrotingsreserve risicopremie ECN/NRG zullen worden aangesproken als ECN, al dan niet tijdelijk, (gedeeltelijk) niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
Budgettaire gevolgen van beleid
16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 658.062 | 46.077 | 32.358 | 736.497 | 623.541 | – 112.956 |
Waarvan garantieverplichtingen | 131.869 | 131.869 | 28.348 | – 103.521 | ||
UITGAVEN | 585.628 | 36.109 | 32.408 | 654.145 | 667.686 | 13.541 |
0 | ||||||
Subsidies | 53.904 | 24.829 | – 1.318 | 77.415 | 90.430 | 13.015 |
Duurzame veehouderij | 7.483 | 560 | 2.617 | 10.660 | 14.088 | 3.428 |
Investeringsregeling duurzame stallen | 3.211 | 2.900 | 6.111 | 7.663 | 1.552 | |
Kleine en grote netwerken POP-Nieuwe Uitdagingen | 1.176 | 3 | 1.179 | 1.742 | 563 | |
Regeling fijnstofmaatregelen | 1.820 | 5 | 1.825 | 3.261 | 1.436 | |
Overig | 1.276 | 560 | – 291 | 1.545 | 1.422 | – 123 |
Plantaardige productie | 15.526 | – 3.613 | – 996 | 10.917 | 9.562 | – 1.355 |
Duurzaamheids-investeringen Nieuwe Uitdagingen | 4.975 | – 500 | – 1.000 | 3.475 | 3.275 | – 200 |
Demoregeling Schoon en Zuinig | 1.032 | 3 | 1.035 | 911 | – 124 | |
Investeringsregeling energiebesparing (IRE) | 375 | 375 | 113 | – 262 | ||
Marktintroductie energie innovaties (MEI) | 8.749 | – 3.113 | 5.636 | 4.788 | – 848 | |
Overig | 395 | 1 | 396 | 475 | 79 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 2.008 | – 2.008 | 3.368 | 3.368 | ||
Regeling in beslag genomen goederen | 2.008 | – 2.008 | 3.368 | 3.368 | ||
Visserij | 7.483 | 350 | 21 | 7.854 | 6.229 | – 1.625 |
Regelingen onder het nieuwe EFMZV | 5.003 | – 5.003 | 5.017 | 5.017 | ||
Overige (uitfinanciering regelingen onder EVF) | 2.480 | 350 | 7 | 2.837 | 1.212 | – 1.625 |
Interne begrotingsreserve visserij | 5.017 | 5.017 | 0 | – 5.017 | ||
Agrarisch ondernemerschap | 11.138 | – 2.650 | – 981 | 7.507 | 9.496 | 1.989 |
Flankerend beleid pelsdierhouders | 2.000 | – 2.000 | 2.006 | 2.006 | ||
Brede weersverzekering | 6.650 | – 650 | – 1.981 | 4.019 | 3.550 | – 469 |
Investeringsregeling Jonge Agrariërs | 2.488 | 1.000 | 3.488 | 3.940 | 452 | |
Agrarische innovatie | 2.997 | 1.235 | 9 | 4.241 | 3.416 | – 825 |
Samenwerking POP Nieuwe uitdagingen | 1.400 | 4 | 1.404 | 1.978 | 574 | |
Overig | 1.597 | 1.235 | 5 | 2.837 | 1.438 | – 1.399 |
Apurement | 7.269 | 28.947 | 20 | 36.236 | 44.271 | 8.035 |
Regeling apurement | 7.269 | 20 | 7.289 | 11.799 | 4.510 | |
Bijdrage begrotingsreserve apurement | 28.947 | 28.947 | 32.472 | 3.525 | ||
Garanties | 22.500 | 2.000 | 10.521 | 35.021 | 33.862 | – 1.159 |
Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit | 3.000 | 2.000 | 14 | 5.014 | 3.008 | – 2.006 |
Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit | 17.000 | 10.500 | 27.500 | 28.347 | 847 | |
Garantstelling Marktintroductie Innovaties (GMI) | 2.500 | 7 | 2.507 | 2.507 | 0 | |
Opdrachten | 134.903 | 3.711 | 7 | 138.621 | 136.539 | – 2.082 |
Duurzame veehouderij | 5.610 | – 860 | 516 | 5.266 | 4.282 | – 984 |
Mestbeleid | 10.640 | – 1.740 | – 1.370 | 7.530 | 9.161 | 1.631 |
Plantaardige productie | 1.739 | 40 | – 467 | 1.312 | 1.092 | – 220 |
Plantgezondheid | 2.362 | 226 | – 369 | 2.219 | 1.758 | – 461 |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 10.104 | 676 | 240 | 11.020 | 8.044 | – 2.976 |
Voedselveiligheid- en kwaliteit | 4.917 | 367 | – 1.097 | 4.187 | 3.820 | – 367 |
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid | 3.745 | – 1.247 | – 102 | 2.396 | 1.741 | – 655 |
Visserij | 1.180 | – 66 | – 326 | 788 | 3.398 | 2.610 |
Agrarisch ondernemerschap | 2.364 | – 100 | 770 | 3.034 | 2.849 | – 185 |
Agrarische innovatie en overig | 500 | 169 | 669 | 760 | 91 | |
Kennisontwikkeling en innovatie | 91.742 | 6.246 | 2.212 | 100.200 | 99.634 | – 566 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 86.883 | – 2.963 | – 450 | 83.470 | 82.746 | – 724 |
Medebewind en overige voormalige publieke PBO-taken | 7.333 | – 1.736 | – 1.141 | 4.456 | 4.774 | 318 |
Dienst Landbouwkundig Onderzoek | 75.816 | – 167 | 75.649 | 75.221 | – 428 | |
Zon-MW (dierproeven) | 1.880 | – 1.880 | 0 | 0 | ||
College Toelating Gewasbeschermingssmiddelen en Biociden | 1.037 | 653 | 753 | 2.443 | 2.751 | 308 |
Centrale Commissie Dierproeven | 817 | 105 | 922 | 0 | – 922 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 3.972 | 800 | 3.657 | 8.429 | 14.064 | 5.635 |
Diergezondheidsfonds | 3.972 | 800 | 3.657 | 8.429 | 14.064 | 5.635 |
| ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 8.672 | 2.350 | 10 | 11.032 | 10.519 | – 513 |
FAO en overige contributies | 8.672 | 2.350 | 10 | 11.032 | 10.519 | – 513 |
Bijdragen aan agentschappen | 274.794 | 5.382 | 19.981 | 300.157 | 299.561 | – 596 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 129.706 | – 530 | 12.848 | 142.024 | 141.829 | – 195 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 136.932 | 4.833 | 8.528 | 150.293 | 149.999 | – 294 |
Dienst Landelijk Gebied | 1.121 | 379 | – 1.500 | 0 | 0 | |
Rijksrederij | 7.035 | 700 | 105 | 7.840 | 7.733 | – 107 |
ONTVANGSTEN | 313.058 | 30.087 | – 224.516 | 118.629 | 123.539 | 4.910 |
Agrarisch ondernemerschap | 245 | 373 | 618 | 267 | – 351 | |
Mestbeleid | 7.209 | – 700 | – 1.800 | 4.709 | 3.324 | – 1.385 |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 500 | 200 | 1.300 | 2.000 | 2.399 | 399 |
Voedselveiligheid en kwaliteit | 430 | 70 | 500 | 374 | – 126 | |
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid | 259.170 | 28.375 | – 242.872 | 44.673 | 40.697 | – 3.976 |
Visserij | 4.993 | 700 | 5.693 | 9.154 | 3.461 | |
Agrarische innovatie en overig | 500 | 500 | 1.832 | 1.332 | ||
Kennisontwikkeling en innovatie | 12.363 | 147 | 2.342 | 14.852 | 13.617 | – 1.235 |
Garanties (provisies) | 1.800 | 200 | 2.000 | 1.696 | – 304 | |
Agentschappen | 5.689 | 5.689 | 5.689 | 0 | ||
Begrotingsreserves | 26.593 | 350 | 10.452 | 37.395 | 44.490 | 7.095 |
Toelichting op de verplichtingen
Een groot gedeelte van de beschikbare garantieruimte komt te vervallen, omdat in 2015 weinig investeringen zijn gedaan waarop een garantstelling van de Garantieregeling Landbouw (en plus) rust.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Diergezondheid en dierenwelzijn
Voor de Regeling in beslag genomen goederen (dieren) stond het beschikbare budget geraamd bij het opdrachtenbudget. De uitgaven worden verantwoord bij het subsidiedeel, de uitputting is uiteindelijk € 1,3 mln hoger uitgevallen dan geraamd.
Visserij
Op het onderdeel Visserij zijn meer uitgaven verricht in het kader van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMVZ) voor € 5,0 mln. De dekking komt uit de interne begrotingsreserve visserij.
Apurement
De uitgaven voor de regeling apurement is € 4,5 mln hoger uitgevallen dan geraamd.
Bij de slotbetaling is een € 3,5 mln hogere bijdrage in de begrotingsreserve apurement gestort.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
De storting in het DGF is met € 5,6 mln verhoogd om beter aansluiting te vinden bij de geraamde DGF-uitgaven.
Opdrachten
In het kader van het mestbeleid zijn extra opdrachten betaald voor € 3,1 mln.
Toelichting op de ontvangsten
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid
De lagere ontvangst van € 4 mln hangt samen met vertraging in de EU-ontvangsten en de lagere ontvangst bij de vervallen waarborgen.
Begrotingsreserves
De hogere ontvangst van € 7,1 mln hangt samen met extra uitgaven voor de visserij en de landbouw, waardoor meer uit de reserves moest worden onttrokken.
Toelichting op de Interne begrotingsreserves
In onderstaande tabellen wordt het verloop van de interne begrotingsreserves toegelicht.
Interne begrotingsreserve Landbouw
Stand 1/1/2015 | 33.249 |
+ bijschrijving rente | 0 |
+ Storting voor uitfinanciering regeling Marktintroductie Energie Innovaties (MEI) | 868 |
+ Storting voor uitfinanciering diverse regelingen gefinancierd met PAS-middelen | 2.657 |
– Onttrekking voor betaling diverse regelingen | 3.900 |
– Onttrekking voor betaling diverse projecten | 7.094 |
– Onttrekking voor Ctgb | 908 |
Stand per 31/12/2015 | 24.872 |
Toelichting op de stortingen
De uitfinanciering van de openstellingen van de regelingen MEI en PAS lopen ook de komende jaren nog door. Om kasbudget beschikbaar te houden voor de betalingen op de openstellingen, is het niet gebruikte kasbudget in de reserve landbouw gestort.
Toelichting op de onttrekkingen
In het verleden zijn bedragen in de reserve gestort om de uitfinanciering op diverse regelingen en projecten te kunnen financieren. In 2015 zijn daarvoor bedragen aan de reserve onttrokken. Het gaat daarbij om onder andere de duurzame stallen, investeringsregeling Jonge Agrariërs, regeling Fijnstofmaatregelen en de uitvoering van diverse projecten op het gebied van intensieve veehouderij. Op het budget voor College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) is een jaarlijks tekort. De onttrekking uit de reserve heeft tot doel dit tekort voor 2014 te dekken. Voor 2016 tot en met 2018 wordt eveneens een jaarlijkse onttrekking voorzien.
Interne begrotingsreserve Visserij
Stand 1/1/2015 | 13.425 |
+ bijschrijving rente | 0 |
+ storting voor subsidieregelingen onder EFMZV | 5.017 |
– onttrekking voor subsidieregelingen onder EVF as 1 | 92 |
– onttrekking voor subsidieregelingen onder EVF as 2 | 199 |
– onttrekking voor subsidieregelingen onder EVF as 3 | 920 |
Stand per 31/12/2015 | 17.231 |
Toelichting op de stortingen en onttrekkingen
Voor de cofinanciering van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV) is een bedrag van € 5 mln gestort omdat voor de opengestelde regelingen nog geen uitgaven zijn gedaan.
Er is € 1,2 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve Visserij om de nationale cofinanciering van het Europees Visserijfonds (EVF) aan te vullen.
Interne begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit
Stand 1/1/2015 | 41.290 |
+ bijschrijving rente | 0 |
+ storting voor flankerend beleid pelsdierhouderij | 2.006 |
+ storting voor dekking verliesdeclaraties | 5.516 |
– Onttrekking | 26.650 |
Stand per 31/12/2015 | 22.162 |
Toelichting op de stortingen
Deze reserve is bedoeld om de verliesdeclaraties te betalen voor afgegeven garantiestellingen aan banken waarmee innovatieve en duurzame investeringen in de landbouw en visserij worden gefaciliteerd. Hiervoor is een reguliere storting gedaan van 3 mln. Daarnaast is een bedrag van € 2,5 mln gestort als reserve voor verliesdeclaraties voor de garantstelling voor marktintroductie van innovaties. Deze regeling is in 2015 nog niet opengesteld. Tenslotte is de jaarlijkse storting van € 2 mln gedaan die benodigd is voor het flankerend beleid bij het verbod op de pelsdierhouderij (amendement van Gerven/Dijsselbloem, TK, 2010–2011, 32 609 XIII, nr. 4).
Toelichting op de onttrekkingen
Ook in 2015 hebben de banken veel verliesdeclaraties als gevolg van faillissementen ingediend. Deze komen verliesdeclaraties komen ten laste van de Garantieregeling Landbouw. Garantieregeling Landbouw (en plus) ingediend.
Interne begrotingsreserve apurement
Stand 1/1/2015 | 150.304 |
+ storting | 28.947 |
– onttrekking | 4.727 |
Stand per 31/12/2015 | 174.524 |
De reserve is bestemd voor door de Europese Commissie opgelegde correctievoorstellen op ingediende declaraties. De storting houdt verband met het door het Europese Hof nietig verklaarde besluit van de EC voor de correctie van de regeling aardappelzetmeel van ruim € 28 mln. De EC heeft dit bedrag in 2015 terugbetaald.
Voor de periode 2007–2009 heeft de EC in juni 2014 een correctievoorstel opgelegd van € 72 mln voor het dossier GMO Groeten en Fruit. EZ is naar het Bemiddelingsorgaan gegaan en heeft geadviseerd het correctievoorstel substantieel lager vast te stellen. Het definitieve besluit van de EC bedraagt € 50,8 mln. Dit bedrag zal Nederland naar verwachting in 2016 betalen ten laste van de interne reserve apurement.
Budgettaire gevolgen van beleid
17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 891.348 | 4.071 | 13.702 | 909.121 | 827.516 | – 81.605 |
UITGAVEN | 839.465 | 4.321 | 9.966 | 853.752 | 843.384 | – 10.368 |
Leningen | 55 | 55 | ||||
Schatkistbankieren | 55 | 55 | ||||
Bekostiging | 763.092 | 12.467 | 9.718 | 785.277 | 780.769 | – 4.508 |
WO-groen | 181.531 | – 8.767 | 2.666 | 175.430 | 174.610 | – 820 |
HBO-groen | 87.188 | 3.464 | 1.289 | 91.941 | 90.568 | – 1.373 |
MBO-groen | 170.347 | 9.396 | 2.518 | 182.261 | 181.919 | – 342 |
Wachtgelden | 13.673 | 243 | 234 | 14.150 | 13.991 | – 159 |
VMBO-groen | 305.717 | 7.804 | 4.519 | 318.040 | 316.547 | – 1.493 |
Aequor | 4.636 | 327 | – 1.508 | 3.455 | 3.134 | – 321 |
Subsidies | 74.524 | – 8.146 | 233 | 66.611 | 60.695 | – 5.916 |
Aansturing collectieve ondersteuning | 4.039 | 69 | 4.108 | 5.875 | 1.767 | |
School als Kenniscentrum | 31.383 | – 4.420 | 536 | 27.499 | 21.962 | – 5.537 |
Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs | 713 | 12 | 725 | 1.523 | 798 | |
Aanvullende onderwijssubsidies | 33.705 | – 3.748 | 1.112 | 31.069 | 27.106 | – 3.963 |
Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 1.500 | 1 | 1.501 | 1.429 | – 72 | |
Educatie | 3.184 | 22 | – 1.497 | 1.709 | 2.800 | 1.091 |
Opdrachten | 612 | 612 | 628 | 16 | ||
Kennisverspreidingsprojecten | 612 | 612 | 628 | 16 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 1.237 | 15 | 1.252 | 1.237 | – 15 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 1.237 | 15 | 1.252 | 1.237 | – 15 | |
ONTVANGSTEN | 75 |
| 75 | 243 | 168 |
Toelichting op de verplichtingen
De beschikbare € 50 mln voor schatkistbankieren van groene onderwijsinstellingen hoefde niet te worden aangesproken. Verplichtingen voor subsidies met uitgaven 2015 waren al grotendeels meerjarig in voorgaande jaren aangegaan. Vanwege het wegvallen van de groene plus subsidies ingaande 2016 werden er in beperktere mate nieuwe verplichtingen aangegaan.
Toelichting op de uitgaven
Bekostiging
De uitgavenrealisatie op dit onderdeel komt € 4,5 mln lager uit dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door:
-
• Van de middelen Loonruimte-akkoord kon € 1,3 mln niet meer in 2015 toegekend worden in de bekostigingsbrieven, omdat de middelen te laat beschikbaar kwamen. Deze middelen moeten daarom volgend jaar worden toegekend.
-
• Op Kenniscentra werd € 0,3 mln bespaard vanwege lagere uitgaven boventallig personeel bij overdracht aan SBB (samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven).
-
• Er waren meevallers van € 2,9 mln vanwege lagere prijzen in de OCW-conforme bekostigingsmodellen dan eerder geraamd.
Subsidies
De lagere uitgavenrealisatie op het onderdeel subsidies van € 5,9 mln lager wordt veroorzaakt door:
-
• Er is in 2015 € 0,3 mln loonbijstelling en € 0,9 mln Loonruimte-akkoord toegevoegd. Deze € 1,2 mln is in 2015 niet nodig aangezien de bedragen voor 2015 al vast lagen.
-
• Er werd € 1,2 mln ontvangen van OCW in het kader van de Regeling intensivering onderwijs die in 2015 niet leidt tot nieuwe uitgaven.
-
• Voor € 2,9 mln was er vertraging in groene plus projecten (Regeling praktijkleren en groene plus)
-
• Voor € 0,6 mln was er sprake van minderbesteding op subsidies vanwege lagere uitgaven (meevallers).
Budgettaire gevolgen van beleid
18 Natuur en Regio | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 200.392 | – 33.346 | 17.046 | 184.092 | 184.073 | – 19 |
UITGAVEN | 293.151 | – 33.346 | 2.995 | 262.800 | 255.582 | – 7.218 |
Subsidies | 83.092 | – 5 | – 8.107 | 74.980 | 74.892 | – 88 |
Zuiderzeelijn (18.1) | 6.315 | 6.315 | 6.315 | 0 | ||
Cofinanciering EFRO, incl. ETS (18.1) | 54.545 | – 265 | – 2.758 | 51.522 | 52.380 | 858 |
Bijdrage aan ROM’s (18.1) | 6.325 | – 738 | 5.587 | 5.380 | – 207 | |
Pieken in de Delta (18.1) | 10.817 | – 5.420 | 5.397 | 4.569 | – 828 | |
Programma Natuurlijk Ondernemen en Green Deals (18.2) | 1.477 | 4 | 1.481 | 1.364 | – 117 | |
Regelingen Natuur (Burgereducatie, RDN, SBL, VNBL & beheer Kroondomeinen) (18.3) | 3.613 | 260 | 805 | 4.678 | 4.884 | 206 |
Leningen | 30.484 | – 1.737 | 28.747 | 28.747 | 0 | |
Rente en aflossingen voor bestaande leningen (EHS & PNB) (18.3) | 30.484 | – 1.737 | 28.747 | 28.747 | 0 | |
Opdrachten | 46.210 | – 8.821 | – 2.597 | 34.792 | 28.803 | – 5.989 |
Onderzoeksmiddelen (18.1) | 672 | – 191 | 481 | 325 | – 156 | |
NURG/Maaswerken (18.2) | 8.015 | 8.015 | 8.476 | 461 | ||
Mainport Rotterdam (18.2) | 7.249 | 20 | 7.269 | 7.244 | – 25 | |
Programma Rijke Waddenzee (18.2) | 0 | 653 | – 30 | 623 | 159 | – 464 |
Programma Natuurlijk Ondernemen en Green Deals (18.2) | 4.833 | – 1.671 | – 231 | 2.931 | 3.230 | 299 |
Regiekosten regionale functie (18.2) | 1.243 | – 500 | – 73 | 670 | 355 | – 315 |
Nationale parken (18.2) | 1.000 | 1.000 | 149 | – 851 | ||
Invasieve soorten (18.3) | 1.000 | – 1.000 | 0 | |||
Kaderrichtlijn Marine Strategie/Noordzee (18.3) | 954 | – 375 | – 41 | 538 | 230 | – 308 |
Natura 2000 (18.3) | 3.203 | – 140 | 3.063 | 212 | – 2.851 | |
Monitoring (18.3) | 2.258 | – 44 | 2.214 | 1.691 | – 523 | |
Internationale biodiversiteit (18.3) | 361 | 1 | 362 | 171 | – 191 | |
Caribisch Nederland (18.3) | 779 | 193 | 972 | 686 | – 286 | |
Overig (18.3) | 9.679 | – 5.650 | – 365 | 3.664 | 2.387 | – 1.277 |
Natuurvisie | 4.964 | – 278 | – 1.696 | 2.990 | 3.488 | 498 |
Bijdragen aan mede-overheden | 17.525 | 80 | – 6.185 | 11.420 | 12.069 | 649 |
Uitfinanciering Sterke Regio's en Nota Ruimte (18.1) | 8.875 | – 4.544 | 4.331 | 5.247 | 916 | |
Programmatische Aanpak Stikstof (18.2) | 6.000 | 80 | – 1.648 | 4.432 | 5.509 | 1.077 |
Caribisch Nederland (18.3) | 2.500 | 7 | 2.507 | 2.500 | – 7 | |
Decentralisatiemiddelen natuur (18.3) | 150 | 150 | 0 | – 150 | ||
| ||||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 26.354 | 2.480 | 1.142 | 29.976 | 30.476 | 500 |
Staatsbosbeheer (18.3) | 26.354 | 2.480 | 1.142 | 29.976 | 30.476 | 500 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 910 | 351 | – 24 | 1.237 | 551 | – 686 |
Diverse contributies (18.3) | 910 | 351 | – 24 | 1.237 | 551 | – 686 |
| 0 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 88.576 | – 25.694 | 18.766 | 81.648 | 80.044 | – 1.604 |
Dienst Landelijk Gebied | 48.691 | – 42.518 | 1.078 | 7.251 | 6.833 | – 418 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 31.715 | 15.834 | 17.590 | 65.139 | 65.124 | – 15 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 8.170 | 990 | 98 | 9.258 | 8.087 | – 1.171 |
|
| |||||
ONTVANGSTEN | 96.707 | 25.200 | 7.849 | 129.756 | 126.077 | – 3.680 |
Landinrichtingsrente | 42.161 | 42.161 | 47.225 | 5.064 | ||
Jachtakten | 1.031 | 1.031 | 1.036 | 5 | ||
Verkoop gronden | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 0 | ||
Overige | 8.515 | 25.200 | 7.849 | 41.564 | 32.816 | – 8.749 |
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
De lagere uitgaven bij het onderdeel opdrachten hangt samen met het niet uitbetalen van uitgaven voor Natura 2000 zijn € 2,8 mln en voor diverse projecten die niet volledig tot uitbetaling zijn gekomen.
Toelichting op de ontvangsten
Landinrichtingsrente
De meerontvangsten van € 5,0 mln houden voornamelijk verband met het feit dat begunstigden van ruilverkavelingsprojecten gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om landinrichtingsrente vervroegd af te kopen.
Overige ontvangsten
De lagere ontvangst van € 8,8 mln door dat de taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP-2)-inkomsten voor grondverwerving indertijd meerjarig is geraamd. Terwijl deze geen onderdeel meer zijn van het programma vanaf 2007 (POP-3). Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd (€ 2,1 mln). Verder is er vertraging bij de realisatie opbrengsten van voormalige DLG-projecten zoals, Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (Promt) circa € 5 mln. Tevens heeft vertraging plaatsgevonden bij aantal geplande subsidie eindafrekeningen waarop een terugontvangst was gepland.
Budgettaire gevolgen van beleid,
19 Toekomstfonds | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 181.887 | 156.589 | – 2.197 | 336.279 | 194.439 | – 141.840 |
UITGAVEN | 176.728 | 157.062 | – 96.020 | 237.770 | 78.451 | – 159.319 |
Leningen | 176.728 | 151.358 | – 96.366 | 231.720 | 72.401 | – 159.319 |
I MKB-FINANCIERING | ||||||
Volledig revolverend | ||||||
Dutch Venture Initiative/Fund of Funds | 21.600 | 105.800 | – 95.000 | 32.400 | 3.000 | – 29.400 |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 44.000 | – 2.000 | 42.000 | 0 | – 42.000 | |
Gedeeltelijk revolverend | ||||||
Innovatiekrediet | 76.454 | – 1.308 | 1.194 | 76.340 | 45.178 | – 31.162 |
Risicokapitaal (seed capital) | 18.674 | – 107 | 18.567 | 14.856 | – 3.711 | |
Vroege fasefinanciering | 10.000 | 2.866 | – 247 | 12.619 | 9.367 | – 3.252 |
II INVESTERINGEN IN FUNDAMENTEEL EN TOEGEPAST ONDERZOEK Met vermogensbehoud | ||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 50.000 | – 206 | 49.794 | 0 | – 49.794 | |
III Staatsobligaties Toekomstfonds | ||||||
Subsidies | ||||||
IV Reëel rendement voor onderzoek | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | 5.704 | 346 | 6.050 | 6.050 | 0 | |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 5.704 | 346 | 6.050 | 6.050 | 0 | |
ONTVANGSTEN | 21.188 | 44.000 | – 34.000 | 31.188 | 49.428 | 18.240 |
MKB-FINANCIERING BESTAND INSTRUMENTARIUM | ||||||
Innovatiekredieten | 18.788 | 18.788 | 24.920 | 6.132 | ||
Seed | 2.400 | 2.400 | 14.508 | 12.108 | ||
Fund of Funds (DVI I/Business Angels) | ||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 44.000 | – 34.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | |
MKB-FINANCIERING INCIDENTELE MIDDELEN | ||||||
Ontvangsten DVI II | ||||||
Ontvangsten fundamenteel en toegepast onderzoek | ||||||
Renteontvangsten Toekomstfonds |
Toelichting op de verplichtingen
Op het verplichtingbudget is € 141,8 mln niet tot benutting gekomen in 2015. Vanwege de fondsconstructie blijft dit budget beschikbaar. Het bedrag bestaat met name uit:
-
• Toegepast onderzoek (– € 49,8 mln). Voor de investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek zijn nog geen verplichtingen aangegaan (– € 50 mln). De regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten is in 2015 opengesteld. Partijen dienden in het najaar van 2015 projectvoorstellen in voor investeringen in nieuwe en bestaande hoogwaardige onderzoeksfaciliteiten, waarvoor begin 2016 beoordeling en toewijzing plaatsvindt.
-
• Innovatiekredieten (– € 44,6 mln). De benutting van het Innovatiekrediet in 2015 is met € 53 mln iets hoger dan in voorgaande jaren. Voor 2015 valt wel op dat de financiering van klinische projecten achter bleef bij de verwachting, omdat een aantal aanvragen niet voor het einde van het jaar afgerond konden worden en doorgeschoven zijn naar 2016.
-
• Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (– € 42,0 mln). De ontvangst vanwege de voorgenomen verkoop van een deel van de aandelen LIOF kon niet in 2015 worden gerealiseerd, omdat de provinciale staten van Limburg het besluit pas in 2016 zullen bekrachtigen (dit is inmiddels gebeurd). De hiermee samenhangende uitgavenruimte van € 32 mln kon daarom in 2015 niet worden benut. Daarnaast kon de EZ-bijdrage aan de NOM ten behoeve van het Innovatiefonds Noord Nederland niet in 2015 worden verstrekt. De bijdrage zal in afstemming met de noordelijke provincies in 2016 beschikbaar worden gesteld. De ruimte van € 42 mln blijft vanwege de fondsconstructie beschikbaar binnen het Toekomstfonds.
Toelichting op de uitgaven
Op het kasbudget is € 159,3 mln niet tot benutting gekomen in 2015. Vanwege de fondsconstructie blijft dit budget beschikbaar.
Het bedrag bestaat met name uit:
-
• Dutch Venture Initiative I (– € 29,4 mln). De investeringen vanuit de onderliggende investeringsfondsen zijn volatiel, omdat het lastig is om op voorhand te bepalen in welke en hoeveel ondernemingen wordt geïnvesteerd. Een aantal onderliggende fondsen is later gestart onder andere omdat het lastig blijkt te zijn om hun andere, private funding op te halen.
-
• Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (– € 42,0 mln). Zie de toelichting op de verplichtingen.
-
• Innovatiekrediet (– € 31,2 mln). Oorzaak hiervoor was onder andere dat als gevolg van de lager dan geraamde benutting van de regeling in voorgaande jaren de kasuitgaven ook op een lager niveau liggen. Daarnaast bleef de financiering van klinische projecten achter bij de verwachting. Dat heeft ermee te maken dat een aantal aanvragen niet voor het einde van het jaar afgerond konden worden en doorgeschoven zijn naar 2016.
-
• Fundamenteel en toegepast onderzoek (– € 49,8 mln). Er zijn geen verplichtingen aangegaan waardoor er ook geen betalingen hebben plaatsgevonden in het kader van de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten. De overige bestedingen voor fundamenteel en toegepast onderzoek vanuit het Toekomstfonds worden in 2016 nader ingevuld.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten uit de Seed Capital regeling (€ 12,1 mln) komen voornamelijk voort uit de investeringen in de bedrijven Dezima Pharma en Acerta Pharma.
De niet-beleidsartikelen
40 Apparaat | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 348.836 | 37.697 | 2.826 | 389.359 | 374.245 | – 15.114 |
UITGAVEN | 349.016 | 37.697 | 2.646 | 389.359 | 374.245 | – 15.114 |
Personele uitgaven | 229.124 | 32.892 | – 11.425 | 250.591 | 248.694 | – 1.897 |
Waarvan eigen personeel | 200.353 | 4.668 | 5.780 | 210.801 | 199.484 | – 11.317 |
Waarvan externe inhuur | 6.290 | 318 | – 31 | 6.577 | 8.364 | 1.787 |
Waarvan overige personele uitgaven | 22.481 | 27.906 | – 17.174 | 33.213 | 40.846 | 7.633 |
Materiële uitgaven | 119.892 | 4.805 | 14.071 | 138.768 | 125.551 | – 13.217 |
Waarvan ICT | 7.065 | – 689 | 211 | 6.587 | 6.255 | – 332 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s (exclusief DICTU) | 40.722 | – 1.509 | 204 | 39.417 | 38.878 | – 539 |
Waarvan SSO DICTU | 30.744 | 8.266 | 14.778 | 53.788 | 53.500 | – 288 |
Waarvan overige materiële uitgaven | 41.361 | – 1.263 | – 1.122 | 38.976 | 26.918 | – 12.058 |
ONTVANGSTEN | 31.299 | 4.395 | 10.490 | 46.184 | 42.425 | – 3.759 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
Er is in 2015 € 1,9 mln minder uitgegeven dan geraamd. Dit verschil wordt met name veroorzaakt doordat:
-
• De vacaturevervulling bij Nationale Coördinatie Groningen (NCG) minder voorspoedig liep dan geraamd (– € 2,2 mln).
-
• Er een correctie (– € 3,7 mln) op de uitgaven heeft plaatsgevonden voor de Werk naar Werk kandidaten (VWNW) van voormalig DLG over de 2e helft van 2015. Deze uitgaven zijn betaald uit het eigenvermogen van DLG.
-
• De uitgaven van externe inhuur hoger (€ 1,8 mln) waren dan geraamd. De hogere externe inhuur wordt voornamelijk verklaard door de inzet van ICT specialisten voor het Identity Management Systeem (IdM).
-
• Aan Sociaal Flankerend Beleid (SFB) (€ 2,0 mln) meer is uitgegeven dan geraamd.
Bij materiële uitgaven is er € 13,2 mln minder uitgegeven dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt doordat:
-
• De materiële uitgaven (– € 3,5 mln) van Nationaal Coördinatie Groningen (NCG) zijn verantwoord op artikel 14 (Energie ETM), terwijl de uitgaven op artikel 40 (Apparaat) waren begroot.
-
• Lagere uitgaven bij ACM (– € 5,9 mln). Deze lagere uitgaven worden o.a. veroorzaakt doordat de huisvestingskosten aan andere inwonende organisaties zijn doorbelast en er een vertraging van een aantal onderzoeksprojecten heeft plaatsgevonden.
-
• Vertraagde uitvoering van ICT projecten bij het CPB (– € 1,3mln).
-
• Dat de uitgaven (– € 1,1 mln) voor Regiebureau Pop lager zijn dan geraamd in verband met de start van het Regiebureau POP nieuwe stijl in 2015.
Toelichting op de ontvangsten
De lagere ontvangsten hangen voornamelijk samen met de vertraagde binnenkomst van geraamde ontvangsten voor bij telecom- en postbedrijven in rekening gebrachte tarieven door de Autoriteit Consument en Markt.
41 Nominaal en Onvoorzien | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 0 | 10.184 | – 10.184 | 0 | 0 | 0 |
UITGAVEN | 0 | 10.184 | – 10.184 | 0 | 0 | 0 |
41.10 Prijsbijstelling | 0 | 3.242 | – 3.242 | 0 | 0 | 0 |
41.20 Loonbijstelling | 0 | 6.942 | – 6.942 | 0 | 0 | 0 |
41.30 Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41.40 Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Op artikel 41 Nominaal en onvoorzien worden geen uitgaven gedaan. Bij 2e suppletoire begroting 2015 zijn de loon- en prijsbijstelling toegedeeld aan de relevante artikelen.
Budgettaire gevolgen Diergezondheidsfonds (DGF)
01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
VERPLICHTINGEN | 21.860 | 20.964 | 19.618 | 62.442 | 33.114 | – 29.328 |
UITGAVEN | 21.860 | 20.964 | 19.618 | 62.442 | 33.114 | – 29.328 |
Programma-uitgaven | 21.860 | 20.964 | 19.618 | 62.442 | 33.114 | – 29.328 |
|
| |||||
Opdrachten | 21.860 | 20.964 | 19.618 | 62.442 | 33.114 | – 29.328 |
U0111 Bewaking van dierziekten | 9.307 | 0 | 9.826 | 19.133 | 14.161 | – 4.972 |
U0112 Bestrijding van dierziekten | 12.553 | 20.964 | 9.792 | 43.309 | 18.915 | – 24.394 |
U0113 Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
U0114 Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 | 38 |
ONTVANGSTEN | 21.860 | 20.964 | 19.618 | 62.442 | 27.410 | – 35.032 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Programma-uitgaven onderdeel UO111 Bewaking van dierziekten
De uitgaven voor het onderdeel Bewaking van dierziekten zijn € 4,9 mln lager dan geraamd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door lagere uitgaven voor het Salmonella-vaccinatie programma ad € 1,6 mln doordat de Europese regelgeving hiervoor laat is gepubliceerd. Daarnaast lopen enkele instanties belast met de monitoring van dierziekten achter met facturering waardoor in totaal circa € 1,3 mln lagere uitgaven gerealiseerd zijn. De afrekening met de vereffeningsorganisatie Productschappen waarvoor € 1,7 mln onvoorzien was opgenomen zal pas in 2016 afgewikkeld worden.
Programma-uitgaven onderdeel UO112 Bestrijding van dierziekten
De uitgaven voor het onderdeel Bestrijding van dierziekten zijn € 24,3 mln lager dan geraamd bij de 2e suppletoire begroting 2015. Dit wordt veroorzaakt doordat het DGF-saldo van 2014 ad € 19,1 mln dat bij Voorjaarsnota 2015 is toegevoegd niet in 2015 is uitgegeven. De afrekening met de Vereffeningsorganisatie Productschappen waarvoor onvoorzien € 3,2 mln was opgenomen heeft nog niet plaatsgevonden. Voorts worden de uitvoeringkosten RVO ad € 1,6 mln berekend op basis van nacalculatie en zal verrekening met de voormalige Productschappen pas in 2016 plaatsvinden. Verder lopen enkele vaste contractpartijen in het kader van dierziektebestrijding achter met factureren. Niet alle facturen van de vaste contractpartijen voor de mogelijke bestrijding van dierziekten zijn ontvangen.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangstenrealisatie valt € 35 mln lager uit dan in de 2e suppletoire begroting 2015 was geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat in de raming bij de 2e suppletoire begroting 2015 de ontvangsten gelijk zijn gesteld aan de uitgaven van het DGF ad € 62,4 mln. Dit was echter een technische verwerking (conform de fondsconstructie moeten de ontvangsten en uitgaven aan elkaar gelijk zijn). De werkelijke ontvangsten zijn een stuk lager. Voorts zijn de ontvangsten in 2015 lager doordat gelet op de opheffing van de productschappen er reeds eind 2014 een voorschot van € 3,3 mln van Productschap Zuivel voor 2015 is ontvangen en een bedrag van € 6 mln van het Productschap Pluimvee en Eieren ten behoeve van de bestrijding AI (waarvan € 0,8 mln is uitgegeven in 2014, de overige kosten komen ten laste van 2015). Ook zijn de heffingen in de sector pluimvee pas laat in 2015 gefactureerd waardoor er € 3,3 mln minder is ontvangen dan begroot en zijn de kosten voor bestrijding Mycoplasma € 0,6 mln. nog niet ontvangen door RVO. Een bedrag voor de dekking van de kosten voor de AI-uitbraken ad € 2,6 mln is nog niet verrekend met de sector.