Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 673.058 | 762.726 | 749.351 | 530.078 | 332.884 | 166.110 | 283.460 | 230.546 | 89.309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Toelichting | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2014 | – 97.450 | – 2.046 | – 152.094 | – 2.022 | 8.184 | 0 | 0 | 133.255 | 0 | 16.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 575.608 | 760.680 | 597.257 | 528.056 | 341.068 | 166.110 | 283.460 | 363.801 | 89.309 | 16.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Desalderingen | Desaldering | 60.600 | 25.000 | 25.000 | 10.600 | 4 | ||||||||||||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 1.662 | 584 | 398 | 174 | 253 | 253 | 1 | ||||||||||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 24.053 | 6.897 | 6.991 | 4.410 | 2.487 | 1.055 | 1.058 | 1.155 | 1 | ||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 | 6.897 | 31.991 | 29.994 | 13.485 | 1.229 | 1.311 | 1.408 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 582.505 | 792.671 | 627.251 | 541.541 | 342.297 | 167.421 | 284.868 | 363.801 | 89.309 | 16.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 147.835 | 104.389 | 135.688 | 190.546 | 263.407 | 294.335 | 201.428 | 631.968 | 483.866 | 506.411 | 414.248 | 412.248 | 437.352 | 432.285 | 408.961 | |||
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 57.534 | 0 | 0 | 0 | 39.841 | 98.121 | 12.038 | – 123.410 | 0 | – 16.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 1.02 Ov.aanlegprojecten Waterveiligh. |
|
| 205.369 | 104.389 | 135.688 | 190.546 | 303.248 | 392.456 | 213.466 | 508.558 | 483.866 | 489.666 | 414.248 | 412.248 | 437.352 | 432.285 | 408.961 | |
Areaalgroei | Neutraal | – 84.500 | – 10.881 | – 10.907 | – 17.037 | – 17.011 | – 17.011 | – 10.360 | 0 | – 1.293 | 5 | |||||||
Areaalgroei | Intens./ extens. | 107.479 | 10.881 | 10.907 | 17.037 | 17.011 | 17.011 | 15.671 | 8.834 | 10.127 | 5 | |||||||
Kasschuiven | Neutraal | 0 | – 7.075 | 1.571 | – 14.488 | – 6.714 | 475 | 2.938 | 2.898 | 0 | 0 | 8.200 | 10.045 | 2.150 | 6 | |||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 14.797 | 948 | 1.273 | 578 | 1.499 | 2.882 | 2.928 | 1.392 | 1.545 | 675 | 659 | 37 | 37 | 37 | 41 | 266 | 1 |
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | 2.668 | – 374 | – 1.517 | 4.692 | 4.542 | 342 | 342 | – 1.659 | 350 | 350 | – 1.850 | – 1.800 | – 1.800 | 350 | 350 | 350 | 8 |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 6.501 | 1.327 | – 9.218 | – 673 | 3.699 | 6.208 | 2.631 | 1.895 | 1.025 | 7.009 | 8.282 | 387 | 5.698 | 9.225 | 9.450 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
|
| 198.868 | 105.716 | 126.470 | 189.873 | 306.947 | 398.664 | 216.097 | 510.453 | 484.891 | 496.675 | 422.530 | 412.635 | 443.050 | 441.510 | 418.411 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten |
|
| 6.997 | 2.113 | 1.505 | 350 | 950 | 2.246 | 1.248 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 2.122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten |
|
| 9.119 | 2.113 | 1.505 | 350 | 950 | 2.246 | 1.248 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | 1.360 | – 2.178 | 3.237 | 2.545 | 1.025 | – 475 | – 1.896 | – 898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 2.178 | 3.237 | 2.545 | 1.025 | – 475 | – 1.896 | – 898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten |
|
| 6.941 | 5.350 | 4.050 | 1.375 | 475 | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in waterveiligheid |
|
| 788.314 | 903.737 | 757.771 | 732.789 | 649.719 | 566.435 | 501.315 | 874.254 | 574.200 | 513.420 | 422.530 | 412.635 | 443.050 | 441.510 | 418.411 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Investeren in waterveiligheid |
|
| 141.865 | 220.003 | 181.110 | 180.365 | 171.478 | 171.171 | 169.389 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| – 5.514 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Inv.in waterveiligheid |
|
| 136.351 | 220.003 | 181.110 | 180.365 | 171.478 | 171.171 | 169.389 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | |
Kasschuiven | Neutraal | 0 | 489 | 1.000 | 0 | – 1.489 | 6 | |||||||||||
Desalderingen | Desaldering | 60.600 | 25.000 | 25.000 | 10.600 | 4 | ||||||||||||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 1.662 | 584 | 398 | 174 | 253 | 253 | 1 | ||||||||||
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | – 222 | – 222 | 8 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 267 | 26.000 | 25.584 | 9.509 | 174 | 253 | 253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Investeren in waterveiligheid |
|
| 136.618 | 246.003 | 206.694 | 189.874 | 171.652 | 171.424 | 169.642 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
-
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
-
4. Desalderingen
Als gevolg van extra ontvangsten van derden voor het project IJsseldelta binnen het programma Ruimte voor de Rivier is het projectbudget met zestig miljoen euro opgehoogd.
-
5. Areaalgroei Hoofdwatersystemen
In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (03.02.01), zie tevens mutatie vijf in de verdiepingsbijlage bij artikel 3.
-
6. Kasschuiven
Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.
-
8. Overboekingen binnen het Deltafonds
Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
-
• Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
-
• Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
-
• Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
-
• Voor de aanpak van de missiekritieke systemen – die in 2014 prioritair worden aangepakt – is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
-
• Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
-
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 2.01 Aanleg waterkwantiteit |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 2.01 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.01 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvest.zoetwatervoorz. |
|
| 1.203 | 15.962 | 46.808 | 23.869 | 2.195 | 2.063 | 2.062 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
| 6.830 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 2.02 BenO |
|
| 8.033 | 15.962 | 46.808 | 23.869 | 2.195 | 2.063 | 2.062 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | 2.183 | |
Kasschuiven | Neutraal | 0 | – 3.645 | 0 | 0 | 3.645 | 6 | |||||||||||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 802 | 4 | 341 | 184 | 273 | 1 | |||||||||||
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | – 31.434 | – 1.242 | – 8.059 | >– 11.084 | – 2.062 | – 2062 | – 2.063 | – 2.062 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | 8 |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 1.238 | – 11.704 | – 10.743 | – 1.878 | – 1.789 | – 2.063 | – 2.062 | 3.295 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.02 BenO |
|
| 6.795 | 4.258 | 36.065 | 21.991 | 406 | 0 | 0 | 5.478 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
|
| 2.660 | 41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 23 | 0 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
|
| 2.683 | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuiven | Neutraal | 0 | 1.709 | – 342 | – 342 | – 342 | – 342 | – 341 | 6 | |||||||||
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | 11.288 | 735 | 241 | 2.063 | 2.062 | 2.062 | 2.063 | 2.062 | 8 | ||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 735 | 1.950 | 1.721 | 1.720 | 1.720 | 1.721 | 1.721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
|
| 3.418 | 1.991 | 1.721 | 1.720 | 1.720 | 1.721 | 1.721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in zoetwatervoorziening |
|
| 10.213 | 6.249 | 37.786 | 23.711 | 2.126 | 1.721 | 1.721 | 5.478 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 2.09 Ontv.Inv. Waterkwant. en zoetwatervoorz. |
|
| 0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 10.331 | |||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten |
|
| 10.331 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuiven | Neutraal | 0 | – 8.907 | 4.000 | 4.907 | 6 | ||||||||||||
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | – 1.224 | – 1.224 | 8 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 10.131 | 4.000 | 4.907 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten |
|
| 200 | 4.000 | 4.907 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
-
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
-
6. Kasschuiven
Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.
-
8. Overboekingen binnen het Deltafonds
Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
-
• Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
-
• Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
-
• Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
-
• Voor de aanpak van de missiekritieke systemen – die in 2014 prioritair worden aangepakt – is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
-
– Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
-
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement |
|
| 11.142 | 11.478 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.898 | 10.548 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement |
|
| 11.142 | 11.478 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.713 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.723 | 10.898 | 10.548 | |
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 1.957 | 135 | 138 | 129 | 129 | 129 | 129 | 129 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 259 | 1 | |
Landelijke Taken RWS | Neutraal | – 54.285 | – 3.882 | – 3.878 | – 3.880 | – 3.880 | – 3.880 | – 3.880 | – 3.891 | – 3.891 | – 3.891 | – 3.866 | – 3.866 | – 3.866 | – 3.974 | – 3.758 | 10 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 135 | – 3.744 | – 3.749 | – 3.751 | – 3.751 | – 3.751 | – 3.751 | – 3.761 | – 3.761 | – 3.761 | – 3.736 | – 3.736 | – 3.736 | – 3.715 | – 3.758 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement |
|
| 11.277 | 7.734 | 6.964 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.987 | 6.987 | 6.987 | 7.183 | 6.790 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud en vervanging |
|
| 165.115 | 194.124 | 201.328 | 152.094 | 141.907 | 133.498 | 129.655 | 124.509 | 190.217 | 232.088 | 265.773 | 304.296 | 232.243 | 236.144 | 235.058 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 2.956 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud vervanging |
|
| 168.071 | 194.124 | 201.328 | 152.094 | 141.907 | 133.498 | 129.655 | 124.509 | 190.217 | 232.088 | 265.773 | 304.296 | 232.243 | 236.144 | 235.058 | |
Kasschuiven | Neutraal | 0 | – 100 | – 2.300 | 0 | 0 | – 13.300 | 3.500 | – 17.800 | 0 | 30.000 | 6 | ||||||
Areaalgroei | Neutraal | 84.500 | 6.500 | 10.881 | 10.907 | 14.837 | 14.861 | 14.861 | 10.360 | 0 | 1.293 | 5 | ||||||
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 34.939 | 1.889 | 2.065 | 2.100 | 1.921 | 1.920 | 1.921 | 1.698 | 1.552 | 2.301 | 2.559 | 2.832 | 3.668 | 2.809 | 4.438 | 1.266 | 1 |
Landelijke Taken RWS | Neutraal | – 126.977 | – 8.762 | – 8.923 | – 9.095 | – 9.095 | – 9.095 | – 9.095 | – 9.114 | – 9.114 | – 9.114 | – 9.114 | – 9.114 | – 9.114 | – 9.373 | – 8.857 | 10 | |
overb. XII in het kader van Cyber security | Intens./extens. | 5.437 | 5.437 | 3 | ||||||||||||||
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | 18.000 | 100 | 2.300 | 6.000 | 0 | 13.300 | – 3.500 | 17.800 | – 6.000 | – 8.000 | – 4.000 | 8 | |||||
Overheveling KRW/Motie Jacobi | Intens./ extens. | – 115.700 | – 5.140 | – 5.140 | – 5.140 | – 5.140 | – 13.140 | – 42.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | 2 | ||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 7.326 | – 11.837 | 537 | – 12.314 | – 12.315 | – 20.314 | – 49.397 | – 4.681 | – 3.906 | – 5.718 | 26.579 | 5.415 | 55 | – 8.935 | – 10.298 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud en vervanging |
|
| 175.397 | 182.287 | 201.865 | 139.781 | 129.593 | 113.185 | 80.259 | 119.828 | 186.311 | 226.370 | 292.352 | 309.711 | 232.298 | 227.210 | 224.760 | |
| 0 | |||||||||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 B&O en verv. |
|
| 186.674 | 190.021 | 208.829 | 146.742 | 136.554 | 120.146 | 87.220 | 126.790 | 193.273 | 233.332 | 299.339 | 316.698 | 239.285 | 234.393 | 231.550 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
-
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
-
2. Overheveling KRW/amendement Jacobi
Op grond van het amendement-Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW. Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds.
In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO dd. 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave voor de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) op artikel 7 van het Deltafonds volledig gedekt is.
-
3. Overboeking van Begroting hoofdstuk XII in het kader van Cyber Security
Deze overboeking van Begroting hoofdstuk XII naar het Deltafonds is bedoeld voor de bekostiging van de verbetering van de Cyber Security voor de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering.
-
5. Areaalgroei Hoofdwatersystemen
In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028, zie mutatie 5 van de verdiepingsbijlage bij artikel 1 van het Deltafonds. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (03.02.01)
-
6. Kasschuiven
Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.
-
8. Overboekingen binnen het Deltafonds
Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
-
• Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
-
• Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
-
• Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
-
• Voor de aanpak van de missiekritieke systemen – die in 2014 prioritair worden aangepakt – is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
-
• Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
-
-
10. Landelijke taken
In het kader van de transparantie van de budgetten voor watermanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Watermanagement management en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
Artikel 4 Experimenteren c.f. art. III Deltawet | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 4.01 Experimenteerprojecten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
| 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 4.01 Exp.projecten |
|
| 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | 15.000 | 11.463 | 3.537 | 8 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 11.463 | 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.01 Exp.projecten |
|
| 15.000 | 11.463 | 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2014 Exp. cf, art. III Deltawet |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2014 Exp. cf, art. III Deltawet |
|
| 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Exp. cf, art. III Deltawet |
|
| 15.000 | 11.463 | 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.artikel |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.art. |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.art. |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
-
8. Overboekingen binnen het Deltafonds
Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
-
• Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
-
• Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
-
• Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
-
• Voor de aanpak van de missiekritieke systemen – die in 2014 prioritair worden aangepakt – is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
-
• Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
-
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
|
| 185.269 | 176.510 | 171.389 | 169.000 | 175.670 | 175.532 | 174.183 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | 176.356 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| – 301 | – 333 | – 285 | – 357 | – 404 | – 500 | – 452 | – 333 | – 404 | – 404 | – 381 | – 381 | – 381 | – 381 | – 357 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
|
| 184.968 | 176.177 | 171.104 | 168.643 | 175.266 | 175.032 | 173.731 | 176.023 | 175.952 | 175.952 | 175.975 | 175.975 | 175.975 | 175.975 | 175.999 | |
loonbijstelling apparaat | Intens./ extens. | 3.510 | 248 | 235 | 228 | 225 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 9 |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 248 | 235 | 228 | 225 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
|
| 185.216 | 176.412 | 171.332 | 168.868 | 175.500 | 175.266 | 173.965 | 176.257 | 176.186 | 176.186 | 176.209 | 176.209 | 176.209 | 176.209 | 176.233 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
|
| 52.019 | 51.923 | 50.992 | 50.219 | 50.217 | 50.219 | 50.219 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 49.114 | 47.636 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| – 236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
|
| 51.783 | 51.923 | 50.992 | 50.219 | 50.217 | 50.219 | 50.219 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 48.375 | 49.114 | 47.636 | |
Indexering 2014 | Intens./ extens. | 8.820 | 605 | 605 | 593 | 584 | 584 | 584 | 584 | 585 | 585 | 585 | 585 | 585 | 585 | 1.171 | 1 | |
Landelijke Taken RWS | Neutraal | 181.262 | 12.644 | 12.801 | 12.975 | 12.975 | 12.975 | 12.975 | 13.004 | 13.004 | 13.004 | 12.980 | 12.980 | 12.980 | 13.347 | 12.616 | 10 | |
overb. XII in het kader van CPB | Intens./ extens. | – 360 | – 120 | – 240 | 7 | |||||||||||||
overb. XII in het kader van maatwerk KNMI | Intens./ extens. | – 984 | – 984 | 11 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 499 | 13.009 | 13.394 | 13.559 | 13.559 | 13.559 | 13.559 | 13.589 | 13.589 | 13.589 | 13.565 | 13.565 | 13.565 | 14.518 | 12.616 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
|
| 51.284 | 64.932 | 64.386 | 63.778 | 63.776 | 63.778 | 63.778 | 61.964 | 61.964 | 61.964 | 61.940 | 61.940 | 61.940 | 63.632 | 60.252 | |
|
| |||||||||||||||||
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
|
| – 14.460 | – 14.693 | – 10.300 | – 9.999 | – 6.671 | 33.859 | 72.979 | 43.995 | 9.457 | 33.932 | 184.401 | 147.104 | 191.843 | 191.942 | 225.091 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 13.965 | – 11.891 | – 1.975 | – 1.975 | – 1.998 | – 1.998 | – 1.998 | – 1.998 | – 2.022 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
|
| – 14.460 | – 14.693 | – 10.300 | – 9.999 | – 6.671 | 33.859 | 59.014 | 32.104 | 7.482 | 31.957 | 182.403 | 145.106 | 189.845 | 189.944 | 223.069 | |
Indexering 2014 | Intens./ extens. | – 78.671 | – 9.103 | – 10.304 | – 7.563 | – 6.306 | – 6.608 | – 6.327 | – 4.787 | – 3.365 | – 3.483 | – 3.482 | – 3.253 | – 4.089 | – 3.228 | – 5.697 | – 1.078 | 1 |
Overboekingen binnen het Deltafonds. | Neutraal | – 24.828 | 270 | 5.484 | – 1.042 | – 3.645 | – 29.895 | 4.000 | 8 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| – 8.833 | – 10.304 | – 2.079 | – 6.306 | – 6.608 | – 7.369 | – 4.787 | – 7.010 | – 3.483 | – 3.482 | – 33.148 | – 4.089 | – 3.228 | – 5.697 | 2.922 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
|
| – 23.293 | – 24.997 | – 12.379 | – 16.305 | – 13.279 | 26.490 | 54.227 | 25.094 | 3.999 | 28.475 | 149.255 | 141.017 | 186.617 | 184.247 | 225.991 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. |
|
| 213.207 | 216.347 | 223.339 | 216.341 | 225.997 | 265.534 | 291.970 | 263.316 | 242.150 | 266.625 | 387.403 | 379.166 | 424.766 | 424.087 | 462.476 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 2.067 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 2.067 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen |
|
| 2.070 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
-
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
-
7. Overboeking van Begroting hoofdstuk XII in het kader van Centraal Planbureau (CPB)
Deze overboeking van Begroting hoofdstuk XII naar het Deltafonds betreft de bijdrage aan het CPB voor KIRE (Kennisunit Infrastructuur en Ruimtelijke Economie).
-
8. Overboekingen binnen het Deltafonds
Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
-
– Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
-
– Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
-
– Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
-
– Voor de aanpak van de missiekritieke systemen – die in 2014 prioritair worden aangepakt – is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
-
– Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
-
-
9. Loonbijstelling
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.
-
10. Landelijke taken
In het kader van de transparantie van de budgetten voor watermanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Watermanagement management en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
-
11. Maatwerk KNMI
Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS.
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM |
|
| 1.088.973 | 1.084.570 | 1.176.364 | 936.505 | 799.794 | 697.404 | 756.558 | 1.120.035 | 861.866 | 861.448 | 953.439 | 952.665 | 950.455 | 950.302 | 957.213 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| – 20.406 | – 2.379 | – 152.379 | – 2.379 | 47.621 | 97.621 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | – 2.379 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM |
|
| 1.068.567 | 1.082.191 | 1.023.985 | 934.126 | 847.415 | 795.025 | 754.179 | 1.117.656 | 859.487 | 859.069 | 951.060 | 950.286 | 948.076 | 947.923 | 954.834 | |
Areaalgroei | Intens./extens. | 107.479 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.881 | 10.907 | 17.037 | 17.011 | 17.011 | 15.671 | 8.834 | 10.128 | 5 |
Indexering 2014 | Intens./extens. | 6.697 | 1.375 | 768 | 588 | 498 | 235 | 293 | 171 | 447 | 208 | 451 | 331 | 331 | 333 | 212 | 454 | 1 |
loonbijstelling apparaat | Intens./extens. | 3.510 | 248 | 235 | 228 | 225 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | 9 |
overb. XII in het kader van Cyber security | Intens./extens. | 5.437 | 5.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | |
overb. XII in het kader van CPB | Intens./extens. | – 360 | – 120 | – 240 | 7 | |||||||||||||
overb. XII in het kader van maatwerk KNMI | Intens./extens. | – 984 | – 984 | 11 | ||||||||||||||
Overheveling KRW/Motie Jacobi | Intens./extens. | 533.343 | 0 | 41.630 | 39.446 | 36.264 | 35.681 | 40.625 | 60.670 | 39.861 | 39.861 | 39.861 | 39.861 | 39.861 | 39.861 | 39.861 | 0 | 2 |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 5.956 | 42.393 | 40.262 | 36.987 | 36.150 | 41.152 | 61.075 | 51.422 | 51.210 | 57.584 | 57.436 | 57.436 | 56.099 | 49.141 | 10.816 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM |
|
| 1.074.523 | 1.124.584 | 1.064.247 | 971.113 | 883.565 | 836.177 | 815.254 | 1.169.078 | 910.697 | 916.653 | 1.008.496 | 1.007.722 | 1.004.175 | 997.064 | 965.650 | |
Totaal ontvangsten stand ontwerpbegroting 2015 Bijdr. andere begr. Rijk |
|
| 1.074.523 | 1.124.584 | 1.064.247 | 971.113 | 883.565 | 836.177 | 815.254 | 1.169.078 | 910.697 | 916.653 | 1.008.496 | 1.007.722 | 1.004.175 | 997.064 | 965.650 |
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
-
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
-
2. Overheveling KRW/amendement Jacobi
Op grond van het amendement-Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW. Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds.
In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO dd. 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave voor de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) op artikel 7 van het Deltafonds volledig gedekt is.
-
3. Overboeking van Begroting hoofdstuk XII in het kader van Cyber Security
Deze overboeking van Begroting hoofdstuk XII naar het Deltafonds is bedoeld voor de bekostiging van de verbetering van de Cyber Security voor de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering.
-
5. Areaalgroei Hoofdwatersystemen
In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Begroting Infrastructuurfonds 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (Deltafonds, 01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (Deltafonds, 03.02.01), zie tevens mutatie 5 in de verdiepingsbijlage bij artikel 3.
-
7. Overboeking van Begroting hoofdstuk XII in het kader van Centraal Planbureau (CPB)
Deze overboeking van Begroting hoofdstuk XII naar het Deltafonds betreft de bijdrage aan het CPB voor KIRE (Kennisunit Infrastructuur en Ruimtelijke Economie).
-
9. Loonbijstelling
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.
-
11. Maatwerk KNMI
Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS.
Artikel 7 investeren in waterkwaliteit | Categorie | Totaal mutatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Toelichting |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheveling KRW/Motie Jacobi | Intens./ extens. | 613.377 | 38.827 | 42.464 | 38.140 | 40.057 | 53.001 | 81.861 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | 2 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 38.827 | 42.464 | 38.140 | 40.057 | 53.001 | 81.861 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water |
|
| 0 | 38.827 | 42.464 | 38.140 | 40.057 | 53.001 | 81.861 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheveling KRW/Motie Jacobi | Intens./ extens. | 35.666 | 7.943 | 2.122 | 3.264 | 764 | 764 | 20.809 | 2 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 7.943 | 2.122 | 3.264 | 764 | 764 | 20.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
|
| 0 | 7.943 | 2.122 | 3.264 | 764 | 764 | 20.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 B&O en verv. |
|
| 0 | 46.770 | 44.586 | 41.404 | 40.821 | 53.765 | 102.670 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2014 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2014 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2014 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2015 |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten |
|
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
-
2. Overheveling KRW/amendement Jacobi
Op grond van het amendement-Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW. Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds.
In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO dd. 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave voor de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) op artikel 7 van het Deltafonds volledig gedekt is.