Beleidsartikel 11: Waterkwantiteit
11 | Waterkwantiteit | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 39.731 | 38.756 | 38.522 | 39.411 | 39.400 | 39.397 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 2.429 | – 597 | 1.211 | – 1.364 | – 2.294 | – 1.692 | |
Nieuwe mutaties | – 312 | – 312 | – 312 | – 319 | – 100 | – 100 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 41.848 | 37.847 | 39.421 | 37.728 | 37.006 | 37.605 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 212 | |||||
2. | Overboeking naar BZK (Gemeentefonds) | 23.800 | |||||
t.b.v. waterschapsverkiezingen | – 23.800 | ||||||
Diversen | – 312 | – 312 | – 100 | – 319 | – 100 | – 100 | |
Totaal | – 312 | – 312 | – 312 | – 319 | – 100 | – 100 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. De algemene uitkering van het gemeentefonds wordt in 2015 met eenmalig € 23,8 mln verhoogd vanwege de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen die gemeenten op 18 maart 2015 organiseren. Deze middelen worden overgeheveld naar BZK ten behoeve van het Gemeentefonds.
11 | Waterkwantiteit | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 30 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | |||||||
Nieuwe mutaties | 23.800 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 30 | 23.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijdrage waterschappen | 23.800 | |||||
Totaal | 0 | 23.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Het betreft de ontvangst van de bijdrage van de waterschappen ten behoeve van de waterschapsverkiezingen, die naar artikel 11 wordt overgeboekt.
Beleidsartikel 12: Waterkwaliteit
12 | Waterkwaliteit | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 85.558 | 47.634 | 46.405 | 41.677 | 41.091 | 41.090 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 80 | 9 | 860 | 842 | 83 | 83 | |
Nieuwe mutaties | 212 | – 41.418 | – 39.580 | – 36.045 | – 35.681 | – 35.681 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 85.690 | 6.225 | 7.685 | 6.474 | 5.493 | 5.492 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 134 | |||||
3. | Overboeking naar het Deltafonds | 0 | – 41.630 | – 39.446 | – 36.264 | – 35.681 | – 35.681 |
Diversen | 212 | 212 | 219 | ||||
Totaal | 212 | – 41.418 | – 39.580 | – 36.045 | – 35.681 | – 35.681 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Overboeking naar het Deltafonds. Op grond van het amendement Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren (KRW), Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer. Tevens is voor dekking gezorgd voor de totale opgave voor de Kaderrichtlijn Water (KRW), die loopt tot en met 2027 (zie ook de «Groeiparagraaf» (Wat is nieuw in deze begroting») in het Deltafonds).
Beleidsartikel 13: Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 105.979 | 196.861 | 192.272 | 192.802 | 190.085 | 190.057 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 4.109 | – 2.325 | – 1.376 | – 1.154 | 554 | – 48 | |
Nieuwe mutaties | 4.729 | 200 | – 58.304 | 3.750 | 3.750 | – 3.194 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 114.817 | 194.736 | 132.592 | 195.398 | 194.389 | 186.815 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 2.054 | |||||
2. | Investeringen drinkwaterkwaliteit en -kwantiteit Caribisch Nederland | 3.885 | |||||
3. | Overboeking naar het Deltafonds | – 4.944 | |||||
4. | Safety deals | – 2.000 | |||||
5. | Bijdrage gemeenten aan Basisregistratie Kadaster | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | ||
6. | Bijdrage OCW aan Commissie m.e.r. | 662 | |||||
7. | Bijdrage EZ aan Commissie m.e.r. | 1.386 | |||||
8. | Bodemsanering | – 60.000 | |||||
Diversen | – 1.204 | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Totaal | 4.729 | 200 | – 58.304 | 3.750 | 3.750 | – 3.194 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Bijdrage aan de kosten van voorzieningen voor drink- en afvalwater in Caribisch Nederland.
Ad 3. Overboeking naar het Deltafonds ten behoeve van het programma Kaderrichtlijn Water (KRW). Om aan de opgave vanuit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) voor de tweede en derde planperiode tot en met 2027 te voldoen, zijn middelen op andere artikelonderdelen vrijgemaakt. Een deel van de dekking van de KRW-opgave is gevonden op het artikelonderdeel 13.04 Meerjarenprogramma Bodem.
Ad 4. Overboeking vanuit artikel 13.04.04 (€ 2 mln per jaar voor de periode 2019–2028) ten behoeve van intensiveringen. In het Bestuurlijk Omgevingsberaad (BOB) van 4 juni 2014 is met VNG en IPO afgesproken dat er Safety deals ten behoeve van Omgevingsveiligheid worden afgesloten.
Ad 5. Bijdrage gemeenten aan de uitvoering van de Basisregistratie Kadaster (BRK). Opdrachtverstrekking aan het Kadaster loopt via IenM.
Ad 6. Bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de Commissie m.e.r. (milieueffectrapportage).
Ad 7. Bijdrage van het ministerie Economische Zaken aan de Commissie m.e.r. (milieueffectrapportage).
Ad 8. Eind 2014 worden nieuwe afspraken gemaakt met de lokale overheden over bodemsanering vanaf 2016. Vanuit het budget wordt € 60 mln. vrijgemaakt in het jaar 2016. Dit is betrokken in de integrale besluitvorming voor de begroting 2015. In de lopende beleidsdoorlichting naar artikel 13 «ruimtelijke ontwikkeling» op de begroting van IenM zal de nieuwe RPE vraag naar een 20% besparingsoptie worden beantwoord.
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | |||||||
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 |
Beleidsartikel 14: Wegen en Verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 33.119 | 32.098 | 33.265 | 33.215 | 28.181 | 28.178 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 2.134 | – 830 | – 720 | – 718 | – 625 | – 625 | |
Nieuwe mutaties | 267 | 775 | 109 | 775 | 775 | 775 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 35.520 | 32.043 | 32.654 | 33.272 | 28.331 | 28.328 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Overdracht middelen fietsbeleid | 735 | 775 | 775 | 775 | 775 | 775 |
2. | Luchthaven Bonaire | – 666 | |||||
Diversen | – 468 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 267 | 775 | 109 | 775 | 775 | 775 |
Ad 1. Overboeking middelen fietsbeleid van artikel 15 naar artikel 14 vanwege de beleidsmatige samenhang met Beter Benutten.
Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | |||||||
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 |
Beleidsartikel 15: OV-keten
15 | OV-keten | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 7.531 | 7.223 | 7.627 | 7.210 | 7.589 | 7.588 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 1.500 | – 427 | – 456 | – 441 | – 483 | – 233 | |
Nieuwe mutaties | 7.209 | – 775 | – 962 | – 775 | – 775 | – 775 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 16.240 | 6.021 | 6.209 | 5.994 | 6.331 | 6.580 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Overdracht middelen fietsbeleid | – 735 | – 775 | – 775 | – 775 | – 775 | – 775 |
2. | Luchthaven Bonaire | – 187 | |||||
3. | Bijdrage Regeling Waddenveren | 9.000 | |||||
4. | Herprioritering/OV-begeleiderskaart | – 1.300 | |||||
Diversen | 244 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 7.209 | – 775 | – 962 | – 775 | – 775 | – 775 |
Ad 1. Overboeking middelen fietsbeleid van artikel 15 naar artikel 14 vanwege de beleidsmatige samenhang met Beter Benutten.
Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 3. Bijdrage in het kader van regeling met Eigen Veerdienst Terschelling over veerverbinding met Terschelling.
Ad 4. Overboeking middelen van artikel 15 OV-keten naar artikel 16 Spoor voor dekking uitgaven lange termijn spooragenda en OV-begeleiderskaart.
Beleidsartikel 16: Spoor
16 | Spoor | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 24.424 | 13.900 | 4.918 | 5.318 | 5.068 | 5.068 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 4.229 | – 115 | – 103 | – 118 | – 123 | – 123 | |
Nieuwe mutaties | 127 | 15.000 | – 86 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 28.780 | 28.785 | 4.729 | 5.200 | 4.945 | 4.945 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Overboeking GSM-R interferentieproblematiek | 15.000 | |||||
2. | Luchthaven Bonaire | – 86 | |||||
3. | Herprioritering/OV-begeleiderskaart | 1.300 | |||||
Diversen | – 1.173 | ||||||
Totaal | 127 | 15.000 | – 86 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Bijdrage vanuit EZ voor subsidieregeling vervoerders voor aanpak interferentieproblematiek op GSM-Rail door inbouw filters in treinen.
Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 3. Overboeking middelen van artikel 15 OV-keten naar artikel 16 Spoor voor dekking uitgaven lange termijn spooragenda en OV-begeleiderskaart.
Beleidsartikel 17: Luchtvaart
17 | Luchtvaart | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 34.291 | 23.706 | 20.828 | 16.642 | 11.986 | 11.984 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 267 | – 182 | – 204 | – 206 | – 241 | – 241 | |
Nieuwe mutaties | 1.617 | 235 | 4.746 | – 300 | 35 | 35 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 35.641 | 23.759 | 25.370 | 16.136 | 11.780 | 11.778 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Convenant versneld onderploegen graanresten | 1.300 | 200 | 200 | 300 | ||
2. | Luchthaven Bonaire | 5.815 | |||||
3. | Protocol IenM inzake NLR | – 1.304 | – 635 | ||||
Diversen | 317 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Totaal | 1.617 | 235 | 4.746 | – 300 | 35 | 35 |
Ad 1. In 2014 wordt € 2 miljoen besteed in het kader van het convenant versneld onderploegen graanresten. De luchtvaartsector levert daaraan een bijdrage van € 0,7 mln. Deze bijdrage wordt geleverd in de jaren 2015–2017.
Ad 2. Het betreft hier een bijdrage ten behoeve van uitvoering masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. De dekking is IenM-breed vanuit andere artikelen gevonden.
Ad 3. Op basis van het protocol tussen IenM en EZ inzake NLR hevelt IenM middelen aan EZ over ter compensatie voor eerdere taakstellingen op subsidies.
17 | Luchtvaart | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 44.851 | 28.111 | 6.628 | 25 | 25 | 25 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | |||||||
Nieuwe mutaties | 407 | 4.998 | 200 | 300 | |||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 45.258 | 33.109 | 6.828 | 325 | 25 | 25 |
Ontvangsten | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijstelling ontvangsten overige heffingen en GIS 2/3 | 4.798 | |||||
2. | Convenant versneld onderploegen graanresten | 200 | 200 | 300 | |||
Diversen | 407 | ||||||
Totaal | 407 | 4.998 | 200 | 300 | 0 | 0 |
Ad 1. Bijstelling ontvangstenraming heffingen GIS 2/3 en overige heffingen als gevolg van meer vliegbewegingen.
Ad 2. De luchtvaartsector levert een bijdrage van € 0,7 mln aan de kosten in 2014 in het kader van het convenant versneld onderploegen graanresten.
Beleidsartikel 18: Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en havens | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 5.303 | 4.752 | 4.929 | 4.923 | 4.922 | 4.921 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 9 | – 20 | – 76 | – 76 | – 76 | – 87 | |
Nieuwe mutaties | – 76 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 5.294 | 4.732 | 4.777 | 4.847 | 4.835 | 4.834 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 76 | |||||
Totaal | 0 | 0 | – 76 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Artikel 19: Klimaat
19 | Klimaat | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 59.422 | 54.127 | 49.691 | 48.550 | 48.065 | 48.060 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 10.443 | 1.435 | 1.535 | 1.335 | 1.335 | 1.335 | |
Nieuwe mutaties | 1.374 | 4.353 | 1.521 | 1.621 | 653 | – 90 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 71.239 | 59.915 | 52.747 | 51.506 | 50.053 | 49.305 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 198 | |||||
2. | Prioritering Milieu thema’s | – 113 | 1.283 | 1.221 | 1.286 | 743 | |
3. | Gecoördineerde opdracht NEN | – 197 | |||||
4. | Overboeking EZ voor het SER-energieakkoord | 1.600 | 3.050 | 425 | 425 | ||
Diversen | 84 | 20 | 73 | – 90 | – 90 | – 90 | |
Totaal | 1.374 | 4.353 | 1.521 | 1.621 | 653 | – 90 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Overboeking vanuit met name artikelen 20 en 22 ten behoeve van beleidsintensivering Klimaat, onder meer voor de uitvoering van Roadmap 2050.
Ad 3. Overboeking naar artikel 21 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.
Ad 4. Bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van de aan IenM gerelateerde activiteiten uit het SER-Energieakkoord.
19 | Klimaat | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 53.000 | – 32.000 | – 11.000 | 24.000 | 24.000 | 157.000 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 147.000 | 168.000 | 189.000 | 224.000 | 224.000 | 357.000 |
Artikel 20: Lucht en Geluid
20 | Lucht en geluid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 49.383 | 43.526 | 36.602 | 33.089 | 33.074 | 33.071 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 594 | ||||||
Nieuwe mutaties | – 3.729 | – 7.076 | – 6.746 | – 2.875 | 1.549 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 45.060 | 36.450 | 29.856 | 30.214 | 34.623 | 33.071 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 945 | |||||
2. | Prioritering Milieu thema’s | – 2.690 | – 7.076 | – 5.801 | – 2.875 | 1.549 | |
3. | BDU waterstofbussen | – 1.000 | |||||
Diversen | – 39 | ||||||
Totaal | – 3.729 | – 7.076 | – 6.746 | – 2.875 | 1.549 | 0 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Overboeking naar met name artikelen 19 en 21 ten behoeve van beleidsintensivering Klimaat en Duurzaamheid.
Ad 3. Overboeking naar artikel 25 (BDU) ten behoeve van continuering van de pilot waterstofbussen in Amsterdam.
Beleidsartikel 21: Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 13.530 | 14.759 | 17.815 | 16.056 | 15.935 | 15.932 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 435 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | |
Nieuwe mutaties | 4.137 | 5.771 | 4.834 | 2.301 | 2.254 | – 575 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 18.102 | 20.493 | 22.612 | 18.320 | 18.152 | 15.320 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 328 | |||||
2. | Prioritering Milieu thema’s | 4.365 | 6.446 | 5.737 | 2.876 | 2.829 | |
3. | Gecoördineerde opdracht NEN | 878 | |||||
4. | Uitvoering EVOA | – 475 | – 475 | – 475 | – 475 | – 475 | – 475 |
Diversen | – 631 | – 200 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |
Totaal | 4.137 | 5.771 | 4.834 | 2.301 | 2.254 | – 575 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Overboeking vanuit met name artikelen 20 en 22 ten behoeve van beleidsintensivering Duurzaamheid, onder meer voor de uitvoering van Duurzame Productketens (programma VANG).
Ad 3. Overboeking vanuit artikelen 19 en 22 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.
Ad 4. Overboeking naar artikel 24 (Handhaving en toezicht) ten behoeve van opdrachten voor de uitvoering van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).
Artikel 22: Externe Veiligheid en Risico’s
22 | Externe veiligheid en risico’s | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 28.134 | 44.132 | 50.477 | 52.689 | 69.709 | 69.700 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 765 | 277 | 172 | 104 | 104 | 104 | |
Nieuwe mutaties | – 2.115 | – 563 | – 1.996 | – 1.197 | – 5.031 | 2.090 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 25.254 | 43.846 | 48.653 | 51.596 | 64.782 | 71.894 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luchthaven Bonaire | – 929 | |||||
2. | Prioritering Milieu thema’s | – 1.562 | – 653 | – 1.157 | – 1.287 | – 5.121 | |
3. | Gecoördineerde opdracht NEN | – 681 | |||||
4. | Safety Deals | 2.000 | |||||
Diversen | 128 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | |
Totaal | – 2.115 | – 563 | – 1.996 | – 1.197 | – 5.031 | 2.090 |
Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.
Ad 2. Overboeking naar met name artikelen 19 en 21 ten behoeve van beleidsintensivering Klimaat en Duurzaamheid.
Ad 3. Overboeking naar artikel 21 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.
Ad 4. Overboeking vanuit artikel 13.04.04 (€ 2 mln per jaar voor de periode 2019–2028) ten behoeve van intensiveringen. In het Bestuurlijk Omgevingsberaad (BOB) van 4 juni 2014 is met VNG en IPO afgesproken dat er Safety deals ten behoeve van Omgevingsveiligheid worden afgesloten.
22 | Externe veiligheid en risico’s | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.369 | 2.369 | 500 | ||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 350 | 350 | 300 | 250 | 250 | 250 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.719 | 2.719 | 800 | 250 | 250 | 250 |
Artikel 23: Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 33.926 | 39.432 | 41.468 | 45.028 | 36.606 | 36.601 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 39 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
Nieuwe mutaties | 2.788 | 424 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 36.753 | 39.914 | 41.527 | 45.086 | 36.664 | 36.659 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Veranderopgave KNMI | 2.788 | 424 | 1 | |||
Totaal | 2.788 | 424 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Bijdrage in de reorganisatiekosten Veranderopgave KNMI. Daarnaast compensatie aan KNMI voor onder andere de vertraging in de realisatie van medefinanciering door derden voor het gebruik van de meetmast Cabauw.
Artikel 24: Handhaving en toezicht
24 | Handhaving en toezicht | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 | 118.863 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | |
Nieuwe mutaties | – 15.537 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 113.770 | 110.047 | 107.471 | 104.448 | 102.169 | 102.164 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Uniformering ICT | 1.287 | |||||
2. | Uitvoering EVOA-taken | 475 | 475 | 475 | 475 | 475 | 475 |
3. | Overboeking bijdrage in uitvoeringskosten vergunningverlening | – 16.000 | – 16.000 | – 16.000 | – 16.000 | – 16.000 | – 16.000 |
4. | Overboeking middel ICAWEB | – 977 | – 977 | – 977 | – 977 | – 977 | – 977 |
Diversen | – 322 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Totaal | – 15.537 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 | – 16.447 |
Ad 1. Als gevolg van de fusie tussen de VROM-inspectie en de Inspectie V&W tot ILT zijn verschillende werkprocessen en een divers ICT-landschap ontstaan. Er wordt een bijdrage verstrekt in de meerkosten voor uniformering hiervan.
Ad 2. Voor uitvoering van de Europese Verordening voor overbrenging van afvalstoffen (EVOA) zijn aanvullende middelen voor ICT-systemen benodigd.
Ad 3. Dit betreft een bijdrage aan de kosten van vergunningverlening door ILT. Bij artikel 97.01.03 Bijdragen aan agentschappen is een nadere inhoudelijke toelichting opgenomen.
Ad 4. Dit betreft een overboeking als gevolg van de overdracht van ICAWEB van ILT aan RWS.
Artikel 25: BDU
25 | BDU | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.819.189 | 1.779.230 | 1.804.487 | 1.806.127 | 1.792.451 | 1.792.229 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 165.720 | 18.000 | |||||
Nieuwe mutaties | 4.885 | 3.175 | 3.043 | 3.082 | 2.888 | 3.007 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.989.794 | 1.782.405 | 1.825.530 | 1.809.209 | 1.795.339 | 1.795.236 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Continuering pilot waterstofbussen | 1.000 | |||||
2. | Loon- en prijsbijstelling | 3.885 | 3.175 | 3.043 | 3.082 | 2.888 | 3.007 |
Totaal | 4.885 | 3.175 | 3.043 | 3.082 | 2.888 | 3.007 |
Ad 1. Bijdrage voor de continuering van de pilot met waterstofbussen in Amsterdam.
Ad 2. Verdeling van de loon- en prijsbijstelling.
Artikel 26: Voeding van de fondsen
26 | Voeding Fondsen | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 7.452.327 | 6.426.753 | 6.470.184 | 6.928.973 | 6.457.333 | 6.552.321 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 460.480 | – 20.419 | 116.159 | 81.143 | – 18.863 | – 18.863 | |
Nieuwe mutaties | – 75.094 | 47.610 | 84.276 | 1.423 | 39.308 | 45.028 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.916.753 | 6.453.944 | 6.670.619 | 7.011.539 | 6.477.778 | 6.578.486 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 Infrafonds | |||||||
1. | Overboeking met HXII: spoor | 1.173 | |||||
2. | Overboeking met HXII: Reglok | – 101.287 | |||||
3. | Overboeking met HXII: overig | 835 | |||||
4. | Verwerking index 2014 | 8.187 | 4.186 | 3.062 | 3.519 | 2.265 | 2.998 |
5. | Cyber security | 15.254 | |||||
6. | Overboeking met HXII: wegen | – 8.835 | |||||
7. | Loonbijstelling 2014 | 1.040 | 1.032 | 953 | 918 | 891 | 884 |
8. | Maatwerk KNMI | – 1.416 | |||||
9. | Generale kasschuif | 40.000 | – 40.000 | ||||
10. | Bijdrage EZ: GSM-R | 4.000 | |||||
Diversen | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | 2 | – 6 | |
26.02 Deltafonds | |||||||
1. | Indexering 2014 | 1.375 | 768 | 588 | 498 | 235 | 293 |
2. | loonbijstelling apparaat | 248 | 235 | 228 | 225 | 234 | 234 |
3. | overb. XII in het kader van Cyber security | 5.437 | |||||
4. | overb. XII in het kader van CPB | – 120 | – 240 | ||||
5. | overb. XII in het kader van maatwerk KNMI | – 984 | |||||
6. | Overheveling KRW/Motie Jacobi | 41.630 | 39.446 | 36.264 | 35.681 | 40.625 | |
Totaal | – 75.094 | 47.610 | 84.276 | 1.423 | 39.308 | 45.028 |
26.01 Bijdrage aan het Infrafonds
1. Overboeking met HXII: spoor
Uit dit artikel worden een overboeking naar de begroting van HXII aangebracht voor Actieplan groei op het spoor (€ 1,2 mln).
2. Overboeking met HXII: Reglok
Vanuit het IF artikel 14 Regionaal, lokale infra worden de volgende overboekingen naar de begroting van HXII aangebracht:
-
– Een betaling aan de Waddenveren (€ 9 mln). De jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) is beslecht. Doeksen neemt de veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling. EVT stopt met varen. Hiermee is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
-
– Voor het project FlorijnAs, een concreet project binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort IenM, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2014 zal zijn.
-
– Het regiodeel van het Ruimtelijk Economisch Programma, onderdeel binnen het RSP, is indertijd geparkeerd op de begroting van IenM. lenM stort, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van dit budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering aan de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Flevoland over 2014 zal zijn.
3. Overboeking met HXII: overig
Vanuit het IF artikel 18 Overig worden de volgende overboekingen naar de begroting van HXII aangebracht:
-
– Overboeking aan Deltaris voor onderzoek naar de aardbevingsbestendigheid van kades bij de noordzijde van het Eemskanaal (€ 0,2 mln).
-
– Voor de bekostiging van de afspraken baangarantie uit het sociaal akkoord wordt € 0,5 mln overgeboekt uit het Transitiebudget naar de RWS.
-
– Overboeking aan de RWS voor van AnaarBeter.nl.
4. Prijsbijstelling tranche 2014
Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
5. Cyber security
Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 mln vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.
6. Overboeking met HXII: wegen
Voor de IODS-kwaliteitsprojecten (Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam; Bestuurlijke Overeenkomst bij het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam) «Sanering verspreid liggend glas» en «Groen ondernemen» wordt een bijdrage verleend (2e tranche) aan de gemeente Midden-Delfland. Deze middelen worden via BZK in het Gemeentefonds gestort zoals ook bij de 1e tranche is gebeurd.
7. Loonbijstelling 2014
Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.
8. Maatwerk KNMI
Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.
9. Generale kasschuif
Bij Voorjaarsnota 2014 is een kasschuif van € 250 miljoen van 2014 naar 2016 (€ 150 miljoen) en 2017 (€ 100 miljoen) verwerkt. Bij het opstellen van de Miljoenennota bleek dat er binnen de volledige Rijksbegroting nog ruimte was om – aanvullend op deze reeds verwerkte kasschuiven – de budgettaire dip in 2016 verder te verlichten. Om deze reden wordt aanvullend € 40 miljoen versneld van 2017 naar 2016.
10. Bijdrage EZ: GSM-R
De bijdrage van EZ aan het project Beschermingsmaatregelen GSM-R interferentie bedraagt € 4 mln. De uitgaven worden op het IF artikel 13 Spoorwegen verantwoord.
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
1. Indexering 2014
IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem dat in de ontwerpbegrotingen van 2019 en 2020 wordt opgelost. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
2. Loonbijstelling 2014
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.
3. Overboeking van XII in het kader van Cyber Security
Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 mln vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.
4. Overboeking van XII in het kader van CPB
Deze overboeking vanuit HXII naar DF betreft de bijdrage aan het CPB voor KIRE (Kennisunit Infrastructuur en Ruimtelijke Economie).
5. Maatwerk KNMI
Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.
6. Overheveling KRW/amendement Jacobi
Op grond van het amendement Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op de Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren (KRW). Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds.
In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave KRW op artikel 7 van het DF volledig gedekt is. Dit is uitgebreid toegelicht in de Groeiparagraaf van de begroting van het Deltafonds.
Artikel 97: Algemeen departement
97 | Algemeen departement | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 27.206 | 24.976 | 25.333 | 25.306 | 25.412 | 25.409 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 3.014 | 215 | 213 | 213 | 212 | – 38 | |
Nieuwe mutaties | 20.772 | 20.254 | 21.285 | 18.960 | 20.139 | 18.639 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 50.992 | 45.445 | 46.831 | 44.479 | 45.763 | 44.010 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kostendekkendheid Vergunningtarieven | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
2. | Verzameling budget beleidscommunicatie | 2.067 | 2.620 | 2.308 | 1.983 | 1.662 | 1.662 |
3. | Kasschuif onderzoeksbudget PBL | – 3.500 | 2.000 | 1.500 | |||
4. | ICAWEB | 977 | 977 | 977 | 977 | 977 | 977 |
5. | OLO | 1.739 | |||||
6. | Cyber security | 20.691 | |||||
Cyber security naar IF | – 15.254 | ||||||
Cyber security naar DF | – 5.437 | ||||||
7. | Meteorologie | 2.400 | |||||
Diversen | 1.089 | 657 | |||||
Totaal | 20.772 | 20.254 | 21.285 | 18.960 | 20.139 | 18.639 |
Ad 1. Overboeking bijdrage aan de kosten van vergunningverlening door ILT. Bij artikel 97.01.03 Bijdragen aan agentschappen is een nadere inhoudelijke toelichting opgenomen.
Ad 2. Vanuit met name artikel 98 zijn budgetten die begroot zijn voor de doelstelling algemene beleidscommunicatie van het Ministerie van IenM op artikel 97 geplaatst, het artikel waar beleidscommunicatie wordt begroot en verantwoord.
Ad 3. Met behulp van artikel 99 is een kasschuif van onderzoeksbudgetten mogelijk gemaakt.
Ad 4. De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (artikel 24 Handhaving) heeft het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) vergoed voor de uitvoering van ICAWEB (Integrale Crisisadvies Website). De uitgaven van het DCC worden op artikel 97 begroot en verantwoord.
Ad 5. DCI, een ICT-dienst van IenM, neemt de opdracht van artikel 13 Ruimtelijke ordening voor de opzet van OLO (omgevingsloket online) op zich. DCI verantwoordt zijn uitgaven op artikel 97.
Ad 6. Op de Begroting hoofdstuk XII is ruim € 20 mln vrijgemaakt (met name op basis van de afroming van het eigen vermogen van agentschappen ad € 14,8 mln) voor de bekostiging van de opstartkosten van Cybersecurity. Deze zijn op artikel 97 Algemeen verzameld. Gezien het om investeringen in infrastructuur gaat, worden deze middelen naar het Infrastructuur- en Deltafonds overgeheveld.
Ad 7. Betreft de afname van meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken van RWS, waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan de agentschapsbijdrage van KNMI.
97 | Handhaving en toezicht | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 3.873 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 1.449 | ||||||
Nieuwe mutaties | 14.800 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 20.122 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 |
Ontvangsten | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Afdrachten agentschappen | 14.800 | |||||
Totaal | 14.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de agentschappen ILT (€ 11,6 mln), KNMI (€ 2,4 mln) NEa (€ 0,6 mln) en RWS (€ 0,2 mln) wordt deze norm overschreden. Bij 1e suppletoire wet zijn deze overschrijdingen conform de regeling agentschappen hersteld door afroming ten gunste van het IenM-brede beeld. Deze zijn op artikel 99 Nominaal en onvoorzien geplaatst maar horen vanwege de technische aard van dit artikel bij artikel 97 Algemeen departement thuis.
Artikel 98: Apparaat van het kerndepartement
98 | Handhaving en toezicht | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 4.513 | 3.558 | – 2.613 | 458 | 446 | 446 | |
Nieuwe mutaties | – 7.908 | – 6.462 | – 6.501 | – 5.925 | – 5.433 | – 5.328 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 316.305 | 300.273 | 293.725 | 253.520 | 254.316 | 255.639 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Egalisatieschuld | – 21.329 | |||||
Overige ontvangsten diensten 2013 | 9.198 | ||||||
Ontvangst basispremie WAO/WIA | 3.715 | ||||||
2. | HGIS-besluitvorming 2014 | 103 | 195 | 195 | 195 | ||
3. | Bijdrage min. EZ aan wettelijk onderzoek PBL | 1.000 | 1.000 | ||||
4. | Verschuiving corporate Communicatie naar programma | – 567 | – 1.220 | – 908 | – 683 | – 362 | – 362 |
5. | Loonbijstelling | 1.223 | 1.218 | 1.156 | 1.116 | 1.087 | 1.083 |
6. | Afspraken Sociaal Akkoord | – 480 | |||||
7. | Nieuw besturingsmodel KNMI | – 650 | – 423 | ||||
8. | Centrale bekostiging P-Direkt | – 6.934 | – 6.691 | – 6.553 | – 6.353 | – 6.244 | |
Diversen | – 18 | – 103 | – 161 | ||||
Totaal | – 7.908 | – 6.462 | – 6.501 | – 5.925 | – 5.433 | – 5.328 |
Ad 1. Op het apparaat van het Kerndepartement worden incidentele ontvangsten verwacht. Samen met incidentele besparingen op de uitgaven zijn deze ingezet ter dekking van de egalisatieschuild ad € 25 mln die bij 1e suppletoire wet aan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is overgedragen.
Ad 2. Van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is de besluitvorming 2014 over de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) ontvangen. Dit betreft de herziening van de bezuiniging op de kosten van attachés in 2016 en verder.
Ad 3. Bijdrage van het Ministerie van EZ aan het werkprogramma PBL ten behoeve van wettelijke onderzoeken.
Ad 4. De corporate budgetten voor communicatie zijn niet bestemd voor het eigen personeel maar voor het communicatiebeleid van IenM. Beleid zet steeds meer in op communicatie als beleidsinstrument. Hierdoor is verschuiven van deze budgetten van artikel 98 naar het programmabudget (artikel 97) gewenst.
Ad 5. De loonbijstellingstranches 2013 en 2014 stonden op artikel 99 geparkeerd. Deze worden naar het apparaatsartikel overgeheveld.
Ad 6. Voor de bekostiging van de afspraken met betrekking tot baangarantie uit het sociaal akkoord (jaarlijks 38 extra banen voor IenM t/m 2024) wordt budget overgeboekt naar Rijkswaterstaat.
Ad 7. Het KNMI staat aan de vooravond van een omvangrijk transitietraject waarbij wordt overgegaan op een meer vraaggestuurd besturingsmodel. Om dit te realiseren worden kosten gemaakt waarvoor aanspraak wordt gemaakt op het transitiebudget.
Ad 8. Vanaf 1 januari 2015 vindt centrale bekostiging voor de basisdienstverlening door P-Direkt plaats bij BZK/W&R. Met deze mutatie worden budgetten overgeheveld (julibrief) naar de begroting van BZK/W&R.
98 | Handhaving en toezicht | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 3.616 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 12.913 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 18.963 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 |
Ontvangsten | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Niet tot verreking gekomen ontvangsten uit 2013 | 9.198 | |||||
2. | Basispremie WAO/WIA | 3.715 | |||||
Totaal | 12.913 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Dit betreft voornamelijk ontvangsten op ICT-projecten waarvoor de uitgaven in 2013 hebben plaatsgevonden maar de verrekening met de opdrachtgever niet.
Ad 2. Incidentele teruggave basispremie WAO/WIA 2013.
Artikel 99: Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | – 14.543 | – 8.628 | – 14.627 | – 19.329 | – 13.462 | – 12.462 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 37.329 | 29.134 | 27.466 | 27.821 | 25.913 | 26.904 | |
Nieuwe mutaties | – 21.778 | – 11.913 | – 12.329 | – 10.558 | – 10.303 | – 9.700 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.008 | 8.593 | 510 | – 2.066 | 2.148 | 4.742 |
Uitgaven | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Cyber security | – 20.691 | |||||
2. | Egalisatieschuld | 25.003 | |||||
– 3.674 | |||||||
3. | Toedeling prijs- en loonbijstelling | – 16.603 | – 10.834 | – 9.166 | – 9.521 | – 7.613 | – 8.604 |
1.008 | 580 | 469 | 459 | 306 | 400 | ||
4. | Dekking tekorten HXII | – 8.558 | |||||
5. | Kasschuif onderzoeken PBL | 3.500 | – 2.000 | – 1.500 | |||
Diversen | – 1.763 | – 1.659 | – 1.632 | – 1.496 | – 1.496 | – 1.496 | |
Totaal | – 21.778 | – 11.913 | – 12.329 | – 10.558 | – 10.303 | – 9.700 |
Ad 1. Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is bijna € 21 mln vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn. Een deel wordt het Infrastructuurfonds ingezet (ruim € 15 mln) en een deel op het Deltafonds (ruim € 5 mln).
Ad 2. Vanwege de betaling van de egalisatieschuld aan de Rijksvastgoeddienst bij 1e suppletoire wet 2014 was een tekort op artikel 99 ontstaan. Dit is gedekt uit artikel 98 en 99.
Ad 3. De verdeling van de bij Voorjaarsnota 2014 ontvangen loon- en prijsbijstelling was op artikel 99 geparkeerd. Deze wordt toegewezen naar de BDU (artikel 25), het Infrastructuurfonds (artikelonderdeel 26.01), het Deltafonds (artikelonderdeel 26.02)en het personeel van het Kerndepartement (artikelonderdeel 98.01). Een deel blijft op artikel 99 achter.
Ad 4. Artikel 99 biedt ruimte om tekorten in het jaar 2014 te dekken. Het betreft de financiering van tekorten in de artikelen 13, 17, 22, 23 en 24.
Ad 5. Deze mutatie maakt de voorgestelde kasschuif op artikel 97 mogelijk. Hierdoor is het mogelijk om de budgetten voor onderzoeken van het PBL in latere jaren te plaatsen.
99 | Nominaal en onvoorzien | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 14.800 | |||||
Nieuwe mutaties | – 14.800 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Afdrachten agentschappen | – 14.800 | ||||
Totaal | – 14.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de agentschappen ILT (€ 11,6 mln), KNMI (€ 2,4 mln), NEa (€ 0,6 mln) en RWS (€ 0,2 mln) wordt deze norm overschreden. Bij 1e suppletoire wet zijn deze verschrijdingen conform de regeling agentschappen hersteld door afroming ten gunste van het IenM-brede beeld. Deze zijn op artikel 99 Nominaal en onvoorzien geplaatst maar horen vanwege de technische aard van dit artikel bij artikel 97 Algemeen departement thuis.