Begrotingsartikel | Naam subsidie(regeling) (met hyperlink naar vindplaats) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Aantal verleningen 2013 | Laatste evaluatie (jaartal, met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie (regeling) (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 Waterkwantiteit | ||||||||||||
incidentele subsidies | 644 | 22 | 2015 | 2014 | ||||||||
11.615 | 10.500 | 9.506 | 1.884 | 1 | n.v.t. | 2015 | 2015 | |||||
8.886 | 8.886 | 8.886 | 8.886 | 0 | n.v.t. | 2021 | 2021 | |||||
12.259 | 10.522 | 9.506 | 10.770 | 8.886 | 8.886 | 8.886 | ||||||
Artikel 12 Waterkwaliteit | ||||||||||||
Incidentele subsidies | 94 | 113 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | ||||||
Pilot waterplanten maaien randmeren2 | 60 | 50 | 40 | 0 | n.v.t. | 2017 | 2016 | |||||
212 | 212 | 0 | 219 | 0 | n.v.t. | 2018 | 2017 | |||||
94 | 385 | 262 | 40 | 219 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling | ||||||||||||
Programma Ruimtelijke Ontwikkeling1 | 148 | 240 | 250 | 2 | n.v.t. | 2017 | 2016 | |||||
3.073 | 616 | 3.036 | 616 | 0 | 2012 | 2017 | 2016 | |||||
EO Wijers Stichting: prijsvraag 2013–2015 | 20 | 20 | 0 | n.v.t. | 2016 | 2015 | ||||||
267 | 87 | 1 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
Provincie Zeeland: pilot ruimtelijke transformatie regio Schouwen – Duiveland)1 | 15 | 0 | n.v.t. | 2016 | 2015 | |||||||
15 | 0 | n.v.t. | 2016 | 2015 | ||||||||
15 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | ||||||||
100 | 100 | 100 | 100 | 1 | n.v.t. | 2017 | 2016 | |||||
660 | ||||||||||||
748 | 1.000 | 100 | 0 | n.v.t. | zie toelichting 3 | 2015 | ||||||
5.060 | 11.164 | 12.152 | 1.619 | 0 | 20133 | zie toelichting 4 | 2016 | |||||
300 | 380 | 380 | 1 | 20131,3 | 2016 Zie toelichting 5 | 2016 | ||||||
48 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 1 | n.v.t. | Zie toelichting 1 | zie toelichting 1 en 6 | ||
6.912 | 6.400 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 13 | n.v.t. | 2016 | 2023 | ||
Stichting Bodemsanering NS (SBNS): bodemsanering NS-terreinen 1 , 13 | 4.538 | 4.538 | 4.538 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2015 | |||||
6.997 | 3.340 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 1 | n.v.t. | 2013 zie toelichting 7 | 2017 | ||||
Stichting Kennisontwikkeling Kennisoverdracht Bodem (SKB): programma 2010–2014 | 1.400 | 1.400 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | ||||||
2.200 | 2.200 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
32.023 | 31.388 | 32.636 | 15.025 | 12.060 | 10.060 | 10.060 | ||||||
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | ||||||||||||
14.01.02 – netwerk | 778 | 20 | 0 | 2012 | 2017 | 2016 | ||||||
MJA's OV rail en weg1, 8 | 26 | 13 | 0 | 2012 | 2015 | 2014 | ||||||
IvDM – het nieuwe rijden (Instituut voor Duurzame Mobiliteit)1 | 260 | 800 | 0 | n.v.t. | 2016 | 2015 | ||||||
Diverse incidentele subsidies1 | 21 | 131 | 13 | 5 | n.v.t. | 2017 | 2016 | |||||
298 | 74 | 1 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
1.168 | 575 | 575 | 575 | 575 | 575 | 575 | 1 | n.v.t. | 2019 | 2019 | ||
14.02.02 – veiligheid | 3.523 | 3.645 | 3.651 | 3.651 | 3.651 | 3.651 | 3.651 | 1 | 2014 Zie toelichting 9 | 2018 | 2019 | |
3.879 | 3.904 | 3.949 | 3.949 | 3.949 | 3.949 | 3.949 | 1 | 2014 Zie toelichting 10 | 2018 | 2019 | ||
860 | 792 | 761 | 756 | 756 | 756 | 756 | 1 | n.v.t. | 2014 | 2015 | ||
Subsidie CBR1, 11 | 3.570 | 2.632 | 2.625 | 925 | 900 | 900 | 900 | 1 | n.v.t. | 2014 Zie toelichting 11 | 2016 | |
Subsidies veiligheid kleine som (m.i.v. 2015 samengevoegd met Subsidies incidentele doelgroepen)1 | 586 | 1.061 | 327 | 1.257 | 1.257 | 1.257 | 1.257 | 5 | n.v.t. | 2015 | 2015 | |
Subsidie incidentele doelgroepen (m.i.v. 2015 samengevoegd met Subsidies veiligheid kleine som) | 703 | 149 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | n.v.t. | n.v.t. | 2016 | |
14.894 | 12.976 | 13.479 | 11.138 | 11.088 | 11.088 | 11.088 | ||||||
Artikel 15 Openbaar vervoer | ||||||||||||
504 | 521 | 608 | 485 | 485 | 485 | 485 | 0 | n.v.t. | 2014/15 | 2015 | ||
Subsidie regionale openbaar vervoer systemen/geschillencommissie taxi1 | 127 | 188 | 150 | 1 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||
631 | 709 | 758 | 485 | 485 | 485 | 485 | ||||||
Artikel 16 Spoor | ||||||||||||
23.000 | 10.019 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
7.293 | 963 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
Subsidie CLU+ op HSL-BR (Complete Lijnuitschakeling + op hogesnelheidslijn en Betuweroute)1 | 2.198 | 2.170 | 2.170 | 2.170 | 2.170 | 2.170 | 2.170 | 8 | n.v.t. | 2014 | 2015, zie toelichting 14 | |
Subsidie bodemsanering NS percelen (SBNS)1 | 9.076 | 9.076 | 9.076 | 0 | 2009 | 2015 | 2015 | |||||
Subsidies overig, w.o. GSM-R, ROVER en Expertnetwerk veiligheid spoorvervoer1 | 926 | 900 | 15.100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | n.v.t. | 2018 | 2017 | |
42.493 | 23.128 | 26.346 | 2.270 | 2.270 | 2.270 | 2.270 | ||||||
Artikel 17 Luchtvaart | ||||||||||||
155 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 | 0 | 2013 | 2017 | zie toelichting 15 | ||
138 | 139 | 138 | 138 | 138 | 138 | 2 | n.v.t. | 2017 | zie toelichting 16 | |||
905 | 40 | 49 | 50 | 50 | 50 | 50 | 1 | n.v.t. | 2017 | 2017 | ||
1.762 | 2.038 | 73 | n.v.t. | zie toelichting 17 | 2014 | |||||||
Incidentele subsidie | 20 | 35 | 1 | n.v.t. | n.v.t. | 2014 | ||||||
2.842 | 2.515 | 452 | 452 | 452 | 452 | 452 | ||||||
Artikel 18 Scheepvaart en havens | ||||||||||||
wetten.nl – Wet- en regelgeving – Tijdelijke subsidieregeling EICB 2012 – BWBR0031748 | 37 | 40 | 0 | nee | n.v.t. | 2013 | ||||||
79 | 0 | nee | 2015 | 2015 | ||||||||
Regeling subsidiëring kennismakingsstages in zeescheepvaart en waterbouw | 315 | 300 | 0 | nee | n.v.t. | 2014 | ||||||
352 | 419 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 19 Klimaat | ||||||||||||
0 | 1.000 | 0 | zie toelichting 18 | n.v.t. | 2016 | |||||||
777 | 1.000 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
827 | 1.180 | 5.300 | 0 | n.v.t. | 2016 | 2015 | ||||||
Overige incidentele subsidies klimaat | 63 | |||||||||||
1.667 | 3.180 | 5.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 20 Lucht en geluid | ||||||||||||
775 | 2.621 | 2.000 | 0 | n.v.t. | n.v.t. | 2014, zie toelichting 19 | ||||||
15.926 | 11.850 | 0 | n.v.t. | n.v.t. | 2013, zie toelichting 19 | |||||||
Incidentele subsidies luchtkwaliteit | 118 | |||||||||||
16.819 | 14.471 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 21 Duurzaamheid | ||||||||||||
0 | 0 | 2010 | 2014 | 2014, zie toelichting 20 | ||||||||
1.393 | 1.456 | 520 | 520 | 520 | 520 | 520 | 6 | n.v.t. | 2014 | 2015, zie toelichting 21 | ||
934 | 439 | 359 | 359 | 359 | 359 | 359 | 0 | n.v.t. | Zie toelichting 1 | Zie toelichting 1 | ||
2.327 | 1.895 | 879 | 879 | 879 | 879 | 879 | ||||||
Artikel 22 Externe veiligheid en risico's | ||||||||||||
300 | 186 | 50 | 50 | 50 | 3 | n.v.t. | 2018 | 2017 | ||||
23 | 150 | 150 | 150 | 150 | 0 | n.v.t. | 2018 | 2017 | ||||
100 | 100 | 100 | 100 | 1 | n.v.t. | 2018 | 2016 | |||||
4.782 | 2.369 | 2.369 | 570 | 0 | 0 | 0 | 1 | n.v.t. | 2017 | 2016 | ||
Overige subsidies1 | 79 | 324 | 290 | 290 | 290 | 290 | 2018 | 2018 | ||||
5.205 | 2.884 | 2.993 | 1.160 | 490 | 290 | 290 | ||||||
Artikel 97 Algemeen departement | ||||||||||||
1.700 | 1.400 | 0 | n.v.t. | 2015 | 2014 | |||||||
250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 | n.v.t. | 2019 | 2018 | ||||
1.700 | 1.650 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 | ||||||
Totaal Subsidieoverzicht | 133.306 | 106.122 | 94.861 | 42.469 | 37.079 | 34.660 | 34.410 |
Toelichting
1 Algemeen
Per 1 juli 2012 dienen alle nieuwe subsidieregelingen voorzien te zijn van een einddatum. Per 1 juli 2014 is de overgangstermijn ten einde gekomen en moeten ook alle bestaande subsidieregelingen van een einddatum zijn voorzien (Aanwijzingen voor subsidieverstrekking). Deze horizonbepaling voor subsidies is tevens opgenomen in de CW (zesde wijziging van de CW). De TK heeft tevens geamendeerd om de horizonbepaling nog scherper te maken. Deze mag maximaal vijf jaar in de toekomst liggen na de eerste verlening. Voor subsidies die het eerst verstrekt zijn vóór 2012, geldt dat dit jaartal maximaal op 2017 mag liggen. Tevens dienen alle subsidies periodiek te worden geëvalueerd, met publicatie van de resultaten. Nog niet voor alle IenM subsidies wordt volledig aan deze voorschriften voldaan of is deze informatie in bovenstaand subsidieoverzicht opgenomen. In de voorkomende gevallen zal IenM het komende jaar maatregelen nemen om alsnog aan de geldende voorschriften te voldoen. De resultaten hiervan zullen terug te vinden zijn in het subsidieoverzicht van de ontwerpbegroting 2016. Van subsidieregelingen zijn in het overzicht vindplaatsen aangegeven; van overige subsidies is thans nog geen grondslag vermeld. Die zal in het subsidieoverzicht van de ontwerpbegroting 2016 eveneens worden opgenomen.
2, art. 12 Pilot waterplanten maaien randmeren: deze subsidie is nog niet verleend.
3, art. 13 Klimaatbuffers: deze middelen zijn gedecentraliseerd naar provincies (natuurakkoord 2013).
4, art. 13 Subsidies basisregistraties: het betreft hier subsidies in het kader van de omvorming van de Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) naar de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dit betreft een eenmalige omzetting die in 2016 gereed is. Evaluatie van de gerealiseerde basisregistraties en de onderlinge verbindingen vinden plaats in het kader van de monitoring van de voortgang van de overheidsbrede implementatie-agenda dienstverlening e-overheid (I-NUP): http://www.e-overheid.nl/images/stories/Publicaties/i-NUP-tussenbalans%20medio%202013.pdf
5, art. 13 Stichting Geonovum: dit betreft een subsidie t.b.v. standaardisatie van geo-informatie. De subsidie wordt voor 3 jaar verstrekt en loopt nu t/m 2016. In 2016 zal een beslissing worden genomen voor de volgende periode.
6, art. 13 Subsidie Regie College Waddengebied: subsidie conform afspraken RCW Nieuwe Stijl. Het betreft een jaarlijkse subsidieverstrekking. Beëindiging van de subsidie hangt samen met het Waddenfonds.
7, art. 13 Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER): de commissie heeft een wettelijke basis in de Wet milieubeheer. Het betreft een structurele exploitatiesubsidie die wordt afgebouwd i.v.m. overgang naar tarieffinanciering. De laatste evaluatie is te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-236156.
8, art. 14 MJA's OV rail en weg: Nadere Overeenkomst o.b.v. Raamovereenkomst met RVO
9, art. 14 VVN de evaluatieresultaten staan opgenomen in de toelichting op de nieuwe regeling: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-15213.html
10, art. 14 SWOV de evaluatieresultaten staan opgenomen in de toelichting op de nieuwe regeling: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-15213.html
11, art. 14 Voor bepaalde producten ontvangt CBR van IenM een bijdrage teneinde de tarieven die burgers hiervoor in rekening worden gebracht te reduceren. In 2014 zal deze bijdrage worden heroverwogen. Dit kan gevolgen hebben voor de hoogte van de bijdrage en de einddatum. Hierover zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd. Grondslag is HW96120.
12, art. 14 Subsidie CLU+ op HSL-BR (Complete Lijnuitschakeling + op hogesnelheidslijn en Betuweroute): Overeenkomst tussen Staat NL en veiligheidsregio
13, art. 14. Stichting Bodemsanering NS (SBNS): de grondslag hiervan is het Convenant bodemsanering NS-percelen
14, art. 16 subsidie CLU+ op HSL-BR (Complete Lijnuitschakeling + op hogesnelheidslijn en Betuweroute). Indien er geen nieuwe afspraken worden gemaakt wordt deze subsidie telkens met één jaar verlengd.
15, art. 17 Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS): Deze commissie is verankerd in de Wet luchtvaart, het is een structurele exploitatiesubsidie.
16, art. 17 Overige commissies regionaal overleg: dit betreft een structurele reeks.
17, art. 17 vogelaanvaringen: de subsidie eindigt in 2014. Eventuele continuering wordt nu bezien. Mocht hiertoe worden besloten, dan zal tevens een evaluatiemoment worden bepaald.
18, art. 19 Proefprojecten IKS: Dit is een specifieke uitkering, de einddatum is niet in de regeling opgenomen, maar zal na afwikkeling van de lopende beschikkingen in 2016 worden beëindigd. Geen evaluatie, wel Lokale Klimaatagenda 2011–2014 gemaakt.
19, art. 20 Subsidieprogramma’s Euro-6 en Euro-VI: deze programma's zijn beide gestoeld op dezelfde regeling (de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen met een dieselmotor). Deze regeling is deels ingetrokken, maar kan niet volledig worden ingetrokken. De programma’s voor retrofit (roetfilters) voor zware en lichte voertuigen moeten blijven voortbestaan, omdat daarmee de juridische basis voor de registratie in het kentekenregister van nieuwe roetfilters in stand wordt gehouden. Voor het subsidieprogramma Euro-6 is de einddatum 2014, voor het subsidieprogramma Euro-VI is de einddatum 2013 (waarbij in 2014 nog subsidies worden verstrekt op reeds (en tijdig) ingediende aanvragen). Bij brief van 10 juli 2014 heeft de Staatssecretaris van IenM de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van de Euro-VI regeling, door middel van het aanbieden van de door RVO opgestelde rapportage (Kamerstukken 2013–2014, 31 209, nr. 165): http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail.jsp?id=2014Z13289&did=2014D26567
20, art. 21 Voor het Afvalfonds geldt dat er nog slechts een financiële afwikkeling moet plaatsvinden (waarschijnlijk in 2015).
21, art. 21, overige subsidies: betreft incidentele/individuele subsidies en dus geen subsidieregeling. Subsidies Natuurlijk Kapitaal betreffen bijdragen voor onderzoeken op het gebied van natuurlijk kapitaal door ECN.