Artikel | Naam subsidie1 (-regeling) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Aantal verleningen 2013 | Laatste evaluatie (jaartal, met hyperlink naar vindplaats | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie (regeling) (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 52.959 | 59.582 | 57.983 | 55.912 | 57.098 | 62.226 | 62.226 | 66 | 2 | 2 | 2 | |
1 | Subsidieregeling publieke gezondheid | 174.258 | 182.492 | 190.606 | 195.513 | 200.323 | 204.533 | 208.832 | 22 | 2016 | 2017 | |
2 | 84.379 | 104.536 | 129.015 | 125.885 | 113.539 | 105.196 | 104.960 | 68 | 2 | 2 | 2 | |
2 | Beleidskader eerstelijnscentra in grootschalige nieuwbouwlocaties (VINEX) | 1.312 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 6 | 3 | 2017 | 2018 |
2 | 527 | 530 | 600 | 700 | 700 | 700 | 700 | 580 | 3 | 2016 | 2017 | |
2 | 785 | 2.000 | 2.000 | – | – | – | – | 7 | 3 | 5 | 2015 | |
2 | Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg4 | – | – | 125.000 | – | – | – | – | 0 | 3 | 2019 | 2019 |
3 | 188.26 | 251.633 | 166.756 | 140.372 | 156.404 | 156.223 | 156.223 | 96 | 2 | 2 | 2 | |
3 | 19.589 | 18.944 | 18.950 | 18.950 | 18.950 | 18.950 | 18.950 | 233 | 3 | 2018 | 2017 | |
4 | 31.689 | 97.548 | 67.744 | 57.566 | 54.590 | 54.818 | 56.818 | 52 | 2 | 2 | 2 | |
4 | Beleidskader voor subsidiëring patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 27.814 | 21.331 | 19.944 | 20.104 | 20.765 | 20.765 | 20.765 | 219 | 2015 | 2017 | |
4 | 105.926 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | 1.526 | 2016 | 2017 | ||
4 | 3.789 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 58 | 2016 | 2017 | ||
4 | 21.744 | 22.750 | 28.035 | 37.185 | 39.375 | 39.375 | 39.375 | 14 | 3 | 2016 | 2017 | |
4 | Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg 2013–2017 | 15.093 | 24.323 | 20.525 | 20.525 | 20.525 | 20.525 | 20.525 | 52 | 3 | 2017 | 2018 |
4 | – | 48.000 | 135.000 | 140.000 | 145.000 | – | – | 0 | 3 | 2017 | 2017 | |
5 | 16.522 | 13.529 | 11.569 | 10.063 | 10.062 | 10.062 | 10.062 | 30 | 2 | 2 | 2 | |
5 | Subsidieregeling opvang kinderen van ouders met trekkend/varend bestaan | 21.475 | 21.613 | 21.616 | 21.615 | 21.614 | 21.613 | 21.613 | 4 | 2014 | 2017 | |
5 | Subsidieregeling gesloten jeugdzorg 2013/2014 | 192.294 | 186.950 | – | – | – | – | – | 40 | 3 | 2018 | 2014 |
5 | Subsidieregeling vergoeding bijzondere transitiekosten Jeugdwet4 | – | – | 100.000 | 60.000 | 60.000 | – | – | 0 | 3 | 2018 | 2017 |
5 | Regeling compensatie huisvestingslasten gesloten jeugdzorg4 | – | – | 18.600 | 18.600 | 18.600 | 18.600 | 18.600 | 0 | 3 | 2018 | 2019 |
5 | Regeling capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg4 | – | – | 25.000 | – | – | – | – | 0 | 3 | 2018 | 2015 |
6 | 51.630 | 50.224 | 58.849 | 62.515 | 65.033 | 62.625 | 62.625 | 38 | 2 | 2 | 2 | |
7 | 16.125 | 16.506 | 16.506 | 16.506 | 16.506 | 16.506 | 16.506 | 22 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal subsidieregelingen | 1.026.178 | 1.239.491 | 1.331.298 | 1.118.811 | 1.136.084 | 929.717 | 919.274 | 3.133 |
Toelichting
1. Subsidiedefinitie (art. 4.21 AWB): de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
2. Vanwege het algemene, kaderstellende karakter van de Kaderregeling heeft deze geen einddatum en is een evaluatie van doelmatigheid en doeltreffendheid als zodanig niet mogelijk. Evaluatie van verstrekte subsidies op basis van de kaderregeling kan deel uitmaken van beleidsevaluaties. In de reguliere beleidsdoorlichtingen van de verschillende begrotingsartikelen worden ook de subsidies van het betreffende begrotingsartikel verstrekt onder de Kaderregeling doorgelicht: de planning beleidsdoorlichtingen is te vinden in de Beleidsagenda.
3. Nog geen evaluatie plaatsgevonden.
4. Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2015 is deze regeling nog niet in de Staatscourant geplaatst.
5. In het wetsvoorstel Wijziging van de Zorgverzekeringswet, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en enkele andere wetten teneinde de bekostiging van anonieme e-mental health structureel te regelen en de anonieme financiering van zorg aan ernstig bedreigde cliënten mogelijk te maken (TK 33 675, nr. 2), op 28 juni 2013 aan de Tweede Kamer verzonden, zal de bekostiging van anonieme e-mental health een permanent beslag krijgen. De evaluatie van de bekostiging van anonieme e-mental health zal worden meegenomen in de evaluatie van deze wet.
6. Deze regeling wordt per 1 januari 2015 beëindigd in het kader van de stelselherziening jeugdzorg, er zal derhalve geen evaluatie plaatsvinden. De bekostiging van de gesloten jeugdzorg zal worden meegenomen in de doorlichting van de decentralisatie van het jeugdstelsel in 2018.