Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 608.239 | – 1.300 | 606.939 | – 9.602 | 597.337 | – 8.441 | – 8.741 | – 5.211 | – 4.286 |
Uitgaven | 614.456 | – 1.300 | 613.156 | – 7.391 | 605.765 | – 8.269 | – 8.569 | – 5.211 | – 4.286 |
Waarvan juridisch verplicht | 95% | ||||||||
1. Gezondheidsbescherming | 103.030 | 0 | 103.030 | 1.282 | 104.312 | 398 | 314 | 314 | 314 |
Subsidies | 4.988 | 0 | 4.988 | – 2.265 | 2.723 | – 1.177 | – 1.026 | – 1.026 | – 1.026 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie | 4.654 | 0 | 4.654 | – 1.931 | 2.723 | – 841 | – 603 | – 603 | – 603 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 319 | 0 | 319 | – 319 | 0 | – 321 | – 408 | – 408 | – 408 |
Opdrachten | 2.735 | 0 | 2.735 | 189 | 2.924 | 217 | 145 | 135 | 135 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 1.268 | 0 | 1.268 | – 1.000 | 268 | 95 | 77 | 77 | 77 |
Aanschaf Jodiumtabletten | 1.000 | 0 | 1.000 | – 226 | 774 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 94.975 | 0 | 94.975 | 3.358 | 98.333 | 1.358 | 1.195 | 1.205 | 1.205 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 78.313 | 0 | 78.313 | 1.536 | 79.849 | 1.534 | 1.529 | 1.531 | 1.531 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 14.627 | 0 | 14.627 | 3.027 | 17.654 | 876 | 725 | 725 | 725 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 232 | 0 | 232 | 0 | 232 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Ziektepreventie | 442.812 | – 1.300 | 441.512 | – 9.068 | 432.444 | – 9.068 | – 9.284 | – 5.526 | – 4.601 |
Subsidies | 222.553 | – 1.300 | 221.253 | – 6.779 | 214.474 | – 9.445 | – 8.961 | – 9.603 | – 8.878 |
Ziektepreventie | 15.036 | 0 | 15.036 | – 314 | 14.722 | – 770 | – 1.390 | – 1.525 | – 600 |
Jeugdgezondheidszorg | 1.952 | 0 | 1.952 | 0 | 1.952 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid | 193.425 | – 1.300 | 192.125 | – 6.613 | 185.512 | – 8.679 | – 7.575 | – 8.082 | – 8.282 |
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid | 12.140 | 0 | 12.140 | 148 | 12.288 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Opdrachten | 15.377 | 0 | 15.377 | – 2.920 | 12.457 | – 2.500 | – 3.500 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
(Vaccin)onderzoek | 15.271 | 0 | 15.271 | – 2.920 | 12.351 | – 2.500 | – 3.500 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 203.916 | 0 | 203.916 | 631 | 204.547 | 2.877 | 3.177 | 4.077 | 4.277 |
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 203.916 | 0 | 203.916 | 631 | 204.547 | 2.877 | 3.177 | 4.077 | 4.277 |
Bijdragen aan medeoverheden | 966 | 0 | 966 | 0 | 966 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Gezondheidsbevordering | 50.445 | 0 | 50.445 | 515 | 50.960 | 504 | 504 | 204 | 204 |
Subsidies | 30.733 | 0 | 30.733 | 1.357 | 32.090 | 154 | 154 | – 146 | – 146 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 1.524 | 0 | 1.524 | 0 | 1.524 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verslavingszorg | 7.361 | 0 | 7.361 | – 346 | 7.015 | – 346 | – 346 | – 346 | – 346 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG | 10.458 | 0 | 10.458 | 881 | 11.339 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Gezonde leefstijl jeugd | 300 | 0 | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Letselpreventie | 3.767 | 0 | 3.767 | 660 | 4.427 | 400 | 400 | 0 | 0 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 4.579 | 0 | 4.579 | 33 | 4.612 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.631 | 0 | 2.631 | 147 | 2.778 | 100 | 100 | 200 | 200 |
Opdrachten | 4.951 | 0 | 4.951 | – 655 | 4.296 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 3.100 | 0 | 3.100 | 0 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 1.060 | 0 | 1.060 | – 1.060 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 513 | 0 | 513 | 441 | 954 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Letselpreventie | 75 | 0 | 75 | 0 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG | 196 | 0 | 196 | 0 | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 577 | 0 | 577 | – 485 | 92 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 |
RIVM: Voedselconsumptiepeiling | 121 | 0 | 121 | – 100 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. | 106 | 0 | 106 | – 35 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgifte Schengenverklaringen via het CAK | 350 | 0 | 350 | – 350 | 0 | – 350 | – 350 | – 350 | – 350 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 550 | 550 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.184 | 0 | 14.184 | – 252 | 13.932 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.067 | 0 | 14.067 | – 252 | 13.815 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Ethiek | 18.169 | 0 | 18.169 | – 120 | 18.049 | – 103 | – 103 | – 203 | – 203 |
Subsidies | 17.067 | 0 | 17.067 | – 400 | 16.667 | – 400 | – 400 | – 500 | – 500 |
Abortusklinieken | 15.661 | 0 | 15.661 | – 300 | 15.361 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
Beleid Medische Ethiek | 1.406 | 0 | 1.406 | – 100 | 1.306 | – 100 | – 100 | – 200 | – 200 |
Opdrachten | 396 | 0 | 396 | – 17 | 379 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 703 | 0 | 703 | 300 | 1.003 | 300 | 300 | 300 | 300 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 703 | 0 | 703 | 300 | 1.003 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3 | 0 | 3 | – 3 | 0 | – 3 | – 3 | – 3 | – 3 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek | 3 | 0 | 3 | – 3 | 0 | – 3 | – 3 | – 3 | – 3 |
Ontvangsten | 10.903 | 0 | 10.903 | – 3.500 | 7.403 | – 3.500 | – 3.500 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Bestuurlijke boetes | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Artikel 1 Volksgezondheid
1. Gezondheidsbescherming
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Binnen artikel 1 is door middel van een herschikking budget overgeheveld naar het RIVM voor de meerkosten in verband met de indexatie en aanpassing van de tariefstructuur (€ 0,6 miljoen).
Daarnaast zijn er additionele opdrachten aan het RIVM verstrekt (€ 3,8 miljoen). Het betreft onder andere drie meerjarige opdrachten die gebaseerd zijn op de nota Gezondheid Dichtbij gebaseerde én een opdracht voor de communicatie voor «Alles is gezondheid...». Dit budget is overgeheveld van het instrument subsidies binnen dit artikelonderdeel.
Tot slot zijn de middelen van het programma Veilig, gezond en duurzaam voedsel & Alternatieven voor dierproeven overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken (€ 1,4 miljoen).
2. Ziektepreventie
Subsidies
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid
Ter dekking van het gewijzigd amendement 28 van de leden De Lange en Tanamal (TK 34 300-XVI, nr. 28) voor de financiering van de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen (LSVFP) zijn middelen overgeheveld naar artikel 2 Curatieve Zorg (€ 2 miljoen). De middelen worden ingezet om een landelijk dekkend netwerk te kunnen opbouwen en de transitie te maken naar een meer ambulante werkwijze.
Daarnaast is binnen dit artikel door middel van een herschikking budget overgeheveld naar het artikelonderdeel Gezondheidsbescherming (€ 0,6 miljoen) voor de meerkosten in verband met de indexatie en aanpassing van de tariefstructuur. Voor een publiekscampagne verbetering productsamenstelling, de hogere kosten van het CAK voor de verlening van de zogenoemde Schengenverklaringen en de financiering van de Hoorstichting zijn middelen overgeheveld naar het artikelonderdeel Gezondheidsbevordering (€ 1,6 miljoen).
Voor de bijdrage aan de subsidieregeling Donatie bij leven zijn middelen overgeheveld naar artikel 2 Curatieve zorg (€ 0,5 miljoen).
Voor de uitvoering van nieuwe Europese regelgeving is er een extra bijdrage geleverd aan het CCMO (€ 0,6 miljoen).
In de reservering voor technologische en demografische ontwikkelingen van de screeningsprogramma’s is budget vrijgevallen (€ 0,6 miljoen).
Verder is door een herschikking van het budget binnen het artikelonderdeel Ziektepreventie budget (€ 1,7 mln.) overgeheveld naar de instrumenten opdrachten en bijdragen aan agentschappen.
Als gevolg van een vertraging in de uitrol van het bevolkingsonderzoek darmkankerscreening in 2015 is in overleg met de screeningsorganisaties besloten om de niet bestede middelen beschikbaar te stellen en het budget voor 2016 te verhogen (€ 1 miljoen).
Opdrachten
(Vaccin) onderzoek
Vanuit het FES-fonds heeft VWS € 27,9 miljoen ontvangen voor de ontwikkeling van een RSV-vaccin (Respiratoir Syncitieel Virus). Daarbij is afgesproken dat VWS in de periode 2015–2018 hiervan jaarlijks € 3,5 miljoen terugbetaalt. Door middel van een desaldering wordt voor 2016 aan de terugbetalingsverplichting aan het Ministerie van Financiën voldaan. Daarnaast is € 0,6 miljoen bijgeboekt als gevolg van een herschikking binnen het artikelonderdeel Ziektepreventie.
Ontvangsten
Vanuit het FES-fonds heeft VWS € 27,9 miljoen ontvangen voor de ontwikkeling van een RSV-vaccin (Respiratoir Syncitieel Virus). Daarbij is afgesproken dat VWS in de periode 2015–2018 hiervan jaarlijks € 3,5 miljoen terugbetaalt. Door middel van een desaldering wordt voor 2016 aan de terugbetalingsverplichting voldaan.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.097.613 | 1.300 | 4.098.913 | – 3.810.150 | 288.763 | – 146.366 | – 2.871 | 7.960 | 30.660 |
Uitgaven | 4.187.157 | 1.300 | 4.188.457 | 46.738 | 4.235.195 | 52.871 | 248 | 10.292 | 30.660 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 129.213 | 0 | 129.213 | 8.824 | 138.037 | 21.569 | 20.431 | 21.475 | 15.870 |
Subsidies | 118.421 | 0 | 118.421 | 3.822 | 122.243 | 16.734 | 15.396 | 16.440 | 16.135 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Integraal Kankercentrum Nederland | 34.490 | 0 | 34.490 | 0 | 34.490 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlands Kanker Instituut | 17.226 | 0 | 17.226 | 0 | 17.226 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zwangerschap en geboorte | 3.505 | 0 | 3.505 | 0 | 3.505 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.462 | 0 | 3.462 | 0 | 3.462 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nictiz | 5.110 | 0 | 5.110 | 0 | 5.110 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service | 1.272 | 0 | 1.272 | 136 | 1.408 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie | 6.819 | 0 | 6.819 | 418 | 7.237 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Transplantatie Stichting | 3.032 | 0 | 3.032 | 91 | 3.123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Donatie bij leven | 700 | 0 | 700 | 200 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek | 2000 | 0 | 2.000 | – 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TKI Life Sciences and Health (LSH Plaza) | 2.825 | 0 | 2.825 | 72 | 2.897 | 500 | 0 | 0 | 0 |
LSH projecten inclusief DCTI | 7.742 | 0 | 7.742 | 0 | 7.742 | 1.085 | 0 | 0 | 0 |
UMC Groningen: Lifelines project | 3.498 | 0 | 3.498 | 0 | 3.498 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 21.250 | 0 | 21.250 | 370 | 21.620 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Antibioticaresistentie | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 7.500 | 10.000 | 15.100 | 15.100 |
Inloophuizen kankerpatiënten | 0 | 0 | 0 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Uitvoering Agenga gepast gebruik en transparantie ggz | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 7.500 | 4.000 | 0 | 0 |
Opdrachten | 7.923 | 0 | 7.923 | 4.303 | 12.226 | 4.826 | 5.026 | 5.026 | – 274 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Implantatenregister | 300 | 0 | 300 | 204 | 504 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publiekscampagne orgaandonatie | 1.500 | 0 | 1.500 | 220 | 1.720 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma Gender en Gezondheid | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.869 | 0 | 2.869 | 699 | 3.568 | 9 | 9 | 9 | 9 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: Donorregister | 2.355 | 0 | 2.355 | 25 | 2.380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 3.918.893 | 300 | 3.919.193 | 3.922 | 3.923.115 | 5.035 | 6.700 | 6.700 | 6.700 |
Subsidies | 15.054 | 600 | 15.654 | 3.058 | 18.712 | 1.785 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anonieme e-mental health | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.199 | 0 | 6.199 | 0 | 6.199 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Suïcidepreventie | 1.642 | 0 | 1.642 | 2.000 | 3.758 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Verspilling in de zorg | 0 | 0 | 0 | 324 | 324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsimpuls apothekers | 2.900 | 0 | 2.900 | – 1.300 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 3.893.700 | 0 | 3.893.700 | 0 | 3.893.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.508.700 | 0 | 2.508.700 | 0 | 2.508.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 1.353.000 | 0 | 1.353.000 | 0 | 1.353.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 32.000 | 0 | 32.000 | 0 | 32.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.145 | – 300 | 7.845 | 1.483 | 9.328 | 3.250 | 4.700 | 4.700 | 4.700 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Programma Verspilling in de zorg | 300 | 0 | 300 | – 200 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Aanvulling ZonMw-programma Doelmatigheidsonderzoek | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik | 2.880 | 0 | 2.880 | 0 | 2.880 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publiekscampagne Depressie | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.375 | 0 | 1.375 | 0 | 1.375 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.375 | 0 | 1.375 | 0 | 1.375 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 619 | 0 | 619 | – 619 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 619 | 0 | 619 | – 619 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Bevorderen werking van het stelsel | 139.051 | 1.000 | 140.051 | 33.992 | 174.043 | 26.267 | – 26.883 | – 17.883 | 8.090 |
Subsidies | 30.930 | 1.000 | 31.930 | – 9.585 | 22.345 | – 49.107 | – 24.107 | – 15.125 | 10.875 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 791 | 0 | 791 | 150 | 941 | 875 | 875 | 875 | 875 |
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 30.000 | 0 | 30.000 | – 9.840 | 20.160 | – 50.000 | – 25.000 | – 16.000 | 10.000 |
Inkomensoverdrachten | 26.927 | 0 | 26.927 | 85.090 | 112.017 | 81.090 | 90 | 90 | 90 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 26.927 | 0 | 26.927 | 0 | 26.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadevergoeding Erasmus MC | 0 | 0 | 0 | 85.000 | 85.000 | 81.000 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.529 | 0 | 4.529 | 3.758 | 8.287 | 9 | 9 | 27 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Risicoverevening | 1.890 | 0 | 1.890 | – 105 | 1.785 | – 18 | – 18 | 0 | 0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 471 | 0 | 471 | 683 | 1.154 | 27 | 27 | 27 | 0 |
Patiëntenvervoer Waddeneilanden | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 21.539 | 0 | 21.539 | – 150 | 21.389 | – 875 | – 875 | – 875 | – 875 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 21.539 | 0 | 21.539 | – 150 | 21.389 | – 875 | – 875 | – 875 | – 875 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 51.022 | 0 | 51.022 | – 41.031 | 9.991 | – 4.850 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers | 35.954 | 0 | 35.954 | – 29.461 | 6.493 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket | 15.068 | 0 | 15.068 | – 11.570 | 3.498 | – 4.850 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.104 | 0 | 4.104 | – 4.090 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.104 | 0 | 4.104 | – 4.090 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 60.955 | 0 | 60.955 | 0 | 60.955 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Wanbetalers | 59.902 | 0 | 59.902 | 0 | 59.902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Uitvoering Agenda gepast gebruik en transparantie ggz
Om het hoge ambitieniveau uit de Agenda voor gepast gebruik en transparantie in de ggz waar te maken, zijn extra middelen beschikbaar gesteld. De € 2,5 miljoen in 2016 is bestemd voor het onderzoeksprogramma voor de ggz (€ 1 miljoen) en voor versterking van de positie van de cliënt (€ 1,5 miljoen).
Opdrachten
Programma Gender en Gezondheid
Door meer en beter te kijken naar verschillen tussen mannen en vrouwen in gezondheid, ziekte en behandeling liggen er grote kansen voor verbetering van de kwaliteit van leven en daarmee samenhangend vermindering van kostenverspilling en zorgkosten. Met dit voorstel wordt een meerjarig, nationaal kennisprogramma bij ZonMW gestart worden om de kwaliteit van zorg genderspecifiek te verbeteren (€ 3 miljoen).
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Suïcidepreventie
Dit betreft een overheveling vanuit artikel 1 Volksgezondheid voor de uitbreiding van de financiering van de Stichting 113Online om zowel uit te breiden in capaciteit, de expertisefunctie te verstevigen en in te zetten op een inbedding van suïcidepreventie in de regio (Supranet) (€ 2 miljoen).
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor de uitvoering van de subsidieregeling integrale tarieven is in 2016 maximaal € 20,2 miljoen nodig. De niet benodigde middelen (€ 9,8 miljoen) worden overgeheveld naar het premiegefinancierde BKZ om weer te worden toegevoegd aan de sector medisch-specialistische zorg. Dat geldt ook voor de middelen die bij tweede suppletoire wet 2015 zijn vrijgevallen, maar in 2016 opnieuw beschikbaar zijn (€ 9 miljoen).
Inkomensoverdrachten
Schadevergoeding Erasmus MC
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op € 235,9 miljoen (stand ultimo 2014, exclusief rente). Erasmus MC lijdt schade als gevolg van handelingen en investeringen die het zonder de toezeggingen niet zou hebben verricht respectievelijk gedaan. Erasmus MC heeft op basis van de toezeggingen een nieuwbouwproject met een onrendabele top (lasten ongedekt door relevante inkomsten) ondernomen en zou zonder de toezeggingen een dergelijk nieuwbouwproject niet hebben uitgevoerd (TK 25 268, nrs. 120 en 126). VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van € 85 miljoen en het restant in 2017. Aangezien de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen wordt betaald vanuit de VWS-begroting, zijn de hiervoor gereserveerde middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Ze blijven behoren tot het Budgettair Kader Zorg.
Opdrachten
Patiëntenvervoer Waddeneilanden
Het streven is dat het spoedeisende patiëntenvervoer vanaf de Wadden vanaf augustus 2016 wordt uitgevoerd met een ambulancehelikopter in opdracht van RAV Fryslan. Deze voorziening wordt in 2016 vanaf de begroting bekostigd. Daartoe worden beschikbare middelen binnen het BKZ overgeheveld (€ 3 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers
In de Voorjaarsnota 2015 is zowel de uitgaven- als de ontvangstenraming van de wanbetalers verhoogd met het oog op de invoering van de Wet verbetering wanbetalersmaatregelen. De wet treedt (pas) in werking per 1 juli 2016. Voor 2016 volgt zodoende een incidentele meevaller bij de uitgaven van € 20 miljoen.
Daarnaast is een overboeking naar artikel 4 Zorgbreed beleid verwerkt. Dit heeft te maken met de bijdrage aan het Zorginstituut Nederland voor de uitvoeringskosten wanbetalers en de uitvoeringskosten terugdringen onverzekerden (€ 7,6 miljoen).
Tot slot is een overboeking naar artikel 4 verwerkt voor de uitvoeringskosten van het CAK voor onverzekerbare vreemdelingen en de bijdrage in de kosten voor de overheveling van de burgerregelingen (€ 1,8 miljoen).
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
Dit betreft een overboeking naar artikel 4 Zorgbreed beleid in verband met de uitvoeringskosten doorlichting pakket, de voorwaardelijke toelating en de uitvoeringskosten Nationaal Contactpunt (€ 5 miljoen).
De uitgaven van het Zorginstituut vallen lager uit dan geraamd. De onderuitputting doet zich met name voor op onderzoek ten aanzien van de doorlichting van het pakket (stringent pakketbeheer). Verder is sprake van ruimte doordat een groot deel van het onderzoek door het Zorginstituut zelf wordt uitgevoerd – en niet tegen hogere kosten wordt uitbesteed (€ 6,5 miljoen). De evaluatie over 2016 en 2017 wordt afgewacht om te kijken of er structureel budget bij het Zorginstituut kan worden afgeboekt.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
VenJ: Bijdrage C2000
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de jaarlijkse VWS-bijdrage aan de exploitatiekosten C2000 (€ 4,1 miljoen).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.643.306 | 0 | 3.643.306 | – 3.275.292 | 368.014 | – 68.609 | – 73.853 | – 79.366 | – 85.733 |
Uitgaven | 3.644.801 | 0 | 3.644.801 | 90.408 | 3.735.209 | – 68.609 | – 73.853 | – 79.366 | – 85.733 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | ||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 88.899 | 0 | 88.899 | 2.177 | 91.076 | 46 | – 487 | – 321 | 346 |
Subsidies | 22.629 | 0 | 22.629 | 1.784 | 24.413 | – 1.004 | – 487 | – 321 | 346 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Movisie | 7.198 | 0 | 7.198 | 0 | 7.198 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie en transformatie | 1.135 | 0 | 1.135 | 3.380 | 4.515 | 700 | 0 | 0 | 0 |
Wmo-werkplaatsen | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning vrijwilligers | 1.400 | 0 | 1.400 | 0 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mezzo | 3.200 | 0 | 3.200 | 0 | 3.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Siriz (opvang specifieke groepen) | 1.517 | 0 | 1.517 | 0 | 1.517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak Laaggeletterdheid | 2000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 66.270 | 0 | 66.270 | – 667 | 65.603 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 60.654 | 0 | 60.654 | 0 | 60.654 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Evaluatie Wmo 2015 | 980 | 0 | 980 | 0 | 980 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 1.060 | 1.060 | 1.050 | 0 | 0 | 0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.555.902 | 0 | 3.555.902 | 88.231 | 3.644.133 | – 68.655 | – 73.366 | – 79.045 | – 86.079 |
Subsidies | 82.613 | 0 | 82.613 | 27.402 | 110.015 | 31.496 | 33.563 | 33.984 | 32.650 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten | 18.000 | 0 | 18.000 | 2.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waardigheid en trots | 0 | 0 | 0 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 |
Vilans | 4.686 | 0 | 4.686 | 3 | 4.689 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 11.142 | 0 | 11.142 | 207 | 11.349 | 207 | 207 | 207 | 207 |
InVoorZorg! (IVZ) | 9.642 | 0 | 9.642 | – 2.294 | 7.348 | 6.933 | 0 | 0 | 0 |
Joodse en Indische instellingen | 2.504 | 0 | 2.504 | 0 | 2.504 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregeling palliatieve zorg | 15.551 | 0 | 15.551 | – 41 | 15.510 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 |
Subsidies netwerken palliatieve zorg | 3.480 | 0 | 3.480 | – 1 | 3.479 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg | 2.416 | 0 | 2.416 | 0 | 2.416 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dementie | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie HLZ | 4.722 | 0 | 4.722 | – 1.636 | 3.086 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bureau mentorschap | 513 | 0 | 513 | 38 | 551 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 3.365.700 | 0 | 3.365.700 | 18.400 | 3.384.100 | – 88.500 | – 93.600 | – 99.000 | – 104.700 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.365.700 | 0 | 3.365.700 | 18.400 | 3.384.100 | – 88.500 | – 93.600 | – 99.000 | – 104.700 |
Opdrachten | 12.859 | 0 | 12.859 | – 7.761 | 5.098 | – 13.752 | – 15.430 | – 16.130 | – 16.130 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Informatievoorziening zorg en ondersteuning | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transitie HLZ | 2.350 | 0 | 2.350 | 0 | 2.350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: Opdrachtgeverschap | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 92.130 | 0 | 92.130 | 50.190 | 142.320 | 2.101 | 2.101 | 2.101 | 2.101 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten | 23.400 | 0 | 23.400 | 47.600 | 71.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrum Indicatiestelling Zorg | 68.707 | 0 | 68.707 | 2.613 | 71.320 | 2.124 | 2.124 | 2.124 | 2.124 |
ZiNL: iWlz | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 3.441 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Transitie en transformatie
Het budget voor transitie en transformatie op dit artikelonderdeel is met een bedrag van circa € 3,4 miljoen opgehoogd. Voor het overgrote deel (€ 2,1 miljoen) betreft dit overboekingen vanuit andere artikelonderdelen voor het evaluatieonderzoek van de hervorming van de langdurige zorg (HLZ) dat het SCP op verzoek van VWS uitvoert.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
In het kader van Verantwoord Begroten heeft een technische herschikking plaatsgevonden tussen de instrumenten Subsidies en Opdrachten.
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten
Op het budget voor de compensatieregeling pgb-trekkingsrechten is in 2015 € 2 miljoen niet tot besteding komen. Deze € 2 miljoen blijft beschikbaar voor de compensatieregeling.
Waardigheid en Trots
In totaal is een bedrag van € 185 miljoen in 2016 oplopend tot € 210 miljoen structureel vanaf 2020 beschikbaar gesteld voor Waardigheid en Trots. In de begroting 2016 is dit gehele bedrag gereserveerd binnen het Budgettair Kader Zorg omdat de nadere verdeling tussen het Budgettair Kader Zorg en de begroting nog niet was gemaakt. Vanaf 2016 is structureel € 17,5 miljoen overgeboekt naar de begroting voor uitgaven in het kader van Waardigheid en Trots door middel van opdrachten en subsidies. Het bedrag wordt onder andere uitgegeven aan de ondersteuning van 150 verpleeghuizen die projecten uitvoeren om de kwaliteit te verbeteren en aan het publiceren van cliëntervaringen op ZorgkaartNederland.
InVoorZorg!
Op het budget voor InVoorZorg! zal in verband met een temporisering van de uitgaven na verwachting in 2016 € 2,3 miljoen niet tot besteding komen.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 18,4 miljoen).
Opdrachten
In het kader van verantwoord begroten heeft een technische herschikking plaatsgevonden tussen de instrumenten Subsidies en Opdrachten.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
VWS levert, zoals aangekondigd in de decembercirculaire van het gemeentefonds, in 2016 eenmalig een bijdrage van € 12,5 miljoen in de uitvoeringskosten van de gemeenten voor de pgb trekkingsrechten. Vorig jaar is in het kader van meerkosten reeds € 20 miljoen aan het gemeentefonds toegevoegd en in 2016 ontvangen gemeenten aanvullend eenmalig nog een bedrag van € 11,5 miljoen. Tot slot ontvangen gemeenten in het kader van het «1-meibesluit» (geen budgetwijzigingen mogelijk tot 1 mei 2016) eenmalig een bedrag van € 7 miljoen.
De totale uitvoeringskosten van gemeenten bedraagt op basis van de begroting 2016 van de SVB € 47,6 miljoen. Dit betekent per saldo dat in 2016 een bedrag van € 16,6 miljoen (saldo € 47,6 miljoen en VWS-bijdrage € 31 miljoen) uit het gemeentefonds is overgeboekt naar de begroting van VWS gezien de financiering van de SVB via de begroting van VWS verloopt. De € 31 miljoen voor de financiering van de SVB is vanuit het Budgettair Kader Zorg naar de begroting van VWS overgeboekt.
Centrum Indicatiestelling Zorg
Vanwege wijzigingen in de langdurige zorg is het nodig de criteria voor het recht op tweemaal kinderbijslag voor thuiswonende kinderen die intensieve zorg nodig hebben, opnieuw vast te stellen. De uitvoering hiervan is belegd bij het CIZ. Deze mutatie betreft de structurele overboeking van de middelen van de begroting van SZW naar VWS omdat de financiering van het CIZ via de VWS-begroting plaatsvindt. Voor 2016 is dit een bedrag van € 2,6 miljoen.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 829.432 | 0 | 829.432 | – 54.217 | 775.215 | – 8.681 | 81.128 | 29.116 | 22.506 |
Uitgaven | 871.197 | 0 | 871.197 | 75.939 | 947.136 | 46.849 | 30.830 | 29.116 | 22.506 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 94% | ||||||||
1. Positie cliënt | 23.383 | 0 | 23.383 | 2.036 | 25.419 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 20.002 | 0 | 20.002 | – 175 | 19.827 | 79 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 19.730 | 0 | 19.730 | – 175 | 19.555 | 79 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 3.289 | 0 | 3.289 | 2.233 | 5.522 | – 79 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Ondersteuning cliëntorganisaties | 3.144 | 0 | 3.144 | 0 | 3.144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 92 | 0 | 92 | – 22 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 430.131 | 0 | 430.131 | 29.047 | 459.178 | 33.650 | 18.000 | 17.000 | 17.000 |
Subsidies | 414.954 | 0 | 414.954 | 28.990 | 443.944 | 33.653 | 18.000 | 17.000 | 17.000 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg | 191.433 | 0 | 191.433 | 0 | 191.433 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 112.022 | 0 | 112.022 | – 22 | 112.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 20.615 | 0 | 20.615 | 0 | 20.615 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 4.700 | 0 | 4.700 | 0 | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 38.197 | 0 | 38.197 | 0 | 38.197 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleidingsplaatsen jeugd ggz | 1.501 | 0 | 1.501 | 0 | 1.501 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid | 8.500 | 0 | 8.500 | 0 | 8.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Innovatie, beroepen en opleidingen (o.a. ziekenhuisarts) | 8.312 | 0 | 8.312 | – 5.900 | 2.412 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pensioenregeling UMC's | 0 | 0 | 0 | 28.200 | 28.200 | 32.800 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Arbeidsomstandigheden (o.a. veilig werken in de zorg) | 3.474 | 0 | 3.474 | 0 | 3.474 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.653 | 0 | 8.653 | – 505 | 8.148 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Arbeidsmarktonderzoek | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Celsus | 650 | 0 | 650 | 0 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 6.521 | 0 | 6.521 | 565 | 7.086 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z | 6.521 | 0 | 6.521 | 565 | 7.086 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3 | 0 | 3 | – 3 | 0 | – 3 | 0 | 0 | 0 |
Zorginstituut Nederland: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 3 | 0 | 3 | – 3 | 0 | – 3 | 0 | 0 | 0 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 124.782 | 0 | 124.782 | 15.711 | 140.493 | 10.495 | 10.506 | 9.742 | 485 |
Subsidies | 10.636 | 0 | 10.636 | 8.512 | 19.148 | 9.152 | 7.951 | 7.951 | 10 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nivel | 5.636 | 0 | 5.636 | 337 | 5.973 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Innovatie en zorgvernieuwing | 0 | 0 | 0 | 7.007 | 7.007 | 8.021 | 7.715 | 7.715 | 0 |
Jaar van de transparantie | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 344 | 0 | 344 | 150 | 494 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Bijdragen aan agentschappen | 3.791 | 0 | 3.791 | – 2.398 | 1.393 | – 2.071 | – 2.071 | – 2.071 | – 2.071 |
waarvan onder andere: | |||||||||
CIBG: toelating nieuwe zorgaanbieders | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: Landelijk register Zorgaanbieders | 1.411 | 0 | 1.411 | – 1.411 | 0 | – 1.411 | – 1.411 | – 1.411 | – 1.411 |
CIBG: Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording | 800 | 0 | 800 | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 110.011 | 0 | 110.011 | 9.447 | 119.458 | 3.264 | 4.476 | 3.712 | 2.396 |
waarvan onder andere: ZonMw: programmering | 110.011 | 0 | 110.011 | 9.297 | 119.308 | 3.114 | 4.476 | 3.712 | 2.396 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 180.401 | 0 | 180.401 | 20.018 | 200.419 | 286 | 856 | 906 | 3.553 |
Subsidies | 26 | 0 | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering Wtcg | 26 | 0 | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 202 | 0 | 202 | – 35 | 167 | – 27 | – 27 | – 27 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Uitvoering Wtcg | 102 | 0 | 102 | 81 | 183 | – 27 | – 27 | – 27 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 178.173 | 0 | 178.173 | 22.053 | 200.226 | 2.813 | 3.383 | 3.433 | 3.553 |
CAK | 69.870 | 0 | 69.870 | 9.755 | 79.625 | 4.003 | 4.303 | 4.223 | 4.223 |
NZa | 55.969 | 0 | 55.969 | – 90 | 55.879 | – 82 | – 81 | – 82 | – 82 |
Zorginstituut Nederland | 48.503 | 0 | 48.503 | 13.719 | 62.222 | – 84 | – 81 | – 81 | – 82 |
CBZ | 899 | 0 | 899 | – 899 | 0 | – 902 | – 901 | – 902 | – 902 |
CSZ | 2.923 | 0 | 2.923 | – 432 | 2.500 | – 126 | 139 | 271 | 392 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 2.000 | 0 | 2.000 | – 2.000 | 0 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | 0 |
EZ: ACM | 2.000 | 0 | 2.000 | – 2.000 | 0 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | 0 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 109.018 | 0 | 109.018 | 7.409 | 116.427 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Bekostiging | 109.018 | 0 | 109.018 | 7.409 | 116.427 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Zorg en welzijn | 109.018 | 0 | 109.018 | 7.409 | 116.427 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude | 3.482 | 0 | 3.482 | 1.718 | 5.200 | 1.418 | 468 | 468 | 468 |
Subsidies | 300 | 0 | 300 | 1.700 | 2.000 | 1.400 | 450 | 450 | 450 |
Opdrachten | 3.182 | 0 | 3.182 | 18 | 3.200 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Ontvangsten | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Positie cliënt
Opdrachten
Deze overboeking is bedoeld voor communicatiekosten, waaronder voor de NIX18 campagne.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Innovatie, beroepen en opleidingen
Dit betreft een technische herschikking van € 5.9 miljoen binnen het instrument subsidies.
Pensioenregeling UMC’s
Deze post is opgehoogd met € 28,2 miljoen. Dit bedrag bestaat uit de volgende twee delen:
-
– Level playing field pensioenen UMC’s d.m.v. sectoralisatie
De NFU en de Ministers van BZK, Financiën en VWS zijn overeengekomen om te bezien of een aparte sectorale pensioenregeling voor Universitair Medische Centra binnen het ABP kan worden gerealiseerd. Hiervoor is een reeks van € 17 miljoen gereserveerd.
-
– Compensatie herstelopslag UMC’s
De UMC’s krijgen in 2016 gedeeltelijke compensatie uit de loonbijstelling voor de -herstelopslag op de pensioenpremie die het ABP per 1 april heeft doorgevoerd. VWS vult deze compensatie aan waardoor de UMC’s volledig worden gecompenseerd voor de herstelopslag in 2016 (€ 11,2 miljoen) en 2017 (€ 15,8 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Innovatie en Zorgvernieuwing
Met het tijdelijke programma Innovatie en Zorgvernieuwing wordt het innovatief vermogen van het stelsel van preventie, zorg en ondersteuning vergroot, zodat dit stelsel sneller en beter kan inspelen op ontwikkelingen in en wensen uit de samenleving. Het is noodzakelijk ook de komende jaren met de zorgsector tot een afgewogen agenda voor innovatie te komen. Het programma Innovatie & Zorgvernieuwing geeft innovatie al op een aantal onderdelen een duw in de rug, ondere andere door het cofinancieren van het PGD, het investeren in een FastTrack-fonds en het verbreden van ParkinsonNet. Vanwege het kostenbesparende effect van de maatregelen op middellange termijn is het budget overgeheveld uit het Budgettair Kader Zorg (€ 7 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
ZonMw: programmering
Dit betreft bijdragen aan ZonMw van in totaal € 9,3 miljoen voor de uitvoering van diverse programma’s en onderzoeken. De belangrijkste mutaties betreffen de overboekingen vanuit artikel 6 voor de Sportimpuls tranche 2016 (€ 6,5 miljoen), het programma sportblessurepreventie (€ 0,6 miljoen) en de kennis en innovatieagenda sport (€ 1 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsaactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Dit betreft bijdragen aan het CAK van in totaal € 9,8 miljoen voor diverse uitvoeringskosten. De belangrijkste mutaties betreffen een overboeking van artikel 4 voor de uitvoeringskosten van het CAK voor onverzekerbare vreemdelingen en de bijdrage in de kosten voor de overheveling van de burgerregelingen (€ 1,8 miljoen). Daarnaast is voor hogere uitvoeringskosten van de gewijzigde wettelijke regelingen door het CAK extra budget toegevoegd (€ 5,8 miljoen). De hogere uitvoeringskosten hebben betrekking op het invoeren van nieuwe taken en de afwikkeling van de CER en de Wtcg (waar in het beschikbare kader geen budgetten meer voor zijn opgenomen).
Tot slot is er van artikel 5 Jeugd een overboeking verwerkt voor de uitvoeringskosten op het gebied van de Jeugdwet (€ 1,6 miljoen).
Zorginstituut Nederland
Dit betreft bijdragen aan het ZiNL van in totaal € 13,7 miljoen voor diverse uitvoeringskosten. De belangrijkste mutaties betreffen een overboeking van artikel 2 Curatieve zorg in verband met de uitvoeringskosten doorlichting pakket, de voorwaardelijke toelating en de uitvoeringskosten Nationaal Contactpunt (€ 5 miljoen). Daarnaast is er een overboeking van artikel 2 Curatieve zorg verwerkt die samenhangt met de bijdrage aan het Zorginstituut Nederland voor de uitvoeringskosten wanbetalers en de uitvoeringskosten terugdringen onverzekerden (€ 7,6 miljoen).
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
EZ: ACM
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken van € 2 miljoen voor het sectorspecifieke markttoezicht (de zorgfusietoets en het instrument van de Aanmerkelijke macht, AMM).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en welzijn
De zorgkosten op Caribisch Nederland stijgen door een ongunstige wisselkoers. Het gaat hierbij onder andere om de doorwerking op het budget (jeugd)zorguitgaven Caribisch Nederland (€ 6,4 miljoen). Daarnaast is € 1 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor de jeugdzorg op de BES-eilanden.
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude
In de begroting 2016 is structureel € 1,2 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de strafrechtelijke handhaving in de zorg. Deze middelen worden in de eerste suppletoire begroting 2016 ten behoeve van de Inspectie SZW en het Openbaar Ministerie (OM) overgeboekt naar de begrotingen van respectievelijk de Ministeries van SZW en Veiligheid en Justitie. In december 2015 (TK 28 828, nr. 225) is naar aanleiding van signalen van de Inspectie SZW vanaf 2016 nog eens € 1,2 miljoen extra beschikbaar gekomen ten behoeve van de strafrechtelijke handhaving. Deze middelen zijn in de eerste suppletoire begroting 2016 verwerkt. Tevens zijn middelen geraamd voor de inrichting van het doorontwikkeld centraal meldpunt zorgfraude.
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 126.154 | 0 | 126.154 | 84.977 | 211.131 | – 6.909 | – 5.780 | – 4.667 | – 3.000 |
Uitgaven | 126.154 | 0 | 126.154 | 84.977 | 211.131 | – 6.909 | – 5.780 | – 4.667 | – 3.000 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 51% | ||||||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Noodzakelijke en passende zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 126.154 | 0 | 126.154 | 84.977 | 211.131 | – 6.909 | – 5.780 | – 4.667 | – 3.000 |
Subsidies | 112.345 | 0 | 112.345 | 87.850 | 200.195 | – 5.909 | – 4.947 | – 4.000 | – 3.000 |
Schippersinternaten | 22.484 | 0 | 22.484 | 0 | 22.484 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatie | 1.932 | 0 | 1.932 | – 190 | 1.742 | 91 | 53 | 0 | 0 |
Kennis en beleidsinformatie | 6.076 | 0 | 6.076 | 0 | 6.076 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kindermishandeling | 1.816 | 0 | 1.816 | 334 | 2.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp | 20.026 | 0 | 20.026 | 14.706 | 34.732 | – 6.000 | – 5.000 | – 4.000 | – 3.000 |
Transitie jeugd | 60.011 | 0 | 60.011 | 73.000 | 133.011 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 12.374 | 0 | 12.374 | – 2.873 | 9.501 | – 1.000 | – 833 | – 667 | 0 |
Kennis en beleidsinformatie | 1.737 | 0 | 1.737 | 104 | 1.841 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kindermishandeling | 1.668 | 0 | 1.668 | 165 | 1.833 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp | 4.504 | 0 | 4.504 | – 1.891 | 2.613 | – 1.000 | – 833 | – 667 | 0 |
Transitie jeugd | 4.465 | 0 | 4.465 | – 1.072 | 3.393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.232 | 0 | 1.232 | 0 | 1.232 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 203 | 0 | 203 | 0 | 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer | 203 | 0 | 203 | 0 | 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 82.508 | 0 | 82.508 | 0 | 82.508 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 78.000 | 0 | 78.000 | 0 | 78.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Per 1 januari 2016 is de regeling huisvestingslasten jeugdzorgPlus van kracht. In deze regeling is de normatieve huisvestingscomponent vastgesteld op € 16.000. Op basis van bezetting, ontvangen gesloten jeugdzorginstellingen een subsidie ter dekking van de kapitaallasten in verband met de huisvesting. Er is ruimte in deze subsidie voor projectsubsidies voor de jeugdzorginstellingen die met hun kapitaallasten boven de € 16.000 uitkomen. Door deze ruimte in zijn geheel in 2016 te benutten, kunnen projecten worden opgezet om de huisvestingslasten te uniformeren (€ 14,7 miljoen). De middelen kunnen worden gedekt door middel van een kasschuif uit latere jaren.
Transitie jeugd
De subsidies die worden verstrekt op grond van de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugd zijn in 2015 lager uitgevallen dan geraamd. Er zijn minder instellingen dan verwacht in de financiële problemen gekomen. Op grond van het overgangsrecht is er in het eerste transitiejaar continuïteit van zorg geboden. Hierdoor is de achteruitgang in het aantal cliënten beperkt gebleven. Dit overgangsrecht is in 2016 niet meer van toepassing en daarmee neemt de contracteervrijheid voor de gemeenten toe. Ook hebben de instellingen in 2015 ingeteerd op hun eigen vermogen en bestemmingsreserves. Dit leidt tot de verwachting dat vanaf 2016 meer instellingen in de problemen zullen komen en er zodoende een groter beroep op de subsidieregeling gedaan zal worden. De middelen die in 2015 niet tot besteding zijn gekomen, zijn doorgeschoven naar 2016 (€ 73 miljoen).
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 106.757 | 0 | 106.757 | – 64.485 | 42.272 | – 9.143 | – 2.852 | – 1.407 | – 846 |
Uitgaven | 128.813 | 0 | 128.813 | – 63.015 | 65.798 | – 3.428 | – 852 | – 1.407 | – 846 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 96% | ||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 79.648 | – 550 | 79.098 | – 59.513 | 19.585 | – 2.428 | 148 | – 407 | 154 |
Subsidies | 23.141 | – 550 | 22.591 | – 6.972 | 15.619 | – 2.428 | 148 | – 407 | 154 |
Gehandicaptensport | 1.824 | 300 | 2.124 | – 250 | 1.874 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verantwoord sporten en bewegen | 929 | 0 | 929 | – 795 | 134 | – 650 | – 650 | – 650 | – 321 |
Sport en bewegen in de buurt | 12.935 | – 850 | 12.085 | – 5.732 | 6.353 | – 1.778 | 798 | 243 | 475 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.453 | 0 | 7.453 | – 195 | 7.258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 3.000 | 0 | 3.000 | 600 | 3.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie van betaalde energiebelasting | 0 | 0 | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiebesparing en duurzame energie | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 203 | 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 0 | 0 | 0 | 203 | 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 53.507 | 0 | 53.507 | – 53.344 | 163 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport en bewegen in de buurt | 47.108 | 0 | 47.108 | – 47.098 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiebesparing en duurzame energie | 6.399 | 0 | 6.399 | – 6.246 | 153 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Uitblinken in sport | 39.513 | 750 | 40.263 | – 1.940 | 38.323 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 27.278 | 750 | 28.028 | – 1.940 | 26.088 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsportevenementen | 7.033 | 0 | 7.033 | – 2.650 | 4.383 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsportprogramma's | 18.758 | 750 | 19.508 | 560 | 20.068 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dopingbestrijding | 1.487 | 0 | 1.487 | 150 | 1.637 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 12.055 | 0 | 12.055 | 0 | 12.055 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stipendiumregeling | 12.055 | 0 | 12.055 | 0 | 12.055 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 180 | 0 | 180 | 0 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dopingbestrijding | 180 | 0 | 180 | 0 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 9.652 | – 200 | 9.452 | – 1.562 | 7.890 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
Subsidies | 9.287 | 0 | 9.287 | – 1.487 | 7.800 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
Kennis als fundament | 9.287 | 0 | 9.287 | – 1.487 | 7.800 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
Opdrachten | 303 | – 200 | 103 | – 75 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennis als fundament | 303 | – 200 | 103 | – 75 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 62 | 0 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 740 | 0 | 740 | 0 | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Subsidies
Sport en bewegen in de buurt
Voor de Sportimpuls tranche 2016, uitgevoerd door ZonMw, zijn de middelen overgeboekt naar artikel 4 Zorgbreed beleid, omdat via dit artikel ZonMw wordt gefinancierd (€ 6,5 miljoen). Het betreft middelen voor projecten op het terrein van Sport en Bewegen in de Buurt (reguliere Sportimpuls, Kinderen Sportief op Gewicht (KSG) en de Jeugd in lage inkomensbuurten (JILIB)).
Tot slot heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar aanleiding van een ingediend amendement bij de begrotingsbehandeling SZW voor 2016 en 2017 jaarlijks € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld om kinderen te helpen met een sportlidmaatschap (TK 34 300 XV, nr. 17). Deze middelen zijn door SZW voor dit doel overgeboekt naar de begroting van VWS en zal worden toegevoegd aan het Jeugd Sport Fonds.
Bijdragen aan medeoverheden
Sport en bewegen in de buurt
Voor 2016 hebben 373 gemeenten een aanvraag ingediend voor de Brede impuls combinatiefuncties (Buurtsportcoaches). Gemeenten willen hiermee 2.899,7 fte realiseren in 2016. VWS en OCW dragen hiertoe gezamenlijk € 58,0 miljoen (40%) bij en de gemeenten dragen zorg voor de organisatie van 60% cofinanciering. Voor 2016 heeft VWS een bedrag van € 47,1 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Energiebesparing en duurzame energie (RVO)
Voor de bijdrage aan RVO voor het uitvoeren van de regeling energiebesparende maatregelen en duurzame energie in de sport is het budget overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken (€ 6,2 miljoen).
2. Uitblinken in sport
Subsidies
Dit betreft grotendeels een eenmalige bijdrage aan de provincie Gelderland van € 2,5 miljoen in de vorm van een decentralisatie-uitkering voor het organiseren van de Big Start van de Giro d’Italia 2016.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 290.109 | 0 | 290.109 | – 249.208 | 40.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 290.109 | 0 | 290.109 | 20.000 | 310.109 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II | 20.260 | 0 | 20.260 | – 3.300 | 16.960 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 19.460 | 0 | 19.460 | – 3.300 | 16.160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 5.486 | 0 | 5.486 | 0 | 5.486 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationale herinneringscentra | 1.848 | 0 | 1.848 | 0 | 1.848 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorg- en dienstverlening | 7.667 | 0 | 7.667 | – 2.300 | 5.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II | 269.849 | 0 | 269.849 | 23.300 | 293.149 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 254.922 | 0 | 254.922 | 23.400 | 278.322 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
Wuv vervolgingsslachtoffers | 148.200 | 0 | 148.200 | 4.400 | 152.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen | 65.800 | 0 | 65.800 | 0 | 65.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wbp via Stichting 1940–1945 | 36.200 | 0 | 36.200 | 0 | 36.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Backpay | 0 | 0 | 0 | 19.000 | 19.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 14.927 | 0 | 14.927 | – 100 | 14.827 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||||||
SVB | 10.800 | 0 | 10.800 | – 100 | 10.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
PUR | 2.900 | 0 | 2.900 | 0 | 2.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 901 | 0 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Zorg- en dienstverlening
Voor de betaling van de pensioenen en uitkeringen aan de verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II door de SVB, op grond van de wetten en regelingen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen, is budget overgeheveld naar artikelonderdeel 2 inkomensoverdrachten.
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
Inkomensoverdrachten.
Backpay
De bij Najaarsnota beschikbaar gestelde middelen in het kader van de Backpay zijn in 2015 niet tot besteding gekomen. De betalingen vinden plaats in 2016.
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.432.332 | 0 | 4.432.332 | – 27.245 | 4.405.087 | – 317.476 | – 188.242 | – 189.857 | – 97.795 |
Uitgaven | 4.432.332 | 0 | 4.432.332 | – 27.245 | 4.405.087 | – 317.476 | – 188.242 | – 189.857 | – 97.795 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Inkomensoverdrachten | 4.432.332 | 0 | 4.432.332 | – 27.245 | 4.405.087 | – 317.476 | – 188.242 | – 189.857 | – 97.795 |
1. Zorgtoeslag | 4.383.295 | 0 | 4.383.295 | – 27.245 | 4.356.050 | – 317.476 | – 188.242 | – 189.857 | – 97.795 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 7.738 | 0 | 7.738 | 0 | 7.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 41.299 | 0 | 41.299 | 0 | 41.299 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming van de zorgtoeslag is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) neerwaarts bijgesteld (€ 27,2 miljoen). Door de lagere vaststelling van de standaardpremie valt de zorgtoeslag circa € 75 miljoen lager uit. Overige bijstellingen (ontwikkeling inkomens, kaspatroon) leiden tot een opwaartse bijstelling van circa € 50 miljoen.