Verplichtingen
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de verplichtingen van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2015 naar de stand ontwerpbegroting 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 27.312.721 | 27.036.042 | 26.507.998 | 26.317.719 | 26.174.831 | 25.987.855 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | – 399.242 | – 469.910 | – 356.839 | – 384.796 | – 375.188 | – 128.775 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 | 26.913.479 | 26.566.132 | 26.151.159 | 25.932.923 | 25.799.643 | 25.859.080 |
Nieuwe mutaties | 311.643 | 772.599 | 772.690 | 770.204 | 768.204 | 526.714 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 27.225.122 | 27.338.731 | 26.923.849 | 26.703.127 | 26.567.847 | 26.385.794 |
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 2.684 | 1.711 | 1.961 | 1.961 | 1.961 | 1.961 |
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Waarderingskamer | 1.985 | 2.118 | 1.985 | 1.985 | 1.985 | 1.985 |
Waarvan verplichtingenbedrag budget A+O-fonds | 6.449 | 6.610 | 6.610 | 6.610 | 6.610 | 6.610 |
Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage aan VNG | 70.428 | 59.941 | 7.299 | 6.299 | 6.299 | 6.299 |
Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage aan KING | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 |
Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering | 14.755.118 | 15.419.045 | 15.381.887 | 15.338.514 | 15.287.106 | 15.218.106 |
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen overig | 1.305.455 | 1.184.634 | 1.224.622 | 1.229.045 | 1.229.126 | 1.229.126 |
Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 919.623 | 822.036 | 644.816 | 629.010 | 629.010 | 629.010 |
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkering sociaal domein | 10.155.916 | 9.835.172 | 9.647.205 | 9.482.239 | 9.398.286 | 9.285.233 |
Uitgaven
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de uitgaven van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2015 naar de stand ontwerpbegroting 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 27.312.721 | 27.036.042 | 26.507.998 | 26.317.719 | 26.174.831 | 25.987.855 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015: | ||||||
1) Behandeling ADHD en psychische stoornissen (integratie-uitkering sociaal domein) | 11.700 | 11.700 | 11.700 | 11.700 | 11.700 | |
2) Volumeruimte jeugd tranche 2016 (integratie-uitkering sociaal domein) | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
3) Volumeruimte jeugd tranche 2017 (integratie-uitkering sociaal domein) | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | ||
4) Technische correctie (integratie-uitkering sociaal domein) | – 500 | 300 | 900 | 900 | 900 | |
5) Doventolk (integratie-uitkering sociaal domein) | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
6) Groeiruimte 2016 Wmo (integratie-uitkering) | 23.434 | 23.434 | 23.434 | 23.434 | 23.434 | |
7) Groeiruimte 2017 Wmo (integratie-uitkering) | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | ||
8) Extramuralisering plak 2016 Wmo (integratie-uitkering) | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | |
9) Extramuralisering plak 2017 Wmo (integratie-uitkering) | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | ||
10) Volume-indexatie 2017 e.v. Wmo (integratie-uitkering sociaal domein) | 78.000 | 78.000 | 78.000 | 78.000 | ||
11) Extramuralisering plak 2016 Wmo (integratie-uitkering sociaal domein) | 142.000 | 142.000 | 142.000 | 142.000 | 142.000 | |
12) Extramuralisering plak 2017 Wmo (integratie-uitkering sociaal domein) | 86.000 | 86.000 | 86.000 | 86.000 | ||
13a) Aanvullend budget na overhedenoverleg 29 mei (integratie-uitkering) | 10.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
13b) Aanvullend budget na overhedenoverleg 29 mei (integratie-uitkering sociaal domein) | 10.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
14) Correctie i.v.m. realisatie 2014 huishoudelijke verzorging (integratie-uitkering) | – 18.000 | – 18.000 | – 18.000 | – 18.000 | – 18.000 | |
Overige mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | – 377.882 | – 680.144 | – 799.873 | – 828.430 | – 818.822 | – 572.409 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 | 26.934.839 | 26.566.132 | 26.151.159 | 25.932.923 | 25.799.643 | 25.859.080 |
Mutaties nog niet eerder opgenomen in een begrotingsstuk: | ||||||
15) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) | 30 | 640 | 640 | |||
16) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering) | 330 | |||||
17) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) | 46.242 | 46.242 | 46.242 | 46.242 | 46.242 | |
18) No riskpolis Participatiewet (integratie-uitkering sociaal domein) | – 8.000 | – 12.000 | – 17.000 | – 21.000 | – 23.000 | |
19) E-overheid (algemene uitkering) | – 650 | – 650 | – 650 | – 650 | – 650 | |
20) Ondersteuning raadsman Loppersum (decentralisatie-uitkering) | 223 | |||||
21) Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering) | 85 | |||||
22) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) | 58.141 | |||||
23) Gezond in de stad (decentralisatie-uitkering) | – 59 | 9.823 | 9.823 | – 23 | – 23 | – 23 |
24) School2Care (algemene uitkering) | 175 | |||||
25) RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering) | 21.412 | |||||
26) Uitvoeringskosten Wet Taaleis WWB/Participatiewet | 2.500 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
27) Capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg (integratie-uitkering sociaal domein) | 9.000 | |||||
28) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (integratie-uitkering sociaal domein) | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | |||
29) Faciliteitenbesluit opvangcentra (decentralisatie-uitkering) | 4.725 | |||||
30) Voortijdig schoolverlaters (decentralisatie-uitkering) | 6.700 | |||||
31a) Bijdrage aan het A en O-fonds | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 | |
31b) Bijdrage uit de algemene uitkering aan het A en O-fonds | – 161 | – 161 | – 161 | – 161 | – 161 | |
32a) Terugontvangsten Waarderingskamer 2014 naar algemene uitkering | 107 | |||||
32b) Kosten Waarderingskamer | 133 | |||||
32c) Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering | – 133 | |||||
33) Jeugd (decentralisatie-uitkering) | 900 | |||||
34) Informatievoorziening lokale lasten (kosten Financiële-verhoudingswet) | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | |
35) Besluit Risico Zware Ongevallen-inrichtingen (algemene uitkering) | – 11.171 | – 10.050 | – 10.050 | – 10.050 | – 10.050 | |
36a) Uitvoeringskracht gemeenten (bijdrage VNG) | 10.796 | 52.642 | ||||
36b) Uitvoeringskracht gemeenten (algemene uitkering) | – 6.976 | – 10.930 | ||||
36c) Uitvoeringskracht gemeenten (integratie-uitkering sociaal domein) | – 3.820 | – 37.332 | ||||
36d) Uitvoeringskracht gemeenten (decentralisatie-uitkering) | – 4.380 | |||||
37) Uitvoeringskosten Wet vrijlating lijfrenteopbouw (algemene uitkering) | 4.000 | 7.000 | 9.000 | 11.000 | 13.000 | 14.000 |
38) Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding (algemene uitkering) | 4.155 | |||||
39) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering) | 3.500 | 3.500 | ||||
40) Pleegzorgvergoeding (integratie-uitkering sociaal domein) | 224 | 224 | 224 | 224 | 224 | 224 |
41) AWBZ invoering NHC (integratie-uitkering sociaal domein) | 11.000 | 20.000 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | |
42) Bed, bad, brood (decentralisatie-uitkering) | 10.300 | |||||
43) Accres (algemene uitkering) | 60.161 | 707.591 | 707.591 | 707.591 | 707.591 | 467.101 |
44) Plafond BTW-compensatiefonds (algemene uitkering) | 137.564 | |||||
Totaal nieuwe mutaties | 311.643 | 772.599 | 772.690 | 770.204 | 768.204 | 526.714 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 27.246.482 | 27.338.731 | 26.923.849 | 26.703.127 | 26.567.847 | 26.385.794 |
Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 2.684 | 1.711 | 1.961 | 1.961 | 1.961 | 1.961 |
Waarvan uitgavenbedrag kosten Waarderingskamer | 1.985 | 2.118 | 1.985 | 1.985 | 1.985 | 1.985 |
Waarvan uitgavenbedrag budget A+O-fonds | 6.449 | 6.610 | 6.610 | 6.610 | 6.610 | 6.610 |
Waarvan uitgavenbedrag bijdrage aan VNG | 70.428 | 59.941 | 7.299 | 6.299 | 6.299 | 6.299 |
Waarvan uitgavenbedrag bijdrage aan KING | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 | 7.464 |
Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering | 14.776.309 | 15.419.045 | 15.381.887 | 15.338.514 | 15.287.106 | 15.218.106 |
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen overig | 1.305.457 | 1.184.634 | 1.224.622 | 1.229.045 | 1.229.126 | 1.229.126 |
Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 919.790 | 822.036 | 644.816 | 629.010 | 629.010 | 629.010 |
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkering sociaal domein | 10.155.916 | 9.835.172 | 9.647.205 | 9.482.239 | 9.398.286 | 9.285.233 |
Toelichting op de nieuwe mutaties
Onderstaand worden de mutaties toegelicht voor zover nog niet eerder toegelicht in een begrotingsstuk. De «Overige mutaties 1e suppletoire begroting 2015» zijn toegelicht in de 1e suppletoire begroting 2015 (Tweede Kamer, 2014–2015, 34 210 B, nrs. 1 en 2).
1) Behandeling ADHD en psychische stoornissen (integratie-uitkering sociaal domein)
Vanaf 2016 contracteren gemeenten zelf partijen voor de ADHD-zorg. Ten onrechte was hiermee geen rekening gehouden in het budget voor gemeenten. Het gaat om een bedrag van € 11,7 miljoen dat wordt toegevoegd aan de integratie-uitkering sociaal domein.
2 en 3) Volumeruimte jeugd tranche 2016 en 2017 (integratie-uitkering sociaal domein)
Dit betreft de toedeling van de volumegroei 2016 en 2017 aan het jeugddomein van de integratie-uitkering sociaal domein.
4) Technische correctie (integratie-uitkering sociaal domein)
Dit betreft een technische correctie van de raming van de eigen bijdragen.
5) Doventolk (integratie-uitkering sociaal domein)
Met de VNG is afgesproken dat het voorziene tekort op het budget voor de uitvoering van de nieuwe regeling doventolk 2015 eenmalig wordt gecompenseerd. Conform afspraak wordt het budget voor latere jaren geïndexeerd op basis van de realisatie 2014.
6 en 7) Groeiruimte Wmo 2016 en 2017 (integratie-uitkering)
Dit betreft het uitdelen van de groeiruimte 2016 en 2017 aan de Wmo huishoudelijke verzorging.
8 en 9) Extramuralisering Wmo plak 2016 en 2017 (integratie-uitkering)
Dit betreft het uitdelen van de extramuraliseringsmiddelen 2016 en 2017 aan de Wmo huishoudelijke verzorging.
10) Volume-indexatie Wmo 2017 e.v. (integratie-uitkering sociaal domein)
Deze mutatie betreft het uitdelen van de volumegroei 2017 aan de «nieuwe Wmo» (de Wmo 2015).
11 en 12) Extramuralisering Wmo plak 2016 en 2017 (integratie-uitkering sociaal domein)
Hierbij handelt het om de extramuraliseringsmiddelen 2016 en 2017 voor de «nieuwe Wmo» (de Wmo 2015).
13a en 13b) Aanvullend budget n.a.v. overhedenoverleg 29 mei 2015 (integratie-uitkering en integratie-uitkering sociaal domein)
Op grond van het overhedenoverleg van 29 mei 2015 wordt voor de Wmo € 20 miljoen aanvullend toegevoegd vanaf 2016 oplopend naar € 40 miljoen structureel vanaf 2017.
14) Correctie i.v.m. realisatie 2014 huishoudelijke verzorging (integratie-uitkering)
In februari 2015 zijn de realisatiecijfers 2014 AWBZ binnengekomen voor zowel de zorg in natura als het pgb. Per saldo komen de uitgaven voor de Wmo 2015 lager uit. In 2015 vindt geen herverdeling plaats met gemeenten. Deze mutatie betreft de structurele bijstelling in het kader van de realisatie 2014 vanaf 2016 voor de integratie-uitkering Wmo/huishoudelijke verzorging.
15) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering LHBT (Lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders) worden middelen verstrekt aan gemeenten die zich inzetten voor de doelstelling de «veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders verder te bevorderen in Nederland en waar mogelijk ook internationaal».
16) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)
Het programma Eigen Kracht heeft betrekking op het activeren van vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting werk.
17) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)
Het bodembeleid voor de periode 2016 tot en met 2020 is opgenomen in het convenant «Bodem en Ondergrond» van 17 maart 2015. Het convenant is ondertekend door het Rijk, het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Met de ondertekening van het Convenant wordt ook de definitieve stap gezet naar de verdere decentralisatie van de middelen. Met de middelen vanuit het gemeentefonds kunnen de gemeenten de beleidsafspraken uit het convenant uitvoeren. Tevens vindt de uitfinanciering van oude afspraken plaats. Het betreft de rijksbijdrage aan het Rotterdamse gasfabrieksprogramma en de afkoop van de rijksbijdragen aan het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.
18) No riskpolis (integratie-uitkering sociaal domein)
Dit betreft een uitname uit de integratie-uitkering sociaal domein als gevolg van het wetsvoorstel Harmonisering instrumenten Participatiewet (no riskpolis).
19) E-overheid (algemene uitkering)
Hierbij handelt het om een uitname in verband met het nieuw handelsregister en de basisregistratie Kadaster.
20) Ondersteuning raadsman Loppersum (decentralisatie-uitkering)
De gemeente Loppersum ontvangt in 2015 € 223 duizend in verband met de ondersteuning van een onafhankelijk raadsman, aangesteld door de Minister van Economische Zaken als aanspreekpunt voor schadeafhandeling met betrekking tot de gaswinning in de provincie Groningen.
21) Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering)
Deze middelen zijn toegekend door het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap uit hoofde van de beleidsnota Visie Erfgoed en Ruimte (Kiezen voor Karakter).
22) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)
De achtergrond van de buurtsportcoaches is heel verschillend. Om meer verbinding tussen deze professionals te realiseren en kennisdeling tot stand te brengen, faciliteert het Rijk ondersteuning op de genoemde gebieden. Het Rijk draagt hiertoe € 58,141 miljoen bij.
23) Gezond in de stad (decentralisatie-uitkering)
Gemeenten met kwetsbare wijken krijgen via de decentralisatie-uitkering Gezond in de stad extra ruimte om de gezondheid te verbeteren van mensen in een lage sociaaleconomische positie.
24) School2Care (algemene uitkering)
Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van OCW aan de gemeente Amsterdam inzake een project van deze gemeente in het voortgezet speciaal onderwijs.
25) RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering)
In 2015 wordt aan het gemeentefonds € 21,412 miljoen toegevoegd ten gunste van de gemeente Assen in verband met het Regio Specifiek Pakket (RSP) Zuiderzeelijn.
26) Uitvoeringskosten Wet Taaleis WWB/Participatiewet (algemene uitkering)
Het wetsvoorstel taaleis Participatiewet introduceert de inspanningsverplichting tot beheersing van de Nederlandse taal. Gemeenten controleren of door bijstandsgerechtigden aan de inspanningsverplichting wordt voldaan. Hiertoe worden middelen aan het gemeentefonds toegevoegd.
27) Capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg (integratie-uitkering sociaal domein)
Dit betreft de correctie van een onterechte uitname bij de 1e suppletoire begroting 2015.
28) Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (integratie-uitkering sociaal domein)
Gemeenten hebben het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) gevraagd om namens de gemeenten de jeugdhulp voor de bewoners van het COA te regelen. In bestuurlijk overleg tussen de VNG en het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) is afgesproken dat de financiële middelen (fixed € 3 miljoen per jaar) betreffende deze jeugdhulp voor de jaren 2015, 2016 en 2017 vanuit het gemeentefonds worden overgeheveld naar de begroting van VenJ. VenJ zorgt ervoor dat de middelen bij beschikking aan het COA worden toegekend.
29) Faciliteitenbesluit opvangcentra (decentralisatie-uitkering)
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie stelt ieder jaar, op basis van het faciliteitenbesluit opvangcentra, middelen beschikbaar aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet hoeven te worden ingeschreven in de Basisregistratie Personen.
30) Voortijdig schoolverlaters (decentralisatie-uitkering)
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verstrekt jaarlijks middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het regionaal programma voor de bestrijding van voortijdig schoolverlaten aan de G4 gemeenten.
31a en b) Bijdrage aan het A en O-fonds
De bijdrage aan het A en O-fonds voor het jaar 2016 en verder is vastgesteld op een bedrag van € 6,610 miljoen. Ten opzichte van 2015 betekent dit een verhoging van € 161.000. Deze verhoging wordt uit de algemene uitkering van het gemeentefonds gehaald en toegevoegd aan het onderdeel «Bijdrage aan het A en O-fonds».
32a, b en c) Waarderingskamer
De Waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2014 uiteindelijk € 224.000 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de Waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt € 107.000 ten goede aan de algemene uitkering van het gemeentefonds.
Het voorlopige aandeel van de gemeenten in de kosten van de Waarderingskamer in 2016 bedraagt € 1.444.000. De voorlopige beheerbijdrage van de gemeenten in de Landelijke voorziening WOZ in 2016 bedraagt € 673.650. In totaal is de voorlopige bijdrage van de gemeenten in 2015 derhalve € 2.117.650. Dat is een verhoging van € 133.350. Dit bedrag wordt vanuit de algemene uitkering overgeboekt naar de Waarderingskamer.
33) Jeugd (decentralisatie-uitkering)
Het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport stelt in 2015 € 900.000 beschikbaar aan de gemeente Rotterdam voor de doorontwikkeling van een methodiek om kwetsbare jongeren te integreren. Dit bedrag wordt verstrekt middels een decentralisatie-uitkering in het gemeentefonds.
34) Informatievoorziening lokale lasten (kosten Financiële-verhoudingswet)
Met ingang van 2016 wordt € 130 duizend overgeheveld van het gemeentefonds naar de BZK-begroting. Deze technische mutatie is nodig om de informatievoorziening aan burgers over lokale lasten met ingang van 2016 zowel conform bestuurlijke afspraak als conform Europese en BZK-voorschriften te kunnen laten verlopen. De mutatie is afgestemd met de VNG.
35) Besluit Risico Zware Ongevallen (algemene uitkering)
Per 1 januari 2016 dragen de gemeenten het bevoegde gezag voor alle BRZO-inrichtingen (Besluit Risico Zware Ongevallen) en RIE-4-installaties (Richtlijn Industriële Emissies-categorie 4) over aan provincies. Om provincies in staat te stellen de hiermee samenhangende taken te financieren wordt een bedrag overgeheveld van het gemeentefonds naar het provinciefonds.
36a, b, c en d) Uitvoeringskracht gemeenten (bijdrage aan de VNG)
Dit betreft (aanvullende) financiering van een aantal specialistische en/of landelijk georganiseerde taken, die uit oogpunt van efficiëntie en effectiviteit centraal door of in opdracht van de VNG worden ondersteund dan wel uitgevoerd.
37) Uitvoeringskosten Wet vrijlating lijfrenteopbouw en inkomsten uit arbeid en bevordering vrijwillige voortzetting pensioenopbouw (algemene uitkering)
Met deze wet wordt in het kader van de Participatiewet geregeld dat lijfrenten binnen zekere grenzen niet als vermogen worden aangemerkt. Dit zal tot gevolg hebben dat de bijstandspopulatie toeneemt. Gemeenten worden voor de daaruit voortvloeiende uitvoeringskosten gecompenseerd via het gemeentefonds.
38) Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding (algemene uitkering)
Het Ministerie van SZW draagt in 2015 € 4 miljoen bij aan de bekostiging van de Regionale Coördinatiepunten Fraudebestrijding (RCF). Daarnaast draagt SZW in 2015 voor € 155 duizend bij aan de uitvoering van het programma ROAG. Deze € 4,155 miljoen wordt gerealloceerd naar de VNG (zie mutatie 36).
39) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)
Ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid stelt de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, voor de uitvoering in 2015 en 2016, een bedrag van 2 maal € 3,5 miljoen beschikbaar aan de centrumgemeenten van de 35 arbeidsmarktregio’s die vóór 30 juni 2015 een plan van aanpak hebben ingediend.
40) Pleegzorgvergoeding (integratie-uitkering sociaal domein)
De kindregelingen zijn sinds 1 januari 2015 vereenvoudigd. Hiermee is o.a. de TOG-regeling komen te vervallen. Voor een kleine groep pleegouders pakt dit nadelig uit. De regeling pleegzorg wordt aangepast, opdat deze groep pleegouders nu ook aanspraak kunnen maken op de toeslag van de pleegzorgvergoeding.
41) AWBZ invoering NHC (integratie-uitkering sociaal domein)
In de AWBZ is een traject voor de invoering van een normatieve huisvestingscomponent (NHC) t.b.v. de bekostiging van kapitaallasten gaande. Ook voor AWBZ-zorg die naar de Jeugdwet is overgegaan blijft dit invoeringstraject gelden. Gemeenten gaan hierdoor jaarlijks een hoger aandeel NHC betalen. In 2018 is de NHC 100% en daarmee is het invoeringstraject ten einde.
42) Voorziening voor bed, bad en brood (decentralisatie-uitkering)
Het kabinet heeft besloten dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland tijdelijk recht krijgen op de voorziening voor bed, bad en brood. Hiervoor is voor de periode tot de totstandkoming van het bestuursakkoord eind 2015 € 10,3 miljoen beschikbaar gesteld.
43) Accres (algemene uitkering)
Het gemeentefonds en het provinciefonds ontwikkelen zich evenredig met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU). Nemen de NGRU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van de fondsen toe. Bij een afname van de NGRU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van de fondsen als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Het accres van tranche 2015 bedraagt € 140,4 miljoen negatief. Dat is een positieve bijstelling van € 60,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2015 van het gemeentefonds. Het accres van tranche 2016 bedraagt € 707,6 miljoen.
44) Plafond BTW-compensatiefonds (algemene uitkering)
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Voor 2015 is sprake van ruimte onder het plafond, met als gevolg een toevoeging aan de algemene uitkering van € 137,6 miljoen.