2.3.1 Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij het Agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is een gemeenschappelijke dienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken op het gebied van campagnemanagement, media-inkoop, beeldadvies, communicatieadvies en -onderzoek, communicatiediscipline op Rijksportaal, professionalisering, publieksvoorlichting, webadvies en rijksoverheid.nl.
2014 Stand Slotwet | 2015 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 24.636 | 22.599 | 22.071 | 21.998 | 21.998 | 21.998 | 21.998 |
Omzet overige departementen | 46.751 | 32.731 | 36.937 | 38.827 | 38.827 | 38.827 | 38.827 |
Omzet derden | 20.908 | 26.186 | 27.947 | 26.111 | 26.111 | 26.111 | 26.111 |
Rentebaten | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval uit voorzieningen | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 92.649 | 81.515 | 86.955 | 86.936 | 86.936 | 86.936 | 86.936 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 12.129 | 11.996 | 11.920 | 11.874 | 11.874 | 11.874 | 11.874 |
– waarvan eigen personeel | 9.804 | 10.996 | 10.920 | 10.874 | 10.874 | 10.874 | 10.874 |
– waarvan externe inhuur | 1.970 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– waarvan overige personele kosten | 354 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Materiële kosten | 78.978 | 69.519 | 75.034 | 75.062 | 75.062 | 75.062 | 75.062 |
– waarvan ICT | 1.339 | 4.530 | 4.989 | 5.026 | 5.062 | 5.062 | 5.062 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan overige materiele kosten | 77.639 | 64.989 | 70.045 | 70.036 | 70.000 | 70.000 | 70.000 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 712 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 91.909 | 81.515 | 86.955 | 86.936 | 86.936 | 86.936 | 86.936 |
Saldo van baten en lasten | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoorlichtingsRaad) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de Taakbijdrage. Dit is een bijdrage die door alle ministeries in het verleden is overgeboekt naar het Ministerie van Algemene Zaken voor de uitvoering van het gemeenschappelijke communicatiebeleid.
Product | Omzet per product |
---|---|
Inkoopadvies | 534 |
Campagnes | 1.683 |
Media-inkoop | 14.438 |
Beeldmateriaal | 300 |
Opleidingsprogramma's | 345 |
Communicatieonderzoek | 623 |
Rijksportaal | 181 |
Vraagbeantwoording | 692 |
Rijksoverheid.nl | 995 |
Online advies | 2.280 |
Totaal | 22.071 |
Omzet overige departementen
De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim 50 miljoen in 2016 met name media-inkoop verricht door de departementen Infrastructuur en Milieu, Financiën, Defensie en Economische Zaken. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.
Omzet derden
Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de dienstverlening op het gebied van media-inkoop en media-administratie.
Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2016 maximaal 147,6 fte. De verwachting is dat de personele kosten vanaf 2016 stabiel blijven.
Materiële kosten
Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. In 2016 wordt met name bij het cluster Media Inkoop een lichte stijging verwacht, de oorzaak van de stijging is omdat de mediabestedingen zullen toenemen.
De dienst is gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.
Saldo van baten en lasten
Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.
2.3.2 Kasstroomoverzicht
(x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 Stand Slotwet | 2015 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
1. Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 18.717 | 21.308 | 21.007 | 21.007 | 21.007 | 21.007 | 21.007 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2.591 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringkasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 301 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – |
-/- aflossingen op leningen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ beroep op leenfaciliteit | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | 0 | – 301 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening-courant RHB 31 december (1+2+3+4) | 21.308 | 21.007 | 21.007 | 21.007 | 21.007 | 21.007 | 21.007 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).
Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen, terwijl deze middelen in het verleden neersloegen bij het door DPC ingeschakelde media bureau. Daarnaast zal het ultimo saldo van elk jaar in de toekomst vrij hoog zijn als gevolg van vaak relatief hoge media omzet in het vierde kwartaal wat ook leidt tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
Indicator | Norm 2014 | Realisatie 2014 | Norm 2015 | Norm 2016 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 0% | 0,8% | 0% | 0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | Max. 146,6 | 136,2 | Max. 146,6 | Max. 147,6 |
Ziekteverzuimpercentage | 5,5% | 3,1% | 5,5% | 5,5% |
Service niveau telefonie | 80% binnen 40 sec. | 82,4% | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Service niveau e-mail | 95% binnen 48 uur | 100% | 95% binnen 48 uur | 95% binnen 2 werkdagen |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 4 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail | 7 | 7,4 | 7 | 3 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet | 7 | 7,3 | 7 | 7 |
Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie | 7,5 | 7,9 | 7,5 | 7,5 |
Media-index RTV | 25% | 29,3% | 25% | 25% |
Media-index Interactieve Media | 21% | 19,8% | 21% | 10% |
Media-index Print | 32% | 42,0% | 32% | 32% |
Toelichting
Mede naar aanleiding van de in 2015 afgeronde doorlichting van DPC worden de prestatie-indicatoren geëvalueerd. De uitkomsten van de evaluatie zullen worden meegenomen vanaf de begroting 2017.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten. DPC streeft er naar kostenneutraal te opereren.
FTE-totaal (exclusief externe inhuur)
Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer.
Ziekteverzuimpercentage
Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om ruim onder dit percentage te blijven.
Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan binnen hoeveel tijd een telefonisch gestelde vraag correct afgehandeld dient te worden.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan binnen hoeveel tijd een via e-mail gestelde vraag correct afgehandeld dient te worden.
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie
Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Vanaf 2015 wordt een nieuw onderzoek toegepast en wordt de uitkomst vanaf 2016 weergegeven in een vijfpuntschaal in plaats van een tienpuntschaal.
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail
Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld. Vanaf 2015 wordt een nieuw onderzoek toegepast en wordt de uitkomst vanaf 2016 weergegeven in een vijfpuntschaal in plaats van een tienpuntschaal.
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet
Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via internet vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie
Aan de hand van de evaluaties van de deelnemers aan de opleidingen, die de Academie aanbiedt, wordt de waardering van de opleiding berekend.
Media-index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.
Media-index Interactieve Media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De norm voor 2016 is neerwaarts aangepast omdat interactieve media steeds vaker wordt ingekocht met behulp van veilingen.
Media-index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven die worden vermeld op de tariefkaart.