Base description which applies to whole site

2.3 AGENTSCHAP DIENST PUBLIEK EN COMMUNICATIE

2.3.1 Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij het Agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is een gemeenschappelijke dienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken op het gebied van campagnemanagement, media-inkoop, beeldadvies, communicatieadvies en -onderzoek, communicatiediscipline op Rijksportaal, professionalisering, publieksvoorlichting, webadvies en rijksoverheid.nl.

Begroting van baten-lastenagentschap DPC voor het jaar 2016 (Bedragen x € 1.000)
 

2014 Stand Slotwet

2015 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting

2016

2017

2018

2019

2020

Baten

             

Omzet moederdepartement

24.636

22.599

22.071

21.998

21.998

21.998

21.998

Omzet overige departementen

46.751

32.731

36.937

38.827

38.827

38.827

38.827

Omzet derden

20.908

26.186

27.947

26.111

26.111

26.111

26.111

Rentebaten

19

0

0

0

0

0

0

Vrijval uit voorzieningen

320

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

15

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

92.649

81.515

86.955

86.936

86.936

86.936

86.936

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

– Personele kosten

12.129

11.996

11.920

11.874

11.874

11.874

11.874

waarvan eigen personeel

9.804

10.996

10.920

10.874

10.874

10.874

10.874

– waarvan externe inhuur

1.970

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

– waarvan overige personele kosten

354

0

0

0

0

0

0

– Materiële kosten

78.978

69.519

75.034

75.062

75.062

75.062

75.062

– waarvan ICT

1.339

4.530

4.989

5.026

5.062

5.062

5.062

– waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

– waarvan overige materiele kosten

77.639

64.989

70.045

70.036

70.000

70.000

70.000

               

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

             

– dotaties voorzieningen

712

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

90

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

91.909

81.515

86.955

86.936

86.936

86.936

86.936

               

Saldo van baten en lasten

740

0

0

0

0

0

0

Baten

Omzet moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoorlichtingsRaad) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de Taakbijdrage. Dit is een bijdrage die door alle ministeries in het verleden is overgeboekt naar het Ministerie van Algemene Zaken voor de uitvoering van het gemeenschappelijke communicatiebeleid.

Product

Omzet per product

Inkoopadvies

534

Campagnes

1.683

Media-inkoop

14.438

Beeldmateriaal

300

Opleidingsprogramma's

345

Communicatieonderzoek

623

Rijksportaal

181

Vraagbeantwoording

692

Rijksoverheid.nl

995

Online advies

2.280

Totaal

22.071

Omzet overige departementen

De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim 50 miljoen in 2016 met name media-inkoop verricht door de departementen Infrastructuur en Milieu, Financiën, Defensie en Economische Zaken. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.

Omzet derden

Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de dienstverlening op het gebied van media-inkoop en media-administratie.

Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2016 maximaal 147,6 fte. De verwachting is dat de personele kosten vanaf 2016 stabiel blijven.

Materiële kosten

Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. In 2016 wordt met name bij het cluster Media Inkoop een lichte stijging verwacht, de oorzaak van de stijging is omdat de mediabestedingen zullen toenemen.

De dienst is gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.

Saldo van baten en lasten

Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.

2.3.2 Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht over het jaar 2016 (Bedragen x € 1.000)

(x € 1.000)

             
 

2014 Stand Slotwet

2015 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting

2016

2017

2018

2019

2020

1. Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

18.717

21.308

21.007

21.007

21.007

21.007

21.007

2. Totaal operationele kasstroom

2.591

0

0

0

0

0

0

-/- totaal investeringen

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

3. Totaal investeringkasstroom

0

0

0

0

0

0

0

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

– 301

0

0

0

0

0

+/+ eenmalige storting door het moederdepartement

-/- aflossingen op leningen

+/+ beroep op leenfaciliteit

4. Totaal financieringskasstroom

0

– 301

0

0

0

0

0

               

5. Rekening-courant RHB 31 december (1+2+3+4)

21.308

21.007

21.007

21.007

21.007

21.007

21.007

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).

Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen, terwijl deze middelen in het verleden neersloegen bij het door DPC ingeschakelde media bureau. Daarnaast zal het ultimo saldo van elk jaar in de toekomst vrij hoog zijn als gevolg van vaak relatief hoge media omzet in het vierde kwartaal wat ook leidt tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

Indicator

Norm 2014

Realisatie 2014

Norm 2015

Norm 2016

Saldo baten en lasten

0%

0,8%

0%

0%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

Max. 146,6

136,2

Max. 146,6

Max. 147,6

Ziekteverzuimpercentage

5,5%

3,1%

5,5%

5,5%

Service niveau telefonie

80% binnen 40 sec.

82,4%

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Service niveau e-mail

95% binnen 48 uur

100%

95% binnen 48 uur

95% binnen 2 werkdagen

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie

7,5

7,5

7,5

4

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail

7

7,4

7

3

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet

7

7,3

7

7

Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie

7,5

7,9

7,5

7,5

Media-index RTV

25%

29,3%

25%

25%

Media-index Interactieve Media

21%

19,8%

21%

10%

Media-index Print

32%

42,0%

32%

32%

Toelichting

Mede naar aanleiding van de in 2015 afgeronde doorlichting van DPC worden de prestatie-indicatoren geëvalueerd. De uitkomsten van de evaluatie zullen worden meegenomen vanaf de begroting 2017.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten. DPC streeft er naar kostenneutraal te opereren.

FTE-totaal (exclusief externe inhuur)

Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer.

Ziekteverzuimpercentage

Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om ruim onder dit percentage te blijven.

Service niveau telefonie

Deze indicator geeft aan binnen hoeveel tijd een telefonisch gestelde vraag correct afgehandeld dient te worden.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan binnen hoeveel tijd een via e-mail gestelde vraag correct afgehandeld dient te worden.

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie

Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Vanaf 2015 wordt een nieuw onderzoek toegepast en wordt de uitkomst vanaf 2016 weergegeven in een vijfpuntschaal in plaats van een tienpuntschaal.

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail

Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld. Vanaf 2015 wordt een nieuw onderzoek toegepast en wordt de uitkomst vanaf 2016 weergegeven in een vijfpuntschaal in plaats van een tienpuntschaal.

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet

Resultaat van een onafhankelijke meting via het Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via internet vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie

Aan de hand van de evaluaties van de deelnemers aan de opleidingen, die de Academie aanbiedt, wordt de waardering van de opleiding berekend.

Media-index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.

Media-index Interactieve Media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De norm voor 2016 is neerwaarts aangepast omdat interactieve media steeds vaker wordt ingekocht met behulp van veilingen.

Media-index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven die worden vermeld op de tariefkaart.

Licence