In dit hoofdstuk wordt per beleidsartikel artikel en niet-beleidsartikel de opbouw gegeven van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2015 tot de stand van de ontwerpbegroting 2016. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn en niet eerder in een begrotingsstuk zijn opgenomen.
Onderstaande toelichtingen hebben betrekking op meerdere artikelen.
Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd)
De Rijksgebouwendienst (Rgd) heeft in 2014 een fors positief resultaat behaald. Een deel hiervan is gedurende 2014 al teruggeven aan departementen. Naar aanleiding van het positieve resultaat in 2014 is een analyse uitgevoerd naar de resultaatontwikkeling voor 2015 en verder. Hieruit is gebleken dat er structurele ruimte is binnen de tarieven die de Rgd bij departementen in rekening brengt. Naar aanleiding hiervan wordt aan de departementen per 2016 een tariefsverlaging toegekend. Deze tariefsverlaging is vanaf 2016 budgettair doorverdeeld naar de betreffende uitvoeringsorganisaties binnen de VenJ-begroting. In 2015 vindt een terugbetaling door de Rgd plaats.
Loon- en prijsbijstelling
Met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 verdeeld over de artikelen binnen VenJ.
Boeten en transacties
Door een terugloop in de ontvangsten uit boetes en transacties is een tegenvaller ontstaan op de VenJ-begroting. Op basis van de huidige realisatie cijfers wordt vooralsnog uitgegaan van een tekort van € 60 mln. in 2015, deels het gevolg van de coulance acties van de politie. Het tekort wordt gedekt door diverse genomen maatregelen, grotendeels inzet van onderuitputting op de VenJ begroting.
31. Nationale politie
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 5.132.936 | 5.172.235 | 5.100.085 | 4.979.996 | 4.942.868 | 4.963.556 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 17.407 | 12.021 | 11.760 | 19.230 | 19.080 | 19.080 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 5.084 | – 4.571 | – 4.331 | – 4.243 | – 4.144 |
– Rechtsgangvervoer | – 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Hervormen Governance RCN/C | 0 | – 2.912 | – 2.912 | – 2.912 | – 2.912 | – 2.912 |
– Financiering GHB-bedden DJI | – 1.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Loonbijstelling | 17.024 | 20.201 | 19.917 | 19.442 | 19.295 | 19.377 |
– Prijsbijstelling | 2.341 | 2.773 | 2.734 | 2.674 | 2.655 | 2.665 |
– Boeten en transacties | – 18.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 971 | – 44 | 110 | 108 | 105 | 103 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.149.579 | 5.199.190 | 5.127.123 | 5.014.207 | 4.976.848 | 4.997.725 |
Verplichtingen | 5.140.094 | 5.189.705 | 5.126.175 | 5.014.207 | 4.976.848 | 4.997.725 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
32. Rechtspleging en rechtsbijstand
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.439.713 | 1.399.689 | 1.344.950 | 1.340.089 | 1.361.895 | 1.361.895 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 39.453 | 64.619 | – 13.201 | – 27.200 | – 45.700 | – 37.800 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 28.653 | – 27.073 | – 25.769 | – 24.887 | – 23.542 |
– Hoge Raad Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | 0 | 0 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.700 |
– Herverdeling huisvesting | 0 | 1.436 | 1.646 | 1.543 | – 551 | – 551 |
– Loonbijstelling | 3.232 | 3.818 | 3.626 | 3.623 | 3.702 | 3.702 |
– Prijsbijstelling | 1.188 | 1.361 | 1.307 | 1.302 | 1.324 | 1.324 |
– Boeten en transacties | – 7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 829 | 1.026 | 413 | 139 | 11 | 110 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.476.915 | 1.443.296 | 1.314.268 | 1.296.327 | 1.298.394 | 1.307.838 |
Verplichtingen | 1.476.915 | 1.443.296 | 1.314.268 | 1.296.327 | 1.298.394 | 1.307.838 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 274.980 | 318.524 | 326.958 | 335.226 | 345.826 | 345.826 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | – 43.960 | – 38.040 | – 20.620 | – 22.680 | – 25.500 | – 18.400 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Ramingsbijstelling griffierechten | 0 | 2.500 | 5.000 | 7.700 | 10.600 | 13.600 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 231.020 | 282.984 | 311.338 | 320.246 | 330.926 | 341.026 |
Toelichting op mutaties
Ramingsbijstelling griffierechten
De tarieven van de griffierechten worden jaarlijks geïndexeerd. Thans is in de meerjarencijfers rekening gehouden met toekomstige indexeringen.
33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 662.722 | 647.765 | 633.048 | 619.183 | 619.184 | 619.184 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 51.023 | 2.583 | 1.096 | 2.463 | 1.963 | 1.363 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 8.989 | – 8.428 | – 8.056 | – 7.741 | – 7.574 |
– Aanpak ondermijnende criminaliteit | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
– Loonbijstelling | 2.001 | 2.300 | 2.252 | 2.214 | 2.214 | 2.214 |
– Diversen | – 3.338 | – 1.081 | – 41 | 1.133 | 1.442 | 1.520 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 712.408 | 645.578 | 630.927 | 619.937 | 620.062 | 619.707 |
Verplichtingen | 712.408 | 645.578 | 630.927 | 619.937 | 620.062 | 619.707 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.066.898 | 1.071.298 | 1.089.698 | 1.124.598 | 1.124.498 | 1.089.498 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 1.527 | 56.000 | 0 | – 35.000 | – 35.000 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Afpakken | 0 | 0 | 2.000 | 11.000 | 19.000 | 23.000 |
– Boeten en transacties | – 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.010.925 | 1.127.298 | 1.091.698 | 1.100.598 | 1.108.498 | 1.112.498 |
Toelichting op mutaties
Afpakken
Het Openbaar Ministerie (OM) hanteert bij het programma Afpakken een opbrengstenraming die vanaf 2018 € 5 mln. structureel hoger ligt dan in de begroting was verwerkt. Door middel van deze mutatie wordt dit gecorrigeerd. Daarnaast zet Veiligheid en Justitie extra in op het ontnemen van crimineel vermogen.
Boeten en transacties
Op het dossier Boeten en Transacties wordt in 2015 vanwege een tijdelijke verminderde inzet van digitale handhavingsmiddelen (onder andere door de vervanging van trajectcontrolesystemen, flitspalen en radarcontrolesystemen) en de coulance acties van de politie in het kader van de CAO onderhandelingen, een additioneel tekort verwacht van € 60 mln., naast het tekort van € 55 mln. dat reeds bij de eerste suppletoire begroting 2015 is opgenomen.
34. Straffen en Beschermen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.416.080 | 2.354.151 | 2.232.591 | 2.195.620 | 2.202.452 | 2.202.452 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 134.564 | 7.105 | 10.843 | 14.582 | 31.110 | 31.983 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 81.180 | – 75.995 | – 72.012 | – 47.130 | – 43.141 |
– Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 0 | – 18.000 | 3.200 | – 21.500 | – 32.200 | – 52.100 |
– Administratiekostenvergoeding CJIB 2015 | – 8.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis tbv CJIB | 7.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI | 0 | 4.900 | 4.900 | 4.900 | 4.900 | 4.900 |
– Correctie desaldering verplichte bijdrage slachtoffers | – 2.500 | – 1.500 | – 1.000 | 0 | 0 | 0 |
– Rechtsgangvervoer | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Herverdeling huisvesting | 0 | 1.555 | 1.004 | 955 | 68 | – 30 |
– Hervormen Governance RCN/C | 0 | – 1.552 | – 1.552 | – 1.552 | – 1.552 | – 1.552 |
– Rijks identity management | – 968 | – 1.450 | – 901 | – 901 | 0 | 0 |
– Financiering GHB-bedden DJI | 1.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Samenvoeging artikelen 34 en 35 | 0 | 343.828 | 329.674 | 328.119 | 329.545 | 330.552 |
– Loonbijstelling | 4.994 | 6.606 | 6.282 | 6.178 | 6.207 | 6.207 |
– Prijsbijstelling | 2.046 | 2.641 | 2.479 | 2.435 | 2.441 | 2.441 |
– Verhoging tarief VOG | 0 | – 4.000 | – 6.200 | – 6.200 | – 6.200 | – 6.200 |
– Diverse problematiek DJI | 7.183 | 10.032 | 10.005 | 9.928 | 5.357 | 5.095 |
– Bijdrage CJIB Administratiekosten | 0 | 18.720 | 18.947 | 18.271 | 18.031 | 18.271 |
– Boeten en transacties | – 21.700 | 0 | 0 | 0 | 7.500 | 7.500 |
– Diversen | – 9.907 | 2.372 | 3.555 | 4.684 | 4.302 | 4.507 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 2.531.367 | 2.644.228 | 2.537.832 | 2.483.507 | 2.524.831 | 2.510.885 |
Verplichtingen | 2.531.367 | 2.644.228 | 2.537.832 | 2.483.507 | 2.524.831 | 2.510.885 |
Toelichting op mutaties
Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Dit betreft een saldo van maatregelen op terrein van DJI. De meest recente prognoses uit het prognose model justitiële ketens (PMJ) voor de behoefte aan sanctiecapaciteit laten voor het gevangeniswezen een capaciteitsoverschot zien. Door meerpersoonscellen in te zetten als eenpersoonscellen wordt dit overschot teruggebracht en blijft flexibiliteit in de toekomst gewaarborgd. Tevens laten de PMJ-ramingen overschotten zien voor de TBS. Tot slot zal JJI De Heuvelrug versneld gesloten worden.
Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 2015.
De instroom geldboetes (WAHV-zaken, OM afdoeningen, boetevonnissen en Europese geldelijke sancties) blijft achter bij de in de begroting geraamde instroom 2015. Daarmee blijven de ontvangsten administratiekostenvergoeding eveneens achter bij de raming. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van de bijdrage aan het CJIB. Hiervoor is het CJIB reeds bij de eerste suppletoire begroting gecompenseerd.
Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis t.b.v. problematiek CJIB
Op basis van de financieringsafspraken is er minder productie geleverd door de diensten CJIB en Justis dan oorspronkelijk geraamd. Dit leidt tot een gedeeltelijke teruggave van de in 2014 ontvangen bijdrage aan de VenJ-begroting (het zogenaamde financieringsresultaat). Dit financieringsresultaat 2014 van de onderdelen Justis en het CJIB isingezet ter dekking van problematiek binnen het CJIB (o.a. op het gebied van achterstallig onderhoud op ICT).
Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI
Dit betreft een verhoogde bijdrage voor DJI in het kader van de invoering van de Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring. Deze wet houdt onder meer een uitbreiding van het dagprogramma en van de bewegingsvrijheid binnen de inrichting in, en extra aandacht voor kwetsbare groepen.
Samenvoeging artikelen 34 en 35
De afgelopen jaren heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die aanleiding zijn voor de samenvoeging van beleidsartikel 34 «Sanctietoepassing» en beleidsartikel 35 «Jeugd» tot het beleidsartikel 34 «Straffen en beschermen». Zo was voorheen het sanctiebeleid strikt langs de verdeling jeugd en volwassenen georganiseerd. Inmiddels is er steeds meer overlap in benadering tussen deze groepen, bijvoorbeeld bij het adolescentenstrafrecht. Daarnaast heeft een accentverschuiving van beleidsvorming en instrumentontwikkeling naar stelselverantwoordelijkheid, ketenregie en investeren in de lokale aanpak plaatsgevonden. Ook dat verkleint het justitieel-beleidsmatige onderscheid tussen jeugd en volwassenen. Ten slotte is door de decentralisering van de financiering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering per 1 januari 2015 de beleidsmatige verantwoordelijkheid van de bewindspersonen van VenJ in het jeugddomein verminderd.
De programmabudgetten van Jeugd zijn opgenomen in een apart artikelonderdeel «Jeugdbescherming en jeugdsancties» op artikel 34, zodat de samenhang en inzichtelijkheid van de jeugdbudgetten in stand blijft.
Verhoging tarief VOG
De kosten voor de integriteitsproducten (waaronder VOG) van Justis worden in rekening gebracht bij de aanvragende burgers, bedrijven en instanties. De tarieven voor de integriteitsproducten zijn niet kostendekkend. Met ingang van 2016 wordt een tariefverhoging voor een elektronische aanvraag van het integriteitsproduct VOG doorgevoerd van € 24,55 naar € 33,85. Doordat kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht kan de bijdrage vanuit de VenJ-begroting voor Justis neerwaarts bijgesteld worden.
Diverse problematiek DJI
Het betreft de dekking van diverse kleinere budgettaire problemen bij DJI, net name een tegenvaller op het gebied van ICT.
Bijdrage CJIB administratiekosten
Bij het CJIB was sprake van budgettaire tekorten omdat het tarief voor de administratiekostenvergoeding niet kostendekkend was. Om deze problematiek te dekken is besloten de administratiekostenvergoeding te verhogen tot een kostendekkend niveau De verhoging van het tarief administratiekostenvergoeding van € 7,00 naar € 9,00 gaat in per 1 januari 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 79.665 | 84.764 | 88.439 | 88.556 | 88.556 | 88.556 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | – 3.140 | – 2.060 | 220 | 580 | 700 | 700 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Administratiekostenvergoeding CJIB 2015 | – 8.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis tbv problematiek CJIB. | 7.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Correctie desaldering verplichte bijdrage slachtoffers | – 2.500 | – 1.500 | – 1.000 | 0 | 0 | 0 |
– Samenvoeging artikelen 34 en 35 | 0 | 4.002 | 3.002 | 3.002 | 3.002 | 3.002 |
– Administratiekosten CJIB | 18.720 | 18.947 | 18.271 | 18.031 | 18.271 | |
– Outputfinanciering 2014 DJI | 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Boeten en transacties | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 1.300 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 82.600 | 104.426 | 110.108 | 110.909 | 110.789 | 111.029 |
Toelichting op mutaties
Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 2015.
Zie toelichting uitgaven.
Inzet resultaten 2014 van CJIB en Justis t.b.v. problematiek CJIB
Zie toelichting uitgaven.
Administratiekosten CJIB
Bij het CJIB was er sprake van budgettaire tekorten omdat het tarief voor de administratiekostenvergoeding niet kostendekkend was. Om deze problematiek te dekken is besloten de administratiekostenvergoeding te verhogen tot een kostendekkend niveau. De verhoging van het tarief administratiekostenvergoeding van € 7,00 naar € 9,00 gaat in per 1 januari 2016.
Outputfinanciering DJI 2014
In 2014 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI ter dekking van budgettaire problematiek o.a. op het gebied van ICT.
35. Jeugd
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 372.566 | 349.245 | 327.793 | 325.156 | 325.722 | 325.722 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 2.865 | 2.518 | 3.552 | 5.201 | 6.263 | 7.190 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 2.704 | – 2.534 | – 2.386 | – 2.271 | – 2.176 |
– Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 0 | – 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Herverdeling huisvesting | 0 | 2.143 | 2.211 | 1.988 | 1.596 | 1.596 |
– Commissie De Winter ivm fysiek/ psych. geweld in jeugdzorg | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Samenvoeging artikelen 34 en 35 | 0 | – 343.828 | – 329.674 | – 328.119 | – 329.545 | – 330.552 |
– Boeten en transacties | – 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Administratiekosten CJIB en VOG-tarief Justis | – 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 58 | – 1.374 | – 1.348 | – 1.840 | – 1.765 | – 1.780 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 373.089 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | 373.089 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op mutaties
Maatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Er is besloten tot de versnelde sluiting van JJI de Heuvelrug.
Samenvoeging artikelen 34 en 35
Zie toelichting uitgaven artikel 34.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.487 | 1.487 | 1.487 | 1.487 | 1.487 | 1.487 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 5.065 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | 1.515 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Commissie De Winter ivm fysiek/ psych. geweld in jeugdzorg | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Samenvoeging artikelen 34 en 35 | 0 | – 4.002 | – 3.002 | – 3.002 | – 3.002 | – 3.002 |
– Boeten en transacties | 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 9.752 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 248.052 | 247.013 | 245.287 | 244.207 | 244.207 | 244.207 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 14.281 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Middelen contraterrorisme | 0 | 11.150 | 11.350 | 11.250 | 11.000 | 11.000 |
– Diversen | – 747 | – 512 | – 518 | – 23 | – 23 | – 23 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 261.586 | 257.151 | 255.619 | 254.934 | 254.684 | 254.684 |
Verplichtingen | 261.586 | 257.151 | 255.619 | 254.934 | 254.684 | 254.684 |
Toelichting op mutaties
Middelen contraterrorisme
Op 27 februari 2015 heeft het kabinet besloten de veiligheidsketen te versterken. Hiermee kunnen de betrokken diensten en organisaties, ook bij voortzetting van het huidige dreigingsbeeld, de komende jaren doen wat nodig is om de jihadistische dreiging tegen te gaan. De hier genoemde middelen zijn het aandeel van NCTV hierin ter versterking van de preventieve aanpak.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37. Vreemdelingen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 757.030 | 741.399 | 687.968 | 679.307 | 679.307 | 679.307 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 467.678 | 43.383 | 28.216 | 28.216 | 28.426 | 28.426 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | – 9.473 | – 8.791 | – 8.355 | – 7.906 | – 7.649 |
– Eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA | 0 | 255.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI | 0 | – 4.900 | – 4.900 | – 4.900 | – 4.900 | – 4.900 |
– Faciliteitenbesluit opvangcentra | – 4.725 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Herverdeling Rutte II taakstellingen (COA, IND, DMB, DTV) | 0 | – 4.200 | – 3.100 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 |
– Jeugdhulp bewoners COA | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
– Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ | 0 | 2.392 | – 436 | – 436 | – 436 | – 561 |
– Kasschuif aanbesteding biometrie | – 2.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
– Bed, bad, brood | 13.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Nidos | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Boeten en transacties | – 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Asiel | 166.000 | – 204.000 | 189.000 | 0 | 0 | |
– Bed bad brood gemeenten | – 10.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Loonbijstelling | 914 | 1.033 | 962 | 943 | 943 | 943 |
– Diversen | 2.109 | 264 | 292 | 748 | 860 | 831 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.395.539 | 824.898 | 893.211 | 691.623 | 692.394 | 692.497 |
Verplichtingen | 1.395.539 | 824.898 | 893.211 | 691.623 | 692.394 | 692.497 |
Toelichting op mutaties
Eerstejaarsopvang asielzoekers ten laste van ODA (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe (€ 400 mln. in 2015 en € 255 mln. in 2016).
Invoering nieuwe vreemdelingenwet bij DJI
Zie toelichting bij artikel 34 uitgaven.
Bed, bad, brood
Het Kabinet heeft afgesproken dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland tijdelijk recht krijgen op de voorziening voor bed, bad en brood. Hiervoor is in 2015 € 13,3 mln. en structureel € 20 mln. beschikbaar gesteld. Het beschikbare bedrag voor 2015 is overgeboekt naar artikel 37. Het structurele bedrag vanaf 2016 staat nog geparkeerd op artikel 92.
Asiel
Als gevolg van de hogere asielinstroom vallen de kosten van IND, COA en Nidos hoger uit. Voor IND geldt dat extra bekostiging in 2015 uit de asielreserve wordt gefinancierd. Met betrekking tot de asielopvang wordt de ODA-toerekening in 2015 verhoogd. Ook wordt in 2016 de systematiek van de ODA-toerekening zodanig aangepast dat deze meer aansluit bij de bekostiging. Dit levert in 2016 een lagere toerekening op.
Bed, bad, brood naar gemeenten
De Staatssecretaris is met de VNG overeengekomen om voor de tijdelijke voorziening een bedrag van € 10,3 mln. beschikbaar te stellen. Via een decentralisatie uitkering wordt dit bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed-bad-brood-aantallen die gemeenten onlangs bij de VNG hebben aangeleverd (voor de periode van half december 2014 tot juni 2015).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 35.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Asiel | 21.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Nidos | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 61.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op mutaties
Asiel
Ten behoeve van de hoger kosten van asielinstroom van IND en Nidos wordt € 21 mln. uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op artikel 37. Zie ook artikel 37 uitgaven.
91. Apparaatsuitgaven
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 403.038 | 395.651 | 373.716 | 367.088 | 369.078 | 369.078 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 26.654 | – 1.042 | 1.652 | 2.674 | 1.399 | 3.375 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | – 6.066 | – 5.755 | – 5.366 | – 5.164 | – 4.960 | |
– Egalisatievordering Rgd | 0 | 13.200 | 13.200 | 13.200 | 13.200 | 13.200 |
– Kosten Expertisecentrum Organisatie en Personeel (ECO&P) | 3.590 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Herverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ breed | 0 | 3.333 | – 425 | – 667 | – 5.192 | – 5.933 |
– Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ | 0 | – 7.439 | – 4.483 | – 4.343 | – 971 | – 748 |
– Herverdeling Rutte II taakstellingen (COA, IND, DMB, DTV) | 0 | 4.200 | 3.100 | 3.900 | 3.900 | 3.900 |
– Rijks identity management | 2.165 | 3.243 | 2.016 | 2.016 | 0 | 0 |
– Taakstelling Binnenhof | 0 | 256 | 481 | 696 | 792 | 997 |
– Kosten Elias | 1.123 | 937 | 751 | 655 | 655 | 186 |
– Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) | – 1.146 | – 1.815 | – 1.146 | – 573 | – 191 | 0 |
– Loonbijstelling | 1.223 | 1.376 | 1.347 | 1.337 | 1.344 | 1.344 |
– Diversen | 1.390 | 2.730 | – 702 | – 1.985 | 326 | – 1.222 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 438.037 | 408.564 | 383.752 | 378.632 | 379.176 | 379.217 |
422.480 | 400.647 | 383.195 | 378.075 | 379.176 | 379.217 |
Toelichting op mutaties
Egalisatievordering Rijksgebouwendienst(Rgd)
Voor huisvesting specialties (o.a. penitentiaire inrichtingen en rechtbanken) zal worden overgegaan naar een nieuw Rijkshuisvestingstelsel. Bij het nieuwe stelsel zal de egalisatievordering voor de huidige pandenvoorraad worden afgekocht. Een deel van de terugontvangen overwinsten bij de Rgd zal worden ingezet voor een vervroegde aflossing van deze egalisatievordering in de periode 2016–2020.
Herverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ breed
Per 2016 treedt het nieuwe Rijkshuisvestingstelsel in werking. Voor de kantoren betekent dit onder meer de overgang naar drie regionale prijzen (Den Haag, Overig Randstad en Rest van Nederland), die gebaseerd zijn op de gemiddelde huisvestingskosten in deze drie regio’s. Om de verschillen tussen de huidige tarieven en de drie regioprijzen te compenseren vindt er een budgettaire herverdeling plaats tussen de departementen. Dit is een technische mutatie.
Interne doorverdeling eenheidsprijzen kantoren VenJ
Zie de toelichting bij «herverdeling eenheidsprijzen kantoren». Dit is een technische mutatie. (Zie ook de artikelen 32, 34, 35 en 37).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 706 | 706 | 706 | 706 | 706 | 706 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 54.486 | 1.212 | 1.157 | 1.056 | 999 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Doorverdeling kosten Expertisecentrum Organisatie en Personeel (ECO&P) | 2.009 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 58.099 | 1.918 | 1.863 | 1.762 | 1.705 | 706 |
92. Nominaal en onvoorzien
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.218 | 8.904 | 5.632 | 8.115 | 9.979 | 9.979 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 22.874 | – 102.759 | – 125.377 | – 119.727 | – 61.522 | – 56.744 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (Rgd) | 0 | 142.149 | 133.147 | 126.275 | 99.342 | 93.186 |
– Kasschuif dekking taakstelling VenJ | 30.000 | 3.800 | – 6.700 | – 27.100 | 0 | 0 |
– Inzet VenJ problematiek | 0 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | 0 |
– Bed, bad, brood | – 13.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Boeten en transacties | 0 | 0 | 0 | 0 | – 7.500 | – 7.500 |
– Aanbevelingen commissie-Hoekstra | 0 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
– Inzet surplus Rgd | 0 | 26.249 | 38.247 | 27.103 | 0 | 0 |
– Loon en prijsbijstelling | – 38.402 | – 44.853 | – 43.530 | – 42.744 | – 42.729 | – 42.827 |
– Diversen | 38 | – 4.532 | – 4.248 | – 3.784 | – 5.050 | – 3.568 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.395 | 30.958 | – 829 | – 29.862 | – 5.480 | – 474 |
Verplichtingen | 3.395 | 30.958 | – 829 | – 29.862 | – 5.480 | – 474 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op mutaties
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen toegelicht. Voor de uitvoering van de anabevelingen van de onderzoekscommissie Hoekstra is vanaf 2016 € 7 mln. gereserveerd.
93. Geheime uitgaven
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.058 | 3.058 | 3.058 | 3.058 | 3.058 | 3.058 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Diversen | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.066 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
Verplichtingen | 3.066 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan.