Artikel
Het bevorderen van emancipatie
Algemene doelstelling
Het kabinet wil emancipatie bevorderen: de emancipatie van meisjes en vrouwen en de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT). Doel is de veiligheid van vrouwen, homoseksuelen en transgenders te vergroten en de participatie van vrouwen in alle lagen en sectoren van de arbeidsmarkt te bevorderen. Een positieve houding en beeldvorming over homoseksuele relaties en vrouwen met ambitie dienen vanzelfsprekend te worden.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor het bevorderen van de emancipatie van meisjes en vrouwen en voor de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT).
Stimuleren:
Het instrument, dat de Minister ter beschikking heeft, is wet- en regelgeving, zoals de Subsidieregeling emancipatie 2011. Deze regeling voorziet in het verstrekken van subsidies aan instellingen voor vrouwenemancipatie en emancipatie van LHBT en projectsubsidies aan het maatschappelijk middenveld. Tevens maakt de Minister gebruik van communicatie naar het beleidsveld onder andere naar belangenorganisaties.
Regisseren:
Gemeenten ontvangen via decentralisatie-uitkeringen een bijdrage voor de uitvoering van de samenwerkingsafspraken over versterking en uitvoering van het lokale emancipatiebeleid.
Indicatoren/kengetallen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sociale acceptatie homoseksualiteit onder de bevolking | 92% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% |
Bron: SCP Wel trouwen, niet zoenen. De houding van de Nederlandse bevolking tegenover lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgenderpersonen 2015.
Beleidswijzigingen
De midterm review en beleidsdoorlichting in 2014 geven geen aanleiding tot grote aanpassingen in het emancipatiebeleid. De lijn, zoals weergegeven in de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid 2013–2016, wordt daarom grotendeels voortgezet. Wel zullen er nieuwe accenten worden gelegd.
-
• Voortzetting van de aandacht voor economische zelfstandigheid;
-
• Extra focus op groepen waar de sociale acceptatie van LHBT’s lager is dan gemiddeld: jongeren en migranten- en religieuze gemeenschappen;
-
• Meer nadruk op sekse- en genderdiversiteit binnen het LHBT-beleid;
-
• Meer aandacht voor mannen bij gendergelijkheid.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15.444 | 7.283 | 10.609 | 12.628 | 15.154 | 15.463 | 15.463 | ||
Uitgaven | 13.124 | 15.284 | 13.474 | 14.625 | 15.581 | 15.463 | 15.463 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 52,6% | ||||||||
Bekostiging | 4.148 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | ||
• | Kennisinfrastructuur | 4.148 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | 4.153 | |
– | Vrouwenemancipatie | 2.948 | 2.952 | 2.952 | 2.952 | 2.952 | 2.952 | 2.952 | |
– | LHBT | 1.200 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | |
Subsidies | 7.370 | 7.693 | 7.194 | 7.194 | 7.204 | 7.234 | 7.234 | ||
• | Subsidieregeling emancipatie | 2.590 | 343 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Vrouwenemancipatie | 2.590 | 286 | ||||||
– | LHBT | 57 | |||||||
• | Subsidieregeling emancipatie 2011 | 4.780 | 7.350 | 7.194 | 7.194 | 7.204 | 7.234 | 7.234 | |
– | Vrouwenemancipatie | 2.568 | 5.037 | 5.129 | 4.879 | 4.879 | 4.879 | 4.879 | |
– | LHBT | 2.212 | 2.313 | 2.065 | 2.315 | 2.325 | 2.355 | 2.355 | |
Opdrachten | 1.455 | 1.257 | 1.021 | 1.043 | 1.043 | 1.043 | 1.043 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 852 | 683 | 542 | 564 | 564 | 564 | 564 | |
– | LHBT | 603 | 574 | 479 | 479 | 479 | 479 | 479 | |
Bijdrage aan agentschappen | 151 | 150 | 143 | 133 | 129 | 129 | 129 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 151 | 150 | 143 | 133 | 129 | 129 | 129 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 1.886 | 923 | 2.062 | 3.022 | 2.904 | 2.904 | ||
• | Gemeentefonds BZK | 0 | 1.886 | 923 | 2.062 | 3.022 | 2.904 | 2.904 | |
– | Vrouwenemancipatie | 1.049 | 789 | 2.003 | 2.003 | 2.003 | 2.003 | ||
– | LHBT | 837 | 134 | 59 | 1.019 | 901 | 901 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 145 | 40 | 40 | 30 | |||||
– | LHBT | 145 | 40 | 40 | 30 | ||||
Ontvangsten | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 25 is voor 2016 52,6 procent juridisch verplicht.
Bekostiging: Juridische verplicht 100 procent. De aanvragen van de kennisinfrastructuur voor de jaren 2016 en 2017 moeten vóór 1 oktober 2015 zijn ingediend.
Subsidies: Van het beschikbare budget is in 2015 53,9 procent juridisch verplicht. Dit betreft meerjarige projectsubsidies. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de subsidiebijlage.
Opdrachten: Van het beschikbare budget is in 2015 26,6 procent juridisch verplicht. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van de jaren het resterende deel van het budget wordt verplicht.
Bijdrage aan agentschappen: Het budget voor 2015 is 100 procent juridisch verplicht. Op basis van managementafspraken tussen bestuursdepartement en DUO zijn afspraken vastgelegd voor het komende jaar.
Bijdrage aan mede-overheden: Juridisch verplicht 0 procent.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties: Juridisch verplicht 100 procent.
Bekostiging
Toelichting op de financiële instrumenten
Met deze middelen worden zes instituten voor de Kennisinfrastructuur bekostigd.
Subsidies
Voor het uitvoeren van de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid 2013- 2016 worden subsidies verleend voor activiteiten die passen bij deze brief.
Opdrachten
De middelen voor opdrachten voor zowel vrouwenemancipatie als LHBT-emancipatie worden besteed aan onderzoeken en symposia.
Bijdrage aan agentschappen
Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdrage aan mede-overheden
Actieve gemeenten op het gebied van vrouwen- en LHBT- emancipatiebeleid ontvangen via een decentralisatie-uitkering een bijdrage. De verantwoordelijkheid voor deze middelen is belegd bij de gemeenten zelf.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties:
Bijdrage aan het Europese project «Rights, Equality and Citizenship Programme» van Transgender Europe (TGEU).