Begroting agentschap 2016
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moeder departement | 180.997 | 173.111 | 173.400 | 169.800 | 169.800 | 169.800 | 169.800 |
Omzet overige departementen | 16.569 | 27.898 | 30.000 | 33.600 | 33.600 | 33.600 | 33.600 |
Omzet derden | 1.854 | 709 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 199.454 | 201.718 | 204.200 | 204.200 | 204.200 | 204.200 | 204.200 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 188.891 | 186.901 | 188.200 | 186.600 | 186.600 | 186.700 | 186.700 |
– Personele kosten | 107.239 | 90.156 | 101.400 | 99.600 | 99.000 | 99.000 | 99.000 |
– waarvan eigen personeel | 35.438 | 43.641 | 52.300 | 58.900 | 62.200 | 62.200 | 62.200 |
– waarvan externe inhuur | 10.292 | 1.800 | 2.600 | 2.000 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
– waarvan overige personele kosten | 61.509 | 44.715 | 46.500 | 38.700 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
– Materiële kosten | 81.652 | 96.745 | 86.800 | 87.000 | 87.600 | 87.700 | 87.700 |
– waarvan apparaat ICT | 34.523 | 33.842 | 33.000 | 33.100 | 33.900 | 33.900 | 33.900 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 8.373 | 10.076 | 13.800 | 13.800 | 13.800 | 13.800 | 13.800 |
– waarvan overige materiële kosten | 38.756 | 52.827 | 40.000 | 40.100 | 39.900 | 40.000 | 40.000 |
Rentelasten | 189 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Afschrijvingskosten | 10.379 | 14.117 | 14.800 | 16.400 | 16.400 | 16.300 | 16.300 |
– Materieel | 4.653 | 6.329 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 |
– waarvan apparaat ICT | 4.653 | 6.329 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 |
– Immaterieel | 5.726 | 7.788 | 7.400 | 9.000 | 9.000 | 8.900 | 8.900 |
Overige kosten | 987 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Dotaties voorzieningen | 801 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Bijzondere lasten | 186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 200.446 | 201.718 | 203.700 | 203.700 | 203.700 | 203.700 | 203.700 |
Saldo van baten en lasten | – 992 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 19.639 | 16.078 | 15.710 | 15.710 | 15.710 | 15.710 | 15.710 |
Ontwikkelopdrachten | 47.595 | 44.478 | 44.030 | 44.030 | 44.030 | 44.030 | 44.030 |
Infrabeheer | 41.046 | 39.352 | 38.530 | 36.550 | 36.550 | 36.550 | 36.550 |
Werkplekservices | 33.444 | 33.926 | 33.930 | 32.930 | 32.930 | 32.930 | 32.930 |
Overige omzet | 9.266 | 3.950 | 3.960 | 3.960 | 3.960 | 3.960 | 3.960 |
Generieke eBS | 7.044 | 7.080 | 7.030 | 7.030 | 7.030 | 7.030 | 7.030 |
Indirect | 22.963 | 28.247 | 30.210 | 29.590 | 29.590 | 29.590 | 29.590 |
Totaal | 180.997 | 173.111 | 173.400 | 169.800 | 169.800 | 169.800 | 169.800 |
DICTU levert voor EZ zowel de werkplekdiensten als de ICT die de primaire processen en bedrijfsvoering processen ondersteunen. De verwachte omzet moederdepartement daalt de komende jaren licht. Met de ontwikkeling van een eigen Cloud is de verwachting dat het product Infrabeheer goedkoper gaat worden. Dit leidt bij gelijkblijvende dienstverlening tot een daling van de omzet moederdepartement. Hetzelfde geldt voor het product Werkplekservices.
Omzet overige departementen
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 314 | 4.020 | 3.930 | 3.930 | 3.930 | 3.930 | 3.930 |
Ontwikkelopdrachten | 14.587 | 14.095 | 14.440 | 14.025 | 14.025 | 14.025 | 14.025 |
Infrabeheer | 525 | 5.231 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Werkplekservices | 0 | 0 | 2.400 | 5.800 | 5.800 | 5.800 | 5.800 |
Overige omzet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Generieke eBS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indirect | 1.143 | 4.552 | 5.230 | 5.845 | 5.845 | 5.845 | 5.845 |
Totaal | 16.569 | 27.898 | 30.000 | 33.600 | 33.600 | 33.600 | 33.600 |
DICTU verwacht in 2016 en verder een lichte omzetstijging bij overige departementen. De grootste opdrachtgevers zijn de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van BZK (onder andere de referendumapplicatie RAPP) en de Inspectie van SZW (de ICT-ondersteuning van de bijzondere opsporingsdienst). DICTU gaat vanaf 2016 werkplekservices leveren aan OCW.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De verwachte bezetting voor 2016 is 985 fte waarvan 630 fte eigen personeel en 355 fte externe inhuur. De gemiddelde loonkosten per fte worden voor eigen personeel begroot op € 83.016 en voor externe inhuur op € 138.310.
DICTU heeft een verambtelijkingsdoelstelling opgenomen van 80 fte per jaar voor 2016 en 2017. Dit omdat DICTU veel waarde hecht aan het borgen van ICT-kennis in de eigen organisatie. Dit leidt vanaf 2016 tot een stijging van de kosten van eigen personeel.
Materiële kosten
Onder materiële kosten zijn onder andere begroot: uitbestede werkzaamheden, onderhoud, licenties en aanschaffingen. Tevens zijn onder deze post kosten voor huisvesting aan het Rijksvastgoedbedrijf en de kosten voor (eigen) werkplekken begroot.
In de loop van 2016 gaat DICTU over naar een nieuwe werkplekken. De materiële kosten en de afschrijvingskosten zijn in de begroting nog niet aangepast omdat de effecten hiervan nog niet in voldoende mate bekend zijn.
Toelichting op het saldo baten en lasten
DICTU begroot structureel een positief resultaat van € 0,5 mln. DICTU heeft begin 2015 een aanvulling op het eigen vermogen ontvangen van het moederdepartement van € 1,0 mln, ter aanvulling van het negatief eigen vermogen. Dit bedrag wordt in de jaren 2016 en 2017 in twee tranches terugbetaald. Daarna zal DICTU het positieve resultaat aanwenden om het eigen vermogen aan te sterken, als buffer voor onvoorziene tegenvallers, om de organisatie duurzaam te laten functioneren.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2016
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + deposito rekeningen | 478 | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 1.000 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 18.175 | 14.117 | 15.300 | 16.900 | 16.900 | 16.800 | 16.800 |
– /– totaal investeringen | – 16.312 | – 14.117 | – 25.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ||||||||
3. | Totaal investerings kasstroom | – 16.312 | – 14.117 | – 25.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 |
– /– eenmalige uitkering aan moeder departement | – 500 | – 500 | ||||||
+/+ eenmalige storting door moeder departement | ||||||||
– /– aflossingen op leningen | – 9.250 | – 14.117 | – 14.800 | – 16.400 | – 16.400 | – 16.300 | – 16.300 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 9.000 | 14.117 | 25.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
4. | Totaal financierings-kasstroom | – 250 | 0 | 9.700 | – 1.900 | – 1.400 | – 1.300 | – 1.300 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand deposito rekeningen (=1+2+3+4) | 2.091 | 0 | 0 | 0 | 500 | 1.000 | 1.500 |
Toelichting
Investeringskasstroom
De hogere investeringskasstroom in 2016 wordt veroorzaakt door investeringen in life cycle management en de Cloud.
Financieringskasstroom
De aflossingen op leningen uit de financieringskasstroom lopen gelijk met de afschrijvingskosten uit de begroting van DICTU. In 2016 en 2017 lost DICTU € 0,5 mln af van de in 2015 van het moederdepartement ontvangen aanvulling op het eigen vermogen. Het beroep op de leenfaciliteit loopt gelijk met de investeringen. De hogere investeringen in life cycle management en de Cloud in 2016 leiden in de volgende jaren tot een verhoging van de afschrijvingskosten en daarmee de aflossingen op leningen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving | 2014 Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2.415 | 2.520 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
b. Aantal Werkplekken | 12.332 | 11.250 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 |
c. Infrastructuur (x € 1.000) | 42.399 | 44.841 | 42.895 | 40.915 | 40.915 | 40.915 | 40.915 |
d. Productieve uren | 1.468.476 (89%) | 88% | 1.517.700 (88%) | 1.515.300 (88%) | 1.514.100 (88%) | 1.514.100 (88%) | 1.514.100 (88%) |
2. Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medew. (ontwikkeling) | 86 | 108 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 |
b. Medior medew. (bouw) | 77 | 84 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
c. Junior medew. (test en beheer) | 77 | 84 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
3. gem. bezetting FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 429 | 533 | 630 | 710 | 750 | 750 | 750 |
4. Saldo baten en lasten | – € 1,0 mln | € 0 mln | € 0,5 mln | € 0,5 mln | € 0,5 mln | € 0,5 mln | € 0,5 mln |
Toelichting
De verambtelijkingsdoelstelling van 80 fte per jaar in 2016 en 2017 leidt tot een stijging van de gemiddelde fte-bezetting.