Beleidsartikel 1
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 148.225 | 0 | 148.225 | – 52.545 | 95.680 | – 76 | – 976 | – 1.976 | – 1.976 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 110.249 | 0 | 110.249 | 4.431 | 114.680 | 900 | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan juridisch verplicht | 95% | ||||||||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 55.635 | 55.635 | 4.431 | 60.066 | 900 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | |||||||||||
Internationaal recht | 6.135 | 6.135 | 4.000 | 10.135 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Verenigde Naties | 39.525 | 39.525 | 0 | 39.525 | |||||||
OESO | 6.175 | 6.175 | 31 | 6.206 | |||||||
Projecten VN-campagne & VN veiligheidsraad | 500 | 500 | 400 | 900 | |||||||
Internationaal Strafhof | 3.300 | 3.300 | 0 | 3.300 | |||||||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 54.614 | 0 | 54.614 | 0 | 54.614 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||||
Bevordering van het vrije woord | 2.800 | 2.800 | 0 | 2.800 | |||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 24.615 | 24.615 | 0 | 24.615 | |||||||
bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 19.705 | 19.705 | 0 | 19.705 | |||||||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.494 | 7.494 | 0 | 7.494 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor Bescherming en bevordering van mensenrechten is verlaagd, omdat een verplichting met RNW-media (voorheen Radio Nederland Wereldomroep), in 2016 is aangegaan.
Uitgaven:
Artikel 1.1
Het budget voor Goed functionerende internationale instellingen wordt verhoogd om hiermee uitgaven ten behoeve van de Carnegiestichting voor het Vredespaleis te kunnen doen. De extra uitgaven houden verband met een onderzoek naar de omvang van aanwezigheid van asbest en het nemen van beveiligingsmaatregelen.
Artikel 1.2
Aangenomen amendementen:
Nr | Indiener | Begunstigd artikel/dekking uit | Korte omschrijving |
---|---|---|---|
Voordewind en Van der Staaij | 1.2 Bescherming van mensenrechten / Dekking: artikel 1.2 | Investering in relatief kleine projecten om het vredesproces in het Midden-Oosten te bevorderen. | |
Knops c.s. | 1.2 Bescherming van mensenrechten / Dekking: artikel 1.2 | Financiering van de non-gouvernementele organisatie Karama. | |
Voordewind c.s. | 1.2 Bescherming van mensenrechten / Dekking: artikel 1.2 | EUR 1 miljoen van het mensenrechtenfonds aan projecten op het gebied van godsdienstvrijheid en levensovertuiging. |
Op het artikel Bescherming en bevordering van mensenrechten zijn drie amendementen op de begroting aangenomen die betrekking hebben op bestedingen van het mensenrechtenfonds. Voor uitvoering van het amendement Voordewind en van der Staaij (34550 V, nr. 9.) zijn de Nederlandse ambassade in Tel Aviv en de Nederlandse vertegenwoordiging in Ramallah in gesprek met diverse organisaties over nieuwe projectvoorstellen gericht op verzoening. Voor wat betreft het amendement Knops c.s. (34550 V, nr. 18) zal een activiteit van de NGO Karama, die onder andere is gericht op de incorporatie van mensenrechten in vredes- en transitieprocessen, (grond)wetten en overheidsbeleid, worden gefinancierd uit het mensenrechtenfonds. Ook voor het amendement Voordewind c.s. 34 550 V, nr. 15 zijn binnen het fonds middelen ter beschikking gesteld.
Beleidsartikel 2
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 236.321 | 0 | 236.321 | 24.846 | 261.167 | 0 | 0 | – 350 | – 350 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 250.598 | 0 | 250.598 | 25.142 | 275.740 | 2.650 | 2.700 | 2.708 | 2.708 | ||
waarvan juridisch verplicht | 91% | ||||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 14.979 | 14.979 | 3.350 | 18.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | |||||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 2.250 | 2.250 | 1.000 | 3.250 | |||||||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
NAVO | 8.664 | 8.664 | 1.350 | 10.014 | |||||||
Veiligheidsfonds | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 3.000 | |||||||
WEU | 565 | 565 | 0 | 565 | |||||||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit | 7.765 | 7.765 | 70 | 7.835 | 0 | 0 | 400 | 400 | ||
Subsidies | |||||||||||
Anti-terrorisme instituut | 765 | 765 | 0 | 765 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 400 | 400 | 0 | 400 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Contra-terrorisme | 6.600 | 6.600 | 70 | 6.670 | |||||||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 10.794 | 10.794 | 699 | 11.493 | 61 | |||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | 643 | 7.960 | |||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.557 | 1.557 | 56 | 1.613 | |||||||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | 0 | 1.920 | |||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 195.032 | 195.032 | 16.423 | 211.455 | 2.589 | 2.700 | 2.308 | 2.308 | ||
Subsidies | |||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 26.500 | 26.500 | 4.500 | 31.000 | |||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 28 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
OVSE | 7.195 | 7.195 | 0 | 7.195 | |||||||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 99.800 | 99.800 | 49 | 99.849 | |||||||
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 55.400 | 55.400 | 12.246 | 67.646 | |||||||
Training buitenlandse diplomaten | 2.300 | 2.300 | 200 | 2.500 | |||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 22.028 | 22.028 | 4.600 | 26.628 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies | |||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 10.322 | 10.322 | 1.900 | 12.222 | |||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 11.706 | 11.706 | 2.700 | 14.406 | |||||||
Ontvangsten | 1.212 | 1.212 | 0 | 1.212 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 212 | 212 | 0 | 212 | ||||||
2.40 | Restituties programma's | 1.000 | 1.000 | 0 | 1.000 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget stijgt doordat het budget voor Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband toeneemt. Dit is het gevolg van de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (vanuit de Defensiebegroting) naar het Stabiliteitsfonds. Bovendien wordt het budget verhoogd vanwege intensivering op het terrein van conflictpreventie, conflictbemiddeling en het verminderen van de gevolgen van conflicten op burgers als gevolg van de toegenomen instabiliteit in de ring rondom Europa. Ten slotte stijgt het verplichtingenbudget analoog aan de uitgavenmutatie bij het Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA en Shiraka, zoals toegelicht op het beleidsartikel bevordering van transitie in prioritaire gebieden (art 2.5).
Uitgaven
Artikel 2.1
Het budget voor Samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid wordt verhoogd ten behoeve van de uitgaven voor de NAVO-nieuwbouw en het veiligheidsfonds. Dit als gevolg van betalingen uit 2016 die zijn doorgeschoven naar 2017.
Artikel 2.4
Het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband in 2017 stijgt omdat het kabinet heeft besloten om in 2017 extra middelen in te zetten op het terrein van veiligheid, stabiliteit, migratiesamenwerking en opvang in de regio. De extra middelen op artikel 2.4 van de Buitenlandse Zaken begroting worden ingezet voor de preventie van conflicten via de hervorming van de veiligheidssectoren in Noord-Afrika en Mali, en via de toegang tot rechtssystemen in Tunesië. Ook wordt geïnvesteerd in het tegengaan en voorkomen van radicalisering in Algerije, de Sahel en Jordanië, en het bevorderen van inclusieve conflictbeslechting in landen als Libië en Syrië. Ook zal de steun aan de Libanese grensbewakingsautoriteiten worden uitgebreid voor het bevorderen van de stabiliteit.
Ook wordt bij Voorjaarsnota de politiek overeengekomen verdeling van het Budget Internationale Veiligheid (BIV) technisch overgeheveld naar de begroting van BZ (Stabiliteitsfonds). Een deel hiervan wordt vervolgens overgeheveld naar de begroting van BHOS voor het speerpunt veiligheid en rechtsorde. En ander gedeelte wordt weer terug overgeheveld naar de begroting van Defensie voor beveiliging van ambassades en diplomaten in gebieden waar dat noodzakelijk is.
Artikel 2.5
Het budget voor Bevordering van transitie in prioritaire gebieden stijgt omdat extra middelen zijn opgenomen voor de budgetten voor het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (zowel Shiraka alsook MATRA). Dit in lijn met de overwegingen zoals opgenomen in de Kamerbrief (34 550, nr. 43).
Beleidsartikel 3
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amende- menten 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.556.518 | 0 | 7.556.518 | – 78.706 | 7.477.812 | 335.486 | – 25.469 | – 26.362 | – 26.362 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 7.756.749 | 0 | 7.756.749 | – 87.102 | 7.669.647 | 335.486 | – 25.469 | – 26.362 | – 26.362 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt | 7.541.047 | 0 | 7.541.047 | – 78.826 | 7.462.221 | 334.866 | – 25.589 | – 25.982 | – 25.982 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
BNI-afdracht | 3.816.502 | 3.816.502 | – 78.360 | 3.738.142 | |||||||
BTW-afdracht | 520.278 | 520.278 | – 449 | 519.829 | |||||||
Invoerrechten | 3.204.267 | 3.204.267 | – 17 | 3.204.250 | |||||||
3.2 | Een effectief, efficient en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden | 201.275 | 0 | 201.275 | – 8.796 | 192.479 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 201.275 | 201.275 | – 8.796 | 192.479 | |||||||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 10.100 | 0 | 10.100 | – 380 | 9.720 | – 380 | – 380 | – 380 | – 380 | |
Bijdragen (internationale organisaties | |||||||||||
Raad van Europa | 10.100 | 10.100 | – 380 | 9.720 | |||||||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 4.327 | 0 | 4.327 | 900 | 5.227 | 1.000 | 500 | 0 | 0 | |
Subsidies/Opdrachten | |||||||||||
EU-voorzitterschap en programmatische ondersteuning | 0 | 0 | 900 | 900 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | 0 | 3.979 | |||||||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 348 | |||||||
Ontvangsten | 641.003 | 0 | 641.003 | 3.154.041 | 3.795.044 | 97 | 97 | 96 | 96 | ||
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 640.853 | 0 | 640.853 | 3.153.941 | 3.794.794 | – 3 | – 3 | – 4 | – 4 | |
Invoerrechten | 640.853 | 640.853 | – 3 | 640.850 | |||||||
Overige ontvangsten EU | 0 | 0 | 3.153.944 | 3.153.944 | |||||||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 150 | 0 | 150 | 100 | 250 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Uitgaven en verplichtingen
Artikel 3.1
De omvang van de Nederlandse afdrachten wordt bepaald door de omvang van de Europese begroting en is daarnaast relatief ten opzichte van de overige lidstaten. De Europese Unie (EU) ontvangt haar inkomsten uit verschillende soorten afdrachten van de lidstaten, zoals invoerrechten, BTW-afdrachten en BNI-afdrachten. Dit zijn uitgaven voor Nederland. Deze EU-inkomsten worden ook wel de «eigen middelen» van de EU genoemd. Nederland ontvangt op de EU-afdrachten een jaarlijkse korting. Deze korting is opgebouwd uit een lager tarief voor BTW-afdrachten en een vaste korting (lumpsum) op de BNI-afdrachten.
Hieronder vindt u de mutaties op de raming van de Nederlandse afdrachten aan de EU die tot nu toe in begrotingsjaar 2017 hebben plaatsgevonden. De mutaties komen voort uit het Begrotingsakkoord 2017 en de vierde aanvullende begroting over 2016.
Begrotingsakkoord 2017: bni effect overige inkomsten
In de begroting 2017 stelt de Europese Commissie (EC) de raming voor de overige ontvangsten opwaarts bij van 1,7 naar 2,8 mld., vooral door hogere verwachte inkomsten uit (mededings-)boetes en rente. Omdat de BNI-afdrachten van de lidstaten het sluitstuk vormen van de Europese begroting, betekenen hogere verwachte inkomsten voor de Europese begroting uit andere bronnen dan de BNI afdrachten, automatisch dat de BNI-afdracht van de lidstaten daalt. Voor Nederland gaat het om ca 57 mln. lagere afdrachten in 2017.
Begrotingsakkoord 2017: meerjarig beeld ACOR
In de Europese begroting voor 2017 heeft de EC ook de reguliere aanpassingen in de grondslagen voor de BNI-, BTW- en Invoerrechtenramingen verwerkt op basis van nieuwe economische cijfers (ACOR cijfers). Deze werken meerjarig door in de afdrachten van de lidstaten. In 2017 leiden deze aanpassingen bij BNI- BTW en invoerrechten tot per saldo 22 mln. lagere afdrachten voor Nederland. Dit effect loopt in de jaren daarna nog iets op tot ca 26 mln. lagere afdrachten.
Vierde aanvullende begroting
De uitgaven op de Europese begroting in 2016 zijn verlaagd vanwege vertragingen bij de implementatie van het cohesiebeleid, waardoor de afdrachten over 2016 ruim 360 miljoen euro lager uitvallen, zoals ook hieronder bij EU-ontvangsten beschreven. De verwachting is dat deze vertraging op een later moment binnen het huidige MFK ingelopen wordt, waardoor de uitgaven alsnog gedaan zullen worden. Vooralsnog wordt uitgegaan van een verhoging van de afdrachten met eenzelfde bedrag in 2018. Als nadere informatie van de Europese Commissie daar aanleiding toe geeft, dan wordt de raming van de Nederlandse afdrachten aangepast.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Begrotingsakkoord 2017:bni effect overige inkomsten | – 57,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingsakkoord 2017:meerjarig beeld acor | – 21,5 | – 25,9 | – 25,6 | – 26 | – 26 |
Vierde aanvullende begroting 2016: vertraging cohesiebeleid | 0 | 360,8 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | – 78,8 | 334,9 | – 25,6 | – 26 | – 26 |
Artikel 3.2
Op basis van de liquiditeitsplanning van het Europees Ontwikkelingsfonds is er minder budget nodig voor 2017.
Ontvangsten
Artikel 3.10
Ook raming van de Nederlandse EU-ontvangsten, zoals de perceptiekostenvergoedingen en overige ontvangsten, zijn sinds de miljoenennota bijgesteld. Dit is het gevolg van de nacalculatie van 2016 en de aanname van de vierde en vijfde aanvullende begroting.
Nacalculatie
De Europese Commissie heeft op 24 januari jl. cijfers voor de nacalculatie van de Europese afdrachten voor 2016 gepresenteerd aan de lidstaten. Voor de Nederlandse begroting betekent deze nacalculatie een verlaging van de EU-afdrachten van netto 124 mln. euro die als een eenmalige ontvangst op de begroting wordt verwerkt.
Vierde en vijfde aanvullende begroting
Eind 2016 heeft het Europees parlement goedkeuring gegeven aan de vierde en vijfde aanvullende begroting voor 2016. Deze aanvullende begrotingen zijn te laat in het jaar aangenomen om nog door de Commissie te worden verwerkt in de afdrachten over 2016. De budgettaire verwerking valt daarom in 2017 en verloopt via een bijstelling van de niet-belastingontvangsten.
De aanname van de vierde aanvullende begroting heeft op drie manieren invloed op de EU-ontvangsten. Allereerst zijn de geraamde EU-betalingen verlaagd, voornamelijk vanwege vertragingen bij de implementatie van het cohesiebeleid. De Nederlandse afdrachten over 2016 komen daarmee ruim 360 miljoen euro lager uit. Dit is begin 2017 in de kas is verwerkt via een overige ontvangst. Ten tweede zijn de effecten van de Spring Forecast uit het voorjaar 2016 in tegenstelling tot eerdere verwachtingen via de vierde aanvullende begroting in 2017 verwerkt. Tot slot is ook de herberekening van de korting van het Verenigd Koninkrijk doorgevoerd.
De aanname van de vijfde aanvullende begroting effectueert de kortingen op de nationale afdrachten, zoals vastgelegd in het eigen middelen besluit dat in 2016 is geratificeerd. Nederland ontvangt de bedongen korting op de afdrachten over 2014–2016 met terugwerkende kracht in 2017 in de kas.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Nacalculatie 2016 | 124,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vierde aanvullende begroting 2016:effecten spring forecast | – 79,8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vierde aanvullende begroting 2016:vertraging cohesiebeleid | 360,8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vierde aanvullende begroting: Diversen | – 15,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vijfde aanvullende begroting 2016 verschuiven Nederlandse korting | 2.764,40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2017 | 3.153,90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 4
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 38.767 | 2.500 | 41.267 | 3.923 | 45.190 | 3.250 | 9.200 | 3.150 | 2.150 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 48.541 | 2.500 | 51.041 | 150 | 51.191 | 1.330 | 1.280 | 1.272 | 1.360 | ||
waarvan juridisch verplicht | 80% | ||||||||||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 13.145 | 2.500 | 15.645 | – 2.000 | 13.645 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Subsidies | |||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1.800 | 1.800 | 100 | 1.900 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Consulaire bijstand | 259 | 259 | 0 | 259 | |||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 200 | 200 | 0 | 200 | |||||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.345 | 5.345 | – 1.025 | 4.320 | |||||||
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 0 | 400 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 3.761 | 2.500 | 6.261 | 305 | 6.566 | ||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 6.304 | 6.304 | 0 | 6.304 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | |||||||||||
Visumverlening | 1.100 | 1.100 | 0 | 1.100 | |||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 150 | |||||||
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | 80 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 3.011 | 3.011 | 0 | 3.011 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Asiel en migratie | 863 | 863 | 0 | 863 | |||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8.944 | 0 | 8.944 | – 1.108 | 7.836 | – 1.088 | – 1.088 | – 1.088 | 0 | |
Subsidies | |||||||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 8.944 | 0 | 8.944 | – 1.108 | 7.836 | ||||||
Erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 16.178 | 0 | 16.178 | 3.223 | 19.401 | 1.518 | 1.518 | 1.560 | 560 | |
Subsidies | |||||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 800 | 0 | 800 | |||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.000 | 3.000 | 1.658 | 4.658 | |||||||
overige subsidies | 0 | 0 | 40 | 40 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Onderzoeksprogramma's | 1.620 | 1.620 | 0 | 1.620 | |||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.000 | 3.000 | 0 | 3.000 | |||||||
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken | 2.000 | 2.000 | 0 | 2.000 | |||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 525 | |||||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 50 | 50 | 130 | 180 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 8.028 | 8.028 | 0 | 8.028 | |||||||
Europese bewustwording | 520 | 520 | 30 | 550 | |||||||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 3.970 | 3.970 | 35 | 4.005 | 400 | 350 | 300 | 300 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 1.900 | 1.900 | 0 | 1.900 | |||||||
Internationaal Strafhof | 1.400 | 1.400 | – 265 | 1.135 | |||||||
Nederland Gastland | 670 | 670 | 0 | 670 | |||||||
Ontvangsten | 42.090 | 42.090 | 0 | 42.090 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 19.300 | 19.300 | – 1.000 | 18.300 | – 1.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | ||
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 22.000 | 22.000 | 1.000 | 23.000 | 1.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 790 | 790 | 0 | 790 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 4
Uitgaven
Artikel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening is een saldo van mutaties. Enerzijds neemt het budget af doordat de uitgaven voor de inkoop van reisdocumenten dalen. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder paspoortaanvragen in het buitenland verwacht worden. Er bestaan meer mogelijkheden om in Nederland een paspoort aan te vragen zoals op Schiphol en in grensgemeenten. Anderzijds stijgt het budget voor consulaire informatiesystemen als onderdeel van de maatregelen in lijn met het amendement Sjoerdsma c.s. (34550 V, nr. 46).
Aangenomen amendement:
Nr | Indiener | Begunstigd artikel/dekking uit | Korte omschrijving |
---|---|---|---|
Sjoerdsma | 4.1 Consulaire dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland | EUR 2,5 miljoen voor verbetering van de diensterlening aan Nederlanders in het buitenland |
De kamer ontvangt een aparte brief over de verwerking van het amendement Sjoerdsma.
Artikel 4.4
Het budget voor het Inzetten van publieksdiplomatie om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken is bijgesteld. Het betreft met name een verhoging voor de uitgaven voor de programma’s ondersteuning buitenlands beleid en de toevoeging vanuit de HGIS van extra middelen voor het vervolgonderzoek over de periode 1945–1949 in toenmalig Nederlands-Indië. Daarnaast zijn enkele geplande uitgaven voor 2016 doorgeschoven naar 2017.
Ontvangsten
Artikel 4.10
De ontvangsten voor consulaire dienstverlening aan Nederlanders worden verlaagd als gevolg van een verwachte daling van de paspoortaanvragen. Meer paspoorten worden nu bij grensgemeenten en Schiphol aangevraagd. Vanaf 2019 wordt een verlaging van de paspoortopbrengsten verwacht door de in 2014 ingevoerde verlenging van de geldigheidsduur van het paspoort. Deze verlenging zal in 2019 een effect gaan hebben op de ontvangsten voor paspoorten.
Artikel 4.20
De ontvangsten voor consulaire dienstverlening aan vreemdelingen worden meerjarig verhoogd door een verwachte toename van het aantal visumaanvragen. Het betreft hier een inschatting op basis van de afgelopen jaren gerealiseerde ontvangsten.
Beleidsartikel 5
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||||||
Uitgaven | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen en uitgaven
Geen toelichting
Beleidsartikel 6
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 34.158 | 0 | 34.158 | – 34.105 | 53 | – 18.906 | – 15.563 | – 12.198 | – 5.503 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Uitgaven totaal | 34.158 | 34.158 | – 34.105 | 53 | – 18.906 | – 15.563 | – 12.198 | – 5.503 | ||
6.1 | Nominaal en onvoorzien | 34.158 | 34.158 | – 34.105 | 53 | – 18.906 | – 15.563 | – 12.198 | – 5.503 |
Uitgaven en verplichtingen
Dit is het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van BNI- en BBP-ramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2016, het verwerken van de loon- en prijs- en koersbijstellingen binnen de HGIS en overboekingen naar diverse begrotingen conform de claims die zijn verwerkt naar aanleiding van de HGIS besluitvorming. Hierin is onder andere opgenomen extra budget voor de financiering van uitgaven voor gastlandbeleid (BZ en VWS), Brexit gerelateerde uitgaven (EZ, BZ en VWS) en uitgaven voor het vervolgonderzoek 1945–1949 Nederlands-Indië (BZ).
Niet-Beleidsartikel 7
Stand ontwerpbegroting 2017 (1) | Mutaties via amendementen 2017 (2) | Vastgestelde begroting 2017 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 (4) | Stand 1e suppletoire begroting 2017 (5)=(3+4) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 692.790 | 692.790 | 22.515 | 715.305 | 12.815 | 16.615 | 14.615 | 14.615 | ||
Uitgaven | 679.241 | 679.241 | 36.499 | 715.740 | 10.455 | 15.055 | 13.055 | 13.055 | ||
7.1.1 | Personeel | 451.232 | 451.232 | 18.339 | 469.571 | 11.755 | 14.417 | 11.120 | 11.120 | |
Eigen personeel | 443.232 | 443.232 | 18.339 | 461.571 | 11.755 | 14.417 | 11.120 | 11.120 | ||
Inhuur extern | 8.000 | 8.000 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
overige personeel | 0 | 0 | 0 | |||||||
7.1.2 | Materieel | 228.009 | 228.009 | 18.160 | 246.169 | – 1.300 | 638 | 1.935 | 1.935 | |
waarvan ICT | 35.000 | 35.000 | 0 | 35.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan bijdragen aan SSO's | 55.000 | 55.000 | 0 | 55.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan overige materieel | 138.009 | 138.009 | 0 | 138.009 | – 1.300 | 638 | 1.935 | 1.935 | ||
7.2 | Koersverschillen | pm | pm | pm | ||||||
Ontvangsten | 21.450 | 21.450 | 0 | 21.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
7.10 | Diverse ontvangsten | 21.450 | 21.450 | 0 | 21.450 | |||||
7.11 | Koersverschillen | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in lijn gebracht met het uitgavenkader als gevolg van de hieronder geschetste mutaties.
Uitgaven
De apparaatsuitgaven laten meerjarig een stijging zien. Deze stijging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat vanuit de HGIS middelen zijn toegevoegd ter dekking van de gestegen loonkosten. Het betreft de jaarlijkse aanpassing van de salarissen en gestegen pensioenkosten. Tevens worden personele- en materiele uitgaven, die in buitenlandse valuta (met name USD) worden verricht, vanuit de HGIS-onvoorzien gecompenseerd voor de gestegen wisselkoers. Daarnaast nemen de personeelsuitgaven toe omdat vanuit de HGIS middelen zijn toegevoegd ter dekking van extra kosten voor personeel (op het departement en Europese posten) om de Nederlandse belangen bij de scheidingsprocedure van de Unie met het Verenigd Koninkrijk voldoende te kunnen waarborgen. Ten slotte stijgt het budget in 2017 vanwege de toevoeging van middelen uit 2015 en 2016 voor investeringen in het postennet (huisvesting) vanuit het huisvestingfonds.
Aangenomen amendement:
Nr | Indiener | Begunstigd artikel/dekking uit | Korte omschrijving |
---|---|---|---|
Ten Broeke | 7.1 Apparaat / Dekking: artikel 7.1 | EUR 1,5 miljoen voor de oprichting van een Forced Marriage Unit |
Op dit artikel van de begroting is het amendement Ten Broeke (34 550 V, nr 52) aangenomen, betreffende de oprichting van een Forced Marriage Unit. De Kamer ontvangt een aparte brief over de verwerking van het amendement Ten Broeke.