Artikel | ||
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | 14.338.198 | |
Stand 1ste suppletoire begroting | 14.713.555 | |
Vanwege de vertraging van de voorbereidingen om het ontsluiten van patiëntgegevens door ziekenhuizen en overige instellingen voor medisch-specialistische zorg te stimuleren zijn de uitgaven hiervoor in 2017 lager uitvallen (€ 12,6 miljoen). De regeling is gefaseerd in werking getreden. Het aantal aanvragen is wel al bekend en is conform raming. | 2 | – 12.601 |
De uitgaven ten behoeve van verwarde onverzekerde personen vallen fors lager uit dan eerder geraamd(€ 9,4 miljoen). De regeling is later in werking getreden en ook het aantal aanvragen blijft nog ver achter bij de eerdere ramingen. | 2 | – 9.389 |
De uitgaven op deze post zijn lager uitgevallen dan voorzien (€ 10,7 miljoen) doordat er minder aanvragen en lagere schadebedragen zijn ingediend dan vooraf was begroot op basis van potentiële omvang van de doelgroep en een onderzoek naar de aard en omvang van de financiële schade als gevolg van de problemen in de introductie van het trekkingsrecht pgb. | 3 | – 10.700 |
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van de Macro Economische Verkenning (MEV) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 33,1 miljoen). | 3 | 33.100 |
Dit betreft een overheveling van middelen (€ 6,4 miljoen) uit het gemeentefonds in verband met de kosten die de SVB maakt voor de uitvoering van het pgb-trekkingsrecht voor de Wmo 2015 en de Jeugdwet tezamen. | 3 | 6.400 |
Instellingen die jeugdzorg verlenen en die vanwege de transitie jeugdzorg in de financiële problemen zijn gekomen, kunnen een beroep doen op de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet. Het aantal aanvragen voor deze regeling is in 2017 toegenomen. Het voor 2017 beschikbare budget bleek hierdoor niet toereikend en is daarom verhoogd (€ 20,1 miljoen). | 5 | 20.072 |
Bij de augustusbesluitvorming in 2016 zijn structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor de Nederlandse topsport. In afwachting van een goed plan voor de inzet van deze middelen zijn die in eerste instantie op de aanvullende post bij Financiën geplaatst. Het afgelopen jaar is gewerkt aan dit plan en er is besloten om deze middelen onder andere in te zetten voor: • het investeren in talentvolle en kansrijke sportprogramma’s, • het doorontwikkelen van de paralympische sport • overig flankerend beleid. Bij de augustusbesluitvorming in 2017 zijn deze middelen naar de VWS begroting overgeheveld (€ 10,3 miljoen). | 6 | 10.300 |
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (circa € 18,3 miljoen). | 8 | – 18.293 |
Overig | – 22.016 | |
Stand 2de suppletoire begroting 2017 | 14.710.428 |
Artikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | 89.537 | |
Stand 1ste suppletoire begroting | 137.393 | |
De meerontvangsten van zijn het gevolg van de vaststelling van de bijdragen over 2016 van het Rijksvaccinatieprogamma. | 1 | 5.000 |
Door lagere gerealiseerde operationele kosten in 2016 is van het CIZ € 4,4 miljoen ontvangen. | 3 | 4.400 |
De ontvangsten zijn lager omdat minder subsidiebedragen zijn teruggevorderd dan geraamd | 5 | – 4.000 |
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door een eenmalige ontvangst van de provincie Zuid-Holland. Deze ontvangst was verwacht in 2016 maar is uiteindelijk in 2017 gerealiseerd. Het betreft hier provinciale reserves die bedoeld zijn voor dekking van de kosten van de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet. | 5 | 8.500 |
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 9,8 miljoen. Dit betreffen ontvangsten van agentschappen en raden voor betalingen aan SSO’s (€ 9,4 miljoen) en het kernministerie (€ 0,5 miljoen). | 10 | 9.858 |
Overig | 6.270 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2017 | 167.421 |