31 Politie
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 2,3 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 0,7 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,3 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.
Toelichting
Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 6,2 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 5,4 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 4,2 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.
Toelichting
Uitgaven
Het Wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand (naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport-Wolfsen) wordt vooralsnog niet ingediend. Als gevolg hiervan zijn voor circa € 5 mln. aan investeringen voor implementatie van maatregelen voor 2017 vrijgevallen.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 9,9 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 95,6 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 81,2 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.
Toelichting
Uitgaven
De mutatie op het uitgavenkader bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een lager bedrag aan vergoedingen voor onrechtmatige detentie die in 2017 is vastgesteld door de rechter (circa € 3,7 mln.). Daarnaast is bij het OM de uitkering van de CAO 2017 ad € 2,3 mln. voor de rechterlijke macht doorgeschoven naar 2018 omdat de CAO pas eind 2017 is afgesloten.
Verplichtingen
Naast de verlaging met € 9,9 mln. bij de uitgaven worden de verplichtingen ook verlaagd voor:
-
– Het verplichtingenbudget op apparaat OM is met circa € 7,7 mln. verlaagd omdat de verplichtingen in verband met de kosten van beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen voor het jaar 2018 niet in 2017 zijn vastgelegd.
-
– Op het budget verkeershandhaving Openbaar Ministerie is de verplichting na najaarsnota met € 79,7 mln. neerwaarts bijgesteld. Eind 2016 is een meerjarige verplichting met het CJIB vastgelegd voor het beheer en de implementatie van de trajectcontrole systemen en de digitale flitspalen. In 2017 heeft het Openbaar Ministerie de digitale flitspalen overgenomen van het CJIB. Door de overname van de flitspalen van het CJIB is er geen betalingsverplichting meer aan het CJIB en zijn de meerjarige verplichtingen voor onderhoud en beheer verlaagd met € 76,1 mln.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 81,2 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door het boete-deel van de door het Openbaar Ministerie in 2017 getroffen schikkingen.
34 Straffen en Beschermen
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 6,3 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 23 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 4 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.
Toelichting
Uitgaven
Bij de uitgaven doen zich alleen kleine mutaties (≤ € 5mln.) voor:
-
– Wegens vertraging van twee projecten binnen de portefeuille ketenregie is een meevaller ontstaan van circa € 3 mln. Het betreft de projecten telehoren en VIV-jeugd (Verkenning Invulling Vrijheidsbeneming Justitiële Jeugd).
-
– Een onderuitputting van circa € 1,5 mln. bij slachtofferbeleid onder andere vanwege vertraging van de implementatie van de uitvoeringstoets OM strafbeschikking van het CJIB.
Verplichtingen
Het verschil tussen de verplichtingen en uitgaven budget wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
-
– de bijdrage aan Halt. De verplichting voor het jaar 2017 en voor het jaar 2018 aan Halt zijn aangegaan in het boekjaar 2017. Dit leidt tot een overschrijding van € 11,7 mln.
-
– de abonnementskosten voor levering van betaalvoorziening voor de jaren 2018 tot en met 2023 ad € 7,6 mln. zijn verplicht in 2017. De betaalvoorzieningen zijn nodig voor de (afhandeling van) betalingen van openstaande vorderingen die rechtstreeks op rekening van het CJIB worden betaald.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 1,6 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 0,9 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,6 mln. hoger dan bij najaarsnota begroot.
Toelichting
Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2017 € 6,4 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 19,2 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 1 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.
Toelichting
Uitgaven
De mutatie op het uitgavenkader bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln., o.a.:
-
– een onderuitputting van circa 2,7 mln. met betrekking tot de afrekening VA (Verantwoordelijke Autoriteit) en minder overdracht middelen aan KMAR voor versterken grenstoezicht.
-
– een onderuitputting bij REAN (Return and Emigration Assistance from the Netherlands) van circa 1,8 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt door lagere deelnemersaantallen
-
– op het subsidieonderdeel Terugkeer is een onderschrijding van € 1,4 mln. Dit als gevolg van minder vraag naar ondersteuning bij de OZV (Ondersteuning Zelfstandig vertrek) en het uitblijven van de nieuwe regelgeving en publicatie in de Staatscourant.
Verplichtingen
In 2017 is voor circa € 19 mln. minder verplicht. De verplichting Nidos -opvang die in 2017 was opgehoogd met het verplichtingbedrag 2018 is met € 27,7 mln. neerwaarts bijgesteld omdat de instroom in 2018 lager is dan verwacht. Tevens is de verplichting Vluchtelingenwerk Nederland voor 2018 vastgelegd in het jaar 2017 voor € 9 mln.