De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
Realisatie 2015 | Begroting 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 2.167.396 | 2.116.172 | 1.993.082 | 1.947.673 | 1.925.059 | 1.918.744 | 1.911.414 |
Omzet overige departementen | 5.284 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 93.939 | 123.661 | 93.266 | 85.749 | 68.748 | 68.748 | 68.748 |
Rentebaten | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 7.339 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 41.364 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.315.360 | 2.239.833 | 2.086.348 | 2.033.422 | 1.993.807 | 1.987.492 | 1.980.162 |
Lasten | |||||||
Personele kosten | 969.242 | 972.735 | 970.001 | 962.811 | 968.545 | 966.111 | 971.078 |
– waarvan eigen personeel | 886.566 | 885.411 | 885.822 | 880.180 | 888.968 | 890.534 | 895.502 |
– waarvan externe inhuur | 63.401 | 60.000 | 58.000 | 56.000 | 54.000 | 50.000 | 50.000 |
– waarvan overige personele kosten | 19.275 | 27.324 | 26.179 | 26.631 | 25.577 | 25.577 | 25.577 |
Materiële kosten | 1.102.699 | 1.108.774 | 1.032.497 | 1.017.594 | 975.282 | 985.120 | 972.920 |
– waarvan ICT | 38.024 | 39.818 | 34.817 | 34.709 | 30.396 | 30.396 | 30.396 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 253.459 | 233.544 | 147.328 | 157.712 | 115.715 | 128.777 | 128.777 |
– waarvan overige materiële kosten | 811.216 | 835.412 | 850.352 | 825.173 | 829.171 | 825.947 | 813.747 |
Rentelasten | 1.372 | 1.064 | 755 | 457 | 248 | 151 | 54 |
Afschrijvingskosten | 37.412 | 41.241 | 20.437 | 17.812 | 16.038 | 14.834 | 14.834 |
– materieel | 33.284 | 35.783 | 16.589 | 14.963 | 13.808 | 12.988 | 12.988 |
– waarvan ICT | 5.269 | 3.220 | 1.493 | 1.347 | 1.243 | 1.169 | 1.169 |
– immaterieel | 4.128 | 5.458 | 3.848 | 2.849 | 2.230 | 1.846 | 1.846 |
Overige kosten | 143.154 | 116.020 | 62.659 | 34.749 | 33.695 | 21.277 | 21.277 |
– dotaties voorzieningen | 135.093 | 116.020 | 62.659 | 34.749 | 33.695 | 21.277 | 21.277 |
– bijzondere lasten | 8.061 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.253.879 | 2.239.833 | 2.086.348 | 2.033.422 | 1.993.807 | 1.987.492 | 1.980.162 |
Saldo van baten en lasten | 61.481 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | 2,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
De meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) geven voor DJI capaciteitsoverschotten aan. Naar aanleiding van de motie VOIP37 heeft het kabinet besloten de capaciteitsoverschotten deze kabinetsperiode niet verder te reduceren. Dat betekent dat de capaciteiten ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 niet gewijzigd zijn, met uitzondering van 20 (reeds eerder) buiten gebruik gestelde Jeugdplaatsen en de autonome groei in de overige forensische zorg. De verwachte besparingen die gerealiseerd worden door leegstand en efficiënt capaciteitsbeheer (oplopend tot € 24,6 mln.; zie tabel hieronder) zijn meerjarig in deze ontwerpbegroting verwerkt, echter niet in de kostprijzen.
De neerwaartse bijstelling van de bijdrage (omzet moederdepartement) van 2016 naar 2017 heeft voornamelijk te maken met het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Op basis van dit nieuwe stelsel is de bijdrage aan DJI verlaagd met ongeveer € 90 mln. structureel. Het overige verschil houdt voornamelijk verband met eerdere capacitaire maatregelen en de verhuur van capaciteit aan Noorwegen.
Baten
Omzet moederdepartement
Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren per artikelonderdeel). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.
Onder de omzet moederdepartement wordt verder ook de dienstverlening aan overige VenJ-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de Immigratie- en Naturalisatie Dienst geraamd.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve- en in stand te houden capaciteit) | 971,2 | 887,4 | 889,7 | 905,5 | 908,0 | 908,0 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 9,1 | 8,9 | 8,9 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
Intramurale forensische zorg in GW (PPC) | 111,8 | 110,0 | 110,1 | 109,7 | 109,9 | 109,9 |
FPC’s / forensische zorg | 297,8 | 282,3 | 270,8 | 260,1 | 252,4 | 252,4 |
Intramurale forensische zorg | 263,0 | 265,2 | 263,9 | 264,1 | 264,3 | 264,3 |
Ambulante forensische zorg | 78,6 | 79,6 | 79,6 | 79,6 | 79,6 | 79,6 |
Vreemdelingenbewaring | 78,4 | 76,9 | 77,9 | 78,4 | 79,5 | 79,5 |
Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 133,1 | 123,1 | 124,4 | 124,5 | 125,3 | 125,3 |
Subtotaal volgens PxQ | 1.943,1 | 1.833,5 | 1.825,3 | 1.830,8 | 1.827,8 | 1.827,8 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 10,3 | 9,3 | 9,6 | 9,7 | 9,8 | 9,8 |
Vreemdelingen vervoer | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | 8,4 |
Vreemdelingencapaciteit VZ (COA en bestuursrechtelijk) | 11,6 | 10,1 | 10,4 | 10,6 | 10,8 | 10,8 |
Dienstverlening RvdK | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Dienstverlening IND | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Dienstverlening overig | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Inkoop gedragsinterventies | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 38,6 | 36,4 | 37,3 | 35,2 | 35,2 | 35,2 |
Frictiekosten (Masterplan en PMJ 2016) | 98,0 | 60,8 | 12,4 | 12,4 | 0,0 | 0,0 |
Voorcalculatorische onderbezettingskorting | 0,0 | – 21,7 | – 22,9 | – 25,1 | – 24,8 | – 24,6 |
Centrale huisvestingskosten, incl. egalisatie | 5,1 | 30,7 | 32,6 | – 12,3 | – 7,3 | – 7,3 |
Overig niet in PxQ begrepen | – 23,5 | 1,2 | 10,0 | 30,9 | 34,5 | 26,9 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.116,2 | 1.993,1 | 1.947,1 | 1.925,1 | 1.918,7 | 1.911,4 |
Omzet derden
De omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
-
– Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
-
– België: Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt.
-
– Noorwegen: Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Norgerhaven en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan Noorwegen en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt.
-
– Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning en ICT), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
-
– Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 is een aantal opbrengsten verplaatst naar omzet moederdepartement (overig VenJ). In totaal gaat het om € 20 mln. opbrengsten voor dienstverlening aan onder meer de Raad voor de Kinderbescherming en IND.
Omschrijving | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 12.976 | 9.500 | 10.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 |
Verdrag België | 35.338 | 30.929 | |||||
Verdrag Noorwegen | 7.630 | 25.870 | 25.870 | 17.247 | |||
Overige omzet | 37.995 | 57.362 | 56.896 | 57.002 | 57.248 | 57.248 | 57.248 |
Totaal omzet derden | 93.939 | 123.661 | 93.266 | 85.749 | 68.748 | 68.748 | 68.748 |
Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Gezien de actuele lage rentestand worden nagenoeg geen rentebaten geraamd.
Lasten
Personele kosten
De totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de kosten ambtelijk personeel op basis van gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in tabel 01.4 aangevuld met de overige personeelskosten (reiskosten woon-werkverkeer en overige personeel gerelateerde kosten). Verder bestaat deze post uit de geraamde frictiekosten (Van Werk Naar Werk) op grond van het Masterplan DJI en reserveringen voor Substantieel Bezwarende Functies (SBF) en flankerend beleid uit eerdere capacitaire maatregelen voorafgaand aan het Masterplan DJI.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten ambtelijk personeel: | |||||||
– Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 58.825 | 60.500 | 60.500 | 60.500 | 60.500 | 60.500 | 60.500 |
– Aantal fte’s | 14.426 | 13.358 | 12.719 | 12.684 | 12.684 | 12.684 | 12.684 |
Totaal | 848.609 | 808.181 | 769.518 | 767.388 | 767.391 | 767.391 | 767.391 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële (apparaats)kosten opgenomen. Dit betreft met name de (personeel gebonden) exploitatiekosten, bureaukosten en ICT-kosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI.
Onder de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. In verband met het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijks Vastgoedbedrijf (RVB) worden vanaf 2017 de investeringen ten behoeve van activa in Justitiële Inrichtingen door het RVB gedaan en niet langer meer door het agentschap. Als gevolg hiervan zijn de afschrijvingskosten neerwaarts bijgesteld.
Overige kosten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF), afkoop boekwaarde Justitiële Rijksinrichtingen (Masterplan DJI) en kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel als gevolg van het Masterplan DJI. Onderstaande tabel geeft een raming van de dotaties aan balanspost Voorzieningen.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Regeling Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 25.383 | 19.324 | 18.179 | 18.631 | 17.577 | 17.577 | 17.577 |
Raming afkoop boekwaarde huisvesting (Masterplan DJI) | 21.813 | 7.215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raming afkoop boekwaarde (regulier/PMJ-gerelateerd) | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Van Werk Naar Werk (VWNW) | 86.931 | 88.281 | 40.780 | 12.418 | 12.418 | 0 | 0 |
Overig | 966 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal | 135.093 | 116.020 | 62.659 | 34.749 | 33.695 | 21.277 | 21.277 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 254.477 | 321.618 | 351.318 | 284.293 | 187.543 | 210.393 | 251.943 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 2.806.827 | 2.286.333 | 2.042.348 | 1.960.822 | 2.032.807 | 2.045.192 | 2.000.062 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | -2.772.481 | 2.276.333 | 2.096.348 | 2.043.422 | 1.998.807 | 1.992.492 | 1.985.162 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 34.346 | 10.000 | – 54.000 | – 82.600 | 34.000 | 52.700 | 14.900 |
–/– totaal investeringen | -43.330 | -31.350 | -12.200 | -12.200 | -12.200 | -12.200 | -12.200 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 12.199 | 60.000 | 10.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
3 | Totaal investeringsstroom | – 31.131 | 28.650 | – 2.200 | – 7.200 | – 7.200 | – 7.200 | – 7.200 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | |||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 77.026 | |||||||
–/– aflossingen op leningen | -13.100 | -8.950 | -10.825 | -6.950 | -3.950 | -3.950 | -1.750 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | |||||||
4 | Totaal financieringskasstroom | 63.926 | – 8.950 | – 10.825 | – 6.950 | – 3.950 | – 3.950 | – 1.750 |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 321.618 | 351.318 | 284.293 | 187.543 | 210.393 | 251.943 | 257.893 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt. In 2017 en 2018 ontvangt DJI een lagere bijdrage (omzet) van respectievelijk € 44 mln. en € 72,6 mln. In 2019 t/m 2021 wordt dit gecompenseerd met resp. € 39 mln., € 57,7 mln. en € 19,9 mln.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.
In verband met het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijks Vastgoedbedrijf (RVB) met ingang van 2017 worden de hiermee gerelateerde investeringen door het RVB gedaan en niet langer meer door het agentschap. In verband met het nieuwe huisvestingsstelstel wordt de activa overgedragen aan het RVB. De eenmalige vergoeding (boekwaarde) die DJI hiervoor ontvangt, is verwerkt onder de desinvestingen (circa € 50 mln.)
In 2017 zijn de volgende investeringen gepland:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding | Totaal |
---|---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 0 | 0 | 0 |
Installaties | 0 | 0 | 0 |
Automatisering | 9.000 | 1.000 | 10.000 |
Vervoersmiddelen | 2.000 | 200 | 2.200 |
Overige materiële activa | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 11.000 | 1.200 | 12.200 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen. Omdat nog steeds een hoog bedrag aan langlopende voorzieningen beschikbaar is voor de financiering van vaste activa, is een beroep op de leenfaciliteit niet nodig.
Doelmatigheidsindicatoren gevangeniswezen
Doelmatigheid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 11.388 | 10.192 | 10.240 | 10.330 | 10.512 | 10.512 | 10.512 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 10.877 | 9.486 | 9.554 | 9.603 | 9.780 | 9.780 | 9.780 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
Reservecapaciteit | 395 | 590 | 570 | 611 | 616 | 616 | 616 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
– operationele capaciteit (x € 1,–) | 240 | 268 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 |
– reservecapaciteit (x € 1,–) | 83 | 95 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 976,2 | 959,6 | 876,6 | 878,9 | 894,7 | 897,2 | 897,2 |
Bezettingsgraad (in %)1 | 73,5 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
De gemiddelde prijs per plaats is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 enigszins gewijzigd. De loon- en prijsbijstelling 2016 en compensatie voor niet-realiseerbare tekortbeperkende maatregelen («Breukelenmaatregelen») hebben geleid tot een verhoging van de prijs. Het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft door lagere huurlasten een neerwaarts effect op de prijzen.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | 0 | 32 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 0 | 11,5 | 10,8 | 10,8 | 10,8 | 10,8 | 10,8 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 444 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
(B)PP met of zonder ET* | |||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 64 | 62 | 61 | 61 | 60 | 60 | 60 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 10,3 | 9,1 | 8,9 | 8,9 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 412 | 494 | 486 | 487 | 485 | 485 | 485 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 93,2 | 111,8 | 110,0 | 110,1 | 109,7 | 109,9 | 109,9 |
Doelmatigheidsindicatoren forensische zorg
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.630 | 1.491 | 1.396 | 1.323 | 1.269 | 1.229 | 1.229 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– Rijks FPC’s | 296 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.334 | 1.291 | 1.196 | 1.123 | 1.069 | 1.029 | 1.029 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag: | |||||||
Operationele capaciteit (x € 1,–) | 504 | 547 | 554 | 561 | 562 | 563 | 563 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 299,6 | 297,8 | 282,3 | 270,8 | 260,1 | 252,4 | 252,4 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %) | 91,2 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Naast de effecten van de loon- en prijsbijstelling heeft de gefaseerde invoering van de normatieve huisvestingscomponent t/m 2018 een opwaarts effect op de prijs.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 2.150 | 2.223 | 2.202 | 2.199 | 2.199 | 2.199 | 2.199 |
Mutatie: Autonome groei OFZ | 35 | 61 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 2.150 | 2.258 | 2.263 | 2.241 | 2.241 | 2.241 | 2.241 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1.940 | 2.048 | 2.101 | 2.079 | 2.079 | 2.079 | 2.079 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 210 | 210 | 162 | 162 | 162 | 162 | 162 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 315 | 319 | 321 | 323 | 323 | 323 | 323 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 246,9 | 263,0 | 265,2 | 263,9 | 264,1 | 264,3 | 264,3 |
Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, is vanaf 2017 circa € 79 mln. beschikbaar voor ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel.
Doelmatigheidsindicatoren vreemdelingenbewaring
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.179 | 933 | 933 | 933 | 933 | 933 | 933 | |||||||||
Verdeeld naar: | ||||||||||||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||||||||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 50 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | |||||||||
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.129 | 696 | 696 | 696 | 696 | 696 | 696 | |||||||||
Reservecapaciteit | 0 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | |||||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag: | ||||||||||||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 198 | 261 | 255 | 259 | 261 | 265 | 265 | |||||||||
reservecapaciteit (x € 1) | 0 | 99 | 99 | 99 | 98 | 98 | 98 | |||||||||
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 85,0 | 78,4 | 76,9 | 77,9 | 78,4 | 79,5 | 79,5 | |||||||||
Bezettingsgraad (in %) | 22,8 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Mutaties in de kostprijs zijn het gevolg van de loon- en prijsbijstelling 2016 en de lagere huurlasten als gevolg van het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB).
Doelmatigheidsindicatoren Jeugd
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 777 | 634 | 609 | 609 | 609 | 609 | 609 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 319 | 273 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 328 | 258 | 262 | 262 | 262 | 262 | 262 |
Reservecapaciteit | 130 | 103 | 92 | 92 | 92 | 92 | 92 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 638 | 654 | 614 | 620 | 620 | 623 | 623 |
reservecapaciteit (x € 1,–) | 125 | 126 | 85 | 86 | 87 | 89 | 89 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 156,7 | 131,5 | 118,7 | 119,8 | 120,0 | 120,6 | 120,6 |
Bezettingsgraad (in %) | 66,2 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Mutaties in de kostprijs zijn het gevolg van de loon- en prijsbijstelling 2016 en de lagere huurlasten als gevolg van het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 36 | 36 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | 125 | 126 | 85 | 86 | 87 | 89 | 89 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 1,6 | 1,7 | 4,4 | 4,5 | 4,6 | 4,7 | 4,7 |