In de onderstaande tabellen is bij de nieuwe mutaties voor het jaar 2021 tevens de extrapolatiestand voor het artikelonderdeel meegenomen.
Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 29.154 | 29.131 | 29.096 | 29.096 | 29.096 | 0 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiële verhouding | 9.524 | 9.501 | 9.484 | 9.484 | 9.484 | 0 |
1.2 | Participatie | 19.630 | 19.630 | 19.612 | 19.612 | 19.612 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 8.671 | 1.389 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiële verhouding | 1.081 | 989 | – 1.611 | – 1.611 | – 1.611 | – 1.611 |
1.2 | Participatie | 7.590 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Mutatie amendement 2016 | |||||||
1.2 | Participatie | – 2.600 | – 2.600 | – 2.600 | – 2.600 | – 2.600 | – 2.600 |
Nieuwe mutaties | 4.574 | 2.647 | 46 | 49 | 84 | 29.180 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiële verhouding | 615 | – 162 | – 162 | – 159 | – 124 | 9.360 |
1.2 | Participatie | 1.359 | 209 | – 2.392 | – 2.392 | – 2.392 | 17.220 |
waarvan: | |||||||
a. Matra | 1.150 | ||||||
b. Amendement fractiekosten (Arib) | 2.600 | 2.600 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 39.799 | 30.567 | 25.331 | 25.334 | 25.369 | 25.369 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiële verhouding | 11.220 | 10.328 | 7.711 | 7.714 | 7.749 | 7.749 |
1.2 | Participatie | 28.579 | 20.239 | 17.620 | 17.620 | 17.620 | 17.620 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 3.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.965 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 25.665 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 |
Toelichting
a. Matra
Dit betreft een overboeking in het kader van Matra Politieke Partijen Programma.
b. Amendement fractiekosten (Arib)
Het amendement van het Tweede Kamerlid Arib (Kamerstukken II 2015–2016 34 485 VII, nr. 3) beoogt te voorkomen dat een noodzakelijke structurele ramingsbijstelling bij de fractiekostenregeling ten kosten zou gaan van de controlerende en wetgevende taak van de Staten-Generaal. Voor de geraamde kosten van € 2,6 mln. is in 2016 en 2017 dekking gevonden en met ingang van 2018 zijn ze ten laste gebracht van de uitgaven op artikelonderdeel 1.2 Participatie.
Artikel 2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 213.713 | 215.370 | 215.744 | 220.744 | 229.744 | 0 | |
2.1 | Apparaat | 204.613 | 206.270 | 206.644 | 211.644 | 220.644 | 0 |
2.2 | Geheim | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 9.100 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 360 | – 360 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.1 | Apparaat | – 1.610 | – 1.610 | – 1.250 | – 1.250 | – 1.250 | – 1.250 |
2.2 | Geheim | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Nieuwe mutaties | 14.779 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | 227.404 | |
2.1 | Apparaat | 14.779 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | 218.304 |
waarvan: | |||||||
a. Kasschuif egalisatieschuld | 14.040 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | – 2.340 | |
2.2 | Geheim | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.100 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 228.132 | 212.670 | 213.404 | 218.404 | 227.404 | 227.404 | |
2.1 | Apparaat | 217.782 | 202.320 | 203.054 | 208.054 | 217.054 | 217.054 |
2.2 | Geheim | 10.350 | 10.350 | 10.350 | 10.350 | 10.350 | 10.350 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.714 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 |
Toelichting
a. Kasschuif egalisatieschuld
Als gevolg van de veranderingen in het huisvestingsstelsel zal in 2016 de resterende egalisatieschuld buiten de gebruiksvergoeding om worden afgelost aan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Om deze schuld af te lossen wordt gebruik gemaakt van een technische meerjarige kasschuif.
Artikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 151.477 | 81.583 | 81.078 | 81.079 | 81.079 | 0 | |
6.1 | Verminderen regeldruk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 28.333 | 20.307 | 20.288 | 20.288 | 20.288 | 0 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 87.358 | 38.234 | 37.256 | 37.256 | 37.256 | 0 |
6.4 | Burgerschap | 4.794 | 4.794 | 4.794 | 4.794 | 4.794 | 0 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 30.992 | 18.248 | 18.740 | 18.741 | 18.741 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 17.433 | 5.498 | 798 | 798 | 798 | 798 | |
6.1 | Verminderen regeldruk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | – 5.591 | – 2.102 | 98 | 98 | 98 | 98 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | – 1.227 | – 1.300 | – 1.300 | – 1.300 | – 1.300 | – 1.300 |
6.4 | Burgerschap | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 23.051 | 8.900 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Nieuwe mutaties | 15.951 | 74.628 | 6.233 | 8.231 | 8.269 | 89.270 | |
6.1 | Verminderen regeldruk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 13.291 | 26.646 | 8.036 | 8.034 | 8.072 | 28.282 |
waarvan: | |||||||
a. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit | 7.930 | 10.700 | 10.700 | 10.700 | 10.700 | 10.700 | |
b. GDI/eID | 5.870 | 18.600 | |||||
c. Ruilvoetproblematiek | – 3.100 | – 3.100 | – 3.100 | – 3.100 | – 3.100 | ||
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 8.906 | 47.827 | 39 | 39 | 39 | 37.295 |
waarvan: | |||||||
d. GDI/eID | 8.800 | 48.232 | |||||
6.4 | Burgerschap | 60 | 50 | 50 | 50 | 50 | 4.844 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | – 5.906 | 105 | – 1.892 | 108 | 108 | 18.849 |
waarvan: | |||||||
e. BRP straat | – 6.877 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 184.861 | 161.709 | 88.109 | 90.108 | 90.146 | 90.068 | |
6.1 | Verminderen regeldruk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 36.033 | 44.851 | 28.422 | 28.420 | 28.458 | 28.380 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 95.037 | 84.761 | 35.995 | 35.995 | 35.995 | 35.995 |
6.4 | Burgerschap | 6.054 | 4.844 | 4.844 | 4.844 | 4.844 | 4.844 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 47.737 | 27.253 | 18.848 | 20.849 | 20.849 | 20.849 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 624 | 574 | 513 | 423 | 423 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 4.300 | 2.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 1.900 | 0 | 0 | 0 | 423 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 4.924 | 5.374 | 513 | 423 | 423 | 423 |
Toelichting
a. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
Dit betreft de bijdrage van de departementen voor de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
b. en d. GDI/eID
Dit betreft onder andere de overboeking vanuit de aanvullende post voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult.
c. Ruilvoetproblematiek
BZK levert een bijdrage aan de ruilvoetproblematiek door een aantal middelen vrij te maken.
Deze middelen betreffen instrumenten die samenhangen met het brede beleid omtrent fraudebestrijding.
d. BRP straat
Dit betreft de overboeking aan Veiligheid en Justitie (VenJ) voor de BRP straat in het kader van de migratieproblematiek.
Artikel 7 Arbeidszaken overheid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 32.911 | 29.102 | 28.996 | 28.996 | 28.997 | 0 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 10.517 | 10.313 | 10.296 | 10.296 | 10.296 | 0 |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 22.394 | 18.789 | 18.700 | 18.700 | 18.701 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 563 | 2.913 | 2.113 | 1.013 | 213 | 258 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 963 | 2.313 | 2.313 | 2.313 | 2.313 | 2.313 |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | – 400 | 600 | – 200 | – 1.300 | – 2.100 | – 2.055 |
Nieuwe mutaties | – 125 | – 1.675 | – 1.675 | – 2.475 | – 2.400 | 26.597 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 975 | – 75 | – 75 | – 875 | – 800 | 9.496 |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | – 1.100 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.600 | 17.101 |
waarvan: | |||||||
a. Uitkeringen NA en BES | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 33.349 | 30.340 | 29.434 | 27.534 | 26.810 | 26.855 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 12.455 | 12.551 | 12.534 | 11.734 | 11.809 | 11.809 |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 20.894 | 17.789 | 16.900 | 15.800 | 15.001 | 15.046 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 484 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.317 | 820 | 820 | 820 | 820 | 484 |
Toelichting
a. Uitkeringen NA en BES
De uitgaven voor de uitkeringen voor (voormalig) politiek gezagsdragers in Caribisch Nederland worden verantwoord op begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties.
Artikel 11 Centraal apparaat
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 254.767 | 236.002 | 228.629 | 226.541 | 218.034 | 0 | |
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 254.767 | 236.002 | 228.629 | 226.541 | 218.034 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 133.692 | 44.076 | 42.309 | 42.038 | 42.171 | 43.768 | |
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 133.692 | 44.076 | 42.309 | 42.038 | 42.171 | 43.768 |
Nieuwe mutaties | 26.857 | 25.562 | 23.407 | 23.836 | 22.090 | 240.259 | |
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 26.857 | 25.562 | 23.407 | 23.836 | 22.090 | 240.259 |
waarvan: | |||||||
a. LPO | 8.786 | 7.707 | 7.604 | 7.655 | 7.786 | 7.821 | |
b. Overheveling vanuit KR | 3.937 | 3.259 | 2.920 | 2.920 | 2.920 | 2.920 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 415.316 | 305.640 | 294.345 | 292.415 | 282.295 | 284.027 | |
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 415.316 | 305.640 | 294.345 | 292.415 | 282.295 | 284.027 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.925 | 5.897 | 5.856 | 5.822 | 5.822 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 87.747 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 14.788 | 8.159 | 8.002 | 7.963 | 7.948 | 13.770 | |
waarvan: | |||||||
c. Centralisatie FMH | 10.556 | 8.805 | 8.648 | 8.609 | 8.594 | 8.594 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 108.460 | 14.056 | 13.858 | 13.785 | 13.770 | 13.770 |
Toelichting
a. LPO
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling.
b. Overheveling vanuit KR
Een klein gedeelte van de medewerkers van BZK (de directie Koninkrijksrelaties) valt onder een ander begrotingshoofdstuk (H IV: Koninkrijksrelaties in plaats van H VII: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Dit beperkt de gewenste flexibiliteit voor de inzet van medewerkers binnen BZK. Daarom is deze post overgeboekt naar H VII.
c. Centralisatie FMH
Dit betreft de centralisatiekosten FMHaaglanden.
Artikel 12 Algemeen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.206 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 0 | |
12.1 | Algemeen | 1.171 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 0 |
12.2 | Verzameluitkeringen | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | 0 | |
12.1 | Algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.2 | Verzameluitkeringen | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 150 | 150 | 150 | 0 | 1.205 | |
12.1 | Algemeen | 0 | 150 | 150 | 150 | 0 | 1.170 |
12.2 | Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.171 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.205 | |
12.1 | Algemeen | 1.171 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.170 |
12.2 | Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Artikel 13 Nominaal en onvoorzien
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.3 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 16.775 | 14.359 | 15.895 | 15.971 | 14.249 | 14.308 | |
13.1 | Loonbijstelling | 13.570 | 11.576 | 11.450 | 11.498 | 11.450 | 11.493 |
13.2 | Prijsbijstelling | 3.205 | 2.783 | 4.445 | 4.473 | 2.799 | 2.815 |
13.3 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 16.775 | – 14.359 | – 15.895 | – 1.129 | 29.951 | – 14.308 | |
13.1 | Loonbijstelling | – 13.570 | – 11.576 | – 11.450 | – 11.498 | – 11.450 | – 11.493 |
13.2 | Prijsbijstelling | – 3.205 | – 2.783 | – 4.445 | – 4.473 | – 2.799 | – 2.815 |
13.3 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 17.100 | 44.200 | 0 |
Waarvan: | |||||||
a. Reservering wetsvoorstel Stroomlijnen invordering | 0 | 0 | 0 | 17.100 | 44.200 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.3 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 17.100 | 44.200 | 0 |
Toelichting
a. Reservering wetsvoorstel stroomlijnen invordering
De incidentele budgettaire effecten voor de huurtoeslag (ontvangsten) als gevolg van het wetsvoorstel Stroomlijnen Invordering worden gereserveerd op de begroting. Omdat de begroting van WenR (XVIII) geen artikel Nominaal en onvoorzien kent, worden deze middelen overgeheveld van de begroting van WenR (XVIII), artikel 1 Woningmarkt.
Artikel 14 VUT-fonds
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.1 | VUT-fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.1 | VUT-fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.1 | VUT-fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 51.007 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan: | |||||||
a. Herfasering VUT-fonds | 51.007 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 51.007 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
a. Herfasering VUT-fonds
De raming voor de VUT-lening wordt verhoogd op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitenplanning. Conform de leenovereenkomst worden hiermee de laatste ontvangsten gerealiseerd.