Introductie
De nieuwe missie van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) luidt: De Nederlandse Emissieautoriteit borgt als uitvoeringsorganisatie en toezichthouder dat bedrijven die deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging, voldoen aan hun verplichtingen. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.
Producten en diensten
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa vallen onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.
Realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 7.622 | 8.129 | 7.002 | 6.857 | 6.857 | 6.857 | 6.857 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 106 | 116 | 121 | 121 | 121 |
Omzet derden | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | |||||||
Totaal baten | 7.641 | 8.129 | 7.108 | 6.973 | 6.978 | 6.978 | 6.978 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 7.085 | 7.389 | 6.593 | 6.669 | 6.676 | 6.718 | 6.718 |
Personele kosten | 5.324 | 5.644 | 5.423 | 5.423 | 5.413 | 5.393 | 5.393 |
waarvan eigen personeel | 4.681 | 4.591 | 4.586 | 4.608 | 4.603 | 4.603 | 4.603 |
waarvan externe inhuur | 527 | 572 | 517 | 515 | 510 | 490 | 490 |
waarvan overige personele kosten | 116 | 481 | 320 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Materiële kosten | 1.761 | 1.745 | 1.170 | 1.246 | 1.263 | 1.325 | 1.325 |
waarvan apparaat ICT | 265 | 734 | 448 | 448 | 448 | 448 | 448 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 501 | 519 | 502 | 502 | 502 | 502 | 502 |
waarvan overige materiële kosten | 995 | 492 | 220 | 296 | 313 | 375 | 375 |
Rentelasten | 13 | 16 | 8 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 608 | 724 | 507 | 300 | 300 | 260 | 260 |
Materieel | 2 | 2 | |||||
waarvan apparaat ICT | 2 | 2 | |||||
Immaterieel | 606 | 722 | 507 | 300 | 300 | 260 | 260 |
Totaal lasten | 7.706 | 8.129 | 7.108 | 6.973 | 6.978 | 6.978 | 6.978 |
Saldo van baten en lasten | – 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke- en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit.
De omzet IenM bestaat deels (voor € 730.000) uit inzet van balansmiddelen omdat de opdrachtsom voor 2016 aangepast is vanwege een verrekening tussen de opdrachtgever en de NEa.
Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 19 Klimaat | 8.129 | 7.002 | 6.857 | 6.857 | 6.857 | 6.857 |
Inzet middelen balans | 730 | |||||
Totaal | 8.859 | 7.002 | 6.857 | 6.857 | 6.857 | 6.857 |
Omzet overige departementen
De post omzet overige departementen betreft vergoedingen voor diensten van NEa medewerkers aan andere overheidsorganisaties.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
Omschrijving | Realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte’s | 48,5 | 56 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Eigen personeelskosten | 4.681 | 4.591 | 4.586 | 4.608 | 4.603 | 4.603 | 4.603 |
Inhuur | 527 | 572 | 517 | 515 | 510 | 490 | 490 |
Overige personele kosten
De overige personele kosten omvatten onder andere de vacatiegelden voor het bestuur, de kosten van vorming en opleiding en de reiskosten binnen- en buitenland.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten. De beheerskosten voor het biobrandstoffenregister liggen hoger dan oorspronkelijk geschat. De verwachte verhuizing van de NEa naar de Hoftoren wordt in 2017 verwacht.
Realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari | 1.476 | 578 | 1.510 | 927 | 937 | 947 | 917 |
2a. Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+/+) | 7.641 | 8.129 | 7.108 | 6.973 | 6.978 | 6.978 | 6.978 |
2b. Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 7.010 | 7.407 | 6.601 | 6.673 | 6.678 | 6.718 | 6.718 |
2. Totaal operationele kasstroom | 631 | 722 | 507 | 300 | 300 | 260 | 260 |
3a. totaal investeringen (-/-) | – 932 | – 750 | |||||
3b. totaal desinvesteringen (+) | |||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 932 | 0 | – 750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepart. (-/-) | – 897 | ||||||
4b. eenmalige storting door moederdepart. (+) | |||||||
4c. aflossingen op leningen (-/-) | – 400 | – 540 | – 340 | – 290 | – 290 | – 290 | – 150 |
4d. beroep op leenfaciliteit (+) | 700 | 750 | |||||
4. Totaal financieringskasstroom | – 597 | 210 | – 340 | – 290 | – 290 | – 290 | – 150 |
5. Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 578 | 1.510 | 927 | 937 | 947 | 917 | 1.027 |
(maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen.
Investeringskasstroom
In 2017 wordt het zelf ontwikkelde Register Energie voor vervoer fase 2 verder ontwikkeld.
Financieringskasstroom
In 2016 zal er een beroep worden gedaan op de leenfaciliteit voor de doorontwikkeling van het Register Energie voor Vervoer.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel en voor Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
Realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1): | |||||||
Naleving ETS (per broeikasgasinstallatie) | 10.078 | 10.311 | 9.682 | 9.473 | 9.378 | 9.378 | 9.378 |
Naleving EV (per deelnemersrol) | 12.089 | 10.824 | 10.595 | 10.800 | 10.800 | 10.800 | |
Marginale tarieven per uur (x € 1): | |||||||
Laag | 75 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Midden | 94 | 94 | 93 | 92 | 92 | 92 | 92 |
Hoog | 123 | 120 | 120 | 120 | 118 | 118 | 118 |
Fte totaal (excl. externe inhuur) | 48,5 | 56 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
Naleving ETS | 4.636 | 4.853 | 4.430 | 4.333 | 4.290 | 4.290 | 4.290 |
Nationale Verplichtingen onder EU en VN | 120 | 124 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Naleving ETS luchtvaart | 222 | ||||||
Tijdelijk regime Hernieuwbare energie en brandstoffen | 2.866 | ||||||
Naleving EV | 2.659 | 2.313 | 2.265 | 2.308 | 2.308 | 2.308 | |
Advies, ontwikkeling en implementatie EV | 463 | 139 | 139 | 139 | 139 | 139 | |
Koppeling data NEa en CBS | 30 | ||||||
Overige | 19 | 106 | 116 | 121 | 121 | 121 | |
Totaal | 7.863 | 8.129 | 7.108 | 6.973 | 6.978 | 6.978 | 6.978 |
Saldo van baten en lasten | – 0,85% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Naleving ETS | |||||||
Vergunningaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 96% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
BKG's waarvoor toezichtactiviteit heeft plaatsgevonden | 21% | ||||||
BKG's en luchtvaartmaatschappijen waarvoor toezichtactiviteit heeft plaatsgevonden | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | |
Emissie ETS stationair waarvoor tijdig emissierechten zijn ingeleverd | 100% | ||||||
Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | |
Naleving ETS luchtvaart | |||||||
Monitoringsplannen binnen gestelde termijn getoetst | 100% | ||||||
Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | ||||||
Tijdelijk regime hernieuwbare energie en brandstoffen | |||||||
Biobrandstofbalansen die tijdig zijn ingediend | 96% | ||||||
Deelnemers tijdelik regime waarvoor toezichtsactiviteit heeft plaatsgevonden | 32% | ||||||
Naleving EV | |||||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting HEV en brandstoffen luchtverontreiniging | < 15 juli | ||||||
Tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting HEV en brandstoffen luchtverontreiniging | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Deelnemers waarvoor toezichtsactiviteit heeft plaatsgevonden | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | |
Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | |
Infodesk NEa | |||||||
Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 96% | ||||||
Algemeen | |||||||
Aantal formele klachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal gegronde bezwaarprocedures waarbij de NEa onjuist heeft gehandeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 59% | >66% | >70% | >70% | >70% | >70% | >70% |
Toelichting
Naleving ETS stationair
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Naleving EV
Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.