a. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties- en ontvangstenmutaties 2018 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer | Uitgaven 2018 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2018 | 379.286 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1. Wederopbouw Saba | 8 | 3.861 |
2.Wederopbouw Sint Maarten | 8 | 24.733 |
3. Kasschuif liquiditeitssteun Sint Maarten 2017 | 8 | 41.000 |
4. Liquiditeitssteun Sint Maarten | 8 | – 16.360 |
5. Kasschuif restant noodhulp Sint Maarten 2017 | 8 | 19.208 |
6. Wisselkoersreserve | 7 | 6.359 |
7. Overlopende facturen | 1,4 | 9.481 |
8. Overige mutaties | 3.415 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2018 | 468.999 |
Artikelnummer | Ontvangsten 2018 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2018 | 41.670 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | 3.951 | |
1) Bijdragen van Curaçao en Sint Maarten | 1 | 3.951 |
Stand 1e suppletoire begroting 2018 | 45.621 |
Toelichting
Uitgaven en ontvangsten
Wederopbouw op Saba
Vanuit de gereserveerde middelen voor wederopbouw voor Saba en Sint Eustatius ontvangt Saba via deze begroting € 3,861 mln. voor de wederopbouw van het eiland na orkaan Irma. De middelen worden ingezet voor het herstel van de openbare ruimten en onroerende zaken die door de orkaan schade hebben geleden. Daarnaast wordt € 0,2 mln. voor natuur en milieu beschikbaar gesteld. Dit wordt besteed voor de compensatieregeling voor vissers, boeren en veetelers.
Liquiditeitssteun Sint Maarten
Het saldo € 41 mln. van de liquiditeitssteun 2017 is doorgeschoven naar 2018. Het uiteindelijke bedrag voor liquiditeitssteun bedroeg € 24,64 mln. De niet bestede middelen voor de liquiditeitssteun (€ 16,36 mln.) worden ingezet ter dekking van de wederopbouw op Sint Maarten.
Kasschuif restant noodhulp Sint Maarten
Het saldo € 19,208 mln. van de noodhulp 2017 wordt doorgeschoven naar 2018.
Wisselkoersreserve
De resterende wisselkoersreserve ultimo 2017 is € 6,359 mln. Deze reserve is volledig meegenomen naar 2018. Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van de huidige wisselkoers. De wisserkoersmeevallers komen ten gunste van de reserve en de wisselkoerstegenvallers komen ten laste van de reserve.
Overlopende facturen
Een aantal facturen uit 2017 is pas na de financiële jaarafsluiting van 2017 verwerkt en vallen daardoor in boekjaar 2018.
Overige mutaties
Bijdragen Curaçao en Sint Maarten
De bijdragen van Curaçao en Sint Maarten voor de Kustwacht van in het totaal € 3,951 mln. zijn niet in 2017 betaald en worden in 2018 voldaan.
b. De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, motie en amendementen | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 87.274 | – 46.557 | 40.717 | 6.598 | 47.315 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 87.274 | – 46.557 | 40.717 | 6.598 | 47.315 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 100% | 100% | ||||||||
1.1 | Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur | 87.274 | – 46.557 | 40.717 | 6.598 | 47.315 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 30.603 | 0 | 30.603 | 6.188 | 36.791 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | 0 | |
Recherchecapaciteit (Nationale Politie) | 30.603 | 0 | 30.603 | 6.188 | 36.791 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijstand aan de landen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 56.671 | – 46.557 | 10.114 | 410 | 10.524 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 0 | |
Duradero | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Grensbewaking (Defensie) | 6.100 | 0 | 6.100 | 0 | 6.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kustwacht (Defensie) | 46.557 | – 46.557 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Recherchecapaciteit (Nationale Politie) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rechterlijke macht (J&V) | 4.014 | 0 | 4.014 | 410 | 4.424 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 0 | |
Ontvangsten: | 6.120 | – 6.120 | 0 | 3.951 | 3.951 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1.1 Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s
Recherchecapaciteit en Team Bestrijding Ondermijning
Een aantal facturen uit 2017 ter grootte van € 8,7 mln. wordt in 2018 betaald.
Daarnaast worden vanuit de eerder beschikbaar gestelde middelen voor Team Bestrijding Ondermijning (TBO) middelen overgeheveld aan de ketenpartners Openbaar Ministerie BES en Gemeenschappelijke Hof voor totaal € 2,5 mln. jaarlijks tot en met het jaar 2021. Voor 2018 is circa € 2 mln. overgeboekt naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Ontvangsten
Bijdragen Curaçao en Sint Maarten
De bijdragen van Curaçao en Sint Maarten voor de Kustwacht van in het totaal € 3,951 mln. zijn niet in 2017 betaald en worden in 2018 voldaan.
Beleidsartikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 11.005 | 0 | 11.005 | 462 | 11.467 | – 2.106 | – 301 | – 300 | – 300 |
Uitgaven: | 11.005 | 0 | 11.005 | 462 | 11.467 | – 2.106 | – 301 | – 300 | – 300 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 60% | 60% | ||||||||
4.1 | Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 4.187 | 0 | 4.187 | 2.322 | 6.509 | – 406 | – 1 | 0 | 0 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IUCN | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 1.351 | 0 | 1.351 | – 571 | 780 | – 406 | – 1 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 1.351 | 0 | 1.351 | – 571 | 780 | – 406 | – 1 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 2.700 | 0 | 2.700 | 2.572 | 5.272 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toeslagen op pensioenen NA | 2.700 | 0 | 2.700 | 2.572 | 5.272 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 321 | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage landen | 0 | 0 | 0 | 321 | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 136 | 0 | 136 | 0 | 136 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 136 | 0 | 136 | 0 | 136 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 | Caribisch Nederland | 6.818 | 0 | 6.818 | – 1.860 | 4.958 | – 1.700 | – 300 | – 300 | – 300 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 522 | 522 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 522 | 522 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kinderrechten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 4.280 | 0 | 4.280 | – 3.292 | 988 | – 1.700 | – 300 | – 300 | – 300 | |
Kinderrechten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 1.880 | 0 | 1.880 | – 892 | 988 | – 350 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten Caribisch Nederland | 2.400 | 0 | 2.400 | – 2.400 | 0 | – 1.350 | – 300 | – 300 | – 300 | |
Inkomensoverdrachten | 1.318 | 0 | 1.318 | 0 | 1.318 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 1.318 | 0 | 1.318 | 0 | 1.318 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.220 | 0 | 1.220 | 700 | 1.920 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere uitkering sociaaleconomische initiatieven | 1.220 | 0 | 1.220 | 0 | 1.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kinderrechten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 210 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 0 | 0 | 0 | 210 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 3.949 | 0 | 3.949 | 0 | 3.949 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
In de onderlinge regeling rechtsopvolging en boedelscheiding van het Algemeen Pensioenfonds van de Nederlandse Antillen (APNA) is bepaald dat de verplichtingen op pensioenen van Bonaire, St. Eustatius en Saba, na de transitie overgaan op Nederland. Hierbij komen nog de uitkeringen die door het Algemeen Pensioenfonds van Curaçao nadien zijn gedaan. De betaling is uiteindelijk niet in 2017 gedaan, maar zal in 2018 worden voldaan. In totaal gaat het om € 2,1 mln.
Overlopende facturen
Na de jaarafsluiting 2017 zijn een aantal facturen voor € 0,472 mln. niet verwerkt, de belasting vindt hierdoor in 2018 plaats.
4.2 Caribisch Nederland
Opdrachten
Onderzoek, Kennisoverdracht en Commissie
Opdrachten Caribisch Nederland
Binnen dit artikel zijn verschillende budgetten geprioriteerd. Na de uitspraak van de Commissie van Wijzen is in februari 2018 de eilandsraad van Sint Eustatius ontbonden en is een regeringscommissaris benoemd. Voor de ondersteuning van deze regeringscommissaris zijn middelen vrijgemaakt binnen de begroting. Ook wordt vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties bijgedragen aan het herstel van een beschadigde klif op Sint Eustatius.
Beleidsartikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 100% | 100% | ||||||||
5.1 | Schuldsanering landen Curaçao en Sint Maarten | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schuldsanering | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 172.431 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.2 | Leningen en/of garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen aan Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lopende inschrijving Curaçao en St Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 37.721 | 0 | 37.721 | 0 | 37.721 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 8 Noodhulp en Wederopbouw Bovenwindse eilanden
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, moties en amende-menten | Vastgestelde begroting 2018 | Stand vastgestelde ISB | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 0 | 0 | 0 | 133.200 | 72.442 | 205.642 | 6.037 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 0 | 133.200 | 72.442 | 205.642 | 6.037 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 100% | 100% | |||||||||
8.1 | Wederopbouw | 0 | 0 | 0 | 133.200 | 53.234 | 186.434 | 6.037 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.640 | 24.640 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Liquiditeitssteun Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.640 | 24.640 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.033 | 12.033 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
wederopbouw op Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.033 | 12.033 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 2.700 | 6.071 | 8.771 | 6.037 | 0 | 0 | 0 | |
KPSM | 0 | 0 | 0 | 2.700 | 1.300 | 4.000 | 5.282 | 0 | 0 | 0 | |
wederopbouw op Saba | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.861 | 3.861 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Grenstoezicht Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 910 | 910 | 755 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 119.000 | – 16 | 118.984 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
wederopbouw op Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 7.000 | – 16 | 6.984 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | 112.000 | 0 | 112.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 11.500 | 2.000 | 13.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RVB (Bijdrage voor wederopbouw) | 0 | 0 | 0 | 11.500 | 2.000 | 13.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotings-hoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.506 | 8.506 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van JenV | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.506 | 8.506 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.2 | Noodhulp | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.208 | 19.208 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 511 | 511 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Noodhulp | 0 | 0 | 0 | 0 | 511 | 511 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.716 | 1.716 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Noodhulp op Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.716 | 1.716 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Noodhulp op Sint Eustatius en Saba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 145 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RVB (Bijdrage voor wederopbouw) | 0 | 0 | 0 | 0 | 145 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.836 | 16.836 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van I&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van Defensie | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.836 | 16.836 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van VWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van JenV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van BZK | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van OCW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ministerie van BZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
8.1 Wederopbouw
Subsidies
Liquiditeitssteun Sint Maarten
Het saldo € 41 mln. van de liquiditeitssteun 2017 is doorgeschoven naar 2018. Het uiteindelijke bedrag voor liquiditeitssteun bedroeg € 24,64 mln. De niet bestede middelen voor de liquiditeitssteun (€ 16,36 mln.) worden ingezet ter dekking van de wederopbouw op Sint Maarten.
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
Voor het leveren van directe steun aan de wederopbouw Sint Maarten wordt € 12,033 mln. toegevoegd.
Bijdragen aan medeoverheden
Korps Politie Sint Maarten (KPSM)
Er wordt € 1,3 mln. bijgedragen aan KPSM voor het realiseren van een orkaanbestendige meldkamer, de aanschaf van nieuwe voertuigen en uniformen ter voorbereiding op het orkaanseizoen 2018.
Wederopbouw op Saba
Vanuit de gereserveerde middelen voor wederopbouw voor Saba en Sint Eustatius ontvangt Saba via deze begroting € 3,861 mln. voor de wederopbouw van het eiland na orkaan Irma. De middelen worden ingezet voor het herstel van de openbare ruimten en onroerende zaken die door de orkaan schade hebben geleden. Daarnaast wordt € 0,2 mln. voor natuur en milieu beschikbaar gesteld. Dit wordt besteed voor de compensatieregeling voor vissers, boeren en veetelers.
Grenstoezicht Sint Maarten
In het kader van de versterking van het grenstoezicht wordt € 0,91 mln. voor 2018 en € 0,755 mln. voor 2019 bijgedragen aan de douane van Sint Maarten.
Bijdragen aan agentschappen
RVB (Bijdrage voor wederopbouw)
Herstel Klif
Bij eerste incidentele suppletoire begroting is al € 11,5 mln. beschikbaar gesteld voor stabilisatie van de klif. Vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties wordt een bedrag € 2 mln. beschikbaar gesteld.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Vanuit de middelen voor de wederopbouw van Sint Maarten wordt € 8,506 mln. toegevoegd voor technische assistentie en wederopbouw.
8.2 Noodhulp
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Noodhulp op Sint Maarten
Betreft het afrekenen van noodhulp en doorschuiven van bijdragen van 2017 naar 2018 voor een totaal bedrag € 1,716 mln.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ministerie van Defensie
Betreft het afrekenen van noodhulp en doorschuiven van bijdragen van 2017 naar 2018 voor het Ministerie van Defensie voor een totaal bedrag € 16,836 mln.
Niet beleidsartikel 6 Apparaat
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 21.059 | 0 | 21.059 | 1.775 | 22.834 | 1.100 | 450 | 0 | 0 |
Uitgaven: | 21.059 | 0 | 21.059 | 1.775 | 22.834 | 1.100 | 450 | 0 | 0 | |
6.1 | Apparaat | 21.059 | 0 | 21.059 | 1.775 | 22.834 | 1.100 | 450 | 0 | 0 |
Personele uitgaven | 12.831 | 0 | 12.831 | 2.075 | 14.906 | 1.400 | 450 | 0 | 0 | |
waarvan: Eigen personeel | 12.597 | 0 | 12.597 | 2.075 | 14.672 | 1.400 | 450 | 0 | 0 | |
waarvan: Externe inhuur | 234 | 0 | 234 | 0 | 234 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan: Overig personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materiële uitgaven | 8.228 | 0 | 8.228 | – 300 | 7.928 | – 300 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan: Overig materieel | 8.228 | 0 | 8.228 | – 300 | 7.928 | – 300 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Apparaat
Personele uitgaven
Commissie van Wijzen
Na de uitspraak van de Commissie van Wijzen is in februari de eilandsraad van Sint Eustatius ontbonden en is een regeringscommissaris benoemd. Voor de ondersteuning van deze regeringscommissaris zijn extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting.
Niet beleidsartikel 7 Nominaal en onvoorzien
Ontwerp begroting 2018 | Mutaties via NvW, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 1.988 | – 1.114 | 874 | 8.436 | 9.310 | 1.588 | 2.192 | 2.183 | 1.965 |
Uitgaven: | 1.988 | – 1.114 | 874 | 8.436 | 9.310 | 1.588 | 2.192 | 2.183 | 1.965 | |
7.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 811 | 811 | 784 | 757 | 749 | 686 |
7.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 1.425 | 1.425 | 1.262 | 1.265 | 1.265 | 1.111 |
7.3 | Onvoorzien | 988 | – 250 | 738 | – 159 | 579 | – 458 | 170 | 169 | 168 |
7.4 | Wisselkoersreserve | 1.000 | – 864 | 136 | 6.359 | 6.495 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
Het totaal van de loonbijstelling en prijsbijstelling 2018 is € 2,236 mln. en is bij Voorjaarsnota aan de Begroting H IV Koninkrijksrelaties toegewezen.
Wisselkoersreserve
Na slotwet 2017 was de omvang van de wisselkoersreserve € 6,4 mln. Deze reserve is volledig meegenomen naar 2018.
Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van de huidige wisselkoers. De wisserkoersmeevallers komen ten gunste van de reserve en de wisselkoerstegenvallers komen ten laste van de reserve.