Stand ontwerpbegroting 2018 (1) | Mutaties via NvW, motie en amendementen (2) | Stand vastgestelde begroting 2018 (3)=(1+2) | Stand vastgestelde ISB (4) | Mutaties 1e suppletoire begroting (5) | Stand 1e suppletoire begroting (6)=(4+5) | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 660.377 | 8.110 | 668.487 | 703.311 | 50.197 | 753.508 | 41.616 | 43.182 | 42.193 | 24.886 |
Waarvan garantieverplichtingen | 123.015 | 123.015 | 123.015 | 0 | 123.015 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
UITGAVEN | 540.378 | 8.110 | 548.488 | 586.388 | 51.509 | 637.897 | 40.882 | 47.282 | 42.193 | 24.886 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 97% | 97% | 97% | 97% | ||||||
Subsidies | 16.275 | 6.844 | 23.119 | 35.919 | 4.001 | 39.920 | 30 | 30 | 30 | 0 |
Duurzame veehouderij | 111 | 111 | 111 | 43 | 154 | |||||
Investeringsregeling duurzame stallen\ vanaf 2017 Stoppersregeling fosfaatreductieplan | ||||||||||
Regeling fijnstofmaatregelen | ||||||||||
Overig | 111 | 111 | 111 | 43 | 154 | |||||
Plantaardige productie | 5.146 | 5.146 | 17.946 | 0 | 17.946 | |||||
Energie-efficiency en hernieuwbare energie glastuinbouw (EHG), voorheen (IMM) | 400 | 400 | 9.200 | 9.200 | ||||||
Marktintroductie energie innovaties (MEI) | 4.535 | 4.535 | 8.535 | 8.535 | ||||||
Overig | 211 | 211 | 211 | 211 | ||||||
Visserij | 5.055 | 5.055 | 5.055 | 0 | 5.055 | |||||
Regelingen onder het nieuwe EFMZV | 5.055 | 5.055 | 5.055 | 0 | 5.055 | |||||
Overige (uitfinanciering regelingen onder EVF) | ||||||||||
Agrarisch ondernemerschap | 5.318 | 5.318 | 5.318 | 0 | 5.318 | |||||
Brede weersverzekering | 5.318 | 5.318 | 5.318 | 0 | 5.318 | |||||
Investeringsregeling Jonge Agrariërs | ||||||||||
Flankerend beleid Pelsdierhouderijen | ||||||||||
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 645 | 6.844 | 7.489 | 7.489 | 3.958 | 11.447 | 30 | 30 | 30 | 0 |
Samenwerking POP Nieuwe uitdagingen | ||||||||||
Overig (onder meer educatie) | 645 | 6.844 | 7.489 | 7.489 | 3.958 | 11.447 | 30 | 30 | 30 | 0 |
Apurement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Regeling apurement | ||||||||||
Begrotingsreserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Begrotingsreserve landbouw | ||||||||||
Storting begrotingsreserve apurement | ||||||||||
|
|
|
| |||||||
Garanties | 5.140 | 5.140 | 5.140 | 0 | 5.140 | |||||
Storting bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit | 2.015 | 2.015 | 2.015 | 0 | 2.015 | |||||
Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit | 3.125 | 3.125 | 3.125 | 0 | 3.125 | |||||
Opdrachten | 103.930 | 38 | 103.968 | 129.068 | 22.388 | 151.456 | 26.462 | 25.352 | 21.026 | 3.635 |
Duurzame veehouderij | 2.498 | 2.498 | 17.398 | 967 | 18.365 | 1.101 | 220 | 270 | 300 | |
Mestbeleid | 481 | 481 | 481 | 11.829 | 12.310 | 12.439 | 15.403 | 14.753 | – 2.533 | |
Plantaardige productie | 3.351 | 3.351 | 13.551 | – 579 | 12.972 | – 193 | – 97 | 0 | 0 | |
Plantgezondheid | 2.067 | 2.067 | 2.067 | 3.056 | 5.123 | 3.083 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 5.145 | 5.145 | 5.145 | 3.726 | 8.871 | 4.344 | 84 | 0 | 0 | |
Voedselagenda | 16.491 | 16.491 | 16.491 | – 13.410 | 3.081 | |||||
Voedselveiligheid en kwaliteit | 2.944 | 2.944 | 2.944 | – 1.403 | 1.541 | – 813 | – 126 | – 126 | 8 | |
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid | 2.641 | 2.641 | 2.641 | 530 | 3.171 | |||||
Visserij | 130 | 130 | 130 | – 75 | 55 | 5 | 5 | 0 | 0 | |
Agrarisch ondernemerschap | 2.507 | 2.507 | 2.507 | 0 | 2.507 | |||||
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 65.675 | 38 | 65.713 | 65.713 | 17.747 | 83.460 | 6.496 | 6.363 | 2.629 | 2.360 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 82.181 | 82.181 | 82.181 | 14.081 | 96.262 | 281 | 410 | 0 | 0 | |
Medebewind en overige voormalige publieke PBO-taken | 1.510 | 1.510 | 1.510 | 0 | 1.510 | |||||
Wageningen Research | 77.013 | 77.013 | 77.013 | 15.165 | 92.178 | 365 | 410 | |||
College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden | 988 | 988 | 988 | 0 | 988 | |||||
Centrale Commissie Dierproeven | 738 | 738 | 738 | – 738 | 0 | |||||
ZonMW dierproeven | 1.932 | 1.932 | 1.932 | – 346 | 1.586 | – 84 | ||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 10.217 | 10.217 | 10.217 | – 6.000 | 4.217 | – 6.000 | 0 | |||
Diergezondheidsfonds | 10.217 | 10.217 | 10.217 | – 6.000 | 4.217 | – 6.000 | 0 | |||
|
| |||||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 10.026 | 10.026 | 10.026 | 368 | 10.394 | 242 | 242 | 242 | 242 | |
FAO en overige contributies | 10.026 | 10.026 | 10.026 | 368 | 10.394 | 242 | 242 | 242 | 242 | |
Bijdragen aan agentschappen | 312.609 | 1.228 | 313.837 | 313.837 | 16.671 | 330.508 | 19.867 | 21.248 | 20.895 | 21.009 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 161.858 | 161.858 | 161.858 | 10.800 | 172.658 | 18.200 | 19.700 | 19.700 | 19.700 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 137.337 | 1.228 | 138.565 | 138.565 | 3.820 | 142.385 | 1.339 | 1.544 | 1.144 | 1.144 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 5.923 | 5.923 | 5.923 | 1.749 | 7.672 | 328 | 4 | 51 | 165 | |
Rijksrederij | 7.491 | 7.491 | 7.491 | 302 | 7.793 | |||||
ONTVANGSTEN | 40.981 | 45 | 41.026 | 41.026 | 2.809 | 43.835 | ||||
Agroketens | ||||||||||
Mestbeleid | 7.209 | 7.209 | 7.209 | 0 | 7.209 | |||||
Diergezondheid en dierenwelzijn | 500 | 500 | 500 | 1.288 | 1.788 | |||||
Plant- en diergezondheid | ||||||||||
Voedselveiligheid en kwaliteit | ||||||||||
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid | 5.926 | 5.926 | 5.926 | 0 | 5.926 | |||||
Visserij | 6.993 | 6.993 | 6.993 | 302 | 7.295 | |||||
Agrarisch ondernemerschap | 245 | 245 | 245 | 0 | 245 | |||||
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 12.112 | 45 | 12.157 | 12.157 | 1.200 | 13.357 | ||||
Garanties (provisies Borgstellingsfaciliteit) | 2.925 | 2.925 | 2.925 | 0 | 2.925 | |||||
Agentschappen | ||||||||||
Onttrekkingen begrotingsreserves | 5.071 | 5.071 | 5.071 | 19 | 5.090 |
Toelichting op de verplichtingen
De mutatie op de verplichtingen wordt toegelicht bij de uitgaven. De voornaamste reden voor de toename is dat er middelen van de enveloppes van het Regeerakkoord van de aanvullende post zijn overgeheveld naar de begrotingsstaat van LNV (voor mestbeleid/6e actieprogramma nitraatrichtlijn en voor Toegepast onderzoek van de TO2 Wageningen Research) en dat er middelen zijn toegevoegd om de gevolgen die de Brexit heeft voor de taken van de NVWA en een aantal ZBO’s op te vangen. Daarnaast stijgt het verplichtingen budget als gevolg van bijdragen vanuit andere begrotingsonderdelen.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Kennisontwikkeling en agrarische innovatie
De mutatie betreft met name de overheveling vanuit het opdrachtenbudget van de Voedselagenda naar het onderdeel Kennisontwikkeling voor de subsidieregeling Duurzaam Door/Jong leren eten € 4,6 mln (zie ook toelichting op Opdrachten). Verder wordt het budget voor de Tegemoetkoming vervroegde afschrijving van milieu-investeringen (Vamil) in 2018 verlaagd met € 0,6 mln, omdat er naar verwachting een lager beroep op de tegemoetkoming gedaan wordt dan eerder geraamd. Met hetzelfde bedrag wordt ook de voor deze uitgave geraamde onttrekking uit de begrotingsreserve verlaagd (dit is onderdeel van het mutatiesaldo op de post «onttrekkingen begrotingsreserves» bij Ontvangsten).
Opdrachten
Mestbeleid
Betreft met name de toevoeging voor LNV van de middelen op uit de regeerakkoord enveloppe «Natuur en waterkwaliteit» ad € 10,7 mln, € 14,2 mln, € 17,8 mln en € 17,3 mln in de jaren 2018 tot en met 2021 voor het 6e Actieprogramma Nitraatrichtlijn. Het 6e actieprogramma definieert maatregelen die de standaard vormen voor duurzaam en landbouwkundig doelmatig gebruik van stikstof en fosfaat in de Nederlandse landbouw. Het 6e actieprogramma Nitraatrichtlijn is nodig om voor de periode 2018–2021 opnieuw een uitzondering («derogatie») van de Nitraatrichtlijn van de EU te krijgen. Daarnaast wordt voor de monitoring van het actieprogramma Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (Wageningen Research) over 6 jaren een reeks van ruim € 2 mln per jaar overgeheveld naar het begrotingsonderdeel kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie.
Plantgezondheid
De mutatie van € 3,1 mln heeft betrekking op geraamde Brexitkosten als gevolg van extra keuringen door Nak-Tuinbouw en het KwaliteitsControle Bureau.
Diergezondheid
De mutatie van € 3,7 mln heeft met name betrekking op verwachte meerkosten voor In Beslag genomen goederen/dieren (€ 2,3 mln) en circa € 1,4 mln voor preventieve gezondheid en diverse monitoringsprogramma’s.
Voedselagenda
Voor de uitvoering van de Voedselagenda wordt € 13,4 mln intern overgeheveld naar andere begrotingsonderdelen van artikel 6. Het gaat met name om de volgende mutaties:
-
– € 4,6 mln voor de subsidieregeling «Duurzaam door/jong leren eten» door RVO.nl naar het betreffende subsidie instrument «educatie».
-
– € 2,8 mln voor het project «Data en ICT-gedreven technologie voor een duurzaam voedselsysteem» dat wordt uitgevoerd binnen programmering Wageningen Research en de topsectoren Agri&Food (A&F) en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen (T&U).
-
– € 1,4 mln voor het project «Bestuivers en Groene gewasbescherming» dat wordt uitgevoerd binnen de programmering van Wageningen Research.
-
– € 1,6 mln voor de doorontwikkeling van de aardappelveredelingstechniek dat wordt uitgevoerd binnen de programmering van Wageningen Research en topsectoren A&F en T&U.
-
– € 3,2 mln voor het project «nieuwe eiwitten» dat wordt uitgevoerd binnen programmering van Wageningen Research en de topsectoren A&F en T&U.
Kennisontwikkeling en agrarische innovatie
De mutatie van € 17,7 mln heeft voor € 8,8 mln betrekking op de uitvoering door Wageningen Research van de hierboven genoemde projecten van de Voedselagenda. Daarnaast vindt een overboeking plaats van een budget van respectievelijk € 3,9 mln in 2018, € 2,8 mln in 2019 en € 3,7 mln van de EZK begroting voor Wageningen Research voor de oprichting van het Dutch Food Initiative (versterking van het voedingsonderzoek bij WR). Verder diverse overhevelingen uit andere begrotingsonderdelen voor onderzoek door o.a. WR en RIVM.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Betreft de toevoeging van € 13,2 mln vanuit de aanvullende post in het kader van de enveloppe Toegepast Onderzoek uit het Regeerakkoord voor onderzoek bij de TO2 instelling Wageningen Research (Kamerstuk 33 009, nr.49).
Daarnaast is de raming verhoogd met € 1,2 mln voor de High Containment Unit (HCU). In het «Convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten 2015 – 2019» is in artikel 17 vastgelegd dat de veehouderijsectoren bijdragen in de kosten van de HCU van Wageningen BioVeterinary Research. Overeengekomen is dat de sectoren in de periode 2017 – 2019 jaarlijks € 0,6 mln bijdragen. Deze bijdrage wordt jaarlijks geïnd via het Diergezondheidsfonds. De bijdragen 2017 en 2018 worden beide geïnd in 2018.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
EZ/LNV heeft vanaf 2015 de bijdrage aan het DGF voor bepaalde sectoren moeten voorfinancieren, onder andere omdat de hoogte van de heffing voor 3 jaar vaststond en niet alle afspraken uit het DGF convenant over de bedragen die voor rekening van de sectoren komen, in de oude heffing konden worden verwerkt. Als gevolg van de wijziging van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd) die op 1 januari 2018 van kracht is geworden, kunnen de voorgefinancierde bedragen bij de desbetreffende sectoren in rekening worden gebracht. Daarnaast heeft in 2017 als gevolg van de fipronil contaminatie een aantal bedrijven uitstel van betaling van heffingen aangevraagd. Ook hiervoor heeft EZ/LNV moeten voorfinancieren en de heffingen worden de komende jaren alsnog ontvangen. Dit leidt tot meer-inkomsten in het DGF. Hierdoor kan de EZ/LNV voeding voor twee jaar met € 6 mln naar beneden worden bijgesteld.
Bijdrage agentschappen
De agentschapsbijdrage voor NVWA is met € 10,8 mln in 2018 oplopend tot € 19,7 mln in 2021 en verdere jaren opgehoogd voor de geraamde kosten samenhangend met de Brexit.
De agentschapsbijdrage aan RVO.nl is met € 1,9 mln verhoogd voor de werkzaamheden in 2018 voor de ZBO Centrale Commissie Dierproeven (CCD). Daarnaast is er € 1,8 mln extra HGIS-budget toegevoegd voor LNV attaches, Brexit en koerscorrecties en loon- en prijsbijstelling.
De agentschapsbijdrage voor het RIVM is opgehoogd met € 1,7 mln voor het klimaatprogramma en voor het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Voor het PAS komen middelen beschikbaar voor onder meer actieplan ammoniak, AERIUS, en tariefstijgingen.
Toelichting op de ontvangsten
Diergezondheid en dierenwelzijn
-
– Betreft verwachte ontvangen van circa € 0,8 mln uit leges. Het bedrijfsleven betaalt aan de CCD leges voor een vergunning aanvraag. Deze ontvangsten worden gebruikt om de kosten van de CCD te dekken.
-
– Een leges ontvangst van € 0,5 mln is geraamd voor de administratieve verwerking/registratie van de overdracht van fosfaatrechten.
Kennisontwikkeling en agrarische innovatie
Betreft de bijdragen van de veehouderijsectoren in de kosten van de HCU ad. € 1,2 mln. Zie ook de toelichting hiervoor bij Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s.
Toelichting op de begrotingsreserves
Begrotingsreserve Landbouw
Stand 1/1/2018 | 26.679 |
– Geraamde onttrekking | – 1.912 |
Stand (raming) per 31/12/2018 | 24.767 |
De onttrekking wordt gedaan om uitgaven voor verplichtingen die eerder zijn aangegaan, te kunnen doen. De grootste posten zijn:
-
– uitgaven voor projecten die bijdragen aan een duurzame cacaoconsumptie en productie, die gefinancierd worden uit de vorig jaar aan de begrotingsreserve toegevoegde rentebaten van het cacaobufferstockfonds dat beheerd werd door het voormalig Productschap Akkerbouw,
-
– College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (Ctgb) voor beleidsadvisering,
-
– Uitgaven voor projecten duurzame landbouw.
Begrotingsreserve Visserij
Stand 1/1/2018 | 17.444 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2018 | 17.444 |
Begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit
Stand 1/1/2018 | 14.166 |
+ Geraamde storting | 2.015 |
– Geraamde onttrekking | – 178 |
Stand (raming) per 31/12/2018 | 16.003 |
Begrotingsreserve Apurement
Stand 1/1/2018 | 101.834 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | – 3.000 |
Stand (raming) per 31/12/2018 | 98.834 |
De op de begroting gereserveerde middelen voor de regeling apurement (voor eventuele correcties en boetes die worden opgelegd door de Europese Commissie) worden naar beneden bijgesteld, omdat de reserve naar huidige inzichten toereikend is.
Budgettaire gevolgen van beleid,