Beleidsartikel 11 Integraal Waterbeleid
11 | Integraal waterbeleid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 56.206 | 41.518 | 41.723 | 41.734 | 42.004 | 40.179 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 569 | 1.972 | 1.082 | 1.082 | 282 | – 18 | |
Nieuwe mutaties | 794 | 1.496 | 1.505 | 1.496 | 1.688 | 1.714 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 56.431 | 44.986 | 44.310 | 44.312 | 43.974 | 41.875 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 1.015 | 612 | 621 | 602 | 1.834 | 1.860 |
2. | GeoCentrifuge | 1.030 | 1.030 | 1.040 | |||
3. | SZW: Compensatie Kinderopvang | – 1.263 | |||||
Diversen | 491 | – 146 | – 146 | – 146 | – 146 | – 146 | |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
Diversen | 574 | ||||||
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
Diversen | – 23 | ||||||
Totaal | 794 | 1.496 | 1.505 | 1.496 | 1.688 | 1.714 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 2. In de jaren 2018 – 2020 wordt jaarlijks een subsidie van circa € 1 miljoen verstrekt aan Deltares voor de bouw van een nieuwe GeoCentrifuge. De GeoCentrifuge van Deltares wordt gebruikt voor onderzoek naar het gedrag van slappe bodems en is van groot belang voor onderzoek aan dijken en natte en droge infrastructuur. De subsidie wordt gedekt vanuit het DF artikel 1.03 Investeren in de waterveiligheid.
Ad 3. Overboeking aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Conform afspraak wordt het restbudget betreffende de subsidieregeling «Compensatie kinderopvang» voor waterschappen jaarlijks teruggeboekt naar SZW. In 2017 zijn er geen nieuwe aanvragen ontvangen.
11 | Integraal waterbeleid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.043 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 102.337 | 98.885 | 90.561 | 98.258 | 186.528 | 188.843 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 53.232 | 27.625 | 11.096 | 5.138 | – 395 | – 275 | |
Nieuwe mutaties | 164 | 4.986 | 70 | 620 | 220 | 100 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 155.733 | 131.496 | 101.727 | 104.016 | 186.353 | 188.668 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.01 | Ruimtelijke instrumentarium | ||||||
1. | Hydrologische maatregelen | 600 | |||||
2. | Subsidie BGT | – 1.000 | |||||
3. | BZK: bijdrage Gouden Piramide | 100 | 50 | 50 | |||
Diversen | 476 | ||||||
13.02 | Geo-informatie | ||||||
4. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 200 | 450 | 400 | 450 | 100 | 100 |
2. | Subsidie BGT | 1.000 | |||||
Diversen | 17 | 89 | 120 | 120 | 120 | ||
13.03 | Gebiedsontwikkeling | ||||||
1. | Hydrologische maatregelen | – 600 | |||||
5. | Grondverkoop tbv hydrologische maatregelen | 5.000 | |||||
Diversen | 190 | ||||||
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
6. | Aanvulling opdracht NEN 2017 | – 138 | – 92 | ||||
7. | GF: Verontreiniging Griftpark Utrecht | – 500 | – 500 | – 500 | |||
2. | Subsidie BGT | – 1.000 | 1.000 | ||||
Diversen | 284 | ||||||
13.05 | Eenvoudig beter | ||||||
Diversen | – 365 | – 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 164 | 4 986 | 70 | 620 | 220 | 100 |
Ad 1. Bij NJN 2016 zijn er door middel van een kasschuif tussen 2016 en 2018 binnen artikel 13 vanuit de projecten BIRK en NOVI middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies. Dit was mogelijk omdat bij BIRK en NOVI vertraging optrad. Dit wordt gefaciliteerd middels een kasschuif tussen 2016 en 2018. Met deze mutatie worden de middelen in 2018 teruggeboekt. De omvang van BIRK en NOVI wijzigt hiermee niet.
Ad 2. Voor de afronding van de transitie van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) wordt in 2017 een laatste subsidie toegekend aan het Samenwerkingsverband van Bronhouders BGT (SVG-BGT) en het Landelijk Samenwerkingsverband Grootschalige Basiskaart Nederland (LSV- GBKN). Dekking van de vindt plaats middels een kasschuif tussen de bevoorschotting van het Kadaster. De middelen worden in 2021 teruggeheveld naar het Kadaster. Daarnaast worden middelen overgeheveld vanuit de Bedrijvenregeling, waar voor een lager bedrag aan subsidievaststellingen is ontvangen.
Ad 3. Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van BZK ten behoeve van het programma Gouden Piramide.
Ad 4. Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 5. Conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 wordt in totaal € 30 miljoen vrijgemaakt vanuit de opbrengsten van grondverkopen ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies. Deze mutatie betreft de opbrengsten uit de grondverkoop door EZ (RVO) in relatie tot de bufferzones die ingezet worden ten behoeve van hydrologische maatregelen.
Ad 6. De opdrachtverlening aan de NEN wordt verantwoord op artikel 21. Vanuit de andere artikelen wordt voor aanvullingen op deze opdracht budget overgeboekt naar artikel 21. De aanvullende verplichting wordt aangegaan in 2017, waarvan het kaseffect 60% betrekking heeft op 2017 en 40% betrekking heeft op 2018.
Ad 7. Vanuit Ruimtegebruik Bodem wordt een aanvullend budget voor de periode 2017 – 2019 toegekend aan de gemeente Utrecht. Deze middelen worden gebruikt om specifiek onderzoek te verrichten naar de bodemverontreiniging van het Griftpark ten einde besluiten te kunnen nemen over de mogelijke afbouw van de huidige monitoring en overige kostbare maatregelen om de risico’s vanwege de verontreiniging te beheersen.
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 268 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 9.092 | 8.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.09 | |||||||
1. | Eindafrekening subsidie Mooi Nederland | 268 | |||||
2. | Opbrengsten Grondverkoop EZ/ naar Provinciefonds tbv hydrologische maatregelen | 5.000 | |||||
Totaal | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Dit betreft de eindafrekening van de subsidietoekenning verstrekt in het kader van het programma Mooi Nederland aan Stichting Beschermers Amstelland. Bij de eindafrekening bleken de werkelijk gemaakte kosten lager te zijn dan de voorgeschoten bedragen. Het teveel betaalde bedrag is teruggevorderd.
Ad 2. Conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 wordt in totaal € 30 miljoen vrijgemaakt vanuit de opbrengsten van grondverkopen ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies. Deze mutatie betreft de opbrengsten uit de grondverkoop door EZ (RVO) in relatie tot de bufferzones die ingezet worden ten behoeve van hydrologische maatregelen.
Beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 34.406 | 28.357 | 27.466 | 27.657 | 29.216 | 29.241 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 11.215 | 6.304 | 5.220 | 4.442 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 1.874 | 2.064 | 1.612 | 728 | 276 | – 588 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 47.495 | 36.725 | 34.298 | 32.827 | 29.492 | 28.653 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 Netwerk | |||||||
1. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 1.153 | 650 | 537 | 480 | 430 | 432 |
2. | Onderwerken graanresten | – 870 | – 865 | – 472 | – 495 | – 489 | |
3. | Beter Benutten | 1.500 | 1.500 | ||||
Diversen | 340 | 602 | 258 | 538 | 159 | – 713 | |
14.02 Veiligheid | |||||||
1. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 192 | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 |
4. | Eindejaarsmarge | 189 | |||||
Totaal | 1.874 | 2 064 | 1.612 | 728 | 276 | – 588 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 2. Voor de periode 2018 – 2022 is het voornemen dat wederom een subsidieregeling van kracht wordt op grond waarvan een vergoeding verstrekt kan worden voor het versneld onderwerken van graanresten om het risico van vogelaanvaringen op Schiphol te reduceren. Dekking vindt plaats middels overheveling van budget uit diverse artikelen.
Ad 3. In het kader van de ombouw programmadirectie Beter Benutten, wordt ingezet op het doorzetten van de werkwijze van Beter Benutten, innovatie en ITS als primaire activiteit. Dit betreft een beperkt startbudget voor de voor de periode 2018- 2019.
Ad 4. Betreft mutatie in het kader van de opgevraagde eindejaarmarge voor financiering van overlopende verplichtingen uit 2016.
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | |||||||
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
16 | Spoor | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 32.910 | 12.215 | 13.095 | 13.615 | 14.085 | 14.159 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 2.198 | 6.015 | 410 | 556 | 510 | 426 | |
Nieuwe mutaties | 6.089 | 392 | – 363 | – 254 | – 358 | – 351 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 36.801 | 18.622 | 13.142 | 13.917 | 14.237 | 14.234 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 Spoor | |||||||
1. | Prijsbijstelling tranche 2017 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
2. | Eindejaarsmarge | 5.823 | |||||
3. | Onderwerken graanresten | – 268 | – 311 | – 192 | – 261 | – 257 | |
Diversen | 232 | 626 | – 86 | – 96 | – 131 | – 128 | |
Totaal | 6.089 | 392 | – 363 | – 254 | – 358 | – 351 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 2. Betreft mutatie in het kader van de opgevraagde eindejaarmarge voor financiering van overlopende verplichtingen uit 2016.
Ad 3. Voor de periode 2018 – 2022 is het voornemen dat wederom een subsidieregeling van kracht wordt op grond waarvan een vergoeding verstrekt kan worden voor het versneld onderwerken van graanresten om het risico van vogelaanvaringen op Schiphol te reduceren. Dekking vindt plaats middels overheveling van budget uit diverse artikelen.
16 | Spoor | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 2.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 2.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 17 Luchtvaart
17 | Luchtvaart | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 14 049 | 13 165 | 13 157 | 10 966 | 8 652 | 8 662 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 31 | 291 | 291 | – 302 | – 499 | – 499 | |
Nieuwe mutaties | 5 160 | 1 706 | 2 283 | 832 | 1 028 | 1 080 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 19 178 | 15 162 | 15 731 | 11 496 | 9 181 | 9 243 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1. | Area Develpment Twente | 900 | |||||
2. | Kasschuiven geluidsisolatie | – 957 | 957 | ||||
3. | Schadeclaims Schiphol | 2.000 | |||||
4. | Onderwerken graanresten | 1.570 | 1.586 | 881 | 833 | 821 | |
5. | Eindejaarsmarge | 2.877 | |||||
Diversen | 340 | 136 | – 260 | – 49 | 195 | 259 | |
Totaal | 5.160 | 1.706 | 2.283 | 832 | 1.028 | 1.080 |
Ad 1. Er worden uitgaven gedaan ten behoeve van de subsidie Area Development Twente (ADT). Deze subsidie vloeit voort uit het amendement Koopmans (Tweede Kamer 2007–2008, 31 200 XII, nr. 60) waarmee tevens invulling wordt gegeven aan de afspraken uit de Bestuursovereenkomst Gebiedsontwikkeling Vliegveld Twente (Bijlage bij Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 31 936, nr. 17).
Ad 2. Dit betreft een kasschuif in het kader van te dekken kosten voor de klachtafhandeling geluidsisolatie en veiligheidssloopzones.
Ad 3. Dit betreft de kosten ten behoeve van schadeclaims Schiphol.Om de kosten te kunnen dekken voor (schade)claims, zijn eerder middels de MTOW heffing gelden ontvangen voor de behandeling en uitkering van schadeclaims. De MTOW-heffing is in 2016 stop gezet.
Ad 4. Voor de periode 2018 – 2022 is het voornemen dat wederom een subsidieregeling van kracht wordt op grond waarvan een vergoeding verstrekt kan worden voor het versneld onderwerken van graanresten om het risico van vogelaanvaringen op Schiphol te reduceren. Dekking vindt plaats middels overheveling van budget uit diverse artikelen.
Ad 5. Betreft mutatie in het kader van de opgevraagde eindejaarmarge voor financiering van overlopende verplichtingen uit 2016.
17 | Luchtvaart | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 325 | 325 | 325 | 325 | 325 | 325 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 833 | 790 | 790 | 197 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 140 | 210 | 280 | 350 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.158 | 1.115 | 1.255 | 732 | 605 | 675 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diversen | 0 | 0 | 140 | 210 | 280 | 350 | |
Totaal | 0 | 0 | 140 | 210 | 280 | 350 |
Beleidsartikel 18 Scheepvaart en Havens
18 | Scheepvaart en havens | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 27.752 | 17.315 | 14.197 | 11.222 | 4.738 | 4.742 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 3.611 | – 373 | – 496 | – 564 | – 467 | – 467 | |
Nieuwe mutaties | 190 | 8.454 | 315 | 374 | 386 | 388 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 31.553 | 25.396 | 14.016 | 11.032 | 4.657 | 4.663 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1. | Caribisch Nederland havenprojecten | 8.705 | |||||
2. | Onderwerken graanresten | – 432 | – 410 | – 217 | – 77 | – 75 | |
3. | Eindejaarsmarge | 500 | |||||
Diversen | – 310 | 181 | 725 | 591 | 463 | 463 | |
Totaal | 190 | 8.454 | 315 | 374 | 386 | 388 |
Ad 1. Voor de havenprojecten Caribisch Nederland is een reservering van € 12 miljoen vanuit de investeringsruimte Vaarwegen getroffen. Hiervan wordt € 8,7 miljoen overgeheveld naar begroting Hoofdstuk XII ten behoeve van de realisatie van de renovatie haveninfrastructuur Bonaire.
Ad 2. Voor de periode 2018 – 2022 is het voornemen dat wederom een subsidieregeling van kracht wordt op grond waarvan een vergoeding verstrekt kan worden voor het versneld onderwerken van graanresten om het risico van vogelaanvaringen op Schiphol te reduceren. Dekking vindt plaats middels overheveling van budget uit diverse artikelen.
Ad 3. Betreft mutatie in het kader van de opgevraagde eindejaarmarge voor financiering van overlopende verplichtingen uit 2016.
18 | Scheepvaart en havens | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 19 Klimaat
19 | Klimaat | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 61.434 | 56.602 | 54.216 | 53.147 | 53.817 | 53.846 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 17.526 | 8.669 | 3.465 | 3.316 | 2.563 | 2.493 | |
Nieuwe mutaties | – 2.056 | 1.644 | 6.997 | 1.473 | 1.758 | 1.543 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 76.904 | 66.915 | 64.678 | 57.936 | 58.138 | 57.882 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.01 | Tegengaan klimaatverandering | ||||||
1. | Bijdrage DGMI extra taken NEA | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Brandstoffenvisie | – 4.956 | – 801 | 5.543 | 0 | 214 | 0 |
Diversen | 337 | – 203 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | ||||||
3. | Financiële planning subsidies Interreg | – 602 | 1.180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. | Loon – en Prijsbijstelling 2017 | 1.217 | 1.563 | 1.356 | 1.375 | 1.446 | 1.445 |
5. | Meerjarenraming opdracht RVO | 0 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 |
6. | Opdracht RIVM 2017 | 1.573 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. | Opdracht RVO 2017 | 656 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. | Opdrachtenbudget RWS | – 1.098 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 442 | – 631 | – 438 | – 438 | – 438 | – 438 | |
Totaal | – 2.056 | 1.644 | 6.997 | 1.473 | 1.758 | 1.543 |
Ad 1. Dit betreft de bijdrage aan de financiering van de uitvoering van extra taken door de NEA. De NEa heeft voor de uitvoering van enkele Europese richtlijnen (FQD/ILUC-richtlijnen) extra middelen nodig.
Ad 2. De brandstofvisie vormt een belangrijk onderdeel van het Energieakkoord. Met de uitvoering van de brandstofvisie worden de komende paar jaar de randvoorwaarden gecreëerd voor langere termijn C02-reductie. Een gedeelte van de middelen voor de brandstofvisie komt niet tot betaling in 2017 en wordt doorgeschoven naar latere jaren. Het kasritme sloot niet aan op de geplande uitgaven van de brandstofvisie en om die reden wordt een gedeelte van de middelen doorgeschoven naar latere jaren. Het doorschuiven is ook noodzakelijk in verband met het feit dat de regeling naar verwachting in september wordt gepubliceerd en er tijd nodig is om projecten te beoordelen, de middelen komen dan nog niet in 2017 tot betaling.
Ad 3. Voor de uitvoering van de lopende Interreg-subsidieregelingen (PSR en CETSI) is op basis van de ervaringen uit afgelopen periode een nieuwe financiële planning gemaakt. Deze betreft zowel de verplichtingen (vastleggen van de gepubliceerde en nog te publiceren subsidieplafonds voor de CETSI-regeling) als de uitgaven (betalingen op zowel de PSR- als de CETSI-subsidies).
Ad 4. Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017.
Ad 5. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO wordt verantwoord op artikel 19. Vanuit de andere artikelen worden voor opdrachten aan het RVO uit het opdrachtenbudget middelen overgeheveld naar artikel 19.
Ad 6. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RIVM wordt verantwoord op artikel 19. Vanuit de andere artikelen worden voor opdrachten aan RIVM uit het opdrachtenbudget middelen overgeheveld naar artikel 19.
Ad 7. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO wordt verantwoord op artikel 19. Vanuit de andere artikelen worden voor opdrachten aan het RVO uit het opdrachtenbudget middelen overgeheveld naar artikel 19.
Ad 8. Dit betreft een actualisering van de opdrachtbudgetten aan RWS. De actualisatie heeft het gevolg dat een aantal opdrachtbudgetten aan RWS worden overgeheveld naar andere artikelen.
19 | Klimaat | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 226.500 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 3.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 230.400 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 |
Beleidsartikel 20 Lucht en Geluid
20 | Lucht en geluid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 30.402 | 43.543 | 31.475 | 31.488 | 31.476 | 31.496 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 11.899 | – 8.499 | – 3.415 | – 3.266 | – 2.563 | – 2.493 | |
Nieuwe mutaties | – 522 | – 315 | – 165 | – 165 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 17.981 | 34.729 | 27.895 | 28.057 | 28.913 | 29.003 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder | ||||||
1. | Duurzaamheid Service Level Agreement | – 255 | – 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Opdracht RWS | – 267 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | PBL: Rekenmeesterfunctie DGMI-deel | 0 | – 165 | – 165 | – 165 | ||
Totaal | – 522 | – 315 | – 165 | – 165 | 0 | 0 |
Ad 1. Ten behoeve van de verduurzaming van de SLA (Service Level Agreement) stelt DGMI € 2 miljoen beschikbaar aan Rijkswaterstaat. De bijdrage wordt naar rato van de opdrachtbudgetten over de artikelen van DGMI verdeeld.
Ad 2. Dit betreft een actualisering van de opdrachtbudgetten aan RWS. De actualisatie heeft het gevolg dat een aantal opdrachtbudgetten aan RWS worden overgeheveld naar artikel 19.
Ad 3. De overdracht van de rekenmeesterfunctie van het ECN naar PBL. Met deze mutatie wordt het IenM-aandeel in de opdracht aan het PBL verstrekt.
Beleidsartikel 21 Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 20.900 | 20.664 | 18.231 | 18.681 | 19.028 | 18.785 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 1.649 | – 707 | – 605 | – 605 | – 723 | – 723 | |
Nieuwe mutaties | 785 | – 238 | 119 | 119 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 23.334 | 19.719 | 17.745 | 18.195 | 18.305 | 18.062 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | ||||||
1. | RVO Nederland Circulair | – 1.100 | – 1.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 0 | 0 | 400 | 400 | 400 | 0 | |
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
2. | Bijdrage departementen aan MVI/BZK | 119 | 119 | 119 | 119 | 0 | 0 |
3. | RVO Nederland Circulair | 1.100 | 1.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 338 | – 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
Diversen | 328 | – 349 | – 400 | – 400 | – 400 | 0 | |
Totaal | 785 | – 238 | 119 | 119 | 0 | 0 |
Ad 1. RVO is gemandateerd voor het verstrekken van incidentele subsidies in het kader van het programma Nederland Circulair en CIRCO. RVO krijgt daarvoor de beschikking over een subsidiebudget. In 2017 worden de verplichtingen aangegaan, de uitgaven worden gedaan in 2017 en 2018. Voor het verstrekken van deze subsidie wordt er budget vanuit de programmauitgaven naar de budgetplaats voor subsidies te worden overgeboekt
Ad 2. Bijdrage van Ministerie van BZK aan programma Maatschappelijk Verantwoord Inkopen dat door Ministerie van IenM wordt gecoördineerd. Het programma loopt tot en met 2020.
Ad 3. Zie ad 1.
Beleidsartikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 33.780 | 51.115 | 55.411 | 62.683 | 63.159 | 63.200 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 9.587 | 682 | 682 | – 4.318 | – 5.604 | 682 | |
Nieuwe mutaties | 4.814 | – 16.860 | – 7.036 | – 536 | – 750 | – 536 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 48.181 | 34.937 | 49.057 | 57.829 | 56.805 | 63.346 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
Diversen | – 161 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.02 | Veiligheid biotechnologie | ||||||
Diversen | – 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
1. | RIVM Circulaire Economie | 0 | – 1.573 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | RVO Circulaire economie | 0 | – 656 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Modernisering omgevingsveiligheid | 1.000 | 0 | – 1.000 | 0 | 0 | 0 |
4. | Subsidiebudget asbestdaken | 3.714 | 2.000 | – 5.500 | 0 | – 214 | 0 |
5. | Opdracht RVO | 0 | – 536 | – 536 | – 536 | – 536 | – 536 |
6. | TNS-regeling | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. | Programma Impuls Omgevingsveiligheid | – 15.001 | |||||
Diversen | – 169 | – 1.094 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 4.814 | – 16.860 | – 7.036 | – 536 | – 750 | – 536 |
Ad 1. Dit betreffen mutaties in het kader van opdrachtverlening aan het RIVM. De uitgaven worden verantwoord op Artikel 19.
Ad 2. Dit betreffen mutaties in het kader van opdrachtverlening aan het RVO. De uitgaven worden verantwoord op Artikel 19.
Ad 3. Voor de werkzaamheden en activiteiten ten behoeve van de vernieuwing van de publicatiereeks gevaarlijke stoffen (PGS) en het aanwijzen van aandachtsgebieden zijn in 2017 middelen benodigd die in 2019 staan geraamd.
Ad 4. Het budget voor de subsidieregeling verwijderen asbestdaken wordt in 2017 en 2018 verhoogd om vertraging in de uitvoering te voorkomen. De financiering van de ophoging van dit budget in 2017 en 208 komt tot stand middels een kasschuif van budget.
Ad 5. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO wordt verantwoord op artikel 19. Vanuit de andere artikelen worden voor opdrachten aan het RVO uit het opdrachtenbudget middelen overgeheveld naar artikel 19.
Ad 6. In 2007 is de regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers van mesothelioom(TNS) ingesteld. Voor de uitkeringen in het kader van de TNS-regeling is het huidige jaar meer geld nodig.
Ad 7. Overboeking van de gelden voor het Programma Impuls Omgevingsveiligheid naar het Provinciefonds (BZK) en storting in het BTW-compensatiefonds (FIN).
22 | Externe veiligheid en risico's | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 675 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 1.757 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 2.432 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Beleidsartikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 41.719 | 44.782 | 48.752 | 38.259 | 38.268 | 38.268 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | |
Nieuwe mutaties | 1.074 | 5.863 | 867 | 742 | – 4 244 | 756 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 42.656 | 50.508 | 49.482 | 38.864 | 33.887 | 38.887 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 Meteorologie en seismologie | |||||||
1. | Aanpassing indiening KNMI apparaat en programma | 440 | 340 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Loon- en Prijsbijstelling tranche 2017 | 401 | 468 | 470 | 468 | 472 | 472 | |
Overboeking KNMI | – 179 | – 179 | – 179 | – 179 | – 179 | – 179 | |
Data Scientist | 208 | ||||||
Bijdrage eID | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 | ||
23.02 Aardobservatie | |||||||
Loon- en Prijsbijstelling tranche 2017 | 204 | 242 | 284 | 161 | 171 | 171 | |
Bijdrage eID | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | ||
2. | Kasschuif Aardobservatie | 5.000 | – 5.000 | ||||
Totaal | 1.074 | 5.863 | 867 | 742 | – 4.244 | 756 |
Ad 1. In het kader van de offerte 2017 heeft het opdrachtgeverberaad KNMI ingestemd met aanvullende middelen voor het ontsluiten van klimatologische informatie van het meteorologische dienst Curacao, het opbouwen van kennis over seismologie in de regio Caribisch Nederland, de vervanging van de high perfomance computer en dienstverlening voor veiligheidsregio's en waterschappen bij maatschappij ontwrichtend weer en/of calamiteiten vanaf GRIP2. Daar tegenover zijn enkele extensiveringen (o.a. de inzet van de beschikbare middelen voor energiekosten en Anders omgaan met data) afgesproken waaruit de intensiveringen gedeeltelijk kunnen worden gedekt.Ad 2. Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017.
Ad 2. Het betreft een kasschuif om de (tijdelijk) gestegen contributie EUMETSAT op te kunnen vangen. Op basis van een actuele raming van EUMETSAT is een kasschuif (€ 5 miljoen) van 2021 naar 2018 nodig om de budgettaire reeks in overeenstemming met de programmering te krijgen. Het KNMI kan dit niet via de balanspost opvangen, omdat deze in 2016 significant is afgenomen.
Beleidsartikel 24 Handhaving en Toezicht
24 | Handhaving en toezicht | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 109.561 | 106.755 | 106.783 | 106.785 | 106.801 | 106.801 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 4.912 | – 5.412 | – 5.412 | – 5.390 | – 5.390 | – 5.390 | |
Nieuwe mutaties | 2.110 | 1.971 | 1.993 | 1.987 | 1.989 | 1.990 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 Handhaving en toezicht | |||||||
1. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 2.056 | 2.405 | 2.419 | 2.413 | 2.415 | 2.416 |
2. | KIWA | 500 | |||||
3. | Overboeking naar VenJ: Afpakken | – 22 | – 27 | – 27 | – 27 | – 27 | – 27 |
4. | Overboeking naar BZK: eID | – 3 | – 3 | – 3 | – 3 | – 3 | |
Diverse | – 424 | – 404 | – 396 | – 396 | – 396 | – 396 | |
Totaal | 2.110 | 1.971 | 1.993 | 1.987 | 1.989 | 1.990 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 2. Het KIWA ondersteunt de ILT met certificatie-activiteiten. Wegens contracturele afspraken stijgen de vergunningtarieven die Kiwa bij de aanvragers in rekening brengt onvoldoende om de (stijgende) kosten van KIWA te dekken.
Ad 3. Deze mutatie houdt verband met de neerwaartse bijstelling van de ontvangstenreeks in het kader van de uitvoering van het programma «Afpakken» van het Ministerie van Veiligheid en Justitie door de ILT. Deze mutatie betreft een correctie van de ontvangsten vanuit VenJ welke ontstaat ten gevolge van de taakstelling bij VenJ.
Ad 4. Dit betreft de bijdrage van ILT aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kader van het eID-programma.
Beleidsartikel 25 Brede Doeluitkering
25 | Brede doeluitkering | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 888.311 | 866.805 | 866.752 | 865.341 | 854.721 | 854.721 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 26.738 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 15.228 | 14.783 | 14.795 | 14.737 | 14.556 | 14.558 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 930.277 | 881.588 | 881.547 | 880.078 | 869.277 | 869.279 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1. | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 15.228 | 14.783 | 14.795 | 14.737 | 14.556 | 14.558 |
Totaal | 15.228 | 14.783 | 14.795 | 14.737 | 14.556 | 14.558 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Beleidsartikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 6.168.329 | 6.597.992 | 6.732.281 | 6.880.418 | 7.013.510 | 7.061.467 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 485.970 | 13.092 | 221.764 | – 12.753 | – 684 | – 600 | |
Nieuwe mutaties | – 345.049 | – 15.749 | 4.584 | 147.690 | 119.221 | 117.706 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 5.337.310 | 6.595.335 | 6.958.629 | 7.015.355 | 7.132.047 | 7.178.573 |
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Infrastructuurfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
Niet-beleidsartikel 97 Algemeen Departement
97 | Algemeen departement | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 50.480 | 50.839 | 50.195 | 49.900 | 49.841 | 49.841 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 98.105 | 5.344 | 5.364 | 5.364 | 5.364 | 5.364 | |
Nieuwe mutaties | 2.346 | 1.630 | 1.628 | 1.619 | 1.640 | 1.641 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 150.931 | 57.813 | 57.187 | 56.883 | 56.845 | 56.846 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 Algemeen departement | |||||||
1 | Toedeling Eindejaarsmarge | 1.412 | |||||
2 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 768 | 847 | 845 | 836 | 857 | 858 |
3 | Overboeking aan BZK: bijdrage e-ID | – 9 | – 9 | – 9 | – 9 | – 9 | |
4 | Externe juridische expertise | 792 | 792 | 792 | 792 | 792 | |
Diverse | 166 | ||||||
Totaal | 2.346 | 1.630 | 1.628 | 1.619 | 1.640 | 1.641 |
Ad 1. Dit betreft de toebedeling van de eindejaarsmarge voor overlopende kas/verplichtingen uit 2016, die bij 1e suppletoire voorlopig technisch op artikel 99 is toegekend.
Ad 2. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 3. Door BZK is in kaart gebracht dat voor de stelselkosten van het programma eID structureel € 16 miljoen is benodigd vanaf 2018. Dit betreft de bijdrage van IenM.
Ad 4. Dit betreft de bijdrage van beleidsdg’s DGMI, DGRW en DGB aan de juridische afdeling voor te maken kosten met betrekking tot centraal betaalde kosten van externe juridische expertise door de Landsadvocaat.
97 | Algemeen departement | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 2.189 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | |||||||
Nieuwe mutaties | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.296 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | Afboeken ontvangstenreeks | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 |
Totaal | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 |
Ad 5. In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Het betreft een tekort van € 0,9 miljoen in 2016 en verder. Het is niet wenselijk om deze niet bestaande ontvangsten in de begroting te handhaven. Middels deze mutatie wordt de ontvangstenreeks afgeboekt.
Niet-beleidsartikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 321.827 | 290.304 | 285.210 | 281.397 | 281.875 | 281.875 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 24.596 | 6.690 | 4.072 | 5.372 | 2.772 | 2.652 | |
Nieuwe mutaties | 5.420 | 16.312 | 13.761 | 9.869 | 9.702 | 9.774 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 351.843 | 313.306 | 303.043 | 296.638 | 294.349 | 294.301 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Toedeling Eindejaarsmarge | 2.562 | |||||
2 | Afboeking ontvangstenreeks detacheringen | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |
3 | Overdracht coördinatie Caribisch Nederland | 336 | 336 | 336 | 336 | 336 | 336 |
4 | Overboeking van en naar IF t.b.v. Eenvoudig Beter | 5.000 | 2.500 | ||||
5 | Extra taken NEA | – 375 | |||||
6 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 6.687 | 7.860 | 7.766 | 7.870 | 7.869 | 7.879 |
8 | Herschikking apparaatsbudgetten | 1.203 | 100 | 100 | 200 | 182 | – 866 |
Diverse | – 478 | 205 | 229 | 229 | 229 | 229 | |
98.02 | Materiële uitgaven | ||||||
10 | Toedeling Eindejaarsmarge | 2.032 | |||||
11 | Overboeking naar FIN t.b.v. bijdrage Digitale content | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | |
12 | Bedrijfsgeneeskundigezorg RWS | – 20 | |||||
13 | Afboeking ontvangstenreeks detacheringen | – 100 | |||||
14 | Overboeking naar AZ: Communicatiepool | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 | |
15 | Overboeking van en naar IF t.b.v. Eenvoudig Beter | – 1.500 | |||||
16 | Overboeking naar EZ t.b.v. kwaliteitsimpuls Digipoort | – 450 | |||||
17 | Inzet surplus EV RvB en ILT | – 2.910 | |||||
18 | Overboeking van IF t.b.v. functioneel beheer MSW | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 |
19 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | 1.042 | 1.123 | 1.142 | 1.146 | 1.145 | 1.135 |
20 | Overboeking naar IF en DF; Capaciteitsmanagement RWS | – 1.229 | |||||
21 | Herschikking apparaatsbudgetten | – 1.203 | – 100 | – 100 | – 200 | – 182 | 866 |
22 | Overboeking vanuit IF t.b.v.ombouw programma Beter Benutten | 1 500 | 1 500 | ||||
23 | Rekenmeesterfunctie PBL | 165 | 165 | 165 | |||
24 | Overboeking naar BZK ICT Arbeidsmarktcampagnes 2017 | – 58 | |||||
Diverse | – 367 | ||||||
Totaal | 5.420 | 16.312 | 13.761 | 9.869 | 9.702 | 9.774 |
Ad 1. Dit betreft de toebedeling van de eindejaarsmarge voor overlopende kas/verplichtingen uit 2016, die bij 1e suppletoire voorlopig technisch op artikel 99 is toegekend.
Ad 2. Structureel is er voor € 0,100 miljoen aan apparaatsontvangsten begroot. Aangezien niet duidelijk is waar deze ontvangsten betrekking op hebben en de realisatie jaarlijks achterblijft wordt deze ontvangstenreeks afgeboekt, ook aan de uitgavenkant.
Ad 3. Het coördinatorschap van Caribisch Nederland wordt overgedragen van ILT aan DGB. De bijbehorende apparaatsbudgetten zijn hiervoor naar artikel 98 overgeheveld (van artikel 24).
Ad 4. Dit betreft mutaties in het kader van Eenvoudig Beter, ten behoeve van de externe inhuur bij het Wetgevingstraject. Door vertraging in het wetgevingstraject zijn middelen in 2018 en 2019 benodigd.
Ad 5. Het betreft hier de nieuwe FQD/ILUC richtlijnen. Het voorstel van de wetswijziging ten behoeve van ILUC-implementatie moest vanwege de demissionaire status van het kabinet opnieuw langs de ministerraad voordat het naar de Tweede Kamer verzonden kan worden. De extra taken voor de NEA, als gevolg van de nieuwe richtlijnen, houden verband met een motie van de Kamer waarbij de dubbeltellingsregeling is behouden. Ter dekking hiervan vindt een overboeking plaats naar artikel 19.
Ad 6. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 7. De huidige programmadirectie Beter Benutten zal in 2017 worden omgebouwd. In het kader van de ombouw wordt ingezet op het doorzetten van de werkwijze van Beter Benutten, innovatie en ITS als primaire activiteit met raakvlakken met aanpalende thema’s als de Fietsagenda, Logistiek en Duurzame mobiliteit. Hiervoor wordt een startbudget vrijgemaakt voor inhuuruitgaven voor de periode 2018 – 2021. Het toegevoegde inhuurbudget wordt gebruikt voor kennis/expertise die niet binnen IenM beschikbaar is.
Ad 8. Dit betreft een herschikking binnen de apparaatsuitgaven als gevolg van een actualisatie van personele en materiële budgetten.
Ad 9. Als gevolg van de verslechterde financiële situatie bij het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) heeft de ministerraad op 30/9/2016 ingestemd met het voorstel van EZ om de taken rondom de Nationale Energieverkenning (NEV) en advisering over de SDE+ te behouden en vanaf 2018 over te dragen aan PBL. Door overdracht van de rekenmeesterfunctie naar het PBL wordt synergie en daardoor naar verwachting ook efficiëntiewinst gehaald. Deze mutatie betreft het EZ-aandeel in de opdracht aan ECN met betrekking tot de «rekenmeesterfunctie».
Ad 10. Dit betreft de toebedeling van de eindejaarsmarge voor overlopende kas/verplichtingen uit 2016, die bij 1e suppletoire voorlopig technisch op artikel 99 is toegekend.
Ad 11. Conform de gemaakte afspraken in het ICBR vindt er een niet-structurele overboeking plaats naar FIN, in het kader van de financiering van Digitale Content.
Ad 12 RWS ontvangt een bijdrage voor de uitvoering van de regietaak bedrijfsgeneeskundige zorg binnen IenM. De bijdrage wordt vanuit begrotingshoofdstuk HXII toegevoegd aan het artikelonderdeel 12.06 Netwerkgebonden kosten HWN.
Ad 13. Structureel is er voor € 0,1 miljoen aan apparaatsontvangsten begroot. Aangezien niet duidelijk is waar deze ontvangsten betrekking op hebben en de realisatie jaarlijks achterblijft wordt deze ontvangstenreeks afgeboekt, ook aan de uitgavenkant.
Ad 14. Er vindt een overheveling plaats naar het Ministerie van AZ/DPC, ten behoeve van de interne communicatiepool (structureel vanaf 2018).
Ad 15. Dit betreft mutaties in het kader van Eenvoudig Beter, ten behoeve van de externe inhuur bij het Wetgevingstraject. Door vertraging in het wetgevingstraject zijn middelen in 2018 en 2019 benodigd.
Ad 16. Conform de uitwerking van besluitvorming in het Nationaal Beraad van 9 mei ji. door bureau digicommissaris, wordt het terug te ontvangen overschot dienstverlening Maritime Single Window uit 2016 ingezet t.b.v. de kwaliteitsimpuls Digipoort.
Ad 17. Een deel van de ontvangen surplus EV van de ILT en het Rijksvastgoedbedrijf wordt ingezet voor nagekomen uitgaven in het kader van schadeclaims Schiphol. Om de kosten te kunnen dekken zijn eerder, middels de MTOW-heffing, gelden ontvangen voor de behandeling en uitkering van deze (schade)claims. De MTOW-heffing is in 2016 stopgezet. Daarnaast betreft het uitgaven ten behoeve van de subsidie Area Development Twente (ADT). Deze subsidie vloeit voort uit het amendement Koopmans (Tweede Kamer 2007–2008, 31 200 XII, nr. 60) waarmee tevens invulling wordt gegeven aan de afspraken uit de Bestuursovereenkomst Gebiedsontwikkeling Vliegveld Twente (Bijlage bij Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 31 936, nr. 17).
Ad 18. De kosten voor het functioneel en gebruikersbeheer bedragen ca. € 0,640 mln per jaar, waarvan de helft (€ 0,320 mln) door IenM betaald wordt. Dit bedrag kan niet gedekt worden binnen de begroting van Maritieme Zaken. Dekking is voorzien uit de investeringsruimte op het IF.
Ad 19. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2017 voor Hoofdstuk XII.
Ad 20. Dit betreft een overboeking naar het IF en DF in het kader van de dekking van het Strategisch Capaciteit Management van RWS.
Ad 21. Dit betreft een herschikking binnen de apparaatsuitgaven als gevolg van een actualisatie van personele en materiële budgetten.
Ad 22. De huidige programmadirectie Beter Benutten zal in 2017 worden omgebouwd. In het kader van de ombouw wordt ingezet op het doorzetten van de werkwijze van Beter Benutten, innovatie en ITS als primaire activiteit met raakvlakken met aanpalende thema’s als de Fietsagenda, Logistiek en Duurzame mobiliteit. Ten behoeve van een beperkt startbudget wordt € 1,500 mln overgeboekt vanuit het IF voor inhuuruitgaven.
Ad 23. Als gevolg van de verslechterde financiële situatie bij het Energieonderzoekscentrum Nederland (ECN) heeft de ministerraad op 30/9/2016 ingstemd met het voorstel van EZ om de taken rondom de Nationale Energieverkenning (NEV) en advisering over de SDE+ te behouden en vanaf 2018 over te dragen aan PBL. Door overdracht van de rekenmeesterfunctie naar het PBL wordt synergie en daardoor naar verwachting ook efficiëntiewinst gehaald. Deze mutatie betreft het IenM-aandeel in de opdracht aan ECN met betrekking tot de «rekenmeesterfunctie».
Ad 24. In maart 2017 heeft de ICBR ingestemd met verdeling van (eenmalig) € 510.000 voor ICT arbeidsmarktcampagnes 2017 over de ministeries. Dit betreft de bijdrage van IenM.
98 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 14.202 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Nieuwe mutaties | 350 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 18.082 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 |
Ontvangsten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25 | Afboeking ontvangstenreeks detacheringen | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
26 | Ontvangsten Logius overschot 2016 | 450 | |||||
Totaal | 350 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
Ad 25. Structureel is er voor € 0,100 miljoen aan apparaatsontvangsten begroot. Aangezien niet duidelijk is waar deze ontvangsten betrekking op hebben en de realisatie jaarlijks achterblijft wordt deze ontvangstenreeks afgeboekt, ook aan de uitgavenkant.
Ad 26. Conform de uitwerking van besluitvorming in het Nationaal Beraad van 9 mei ji. door bureau digicommissaris, wordt het terug te ontvangen overschot dienstverlening Maritime Single Window uit 2016 ingezet t.b.v. de kwaliteitsimpuls Digipoort.
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 21 | 108 | 42 | 602 | 545 | 545 | |
Mutatie Amendement 2017 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 136.801 | 124.504 | 124.185 | 131.008 | 133.520 | 127.796 | |
Nieuwe mutaties | – 109.101 | – 124.504 | – 124.185 | – 126.008 | – 127.235 | – 127.795 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 21 | 108 | 42 | 5.602 | 6.830 | 546 |
Uitgaven | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nominaal en onvoorzien | ||||||
1 | Toedeling eindejaarsmarge | – 17.805 | |||||
2 | ABP pensioenpremie | – 8.384 | – 8.384 | – 8.384 | – 8.384 | – 8.384 | – 8.384 |
– waarvan Hoofdstuk XII | 3.277 | 3.277 | 3.277 | 3.277 | 3.277 | 3.277 | |
– Waarvan Infrastructuurfonds | 3.912 | 3.912 | 3.912 | 3.912 | 3.912 | 3.912 | |
– waarvan Deltafonds | 1.195 | 1.195 | 1.195 | 1.195 | 1.195 | 1.195 | |
3 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2017 | – 103.719 | – 115.227 | – 114.908 | – 116.731 | – 117.958 | – 118.519 |
– waarvan Hoofdstuk XII | 26.920 | 27.942 | 27.574 | 27.477 | 28.234 | 28.265 | |
– Waarvan Infrastructuurfonds | 66.079 | 73.460 | 73.636 | 74.632 | 73.147 | 75.034 | |
– waarvan Deltafonds | 10.720 | 13.825 | 13.698 | 14.622 | 16.577 | 15.220 | |
4 | Eenvoudig Beter | – 6.000 | |||||
5 | THERMPHOS | 27.700 | |||||
Diversen | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 893 | – 892 | |
Totaal | – 109.101 | – 124.504 | – 124.185 | – 126.008 | – 127.235 | – 127.795 |
Ad 1. Bij Eerste suppletoire begroting is de eindejaarsmarge van 2018 (€ 17,8 miljoen) toegevoegd op artikel 99. Bij Begroting 2018 vindt de overige toedeling van de eindejaarmarge plaats op Hoofdstuk XII.
Ad 2. Bij Eerste suppletoire begroting is de compensatie voor de toegenomen ABP-pensioenpremie verwerkt. Bij Begroting 2018 vindt de toedeling van de compensatie voor de toegenomen ABP-pensioenpremie plaats op Hoofdstuk XII en naar het IF en DF.
Ad 3. Jaarlijks wordt besloten of de overheidsuitgaven van de Rijksbegroting gecorrigeerd worden voor loon- en prijsontwikkelingen. Dit betreft de toegekende loonbijstelling en prijsbijstelling tranche 2017 die op artikel 99 Nominaal en onvoorzien is toegevoegd bij Eerste suppletoire begroting 2016 en die bij deze Begroting 2018 nader wordt toegedeeld binnen de begrotingen Hoofdstuk XII en de fondsen.
Ad 4. Bij Begroting 2018 Voor Eenvoudig Beter worden in het kader van de externe inhuur bij het Wetgevingstraject vanuit artikel 99 Nominaal en Onvoorzien middelen overgeheveld naar artikelonderdeel 18.16 van het IF.
Ad 5. Het Rijk reserveert € 27,7 miljoen voor de complexe sanering van het Zeeuwse industrieterrein Thermphos in Zeeland, naar aanleiding van het advies van de Commissie onderzoek sanering Thermphos (TK 29 826 nr. 90). Een bijdrage is voorwaardelijk aan het bereiken van een totaalakkoord met de provincie Zeeland en het havenbedrijf, waarbij zij eenzelfde financiële bijdrage leveren. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu treedt op als beleidsverantwoordelijk departement namens het Rijk, waarbij de onafhankelijkheid van de toezichthouder wordt geborgd.