De tabel bevat een meerjarig overzicht van de middelen die in 2017–2022 beschikbaar zijn binnen de begrotingen van een aantal departementen voor het bedrijvenbeleid en de topsectoren. De indeling van de tabel geeft inzicht in de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Voor een groot deel betreft dit het innovatiebeleid, dat uit een generieke pijler en een specifieke pijler bestaat. Het generieke beleid ondersteunt innovatie voor alle bedrijven, binnen en buiten de topsectoren (tabel A1 en A2). Ook de bijdrage van Buitenlandse Zaken (A3) is generiek van aard. De kern van het specifieke beleid is publiek-private samenwerking (PPS, tabel B1 en B2). Door een intensievere samenwerking tussen de excellente Nederlandse publieke kennisinfrastructuur en de bedrijven vindt de kennis beter zijn weg in innovatieve producten. PPS wordt gestimuleerd met de PPS-toeslag en de MIT. Internationale PPS wordt mogelijk gemaakt dankzij EU-cofinanciering (B2), daarnaast door de Innovatie Attachés en technologiemissies. Via het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds is in totaal € 100 mln beschikbaar voor hoogwaardige onderzoeksfaciliteiten en (publiek- private samenwerking) op specifieke thema’s. Opbrengsten uit deze investeringen vloeien terug in het fonds. Onderdeel C bevat de instrumenten voor aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en tot slot bestaat onderdeel D uit verschillende specifieke bijdragen van departementen aan voor hun relevante topsectoren.
In de tabel is ook aangegeven op welk begrotingsartikel de middelen op de departementale begrotingen staan. Daar zijn de hier getoonde reeksen vaak niet één op één terug te vinden, omdat hier alleen de middelen zijn getoond die samenhangen met het bedrijfslevenbeleid en topsectoren. Een afnemend deel van de middelen is reeds belegd met uitgaven voor lopende programma’s. De verantwoording over dit budget vindt plaats via de reguliere begrotingscyclus via de desbetreffende departementale begrotingen.
(kasbedragen x € 1 mln) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Departement | Artikel |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I Generiek | ||||||||
A1. Ondernemerschap en innovatie | 181 | 155 | 153 | 162 | 161 | 147 | ||
Financieringsinstrumenten Toekomstfonds | 181 | 155 | 153 | 162 | 161 | 147 | EZ | 3 |
A2. Fiscale maatregelen | 1.213 | 1.213 | 1.213 | 1.213 | 1.213 | 1.213 | ||
Aftrek speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | EZ/FIN | 2, Belastingplan |
Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 2, Belastingplan | |
A3. Internationaal | 269 | 258 | 200 | 159 | 240 | 126 | ||
Internationaal ondernemen en ontwikkelingssamenwerking | 161 | 144 | 145 | 132 | 132 | 126 | BH/OS | 1,2,3 |
Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 108 | 114 | 55 | 27 | 108 | 0 | BH/OS | 1 |
II Specifiek voor topsectoren | ||||||||
B1. Kennis en innovatie | 547 | 539 | 543 | 540 | 540 | 541 | ||
NWO | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 | OCW/ EZ | 16 |
NWO-TTW | 22 | 19 | 25 | 23 | 23 | 24 | EZ | 2 |
KNAW | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | OCW | 16 |
Toegepast onderzoek (TO2: TNO, Wageningen Research, Marin, ECN, NLR, Deltares) | 192 | 187 | 185 | 184 | 184 | 184 | EZ | 2,4,6 |
Profilering kennisinfrastructuur | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | OCW | 16 |
B2. Innovatie en PPS | 242 | 227 | 232 | 222 | 221 | 216 | ||
PPS-toeslag | 101 | 108 | 115 | 120 | 120 | 120 | EZ | 2 |
MKB Innovatiestimuleringsregeling Topsectoren | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | EZ | 2 |
Europese Cofinanciering, afloop FES en innovatieprogramma’s1 | 79 | 62 | 64 | 62 | 62 | 62 | EZ | 2 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 33 | 28 | 24 | 11 | 10 | 5 | EZ | 3 |
C. Onderwijs en arbeidsmarkt | 54 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Professionele masters | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | OCW | 6 |
Centra voor Innovatief vakmanschap | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | OCW/EZ | 4 |
Centers of Expertise | 19 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | OCW | 6 |
Regionaal investeringsfonds MBO2 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | OCW | 4 |
D. Specifieke bijdragen departementen | 246 | 255 | 264 | 233 | 167 | 156 | ||
VWS: Life Sciences & Health/zorg | 65 | 65 | 65 | 60 | 60 | 60 | VWS | 1, 2, 4, kader Zorg |
EZ: Energie-innovatie (excl. ECN) | 114 | 125 | 135 | 135 | 99 | 88 | EZ | 4 |
IenM: Logistiek3 | 26 | 22 | 21 | 18 | 0 | 0 | IenM | divers H-XII, IF en DF |
IenM: Water | 21 | 23 | 23 | 0 | 0 | 0 | IenM | divers H-XII, IF en DF |
OCW: Creatief4 | 12 | 12 | 12 | 12 | 0 | 0 | OCW | 14 |
Defensie | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | DEF | 6 |
Totaal | 2.752 | 2.692 | 2.605 | 2.529 | 2.542 | 2.399 |
Voor een totaalbedrag van cofinanciering KP7 en H2020 wordt verwezen naar Bijlage 7.6 Europese geldstromen, paragraaf 5 Horizon 2020.
Een deel van het geld van het regionaal investeringsfonds gaat ook naar publiek-private samenwerkingsverbanden buiten de topsectoren.