Artikel | Naam subsidie[i] (-regeling) | 2016 (gerealiseerd) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Laatste evaluatie (jaartal, met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 57.830 | 65.581 | 65.530 | 65.794 | 63.825 | 56.590 | 56.561 | [iii] / [ii] | [iii] | [iii] | |
1 | 188.454 | 192.046 | 198.406 | 199.125 | 195.575 | 196.356 | 196.925 | 2016 [iv] | 2022 | ||
1 | 15.913 | 17.305 | 15.755 | 15.755 | 15.773 | 15.777 | 15.777 | De regeling is pas in 2015 in werking getreden. | 2019 | 2020 | |
1 | 0 | 19.287 | 26.000 | 26.000 | 0 | 0 | 0 | De regeling is pas in 2017 in werking getreden. | Nog onbekend, evaluatie van de subsidieregeling is afhankelijk van opname van de NIPT test in het pakket. | 2020 | |
1 | 0 | 1.600 | 3.400 | 5.000 | 3.400 | 1.800 | 0 | De regeling is pas in 2017 in werking getreden. | 2022 | 2022 | |
1 | 0 | 500 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | De regeling is pas per 1/8/ 2016 in werking getreden. | 2018 | 1-7-2019 | |
2 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 129.312 | 143.644 | 147.061 | 144.080 | 138.845 | 137.202 | 139.256 | [ii] | [ii] | [ii] |
2 | Beleidskader eerstelijnscentra in grootschalige nieuwbouwlocaties (VINEX) | 1.532 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | Is meegelopen in de beleidsdoorlichting van art. 2.2. De doorlichting was aanleiding voor een externe evaluatie die eind 2017 wordt afgerond. | 2017 | 2018 | |
2 | 483 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 | 2020 | 2021 | ||
2 | Beleidskader subsidiëring farmaceutische ANZ dienstverlening | 1.628 | 839 | 2017 | n.v.t. | 2018 | |||||
2 | 1.000 | [v] | 2018 | 2017 | |||||||
2 | Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg [vi] | 1.120 | 2.720 | 2.720 | 11.560 | 10.000 | 680 | 680 | 2019 | 2019 | |
2 | Kaderwet VWS-subsidies (FEZ en TKI maatwerkbeschikkingen) | 10.279 | 1.685 | ||||||||
2 | Kaderwet VWS-subsidies [vii] | 1.585 | 5 | ||||||||
2 | Beleidskader subsidiëring Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional | 23.000 | 73.000 | 60.000 | 0 | Regeling is in 2017 in werking getreden | 2020 | ||||
2 | 0 | 11.124 | 11.524 | 11.525 | 11.525 | 11.526 | 11.527 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2017 inwerking is getreden | 2021 | ||
2 | Subsidieregeling borstimplantaten bij transgenders | 4.200 | 4.200 | 4.200 | 2.800 | 2.800 | Regeling is nog niet gereed | ||||
3 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 89.224 | 127.593 | 122.796 | 123.882 | 113.538 | 115.895 | 115.562 | [ii] | [ii] | [ii] |
3 | 18.637 | 21.220 | 21.744 | 22.283 | 22.838 | 23.411 | 23.411 | 2019 | 2021 | ||
4 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 41.807 | 83.819 | 145.155 | 132.694 | 115.627 | 108.714 | 41.222 | [ii] | [ii] | [ii] |
4 | Beleidskader voor subsidiëring patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 17.541 | 20.750 | 19.893 | 20.958 | 20.959 | 20.962 | 20.962 | 2022 | 2019 | |
4 | 107.881 | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 112.000 | 2021 | 2021 | ||
4 | 4.086 | 4.700 | 4.700 | 4.700 | 4.700 | 4.700 | 4.700 | 2021 | 2022 | ||
4 | 22.227 | 26.800 | 32.800 | 38.800 | 38.800 | 38.800 | 38.800 | 2021 | 2022 | ||
4 | Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg 2013–2017 | 16.172 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | n.v.t. | 2018 | |
4 | 194.025 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 2016 | n.v.t. | 2018 | |
4 | 3.784 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | n.v.t. | Deze regeling is bedoeld als een (tijdelijke) impuls om transparantie te bevorderen. Vanwege het tijdelijke karakter is de regeling niet meegenomen in de beleidsdoorlichting op dit artikelonderdeel (4.3). Het Zorginstituut (gemandateerd deze regeling uit te voeren) is voornemens dit wel tussentijds evalueren. | 2020 | |
4 | 845 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 2019 | 2020 | ||
5 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 16.147 | 24.980 | 26.879 | 37.519 | 38.139 | 36.847 | 36.847 | [ii] | [ii] | [ii] |
5 | Subsidieregeling opvang kinderen van ouders met trekkend/varend bestaan | 18.403 | 18.904 | 18.907 | 18.908 | 18.909 | 18.910 | 18.813 | n.v.t. | 2017 | |
5 | Beleidsregels vergoeding bijzondere transitiekosten Jeugdwet | 42.301 | 41.637 | 19.303 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | 2018 | 2018 | ||||
5 | Regeling compensatie huisvestingslasten gesloten jeugdhulp 2015 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | 2018 | ||||||||
5 | Subsidieregeling overgang bekostiging huisvesting gesloten jeugdzorg | 18.000 | 13.600 | 14.600 | 15.600 | 16.600 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | Wordt niet geëvalueerd | 2020 | ||
6 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 49.758 | 64.334 | 64.127 | 70.242 | 68.500 | 69.209 | 71.088 | [ii] | [ii] | [ii] |
7 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 16.029 | 20.012 | 22.957 | 22.159 | 22.159 | 21.984 | 21.484 | [ii] | [ii] | [ii] |
Totaal subsidieregelingen | 1.084.418 | 1.291.615 | 1.404.307 | 1.393.634 | 1.266.262 | 1.224.513 | 1.156.765 |
[i] Subsidiedefinitie (art. 4.21 AWB): de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
[ii] Vanwege het algemene, kaderstellende karakter van de Kaderregeling heeft deze geen einddatum en is een evaluatie van doelmatigheid en doeltreffendheid als zodanig niet mogelijk. Evaluatie van verstrekte subsidies op basis van de kaderregeling kan deel uitmaken van beleidsevaluaties. In de reguliere beleidsdoorlichtingen van de verschillende begrotingsartikelen worden ook de subsidies van het betreffende begrotingsartikel verstrekt onder de Kaderregeling doorgelicht: de planning beleidsdoorlichtingen staat in bijlage PM (Weet Michel wel).
[iii] Vanwege het algemene, kaderstellende karakter van de Kaderregeling had deze geen horizonbepaling. Desondanks is ook de kaderregeling VWS-subsidies binnen 5 jaar geëvalueerd. Dit heeft geleid tot de huidige kaderregeling, inwerking getreden op 1 april 2016.
[iv] De regeling is in 2016 verlengd zonder evaluatie in afwachting van onderbrenging in Wet Publieke Gezondheid (in werking treding naar verwachting 1-1-2018)
[v] Met de wetswijziging van 1-1-2017 heeft de bekostiging van anonieme e-mental health heeft de bekostiging van anonieme e-mental health een permanent beslag gekregen. De evaluatie van de bekostiging van anonieme e-mental health zal worden meegenomen in de evaluatie van deze wet.
[vi] De reeks is inherent aan de regeling. De eerste verleningen en voorschotten(80%) zijn in 2015 betaald. Bij de vaststelling (4 jaar later wordt de overige 20%) uitbetaald.
[vii] Waar kaderwet VWS-subsidies staat is sprake van maatwerkbeschikkingen die zijn afgegeven door de Rijksdienst voor ondernemend Nederland op grond van door de Minister van VWS verleend mandaat, waarbij de Kaderwet VWS-subsidies als kapstok is gebruikt voor toepassing van onderdelen van EZ-regelingen die geschikt waren om PPS-constructies te subsidiëren. De kaderregeling VWS-subsidies is hier dus niet toegepast. In het vorige subsidieoverzicht is dit in tegenstelling tot de opgave onder de kaderregeling geplaatst. Het betreft hier onder meer subsidies uit voormalige FES-gelden.
[iix] Het beleid achter de subsidieregeling Opleidingen in een Jeugd ggz-instelling is geëvalueerd in de evaluatie Beschikbaarheidbijdragen voor medische vervolgopleidingen, de financiering loopt alleen via een subsidie, omdat de Jeugd ggz-instellingen via de Jeugdwet worden gefinancierd.