Het verdiepingshoofdstuk bestaat uit een cijfermatig overzicht per artikel. Bij ieder artikel wordt eerst de opbouw van de stand vanaf de ontwerpbegroting 2017 tot aan de stand ontwerpbegroting 2018 vermeld. Daarna worden de belangrijkste nieuwe mutaties toegelicht.
De nieuwe begrotingsmutaties zijn toegelicht voor zover de kasbedragen in 2017 groter zijn dan € 5 miljoen.
Artikel 1 Volksgezondheid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 653.099 | 643.568 | 656.749 | 650.957 | 650.700 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 8.751 | 652 | 5.748 | 8.926 | 8.180 | 9.372 |
Nieuwe mutaties | – 6.496 | 22.365 | 20.765 | – 7.188 | – 11.043 | 657.721 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 637.852 | 666.585 | 683.262 | 652.695 | 647.837 | 667.093 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Om stabiliteit te creëren en de toegankelijkheid van de NIPT te waarborgen voor alle zwangere vrouwen en hun partners die de test willen, is besloten de NIPT gedurende drie jaar (2017–2019) beschikbaar te stellen middels een subsidieregeling. Voor het eerste jaar was reeds in de 2017 budget gereserveerd. | 26.000 | 26.000 | 0 | 0 | 0 | |
Dit betreft de overboeking naar BZK in verband met de voortzetting van het stimuleringsprogramma Gezond in de Stad | – 14.440 | – 14.440 | – 14.440 | – 14.440 | 0 |
Artikel 1 Volksgezondheid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 7.403 | 7.403 | 10.903 | 10.903 | 10.903 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Nieuwe mutaties | 8.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.903 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 16.703 | 8.403 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 |
Artikel 2
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.816.813 | 3.418.455 | 3.103.057 | 3.173.410 | 3.222.651 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 33.188 | 9.153 | 4.893 | – 2.822 | – 1.190 | 2.176 |
Nieuwe mutaties | – 13.389 | 93.851 | 94.810 | 82.266 | 151.388 | 3.475.432 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.770.236 | 3.521.459 | 3.202.760 | 3.252.854 | 3.372.849 | 3.477.608 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft het overboeken van het budget voor Nictiz van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid. | – 5.500 | – 5.500 | – 5.500 | – 5.500 | – 5.500 | – 5.500 |
Dit betreft de overboeking van middelen bestemd voor de uitvoeringskosten burgerregelingen van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Deze activiteiten worden door het CAK uitgevoerd. Het CAK wordt gefinancierd via artikel 4. | 0 | – 21.240 | – 24.042 | – 26.743 | – 29.244 | – 29.244 |
Dit betreft de overboeking van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor. de uitvoeringskosten van doorlichting pakket en voorwaardelijke toelating. Deze activiteiten worden door het Zorginstituut Nederland uitgevoerd. Het Zorginstituut wordt gefinancierd via artikel 4 | 0 | – 8.809 | – 9.114 | – 9.634 | – 9.614 | – 9.614 |
In de nieuwe afspraken «aanpak wachttijden ggz» (2018) is afgesproken om de inzet van e-health in de ggz te stimuleren en te investeren in informatievoorziening zoals een verbeterde uitwisseling tussen zorgverleners en hun patiënt en zorgverleners onderling. Hiervoor wordt in 2018 € 50 miljoen gereserveerd. Deze middelen worden overgeheveld uit het BKZ. | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Om de inzet van e-health in de ggz te stimuleren en te investeren in informatievoorziening wordt € 50 miljoen gereserveerd. Om de helft van deze middelen in 2019 beschikbaar te maken is een kasschuif noodzakelijk. | 0 | – 25.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
Voor de uitvoering van de Agenda gepast gebruik en transparantie wordt voor 2018 (net zoals in 2016 en 2017) € 12 miljoen beschikbaar gesteld: € 5 miljoen via de premies (BKZ), de kwaliteitsgelden ggz, en € 7 miljoen via de begroting. Van deze € 7 miljoen is € 5 miljoen beschikbaar voor het onderzoeksprogramma ggz via ZonMW. De financiële dekking van de kwaliteitsmiddelen wordt gevonden in het BKZ kader geneeskundige ggz. | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB | 0 | 75.400 | 96.300 | 118.700 | 193.300 | 301.500 |
In het hoofdlijnenakkoord medisch-specialistische zorg 2014–2017 is overeengekomen dat betrokken partijen gezamenlijk een agenda opstellen om zorginhoudelijke verbetering te bewerkstelligen binnen een beperktere beschikbare groei. Om de agenda van de sector te faciliteren is gedurende drie jaar een jaarlijkse bijdrage van € 35 miljoen beschikbaar gesteld voor het programma ICT in ziekenhuizen. Het zwaartepunt van de subsidieverlening verschuift naar de tweede fase waardoor een ander kasritme noodzakelijk is. Daartoe wordt € 12,4 miljoen doorgeschoven van 2017 naar 2018. | – 12.433 | 12.433 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In verband met de implementatie van de nieuwe wet verplichte ggz worden in 2018 extra kosten gemaakt. De benodigde middelen (€ 6 miljoen) worden via een kasschuif voor dit doel gereserveerd. | – 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 2
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 60.955 | 60.955 | 60.955 | 60.955 | 60.955 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 18.100 | 4.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 77.002 | – 64.002 | – 59.902 | – 59.902 | – 59.902 | 1.053 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 2.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De burgerregelingen worden door het CAK uitgevoerd. De ontvangsten zijn overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid | – 74.902 | – 61.902 | – 59.902 | – 59.902 | – 59.902 | – 59.902 |
Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.768.067 | 3.756.684 | 3.799.426 | 3.854.224 | 3.918.381 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 32.282 | 35.016 | 64.051 | 87.099 | 101.358 | 178.058 |
Nieuwe mutaties | 45.582 | 113.670 | 66.094 | 59.294 | 49.065 | 3.960.715 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.845.931 | 3.905.370 | 3.929.571 | 4.000.617 | 4.068.804 | 4.138.773 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Middelen voor de uitvoering van de activiteiten op het terrein van stelselverantwoordelijkheid en transformatie. | 8.153 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
Met de VNG is overeengekomen om voor de uitvoering in 2018 van de taak doventolkvoorziening een bedrag van € 10,7 miljoen en voor de uitvoering van de taak anonieme hulplijn een bedrag van € 3,5 miljoen uit de integratie-uitkering Sociaal Domein, deel Wmo, over te hevelen | 0 | 14.267 | 15.139 | 15.139 | 15.139 | 15.139 |
Met de VNG is afgesproken om voor 2017 een bedrag van € 6,4 miljoen over te hevelen vanuit de integratie-uitkering Sociaal Domein, deel Wmo en Jeugd ten behoeve van hogere uitvoeringskosten (€ 2,8 miljoen) en reorganisatiekosten (€ 3,6 miljoen). Voor de uitvoeringskosten voor 2018 is afgesproken een bedrag van € 35,6 miljoen over te hevelen. | 6.400 | 35.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de uitvoering van het Kwaliteitskader Verpleeghuizen is budget overgeheveld vanuit het Budgettair Kader Zorg. | 6.823 | 10.291 | 9.016 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de bijstelling van de rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 33.100 | 42.700 | 34.600 | 33.900 | 22.500 | 16.100 |
Artikel 3
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 6.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.441 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 10.191 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 |
Artikel 4
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 915.450 | 910.828 | 913.697 | 904.433 | 897.680 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 66.252 | 42.314 | 27.471 | 18.678 | 7.948 | 6.997 |
Nieuwe mutaties | 25.735 | 130.091 | 129.525 | 129.720 | 130.732 | 958.653 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.007.437 | 1.083.233 | 1.070.693 | 1.052.831 | 1.036.360 | 965.650 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft het wijzigen van het budget voor Nictiz van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid. | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Dit betreft de overboeking van middelen bestemd voor de uitvoeringskosten burgerregelingen van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Deze activiteiten worden door het CAK uitgevoerd. Het CAK wordt gefinancierd via artikel 4. | 0 | 21.240 | 24.042 | 26.743 | 29.244 | 29.244 |
Dit betreft de overboeking van artikel 2 naar artikel 4 Zorgbreed beleid voor. de uitvoeringskosten van doorlichting pakket en voorwaardelijke toelating. Deze activiteiten worden door het Zorginstituut Nederland uitgevoerd. Het Zorginstituut wordt gefinancierd via artikel 4. | 0 | 8.809 | 9.114 | 9.634 | 9.614 | 9.614 |
Binnen het kader van de gezamenlijke arbeidsmarktagenda «Aan het werk voor ouderen» wordt geïnvesteerd in een pakket aan maatregelen gericht op het vergroten van de instroom in de zorgsector, gekoppeld aan scholing, in goede samenhang met het onderwijs/zorgpact en de regionale afspraken in het verlengde van de arbeidsmarktagenda «Aan het werk voor ouderen». Het betreft verschillende maatregelen variërend van loopbaanadvies en begeleiding tot functiespecifieke en kwalificerende scholing. In totaal is hiervoor in 2018 € 92,5 miljoen beschikbaar, waarvan € 67,5 miljoen specifiek voor verpleeghuizen). | 0 | 67.500 | 67.500 | 67.500 | 67.500 | 0 |
Artikel 4
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 4.858 | 4.858 | 4.858 | 4.858 | 4.858 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 82.002 | 64.002 | 59.902 | 59.902 | 59.902 | 64.760 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 86.860 | 68.860 | 64.760 | 64.760 | 64.760 | 64.760 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De burgerregelingen worden door het CAK uitgevoerd. De ontvangsten zijn naar artikel 4 overgeheveld vanuit artikel 2 Curatieve zorg | 74.902 | 61.902 | 59.902 | 59.902 | 59.902 | 59.902 |
Artikel 5
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 115.531 | 61.943 | 70.805 | 72.473 | 55.875 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | – 33.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 25.185 | 16.775 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 1.559 | 11.417 | 11.421 | 12.051 | 11.758 | 67.536 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 109.275 | 90.135 | 83.226 | 85.524 | 67.633 | 67.536 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De centrale gemeentelijke voorzieningen inzake de Jeugdwet die namens de gemeenten door de VNG werden uitgevoerd, worden centraal belegd bij VWS. De middelen worden daarom overgeheveld van het Gemeentefonds naar de VWS-begroting. | 11.330 | 11.330 | 11.330 | 11.330 | 11.330 |
Artikel 5
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.508 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 |
Artikel 6
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 126.704 | 128.509 | 128.045 | 128.608 | 128.452 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 57.939 | – 6.822 | 81 | – 2.238 | – 1.374 | – 500 |
Nieuwe mutaties | 13.579 | 14.448 | 13.952 | 13.971 | 13.979 | 143.438 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 82.344 | 136.135 | 142.078 | 140.341 | 141.057 | 142.938 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Naar aanleiding van de motie Heerema (TK 34 550, nr. 102) zijn er structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor de Nederlandse topsport. Deze impuls wordt onder andere ingezet voor: het investeren in talentvolle en kansrijke sportprogramma’s, het doorontwikkelen van de paralympische sport en overig flankerend beleid. | 10.200 | 10.195 | 10.200 | 10.202 | 10.202 | 10.202 |
In navolging van een tijdelijke aanpassing van de kansspelbelasting zoals beschreven in het belastingplan 2018 wordt € 0,5 miljoen incidenteel beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de georganiseerde sport. | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 6
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 740 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Artikel 7
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 273.515 | 257.860 | 242.211 | 227.859 | 213.985 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 10.135 | 10.497 | 8.990 | 8.501 | 8.147 | 6.916 |
Nieuwe mutaties | 2.865 | 4.441 | 4.117 | 3.816 | 3.530 | 204.499 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 286.515 | 272.798 | 255.318 | 240.176 | 225.662 | 211.415 |
Artikel 7
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 901 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 |
Artikel 8
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 4.448.121 | 4.992.974 | 5.437.581 | 5.800.972 | 5.996.392 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 234.471 | 12.482 | 55.869 | 97.627 | 296.071 | 469.072 |
Nieuwe mutaties | – 18.677 | 260.366 | 242.678 | 129.763 | 191.766 | 6.348.453 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 4.663.915 | 5.265.822 | 5.736.128 | 6.028.362 | 6.484.229 | 6.817.525 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | – 17.827 | – 36.302 | – 10.603 | – 81.760 | 178.687 | 334.074 |
In het kader van de koopkrachtbesluitvorming is besloten om de zorgtoeslag te verhogen. Dit gebeurt door het normpercentage voor eenpersoonshuishoudens te verlagen met 0,33%-punt (tot 1,99%) en het normpercentage voor meerpersoonshuishoudens met 0,32% (tot 4,75%). Per saldo stijgt de zorgtoeslag hierdoor voor eenpersoonshuishoudens met een minimuminkomen met € 132 en voor een meerpersoonshuishouden met een minimuminkomen met € 196 (in beide gevallen duidelijk meer dan de stijging van de gemiddelde premie en het gemiddeld eigen risico). | 0 | 310.000 | 310.000 | 310.000 | 310.000 | 310.000 |
Artikel 8
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 9
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 28.185 | 32.367 | 35.515 | 40.515 | 40.515 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 1.875 | 2.630 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Nieuwe mutaties | – 9.575 | – 1.857 | 249 | 206 | 5.440 | 40.723 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 20.485 | 33.140 | 35.264 | 40.221 | 45.455 | 40.223 |
Artikel 9
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 3.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 259.159 | 252.508 | 250.877 | 245.999 | 245.737 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 45.289 | 14.580 | 8.252 | 7.958 | 7.351 | 7.121 |
Nieuwe mutaties | 18.031 | 5.135 | 4.338 | 5.324 | 5.159 | 250.748 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 322.479 | 272.223 | 263.467 | 259.281 | 258.247 | 257.869 |
Artikel 10
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 6.731 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 18.606 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 8.406 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.520 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 33.743 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | 6.520 |
Artikel 11
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | – 33.446 | – 29.652 | – 31.080 | – 31.084 | – 31.062 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 59.746 | 54.052 | 59.292 | 58.050 | 57.289 | 56.826 |
Nieuwe mutaties | – 52.889 | – 32.622 | – 39.217 | – 38.102 | – 37.407 | – 68.012 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | – 26.589 | – 16.222 | – 19.005 | – 19.136 | – 19.180 | – 19.186 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de toedeling van de loonbijstelling 2017 naar de andere onderdelen van de begroting. | – 49.739 | – 47.808 | – 47.857 | – 46.753 | – 46.204 | – 45.897 |
Dit betreft de meerjarige doorwerking van het amendement Harbers/ Nijboer (TK 34 550 XVI nr. 119) ten behoeve van het opvangen van het toekomstige AOW gat bij Defensie. | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Deze mutatie betreft een reservering voor de doorbelasting van de kosten voor het gebruik van DigID in de zorg door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. BZK belast vanaf 2018 de kosten voor het gebruik van DigID door naar gebruikers. | 0 | 8.600 | 8.600 | 8.600 | 8.600 | 8.600 |
Dit betreft de reservering van noodzakelijke middelen voor de implementatie van de arbeidsmarktagenda kwaliteitskader. | 0 | 33.600 | 27.500 | 27.500 | 27.500 | 0 |
Artikel 11
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |