OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Beleidsartikel | Uitgaven | ||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2019 | 12.899.909 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1. | B5 Regeerakkoord Politie | 31 | 37.200 |
2. | Rechtsbijstand | 32 | – 19.743 |
3. | De Rechtspraak | 32 | 50.000 |
4. | Terugdraaien restant taakstelling OM | 33 | 11.300 |
5. | B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen | 33 en 92 | 39.600 |
6. | Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV | 33, 34 en 92 | – 79.462 |
7. | DJI frictiekosten | 34, 92 | 77.100 |
8. | Prognosemodel justitiële ketens (PMJ) | 34, 37, 91 en 92 | 48.970 |
9. | Asiel: COA herijkingsreeks Oda oud en nieuw (non-Oda) | 37 | 149.121 |
10. | Asiel: COA mutatie VJN (ODA) | 37 | – 22.937 |
11. | Asiel: COA non-ODA | 37 | – 40.082 |
12. | Asiel: IND basisfinanciering | 37 | 41.466 |
13. | Asiel: IND MPP | 37 | 32.876 |
14. | Asiel: Nidos MPP | 37 | – 20.736 |
15. | Asiel: ODA-toerekening | 37 | 24.690 |
16. | Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon | 37 | 12.900 |
17. | Brexit -middelen | 37 | 14.000 |
18. | Eindejaarsmarge Eurojust | 91 | 16.000 |
19. | Prijsbijstelling 2019 | 92 | 44.490 |
20. | Eindejaarsmarge | 92 | 24.687 |
21. | Loonbijstelling 2019 | alle | 310.819 |
Overige mutaties | 935 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 | 13.653.103 |
Toelichting
Uitgaven
-
1. B5 Regeerakkoord Politie
De politie heeft bij het Regeerakkoord structureel extra middelen gekregen voor verschillende te nemen maatregelen door de Politie. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting 2019 voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018.
-
2. Rechtsbijstand
Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Daarnaast zijn er meevallers conform de Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)-raming. Per saldo blijft als gevolg van een kasschuif over de jaren 2019 tot en met 2024 het budget voor rechtsbijstand gelijk.
-
3. De Rechtspraak
Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019.
-
4. Terugdraaien restant taakstelling OM
De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling van het OM wordt teruggedraaid.
-
5. B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen
In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019 € 39,6 mln. aflopend naar € 24 mln. in 2022. In 2019 wordt € 19,6 mln. aangewend voor digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de gehele keten. De overige middelen worden ingezet voor dekking van tekorten in de justitiële ketens.
-
6. Ramingsbijstelling/dekking problematiek JenV
Er zijn maatregelen genomen om diverse tegenvallers te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en het inhouden van de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
-
7. DJI frictiekosten
Er wordt een reservering gemaakt van € 77,1 mln. ter financiering van de frictiekosten van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)2.
-
8. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De uitgaven worden in het jaar 2019 totaal met € 49,0 mln. (in 2020 met € 121,7 en in 2021 met 101,9 mln.) verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
-
9. Asiel: COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA)
De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA).
-
10. Asiel: COA mutatie VJN (ODA)
De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Zie toelichting bij de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling met € 22,9 mln.
-
11. Asiel: COA non-ODA
De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in 2019 203,7 mln. in 2020 aflopend naar 88,6 mln. in 2024.
-
12. Asiel: IND basisfinanciering
Het kabinet stelt structureel extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
-
13. Asiel: IND Meerjaren Productieprognose (MPP)
De Meerjaren Productieprognose leidt tot extra verwachte productie bij de IND. De ramingsbijstelling wordt op basis hiervan tot en met 2021 verwerkt.
-
14. Asiel Nidos MPP
De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast.
-
15. Asiel: Oda toerekening
Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening in 2019 naar boven bijgesteld. met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).
-
16. Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon
Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V bedragen 12,9 mln.
-
17. Brexit-middelen
De in het voorjaar 2018 gereserveerde middelen voor de IND zijn nu beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.
-
18. Eindejaarsmarge Eurojust
De technische verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling heeft in 2018 niet plaatsgevonden. Door middel van de eindejaarsmarge worden de gelden toegevoegd aan 2019, zodat verrekening dit jaar alsnog kan plaatsvinden.
-
19. Prijsbijstelling 2019
De prijsbijstelling 2019 wordt tot en met 2024 ingezet voor dekking van JenV-brede problematiek, zie punt 6.
-
20. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is ingezet om de uitvoeringproblematiek meerjarig te dekken. Zie ook punt 6.
-
21. Loonbijstelling 2019
De loonbijstelling 2019 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
Beleidsartikel | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2019 | 1.600.564 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1. | Prognosemodel justitiële ketens (PMJ) | 32, 34 | – 29.349 |
2. | Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV | 32, 34 en 37 | 75.728 |
3. | Inzet asielreserve | 37 | 21.499 |
Overige mutaties | – 2.124 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 | 1.666.318 |
Toelichtingen:
Ontvangsten
-
1. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De ontvangsten zijn in het jaar 2019 met € 29,3 mln. (in 2020 met € 33,3 mln. en in 2021 met € 65,3 mln.) verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) voor de griffierechten en CJIB administratiekosten. De verwachting is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht lager zal uitvallen dan geraamd. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage lager zijn dan het hiervoor begrote bedrag.
-
2. Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
Er zijn diverse maatregelen genomen om het intern JenV tekort te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
-
3. Inzet asielreserve
De resterende middelen in de asielreserve worden ingezet ter dekking van de asielkosten.