Budgettaire gevolgen van beleid,
1. Goed functionerende economie en markten
Ontwerpbegroting 2019 (1) | Mutaties via NvW, moties en amende menten (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 197.060 | 197.060 | 12.649 | 209.709 | 1.347 | 1.351 | 1.468 | 1.652 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 197.060 | 197.060 | 12.649 | 209.709 | 1.347 | 1.351 | 1.468 | 1.652 | |
UITGAVEN | 196.389 | 196.389 | 4.271 | 200.660 | 3.039 | 3.043 | 3.078 | 3.344 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 96% | 96% | 97% | ||||||
Subsidies | 400 | 400 | 143 | 543 | |||||
Digitalisering regionale radio | |||||||||
Cybersecurity | 400 | 400 | 143 | 543 | |||||
Opdrachten | 11.545 | 11.545 | 72 | 11.617 | 139 | 143 | 178 | 444 | |
Onderzoek en Opdrachten | 2.543 | 2.543 | 74 | 2.617 | – 97 | – 117 | – 82 | ||
PIANOo/TenderNed | |||||||||
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 6.347 | 6.347 | 141 | 6.488 | 236 | 260 | 260 | 444 | |
Digital trust centre | 1.122 | 1.122 | – 143 | 979 | |||||
Cybersecurity | 1.533 | 1.533 | 1.533 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | 26.846 | 26.846 | 4.056 | 30.902 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | |
Agentschap Telecom | 18.090 | 18.090 | 4.111 | 22.201 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 8.756 | 8.756 | – 55 | 8.701 | |||||
DICTU | |||||||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 153.794 | 153.794 | 30 | 153.824 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Metrologie | 9.338 | 9.338 | – 36 | 9.302 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | |
Raad voor Accreditatie | 195 | 195 | 66 | 261 | 66 | 66 | 66 | 66 | |
ACM | 714 | 714 | 714 | ||||||
CBS | 143.547 | 143.547 | 143.547 | ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 3.804 | 3.804 | – 30 | 3.774 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 | |
Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.130 | 1.130 | 1.130 | ||||||
Internationale organisaties | 2.674 | 2.674 | – 30 | 2.644 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 | |
ONTVANGSTEN | 31.062 | 31.062 | 872 | 31.934 | 872 | 872 | 872 | 872 | |
Ontvangsten ACM | 162 | 162 | 162 | ||||||
High Trust | 30.200 | 30.200 | 30.200 | ||||||
Diverse ontvangsten | 700 | 700 | 872 | 1.572 | 872 | 872 | 872 | 872 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 12,7 mln wordt met name veroorzaakt door de gunning van de bemiddelingsdienst voor doven en slechthorenden. De gunning betreft 6 jaar en om deze verplichting (€ 10,6 mln) in 2019 vast te kunnen leggen wordt het benodigde verplichtingbudget uit de jaren 2020 t/m 2024 naar voren gehaald op instrument Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid.
Toelichting op de uitgaven
De verhoging van het kasbudget in 2019 met € 4,3 mln wordt met name veroorzaakt door de bijdrage aan Agentschap Telecom. Dit budget wordt verhoogd met € 2,7 mln voor de jaarlijkse opdrachten aan het agentschap (€ 1,5 mln structureel vanaf 2020). Verder wordt er vanwege de centralisatie van de budgetten voor de toezichts- en inspectietaken van het agentschap € 1,4 mln structureel overgeboekt van artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen naar artikel 1 Goed functionerende economie en markten.
Budgettaire gevolgen van beleid,
2. Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen
Ontwerpbegroting 2019 (1) | Mutaties via NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 2.087.514 | 47.900 | 2.135.414 | 62.550 | 2.197.964 | 19.723 | 29.460 | 20.932 | 19.758 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.300.000 | 0 | 1.300.000 | 0 | 1.300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 787.514 | 47.900 | 835.414 | 62.550 | 897.964 | 19.723 | 29.460 | 20.932 | 19.758 |
UITGAVEN | 889.968 | 47.700 | 937.668 | 37.338 | 975.006 | 34.482 | 30.897 | 21.982 | 20.808 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 88% | 84% | 82% | ||||||
Garanties | 57.092 | – 200 | 56.892 | 56.892 | |||||
BMKB | 36.375 | 36.375 | 36.375 | ||||||
Storting reserve BMKB | |||||||||
Groeifaciliteit | 8.972 | – 200 | 8.772 | 8.772 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||||||
Garanties MKB Financiering | |||||||||
Subsidies | 102.419 | 43.900 | 146.319 | – 1.964 | 144.355 | 10.052 | 3.192 | – 2.048 | – 2.617 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 34.747 | 34.747 | – 5.556 | 29.191 | 240 | – 500 | – 1.500 | – 895 | |
Eurostars | 17.958 | 17.958 | – 839 | 17.119 | |||||
Bevorderen Ondernemerschap | 14.301 | 14.301 | 4.764 | 19.065 | 3.412 | 3.692 | – 548 | – 1.722 | |
Groene Groei en Biobased Economy | 152 | 152 | |||||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 27.464 | 27.464 | – 120 | 27.344 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 5.507 | 5.507 | 5.507 | ||||||
Verduurzaming industrie | 43.900 | 43.900 | – 365 | 43.535 | 6.400 | ||||
Overige subsidies | 2.442 | 2.442 | 2.442 | ||||||
Opdrachten | 19.578 | 19.578 | – 1.735 | 17.843 | – 2.524 | – 2.019 | – 1.004 | – 1.609 | |
Onderzoek en opdrachten | 3.898 | 3.898 | – 45 | 3.853 | – 20 | – 15 | |||
Caribisch Nederland | 1.237 | 1.237 | – 47 | 1.190 | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 | |
ICT beleid | 5.871 | 5.871 | – 954 | 4.917 | – 2.472 | – 2.472 | – 2.472 | – 2.472 | |
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | – 167 | 2.039 | |||||
Mainport Rotterdam | |||||||||
Regiekosten regionale functie | 650 | 650 | 650 | ||||||
Invest-NL i.o. | 543 | 543 | |||||||
Cybersecurity | 3.216 | 3.216 | 3.216 | ||||||
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.500 | – 1.065 | 1.435 | 500 | 1.500 | 895 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 94.099 | 94.099 | 15.150 | 109.249 | 1.775 | 1.315 | 775 | 775 | |
Bijdrage RVO.nl | 78.499 | 78.499 | 13.537 | 92.036 | 1.775 | 1.315 | 775 | 775 | |
Bijdrage Agentschap Telecom | 1.949 | 1.949 | – 1.444 | 505 | |||||
Bijdrage Logius | 887 | 887 | 887 | ||||||
Invest-NL i.o. | 12.764 | 12.764 | 3.057 | 15.821 | |||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT’s | 296.809 | 296.809 | 7.512 | 304.321 | 4.409 | 4.409 | 259 | 259 | |
Bijdrage aan TNO | 152.551 | 152.551 | 7.036 | 159.587 | 4.150 | 4.150 | |||
Kamer van Koophandel | 120.821 | 120.821 | 476 | 121.297 | 259 | 259 | 259 | 259 | |
Bijdrage aan NWO-TTW | 23.437 | 23.437 | 23.437 | ||||||
Bijdragen aan medeoverheden | |||||||||
Sterke Regio's en Nota Ruimte | |||||||||
Bijdragen aan (inter-) nationale organisaties | 319.971 | 4.000 | 323.971 | 18.375 | 342.346 | 20.770 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
Internationaal Innoveren | 41.336 | 5.000 | 46.336 | – 2.126 | 44.210 | – 735 | |||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 142.950 | 142.950 | 740 | 143.690 | 65 | ||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 45.355 | 45.355 | 1.000 | 46.355 | |||||
Topsectoren overig | 7.285 | – 1.000 | 6.285 | 18.305 | 24.590 | 21.440 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
Ruimtevaart (ESA) | 68.610 | 68.610 | 300 | 68.910 | |||||
Bijdrage NBTC | 8.860 | 8.860 | 8.860 | ||||||
Bijdragen organisaties | 5.575 | 5.575 | 156 | 5.731 | |||||
ONTVANGSTEN | 113.157 | 113.157 | 11.333 | 124.490 | |||||
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||||||
Luchtvaartkredietregeling | 9.906 | 9.906 | 9.906 | ||||||
Rijksoctrooiwet | 36.312 | 36.312 | 4.000 | 40.312 | |||||
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 5.094 | ||||||
Joint Strike Fighter | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||||||
Diverse ontvangsten | 2.845 | 2.845 | 7.333 | 10.178 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 62,6 mln wordt met name veroorzaakt door:
-
– Bijdrage RVO € 13,5 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten voor: CETAM, Green Deals, Maatschappelijk verantwoord Inkopen (MVI), Eureka, Programma verduurzaming industrie, MKB!dee, Nationaal Landingspunt, Startup Delta, Ideas from Europe, Fast Lane, Hannover Messe, Holland Lounge en Ruimte in regels.
-
– PPS toeslag € 12,0 mln. In 2018 kon een project niet meer tijdig verleend worden terwijl er budget voor gereserveerd stond. Deze niet benutte verplichtingenruimte uit 2018 wordt nu aan de begroting voor 2019 toegevoegd.
-
– Bijdrage TNO € 7,0 mln. Deze mutatie betreft een bijdrage van het Ministerie van SZW (€ 4,2 mln) voor kennisontwikkeling van de Inspectie SZW door TNO en het Maatschappelijk Programma Arbeidsomstandigheden, een bijdrage van het Ministerie van J&V (€ 1,8 mln) voor werkzaamheden op beleidsterrein J&V en € 1,0 mln voor de uitvoering van het amendement Amhaouch/Wörsdörfer.
-
– MIT – € 6,3 mln. Deze mutatie betreft het overboeken van budget naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT.
-
– Bevorderen Ondernemerschap € 5,1 mln. Ten behoeve van de regeling beleidsexperiment Menselijk kapitaal is € 5,1 mln overgeheveld vanuit beleidsartikel 3 in het kader van de middelen voor het MKB-actieplan.
-
– Verduurzaming industrie € 11,8 mln. Er is een bijdrage van € 5,1 mln ontvangen van het Ministerie van I&W voor de demoregeling CO2 reductie industrie. Daarnaast is € 16,7 mln van de niet benutte middelen in 2018 toegevoegd aan het budget voor 2019. Er is € 10 mln overgeheveld naar artikel 4 voor een bijdrage aan de programmatische aanpak waterstof.
-
– Topsectoren overig € 19 mln. Voor de compensatie van de TO2-instituten wordt € 14 mln structureel aan de EZK-begroting toegevoegd. Daarnaast wordt in 2019 € 5 mln aan de EZK-begroting toegevoegd oplopend naar € 10 mln structureel vanaf 2021 om een impuls te geven aan investeringen in sleuteltechnologieën en ruimtevaart. Met deze middelen worden meerjarenprogramma’s op sleuteltechnologieën ontwikkeld waarin overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken. Dat is nodig om in de verdere ontwikkeling, diffusie en opschalingsfasen concurrerend te zijn en te blijven ten opzichte van andere landen.
Toelichting op de uitgaven
De verhoging van het kasbudget met € 37,3 mln wordt met name veroorzaakt door:
-
– Bevorderen Ondernemerschap (€ 4,8 mln). Deze mutatie betreft onder meer de desaldering een bijdrage van het Ministerie van Defensie en de provincie Noord-Brabant (samen € 3,3 mln) in het kader van een lening voor het realiseren van een logistieke oplossing voor de Europese distributie van reserve-onderdelen voor de F-35 in Woensdrecht (zie ook ontvangsten). Daarnaast is een kasschuif doorgevoerd van € 1,3 mln ten gunste van 2019.
-
– Verduurzaming industrie – € 0,4 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten (– € 3,8 mln), een bijdrage van het Ministerie van I&W voor de demoregeling CO2 reductie industrie (€ 5,1 mln), een overboeking naar artikel 4 voor een bijdrage aan de programmatische aanpak waterstof (– € 10,0 mln) en een verhoging van € 1 mln als gevolg van het uitvoeringsbudget Verduurzaming industrie dat in 2018 niet is benut en in 2019 opnieuw beschikbaar wordt gesteld. Daarnaast is € 6,9 mln van de niet benutte middelen in 2018 toegevoegd aan het budget voor 2019.
-
– MIT – € 5,6 mln. Dit betreft onder meer een overboeking van € 6,3 mln naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT en voor € 1 mln een tijdelijke toevoeging vanuit het SBIR-budget.
-
– Bijdrage RVO € 13,5 mln. Deze mutatie betreft onder meer de uitvoeringskosten voor: CETAM, Green Deals, Maatschappelijk verantwoord Inkopen (MVI), Eureka, Programma verduurzaming industrie, MKB!dee, Nationaal Landingspunt, Startup Delta, Ideas from Europe, Fast Lane, Hannover Messe, Holland Lounge en Ruimte in regels.
-
– Bijdrage TNO € 7,0 mln. Zie toelichting onder verplichtingen.
-
– Topsectoren overig € 18,3 mln: zie toelichting onder verplichtingen.
Toelichting op de ontvangsten
De verhoging van het ontvangstbudget met € 11,3 mln is het gevolg van een verhoging van de raming van de octrooiontvangsten met € 4 mln, een terugontvangst van € 3,0 mln op het opdrachtpakket 2017 van RVO, een bijdrage van het Ministerie van Defensie en de provincie Noord-Brabant (samen € 3,3 mln) in het kader van een lening voor het realiseren van een logistieke oplossing voor de Europese distributie van reserve-onderdelen voor de F-35 in Woensdrecht en een verhoging van de ontvangsten met € 1 mln als gevolg van een terugbetaling van een lening door LIOF.
Toelichting op de begrotingsreserves
Voor de begrotingsreserves worden nu nog geen stortingen en onttrekkingen voorzien.
Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
Stand 1/1/2019 | 91.456 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 91.456 |
Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
Stand 1/1/2019 | 67.112 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 67.112 |
Begrotingsreserve Groeifaciliteit
Stand 1/1/2019 | 22.779 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 22.779 |
Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten
Stand 1/1/2019 | 9.261 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 9.261 |
Budgettaire gevolgen van beleid,
3. Toekomstfonds
Ontwerp begroting 2019 (1) | Mutaties via NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(4+5) | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 149.275 | – 4.000 | 145.275 | 89.133 | 234.408 | – 4.800 | – 4.600 | – 800 | 1.300 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 149.275 | – 4.000 | 145.275 | 89.133 | 234.408 | – 4.800 | – 4.600 | – 800 | 1.300 |
UITGAVEN | 181.977 | – 4.000 | 177.977 | 85.521 | 263.498 | – 4.820 | – 4.780 | 1.300 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 65% | 67% | 66% | ||||||
Leningen | 174.284 | – 4.000 | 170.284 | 81.351 | 251.635 | – 6.335 | – 6.295 | – 1.515 | – 215 |
I Startups/MKB-FINANCIERING | |||||||||
Volledig revolverend | |||||||||
Dutch Venture Initiative/Fund of Funds | 25.851 | 25.851 | 3.192 | 29.043 | |||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | |||||||||
Co-investment venture capital instrument/EIF | 10.154 | 10.154 | 10.154 | 20.308 | |||||
Gedeeltelijk revolverend | |||||||||
Innovatiekrediet | 52.997 | 52.997 | 4.632 | 57.629 | |||||
Risicokapitaal (Seed Capital) | 34.971 | – 2.000 | 32.971 | 25.397 | 58.368 | 1.551 | 1.051 | 1.020 | 320 |
Vroege fasefinanciering | 15.335 | 15.335 | 4.582 | 19.917 | – 535 | – 535 | – 535 | – 535 | |
Start ups/MKB | 10.928 | 10.928 | – 4.642 | 6.286 | – 4.820 | – 4.780 | |||
NL-Californië Duurzaam E-mobility fund | 2.539 | 2.539 | – 2.539 | – 2.531 | – 2.031 | – 2.000 | |||
II INVESTERINGEN IN FUNDAMENTEEL EN TOEGEPAST ONDERZOEK Met vermogensbehoud | |||||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 18.500 | – 2.000 | 16.500 | 38.668 | 55.168 | ||||
Oncode Institute | 2.500 | 2.500 | 1.885 | 4.385 | |||||
Smart Industry | 509 | 509 | 22 | 531 | |||||
III Staatsobligaties Toekomstfonds | |||||||||
Subsidies | 1.081 | 1.081 | 1.412 | 2.493 | |||||
IV Reëel rendement voor onderzoek | |||||||||
V Overige subsidies | |||||||||
Smart Industry | 281 | 281 | 1.404 | 1.685 | |||||
Haalbaarheidsstudies TO2 innovatieve starters | 800 | 800 | 8 | 808 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 6.612 | 6.612 | 2.758 | 9.370 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | |
Bijdrage Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 6.612 | 6.612 | 2.758 | 9.370 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | |
ONTVANGSTEN | 28.500 | 28.500 | 28.500 | ||||||
MKB-FINANCIERING BESTAAND INSTRUMENTARIUM | |||||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | |||||||||
Fund of Funds (DVI I/Business Angels) | 2.900 | 2.900 | 2.900 | ||||||
Innovatiekredieten | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||||||
Seed Capital | 8.600 | 8.600 | 8.600 | ||||||
Vroege fasefinanciering | |||||||||
MKB-FINANCIERING INCIDENTELE MIDDELEN | |||||||||
Ontvangsten DVI II | |||||||||
Ontvangsten fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||||
Renteontvangsten Toekomstfonds |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 89,1 mln bestaat voor € 99,3 mln aan budget dat niet in 2018 tot besteding is gekomen en in 2019 weer aan de begroting wordt toegevoegd. Conform de systematiek van het fonds worden niet benutte middelen in enig jaar weer toegevoegd aan de begroting van het daarop volgende jaar. Deze toevoeging betreft het budget voor onder meer het Innovatiekrediet, de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering, Fundamenteel en toegepast onderzoek en Oncode Institute. Hiernaast wordt er onder meer een bijdrage verleend aan het Ministerie van OCW voor de onderzoeksinfrastructuur (– € 2,0 mln), is er een overboeking naar artikel 2 voor MKB!dee (– € 5,1 mln) in het kader van het MKB-actieplan en zijn de verplichtingen voor Vroegefasefinanciering met € 2,6 mln verlaagd omdat de verplichting aan NWO-TTW voor de uitvoering van de regeling voor het eerste halfjaar 2019 al in 2018 is aangegaan.
Toelichting op de uitgaven
De verhoging van het kasbudget met € 85,5 mln bestaat voor € 93,6 mln aan budget dat niet in 2018 tot besteding is gekomen en in 2019 weer aan de begroting wordt toegevoegd. Conform de systematiek van het Toekomstfonds worden niet benutte middelen in enig jaar toegevoegd aan de begroting van het daarop volgende jaar. Deze toevoeging betreft het budget voor onder meer het Co-investeringsvehicle met het EIF, het Innovatiekrediet, de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering en Fundamenteel en toegepast onderzoek. Hiernaast wordt er onder meer een bijdrage verleend aan het Ministerie van OCW voor de onderzoeksinfrastructuur (– € 2,0 mln) en is er een overboeking naar artikel 2 voor MKB!dee (– € 4,7 mln) in het kader van het MKB-actieplan.
Vanuit het budget voor de Seed Capital regeling, Vroegefasefinanciering en Fundamenteel en toegepast onderzoek is in totaal € 2 mln toegevoegd aan de bijdrage RVO voor het uitvoeren van deze regelingen. Het budget voor NL-Californië Duurzaam E-mobility fund is toegevoegd aan de Seed Capital regeling.
Toelichting ijklijn gasbaten
Het Toekomstfonds wordt mede gevoed met eventuele meevallers uit de aardgasbaten. Er is sprake van meevallers wanneer de gerealiseerde aardgasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de aardgasbaten zoals die voor dat betreffende jaar geraamd zijn in de Miljoenennota 2015. Deze raming wordt herijkt als er beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie plaatsvinden (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 5).
De relevante ijklijn die van invloed is voor de bepaling van de voeding van het Toekomstfonds is vastgelegd en toegelicht in de EZK-begroting 2019 (p. 78 en 79).
Het kabinet heeft in februari 2019 besloten tot versnelde afbouw van de gaswinning in Groningen. De versnelling van het basispad wordt met name veroorzaakt door de geplande extra inkoop van stikstof door GTS en de versnelde afbouw van de export naar Duitsland.
Naar aanleiding van de bovengenoemde wijziging bij Voorjaarsnota 2019 is er sprake van meevallers voor het Toekomstfonds wanneer de gerealiseerde gasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de gasbaten zoals in onderstaande tabel is opgenomen (stand actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2019).
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ijklijn aardgasbasten Miljoenennota 2019 | 5.650 | 5.650 | 4.500 | 850 | 1.050 | 150 |
Bijstelling n.a.v. beleidsmatige aanpassingen (volume-effect) bij Voorjaarsnota 2019 | – 30 | – 120 | – 180 | – 130 | – 130 | |
Actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2019 | 5.620 | 4.380 | 670 | 920 | 20 |
Deze actuele ijklijn wijkt af van de raming van de aardgasbaten op beleidsartikel 5 omdat voor het Toekomstfonds alleen de beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie van toepassing zijn. Bij het vaststellen van de gasbatenraming op beleidsartikel 5 spelen onder andere de beursprijs van TTF-gas, de euro/dollar koers en de olieprijs een rol. Deze blijven bij de berekening van de ijklijn voor het Toekomstfonds buiten beschouwing.
Budgettaire gevolgen van beleid,
4. Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Ontwerp begroting 2019 (1) | Mutaties via NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 10.605.329 | 81.400 | 10.686.729 | 4.618 | 10.691.347 | 4.553 | 17.957 | 3.557 | 4.373 |
Waarvan garantieverplichtingen | 71.300 | 71.300 | – 3.420 | 67.880 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 10.534.029 | 81.400 | 10.615.429 | 8.038 | 10.623.467 | 4.553 | 17.957 | 3.557 | 4.373 |
UITGAVEN | 2.799.175 | 79.100 | 2.878.275 | 10.275 | 2.888.550 | 4.553 | 17.957 | 3.557 | 4.373 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 95% | 92% | 95% | ||||||
Subsidies | 2.558.099 | 79.100 | 2.637.199 | – 3.450 | 2.633.749 | – 7.260 | 10.094 | – 4.306 | – 4.706 |
Topsectoren Energie | 86.490 | 35.000 | 121.490 | – 15.188 | 106.302 | – 6.256 | – 2.800 | – 2.800 | – 2.800 |
– Tenderregeling Energie-innovatie (TSE) | 36.490 | 35.000 | 71.490 | – 13.228 | 58.262 | – 4.296 | – 840 | – 840 | – 840 |
– SDE+projecten (Hernieuwbare Energie Regeling) | 50.000 | 50.000 | – 1.960 | 48.040 | – 1.960 | – 1.960 | – 1.960 | – 1.960 | |
Energie-efficiency | 2.368 | 2.368 | – 135 | 2.233 | |||||
Green Deals | 500 | 500 | 500 | ||||||
Klimaat en Energieakkoord | 44.100 | 6.600 | 50.700 | 30.365 | 81.065 | 4.156 | 700 | ||
– Demonstratie-regeling Energie Innovatie (DEI) | 41.200 | – 200 | 41.000 | 32.165 | 73.165 | 3.456 | |||
– Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 2.900 | 400 | 3.300 | – 1.800 | 1.500 | 700 | 700 | ||
– Projecten Klimaat- en Energieakkoord | 0 | 6.400 | 6.400 | 6.400 | |||||
MEP | 47.025 | 47.025 | 47.025 | ||||||
SDE | 652.451 | 652.451 | – 300 | 652.151 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | |
SDE+ | 1.550.434 | 1.550.434 | – 4.555 | 1.545.879 | – 4.860 | – 1.606 | – 1.606 | – 1.606 | |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie | |||||||||
Storting in begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie | |||||||||
Aardwarmte | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |||||
ISDE-regeling | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||||||
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) | 61.000 | 61.000 | – 10.995 | 50.005 | 14.100 | ||||
CCS | 3.080 | 3.080 | – 715 | 2.365 | 400 | ||||
Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) | |||||||||
Hoge Flux Reactor | 7.651 | 7.651 | – 401 | 7.250 | |||||
Elektrisch rijden | |||||||||
Caribisch Nederland | 3.000 | 3.000 | 3.000 | ||||||
Overige subsidies | 0 | 22.500 | 22.500 | – 1.526 | 20.974 | ||||
Leningen | |||||||||
Pallas | |||||||||
Garanties | 4.700 | 4.700 | 80 | 4.780 | |||||
Verliesdeclaraties Aardwarmte | 0 | 0 | 3.500 | 3.500 | |||||
Storting in begrotingsreserve Aardwarmte | 4.700 | 4.700 | – 3.420 | 1.280 | |||||
Opdrachten | 12.357 | 12.357 | – 2.810 | 9.547 | – 600 | – 600 | – 600 | – 600 | |
Onderzoek mijnbouw-bodembeweging | 1.816 | 1.816 | – 300 | 1.516 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | |
SodM onderzoek | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||||||
Joint implementation | |||||||||
Uitvoeringsagenda Klimaat | 823 | 823 | 823 | ||||||
Klimaat mondiaal | 359 | 359 | 359 | ||||||
Onderzoek en opdrachten | 6.859 | 6.859 | – 2.510 | 4.349 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | |
Bijdragen aan agentschappen | 53.069 | 53.069 | 18.638 | 71.707 | 8.963 | 9.963 | 9.963 | 9.779 | |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 40.621 | 40.621 | 20.311 | 60.932 | 9.700 | 9.700 | 9.700 | 9.700 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 720 | 720 | 100 | 820 | |||||
KNMI | 1.193 | 1.193 | 924 | 2.117 | 184 | 184 | 184 | 0 | |
NEa | 7.875 | 7.875 | – 1.580 | 6.295 | – 921 | 79 | 79 | 79 | |
RIVM | 1.467 | 1.467 | – 1.467 | 0 | |||||
Rijkswaterstaat | 1.193 | 1.193 | 350 | 1.543 | |||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 130.010 | 130.010 | 1.950 | 131.960 | – 5.620 | ||||
Doorsluis COVA heffing | 111.000 | 111.000 | 111.000 | ||||||
TNO Kerndepartement | 17.269 | 17.269 | 1.950 | 19.219 | – 5.620 | ||||
TNO SodM | 1.741 | 1.741 | 1.741 | ||||||
Bijdragen aan mede-overheden | 24.356 | 24.356 | – 416 | 23.940 | |||||
Uitkoopregeling | 24.356 | 24.356 | – 416 | 23.940 | |||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 16.584 | 16.584 | – 3.717 | 12.867 | 9.070 | – 1.500 | – 1.500 | – 100 | |
ECN/NRG | 15.135 | 15.135 | – 3.717 | 11.418 | 9.070 | – 1.500 | – 1.500 | – 100 | |
Internationale contributies | 1.449 | 1.449 | 1.449 | ||||||
ONTVANGSTEN | 2.232.211 | 2.232.211 | 87.874 | 2.320.085 | 154.500 | 84.500 | 64.500 | 144.500 | |
COVA | 111.000 | 111.000 | 111.000 | ||||||
Opbrengst heffing ODE (SDE+) | 1.730.000 | 1.730.000 | 1.730.000 | ||||||
ETS-ontvangsten | 300.000 | 300.000 | 80.000 | 380.000 | 150.000 | 80.000 | 60.000 | 140.000 | |
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie | 78.000 | 78.000 | 78.000 | ||||||
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 2.511 | 2.511 | ||||||
Diverse ontvangsten | 10.700 | 10.700 | 7.874 | 18.574 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
Toelichting op de verplichtingen
Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. De verlaging van de garantieverplichtingen heeft vooral betrekking op lagere verwachte storting van provisies die in 2019 worden ontvangen op basis van de garantieregeling geothermie.
Toelichting op de uitgaven
Tenderregeling energie-innovatie
Vanuit het budget voor de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE), waar de Klimaatenveloppemiddelen aan zijn toegevoegd, wordt per saldo € 12,1 mln overgeheveld naar het budget voor de Demonstratieregeling Energie-Innovatie (DEI). Daarnaast wordt uit de klimaatenveloppemiddelen € 1 mln overgeheveld naar artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen voor de pilot en demoregeling CO2-reductie Industrie.
Demonstratieregeling Energie-Innovatie (DEI)
Zie de toelichting bij de Tenderregeling Energie-Innovatie. Naast de daar genoemde € 12,1 mln die naar de DEI is overgeheveld wordt voor een aantal aparte tenders binnen de DEI budget overgeheveld vanuit artikel 2 (€ 9,6 mln) en vanuit de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (€ 10,5 mln).
SDE+
Ten behoeve van de hogere kosten die met de uitvoering van de SDE+ gepaard gaan door de toename in het aantal verstrekte subsidies is € 2,6 mln budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget. Daarnaast is € 1,8 mln overgeheveld naar de begroting van Infrastructuur en Waterstaat als bijdrage in de kosten die Rijkswaterstaat moet maken voor de aanleg van een extra radartoren bij Wemeldinge (Zeeland) die noodzakelijk is omdat de aanleg van windmolenparken in Zeeland leidt tot een verminderde radardekking.
ETS
Het in 2018 niet-gebruikte budget (€ 3,1 mln) is toegevoegd aan het budget 2019. Vanwege de voorziene benutting van de ETS-middelen is tevens een kasschuif doorgevoerd. Het budget 2019 wordt daartoe verlaagd met € 14,1 mln door een kasschuif naar het jaar 2021, omdat in dat jaar hogere ETS-uitgaven worden verwacht.
RVO
Om het tekort op de uitvoeringskosten van RVO te dekken is in totaal € 20,3 mln budget toegevoegd aan het budget hiervoor. Naast het tekort op de uitvoering van de lopende regelingen gaat het dan om uitvoeringskosten die gemoeid zijn met de besteding van de Klimaatenveloppemiddelen (ook van de middelen die overgekomen zijn van respectievelijk het Ministerie van BZK, artikel 2 en het nieuwe Expertisecentrum Warmte), uitvoeringskosten van de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE), de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS), de Hernieuwbare Energie Regeling (HER), de Renewable Energy Directive (RED) en het Extractive Industries Transparency Initiative (EITI), alsmede om additionele uitvoeringskosten voor de SDE+-regeling en de ondersteuning RCR-projecten.
Toelichting op de ontvangsten
ETS-ontvangsten
Ten opzichte van eerdere ramingen is de verwachte gemiddelde prijs van ETS-rechten in 2019 sterk gestegen (van € 16,32 naar € 20,41 per ETS-recht). Hierdoor is ten opzichte van de eerdere ramingen een meevaller voorzien.
Diverse ontvangsten
De verhoging van de ontvangstentaakstelling voor «diverse ontvangsten» (€ 7,9 mln) hangt samen met een verhoging van de verwachte onttrekking aan de reserve aardwarmte (€ 3,5 mln), een terugontvangst van RVO van te veel betaalde uitvoeringskosten 2018 (€ 1,8 mln) en een extra verwachte terugbetaling van in het verleden verstrekte subsidievoorschotten (€ 6,7 mln). Hiertegenover staan lagere ontvangsten van provisies op basis van de garantieregeling aardwarmte (€ 3,4 mln) en lagere ontvangsten van aan initiatiefnemers van energieprojecten doorberekende planschade-uitkeringen (€ 0,7 mln).
Toelichting op de begrotingsreserves
Begrotingsreserve Duurzame energie
Stand 1/1/2019 | 2.239.406 |
+ Geraamde storting | 180.000 |
– Geraamde onttrekking | – 78.000 |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 2.341.406 |
De begrotingsreserve voor duurzame energie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de MEP, de SDE, de SDE+, de HER of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie. In 2019 zal naar verwachting zo’n € 180 mln onbenutte (kas)middelen in de begrotingsreserve gestort worden. De verwachte onttrekking van € 78 mln betreft de tranche 2019 van de tijdelijke onttrekking aan de begrotingsreserve die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2015 aan de orde is geweest (zie hiervoor onder meer het antwoord op vraag 5 en 6 in Kamerstuk 34 210 XIII, nr. 4, blz. 5 – 7).
Begrotingsreserve Aardwarmte
Stand 1/1/2019 | 21.554 |
+ Geraamde storting | 1.280 |
– Geraamde onttrekking | – 3.500 |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 18.182 |
De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. De uit te betalen verliesdeclaraties worden onttrokken aan de reserve.
Begrotingsreserve ECN verstrekte leningen
Stand 1/1/2019 | 6.600 |
+ Geraamde storting | 0 |
– Geraamde onttrekking | 0 |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 6.600 |
De middelen in de begrotingsreserve risicopremie ECN/NRG zullen worden aangesproken als ECN – al dan niet tijdelijk – (gedeeltelijk) niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
Begrotingsreserve Maatregelen voor CO2-reductie
Stand 1/1/2019 | 500.000 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 500.000 |
Het kabinet zal additionele maatregelen nemen om aanvullende CO2-reductie te realiseren. Omdat de aard en timing van de eventuele aanvullende maatregelen nog onzeker is, heeft het kabinet besloten deze eventuele maatregelen via een tijdelijke begrotingsreserve mogelijk te maken. De reserve loopt tot en met 2020. De reserve is in 2018 eenmalig gevuld met € 500 mln. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat coördineert de set aan maatregelen om CO2 te reduceren. Andere departementen zoals LNV, IenW en BZK kunnen ook een beroep doen op deze middelen voor CO2-reducerende maatregelen.
De Tweede Kamer zal met een Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) over de voorgestelde maatregelen en budgettaire gevolgen worden geïnformeerd.
Budgettaire gevolgen van beleid,
5. Een veilig Groningen met perspectief
Ontwerp begroting 2019 (1) | Mutaties via NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 140.111 | 140.111 | 106.922 | 247.033 | 4.067 | 4.067 | 4.066 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 140.111 | 140.111 | 106.922 | 247.033 | 4.067 | 4.067 | 4.066 | ||
UITGAVEN | 140.471 | 140.471 | 106.922 | 247.393 | 4.067 | 4.067 | 4.066 | ||
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 77% | 77% | 77% | ||||||
Subsidies | 25.790 | 25.790 | 58.615 | 84.405 | 4.067 | 4.067 | 4.066 | ||
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten | 10.273 | 10.273 | 4.067 | 14.340 | 4.067 | 4.067 | 4.066 | ||
Verduurzamingsopgave overig (plafond relevante uitgaven) | 10.517 | 10.517 | 6.364 | 16.881 | |||||
Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen | 0 | 0 | 44.400 | 44.400 | |||||
Instrumentarium woningmarkt | 5.000 | 5.000 | 3.784 | 8.784 | |||||
Inkomensoverdrachten | 57.500 | 57.500 | 0 | 57.500 | |||||
Schadevergoedingen | 57.500 | 57.500 | 0 | 57.500 | |||||
Opdrachten | 13.105 | 13.105 | 8.146 | 21.251 | |||||
Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie | 7.111 | 7.111 | 4.883 | 11.994 | |||||
Werkbudget | 5.994 | 5.994 | 3.263 | 9.257 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 44.076 | 44.076 | 40.161 | 84.237 | |||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 41.991 | 41.991 | 40.161 | 82.152 | |||||
Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen | 2.085 | 2.085 | 0 | 2.085 | |||||
Totaal ontvangsten | 1.749.491 | 1.749.491 | – 28.694 | 1.720.797 | 20.000 | – 40.000 | – 50.000 | – 90.000 | |
Schadevergoedingen | 57.500 | 57.500 | 5.300 | 62.800 | |||||
Uitvoeringskosten Schade | 41.991 | 41.991 | 66.006 | 107.997 | |||||
Aardgasbaten | 1.650.000 | 1.650.000 | – 100.000 | 1.550.000 | 20.000 | – 40.000 | – 50.000 | – 90.000 |
Toelichting op de verplichtingen
Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De niet benutte middelen in 2018 voor verduurzamingsopgave uit aardgasbaten (€ 16,3 mln) en instrumentarium woningmarkt (€ 3,8 mln) zijn aan het budget van 2019 toegevoegd. Daarnaast is € 12,2 mln budget voor verduurzamingsopgave uit aardgasbaten van 2019 doorgeschoven naar de jaren 2020, 2021 en 2022. Dit zijn de uitgaven voor de waardevermeerderingsregeling (maximaal € 4.000 subsidie bij € 1.000 schade). De nieuwe reeks geeft de inschatting weer van het gebruik van dit subsidie instrument in relatie tot het aantal verwachte schademeldingen.
Voor het Nationaal Programma Groningen wordt € 44,4 mln opgevraagd van de middelen die hiervoor op de Aanvullende Post staan gereserveerd. Deze middelen zijn bestemd voor projecten voor het Nationaal Programma Groningen.
Op het artikel verduurzamingsopgave overig staan de middelen die bedoeld zijn voor het verduurzamen van woningen tot maximaal € 7.000 wanneer deze worden versterkt. Voorzien is dat de versterking in 2019 wordt versneld. De in 2018 niet benutte € 6,4 mln is daarom toegevoegd aan het budget.
Opdrachten
De niet benutte middelen in 2018 voor onderzoek (€ 4,9 mln) en het werkbudget NCG (€ 3 mln) zijn aan het budget van 2019 toegevoegd.
Bijdrage Baten-Lastendiensten
De hogere bijdrage aan RVO.nl wordt veroorzaakt door hogere uitvoeringskosten van de schadeafhandeling (€ 53 mln), als gevolg van het grote aantal schadeafhandelingen dat voor 2019 gepland staat. Deze uitvoeringskosten worden gedeclareerd bij de NAM. Aan de andere kant wordt het teveel betaalde voorschot voor de afhandeling van het schadeproces Groningen in 2018 in mindering gebracht op de opdracht van 2019.
Toelichting op de ontvangsten
De bijdrage van de NAM voor uitvoeringskosten van de schadeafhandeling neemt in 2019 met € 66 mln toe. RVO.nl voert de schadeafhandeling uit. EZK is opdrachtgever voor RVO.nl en declareert de hogere uitvoeringskosten van € 53 mln bij de NAM. Daarnaast betaalt de NAM in 2019 nog € 13 mln voor de uitvoeringskosten over het 4e kwartaal 2018.
In 2019 wordt nog € 5,3 mln van de NAM ontvangen voor de schadebetalingen over het 4e kwartaal 2018.
Aardgasbaten
De aardgasbaten worden bijgesteld op basis van de huidige (meerjarige) prijsverwachting. Daarnaast heeft de MR 8 februari 2019 besloten tot versnelde afbouw van de gaswinning in Groningen. De versnelling van het basispad wordt met name veroorzaakt door de geplande extra inkoop van stikstof door GTS en de versnelde afbouw van de export naar Duitsland. Vanaf 2022 komt de gaswinning onder het door Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) geadviseerde niveau van 12 mld Nm3, door de ingebruikname van de stikstofinstallatie in Zuidbroek. Dit versnelde volumebesluit wordt nu ook verwerkt in de raming van de aardgasbaten. Tot en met 2018 werden de gasbaten afgerond op € 50 mln. Omdat de gasbaten echter steeds verder afnemen, worden deze voortaan op € 10 mln afgerond.