Dit hoofdstuk bevat de uitgebreide toelichting met een tabel «budgettaire gevolgen van beleid» per begrotingsartikel van begroting IX. Hierbij worden tenminste de mutaties op instrumentniveau conform de eerdergenoemde ondergrenzen RBV toegelicht.
De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota 2019 opgenomen.
Artikel 1 Belastingen
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.716.883 | 2.842.918 | 83.874 | 316.200 | 3.242.992 |
Uitgaven (1) + (2) | 2.776.428 | 2.902.832 | 83.874 | 155.741 | 3.142.447 |
(1) Programma-uitgaven | 407.952 | 486.866 | 10.996 | 103.887 | 601.749 |
waarvan juridisch verplicht | 73,0% | 95,0% | |||
Bekostiging | 4.178 | 4.178 | 2.000 | 0 | 6.178 |
Overige bekostiging | 4.161 | 4.161 | 2.000 | 0 | 6.161 |
Overige programma-uitgaven | 17 | 17 | 0 | 0 | 17 |
Garanties | 245 | 245 | 0 | 100 | 345 |
Proces risico's | 245 | 245 | 0 | 100 | 345 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 6.514 | 13.228 | 1.680 | 483 | 15.391 |
Waarderingskamer | 1.925 | 1.925 | 28 | 82 | 2.035 |
Kadaster | 1.971 | 1.971 | 0 | 401 | 2.372 |
Kamer van Koophandel | 2.618 | 2.618 | 1.652 | 0 | 4.270 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 6.714 | 0 | 0 | 6.714 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 175 | 175 | 262 | 5.900 | 6.337 |
Internationale Douaneraad | 175 | 175 | 0 | 0 | 175 |
Overige internationale organisaties | 0 | 0 | 262 | 5.900 | 6.162 |
Opdrachten | 292.853 | 259.492 | 6.488 | – 8.880 | 257.100 |
ICT opdrachten | 195.395 | 196.615 | 6.545 | – 9.680 | 193.480 |
Overige opdrachten | 97.458 | 62.877 | – 57 | 800 | 63.620 |
Bijdrage agentschappen | 31.197 | 99.548 | 566 | 16.284 | 116.398 |
Logius | 31.007 | 99.358 | 566 | 12.784 | 112.708 |
CIBG | 190 | 190 | 0 | 0 | 190 |
Bijdrage overige agentschappen | 0 | 0 | 0 | 3.500 | 3.500 |
Rente | 72.790 | 110.000 | 0 | 90.000 | 200.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 72.790 | 110.000 | 0 | 90.000 | 200.000 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.368.476 | 2.415.966 | 72.878 | 51.854 | 2.540.698 |
waarvan: Uitvoering fiscale wet- en regelgeving en douanetaken Caribisch Nederland | 13.000 | 13.000 | 0 | 0 | 13.000 |
Personele uitgaven | 2.051.262 | 2.077.363 | 66.206 | 42.237 | 2.185.806 |
waarvan: Eigen personeel | 1.828.176 | 1.841.483 | 64.821 | 196 | 1.906.500 |
waarvan: Inhuur externen | 215.370 | 228.164 | 1.385 | 40.541 | 270.090 |
waarvan: Overig Personeel | 7.716 | 7.716 | 0 | 1.500 | 9.216 |
Materiële uitgaven | 317.214 | 338.603 | 6.672 | 9.617 | 354.892 |
waarvan: ICT | 23.083 | 14.827 | 5.434 | 0 | 20.261 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 166.230 | 192.992 | 2.858 | 3.840 | 199.690 |
waarvan: Overige | 127.901 | 130.784 | – 1.620 | 5.777 | 134.941 |
Ontvangsten (3) + (4) | 154.158.692 | 153.876.903 | 1.723.005 | 144.206 | 155.744.114 |
(3) Programma-ontvangsten | 154.127.662 | 153.743.325 | 1.717.496 | 138.806 | 155.599.627 |
waarvan: Belastingontvangsten | 153.306.358 | 152.822.811 | 1.717.496 | – 39.461 | 154.500.846 |
Rente | 418.900 | 503.110 | 0 | 133.890 | 637.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 418.900 | 503.110 | 0 | 133.890 | 637.000 |
Boetes en schikkingen | 204.577 | 204.577 | 0 | 15.423 | 220.000 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 204.577 | 204.577 | 0 | 15.423 | 220.000 |
Bekostiging | 197.827 | 212.827 | 0 | 28.954 | 241.781 |
Kosten vervolging | 197.827 | 212.827 | 0 | 28.954 | 241.781 |
(4) Apparaatsontvangsten | 31.030 | 133.578 | 5.509 | 5.400 | 144.487 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichtingen (+ € 400,1 mln.)
Per saldo wordt het verplichtingenbudget met € 400,1 mln. opgehoogd. De voornaamste oorzaken van de mutatie zijn:
-
– Een ophoging van de verplichtingen met € 239,6 mln. behorend bij hogere kasuitgaven in 2019 (zie hiervoor de toelichting onder het kopje uitgaven).
-
– De afgelopen maanden zijn vele verbeteracties uitgevoerd naar aanleiding van de onvolkomenheid verplichtingenbeheer Belastingdienst om het verplichtingenbeheer structureel op orde te brengen. Dit betreft onder andere het boeken van contracten waarvan de precieze omvang vooraf nog niet bekend is. Daarnaast worden de meerjarige contracten direct bij het aangaan van het contract als verplichting geboekt voor de hele looptijd van het contract (tenzij het langer is dan 5 jaar). Deze herstelacties hebben geleid tot een eenmalige correctie in de verplichtingen met ca. € 140 mln. in 2019. Nog niet alle verbeteringsacties zijn afgerond. Hierdoor zitten er nog onzekerheden in de verwachte verplichtingenstand.
Uitgaven
De uitgaven zijn in totaal gestegen met € 239,6 mln., waarmee ook de ophoging van de verplichtingen samenhangt. De belangrijkste oorzaken van de stijging van de uitgaven worden hieronder vermeld.
Bijdrage agentschappen (+ € 16,9 mln.)
Per saldo is het budget voor de bijdrage agentschappen opgehoogd met € 16,9 mln. Dit betreft met name mutaties bij Logius (per saldo € 12,8 mln.). Voor de jaaropdracht Logius voor de ICT-dienstverlening wordt in december het eerste kwartaal van 2020 bevoorschot (€ 23,3 mln.). Daarentegen zijn er lagere uitgaven bij Logius omdat de aanbesteding één jaar is vertraagd (– € 4 mln.), omdat de eindafrekening over 2018 lager is uitgevallen dan verwacht (– € 4 mln.) en vanwege diverse kleine mutaties (– € 2,5 mln.).
Belasting- en invorderingsrente (+ € 90 mln.)
De uitgaven voor de belasting- en invorderingsrente zijn naar verwachting ca. € 90 mln. hoger. Dit is met name het gevolg van hogere belastingteruggaven en -verminderingen waarover rente moet worden vergoed en vanwege gewijzigde verdeelsleutels met de sociale fondsen, die ertoe leiden dat een groter deel van de rente-uitgaven wordt verantwoord op begroting IX.
Personele uitgaven (+ € 108,4 mln.)
Per saldo is het budget voor de personele uitgaven opgehoogd met € 108,4 mln. De voornaamste oorzaken van deze mutaties zijn:
-
– De toegekende loonbijstelling voor personele uitgaven (€ 60,6 mln.) is van artikel 10 (Nog onverdeeld) uitgedeeld aan artikel 1 (Belastingen).
-
– De personele uitgaven zijn als gevolg van de stijging van de middelloonsom, de cao-afspraken en de stijging van de ABP-premies in totaal € 7 mln. hoger dan de ontvangen loonbijstelling.
-
– De ICT-organisatie, heeft, mede als gevolg van onderbezetting op eigen personeel, meer externen ingehuurd (€ 35 mln.) dan oorspronkelijk voorzien om het ICT-portfolio uit te voeren. Daarnaast is bij de Belastingtelefoon meer gebruikgemaakt van uitzendkrachten in plaats van eigen personeel (€ 12,3 mln.). Verder is er incidenteel extra inhuur om de bezwaren inkomensheffing (€ 4,6 mln.) weg te werken en is er extra inhuur voor de herstelkosten voor de Wet op het Kindgebonden budget in 2019 (€ 2 mln.).
-
– De in de eerste suppletoire begroting 2019 aan de Financiënbegroting beschikbaar gestelde middelen voor de aanpak van witwassen, fraudebestrijding en ondermijning (w.v. € 0,9 mln. in 2019) zijn overgeheveld naar artikel 1 (Belastingen) en artikel 9 (Douane).
-
– In het kader van Beheerst Vernieuwen zijn middelen beschikbaar gesteld om projecten uit te voeren. In de planning blijkt nu dat projecten later van start kunnen gaan dan eerder aangenomen (– € 19,9 mln.). De Tweede Kamer is in mei reeds geïnformeerd over het feit dat bij het ICT-portfolio Belastingdienst de vraag het aanbod overstijgt. Bij de prioritering is er toen besloten om beheer en onderhoud en wetgeving te prioriteren boven modernisering en vernieuwing4.
Materiële uitgaven (+ € 16,3 mln.)
De materiële uitgaven zijn naar verwachting € 16,3 mln. hoger. Dit wordt met name verklaard door de toegekende prijsbijstelling voor materiële uitgaven (€ 5,6 mln.) die van artikel 10 (Nog onverdeeld) uitgedeeld is aan artikel 1 (Belastingen). Verder zijn er hogere materiële uitgaven als gevolg van investeringen voor facilitaire en huisvestingszaken (€ 9,5 mln.), als gevolg van het leveren van meer facilitaire diensten aan andere overheidspartijen conform rijksbrede afspraken (€ 2,2 mln.) en diverse kleine mutaties (4,2 mln). De uitgaven vallen lager uit vanwege de vertraging van de aanbesteding van een nieuw uniform voor medewerkers van de Douane (– € 5,2 mln.), waarvan uitgaven in 2020 zullen plaatsvinden.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (€ 1.678,0 mln.)
In de Najaarsnota 2019 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Vastgestelde begroting 2019 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 189.125.265 | 189.671.878 | 2.201.816 | 191.873.694 |
–/– Afdracht Gemeentefonds | 30.147.959 | 31.159.692 | 217.335 | 31.377.027 |
–/– Afdracht Provinciefonds | 2.407.659 | 2.419.388 | 79.753 | 2.499.141 |
–/– Afdracht BES-fonds | 38.279 | 42.805 | 0 | 42.805 |
–/– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 3.225.010 | 3.227.182 | 226.693 | 3.453.875 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 153.306.358 | 152.822.811 | 1.678.035 | 154.500.846 |
Rente (+ € 133,9 mln.)
De ontvangsten voor de belasting- en invorderingsrente zijn naar verwachting ca. € 133,9 mln. hoger. Dit is met name het gevolg van hogere belastingaanslagen waarover rente moet worden betaald en van gewijzigde verdeelsleutels met de sociale fondsen, die ertoe leiden dat een groter deel van de renteontvangsten wordt verantwoord op begroting IX.
Boetes en schikkingen (+ € 15,4 mln.)
De boeteontvangsten zijn naar verwachting ca. € 15,4 mln. hoger. Dit is met name het gevolg van een toename van het aantal verzuimboetes en van gewijzigde verdeelsleutels met de sociale fondsen, die ertoe leiden dat een groter deel van de boeteontvangsten wordt verantwoord op begroting IX.
Bekostiging (+ € 29,0 mln.)
Aan belastingschuldigen worden de kosten doorberekend van invorderingsmaatregelen (aanmaning, dwangbevel, beslaglegging, enz.). Op basis van de realisatiecijfers van de afgelopen maanden en de verwachtingen voor de komende maanden wordt de raming van de verwachte ontvangsten voor kosten vervolging opwaarts bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal invorderingsmaatregelen (zoals aanmaningen).
Apparaatsontvangsten (+ € 10,9 mln.)
De apparaatsontvangsten zijn naar verwachting € 10,9 mln. hoger. Dit komt onder andere door het leveren van diensten aan Inspectie SZW (6,2 mln.) op het gebied van ICT en het leveren van facilitaire diensten aan andere overheidspartijen (€ 5,2 mln.).
Artikel 2 Financiële markten
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 25.023 | 24.019 | 2.741 | – 2.824 | 23.936 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||
Garantie DGS BES | 0 | – 4.000 | 0 | 0 | – 4.000 |
Garantie schatkistbankieren AFM | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 3.000 |
Uitgaven | 25.023 | 25.019 | 2.741 | – 2.824 | 24.936 |
waarvan juridisch verplicht | 86,2% | 92,4% | |||
Subsidies | 436 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vakbekwaamheid | 436 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 10.602 | 10.059 | – 713 | – 1.909 | 7.437 |
Accountantskamer | 1.459 | 1.459 | – 9 | – 223 | 1.227 |
Muntcirculatie | 8.893 | 8.300 | – 800 | – 2.000 | 5.500 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMVO Convenanten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 100 | 300 | 96 | 314 | 710 |
Garanties | 1.875 | 1.875 | 0 | 0 | 1.875 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 875 | 875 | 0 | 0 | 875 |
Opdrachten | 6.293 | 6.238 | 1.916 | 200 | 8.354 |
Wijzer in geldzaken | 1.383 | 1.438 | 116 | 150 | 1.704 |
Vakbekwaamheid | 4.910 | 4.500 | 0 | 0 | 4.500 |
Overig | 0 | 300 | 1.800 | 50 | 2.150 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 5.417 | 6.407 | 1.538 | – 1.095 | 6.850 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 405 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Bijdrage DNB toezicht & DGS BES | 1.300 | 2.100 | 0 | 0 | 2.100 |
Bijdrage FEC | 2.927 | 2.927 | 288 | 0 | 3.215 |
Bijdrage Toezicht en Handhaving MIF | 260 | 250 | – 250 | 0 | 0 |
Bijdrage PSD II | 525 | 525 | 0 | – 195 | 330 |
Overig | 0 | 0 | 1.500 | – 900 | 600 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 440 | 0 | – 20 | 420 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 0 | – 20 | 0 |
IASB | 380 | 420 | 0 | 0 | 420 |
Ontvangsten | 7.441 | 9.611 | 163 | – 410 | 9.364 |
|
|
|
|
|
|
Bekostiging | 2.600 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Ontvangsten muntwezen | 2.600 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Opdrachten | 0 | 1.111 | 0 | 114 | 1.225 |
Wijzer in geldzaken | 0 | 1.111 | 0 | 114 | 1.225 |
Overig | 4.841 | 6.500 | 163 | – 524 | 6.139 |
Toelichting
Uitgaven en verplichtingen
Muntcirculatie (– € 2,8 mln.)
In 2019 zijn er minder munten geproduceerd en geslagen dan verwacht. In tegenstelling tot het jaar ervoor was het in 2019 onder andere niet nodig om muntstukken van 20 cent te slaan. Daarvan zijn er op dit moment al voldoende in omloop.
Overige opdrachten (+ € 1,85 mln.)
De budgetten voor de afwikkeling van SNS Reaal N.V. (SRH) worden overgeheveld van artikel 3 naar artikel 2 van de begroting, omdat de budgetverantwoordelijkheid hiervan valt onder artikel 2.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 760.104 | 959.495 | 45.020 | 451.778 | 1.456.293 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||
Garantie DNB Winstafdracht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan betalingsverplichtingen | |||||
Schikking Alawwal Bank | 0 | 94.000 | 0 | 42.000 | 136.000 |
Overige betalingsverplichtingen | 760.104 | 865.495 | 45.020 | 409.778 | 1.320.293 |
Uitgaven | 1.038.446 | 1.144.312 | 45.020 | 545.778 | 1.735.110 |
waarvan juridisch verplicht | 99,4% | 100% | |||
Vermogensverschaffing | 1.024.396 | 1.024.396 | 50.000 | 410.000 | 1.484.396 |
Kapitaalinjectie TenneT | 280.000 | 280.000 | 0 | 410.000 | 690.000 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 0 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 |
Verwerving vermogenstitels | 744.396 | 744.396 | 0 | 0 | 744.396 |
Vermogensonttrekking | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 5.000 | 5.000 | – 230 | 0 | 4.770 |
NLFI | 5.000 | 5.000 | – 230 | 0 | 4.770 |
Garanties | 4.850 | 4.820 | 0 | 0 | 4.820 |
Regeling BF | 50 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 0 | 4.800 |
Opdrachten | 4.200 | 10.096 | – 4.750 | 135.778 | 141.124 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.200 | 5.750 | – 3.750 | 136.000 | 138.000 |
Opstart Invest-NL | 0 | 4.346 | – 1.000 | – 222 | 3.124 |
Ontvangsten | 1.204.300 | 2.012.448 | 23.154 | 546.000 | 2.581.602 |
Vermogensonttrekking | 1.195.000 | 2.002.000 | 20.790 | 546.000 | 2.568.790 |
Dividend en afdrachten staatsdeelnemingen | 1.064.000 | 1.725.000 | 20.000 | 546.000 | 2.291.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Winstafdracht DNB | 131.000 | 177.000 | 790 | 0 | 177.790 |
waarvan: Griekse inkomsten ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 14.250 | 34.250 | 0 | 0 | 34.250 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 4.500 | 4.500 | 2.364 | 0 | 6.864 |
NLFI | 4.500 | 4.500 | 2.364 | 0 | 6.864 |
Garanties | 4.800 | 4.800 | 0 | 0 | 4.800 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 0 | 4.800 |
Opdrachten | 0 | 1.148 | 0 | 0 | 1.148 |
Terug te vorderen kosten staatsdeelnemingen | 0 | 1.148 | 0 | 0 | 1.148 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichtingen (+ € 496,8 mln.)
Dit betreffen de verplichtingen van onderstaande kasuitgaven (TenneT, Invest-NL en staatsdeelnemingen). Bij de eerste suppletoire begroting is reeds een verplichting van € 94 mln. opgenomen voor de schikking van de Alawwal Bank. Hierdoor stijgen de verplichtingen (+ € 474,8 mln.) minder hard dan de uitgaven (+ € 568,8 mln.).
Uitgaven
Kapitaalinjectie TenneT (+ € 410 mln.)
Dit betreft een kapitaalinjectie aan het Nederlandse deel van TenneT. In 2016 heeft de Nederlandse staat een kapitaalstorting toegezegd aan het Nederlandse deel van TenneT met een totale omvang van € 1.190 mln.5. Dit betreft de vierde en laatste tranche van € 410 mln. Zoals eerder gemeld in de Toekomstvisie TenneT6is deze kapitaalstorting een verplichting geworden voor de Nederlandse staat nadat gebleken is dat TenneT aanvullende middelen nodig heeft voor behoud van de kredietwaardigheid.
Kapitaalinjectie Invest-NL (+ € 50 mln.)
Naar verwachting zal eind 2019 Invest-NL N.V. worden opgericht. Verspreid over enkele jaren ontvangt Invest-NL N.V. een kapitaalinjectie (ter waarde van € 1,7 mld.) waarvan € 50 mln. in 2019 wordt overgeheveld.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 132,3 mln.)
De post «uitvoeringskosten staatsdeelnemingen» stijgt met € 132,3 mln. Dit komt met name doordat de schikkingsovereenkomst7 als gevolg van de fusie tussen Alawwal Bank en de Saudi British Bank naar verwachting in 2019 zal worden afgewikkeld.
Ontvangsten
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen (+ € 566 mln.)
De omvang van de niet-belastingontvangsten die gemoeid zijn met de verkoop van de aandelen die de Staat heeft in Saudi British Bank (SABB) wordt ingeschat op ca. € 546 mln. De overige € 20 mln. betreft een verhoging van de raming van de dividenden.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.274.076 | 3.286.033 | – 9.001 | 0 | 3.277.032 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||
Wereldbank | 0 | 774.871 | 0 | 0 | 774.871 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 264.493 | 0 | 0 | 264.493 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 50.000 | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 |
EFSM | 60.000 | 60.000 | 0 | 0 | 60.000 |
AIIB | 0 | 3.125 | 0 | 0 | 3.125 |
EIB | 1.900.425 | 1.900.425 | 0 | 0 | 1.900.425 |
waarvan betalingsverplichtingen | |||||
Wereldbank | 228.940 | 228.940 | – 9.032 | 0 | 219.908 |
Overige betalingsverplichtingen | 34.711 | 4.179 | 31 | 0 | 4.210 |
Uitgaven | 359.220 | 363.119 | 31 | 0 | 363.150 |
waarvan juridisch verplicht | 99,7% | 99,9% | |||
Bijdrage aan internationale organisatie | 324.509 | 361.419 | 0 | 0 | 361.419 |
Wereldbank | 290.722 | 325.280 | 0 | 0 | 325.280 |
AIIB | 33.787 | 36.139 | 0 | 0 | 36.139 |
Leningen | 33.030 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 33.030 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.681 | 1.700 | 31 | 0 | 1.731 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.681 | 1.700 | 31 | 0 | 1.731 |
Ontvangsten | 15.257 | 12.040 | 0 | – 4.717 | 7.323 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 4.655 | 4.655 | 0 | – 1.368 | 3.287 |
Ontvangsten IFI's | 4.655 | 4.655 | 0 | – 1.368 | 3.287 |
Leningen | 10.602 | 5.385 | 0 | – 3.349 | 2.036 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 10.602 | 5.385 | 0 | – 3.349 | 2.036 |
Terugbetaling lening Griekenland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
ESM | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Toelichting
Ontvangsten
Ontvangsten IFI’s (– € 1,4 mln.)
De ontvangsten van de Internationale Financiële Instellingen (IFI’s), zoals de Wereldbank en de European Investment Bank (EIB), zijn met enige onzekerheid omgeven. Volgens de laatste ramingen van de Wereldbank en de EIB vallen de ontvangsten ultimo dit jaar lager uit dan begroot.
Renteontvangsten lening Griekenland (– € 3,3 mln.)
Vanwege een verlaging van de Euribor rente zijn de renteontvangsten lager dan begroot.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 10.015.244 | 10.015.244 | 0 | – 5.998.348 | 4.016.896 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||
Exportkredietverzekeringen | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | – 6.000.000 | 4.000.000 |
waarvan: nieuwe verplichtingen | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | – 6.000.000 | 4.000.000 |
waarvan: vervallen verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 83.444 | 205.244 | 0 | 1.652 | 206.896 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
Garanties | 68.200 | 190.000 | 0 | 1.602 | 191.602 |
Schade-uitkering ekv | 68.200 | 190.000 | 0 | 0 | 190.000 |
Dotatie begrotingsreserve ekv | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 1.602 | 1.602 |
Opdrachten | 15.187 | 15.187 | 0 | 0 | 15.187 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 15.187 | 15.187 | 0 | 0 | 15.187 |
Overige | 57 | 57 | 0 | 50 | 107 |
Overige uitgaven | 57 | 57 | 0 | 50 | 107 |
Ontvangsten | 256.172 | 218.297 | 0 | – 45.000 | 173.297 |
Garanties | 256.172 | 218.297 | 0 | – 45.000 | 173.297 |
Premies EKV | 77.650 | 70.244 | 0 | 0 | 70.244 |
Schaderestituties EKV | 178.522 | 148.053 | 0 | 0 | 148.053 |
Onttrekking begrotingsreserve EKV | 0 | 0 | 0 | – 45.000 | – 45.000 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Verplichtingen (– € 5.998,3 mln.)
Voor de ekv-faciliteit kan jaarlijks voor € 10 mld. aan nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Gegeven de huidige realisatie van het aantal afgesloten exportkredietverzekeringen is circa € 4 mld. de meest realistische inschatting. Dit leidt tot een negatieve verplichtingenmutatie van circa € 6 mld.
Schade-uitkering Seno-Gom (+ € 1,6 mln.)
Uit een oude regeling van Seno-Gom is nog een schadebedrag tot betaling gekomen. Het betreft een schadepolis op Gambia.
Ontvangsten
Mutatie begrotingsreserve ekv (– € 45 mln.)
Ontvangen premies worden gestort in de begrotingsreserve, terwijl uitgaven aan definitieve schades op afgesloten polissen en de uitvoeringskosten van Atradius gedekt worden met een onttrekking uit de begrotingsreserve. Het totaal aan schade-uitkeringen in 2019 wordt momenteel geraamd op € 190 mln. Binnen dit totaal komen de voorlopige schade-uitkeringen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan in de 1e suppletoire begroting en de definitieve schade-uitkeringen naar verwachting € 45 mln. lager uit. De lagere verwachte schade-uitkeringen op afgesloten dossiers leidt tot een lagere onttrekking uit de begrotingsreserve ekv.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.225.010 | 3.227.182 | 200.665 | 26.028 | 3.453.875 |
Uitgaven | 3.225.010 | 3.227.182 | 200.665 | 26.028 | 3.453.875 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
Bijdragen aan medeoverheden | 3.225.010 | 3.227.182 | 200.665 | 26.028 | 3.453.875 |
waarvan: bijdragen aan gemeenten | 2.821.355 | 2.822.090 | 194.015 | 25.713 | 3.041.818 |
waarvan: bijdragen aan provincies | 403.655 | 405.092 | 6.650 | 315 | 412.057 |
Ontvangsten | 3.225.010 | 3.227.182 | 200.665 | 26.028 | 3.453.875 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Bijdragen aan medeoverheden (+ € 226,7 mln.)
Dit betreft de jaarlijkse bijstelling van de raming van het btw-compensatiefonds (BCF). Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden, wordt een bedrag zonder btw in het gemeente- of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel wordt in het BCF gestort. Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw daarna weer terugvragen bij BCF (+ € 226,7 mln.). Tegenover deze extra uitgaven staan gelijke ontvangsten.
Artikel 9 Douane
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 416.151 | 416.151 | – 2.433 | – 6.216 | 407.502 |
Uitgaven (1) + (2) | 416.151 | 416.151 | – 2.433 | – 13.216 | 400.502 |
(1) Programma-uitgaven | 33.129 | 33.034 | – 3.244 | – 3.910 | 25.880 |
waarvan juridisch verplicht |
| 57% |
|
| 95% |
Opdrachten | 31.029 | 28.734 | – 1.144 | – 3.910 | 23.680 |
ICT opdrachten | 3.322 | 3.322 | – 844 | – 800 | 1.678 |
Overige opdrachten | 27.707 | 25.412 | – 300 | – 3.110 | 22.002 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.100 | 4.300 | – 2.100 | 0 | 2.200 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.100 | 4.300 | – 2.100 | 0 | 2.200 |
(2) Apparaatsuitgaven | 383.022 | 383.117 | 811 | – 9.306 | 374.622 |
Personele uitgaven | 374.212 | 374.307 | 7.537 | – 9.300 | 372.544 |
Eigen personeel | 368.402 | 368.402 | 6.232 | – 8.300 | 366.334 |
Inhuur externen | 5.750 | 5.750 | 1.305 | – 1.000 | 6.055 |
Overig personeel | 60 | 155 | 0 | 0 | 155 |
Materiële uitgaven | 8.810 | 8.810 | – 6.726 | – 6 | 2.078 |
ICT | 7.581 | 7.581 | – 7.011 | – 91 | 479 |
Overig | 1.229 | 1.229 | 285 | 85 | 1.599 |
Ontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Apparaatsontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichtingen (– € 8,6 mln.)
Er is voor investeringen in de mainports voor € 7 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. Daarnaast zijn er minder verplichtingen aangegaan voor personele uitgaven als gevolg van onderbezetting en minder inhuur van externen (– € 15,6 mln.).
Uitgaven
ICT (– € 7,1 mln.)
Er zijn twee ICT-overboekingen van artikel 9 Douane naar artikel 1 Belastingen. De eerste overboeking is een correctie van circa – € 5,5 mln. voor een mutatie die eerst geboekt stond op artikel 9 Douane (programma Douane Wetboek Unie). De tweede mutatie betreft een bijdrage aan het ICT-lifestyle management dat centraal gefinancierd wordt door de ICT-organisatie van de Belastingdienst (circa – € 1,5 mln.).