Artikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||||
2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | |||||
Verplichtingen | 105.487 | 123.155 | 3.280 | 3.701 | 130.136 | ||
Uitgaven: | |||||||
Programma-uitgaven totaal | 123.487 | 128.581 | 1.700 | – 1.048 | 129.233 | ||
waarvan juridisch verplicht | 69% | 100% | |||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 56.035 | 61.609 | – 11.700 | 160 | 50.069 | |
Subsidies | |||||||
Internationaal recht | 12.035 | 16.265 | – 11.700 | 1.500 | 6.065 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Verenigde Naties | 34.525 | 34.525 | 0 | – 1.383 | 33.142 | ||
OESO | 6.175 | 7.219 | 0 | 3 | 7.222 | ||
Internationaal Strafhof | 3.300 | 3.600 | 0 | 3.600 | |||
Lidmaatschap VNVR | 0 | 0 | 0 | 40 | 40 | ||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 63.402 | 63.402 | 1.000 | 2.700 | 67.102 | |
Subsidies | |||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 34.252 | 34.252 | 0 | 0 | 34.252 | ||
Opdrachten | |||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | ||
bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 20.000 | 20.000 | 0 | 0 | 20.000 | ||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.650 | 7.650 | 1.000 | 2.000 | 10.650 | ||
Press Freedom Day 2020 | 700 | 700 | |||||
1.3 | Gastlandbeleid internationale organisaties | 4.050 | 3.570 | 12.400 | – 3.908 | 12.062 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 1.900 | 1.919 | 0 | 40 | 1.959 | ||
Internationaal Strafhof | 1.150 | 1.101 | 0 | 22 | 1.123 | ||
Nederland Gastland | 900 | 450 | 2.000 | 30 | 2.480 | ||
Carnegiestichting | 4.400 | 4.400 | |||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | |||||||
Nederland Gastland | 100 | 100 | 0 | 0 | 100 | ||
Bijdragen aan agentschap | |||||||
Vredespaleis | 6.000 | – 4.000 | 2.000 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op dit artikel neemt per saldo met EUR 7 miljoen toe ten opzichte van de eerste suppletoire begroting. De stijging wordt veroorzaakt doordat er extra bijdrages worden gedaan aan het VN-secretariaat, analoog aan de uitgavenmutaties. Verder stijgt het budget als gevolg van het aangaan van verplichtingen die verband houden met het organiseren van de World Press Freedom Day 2020 in Nederland en twee bijdragen aan het kantoor van de VN Hoge Commissaris voor Mensenrechten (OHCHR).
Uitgaven
Artikel 1.1
Per saldo is sprake van een verlaging van EUR 11,5 miljoen. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt doordat het budget voor de renovatie van het Vredespaleis en de jaarlijkse bijdrage aan de Carnegiestichting wordt overgeheveld naar het beleidsartikel 1.3 Gastlandbeleid internationale organisaties. Tevens daalt de bijdrage aan de Verenigde Naties. Hier staat tegenover dat er een bijdrage aan het trustfund van het VN-secretariaat voor het project The Future We Want, The UN We Need wordt gedaan en Nederland ook een bijdrage levert aan de uitbreiding van de database voor het opslaan en monitoren van de opvolging van meldingen van grensoverschrijdend gedrag binnen de VN.
Artikel 1.2
Het budget voor de bescherming en bevordering van mensenrechten stijgt met EUR 3,7 miljoen. Deze verhoging is het gevolg van de inzet van extra middelen voor het organiseren van de World Press Freedom Day 2020 in Nederland en twee bijdragen aan het kantoor van de VN Hoge Commissaris voor Mensenrechten (OHCHR). Eén van de bijdragen betreft een aanvulling op een reeds bestaande overeenkomst inzake onderzoek naar mensenrechtenschendingen via accountability-mechanisms, terwijl de andere een intensivering in het kader van het LHBTI-beleid betreft.
Artikel 1.3
Het budget voor gastlandbeleid internationale organisaties neemt per saldo toe met EUR 8,5 miljoen. Enerzijds ontstaat de mutatie doordat het budget voor de renovatie van het Vredespaleis en de jaarlijkse bijdrage aan de Carnegiestichting wordt overgeheveld vanuit het beleidsartikel 1.1 Goed functionerende internationale instellingen. Hier staat tegenover dat een deel van het budget voor het grootschalig onderhoud van het Vredespaleis wordt doorgeschoven naar volgende jaren via de eindejaarsmarge. Het betreft hier een reservering van middelen voor alternatieve huisvesting van het Internationaal Gerechtshof en het Permanent Hof van Arbitrage.
Artikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||||
2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | |||||
Verplichtingen | 275.449 | 263.194 | 1.675 | – 8.225 | 256.644 | ||
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven totaal | 291.000 | 292.831 | – 2.860 | – 28.120 | 261.851 | ||
waarvan juridisch verplicht | 78% | 100% | |||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 11.015 | 12.605 | 600 | 439 | 13.644 | |
Subsidies | |||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 1.000 | 1.450 | 0 | 0 | 1.450 | ||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 0 | – 25 | 475 | ||
Opdrachten | |||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 500 | 500 | 0 | 0 | 500 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||
NAVO | 7.200 | 7.200 | 0 | 420 | 7.620 | ||
Veiligheidsfonds | 500 | 1.640 | 600 | 0 | 2.240 | ||
WEU | 565 | 565 | 0 | 44 | 609 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 | ||
Overige | 500 | 500 | 0 | 0 | 500 | ||
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 14.351 | 14.302 | 0 | 1.345 | 15.647 | |
Subsidies | |||||||
Contra-terrorisme | 4.000 | 4.000 | 0 | 1.500 | 5.500 | ||
Anti-terrorisme instituut | 551 | 1.624 | 0 | – 125 | 1.499 | ||
Opdrachten | |||||||
Contra-terrorisme | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | ||
Cyber security | 4.700 | 4.148 | 0 | – 200 | 3.948 | ||
Global Forum on Cyber Expertise | 400 | 330 | 0 | 170 | 500 | ||
Overige | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||
Contra-terrorisme | 3.200 | 3.200 | 0 | 0 | 3.200 | ||
2.3 | Wapenbeheersing | 10.794 | 13.138 | 0 | – 469 | 12.669 | |
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | 0 | – 317 | 7.000 | ||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.557 | 3.901 | 0 | 68 | 3.969 | ||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | 0 | – 220 | 1.700 | ||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 226.827 | 224.671 | – 4.535 | – 27.911 | 192.225 | |
Subsidies | |||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 31.000 | 31.000 | 0 | – 5.161 | 25.839 | ||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 0 | 28 | ||
Opdrachten | |||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 | 15.000 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 44.722 | 44.722 | 0 | – 5.161 | 39.561 | ||
OVSE | 7.195 | 6.000 | 0 | 0 | 6.000 | ||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 99.849 | 109.919 | 0 | – 14.619 | 95.300 | ||
Training buitenlandse diplomaten | 2.500 | 2.500 | 0 | – 250 | 2.250 | ||
Inzet hoog-risico posten | 20.000 | 4.743 | 0 | 0 | 4.743 | ||
Regionale Stabiliteit | 2.000 | 0 | 2.000 | ||||
Overige | 6.533 | 10.759 | – 6.535 | – 2.720 | 1.504 | ||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 28.013 | 28.115 | 1.075 | – 1.524 | 27.666 | |
Subsidies | |||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 11.822 | 12.447 | 1.075 | – 1.469 | 12.053 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 16.191 | 15.668 | 0 | – 55 | 15.613 | ||
Ontvangsten | 1.242 | 1.242 | 0 | – 1.015 | 227 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 242 | 242 | 0 | – 15 | 227 | |
2.40 | Restituties programma's | 1.000 | 1.000 | 0 | – 1.000 | 0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het artikel veiligheid en stabiliteit neem per saldo met EUR 6,5 miljoen af in vergelijking met de eerste suppletoire begroting. Deze daling wordt in grote mate veroorzaakt door een verlaging van de Nederlandse contributie aan de VN voor crisisbeheersingsoperaties als gevolg van lagere werkelijke uitgaven op het aantal missies vanuit de VN. Daarnaast worden de verplichtingen van het Stabiliteitsfonds verlaagd vanwege minder aanvragen.
Uitgaven
Artikel 2.1
De uitgaven binnen het subartikel goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid stijgen per saldo met EUR 1 miljoen. Deze stijging is grotendeels te wijten aan een Nederlandse bijdrage aan het Peacekeeping Intelligence Framework van het United Nations Department of Peacekeeping Operations (UNDPKO), dat beoogt fact-based besluitvorming binnen VN-missies effectiever te maken. Daarnaast stijgt de Nederlandse bijdrage aan het civiele budget van de NAVO conform de verdragsverplichtingen.
Artikel 2.2
Het budget voor de bestrijding van internationale criminaliteit en terrorisme neemt per saldo met EUR 1,3 miljoen toe. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van een intensivering van de Nederlandse bijdrage aan de internationale bestrijding van terrorisme en de berechting van voormalig IS-strijders in derde landen. Tevens wordt er een eerste bijdrage gedaan aan het nieuwe, in Den Haag gevestigde, Global Forum on Cyber Expertise.
Artikel 2.4
De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorden in internationaal verband worden met EUR 32,5 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit is met name het gevolg van het feit dat de Nederlandse contributie aan de VN voor crisisbeheersingsoperaties lager uitvalt dan geraamd. De uitgaven voor het Stabiliteitsfonds worden verlaagd, omdat er minder een beroep op het fonds werd gedaan dan oorspronkelijk voorzien. Dit betrof ODA-middelen, die terugvloeien naar de BHOS-begroting. De ruimte die ontstond is benut voor activiteiten op het gebied van contra-terrorisme, mensenrechten en internationale rechtsorde.
Ontvangsten
Het naar beneden bijstellen van de ontvangsten houdt verband met lager dan geraamde restituties op (af)lopende programma’s.
Artikel 3
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||||
2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | |||||
Verplichtingen | 8.520.360 | 8.416.376 | 54.378 | – 87.951 | 8.382.803 | ||
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven totaal | 8.745.255 | 8.641.271 | 54.378 | – 98.676 | 8.596.973 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 8.496.427 | 8.391.187 | 54.378 | – 87.991 | 8.357.574 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
BNI-afdracht | 4.647.575 | 4.542.335 | 87.991 | – 87.991 | 4.542.335 | ||
BTW-afdracht | 556.114 | 556.114 | 0 | 0 | 556.114 | ||
Invoerrechten | 3.292.738 | 3.292.738 | – 33.613 | 0 | 3.259.125 | ||
3.2 | Europees ontwikkelingsfonds | 234.281 | 234.281 | 0 | – 9.553 | 224.728 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 234.281 | 234.281 | 0 | – 9.553 | 224.728 | ||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 9.720 | 9.720 | 0 | 483 | 10.203 | |
Bijdragen (internationale organisaties | |||||||
Raad van Europa | 9.720 | 9.720 | 0 | 483 | 10.203 | ||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 4.827 | 6.083 | 0 | – 1.615 | 4.468 | |
Opdrachten | |||||||
Programmatische ondersteuning | 500 | 1.081 | 0 | – 1.060 | 21 | ||
CECP | 0 | 675 | 0 | – 657 | 18 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | 0 | 70 | 4.049 | ||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 32 | 380 | ||
Ontvangsten | 383.929 | 52.558 | – 6.723 | 0 | 45.835 | ||
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 383.679 | 52.308 | – 6.723 | 0 | 45.585 | |
Invoerrechten | 658.548 | 658.548 | – 6.723 | 0 | 651.825 | ||
Overige ontvangsten EU | – 274.869 | – 606.240 | 0 | 0 | – 606.240 | ||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2019 voor het artikel Europese samenwerking neemt af met EUR 34 miljoen. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven is toegelicht.
Uitgaven
Het Europees hof heeft op 31 oktober 2019 een uitspraak gedaan in de zaak van de Europese Commissie tegen het Koninkrijk der Nederlanden inzake de financiële aansprakelijkheid van Nederland voor fouten gemaakt door haar landen en gebieden overzee (LGO). Deze uitspraak wordt op dit moment nader onderzocht. Indien dit nog in 2019 leidt tot budgettaire consequenties zult u hierover via de veegbrief voor het Kerstreces worden geïnformeerd.
Artikel 3.1
De Commissie heeft in april 2019 de eerste aanvullende begroting gepresenteerd met daarin het surplus voor de Europese begroting over 2018. Het surplus valt in totaal uit op EUR 1,8 miljard, wat voor Nederland incidenteel een lagere BNI-afdracht van EUR 88 miljoen in 2019 tot gevolg heeft. In tegenstelling tot de verwachting bij de ontwerpbegroting voor 2020, is de aanvullende Europese begroting met daarin het surplus toch voldoende tijdig in 2019 aangenomen door het EP, zodat deze alsnog in de Nederlandse afdrachten van 2019 meeloopt. Met deze mutatie wordt het effect op de begroting voor 2019 verwerkt, bij de Voorjaarsnota van 2020 wordt het effect hiervan voor 2020 verwerkt. Hiernaast zijn de uitgaven voor invoerrechten in 2019 met EUR 33,6 miljoen naar beneden bijgesteld.
Artikel 3.2
De Nederlandse afdrachten aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) voor 2019 zijn met EUR 9,5 miljoen neerwaarts bijgesteld. De jaarlijkse vaststelling van het plafond in oktober door de Europese Commissie heeft ertoe geleid dat de bijdrage vanwege een verminderde liquiditeitsbehoefte lager uitviel dan eerder begroot.
Artikel 3.4
Door de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen rondom de Brexit worden de toegewezen programmamiddelen op dit subartikel via de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2020.
Ontvangsten
Geen toelichting.
Artikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden Bedragen in EUR 1 000 | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | 2e suppletoire begroting | |||||
2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | |||||
Verplichtingen | 51.762 | 67.555 | 1.020 | 6.574 | 75.149 | ||
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven totaal | 50.306 | 69.198 | 1.020 | 1.712 | 71.930 | ||
waarvan juridisch verplicht | 80% | 100% | |||||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 13.945 | 17.312 | 0 | 627 | 17.939 | |
Subsidies | |||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1.900 | 1.900 | 0 | 0 | 1.900 | ||
Opdrachten | |||||||
Consulaire bijstand | 259 | 409 | 0 | – 100 | 309 | ||
Gedetineerdenbegeleiding | 200 | 200 | 0 | 0 | 200 | ||
Reisdocumenten en verkiezingen | 4.320 | 2.900 | 0 | 0 | 2.900 | ||
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 0 | – 300 | 100 | ||
Consulaire informatiesystemen | 6.866 | 7.003 | 0 | 4.027 | 11.030 | ||
Loket buitenland | 3.500 | 0 | – 2.000 | 1.500 | |||
Bijdrage aan agentschappen | |||||||
Loket buitenland | 0 | 1.000 | 0 | – 1.000 | 0 | ||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 9.049 | 20.791 | – 172 | 480 | 21.099 | |
Opdrachten | |||||||
Visumverlening | 1.100 | 2.900 | 0 | 500 | 3.400 | ||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 0 | 150 | ||
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | – 20 | 60 | ||
Consulaire informatiesystemen | 6.856 | 14.586 | 0 | 0 | 14.586 | ||
Informatie Ondersteunend Beslissen | 0 | 1.875 | 0 | 0 | 1.875 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
Asiel en migratie | 863 | 1.200 | – 172 | 0 | 1.028 | ||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.706 | 8.706 | 1 192 | – 25 | 9.873 | |
Subsidies | |||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 7.706 | 8.706 | 1 192 | – 25 | 9.873 | ||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 19.606 | 22.389 | 0 | 630 | 23.019 | |
Subsidies | |||||||
Instituut Clingendael | 800 | 800 | 0 | 44 | 844 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 4.124 | 5.477 | 150 | 645 | 6.272 | ||
Opdrachten | |||||||
Onderzoeksprogramma's | 1.620 | 1.620 | 0 | 972 | 2.592 | ||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 3.000 | ||
waarvan kosten Koninklijk Huis o.a. Staatsbezoeken | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 | ||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 0 | 525 | ||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 2.500 | 3.030 | 0 | 0 | 3.030 | ||
Verkeersnotificaties | 0 | 400 | 0 | – 184 | 216 | ||
Chinastrategie | 0 | 250 | 0 | – 150 | 100 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 6.517 | 6.517 | – 361 | 6.156 | |||
Europese bewustwording | 520 | 770 | – 150 | – 336 | 284 | ||
Ontvangsten | 47.890 | 51.749 | 0 | 4.907 | 56.656 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9.500 | 9.500 | 0 | 392 | 9.892 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 37.500 | 41.375 | 0 | 5.315 | 46.690 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 890 | 874 | 0 | – 800 | 74 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingen voor artikel 4 nemen toe met EUR 7,6 miljoen, waarvan EUR 1,8 miljoen voor het jaarlijks af te sluiten contract met Clingendael en de overige verplichtingen zijn analoog aan de uitgaven zoals hieronder zijn toegelicht.
Uitgaven
Artikel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening aan Nederlanders is met EUR 1,2 miljoen verhoogd om de noodzakelijke kosten voor digitalisering van de paspoortaanvragen en uitgifte te dekken. Deze uitgave stond gepland voor 2020, maar wordt versneld uitgevoerd. Daartegenover staat een verlaging van EUR 3 miljoen voor het Loket Buitenland, omdat de ontwikkeling van het digitale platform voor het Loket Buitenland door de rijksbrede samenwerking meer tijd vergt dan was voorzien.
Artikel 4.3
De uitgaven voor grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur stijgen per saldo met EUR 1,1 miljoen door onder andere een interdepartementale overheveling van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor designevents in Milaan, de bijdrage voor het digitaliseren van de Fagel bibliotheekcollectie in Dublin en bijdragen aan een diversiteit van cultuurprojecten wereldwijd.
Ontvangsten
De ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 4,9 miljoen. Dit betreft de nabetaling van de KMAR voor visaleges 2013–2018, die door administratieve redenen nog niet had plaats gevonden, en de vergoeding van de IND voor consulaire dienstverlening met betrekking tot MVV’s en DNA-onderzoek.