Beleidsartikel 11 Integraal Waterbeleid
11 | Integraal Waterbeleid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 44.986 | 44.310 | 44.312 | 43.974 | 41.875 | 41.875 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 803 | – 412 | – 376 | – 212 | – 5 | – 5 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 6.866 | 4.214 | 4.114 | 3.564 | 564 | – 936 | |
Nieuwe mutaties | – 3.011 | – 2.750 | – 2.699 | – 2.391 | 832 | 835 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 49.644 | 45.362 | 45.351 | 44.935 | 43.266 | 41.769 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 579 | 475 | 825 | 2.234 | 2.349 | 2.352 |
2 | HGIS GCECA | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | ||
3 | HGIS Watergazant | – 491 | – 491 | – 491 | – 491 | ||
4 | Bijdrage KNMI | – 622 | – 573 | – 573 | – 573 | – 733 | – 733 |
Diversen | 253 | 73 | – 334 | – 1.254 | – 447 | – 447 | |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
Diversen | – 68 | – 18 | – 17 | – 11 | – 12 | – 12 | |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
Diversen | – 671 | – 243 | – 118 | – 324 | – 325 | – 325 | |
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
Diversen | 9 | 27 | 9 | 28 | |||
Totaal | – 3.011 | – 2.750 | – 2.699 | – 2.391 | 832 | 835 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2018.
Ad 2. Dit betreft de overboeking van de toegekende HGIS middelen voor Global Excellence for Climate Adaptation (GCECA) van artikel 11 (Integraal Waterbeleid) naar artikel 19 (Uitvoering Milieubeleid en Internationaal). De middelen worden overgeboekt, omdat de doelstelling van het programma beter aansluit bij de doelstellingen van artikel 19.
Ad 3. Dit betreft de overboeking van de toegekende HGIS-middelen voor de Watergazant. De verantwoording hiervoor vindt plaats op artikel 98 gezien het personele kosten betreft.
Ad 4. Jaarlijks worden er, in overleg met het KNMI, door de opdrachtgevers van het KNMI aanvullende opdrachten verstrekt middels een jaarlijkse offerte. Naar aanleiding van de offerte 2018 wordt er aanvullend budget aan het KNMI overgeheveld voor het inrichten van de functie met betrekking tot Space Weather en het uitvoeren van Broeikasgasmetingen in 2018.
11 | Integraal Waterbeleid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 278 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 278 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 13 Bodem en Ondergrond
13 | Bodem en Ondergrond | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 131.496 | 101.727 | 104.016 | 186.353 | 188.668 | 189.387 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 77.656 | – 54.897 | – 53.979 | – 49.779 | – 50.779 | – 50.779 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 12.043 | – 7.579 | – 14.064 | 936 | 936 | 936 | |
Nieuwe mutaties | – 2.751 | 1.785 | – 929 | 2.133 | – 1.122 | – 1.122 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 39.046 | 41.436 | 35.044 | 139.643 | 137.703 | 138.422 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.01 | Ruimtelijke instrumentarium | ||||||
13.02 | Geo-informatie | ||||||
13.03 | Gebiedsontwikkeling | ||||||
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
1 | Stormpolderdijk | – 2.950 | 2.950 | 0 | 2.000 | 0 | 0 |
Diversen | 133 | – 1.278 | – 997 | 133 | – 1.123 | – 1.123 | |
13.05 | Omgevingswet | ||||||
Diversen | 66 | 113 | 68 | 0 | 1 | 1 | |
Totaal | – 2.751 | 1.785 | – 929 | 2.133 | – 1.122 | – 1.122 |
Ad 1. Dit betreft een desaldering in het kader de geactualiseerde saneringsopgave Stormpolderdijk (EMK). De ontvangst van de gemeente Krimpen a/d IJssel vanwege de verkoop van het terrein (€ 2,950 miljoen) wordt niet meer in 2018 maar in 2019 verwacht. Daarnaast zijn er in het jaar 2021 voor € 2 miljoen aan ontvangsten in kader van aanvullende maatregelen de gemeente Krimpen a/d IJssel in het kader van de saneringsopgave Stormpolderdijk (EMK).
13 | Bodem en Ondergrond | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 8.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3 824 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 8.824 | – 3.824 | – 3.824 | – 3.824 | – 3.824 | – 3 824 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.950 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | – 2.950 | 2.950 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 4.450 | 0 | 2.000 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.09 | |||||||
1 | Stormpolderdijk | – 2.950 | 2.950 | 0 | 2.000 | 0 | 0 |
Totaal | – 2.950 | 2.950 | 0 | 2.000 | 0 | 0 |
Ad 1. Zie hierboven toelichting uitgaven artikel 13 ad 1.
Beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
14 | Wegen en Verkeersveiligheid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 36.725 | 34.298 | 32.827 | 29.492 | 28.653 | 29.338 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 2.000 | 644 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 1.083 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 3.772 | 14.975 | 8.216 | 7.672 | 7.248 | 4.894 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 43.580 | 49.917 | 41.043 | 37.164 | 35.901 | 34.232 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 Netwerk | |||||||
1 | BOA inzet tbv impuls wegen | 1.259 | |||||
2 | Overboekingen vanuit IF (DUMO, Fiets) | 2.107 | 1.085 | ||||
3 | Overboekingen vanuit DGMI | 0 | 13.357 | 7.678 | 7.185 | 6.911 | 5.068 |
Diversen | 64 | 520 | 525 | 474 | 322 | – 189 | |
14.02 Veiligheid | |||||||
Diversen | 342 | 13 | 13 | 13 | 15 | 15 | |
Totaal | 3.772 | 14.975 | 8.216 | 7.672 | 7.248 | 4.894 |
Ad 1. Als gevolg van de impuls Wegen uit het regeerakkoord Rutte III worden in 2018 meer verkenningen en MIRT onderzoek gestart door RWS. Hiervoor wordt budget overgeheveld van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII.
Ad 2. Deze mutatie betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds voor de programma’s Duurzame Mobiliteit, Fiets en Programma Innovatie Mobiliteit. Deze middelen worden onder andere ingezet voor beleidsondersteuning en advies (BOA) van RWS.
Ad 3. Bij de herinrichting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is besloten dat de taken die worden verricht in de taakvelden voor voertuigemissies en brandstoffen, worden overgedragen van DGMI naar DGMo. Daarom worden budgetten van artikel 21 naar artikel 14 overgeboekt.
14 | Wegen en Verkeersveiligheid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 5.782 |
Ontvangsten | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Buisleidingen | – 1.000 | |||||
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1.000 |
Ad 1. Deze mutatie betreft een technische verwerking. De geraamde inkomsten uit de Buisleidingenstraat bedragen € 2 miljoen per jaar. Deze reeks is gebaseerd op een afbetaling van een lening van ca. € 70 miljoen waarvan inmiddels ca. € 50 miljoen is terugbetaald. Abusievelijk is deze ontvangstenreeks in het verleden structureel doorgetrokken. Met deze mutatie wordt invulling gegeven aan een afbouw van deze extrapolatie teneinde een tekort op langere termijn te voorkomen.
Beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
16 | Openbaar Vervoer en Spoor | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 18.622 | 13.142 | 13.917 | 14.237 | 14.234 | 12.400 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 354 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 316 | 0 | 1 | – 1 | 11 | – 232 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 19.292 | 13.157 | 13.918 | 14.236 | 14.245 | 12.168 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 Spoor | |||||||
Diversen | 316 | 0 | 1 | – 1 | 11 | – 232 | |
Totaal | 316 | 0 | 1 | – 1 | 11 | – 232 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
16 | Openbaar Vervoer en Spoor | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 17 Luchtvaart
17 | Luchtvaart | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 15.162 | 15.731 | 11.496 | 9.181 | 9.243 | 8.339 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 1.675 | 7.000 | 6.875 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 1.260 | – 140 | 280 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 2.029 | 4.738 | 2.278 | 877 | 562 | 362 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 20.126 | 27.329 | 20.929 | 10.058 | 9.805 | 8.701 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1 | Kasschuif Wederopbouw Saba | – 1.594 | 1.594 | ||||
2 | Luchtvaart dossiers | 2.607 | 3.271 | 2.400 | 1.188 | 988 | 988 |
3 | Eindejaarsmarge | 1.223 | |||||
Diversen | – 207 | – 127 | – 122 | – 311 | – 426 | – 626 | |
Totaal | 2.029 | 4.738 | 2.278 | 877 | 562 | 362 |
Ad 1. Als gevolg van de orkaanschade moet in 2018 een nieuwe afvalverbrandingsinstallatie op Saba worden gerealiseerd. Door een kasschuif tussen artikel 21 (Duurzaamheid) en artikel 17 (Luchtvaart) worden hiervoor middelen vrijgemaakt.
Ad 2. Ten behoeve van de ambities uit het regeerakkoord Rutte III op het luchtvaartdossier zijn extra middelen benodigd voor de programma’s Schiphol, Luchtruimherziening en Lelystad. Voor de begrotingsperiode (2018–2023) worden middelen toegevoegd voor de inzet op het luchtvaartdossier.
Ad 3. Betreft een mutatie in het kader van de opgevraagde eindejaarmarge voor de financiering van overlopende verplichtingen uit 2017.
17 | Luchtvaart | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.115 | 1.255 | 732 | 605 | 675 | 535 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 810 | 110 | 530 | 250 | 250 | 250 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.925 | 1.365 | 1.262 | 855 | 925 | 785 |
Beleidsartikel 18 Scheepvaart en Havens
18 | Scheepvaart en Havens | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 25.396 | 14.016 | 11.032 | 4.657 | 4.663 | 5.227 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 5.500 | 12.500 | 12.500 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 10.187 | 12.451 | 10.674 | 7 | 7 | 7 | |
Nieuwe mutaties | 297 | – 412 | 458 | – 129 | – 141 | – 194 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 41.380 | 38.555 | 34.664 | 4.535 | 4.529 | 5.040 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
Diversen | 297 | – 412 | 458 | – 129 | – 141 | – 194 | |
Totaal | 297 | – 412 | 458 | – 129 | – 141 | – 194 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
18 | Scheepvaart en Havens | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 784 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 200 | 0 | 784 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
19 | Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 66.915 | 64.678 | 57.936 | 58.138 | 57.882 | 56.120 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 21.799 | – 22.139 | – 16.454 | – 16.760 | – 16.484 | – 14.640 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 7.545 | – 46 | – 46 | 190 | 190 | 190 | |
Nieuwe mutaties | 2.752 | 3.671 | 5.031 | 5.104 | 3.617 | 3.187 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 55.413 | 46.164 | 46.467 | 46.672 | 45.205 | 44.857 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.01 | Tegengaan klimaatverandering | ||||||
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | ||||||
1 | HGIS GCECA | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 |
2 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 1.123 | 943 | 1.681 | 2.385 | 2.592 | 2.589 |
3 | Opdracht RIVM | 0 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Diversen | – 371 | – 172 | 450 | – 181 | 125 | – 302 | |
Totaal | 2.752 | 3.671 | 5.031 | 5.104 | 3.617 | 3.187 |
Ad 1. Dit betreft de overboeking van de toegekende HGIS-middelen voor Global Excellence for Climate Adaptation (GCECA) van artikel 11 (Integraal Waterbeleid) naar artikel 19 (Uitvoering Milieubeleid en Internationaal). De middelen worden overgeboekt omdat de doelstelling van het programma beter aansluit bij de doelstellingen van artikel 19.
Ad 2. Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling tranche 2018.
Ad 3. De opdrachtverlening en de bijbehorende budgetten aan het RIVM worden binnen IenW op artikel 19 verantwoord en centraal gecoördineerd. De benodigde middelen worden vanuit diverse beleidsartikelen naar dit artikel overgeheveld.
19 | Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | 224.000 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 224.000 | – 224.000 | – 224.000 | – 224.000 | – 224.000 | – 224.000 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 20 Lucht en Geluid
20 | Lucht en Geluid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 34.729 | 27.895 | 28.057 | 28.913 | 29.003 | 30.857 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 355 | – 355 | – 355 | – 355 | – 355 | – 355 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 2.332 | – 19 | – 19 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 185 | 82 | – 51 | – 51 | – 52 | – 52 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 32.227 | 27.603 | 27.632 | 28.507 | 28.596 | 30.450 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder | ||||||
Diversen | 185 | 82 | – 51 | – 51 | – 52 | – 52 | |
Totaal | 185 | 82 | – 51 | – 51 | – 52 | – 52 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 21 Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 19.719 | 17.745 | 18.195 | 18.305 | 18.062 | 16.270 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 14.702 | 13.869 | 8.189 | 7.697 | 7.421 | 5.577 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 33.600 | 2.606 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 2.753 | – 183 | 28 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | – 5.254 | – 6.575 | – 773 | – 8.340 | – 7.792 | – 5.531 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 60.014 | 27.462 | 25.639 | 17.662 | 17.691 | 16.316 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | ||||||
Diversen | – 143 | ||||||
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1 | Kasschuif Wederopbouw Saba | 1.594 | – 1.594 | ||||
2 | Overboeking BZK | – 2.250 | |||||
3 | Overboeking EZK | – 1.543 | |||||
4 | Intensivering Circulaire Economie | 8.000 | 8.000 | ||||
Diversen | 408 | 888 | – 584 | – 643 | – 371 | 46 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
5 | Bijdrage RWS | – 2.000 | |||||
Diversen | 150 | ||||||
21.07 | Duurzame mobiliteit | ||||||
6 | Overheveling naar DGMo | 0 | – 13.604 | – 7.924 | – 7.432 | – 7.156 | – 5.313 |
7 | Bijdrage waterstofbussen | – 1.875 | |||||
Diversen | 705 | – 265 | – 265 | – 265 | – 265 | – 264 | |
Totaal | – 5.254 | – 6.575 | – 773 | – 8.340 | – 7.792 | – 5.531 |
Ad 1. Als gevolg van de orkaanschade moet in 2018 een nieuwe afvalverbrandingsinstallatie op Saba worden gerealiseerd. Door een kasschuif tussen artikel 21 (Duurzaamheid) en artikel 17 (Luchtvaart) worden hiervoor middelen vrijgemaakt.
Ad 2. Dit betreft een bijdrage aan het Ministerie van BZK voor de klimaatenvelop. Vanuit het regeerakkoord is er voor klimaat (CO2-reductie) en de circulaire transitie in 2018 € 2,25 miljoen beschikbaar voor de Rijksinkoop. Met deze middelen worden pilots en projecten gestimuleerd die tot doel hebben om via inkoop een bijdrage te leveren aan de circulaire en CO2-arme economie.
Ad 3. Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken voor de regeling nationale EZ-subsidies Beleidsexperiment CO2-reductie industrie. Deze regeling is onderdeel van projecten omtrent circulaire economie die worden uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Ad 4. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 22. Deze middelen zijn benodigd voor de uitvoering van het IenW-deel van de kabinetsbrief (TK 2017-2018, 32 852 nr. 59) Circulaire Economie.
Ad 5. Rijkswaterstraat voert werkzaamheden uit in het kader van innovaties op het vlak van circulaire economie in de grond- weg- en waterbouw. Hiertoe wordt budget overgeheveld vanuit de begroting Hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds.
Ad 6. Bij de herinrichting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is besloten dat de taken die worden verricht in de taakvelden voor voertuigemissies en brandstoffen, worden overgedragen van DGMI naar DGMo. Daarom worden budgetten van artikel 21 naar artikel 14 overgeboekt.
Ad 7. Dit betreft een overboeking naar het Provinciefonds ten behoeve van waterstofbussen.
Beleidsartikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
22 | Omgevingsveiligheid en Milieurisico's | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 34.937 | 49.057 | 57.829 | 56.805 | 63.346 | 63.967 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 10.806 | – 5.009 | – 6.709 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 6.428 | – 10.246 | – 5.555 | – 13.435 | – 13.515 | – 1.605 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 52.171 | 33.802 | 45.565 | 43.370 | 49.831 | 62.362 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
1 | Opdracht RWS | 1.373 | 1.373 | 1.373 | 1.373 | 1.373 | |
Diversen | 487 | – 904 | – 304 | – 304 | – 304 | – 374 | |
22.02 | Veiligheid biotechnologie | ||||||
Diversen | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
2 | Kasschuif KNMI/DGMI | 6.430 | 2.270 | – 4.020 | – 2.000 | – 2.680 | 0 |
3 | Opdracht RWS | – 1.373 | – 1.373 | – 1.373 | – 1.373 | – 1.373 | |
4 | Opdracht RIVM | – 900 | – 900 | – 900 | – 900 | – 900 | |
5 | Impuls Omgevingsveiligheid | – 14.150 | |||||
6 | Kasschuif Asbest / Circulaire Economie | 11.200 | 8.000 | – 9.000 | – 9.300 | ||
– 8.000 | – 8.000 | ||||||
Diversen | – 489 | 338 | – 231 | – 231 | – 231 | – 231 | |
Totaal | 6.428 | – 10.246 | – 5.555 | – 13.435 | – 13.515 | – 1.605 |
Ad 1. Jaarlijks wordt met RWS een contract afgesloten over de capaciteitsinzet en de middelen voor het aangaan van verplichtingen. Het gaat hier specifiek om de BOA-financiering (Beleidsondersteuning, Onderzoek en Advies).
Ad 2. Binnen de IenW-begroting wordt een kasschuif gefaciliteerd tussen DGMI en KNMI. Voor het KNMI (artikel 23) betreft dit een schuif van de middelen aardobservatie. Voor DGMI (artikel 22) betreft dit schuiven op de Bijdrage agentschappen en programma Omgevingsveiligheid. De schuiven zijn nodig om het kasritme in overeenstemming te krijgen met de te verwachten programmering.
Ad 3. Zie toelichting bij ad 1.
Ad 4. De gecoördineerde opdrachtverlening aan RIVM wordt verantwoord op artikel 19. Vanuit de andere artikelen wordt voor aanvullingen op de centrale opdracht budget overgeheveld naar artikel 19.
Ad 5. Ten behoeve van de uitvoering van het programma Impuls Omgevingsveiligheid wordt budget gedecentraliseerd voor de uitvoering van de programmering 2019.
Ad 6. Betreft een generale kasschuif waardoor benodigde middelen in het juiste kasritme beschikbaar komen voor maatregelen op het gebied van Circulaire Economie en de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken voor de jaren 2019 en 2020. Het aandeel circulaire economie wordt overgeheveld naar artikel 21.
22 | Externe veiligheid en risico's | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 2.432 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Beleidsartikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 50.508 | 49.482 | 38.864 | 33.887 | 38.887 | 38 887 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 60 | – 33 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 1.613 | 3.337 | 10.229 | 8.829 | 7.003 | 4 332 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 52.061 | 52.786 | 49.093 | 42.716 | 45.890 | 43 219 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 Meteorologie en seismologie | |||||||
1 | KNMI Aanvullende taken | 610 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 |
2 | KNMI Basale Dienstverlening | 6.400 | 5.700 | 5.300 | 5.200 | 3.300 | 3.300 |
Diversen | 703 | 402 | 402 | 402 | 402 | 402 | |
23.02 Aardobservatie | |||||||
3 | Kasschuif KNMI/DGMI | – 6.191 | – 3.170 | 4.020 | 2.671 | 2.670 | 0 |
Diversen | 91 | 40 | 142 | 191 | 266 | 265 | |
Totaal | 1.613 | 3.337 | 10.229 | 8.829 | 7.003 | 4.332 |
Ad 1. Jaarlijks worden er, in overleg met het KNMI, door de opdrachtgevers van het KNMI aanvullende opdrachten verstrekt door middel van een jaarlijkse offerte. Naar aanleiding van de offerte 2018 wordt er aanvullend budget naar het KNMI overgeheveld voor het inrichten van de functie met betrekking tot Space Weather en het uitvoeren van Broeikasgasmetingen in 2018.
Ad 2. Het KNMI heeft onderzocht hoe de toekomstvastheid van het instituut geborgd kan worden. Zowel voor wat betreft zijn bedrijfsvoering als zijn taken gelet op technologische ontwikkelingen. Het totale plan van het KNMI laat zich in grofweg twee investeringen uiteenzetten. Naar aanleiding van besluitvorming over de eerste investering (Basale Dienstverlening+) worden aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Deze investering legt de focus op een gezonde bedrijfsvoering en financiën van het KNMI.
Ad 3. Binnen de IenW-begroting wordt een kasschuif gefaciliteerd tussen DGMI en KNMI. Voor het KNMI (artikel 23) betreft dit een schuif van de middelen voor aardobservatie. Voor DGMI (artikel 22) betreft dit schuiven op meerdere beleidsvlakken, met name op de Bijdrage agentschappen en het programma Omgevingsveiligheid. De schuiven zijn nodig om het kasritme in overeenstemming te krijgen met de te verwachten programmering.
Beleidsartikel 24 Handhaving en Toezicht
24 | Handhaving en Toezicht | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 | 103.401 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 7.233 | 4.708 | 3.871 | 3.835 | 3.840 | 3.840 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 110.547 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 Handhaving en toezicht | |||||||
1 | IV-portefeuille | 1.000 | |||||
2 | Verhuiskosten | 1.950 | |||||
4 | Toezicht Schiphol | 525 | 740 | ||||
6 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 2.513 | 2.500 | 2.552 | 2.601 | 2.606 | 2.606 |
7 | Exportheffing afval | 253 | 1.446 | 1.319 | 1.234 | 1.234 | 1.234 |
Diversen | 992 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 7.233 | 4.708 | 3.871 | 3.835 | 3.840 | 3.840 |
Ad 1. Dit betreft een mutatie voor stimuleringsmiddelen in het kader van de informatievoorziening die worden ingezet ten behoeve van het programma Anders Omgaan met Data.
Ad 2. Dit betreft een mutatie ter dekking van de verhuiskosten van ILT van de Koningskade naar de Rijnstraat. Het gaat met name om hogere ICT-werkplekkosten.
Ad 4. Dit betreft een mutatie voor aanvullende inzet op het dossier Toezicht Schiphol. Het gaat voorlopig om een 2-jarig programma waarna evaluatie plaatsvindt.
Ad 6. Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2018 voor Hoofdstuk XII.
Ad 7. In het Regeerakkoord Rutte III staat dat er een exportheffing op afvaltransport wordt ingevoerd. De uitvoering wordt bij ILT belegd.
Beleidsartikel 25 Brede Doeluitkering
25 | Brede Doeluitkering | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 881.588 | 881.547 | 880.078 | 869.277 | 869.279 | 869 279 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 29.567 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 18.419 | 18.418 | 18.388 | 18.165 | 18.162 | 18 163 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 929.574 | 899.965 | 898.466 | 887.442 | 887.441 | 887 442 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 18.419 | 18.418 | 18.388 | 18.165 | 18.162 | 18.163 |
Totaal | 18.419 | 18.418 | 18.388 | 18.165 | 18.162 | 18.163 |
Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2018 voor Hoofdstuk XII.
Beleidsartikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 6.595.335 | 6.958.629 | 7.015.355 | 7.132.047 | 7.178.572 | 6.981.396 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 30.382 | – 11.126 | – 9.603 | – 5.810 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 444.899 | 1.018.929 | 478.581 | 84.011 | 100.000 | 100.000 | |
Nieuwe mutaties | – 622 143 | – 170.478 | 80.599 | 371.842 | 138.658 | 540.988 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 6 387 709 | 7.795.954 | 7.564.932 | 7.582.090 | 7.417.230 | 7.622.384 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 Infrafstructuuronds | |||||||
1 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 97.865 | 100.568 | 101.082 | 100.470 | 101.507 | 98.754 |
2 | DBFM Afsluitdijk | – 9.075 | – 3.775 | – 3.775 | – 3.775 | – 3.775 | |
3 | Eurovignet | 0 | 13.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 |
4 | KNMI Basale Dienstverlening | – 4.400 | – 3.700 | – 3.300 | – 3.200 | – 660 | – 660 |
5 | Aanvullende Post Infrastructuurfonds | – 1.500 | – 1.500 | – 3.500 | – 3.500 | – 3.500 | – 3.500 |
6 | Kasschuif IF/DF | – 100.000 | 100.000 | ||||
7 | Kasschuif Infrastructuurfonds | – 100.000 | – 150.000 | 250.000 | |||
8 | Vervanging zakensysteem ANVS | – 2.400 | |||||
9 | Personele capaciteit Kustwacht | – 1.190 | – 1.190 | – 1.190 | – 1.190 | – 1.190 | |
10 | LPO aanvullende post Infrastructuurfonds | 10.895 | 21.790 | 10.895 | 2.179 | 2.179 | 2.179 |
11 | Overboekingen vanuit IF (DUMO, Fiets) | – 2.107 | – 1.085 | ||||
Diversen | – 9.113 | – 8.549 | – 2.554 | – 42 | 1.418 | 1.418 | |
12 | Kasschuif Infrastructuurfonds | – 700.000 | 300.000 | 400.000 | |||
26.02 Deltafonds | |||||||
8 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 18.358 | 19.289 | 19.976 | 22.430 | 20.607 | 18.393 |
9 | Kasschuif IF/DF | 100.000 | – 100.000 | ||||
10 | Overboeking Roode Vaart | – 9.500 | |||||
11 | DBFM Afsluitdijk | – 20.922 | – 198.096 | – 218.573 | – 172.290 | – 7.228 | |
Diversen | – 1.719 | 470 | 538 | – 240 | – 1.700 | 148.369 | |
Totaal | – 622.143 | – 170.478 | 80.599 | 371.842 | 138.658 | 540.988 |
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Infrastructuurfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
Niet-beleidsartikel 97 Algemeen Departement
97 | Algemeen departement | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 57.813 | 57.187 | 56.883 | 56.845 | 56.846 | 56.846 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 27.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 32.317 | 5.030 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 3.526 | – 144 | 90 | 304 | 310 | 288 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 121.356 | 62.073 | 63.673 | 57.149 | 57.156 | 57.134 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 Algemeen departement | |||||||
1 | KNMI maatwerk offerte | 2.370 | |||||
2 | Eindejaarsmarge | 572 | |||||
Diversen | 584 | – 144 | 90 | 304 | 310 | 288 | |
Totaal | 3.526 | – 144 | 90 | 304 | 310 | 288 |
Ad 1. Jaarlijks wordt er in overleg met het KNMI door de opdrachtgevers van het KNMI aanvullende opdrachten verstrekt door middel van een jaarlijkse offerte. Naar aanleiding van de vastgestelde offerte 2018 wordt er vanuit RWS budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht aan het KNMI.
Ad 2. Dit betreft de toedeling van de Eindejaarsmarge 2017 voor Hoofdstuk XII.
97 | Algemeen departement | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.101 | 1.101 | 1 101 | 1 101 | 1 101 | 1 101 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.556 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.657 | 1.101 | 1 101 | 1 101 | 1 101 | 1 101 |
Niet-beleidsartikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 313.306 | 303.043 | 296.638 | 294.349 | 294.301 | 293.314 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | – 28.903 | – 22.553 | – 19.690 | – 19.690 | – 19.690 | – 19.690 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 8.305 | – 3.907 | – 3.940 | – 4.176 | – 4.176 | – 4.176 | |
Nieuwe mutaties | 17.945 | 22.532 | 16.364 | 12.586 | 12.516 | 12.895 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 310.653 | 299.115 | 289.372 | 283.069 | 282.951 | 282.343 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 4.810 | 4.698 | 4.598 | 4.527 | 5.017 | 5.001 |
2 | BOA Impuls Wegen | 1.259 | |||||
3 | Inhuur DUMO, Fiets | 1.080 | 4.424 | ||||
4 | Luchtvaart dossier | 3.588 | 5.331 | 3.012 | 2.742 | 2.742 | 2.742 |
5 | Overboeking EZK | 1.500 | |||||
6 | Voorbereiding vrachtwagenheffing | 1.179 | |||||
7 | Eindejaarsmarge | 1.513 | |||||
8 | Middelen Regeerakkoord apparaat | 1.500 | 1.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
9 | Herverkaveling Stelselherziening omgevingswet | 321 | 200 | 1.800 | 0 | 0 | 0 |
10 | Apparaatproblematiek Herverkaveling | 2.139 | 1.920 | 1.991 | 1.991 | 2.482 | 2.482 |
11 | ANVS Vervanging zakensysteem | – 80 | 1.250 | ||||
12 | Herschikking apparaatbudget | 116 | – 210 | – 430 | – 750 | – 704 | – 2.424 |
Diversen | 116 | 2.741 | 2.121 | 1.121 | 646 | 646 | |
98.02 | Materiële uitgaven | ||||||
13 | Loon-/prijsbijstelling tranche 2018 | 131 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 |
14 | Luchtvaart dossiers | – 1.800 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
15 | Overboeking FIN | – 383 | – 385 | – 391 | – 393 | – 395 | |
16 | Herschikking apparaat | – 116 | 210 | 430 | 750 | 704 | 2.424 |
17 | ANVS Vervanging zakensysteem | 80 | 1.150 | ||||
18 | Eindejaarsmarge | 1.450 | |||||
Diversen | – 458 | 1.585 | 1.615 | 980 | 406 | 406 | |
Totaal | 17.945 | 22.532 | 16.364 | 12.586 | 12.516 | 12.895 |
Ad 1. Dit betreft de uitgekeerde Loon- en Prijsbijstellingtranche 2018.
Ad 2. Als gevolg van de impuls Wegen uit het regeerakkoord Rutte III worden in 2018 meer verkenningen en MIRT onderzoeken gestart door RWS. De budgetten voor BOA inzet RWS zijn in 2017 allemaal geplaatst op Hoofdstuk XII. Voorheen stonden de budgetten BOA inzet Verkenningen en MIRT-onderzoeken nog op het IF.
Ad 3. Dit betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar de begroting Hoofdstuk XII voor de (deel)programma’s Fiets, Duurzame Mobiliteit (DUMO) en Programma Innovatie Mobiliteit (PIM). De middelen zijn bestemd voor inhuur.
Ad 4. Ten behoeve van de ambities uit het Regeerakkoord Rutte III op het Luchtvaartdossier zijn extra middelen benodigd voor de programma’s Schiphol, Luchtruimherziening en Lelystad. Voor wat betreft de extra externe inhuur op het Schipholdossier gaat het om specifieke expertise die niet binnen IenW beschikbaar is. Ten aanzien van de luchtruimherziening is behoefte aan (ten opzichte van de luchtverkeersleidingorganisaties) eigen ATM (Air Traffic Management) expertise, omdat deze maar beperkt binnen de eigen organisatie beschikbaar is. Ten behoeve van Lelystad is tijdelijk extra capaciteit nodig. Het betreft de inzet van een programmamanager via de ABD (Algemene Bestuursdienst) en projectleider en projectondersteuning via detachering RWS en de inhuur van een projectleider, voor het maken van een communicatiestrategie en het verwerken van inspraakreacties. Naast de lijnorganisatie zal ook een uitvoeringsprogramma Luchtvaart worden opgezet. Het gaat hierbij om een versterking van 20 fte.
Ad 5. Per 1 januari 2018 zijn 10 fte's van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) naar het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) overgegaan. Het bijbehorende budget voor 2018 wordt met deze mutatie overgeboekt vanuit EZK.
Ad 6. Dit betreft de voorbereidingskosten apparaat voor het project kilometerheffing vrachtverkeer vanuit het Infrastructuurfonds.
Ad 7. Dit betreft de toebedeling van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2017, die bij 1e suppletoire voorlopig technisch op artikel 99 is toegekend.
Ad 8. Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is de verhoging van het Infrastructuurfonds verwerkt volgend uit het regeerakkoord van het kabinet-Rutte III. De middelen worden conform de bestaande verdeelsleutel tussen hoofdwegennet, spoorwegen en hoofdvaarwegennet verdeeld. Dit betreft het aandeel van de apparaatskosten hierin.
Ad 9. Voor de duur van het programma Stelselherziening omgevingsrecht, waarvoor met de herverkaveling tijdelijk formatie is overgedragen aan het Ministerie van BZK, is voor de periode 2018/2020, voor de inzet op de reguliere juridische dossiers tijdelijk extra personele inzet noodzakelijk.
Ad 10. Dit betreft apparaatsproblematiek die voornamelijk is ontstaan n.a.v. de herverkaveling met het Ministerie van BZK. Er is structureel budget overgegaan naar het Ministerie van BZK voor personeel dat op korte termijn zou uitstromen, voornamelijk door pensioen, terwijl intern rekening was gehouden met vrijval van deze budgetten.
Ad 11. Op dit moment wordt de ANVS bij het uitvoeren van haar taak ondersteund door de systemen TERRA en HOLMES. Deze systemen worden in 2018 en 2019 uit gefaseerd door de ILT. De ANVS voert per 2018 een nieuw zakensysteem in waarmee in 2018 vergunningverlening overgaat op het nieuwe systeem en in 2019 handhaving en toezicht overgaan. De kosten betreffen een gedeelte inhuurkosten en een gedeelte ICT-kosten.
Ad 12 Dit betreft een herschikking binnen de apparaatsuitgaven als gevolg van een actualisatie van personele en materiële budgetten.
Ad 13. Dit betreft de uitgekeerde Loon- en Prijsbijstellingtranche 2018.
Ad 14 Zie Ad 4. Dit betreft een herschikking binnen apparaat t.b.v. de dekking van de uitgaven voor de Luchtvaartdossiers.
Ad 15. Dit betreft een niet-structurele overboeking aan het Ministerie van Financiën in het kader van de financiering van Digitale Content, conform de gemaakte afspraken in het ICBR.
Ad 16. Dit betreft een herschikking binnen de apparaatsuitgaven als gevolg van een actualisatie van personele en materiële budgetten.
Ad 17. Op dit moment wordt de ANVS bij het uitvoeren van haar taak ondersteund door de systemen TERRA en HOLMES. Deze systemen worden in 2018 en 2019 uit gefaseerd door de ILT. De ANVS voert per 2018 een nieuw zakensysteem in waarmee in 2018 vergunningverlening overgaat op het nieuwe systeem en in 2019 handhaving en toezicht overgaan. De kosten betreffen een gedeelte inhuurkosten en een gedeelte ICT-kosten.
Ad 18. Dit betreft de toebedeling van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2017, die bij 1e suppletoire voorlopig technisch op artikel 99 is toegekend.
98 | Apparaatsontvangsten kerndepartement | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 9.458 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 14.888 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 |
Niet-beleidsartikel 99 Nog onverdeeld
99 | Nog onverdeeld | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 108 | 42 | 5 602 | 6 830 | 545 | 545 | |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 145.313 | 140.640 | 143.472 | 143.912 | 143.205 | 138.202 | |
Nieuwe mutaties | – 165.481 | – 156.674 | – 162.914 | – 166.511 | – 159.517 | – 152.681 | |
Stand ontwerpbegroting 2019 | – 20.060 | – 15.992 | – 13.840 | – 15.769 | – 15.767 | – 13.934 |
Uitgaven | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nog onverdeeld | ||||||
1 | Luchtvaart dossiers | – 4.095 | – 4.381 | – 3.118 | – 1.636 | – 1.436 | – 918 |
2 | Eindejaarsmarge | – 7.962 | |||||
3 | Klif St. Eustatius | – 1.500 | |||||
4 | ILT IV-portefeuille | – 1.000 | |||||
5 | Loon- en prijsbijstelling tranche 2018 | ||||||
– waarvan Hoofdstuk XII | – 29.283 | – 28.526 | – 30.197 | – 32.506 | – 32.939 | – 32.905 | |
– Waarvan Infrastructuurfonds | – 97.865 | – 100.568 | – 101.082 | – 100.470 | – 101.507 | – 98.754 | |
– waarvan Deltafonds | – 18.358 | – 19.289 | – 19.976 | – 22.430 | – 20.607 | – 18.393 | |
– waarvan naar BZK | – 2.534 | – 1.642 | – 1.564 | – 1.420 | – 1.344 | – 1.344 | |
– waarvan naar EZK | – 377 | – 363 | – 363 | – 311 | – 311 | – 311 | |
6 | GSM-R | – 108 | – 7 | – 5.117 | – 6.374 | – 9 | |
Diversen | – 2.399 | – 1.898 | – 1.497 | – 1.364 | – 1.364 | – 56 | |
Totaal | – 165.481 | – 156.674 | – 162.914 | – 166.511 | – 159.517 | – 152.681 |
Ad 1. Ten behoeve van de ambities uit het Regeerakkoord Rutte III op het Luchtvaartdossier zijn extra middelen benodigd voor de programma’s Schiphol, Luchtruimherziening en Lelystad. In het Regeerakkoord zijn geen middelen beschikbaar gesteld hiervoor. Voor wat betreft de extra externe inhuur op het Schipholdossier gaat het om specifieke expertise die niet binnen I&W beschikbaar is. Ten aanzien van de luchtruimherziening is behoefte aan (ten opzichte van de luchtverkeersleiding-organisaties) eigen ATM (Air Traffic Management) expertise, omdat deze maar beperkt binnen de eigen organisatie beschikbaar is. Ten behoeve van Lelystad is tijdelijk extra capaciteit nodig. Het betreft de inzet van een programmamanager via de ABD en projectleider en projectondersteuning via detachering RWS en de inhuur van een projectleider, voor het maken van een communicatie-strategie en het verwerken van inspraakreacties. Naast de lijnorganisatie zal ook een uitvoeringsprogramma Luchtvaart worden opgezet. Het gaat hierbij om een versterking van 20 fte. Dit betreft de bijdrage dekking vanuit de uitgekeerde Loon- en prijsbijstelling.
Ad 2. Bij de Eerste suppletoire begroting is de eindejaarsmarge 2017 toegevoegd op artikel 99. Bij de begroting 2019 zijn deze middelen toebedeeld van artikel 99 naar de diverse artikelen.
Ad 3. Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van het noodherstel aan de Klif op St. Eustatius.
Ad 4. Dit betreft een mutatie voor middelen die worden ingezet ten behoeve van het programma Anders Omgaan met Data. Dit is in het kader van de BSR-portefeuille IV.
Ad 5. Dit betreft de toegekende loonbijstelling en prijsbijstelling tranche 2018 die op artikel 99 Nog onverdeeld is toegevoegd bij Eerste suppletoire begroting 2018 en die bij deze Begroting 2018 nader wordt toegedeeld binnen de begrotingen Hoofdstuk XII en de fondsen.
Ad 6. Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat in het kader van GSM-R.